Onkohan täällä porukkaa, joka miettii yrityksen perustamista? Tai joku jo sukeltanut yrittäjyyteen? En nyt tarkoita kevytyrittäjyyttä, vaan ihan päätoimista elantonsa tienaamista omassa firmassa.
Itseäni kiinnostaisi, mutta uskallusta puuttuu. Mikä siinä on, kun ei uskalla jättää turvallista oravanpyörää? Tarve omalle osaamiselle on, ja asiakkaat ympäri suomea ja maailmaa, lähinnä teollisuudessa ja sen alihankkijoilla. Ala sen verran erikoinen, että firmojakaan (tekijöitä) ei ole suomessa kuin muutama.
Yritysneuvojat ja muut konsultit käyty, mutta ei vaan saa itsestään tukevaa niska-perseotetta. Miten sinä onnistuit? Vai onnistuitko? Oliko päätös samanlaista vatulointia kun mulla?
Aloitin työt omassa yrityksessä nyt vuoden alusta 2017. Takana päätoimista yrittäjyyttä nyt siis jo kohta kolme viikkoa! Mulla oli ehkä hieman samanlainen tilanne kuin Sinulla, että tarve tekijöille omalla alalla hirmuinen ja mietin paljon sitä, että mikä järki on tehdä tätä toiselle, kun voisi tehdä sitä omalle firmalle.
Omalla kohdalla yrittäjäksi lähteminen kävi niin, että selvitin ensin onko mun osaamiselle kysyntää. Juttelin muutamien potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja kävi selväksi, että mun osaamiselle todella olisi kysyntää ja tekijöitä on paljon vähemmän kuin töitä. Kaikki asiakkaat, kenen kanssa kävin jutulla, olis halunnut mut hommiin siltä istumalta. Sitten ilmoitin työnantajalle, että pistän oman yrityksen pystyyn ja alan tekemään töitä sitä kautta ja että mulla on pari asiakasta mistä varmaan valitsen toisen. Siitä seurasikin mielenkiintoinen käänne kun työnantaja ilmoitti, että haluaisi jatkossa ostaa mun työpanoksen mun yrityksen kautta jos kerran yrittäjäksi haluan. Päädyttiin sen jälkeen molempia tyydyttävään sopimukseen ja nyt mulla on oma firma pystyssä ja teen hommia sitä kautta.
Tämän jälkeen ensimmäisenä ennen yrityksen perustamista etsin itselleni kirjanpitäjän. Sitten kävin rekisteröimässä toiminimeni PRH:ssa. Tämän jälkeen kävin kirjanpitäjän kanssa kahvilla ja juteltiin kaikkea mitä yrityksen pyörittämiseen liittyy. Sitten sovittiin askelkuviot miten hommaa tultaisiin pyörittämään - mitä lappuja mun pitää toimittaa kirjanpitäjälle ja muille tahoille ja koska. Sovittiin myös, että voin koska vaan soittaa tai mailata jos on mitä tahansa kysymyksiä yrityksen pyörittämiseen liittyen.
Oon ollut yrittäjänä nyt vasta tosi vähän aikaa, mutta ainakin toistaiseksi oon kyllä ollut tyytyväinen. Alkussa on paljon hommaa, kun pitää perustaa yritys, hankkia kirjanpitäjä, selvittää miten ja koska laskutetaan, hankkia pakolliset vakuutukset ja työvälineet sekä sata muuta asiaa. Sitten kun ne saa hoidettua niin homma vähän helpottaa ja pääsee nauttimaan siitä, että tekee töitä itselleen.
Vaikka teen käytännössä samoja hommia kuin ennen palkkatöissä, niin kyllä se silti vaan joka aamu hymyilyttää kun lähtee duuniin ja tietää, että teen töitä omalle firmalle. Jotenkin se vaan on eri juttu. Ei tarvi syyttää ketään muuta jos hommat ei onnistu vaan voi vaan katsoa peiliin. Toki mulle ei ole tullut vielä huonoja hetkiä eteen tässä hommassa, että katotaan miten sitten käy jos ja kun sellasia joskus tulee.
Suosittelen hyvän kirjanpitäjän hommaamista ehdottomasti! Se osaa auttaa melkein missä vaan asiassa mikä yrityksen pyörittämisessä askarruttaa. Ei pelkästään veroasioissa vaan ihan kaikessa. Esim. itse ryssin tuon yrityksen perustamisilmoituksen kanssa, mutta kirjanpitäjän avulla saatiin homma korjattua myöhemmin. Hommaa sellainen kirjanpitäjä, jonka kanssa pystyt juttelemaan ja joka haluaa auttaa sua. Oon todennut sen tän alun kanssa ihan korvaamattoman tärkeäksi, että oon voinut kysyä kaikkia tosi tyhmiäkin juttuja ja oon saanut aina apua. Ja oon kysynyt niin monta kertaa, että oon ymmärtänyt.
Suosittelen, että meet sinne PRH:n pistämään sen firman pystyyn ja hommaat kirjanpitäjän. Siitä se homma lähtee. Tsemppiä!