Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuohon ei kannata haksahtaa. Muista, että yrittäjällä ja yrityksellä tulee siihen päälle pakollisestikin kuluja, joista sinun ei palkanmaksajana tarvitse huolehtia. Lisäksi palkka on tasainen ja "varma" tulo, yrittäjänä se on semmoista jatkuvaa pelko persiissä elelemistä ja yleensä et voi pitkälle tulevaisuuteen tulojasi ennustaa. Eli ei ole mikään oikotie onneen, mutta kyllä siinä toki omat etunsa on. Itse reilut 15v toiminimellä tehnyt, ja tuntuisi hyvin oudolta mennä jollekin palkkatöihin tämän jälkeen. Onnea matkaan.saa kaiken laskutuksen itselleen kun nyt toimii palkalla.
Tuohon ei kannata haksahtaa. Muista, että yrittäjällä ja yrityksellä tulee siihen päälle pakollisestikin kuluja, joista sinun ei palkanmaksajana tarvitse huolehtia. Lisäksi palkka on tasainen ja "varma" tulo, yrittäjänä se on semmoista jatkuvaa pelko persiissä elelemistä ja yleensä et voi pitkälle tulevaisuuteen tulojasi ennustaa. Eli ei ole mikään oikotie onneen, mutta kyllä siinä toki omat etunsa on. Itse reilut 15v toiminimellä tehnyt, ja tuntuisi hyvin oudolta mennä jollekin palkkatöihin tämän jälkeen. Onnea matkaan.
Tossa tulee sekin vastaan että mikään iso firma ei osta pieneltä nakkikioskilta mitään, heidän omat hankintasääntönsä estää vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi. Eli voi esim. olla että "nykyisille" asiakkaillesi et saa myytyä mitään...Mietin enemmän että jaksaako tehdä, riittääkö kiinnostus ja miten saa ilman yhtä isoa tukiverkostoa toimitettua ja palveltua.
Tossa tulee sekin vastaan että mikään iso firma ei osta pieneltä nakkikioskilta mitään, heidän omat hankintasääntönsä estää vaikka olisi kuinka hyvä tyyppi. Eli voi esim. olla että "nykyisille" asiakkaillesi et saa myytyä mitään...
Mitä etua leasing tuo läppärin hankintaan? Itsellä oman firman työläppärinä Gigantin tarjouksesta hankittu noin tonnin perus prosumer-tason kone, jolla jaksettu nyt kolmisen vuotta. Hyvin on pelittänyt. Jos kertahankintahinta on liian suuri niin aika monesta paikasta saa osamaksulla.Joo hyvä pointti, tässä ollaan käytetty paljon aikaa että osataan kontaktoida oikean kokoisia ja näköisiä yrityksiä. Itse näen että monella yrittäjällä ongelma tulee siinä että myyntitoimenpiteet ei ole riittäviä ja ei ymmärretä mitkä on potentiaalisia asiakkaita.
Enemmän kun miettii niin tämä on ehkä kuitenkin se mikä aiheuttaa eniten mietintää, vaikka onkin paljon kokemusta niin kyllä se pitää muutaman kerran epäonnistua ja kokeilla että pääsee tekemään kunnon projekteja oikeille asiakkaille.
Tähän liittyen. Minkälaisia hankintoja läppäreiden osalta ihmiset on tehneet? Leasing tai muulla kuukausimaksulla hankittava läppäri tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta.
Tossa tulee sekin vastaan että mikään iso firma ei osta pieneltä nakkikioskilta mitään
Holvin uudet hinnoittelumallit tulevat pian!
Teemme kaikkemme parantaaksemme Holvin palveluja, ominaisuuksia ja tukea, jotta sinun olisi entistä helpompi keskittyä yrityksesi pyörittämiseen. Jotta sinä voit jatkossakin turvautua apuumme ja me pystymme kehittämään palvelujamme entisestään, olemme päättäneet ottaa seuraavan askeleen ja uudistaa hinnoittelumme.
Muutosta ei kannata säikähtää. Jos olet tyytyväinen nykyiseen hinnoitteluusi, voit pitää sen. Jos kuitenkin haluat vaihtaa hinnoittelumalliasi 8.4.2021 jälkeen, voit valita vain jonkin uusista paketeistamme.
