Yrittäjyys ja oma firma

Yrittäjäksi aikovia naurattaa epäonnistumisen mahdollisuus ja nähdään miljoonatulot todennäköisenä :) .
Tuollaises typeräs uhos Oy tuo turvan, että on elämää epäonnistumisen jälkeenkin.

Vähän kuin oy, mutta pienellä spatiaalisella dislokaatiolla.
Laittaa Oü:n omistamaan Oy, ja antaa Oy:lle korkeakorkoista lainaa :) .
 
Ja mikä olisi halvin ja helpoin tapa hankkia .fi-domain? Osoitteen ajattelin yhdistää wordpress premiumiin, sen pitäisi olla aika kivuton prosessi kunhan vain saisi tuom domainin haltuun.

Tavallisessa wordpressissä yrityksen mainostaminen oli kielletty, mutta tuo wordpress premiun taitaa olla eri juttu, kun maksaakin?
 
Ilmaisen nettisivun sieltä sain ja olihan siinä jonkinlainen sivunmuokkausohjelmakin?
 
@oath joo, sen tiedän että samalla tavalla se liittymä ostetaan mutta aika nihkeästi Oy:lle saa vissiin ostettua mitään "yksityisenä"? Tuo on tmi:llä pienessä toiminnassa (alasta riippuen) jonkin sortin etu sekin.

Käytännössä kaikki kilut ja kalut tullut ostettua yksityisenä. Hakee mieleisen koneen/palvelun kaupasta (tai ostaa verkosta), ja kuitti kirjanpitoon ostolaskun kera.
 
Okei, eli ostelut menee sentään ihan fiksusti jos tahtoo edes jotain kuluttajansuojaa. Mitenkäs tommoisten sopimusmuotoisten laskujen kanssa? Voiko vaan tehdä henkkoht sopparin operaattorin kanssa ja pistää laskut Oy:n kirjanpitoon sen enempää säätämättä? Kulujahan ne periaatteessa on nekin että sikäli.

Osakkaan puhelinkulut ovat yrityksen kuluja. Selkeyden vuoksi kannattaa olla kirjattuna jonkinlainen sääntö siitä, millä perusteella yritys korvaa henkilökohtaisessa omistuksessa olevan liittymän kulut kk-tasolla. Esimerkiksi 'Käyttäjän toimittaman laskelman perusteella'.
 
Onkohan täällä porukkaa
Menee jankuttamiseksi, mutta hälläväliä jos saan bännit :) .
Laita Oy, jos vähänkään arvostat itseäsi.

Sen Oy:n voi nostaa piironginlaatikosta ylös hetkessä, jos saat jotain järkeviä yritys ideoita. Oy:n pitämises pöytälaatikos ei maksa mitään, mutta Posti ottaa lokeromaksua nykyään noin 180€, mutta sinne voi ohjata omat postit jos on ulkomailla :) .

piironginlaatikko=pöytälaatikko, jne... ja aina kannattaa laittaa Postille oma nimi mukaan laatikkoon niin voi seikkailla ympäri maailmaa, mutta posti tulee perille.
 
Viimeksi muokattu:
Puhelut on tuttua puuhaa. Tässä viimeisiä opiskeluvuosia viedään ja samalla pyöritellään mainostoimistoa. Alan hommia siis tehdään, hommataan työkokemusta ja asiakkaita, jotta valmistumisen jälkeen on sitten asiakaspohjaa ruveta tekemään hommia täyspäiväisesti. Kylmiä puheluita on joutunut soittelemaan jos jonkinmoisia ja voin sanoa, että kaikenlaisia sankareita sitä on sattunu puhelimen luuriin vastaamaan:D Voisin sanoa, että yleisesti sähköpostilla lähestyminen ei toimi lähes ikinä. Puhelu on suhteellisen vaivaton ja varmempi ratkaisu asiaan. Puhelullakin sun tavoite on saada mielellään aikaiseksi asiakaskäynti, jotta pääset henkilökohtaisesti f2f markkinoimaan palveluitasi tai edes luomaan jonkunlaista kontaktia yritykseen.
.
Tänään laitoin ensimmäisen cold call-tyyppisen yhteydenoton firmaan, joka voisi potentiaalisesti olla kiinnostunut osaamisestani.

Laitoin menemään lyhyen sähköpostin jossa esittelin miten voisin mielestäni auttaa firmaa ja kysyin olisiko jotain henkilöä jolle voisin soittaa asiasta tarkemmin tai järjestää tapaamisen.

Ajattelin että vaikka sanoitkin että email ei yleensä toimi niin laitan tuollaisen viestin menemään ja jos ei ensiviikolla kuulu vastausta niin soitan sitten suoraan.

Katsotaan miten käy :) Sen verran vielä noista nettisivuista, että mitenköhän saisin ne näkymään korkeammalla googlen hakutuloksissa?

Oma toiminimeni siis on suoraan oma oikea nimeni, ja nettisivujeni domain on etunimisukunimi.fi. Googlaamalla nimeni löytyy kuitenkin sosiaalisen median ja blogini jälkeen (nämä siis ok ja saavatkin näkyä) ainoastaan kaikenlaista höttyä, eikä ollenkaan nettisivujani. Pitäisikö minun erikseen rakentaa joku robot.txt? Vai pitääkö vain odottaa?
 
Viimeksi muokattu:
Tänään laitoin ensimmäisen cold call-tyyppisen yhteydenoton firmaan, joka voisi potentiaalisesti olla kiinnostunut osaamisestani.

Laitoin menemään lyhyen sähköpostin jossa esittelin miten voisin mielestäni auttaa firmaa ja kysyin olisiko jotain henkilöä jolle voisin soittaa asiasta tarkemmin tai järjestää tapaamisen.

Ajattelin että vaikka sanoitkin että email ei yleensä toimi niin laitan tuollaisen viestin menemään ja jos ei ensiviikolla kuulu vastausta niin soitan sitten suoraan.

Katsotaan miten käy :) Sen verran vielä noista nettisivuista, että mitenköhän saisin ne näkymään korkeammalla googlen hakutuloksissa?

