Enpä tiedä. Toiminimi saattaa olla fiksumpi valinta. Laskutusosuuskunnan kanssa joutuu väkisin maksamaan eläkemaksuja ja muuta turhaa vaikka ei välttämättä olisi pakko. Vetäisin sen rajan itse paljon alemmas.
Samat ajatukset. Toiminimen perustaminen ja pyörittäminen on niin yksinkertaista, että rekisteröidyn y-tunnuksen alla toimimisen edut lyövät minusta kirkkaasti siitä aiheutuvan vaivan, oli toiminta sitten lähes minkä kokoista vain. Toki poikkeuksia on, ja ihan mielelläni kuulisin esimerkkejä siitä, millaisin laskelmin on päädytty toimimaan tuollaisen laskutusosuuskunnan kautta.
Oman yrityksen alla tosiaan saa laskettua eläkemaksut minimiin ja sijoitettua säästyvät rahat haluamallaan tavalla. Lisäksi arvonlisäveron alarajahuojennuksen kautta voi hyötyä merkittävän summan, jos liikevaihto ei ole kovin suuri. Starttirahaakaan tuskin saa aloittava yrittäjä, jos ei ole aikeissa toimia y-tunnuksen alla? Lisäksi toki säästää sen n. 5 %, mitä nuo palvelut veloittavat, joka ei ole ihan mitätön summa sekään.
Kirjanpito on myös helppo hoitaa itse pienessä yrityksessä. Kahdenkertaista kirjanpitoa ja tilinpäätöstä ei tarvitse tehdä, jos homma ei kasva hyvinkin suureksi (täyttyy kaksi ehdoista: liikevaihto yli 200 000 e / tase yli 100 000 e / yli 3 henkilöä palveluksessa), joten yksinkertainen Excel-listaus menoista ja tuloista riittää. Laskutus hoituu helposti vaikka netistä löytyvillä laskupalveluilla, joista onnistuu suoraan paperi- tai sähköisten laskujen lähetys ilman postittelun vaivaa.
Ihan hyvä huomio yllä tuosta, että mahdollisuuksien mukaan kannattaa toimia tavallisena kuluttajana yrityksen sijaan. Yhdenkertaista kirjanpitoa pitävän ammatinharjoittajan ei ole mikään pakko esimerkiksi edes perustaa erillistä tiliä yrityksen rahoille, vaan oma käyttötilikin käy. Selvyyden vuoksi kannattanee oma tili yritykselle kuitenkin perustaa, muttei senkään tarvitse olla mikään yritystili, vaan tavallinen käyttötili toimii ihan hyvin.