Holvi Lite 6€ /kk Aina selkeä kokonaiskuva yrityksesi taloudesta. Hallinnoi maksuja ja pysy perillä tärkeistä numeroista. ________________________________________ Yritystili Business Debit Mastercard® Skannaa ja tallenna kuitit Näe yrityksesi tulos* Ajantasainen ALV-saldo* | Holvi Pro 12€ /kk Helpompaa yrittämistä: hallinnoi kuluja, hoida laskutus ja helpota myös kirjanpitoa näppärästi yhdellä tilillä. ________________________________________ Kaikki, mitä Holvi Lite tarjoaa sekä: Laskutus ja verkkolaskut Maksujen täsmäytys – saat ilmoituksen, kun lasku on maksettu Luokittele tilitapahtumasi ja lataa tiedot kirjanpitoa ja verotusta varten | Holvi Zen 69€ /kk Ei enää stressiä kirjanpidosta ja veroista. Keskity yritykseesi ja anna meidän hoitaa loput. ________________________________________ Kaikki, mitä Holvi Pro tarjoaa sekä: Kirjanpito oikean kirjanpitäjän tekemänä* Verojen maksu aina ajallaan – huolehdimme ALV-ilmoituksista ja -maksuista Henkilökohtaista apua ja tukea veroasioissa |
Niin, kaikesta voi olla jotain mieltä. Tuo 6€ on aika pitkälti sama hinta kuin kotimaisilla pankeilla pankkipalvelut maksaa. Sieltä kun saa sitten 80snt:llä tuon konekielisen tiliotteen, niin kirjanpitäjät tykkää (ja sinä maksat vähemmän)Miksi kaiken pitäisi olla ilmaista? IMO jos on tyytyväinen johonkin palveluun, on siitä täysin OK maksaa. Ja nuo Holvin hinnat ovat hyvin maltillisia siihen nähden mitä saa vastineeksi.
Joku muu voi korjata, mutta käsittääkseni just tässä kohtaa tästä tulee isokin ongelma - tai no - onko se iso juttu jos menettää tuet, olettavasti kyllä? Firma voi kyllä olla, mutta se ei saa estää päätoimista työnvastaanottamista ja sen voi osoittaa sillä että on esim. juurikin päätoimen ohella pyörittänyt yritystä. Nyt sulla ei ole ollut yritystä joten et voi osoittaa etteikö se haittaisi päätoimista työnvastaanottamista, joten työkkäri toteaa että sulle ei tarvi maksaa työttömyyspäivärahaa.Ongelma: Mulla loppuu (näillä näkymin) työt ja valmistun yliopistosta aikalailla samoihin aikoihin tuon pelin suunnitellun julkaisun kanssa. Kuinka pahasti kela/työkkäri/kassa antaa runtua jos olen samaan aikaan perustamassa/perustanut yrityksen ja jään valmistumisen jälkeen työttömäksi?
Näin tilitoimiston näkökulmasta Holvi voisi olla hyvä juuri ottamaan kopin siitä yrittäjäkunnasta, joka toimii yksityisenä elinkeinonharjoittajana, tekee maksuperusteisen kirjanpidon eikä harrasta mitään kauhean poikkeavaa. Silloin tuo Holvin yksinkertainen kirjanpito toimii jotenkuten.
Muiden kohdalla en oikein arvosta Holvia, vaan se on lähinnä pankkitilin tapainen himmeli ilman kaikkea kivaa teknologiaa (Web Service).
Holvissa jurppii myös niiden tyhjät lupaukset, kuten "esikirjanpito". Mikä ihmeen esikirjanpito?
En myöskään ole kauhean vakuuttunut Holvin talousluvuista, se kyntää aivan jäätävää tappiota. Totta kai #disrupt #agile #growordie jne. mutta jos myynti perustuu siihen että myy kauan ilmaiseksi ja tappiolla, miksi ostajat eivät siirtyisi seuraavaan ilmaiseen palveluun heti kun hinnat nousevat?