Oma toiminimeni siis on suoraan oma oikea nimeni, ja nettisivujeni domain on etunimisukunimi.fi. Googlaamalla nimeni löytyy kuitenkin sosiaalisen median ja blogini jälkeen (nämä siis ok ja saavatkin näkyä) ainoastaan kaikenlaista höttyä, eikä ollenkaan nettisivujani. Pitäisikö minun erikseen rakentaa joku robot.txt? Vai pitääkö vain odottaa?
Ikävä olla inhorealisti, mutta pakko todeta että vaikka ko. firma sattuisi juuri nyt tarvitsemaan juuri sinun erikoisosaamisalueita, on todennäköisyys että he vastaavat tuntemattoman ammatinharjoittajan/konsultin sähköpostiin luokkaa olematon.. Puhelin on nähdäkseni ainut tapa saada se tapaaminen väkisin aikaiseksi, ja siitä eteenpäin kyse onkin sitten supliikkitaidoista, miten hyvin osaat miellyttää vastapuolta. Kyse on enemmän tai vähemmän työhaastattelusta alusta loppuun, jos olet jotenkin onnistunut pääsemään jutuille oikean ihmisen kanssa.

Jostain on tietysti lähdettävä liikkeelle..
 
Ikävä olla inhorealisti, mutta pakko todeta että vaikka ko. firma sattuisi juuri nyt tarvitsemaan juuri sinun erikoisosaamisalueita, on todennäköisyys että he vastaavat tuntemattoman ammatinharjoittajan/konsultin sähköpostiin luokkaa olematon.. Puhelin on nähdäkseni ainut tapa saada se tapaaminen väkisin aikaiseksi, ja siitä eteenpäin kyse onkin sitten supliikkitaidoista, miten hyvin osaat miellyttää vastapuolta. Kyse on enemmän tai vähemmän työhaastattelusta alusta loppuun, jos olet jotenkin onnistunut pääsemään jutuille oikean ihmisen kanssa.

Jostain on tietysti lähdettävä liikkeelle..
Vastaus itse asiassa tuli jo tänä aamuna - tosin se oli luokkaa "lähetin eteenpäin henkilölle X joka palaa asiaan jos kokee sen tarpeelliseksi", joten ei tuo nyt varsinaisesti vielä ole mikään huikea editystysaskel. Mutta ei ainakaan jäänyt lukematta tuo lähestymisviesti.

Nyt en sitten tiedä kannattaisiko minun omatoimisesti soittaa vaikka ensi viikolla tälle henkilö X:lle, jonka puh num näyttäisi löytyn firman nettisivuilta, vai odottaa mahdollista "palaamista asiaan".. Firma / sen aluevaltaus on kuitenkin ihan uusi joten siinä mielessä uskon että jonkinlaista kiinnostusta voisi löytyä myös minun palveluihini.
 
Viimeksi muokattu:
Oma toiminimeni siis on suoraan oma oikea nimeni, ja nettisivujeni domain on etunimisukunimi.fi. Googlaamalla nimeni löytyy kuitenkin sosiaalisen median ja blogini jälkeen (nämä siis ok ja saavatkin näkyä) ainoastaan kaikenlaista höttyä, eikä ollenkaan nettisivujani. Pitäisikö minun erikseen rakentaa joku robot.txt? Vai pitääkö vain odottaa?

Nää on vähän hankalia. Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut on todella hyvin hakukoneoptimoituja. Hakukonetulosten indeksointi ei ole ihan nopeaa puuhaa, vaan saattaa mennä viikkoja tai jopa kuukausia ennenkuin Google on indeksoinu haut.

Robots.txt on tässä vaiheessa turhaa, ellet halua estää hakukoneita indeksoimasta jotain sivun tiettyä osaa. Lähtisin nyt alkuun tutkimaan Google My Businessia sekä Google Analyticsia. Eli Google Analyticsistä koodinpätkä sivuille ja antaa muutaman päivän hakea dataa.


Nyt en sitten tiedä kannattaisiko minun omatoimisesti soittaa tälle henkilö Xlle jonka puh num näyttäisi löytyn firman nettisivuilta, vai odottaa mahdollista "palaamista asiaan".. Firma / sen aluevaltaus on kuitenkin ihan uusi joten siinä mielessä uskon että jonkinlaista kiinnostusta voisi löytyä myös minun palveluihini.

Minä soittaisin suoraan. Et siinä ainakaan mitään häviä, jos saat puhelimenkin välityksellä suoraan ko. vastaavan henkilön kiinni ja sitä kautta luotua jo osittaisen kontaktin firmaan. Ja en suosittelisi vielä siinä puhelussa tekemään liian isoja peliliikkeitä, vaan kaikista voitokkain on tosiaan jos pääset vielä f2f juttelemaan henkilön kanssa tapaamisen merkeissä. Toki alustavia juttuja voi sopia puhelimessakin, mutta ne on vähä turhia puheluita jossa lopputulema on, että "mepä katsellaan tilannetta ja ilmoitellaan tarpeesta".
 
Nää on vähän hankalia. Facebook ja muut sosiaalisen median palvelut on todella hyvin hakukoneoptimoituja. Hakukonetulosten indeksointi ei ole ihan nopeaa puuhaa, vaan saattaa mennä viikkoja tai jopa kuukausia ennenkuin Google on indeksoinu haut.

Robots.txt on tässä vaiheessa turhaa, ellet halua estää hakukoneita indeksoimasta jotain sivun tiettyä osaa. Lähtisin nyt alkuun tutkimaan Google My Businessia sekä Google Analyticsia. Eli Google Analyticsistä koodinpätkä sivuille ja antaa muutaman päivän hakea dataa.




Minä soittaisin suoraan. Et siinä ainakaan mitään häviä, jos saat puhelimenkin välityksellä suoraan ko. vastaavan henkilön kiinni ja sitä kautta luotua jo osittaisen kontaktin firmaan. Ja en suosittelisi vielä siinä puhelussa tekemään liian isoja peliliikkeitä, vaan kaikista voitokkain on tosiaan jos pääset vielä f2f juttelemaan henkilön kanssa tapaamisen merkeissä. Toki alustavia juttuja voi sopia puhelimessakin, mutta ne on vähä turhia puheluita jossa lopputulema on, että "mepä katsellaan tilannetta ja ilmoitellaan tarpeesta".
Joskus näinkin - nyt tuli viesti että haluaisivat tavata minut ensiviikolla, ihan heidän omasta aloitteestaan.