Tässä on nyt jonkun aikaa tullut yksin tunkattua indie peliä julkaisukuntoon. Loppukeväästä/alkukesästä olisi tarkoitus puskea peli tuutista ulos ja myyntiin steamiin yms. ja tähän saumaan mietin yrityksen perustamista vastaanottamaan mahdollisia tuottoja kun ei liene (summista riippuen) järkevää tilittää suoraan omalle tilille jäätävällä(?) veroprosentilla. Taitaa osa kauppapaikoista vaatiakkin yritystunnuksen. OY:n perustaminen kävi mielessä, etenkin kun nykyään osakepääoman voi laittaa vaikkapa nollaksi jos ei ole kahta ja puolta kiloa irroitttaa.
Ongelma: Mulla loppuu (näillä näkymin) työt ja valmistun yliopistosta aikalailla samoihin aikoihin tuon pelin suunnitellun julkaisun kanssa. Kuinka pahasti kela/työkkäri/kassa antaa runtua jos olen samaan aikaan perustamassa/perustanut yrityksen ja jään valmistumisen jälkeen työttömäksi?
Niin kovaa luottoa ei julkaisuun ole että tällä päästäisiin dippainssin ansioihin joten tarkoitus olisi kuitenkin löytää ihan päiväduuniakin. Toki muutamat sataset/tonnit voisi vastaanottaa ilman firmaakin omalle tilille ja niin olen tehnytkin parin mobiilisovelluksen kanssa mutta mielessä on käynyt firman perustaminen jotta jatksossa voisi toimintaa kehittää ammattimaisempaan suuntaan ja pistää uutta peliä tulille jne. mutta onko tämä nyt paskin mahdollinen rako alkaa yrittämään. Muutenkin kiinnostaa kokemukset yrittäjyyden (OY) ja päivätyön kombottamisesta.
Edit: siis tarkoituksena aloittaa sivutoiminen yrittäminen. Jos on jotain hyvää tietopakettia tms. linkata niin otetaan mielihyvin vastaan.
Ongelma: Mulla loppuu (näillä näkymin) työt ja valmistun yliopistosta aikalailla samoihin aikoihin tuon pelin suunnitellun julkaisun kanssa. Kuinka pahasti kela/työkkäri/kassa antaa runtua jos olen samaan aikaan perustamassa/perustanut yrityksen ja jään valmistumisen jälkeen työttömäksi?
Joku muu voi korjata, mutta käsittääkseni just tässä kohtaa tästä tulee isokin ongelma - tai no - onko se iso juttu jos menettää tuet, olettavasti kyllä? Firma voi kyllä olla, mutta se ei saa estää päätoimista työnvastaanottamista ja sen voi osoittaa sillä että on esim. juurikin päätoimen ohella pyörittänyt yritystä. Nyt sulla ei ole ollut yritystä joten et voi osoittaa etteikö se haittaisi päätoimista työnvastaanottamista, joten työkkäri toteaa että sulle ei tarvi maksaa työttömyyspäivärahaa.
Tuossa on sitten varmasti vielä joku aikakin tyyliin vuosi mitä noita on pitänyt pyörittää rinnakkain eli en kyllä perustaisi firmaa ennenkuin on saanut työpaikan. Kela vetänee sitten varmaan joka tapauksessa sun korvauksista osan sivuun jos saat rahaa steamista eli jos sieltä saa tonnin/kaks niin ne palanee noihin korvauksien alentamiseen, jos sieltä saa valita option "tilitetään joskus tulevaisuudessa" niin ota se...
Työkkäriähän kiinnostaa oletko pää- vai sivutoiminen yrittäjä ja tähän ei liity se paljonko tienaat, vaan se paljonko sun aikaa se yrittäminen vie. ts. pystytkö ottamaan vastaan täysipäiväisen työn jos sitä sulle tarjotaan.
Tarkista nyt vielä, mutta tässä oli ainakin jokin aika sitten käytäntö että jos aloitat yritystoiminnan työttömänä. (ja tähän riitti jo yksi päivä kortistossa), niin työkkäri ei katso onko yritystoiminta pää- vai sivutoimista ensimmäisen neljän kuukauden aikana, vaan saat tuet normaalisti. Tällä just koitettiin saada sellaisia ihmisiä herkemmin aloittamaan yritystoiminta, jotka eivät olleet varmoja kantaako yrityidea. Tärkeintä tässä oli se, että yritystoiminta aloitettiin työttömänä, eikä esim. opiskelemassa/työelämässä ollessa.