Katsotaan mihin juttu johtaa :)
 
Joskus näinkin - nyt tuli viesti että haluaisivat tavata minut ensiviikolla, ihan heidän omasta aloitteestaan.

Katsotaan mihin juttu johtaa :)

Hyvä näin.
Omat ajatukset tässä on se että sähköpostilla monesti voi tehdä markkinointia, jotta jää nimi mieleen. Siinä ei vaan saa mitään käsitystä että miten viestiin suhtaudutaan. Sitten mietitään että milloinkohan ne tilaa ja kuinka monella miljoonalla. Myyntiin sähköposti on tuon takia sopimaton omasta mielestä.

Puhelussa (varsinkin kun saa vähän kokemusta) saa aika nopeasti käsityksen että kannattaako uhrata enää ajatuksia siihen kauppaan. Itselle on tärkeä tieto että yritystä ei kiinnosta ollenkaan, siihen ruksi päälle ja uutta puhelua seuraavaan firmaan. Moni puhelu menee niin että tulee heti luuria korvaan tai muuta vastaavaa, näitä ei saa ottaa henkilökohtaisesti vaan muistaa että ne toisetkin on töissä ja säästävät noin omaa aikaansa ja heti uutta puhelua seuraavaan paikkaan.

Kun sinulla on tuollaista kohdennettua niin itse ehkä laittaisin ensin tuollaisen sähköpostin, siitä parin päivän sisällä puhelu että oletteko nähneet mailin ja mitä mietteitä? Jos yhtään kiinnostusta niin heti sopimaan tapaamista.

Vielä kun alusta alkaen opettelee kirjaamaan kaikki ylös niin helpottaa tulevaisuudessa jos yritys haluaakin palata asiaan tms. Kaikkea ei tarvitse muistaa ulkoa.
 
Päivitän nyt tätä omaa tapausta tänne kun jonkin verran keskustelua herättänyt:

Tänään oli siis tapaaminen uuden organisaation kanssa ja ilmeisesti kokivat että apuni olisi hyödyksi, koska pyysivät mukaan järjestämään uutta tapahtumaa. Vielä tässä vaiheessa ei laitettu aikatauluja tai palkkioita lukkoon (varsinainen homma alkaa vasta syksyllä) mutta mukana projektissa ollaan silti.

Jos ei muuta niin aloittelevalla yrittäjälle tämän keikan pitäisi tuoda hyvää kokemusta, kontakteja ja kyllä varmasti jotain lompakkoonkin kilahtaa. :)

Kiitos vaan kaikille cold call-suosittelijat, liekö aloittelijan tuuria mutta aika kivuttomasti tuo loppuviimeksi meni.
 
Olen jonkin verran ajatellut perustaa toiminimellä yrityksen, jonka idea olisi tällainen "liikkuva ATK-tuki". Toisin sanoen siis veisin ATK-tukipalvelut asiakkaille kotiin/yritykseen. Tässä jo mietityttää tuon alan tulevaisuuden näkymät: ATK-tukipalveluita tarjoavia firmoja on jo pilvin pimein ja moni tarjoaa lisäksi kotikäyntejä. Yleensä kuitenkin veloittavat kotikäynnistä useita kymppejä, sekä sitten tietysti itse palvelun hinnan päälle. Itse ajattelin että voisin ainakin palveluiden hinnassa kilpailla. Lisäksi ehkä joillekin olisi helpompaa että ATK-tuki tulee kotiin, kuin että esim. lähtevät raahaamaan pöytäkonetta jonnekin firmaan.

Mitä erilaisia kuluja tällaisesta tulisi? Liiketilaksi laittaisin jonkun huoneen kotoa, eli varsinaista kivijalkaliikettä ei olisi. Auton kulut olisi toki yksi iso meno kun ajaisin asiakkaiden luokse. Miten tuo kilometrikorvaus toimisi?

Kuulostaako ollenkaan järkevältä?
 
Olen jonkin verran ajatellut perustaa toiminimellä yrityksen, jonka idea olisi tällainen "liikkuva ATK-tuki". Toisin sanoen siis veisin ATK-tukipalvelut asiakkaille kotiin/yritykseen. Tässä jo mietityttää tuon alan tulevaisuuden näkymät: ATK-tukipalveluita tarjoavia firmoja on jo pilvin pimein ja moni tarjoaa lisäksi kotikäyntejä. Yleensä kuitenkin veloittavat kotikäynnistä useita kymppejä, sekä sitten tietysti itse palvelun hinnan päälle. Itse ajattelin että voisin ainakin palveluiden hinnassa kilpailla. Lisäksi ehkä joillekin olisi helpompaa että ATK-tuki tulee kotiin, kuin että esim. lähtevät raahaamaan pöytäkonetta jonnekin firmaan.

Mitä erilaisia kuluja tällaisesta tulisi? Liiketilaksi laittaisin jonkun huoneen kotoa, eli varsinaista kivijalkaliikettä ei olisi. Auton kulut olisi toki yksi iso meno kun ajaisin asiakkaiden luokse. Miten tuo kilometrikorvaus toimisi?

Kuulostaako ollenkaan järkevältä?
Itsekin tätä joskus miettineenä tulin tulokseen että ei kannata. Tässä oma ajatusketjuni minkä jälkeen totesin että ei kiitos.

- Itse ajattelin juuri samalla tavalla että voisihan sitä halvemmallakin tehdä. Vaan ei voi. Oletetaan että saat toimeksiannon vaikka joltain mummelilta joka haluaa varmuuskopioida koneen kuvat muistitikulle.

Ensin käytät X aikaa ja Y verran rahaa yrityksen markkinointiin (lappu s-marketin seinässä, mainos lehteen yms). Sitten mummeli soittaa, selittää sinulle 20 minuuttia tarpeestaan, sovitte tapaamisen.