Itse myös jouduin näitä pari vuotta sitten selvittelemään, mutta omassa tapauksessani laskutuspalvelu osoittautui tuolloin järkevimmäksi vaihtoehdoksi.
Tässä korona-aikana useampaa tuttua ja heidän tukitoimintaansa seuranneena täytyy kyllä sanoa että ei se oy:llä ole mikään ongelma. Sieltä saat ihan yhtälailla tehtyä itsellesi lomautusilmoituksen (jos olet nostanut palkkaa) tai todistuksen että et ole saanut palkkaa jonka mukaan ne muut tuet menee. Saattavat toki pyytää sitten jälkikäteen todistuksia/tiliotteita että asia näin on oikeasti ollut tukien noston aikaan.
Toiminimellä tilanne on hankalampi, yleinen käytäntö ilmeisesti on että toimitat puolen vuoden päästä paperit takautuvasti ja saat tuet jälkikäteen kun olet ensin osoittanut että liiketoimintaa ei ole ollut. Kaikki toiminimen tulo kun on suoraan henk.koht tuloa toisin kuin osakeyhtiössä.
Osakeyhtiön tai sen osuuden pelkkä omistaminen ei vaikuta tukiin vaikka siellä olisi miljoona euroa kassassa rahaa. Nyt puhun siis näistä lomautuksista maksettavista liiton yms korvauksista. Toimeentulotuessa yms jossa varallisuus huomioidaan(?) voi tilanne olla eri.
Korona setti on nyt muutenkin joku poikkeus tuohon OY touhuun, mutta "omilla laskelmillasi tai exceleillä" et osoita työkkärille mitään, käsittääkseni ainoa tapa tehdä tuo osoitus on se että sulla on ollut tuo firma "pitkään" rinnalla. Tuo 4kk "vapaa starttikin" taitaa olla tätä korona settiä ihan kuten sekin että OY:sta voi saada työttömyyskorvausta.
Jos ei ole paljosta työssäoloehto kiinni (nehän lyhensi tätäkin koronan takia) niin kannattaa otta mikä vaan varamieshommakin vastaan ja kun ehto on täynnä niin työkkäriin...
Neljän kuukauden kuluttua yritystoiminnan aloittamisesta yritystoimintasi pää- ja sivutoimisuus arvioidaan. Arviointi tehdään yleensä selvityspyynnön kautta. Jos yritystoiminnan arvioidaan olevan päätoimista, oikeutesi työttömyysetuuteen päättyy. Jos yritystoiminta on sivutoimista, voit edelleen saada työttömyysetuutta. Ratkaisu koskee vain neljän kuukauden jälkeistä aikaa, eikä se vaikuta tukiin takautuvasti. Kannattaa huomata, että sivutoimisuudessa on kyse enemmänkin tunneista kuin euroista. Kannattamaton yritystoiminta ei sinänsä oikeuta työttömyysturvaan.
Onko oikeasti niin että vaikka tienaisi 100k€ vuodessa toiminimellä niin minimiyelillä saa silti asumistukea? Vähän kuulostaa hurjalta?Toiminimiyrittäjä! Kiinnostaako maksimaalinen eläkesäästö?
1. Maksa YEL-maksua vain minimi.
2. Kelan maksama asumistuki yrittäjälle määräytyy YEL-työtulon mukaan.
3. Asu vuokralla.
4. Nosta asumistukea Kelasta
5. Riippuen muuttujista säästöön jää 300-500€ kuukaudessa.
6. Sijoita tämä summa osakemarkkinoille hajautetun salkun periaatteella.
En edes lähde laskemaan kuinka monta kertaa suuremman eläkesäästön saat näin hankittua. Totean vain että vuodessa säästöön kertyy keskiarvon mukaan 4800€. Tätä vaikka kertaa työvuosien lukumäärä ja korkoa korolle -ilmiön myötä alkaa olla jo melkoinen potti kasassa.
30 vuoden työuralla summa liikkuu yli miljoonassa. Päälle tulee vielä muiden sinulle raatama ja maksama kansaneläke.
Onko oikeasti niin että vaikka tienaisi 100k€ vuodessa toiminimellä niin minimiyelillä saa silti asumistukea? Vähän kuulostaa hurjalta?
No johan on. Pääomatuloja / muuta firman ulkopuolista tuloa ei varmaan kuitenkaan saa olla? Ja puolison tulot nyt ainakin vaikuttavat?Kyllä. Itse olen juuri viimeiset neljä vuotta toiminut näin. Vähän vastinetta maksetuille veroille!
No johan on. Pääomatuloja / muuta firman ulkopuolista tuloa ei varmaan kuitenkaan saa olla? Ja puolison tulot nyt ainakin vaikuttavat?
Hyvä idea mutta tässä on pari ongelmaa. Ensinnäkin kaikki toiminimiyrittäjät elävät kädestä suuhun, yksikään menestyvä bisnes ei tee hommia toiminimellä koska verotus nousisi niin kovaksi. Toisekseen lähes kaikki vuokra-asunnot ovat mielestäni kelvottomia, tämä tavallaan liittyy ensimmäiseen pointtiini.En edes lähde laskemaan kuinka monta kertaa suuremman eläkesäästön saat näin hankittua. Totean vain että vuodessa säästöön kertyy keskiarvon mukaan 4800€. Tätä vaikka kertaa työvuosien lukumäärä ja korkoa korolle -ilmiön myötä alkaa olla jo melkoinen potti kasassa.
30 vuoden työuralla summa liikkuu yli miljoonassa. Päälle tulee vielä muiden sinulle raatama ja maksama kansaneläke.
Hyvä idea mutta tässä on pari ongelmaa. Ensinnäkin kaikki toiminimiyrittäjät elävät kädestä suuhun, yksikään menestyvä bisnes ei tee hommia toiminimellä koska verotus nousisi niin kovaksi. Toisekseen lähes kaikki vuokra-asunnot ovat mielestäni kelvottomia, tämä tavallaan liittyy ensimmäiseen pointtiini.
Hyvä idea mutta tässä on pari ongelmaa. Ensinnäkin kaikki toiminimiyrittäjät elävät kädestä suuhun, yksikään menestyvä bisnes ei tee hommia toiminimellä koska verotus nousisi niin kovaksi. Toisekseen lähes kaikki vuokra-asunnot ovat mielestäni kelvottomia, tämä tavallaan liittyy ensimmäiseen pointtiini.
Kai tässä tapauksessa huvilan vuokratuotto (pääomatulo) kuitenkin pienentäisi asumistukea?Lisätään tähän että tuo YEL-työtulon perusteella määrittyvä työtulo ei rajoitu yksityisiin elinkeinonharjoittajiin, vaan yhtä lailla osakeyhtiöstä nostettu palkka ei vaikuta asumistukseen, jos saaja on osakkaana ja YEL:in alaisena kyseiseen yhtiöön.
Myöskään kyseisestä osakeyhtiöstä nostettu osinko ei vaikuta asumistukseen.
Eli voit rauhassa nostaa vaikka 20 000€ kuukausipalkkaa ja tammikuussa 150 000€ osinkoa ja nauttia lisäksi asumistuesta.
Ja ei tarvitse kuin etsiä sopiva kaveri jolla sama kuvio, ostatte ristiin Westendin huvilat ja vuokraatte ne toisillenne.
Vuokraa firmalle ja maksaa siitä verotusarvon henk. koht asuntona.Kai tässä tapauksessa huvilan vuokratuotto (pääomatulo) kuitenkin pienentäisi asumistukea?
Kai tässä tapauksessa huvilan vuokratuotto (pääomatulo) kuitenkin pienentäisi asumistukea?
Tuo on verottajan näkökulmasta verojen välttelyä ja verottaja ei katso hyvällä tuota ainakaan.Skeenario io-techin yrittäjille: olen palkkatyössä ja vuositienestini asettuvat 75 000 euron tuntumaan. Minulle on hiljattain tarjottu mahdollisuutta tehdä samoja töitä 12kk urakkasopimuksellla (uusitaan vuoden välein) toiminimen kautta 100 000 eurolla / vuosi. Onko tässä taloudellisesti järkeä, vai pysynkö turvallisessa palkkatyössäni?
Tuo on verottajan näkökulmasta verojen välttelyä ja verottaja ei katso hyvällä tuota ainakaan.