Ajat 30 min toiselle puolelle kaupunkia tapaamaan mummelia, mummeli kaivaa vista-läppärinsä ja siskonpojan ostaman kovalevyn jostain. Kuluu 20 min että pääset laittamaan varmuuskopioinnin käyntiin. 10 minuutin etsinnän jälkeen oikeat kuvat löytyvät, varmuuskopiointiin itsessään menee 10 minuuttia.

Mummeli alkaa tarinoimaan matkastaan malagalle, 10 min, ja sitten sovitte maksusta (lasku, käteinen). Ajat kotiin 30 min.

Käytit juuri reilut 2h aikaa yhteen varmuuskopiointiin. Ja samalla mummeli oli päivän ainoa asiakkaasi, ja kun jollai pitäisi maksaa vuokra ja auton ylläpito niin ollaan heti siellä 50e+ hinnoissa missä isommatkin firmat.

Viikon päästä mummeli vista kone tekee laupeuden, mummeli soittaa vihaisena että se on sinun syytäsi kun rikoit hänen koneensa. Seuraa selittelyä ja vatvomista ja ties mitä.

Itse keskittyisin vaikkapa koneiden kokoamispalveluun tai tekemään pientä atk konsultaatiota pienyrityksille. Näistä itsellänikin on hieman kokemusta ja se on ihan mukavaa hommaa.
 
Päivitän nyt tätä omaa tapausta tänne kun jonkin verran keskustelua herättänyt:

Tänään oli siis tapaaminen uuden organisaation kanssa ja ilmeisesti kokivat että apuni olisi hyödyksi, koska pyysivät mukaan järjestämään uutta tapahtumaa. Vielä tässä vaiheessa ei laitettu aikatauluja tai palkkioita lukkoon (varsinainen homma alkaa vasta syksyllä) mutta mukana projektissa ollaan silti.

Jos ei muuta niin aloittelevalla yrittäjälle tämän keikan pitäisi tuoda hyvää kokemusta, kontakteja ja kyllä varmasti jotain lompakkoonkin kilahtaa. :)

Kiitos vaan kaikille cold call-suosittelijat, liekö aloittelijan tuuria mutta aika kivuttomasti tuo loppuviimeksi meni.

Tää on kova suoritus. Jo se että pääsit noin pitkälle on jotain mistä kannattaa olla ylpeä.

Tähän mennessä tuhansia puheluita B2C ja B2B puolella soittaneena, älä tee sitä virhettä että kun jatka soittoja niin masennut kun ei meinaa tullakaan kauppaa millään. Nimittäin todella harvat ihmiset on sellaisia että ne saa kylmäsoitoilla kauppaa kunnolla aikaiseksi.
 
Päivitän nyt tätä omaa tapausta tänne kun jonkin verran keskustelua herättänyt:

Tänään oli siis tapaaminen uuden organisaation kanssa ja ilmeisesti kokivat että apuni olisi hyödyksi, koska pyysivät mukaan järjestämään uutta tapahtumaa. Vielä tässä vaiheessa ei laitettu aikatauluja tai palkkioita lukkoon (varsinainen homma alkaa vasta syksyllä) mutta mukana projektissa ollaan silti.

Jos ei muuta niin aloittelevalla yrittäjälle tämän keikan pitäisi tuoda hyvää kokemusta, kontakteja ja kyllä varmasti jotain lompakkoonkin kilahtaa. :)

Kiitos vaan kaikille cold call-suosittelijat, liekö aloittelijan tuuria mutta aika kivuttomasti tuo loppuviimeksi meni.

Itsekin aloitin cold call-meiningillä. Etsin asioista päättävät tahot ihan käsipelin ja laitoin mainoslehtisen perään. Tästä on aikaa n. 7 vuotta. Pienellä pään seinään hakkaamisella toimisto on kasvanut 7 henkiseksi ja kasvua on joka vuosi.

Tulee vieläkin harrastettua lehtisten ja viestien lähettelyä, kun koitetaan vallata uutta aluetta. Viestien jälkeen pieni tauko ja perään kohdennettua mainontaa median kautta. On toiminut hyvin :) Eivät edes arvaa, että homma on suunniteltu etukäteen ja kohdehenkilöt valittu huolella.
 
Mitens tämä firman piikkiin tilaaminen.
Dustin Home myy tuotteita yrityksille ilman alvia, joten menee sen piikkiin että ovat sveduja tai norskeja. Mutta jos sieltä tilaa alvittomana, joutuuko kuitenkin samantien ilmoittamaan ja maksamaan alvit itse Suomessa verohallintoon, jotka sitten alv-kauden lopussa maksetaan takaisin myynneistä? Jos Suomesta ostaa, niin Alvin joutuu aluksi maksamaan, mutta saa sitten vuoden lopuksi (jos alv-kausi 1krt/v) takaisin. Mieluummin ostaisin suoraan alvittomana ja käyttäisin säästyneet rahat aikaisemmin muuhun, mutta miten käytännössä käy? Onko joku tilannut Dustin Homesta tai muusta ulkomaalaisesta nettikaupasta yritysasiakkaana alvittomana?
 
Kutsutaan myös termillä veroton yhteisökauppa/myynti. Arvolisäverottomana saat ostettua kyseisen tuotteen ulkomailta ilmoittamalla VAT-numeron. Miksi alvia pitäisi maksaa takaisin? Jos vain täyttyy kriteerit vähennyskelpoisesta kalustosta tai muista menoista niin eiku vaan.

Juuri tänään pistettiin firmalle kuvauskalustoa tilaukseen Amazon.co.uk. Toki tässä tilanteessa meillä on ollut tässä kuussa myyntiä.
 
Mitens tämä firman piikkiin tilaaminen.
Dustin Home myy tuotteita yrityksille ilman alvia, joten menee sen piikkiin että ovat sveduja tai norskeja. Mutta jos sieltä tilaa alvittomana, joutuuko kuitenkin samantien ilmoittamaan ja maksamaan alvit itse Suomessa verohallintoon, jotka sitten alv-kauden lopussa maksetaan takaisin myynneistä? Jos Suomesta ostaa, niin Alvin joutuu aluksi maksamaan, mutta saa sitten vuoden lopuksi (jos alv-kausi 1krt/v) takaisin. Mieluummin ostaisin suoraan alvittomana ja käyttäisin säästyneet rahat aikaisemmin muuhun, mutta miten käytännössä käy? Onko joku tilannut Dustin Homesta tai muusta ulkomaalaisesta nettikaupasta yritysasiakkaana alvittomana?