Skeenario io-techin yrittäjille: olen palkkatyössä ja vuositienestini asettuvat 75 000 euron tuntumaan. Minulle on hiljattain tarjottu mahdollisuutta tehdä samoja töitä 12kk urakkasopimuksellla (uusitaan vuoden välein) toiminimen kautta 100 000 eurolla / vuosi. Onko tässä taloudellisesti järkeä, vai pysynkö turvallisessa palkkatyössäni?
Tuo on verottajan näkökulmasta verojen välttelyä ja verottaja ei katso hyvällä tuota ainakaan.
Ei ainakaan toiminimen kautta kannata tehdä. Noilla ansioilla Oy pystyyn, jollei jostain syystä toimeksiantaja hyväksy Oy:tä (en nyt keksi miksi ei hyväksyisi).
En nyt jaksa laskea tähän tarkkoja prosentteja mutta kyllä tuossa ihan hyvän eron verojen maksussa saa aikaiseksi kun vertaa että 100k€ ansiotulona vai ansiotulona ja osaksi huojennettuna osinkona kun pääomaa kertyy.
edit: Olettaen siis että kulut minimaaliset ja tuo 100k€ on oman työn laskutusta.
Skeenario io-techin yrittäjille: olen palkkatyössä ja vuositienestini asettuvat 75 000 euron tuntumaan. Minulle on hiljattain tarjottu mahdollisuutta tehdä samoja töitä 12kk urakkasopimuksellla (uusitaan vuoden välein) toiminimen kautta 100 000 eurolla / vuosi. Onko tässä taloudellisesti järkeä, vai pysynkö turvallisessa palkkatyössäni?
Sanoisin että marssi tilitoimistoon ja lyö rätinki niille pöytään. Ne laskee hyödyt ja haitat ja neuvoo innoissaan, koska olet heille potentiaalinen uusi asiakas. Konsultoinnin tilaaminen veroasioissa ei ole ilmaista, vaan yleensä tuo rahaa pöytään
Ei kannata noin pienellä lisäyksellä vielä. 125k voisi olla jo riittävästi, mieluummin 150k.
Meinaatko? Kieltämättä vähän ristiriitaiset fiilikset koko hommasta, varsinkin kun nykyinen firma on hyvä ja hommat hoituvat pääsääntöisesti etänä joka sopii mulle. Palaveeraan tutun kirjanpitäjän kanssa huomenna, ja olen toivottavasti sen jälkeen vähän viisaampi.
Omasta mielestä aika iso merkitys on sillä, kuinka todennäköisesti hommat jatkuvat myös hamassa tulevaisuudessa. Tässä muutamia kysymyksiä, joihin voit miettiä itse vastausta.Meinaatko? Kieltämättä vähän ristiriitaiset fiilikset koko hommasta, varsinkin kun nykyinen firma on hyvä ja hommat hoituvat pääsääntöisesti etänä joka sopii mulle. Palaveeraan tutun kirjanpitäjän kanssa huomenna, ja olen toivottavasti sen jälkeen vähän viisaampi.
Meinaatko? Kieltämättä vähän ristiriitaiset fiilikset koko hommasta, varsinkin kun nykyinen firma on hyvä ja hommat hoituvat pääsääntöisesti etänä joka sopii mulle. Palaveeraan tutun kirjanpitäjän kanssa huomenna, ja olen toivottavasti sen jälkeen vähän viisaampi.
Ei ole, vaan lähempänä 1,3x.Kannattaa myös muistaa että työnantajalle maksat tällä hetkellä 1,6-1,8x brutto palkkasi
Tämä voi pitää paikkansa. Palkkatöissä ollessani firma laskutti mun tekemisistä ~2x mun bruton vuodessa eli firmalle jäi käteen ennen veroja ~40% mun brutosta (2*b*10,5 - 1,28b*12,5=ennen_veroja -> 21b-16b = 5b joten 5/12,5=40% ) jossa sitten kaikki minun mahdollinen idlaus eli laskuttamattomuus vei firman tuottoa alaspäin.joten vaikka maksaisi sinulle 120t yrittäjänä, se on hänelle vielä kannattavampaa. Yleensä siinä 40% kohdalla menee se raja jolloin kirjanpidon yms ulkoistamalla alkaa homma rahallisesti kannattaa vs palkkatyöt. Ainut poikkeus tosiaan tuo jos oma halu vetää yrittäjyyttä kohti.