Dustinin sivuilta voi valita onko kuluttaja vai yritys, mutta valinnasta riippumatta lasku tulee silti ALV:lla, ja Dustin Finland Oy:lta vaikka tuote tuli Ruotsista. ALVithan saa verottajalta takaisin tai vähennettyä. Mutta jos onnistut tilaamaan ruotsi AB:lta niin saat varmaan pyytämällä tai automaattisesti ALV0 laskun, kuten EU-kaupassa on. (ALV osuus pitää silti kausi-ilmoituksessa kertoa)
 
Viimeksi muokattu:
Mitens tämä firman piikkiin tilaaminen.
Dustin Home myy tuotteita yrityksille ilman alvia, joten menee sen piikkiin että ovat sveduja tai norskeja. Mutta jos sieltä tilaa alvittomana, joutuuko kuitenkin samantien ilmoittamaan ja maksamaan alvit itse Suomessa verohallintoon, jotka sitten alv-kauden lopussa maksetaan takaisin myynneistä? Jos Suomesta ostaa, niin Alvin joutuu aluksi maksamaan, mutta saa sitten vuoden lopuksi (jos alv-kausi 1krt/v) takaisin. Mieluummin ostaisin suoraan alvittomana ja käyttäisin säästyneet rahat aikaisemmin muuhun, mutta miten käytännössä käy? Onko joku tilannut Dustin Homesta tai muusta ulkomaalaisesta nettikaupasta yritysasiakkaana alvittomana?

Itse olen tilannu firmalle tuolta ja normisti menny verovähennyksiin vaikka yksityishenkilönä oon ostanu. Katsoin, että tuote makso 699e sis 24% alv yksityiselle ja yritykselle oli jotain 620e 0%alv (en muista tarkalleen) niin tottakai kannattaa yksityisenä ottaa kun jää voitolle verovähennyksien jälkeen.

Toki myyntiä oli firmalla ihan reilusti eli kannattaa katsoa nämä tapauskohtaisesti.
 
Olen jonkin verran ajatellut perustaa toiminimellä yrityksen, jonka idea olisi tällainen "liikkuva ATK-tuki". Toisin sanoen siis veisin ATK-tukipalvelut asiakkaille kotiin/yritykseen. .. Kuulostaako ollenkaan järkevältä?

Tässä on toki vielä sekin pointti, että jos tällä hetkellä olet palkkatyössä ja meinaat tätä tehdä vähän OTO-meiningillä, niin työttömyyden sattuessa kohdalle et saa työttömyyskorvausta koska työkkäri katsoo sun elättävän itses yrittäjänä vaikka firman myynti olis 200 eur/kk...
 
No ei se nyt ihan noinkaan mene. Jos harrastat yritystoimintaa kokopäivätyön vieressä (ja olet aloittanutkin sen kokopäivätyön aikana) niin toiminta on lähes automaattisesti sivutoimista. Kun sivutoiminen yrittäjä jää kokopäivätyöstä työttömäksi niin hän on oikeutettu korvauksiin siinä missä muutkin. Itse nostin täyttä päivärahaa mutta kai tuota jollain tavalla sovitetaan sitten.

Jos päätoiminen yrittäjä jää työttömäksi, niin rahaa saa silloinkin jos vain on maksanut YEL-vakuutusta riittävästi:
"Yrittäjällä voi olla mahdollisuus Kelan peruspäivärahaan tai työttömyyskassan jäsenenä ansiosidonnaiseen työttömyyspäivärahaan, jos hänen YEL-työtulonsa on vuonna 2016 vähintään 12 420 €."

Väännettiin tästä murobbs puolella diazin kanssa ja tultiin juurikin tähän tulokseen :D Tosin eivät antaneet mulle kyllä ihan suoraa vastausta tähän kysymykseen kun tiedustelin te-toimistosta. diaz totesikin että lähes automaattisesti joten pieni varaus kannattaa pitää.
 
Eli työtön-mutta-sivutoiminen-yrittäjä-statukseen pääsee kk-palkallisuus-statuksen kautta, mutta ei yrittäjästatuksen. Selkis. Ja selkeä paitsi TE-toimisto:lle, joka tämän päätti, mutta eivät suoraan kysymykseen anna vastausta.
 
No, TE-toimistolle ei oikein mikään ole selvää. :p
Menee vähän ohi aiheen, mutta valmistuin puolisoni kanssa samasta yliopistosta samalta maisteritutkinnolta ulkomailla, ja kun täsmälleen samat paperit kummaltakin TE-toimistoon aikanamme annoimme, vaimo ei saanut karenssia, mutta minulle iskettiin 5kk. :D Asia kyllä hoidettiin noin vuoden kuluttua oikeaksi eikä tästä haittaa lopulta tullut kun kuviomme oli muuten selvät, mutta kertoo jotain kyseisen lafkan ammattiosaamisesta, ja taloudellisesti pahassa asemassa oleva olisi voinut hieman ärsyyntyäkin... Niinpä en luottaisi liikaa sen varaan.
 
vaimo ei saanut karenssia, mutta minulle iskettiin 5kk.

Ei yllätä. Sukupuolten välistä "tasa-arvoa", lait luodaan väljyyksillä jotta viranomaiset voivat tehdä emootioihin perustuvia harkinnanalaisia päätöksiä (discretionary). Naisen karenssiruoskaaminen olisi 'tuntunut' väärältä, miehen ei.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö olisi reilua jos voisi vain lopettaa YEL:t, ilmoittautua työttömäksi-mutta-samalla-sivutoimiseksi-yrittäjäksi. Olisi samassa statuksessa mutta eri polkua kuljettuna.

Edit: jostain säikeestä muistelin, että joku oli siirtynyt palkkasuhteesta työttömäksi mutta samalla pitänyt sivutoimisen Y-tunnuksen.
 
Viimeksi muokattu:
No ei yrittäjän kuulukaan päästä. Yrittäjän työttömäksi jäädessähän se on sitten työtön ja saa just sen verran hynyä kun on maksanut YEL:ää.

Päätoimisesta yrittäjyydestä voi olla hivenen vaikea päästä sivutoimiseksi, ainakin työkkäribyrokraattien silmissä.

Niin ja siis tässähän on kyse siitä että jos palkkatöissä maksaa sen liiton tai kassan maksun, niin olisi kohtuutonta (ainakin mun mielestä) evätä ansiosidonnainen sen takia että puuhailee jotain pientä palkkatyön ohessa.

Itsehän näkisin että tuohon voitaisiin ihan hyvin asettaa joku euromääräinen raja. Vai olisiko tässä joku ongelma?
 
On siinä vähän kun se viivan alle jäävä lukema ei ole niin yksiselitteinen kuukausitasolla mitattuna. En tosiaan tiedä miten niitä tukia sovitetaan sivutoimisille yrittäjille, koska itse sain täydet päivärahat ja asumistuet.

Mjoo, totta. Lähinnä nyt sitä tässä mietin jos liikevaihto alkaa olemaan huomattava, niin varsinkin osaamista myyvälle ansiot voi olla melko suuria. Tosin jos yritystoiminta on sivutoimista niin se on sivutoimista.
 
Pyörittääkös täällä kukaan kirjoittaneista tällä hetkellä verkkokauppaa tai onko joskus pyörittänyt? Tässä kun kovasti suunnittelen verkkokauppaa, niin tuo alustan valitseminen on osoittautunut hieman haastavaksi. On eri hintaisia ja näköisiä ja tarkempia ominaisuuksia ei oikein haluta missään paljastaa (edit: Tietyt palveluntarjoajat kyllä siis kertovat mutta melko kryptisiä on välillä esim maskutapojen osalta). Tosin saahan noita 30 päivän kokeiluja, mutta mielummin aloittaisin testit semmoisilla mistä olisi edes jotain tietoa että miten toimivat.

Elisa ja Vilkas tuntuisivat lukemani perusteella ihan luotettavilta.

Tietenkin muitakin neuvoja otetaan vastaan aloittelevalle verkkokauppayrittäjälle :)
 
Pyörittääkös täällä kukaan kirjoittaneista tällä hetkellä verkkokauppaa tai onko joskus pyörittänyt? Tässä kun kovasti suunnittelen verkkokauppaa, niin tuo alustan valitseminen on osoittautunut hieman haastavaksi. On eri hintaisia ja näköisiä ja tarkempia ominaisuuksia ei oikein haluta missään paljastaa (edit: Tietyt palveluntarjoajat kyllä siis kertovat mutta melko kryptisiä on välillä esim maskutapojen osalta). Tosin saahan noita 30 päivän kokeiluja, mutta mielummin aloittaisin testit semmoisilla mistä olisi edes jotain tietoa että miten toimivat.

Elisa ja Vilkas tuntuisivat lukemani perusteella ihan luotettavilta.

Tietenkin muitakin neuvoja otetaan vastaan aloittelevalle verkkokauppayrittäjälle :)
Itse en ole kokeillut, mutta muilta olen kuullut hyvää shopifystä. Kuulemma varsinkin dropshippingiin toimii oikein kätevästi. Myös one.com tarjoaa jotain kauppapluginia aika edullisesti domainin yhteyteen mutta en tiedä siitä sen enempää.

Itse olisin myös kiinnostunut pistämään pientä kauppaa pystyyn, mutta tähän mennessä olen tyytynyt kauppaamaan torissa ja huutonetissä ja myymään yksityisenä.
 
Itse en ole kokeillut, mutta muilta olen kuullut hyvää shopifystä. Kuulemma varsinkin dropshippingiin toimii oikein kätevästi. Myös one.com tarjoaa jotain kauppapluginia aika edullisesti domainin yhteyteen mutta en tiedä siitä sen enempää.

Itse olisin myös kiinnostunut pistämään pientä kauppaa pystyyn, mutta tähän mennessä olen tyytynyt kauppaamaan torissa ja huutonetissä ja myymään yksityisenä.

Shopifyn hinta näyttäisi olevan esim. Elisan settiä 40€/kk kalliimpi. Elisan transaktiokustannukset tosin näyttäisi olevan 2,99% myyntisummasta. Jos vertaa shopifyta ja Elisaa niin esim 100kpl 49€ hintaisia tuotteita kuukaudessa tekee jo 60€ enemmän Elisalla.

Tuommoisiin summiin ei kyllä liiketoiminta kaadu, tärkeämpää olisi saada kunnolla toimiva ja varsinkin nopea alusta. Kai se pitää vaan laittaa testiä pystyyn muutamiin ja kokeilla.
 
Taisi olla joku testi alustoista jossain 2016 tai 2015 mikro-pc lehdessä. Maksut taitaa mennä monissa noiden nettimaksusysteemejä tarjoavien firmojen kautta, joten yhdellä liittymällä saa kaikki mahdolliset maksutavat mitä haluaa.
 
Vstore.fi pyörii ihan meidän omalla virityksellä

Vpartsille otettiin opencart alle, kohtuu rankan puukotuksen jälkeen siitä saatiin ihan jees näköinen.

Tässä taidettiin hakea kylläkin ihan ns valmista verkkokauppaa mitä jotkut yritykset myy? Jos on yhtään taitoja alla niin opencart asennukseen vaan, siihen on "miljoonia" eri teemoja ja skinejä mistä löytynee suoraan sopivakin. Kielipaketit löytyy about joka kielelle, matkahuollot/postit yms kaikkiin löytyy valmiit kikkareet.
 
Vstore.fi pyörii ihan meidän omalla virityksellä

Vpartsille otettiin opencart alle, kohtuu rankan puukotuksen jälkeen siitä saatiin ihan jees näköinen.

Tässä taidettiin hakea kylläkin ihan ns valmista verkkokauppaa mitä jotkut yritykset myy? Jos on yhtään taitoja alla niin opencart asennukseen vaan, siihen on "miljoonia" eri teemoja ja skinejä mistä löytynee suoraan sopivakin. Kielipaketit löytyy about joka kielelle, matkahuollot/postit yms kaikkiin löytyy valmiit kikkareet.

Saisin varmaan jostain open source projektista puukottamalla ja tuon vcartin avulla aikaiseksi verkkokaupan mutta vaatisi niin kerpeleesti töitä ja uuden opettelua että taidan kyllä pidättäytyä noissa valmispaketeissa.

Kaikkien arvosteluiden perusteella noissa valmiissa vaan on paljon eroja, ja viimeinen asia mitä haluisin tehdä, on siirtää koko roska toiselle tarjoajalle kun valitsin alussa väärin.

Pitää miettiä ja listata kyllä vielä noita omia vaatimuksia, koska tietenkin vähän hankala vastata täälläkin jos ei ole kaikki tiedossa.

Kokemuksia saa kyllä kertoa jos niitä on :)
 
Saisin varmaan jostain open source projektista puukottamalla ja tuon vcartin avulla aikaiseksi verkkokaupan mutta vaatisi niin kerpeleesti töitä ja uuden opettelua että taidan kyllä pidättäytyä noissa valmispaketeissa.

Kaikkien arvosteluiden perusteella noissa valmiissa vaan on paljon eroja, ja viimeinen asia mitä haluisin tehdä, on siirtää koko roska toiselle tarjoajalle kun valitsin alussa väärin.

Pitää miettiä ja listata kyllä vielä noita omia vaatimuksia, koska tietenkin vähän hankala vastata täälläkin jos ei ole kaikki tiedossa.

Kokemuksia saa kyllä kertoa jos niitä on :)

Vinkkinä sen verran että katso ainakin semmonen tarjoaja kuka tarjoaa myös Postin ja/tai matkahuollon integrointia kauppaansa... Samoin jos ja kun todnäk haluat maksuliikenteen kulkevan jonkun kautta (Checkout, Klarna, yms) niin katso että senkin pystyy kauppaan integroimaan.

Noilla toki pärjää jo hyvin pitkälle.
 
Vinkkinä sen verran että katso ainakin semmonen tarjoaja kuka tarjoaa myös Postin ja/tai matkahuollon integrointia kauppaansa... Samoin jos ja kun todnäk haluat maksuliikenteen kulkevan jonkun kautta (Checkout, Klarna, yms) niin katso että senkin pystyy kauppaan integroimaan.

Noilla toki pärjää jo hyvin pitkälle.

Hyviä pointteja. Kyllähän ainakin Vilkas Groupilla on houkuttelevia referenssejä ja selkeät sivut. Hinnoittelu

Elisan oman verkkokauppatuotteensa sivuille laittamat asiakasreferenssit aiheutti lähinnä hilpeyttä 90-luvusta muistuttavilla ulkoasuillaan. Elisa Yrityksille
 
Hyviä pointteja. Kyllähän ainakin Vilkas Groupilla on houkuttelevia referenssejä ja selkeät sivut. Hinnoittelu

Elisan oman verkkokauppatuotteensa sivuille laittamat asiakasreferenssit aiheutti lähinnä hilpeyttä 90-luvusta muistuttavilla ulkoasuillaan. Elisa Yrityksille

Miettiessä vaikkapa Vilkkaan ratkaisua tulee tiedostaa suljetun järjestelmän riskit: järjestelmää ei ole mahdollista siirtää toimittajalta toiselle, eikä siihen löyty yhteisöltä laajaa lisäosavalikoimaa. Mikäli yhteistyö ei suju valitun toimittajan kanssa, vaihto toiseen on hyvin hankalaa ja kallista.

Nostaisin jo mainittujen toimijoiden ja alustojen lisäksi esiin Magenton, joka on avoimen lähdekoodin laajasti muokattavissa oleva juuri tarkoitukseensa tehty järjestelmä. Magento-toimijoita on Suomessa useita, henkilökohtaisesti olen töissä Vaimolla. Meidät kannattaa pitää mielessä toteuttaessa laajempaa verkkokauppaprojektia, johon kuuluu vaikkapa strategiatyötä, projektin määrittelyä, UI/UX designia, integraatioita ja monikanavaisuusominaisuuksia. Kaikista pienempiin projekteihin tai out-of-box järjestelmään (pelkkä kk-maksu) emme ole oikea toimija.

Jotta tämä ei mene aivan offtopikiksi ketjun aiheen osalta, niin toisinaan on ollut itselläkin mietittyä sivutoimisia hommia esim. oman verkkokaupan pyörittämisen osalta. Sinänsä esimerkiksi varastonhallinnan, toimituksen ja asiakaspalvelun voi suureksi osaksi ulkoistaa, jolloin itselle jäisi lähinnä tuotteiden hankinta & hinnoittelu, verkkosivuston ylläpitäminen, markkinointi ja sisältötyö. Jonkinasteinen liikeidea tähän onkin jo pyörinyt päässä.
 
Magentolle voisin antaa itsekkin suosituksen näkemäni perusteella. Nähnyt muutamalla asiakkaalla kovassa käytössä ja yhteistyökumppanifirma teki juuri yhdelle verkkokaupalle heille käyttiksen ja toinen firma koodasi Magentoon. Aika näppärää.
 
Itse olen haaveillut yrittäjyydestä ihan sieltä lapsesta (13-15v) asti. Isä, veli ja sisko yrittäjänä ollut tai on edelleen. Aina ollut yrittäjä henkinen töissä ollessani ja kuullut myös sanottavan että olen "liian" hyvä duunari. Tässä nyt sitten ensimmäistä yritystä aloittanut (francising) voin antaa muutaman vinkin, mitä toki täällä ketjussa jo tullut mutta ainakin itselle tärkeitä seikkoja. Virheistä oppii ja seuraava kerta (ei francising) menisikin huomattavasti helpommin. Tästä päästään kohtaan 1.

-Mikäli on ystäväpiirissä yrittäjiä niin kysy neuvoa. Mitään parempaa ei ole kun tutun neuvot kokemuksesta.

-Huomio että yllätyskuluja tulee! Melkein poikkeuksetta joku kulu yllättää, meni sitten läppäri rikki tai muuta ihmeellistä ja odottamatonta. Hyvä olisi olla hieman pääomaa varattu yllätyksiin.

-Hommaa HYVÄ kirjanpitäjä! Tämä voi jopa säästää rahaa, kiinnostunut kirjanpitäjä neuvoo kun huomaa jotain "väärää".

-Varovaisuutta niihin puheluihin mitä rupee tulemaan jos ja kun laitat yrityksen numeron YTJ/PRH -palveluun. Itselle tuli muutama huijaus soitto mutta selvisin säikähdyksellä.

-Aikaa menee, varsinkin alussa. 12h työpäivä ollut normi. Toki tässä muuta oma valinta, mutta menee sitä silti.

-Kaiken näköiset konsultit, markkinoijat yms. on sitten pääasiassa kuraa. Nämä yrittää lypsää rahaa kaikesta ja hankala näistä päästä eroon. Hyviä löytyy mutta yleensä kannattaa joltain ystävältä/tutulta kysyä suositusta.

-Verottajalle kannattaa soittaa heti kun mietityttää! Tänä päivänä vaikka kaikki kiroilee ja puhuu pahaa verottajasta, niin kyllä sieltäkin palvelua saa. Se on kuitenkin heille tärkeää että maksetaan verot ajallaan. Itse saanut loistavaa palvelua ja neuvoa verottajalta. Soittaa vaan oikeaan numeroon niin kaikki menee yleensä mutkitta. Painotan vielä tuota, että soittaa oikeaan numeroon. Eivät auta esim. alv tukinumerossa ennakkoveroissa ja niin edelleen.
 
Miksi muuten suomessa on joko kotipizza tai ählämit mutta ei vaikka pekan pizzeeria?
 
Itse olen haaveillut yrittäjyydestä ihan sieltä lapsesta (13-15v) asti. Isä, veli ja sisko yrittäjänä ollut tai on edelleen. Aina ollut yrittäjä henkinen töissä ollessani ja kuullut myös sanottavan että olen "liian" hyvä duunari. Tässä nyt sitten ensimmäistä yritystä aloittanut (francising) voin antaa muutaman vinkin, mitä toki täällä ketjussa jo tullut mutta ainakin itselle tärkeitä seikkoja. Virheistä oppii ja seuraava kerta (ei francising) menisikin huomattavasti helpommin. Tästä päästään kohtaan 1.

-Mikäli on ystäväpiirissä yrittäjiä niin kysy neuvoa. Mitään parempaa ei ole kun tutun neuvot kokemuksesta.

-Huomio että yllätyskuluja tulee! Melkein poikkeuksetta joku kulu yllättää, meni sitten läppäri rikki tai muuta ihmeellistä ja odottamatonta. Hyvä olisi olla hieman pääomaa varattu yllätyksiin.

-Hommaa HYVÄ kirjanpitäjä! Tämä voi jopa säästää rahaa, kiinnostunut kirjanpitäjä neuvoo kun huomaa jotain "väärää".

-Varovaisuutta niihin puheluihin mitä rupee tulemaan jos ja kun laitat yrityksen numeron YTJ/PRH -palveluun. Itselle tuli muutama huijaus soitto mutta selvisin säikähdyksellä.

-Aikaa menee, varsinkin alussa. 12h työpäivä ollut normi. Toki tässä muuta oma valinta, mutta menee sitä silti.

-Kaiken näköiset konsultit, markkinoijat yms. on sitten pääasiassa kuraa. Nämä yrittää lypsää rahaa kaikesta ja hankala näistä päästä eroon. Hyviä löytyy mutta yleensä kannattaa joltain ystävältä/tutulta kysyä suositusta.

-Verottajalle kannattaa soittaa heti kun mietityttää! Tänä päivänä vaikka kaikki kiroilee ja puhuu pahaa verottajasta, niin kyllä sieltäkin palvelua saa. Se on kuitenkin heille tärkeää että maksetaan verot ajallaan. Itse saanut loistavaa palvelua ja neuvoa verottajalta. Soittaa vaan oikeaan numeroon niin kaikki menee yleensä mutkitta. Painotan vielä tuota, että soittaa oikeaan numeroon. Eivät auta esim. alv tukinumerossa ennakkoveroissa ja niin edelleen.

Uskallatko yhtään valottaa että minkä alan fränkkäriks aloit? Päivätöiden kautta tulee asioitua hitosti fränkkäriyrittäjien kanssa ja on ihan mielenkiintoisia organisaatioita.
 
Miksi muuten suomessa on joko kotipizza tai ählämit mutta ei vaikka pekan pizzeeria?

Onhan noita isoissa kaupungeissa, pikkupaikkakunnilla turha lähteä kilpailemaan ählyjen kanssa kun ne tekee älyttömän pitkiä päiviä ja koko suku on mukana pähkinäpalkalla.

Sitten Kotipizza, Classic Pizza ja uutena esim Splizzeria täyttää markkinarakoja isommalla ostovoimalla kuin mihin Pekalla on mahdollisuutta.
 
Onhan noita isoissa kaupungeissa, pikkupaikkakunnilla turha lähteä kilpailemaan ählyjen kanssa kun ne tekee älyttömän pitkiä päiviä ja koko suku on mukana pähkinäpalkalla.

Sitten Kotipizza, Classic Pizza ja uutena esim Splizzeria täyttää markkinarakoja isommalla ostovoimalla kuin mihin Pekalla on mahdollisuutta.

Mutta kun näissä pikkukylissä on vaikka kotipizza niin eikö se olis kannattavampaa olla pekan pizza kuin maksella niistä vähäisemmistäkin voitoista osan eteenpäin vielä kotipizzalle.
 
Mutta kun näissä pikkukylissä on vaikka kotipizza niin eikö se olis kannattavampaa olla pekan pizza kuin maksella niistä vähäisemmistäkin voitoista osan eteenpäin vielä kotipizzalle.

On helpompi matkustaa ketjun maineella+ mainonnalla, kuin yrittää luoda omaa. Jos et ole kylän halvin(käytännössä mahdotonta kilpailla maahanmuuttajien "talkootyövoiman" kanssa), niin aika vähälle jää hyödyt asiakkaan näkökulmasta mihin tahansa muuhun paikkaan nähden.
Pizza-online:n tms. palveluun kuuluminen auttaa asiaa jonkin verran, mutta kun nekin vievät välistä oman osansa, niin frachise ei ole enää niin huono vaihtoehto kuin voisi kuvitella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom