Yrittäjyys ja oma firma

Näin yksinyrittäjänä (firman liikevaihto luokkaa nakkikioski monen mielestä) hämmästyttää kuinka moni pieni yritys on jo nyt vaikeuksissa, ja ollaan eletty poikkeustilaa ehkä pari viikkoa. Rivien välistä pystyy lukemaan että ilmeisesti ei ole kerätty kovinkaan kummoista kassaa firmaan tai itsellä jolla homma pyöritetään, mennään jatkuvasti kädestä suuhun. Pienillä hommilla itse olen kassan onnistunut luomaan, ja kaikki työkalut, kalusto ja varasto on hankittu omalla työllä eikä velalla. Ei se mukavaa ole ollut panostaa firmaan ja jättää oma palkka maksamatta. Mutta nyt ollaan aika vahvoilla, ei ole firmalla velkaa, eikä itsellä.

Näinhän se juurikin on. Itseäni nauratti etenkin se, että jo ennenkö yhtään ravintolaa oli laitettu kiinni tai liikkumista rajoitettu niin oli ensimmäiset yrittäjät lehdissä itkemässä että kaikki on mennyt eikä vuokria pystytä maksamaan. Jos Levilläkin kahvila on paukuttanut ennätysmyyntiä syys-maaliskuu niin huhtikuustako se koko tulos oli kiinni? Ei siellä toukokuusta eteenpäin enään juuri ketään käy ja hiihtolomatkin ehdittiin viettää ihan normaalisti.
Tunnen myös ihmisiä jotka ovat töissä asuntoja/liiketiloja vuokraavissa yrityksissä niin siellä räjähti näiden lehtiartikkelien myötä käsiin nämä pyynnöt jättää vuokrat maksamatta? Kahvilatkin varmaan sitten Koronan jälkeen jakavat ilmaista pullaa kun ihmisillä ei lomautuksien yms takia ole varaa niitä ostaa?

Omasta mielestä ihan hyväkin että jos yrityksen tilanne ei kestä muutaman viikon/kuukauden pysähdystä niin menkööt nurin. Ei olla kovin terveellä pohjalla oltu aiemminkaan ja nyt saatiin sitten hyvä syykin ajaa toiminta alas.

Oikeat tukitoimet ovat mielestäni juurikin rahan lainaaminen ja sitten yksityisyrittäjille maksettavat palkansaajille kuuluvat tuet. Mutta aika kaksinaamaista touhua on jos ensin yritetään ja jätetään yelit yms maksamatta/maksetaan minimit ja heti kun tulee vaikeuksia niin huudetaan valtiolta apua?

Kannattaa myös muistaa, että monella alalla kuten esimerkiksi postimyynti/peli/logistiikka/kaikki etämyyntiin ja toimintaan perustuva, taputellaan yhteen karvaisia käsiä koska heille tämä tietää vain lisämyyntiä.
 
Ihmeellisiä aikoja, monilla yrityksillä varmaan menee huonommin kuin koskaan mutta itsellä on lähtenyt homma aivan toiseen suuntaan. Kyseessä siis yhden miehen firma joka tekee iOS-sovelluksia. Ei tuosta kuvaajasta oikein uskalla ekstrapoloidakaan eikä tiedä milloin tämä loppuu mutta kaikki otetaan vastaan. Kaikki rahat heti kiinni osakkeisiin kun on nyt halpaa :eek:
Ei tietenkään omia yrityssalaisuuksia tarvitse paljastaa, mutta noin yleisellä tasolla, kuinka olet hoitanut asiakashankinnan? Mistä löydät yrityksiä joilla on tarvetta ios-appseille ja teetkö ylläpitoa vai kokonaan uusia appseja?

Täytyy kyllä hattua nostaa noille lukemille.
 
Näinhän se juurikin on. Itseäni nauratti etenkin se, että jo ennenkö yhtään ravintolaa oli laitettu kiinni tai liikkumista rajoitettu niin oli ensimmäiset yrittäjät lehdissä itkemässä että kaikki on mennyt eikä vuokria pystytä maksamaan.

No ennen kuin vedettiin kiinni, oli jo moraalinen paine pistää kiinni aika pitkään ja jo sitä ennen kun itse viimeisiä kertoja lounasravintoloissa kävin, oli väkeä selkeästi normaalia vähemmän. Tämä siis joskus silloin "sen torstain" aikoihin kun kaikki muuttui. Se oli muistaakseni noin kolme viikkoa ennen kuin sulkemispakko lopulta tuli.
 
Asiakashankinta on koodaajan ajatusmaailmalla "build it and they will come". En tee mitään alihankintaa vaan ihan omia ideoita koodailen. Aiemman viestini jälkeen viikkomyynti on tuosta moninkertaistunut. Vähän kyllä meinaa jo yöuniin vaikuttaa koko homma. Ei tämä joulu varmasti ikuisesti jatku mutta niin pitkään kuin taivaasta sataa rahaa yritän sitä kauhoa.
Haluatko yhtään avata millä sektorilla / minkä tyyppistä softaa teet? En yritä varastaa ideaa vaan kiinnostaa millä alalla tienaa noin hyvin :D . Isot propsit kyllä menestyksestä, ja noilla tuloilla varmaan mahdollisia sijoittajiakin voisi kiinnostaa tällainen softa, jolloin on mahdollisuus kasvuun ja lopussa isoon cashouttiin exitin muodossa.
 
Asiakashankinta on koodaajan ajatusmaailmalla "build it and they will come". En tee mitään alihankintaa vaan ihan omia ideoita koodailen. Aiemman viestini jälkeen viikkomyynti on tuosta moninkertaistunut. Vähän kyllä meinaa jo yöuniin vaikuttaa koko homma. Ei tämä joulu varmasti ikuisesti jatku mutta niin pitkään kuin taivaasta sataa rahaa yritän sitä kauhoa.
Jos näet että sovelluksen käyttäjämäärää on vielä mahdollista kasvattaa paljon, niin laittaisin ehdottomasti osan noista tuloista markkinointiin. Voit saada helposti moninkertaisen tuoton verrattuna johonkin pörssiosakkeisiin.
 
Tuota sijoittajahommaa en ymmärrä. Firmalla menee hyvin ja sillä tienaa niin otetaan joku pelle (=sijoittaja) mukaan joka antaa rahaa jota ei tarvita. Lisäksi samainen pelle päättää käytännössä kaikesta vaikka omistaa vähemmistöosuuden. Ja ainoa exit-mahdollisuus on tämän jälkeen firman myynti. Ja sitten pitäisi väkisin kasvaa ja ottaa koko ajan lisää rahaa. Ei kiitos. Firmanhan voi myydä myös ilman sijoittajia, löytyy tahoja jotka siinä auttavat ilman pääomasijoitustakin pientä korvausta vasaan. Jos siis haluaa firman myydä.

Älä ota pelleä, ota hyvä.
Älä ota sijoittajaa joka tuo tarpetonta rahaa, ota sellainen joka tuo osaamista.
Suurimmalla omistajalla on suurin äänivalta, joten päätät itse jos haluat.
Ainoa exit-mahdollisuus on joka tilanteessa firman myynti (tai konkurssi / toiminnan alasajo)
Väkisin ei ole pakko kasvaa ja ottaa lisää rahaa, mutta jos sinä et sitä ainakin jossain määrin tee, ennemmin tai myöhemmin joku toinen kyllä haistaa tilaisuuden markkinoilla ja ajaa sinut ahtaalle nykyisessäkin toiminnassa.
Firman saa myytyä kyllä itsekin, mutta isommasta/tuottavammasta firmasta saa myydessä pientä enemmän rahaa.

Aiemmin kerroit "Ei tämä joulu varmasti ikuisesti jatku mutta niin pitkään kuin taivaasta sataa rahaa yritän sitä kauhoa. "
Jos olet oikeasti löytänyt hyvän markkinaraon jossa toimintaa on mahdollista kasvattaa ja skaalata, jossain vaiheessa kannattaa miettiä etenkin osaamispohjan laajentamista. Jos teet itse myynnin, markkinoinnin, koodauksen, laskutuksen ja hoidat kaikki juoksevat asiat, toiminnan kasvaessa työmäärä kasvaa kohtuuttomaksi etkä käytä enää aikaasi tehokkaasti siihen jossa olet parhaimmillasi, joka tuottaa eniten rahaa tai josta nautit eniten. Ongelman voi tietysti ratkaista palkkaamalla työvoimaa tai ulkoistamalla osan tekemisestä. Vaihtoehtoisesti voit hyödyntää sijoittajaa, jolla on osaamista ja kokemusta kyseisenkaltaisesta bisneksestä, jotta jokaista uutta tilannetta ei tarvitse ratkaista itse yritys ja erehdys -periaatteella.
 
@superg
Onko tuossa kaaviossa siis päivämyynti 6,7k= 6700$? Vai ymmärsinkö oikein? Jos näin niin hyvää softaa teet. Hattu päästä. :thumbsup:
 
En nyt valitettavasti voi kommentoida tarkemmin, ehkä joskus tulevaisuudessa.
Tuota sijoittajahommaa en ymmärrä. Firmalla menee hyvin ja sillä tienaa niin otetaan joku pelle (=sijoittaja) mukaan joka antaa rahaa jota ei tarvita. Lisäksi samainen pelle päättää käytännössä kaikesta vaikka omistaa vähemmistöosuuden. Ja ainoa exit-mahdollisuus on tämän jälkeen firman myynti. Ja sitten pitäisi väkisin kasvaa ja ottaa koko ajan lisää rahaa. Ei kiitos. Firmanhan voi myydä myös ilman sijoittajia, löytyy tahoja jotka siinä auttavat ilman pääomasijoitustakin pientä korvausta vasaan. Jos siis haluaa firman myydä.
Kuten ylempänä mainittua niin se sijoittajan ainoa funktio, eikä välttämättä edes tärkein, ei ole se raha vaan se osaaminen ja kontaktit.

Esimerkiksi firman vieminen piilaaksoon on yhden miehen yritykselle aika haastavaa, mutta oikealla tuella voi onnistua hyvinkin. Sulla on neuvotteluissa kaikki kortit omissa käsissä ja sä määräät ehdot. Ei sun tarvitse antaa sille sijoittajalle kuin sen verran prosentteja kuin miltä susta tuntuu.

Mutta toki teet niinkuin parhaaksi näet. Jos haluat jatkaa yksin ja se tuntuu luontaiselta niin ei siinäkään mitään väärää.
 
Tästä olen samaa mieltä. Mutta osakeyhtiölain mukaan "Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.". Kasvu ei välttämättä tarkoita voiton maksimointia pitkälläkään aikavälillä.
5 §
Toiminnan tarkoitus


Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
Tuo osakeyhtiölain pykälä on tahdonvaltainen, voit yhtiöjärjestyksessä päättää toisin kuin pykälässä lukee.
 
Noiden yksityisyrittäjän 2000e ely-tukien ehdoissa lukee, että: "Taloudellisen tilanteen tulkitaan heikentyneen, mikäli yrityksen myyntituotot ja myyntisaatavat 16.3.2020 jälkeen ovat laskeneet yli 30 prosenttia ja kulut ovat pysyneet lähes samalla tasolla. Tuottoja arvioidaan vuoden 2020 kuukausittaisen kirjanpidon tai tiliotteiden perusteella."

Mihin tuota 30 prosenttia oikein verrataan? Vuoden takaiseen summaan? Aikaisempien kuukausien laskutukseen?

Itsellä laskutus on muutenkin satunnaista ja välillä asiakkaat maksavat pidempien ajanjaksojen palveluita kerralla.

Jos asiakas maksoi tammi-helmikuun laskun vasta maaliskuun lopussa ja se näkyy maaliskuun lopussa tiliotteella / kirjanpidossa niin syökö se mahdollisuuden tähän tukeen?

Korona on näkynyt omassa liiketoiminnassa sillä että tilaukset ovat vähentyneet ja laskutushintoja olen joutunut väliaikaisesti laskemaan, mutta nämä tosiaan näkyvät kirjanpidossa asti vasta kuukausien päästä.
 
Mitä juoksevaa byrokratiaa osakeyhtiöllä on? Onko oikein pienillä yhtiöillä välttämättä muuta kuin vuosittaista, kun ALV-kausikin voi olla vuoden mittainen? Eli tilinpäätös ja verot kerran vuoteen?
Tilitoimistot mainostavat muutaman kympin kuukausimaksulla osakeyhtiön kirjanpitoa. Mitä kuukausimaksulla saa? Tilinpäätöksetkään eivät yleensä vaikuta sisältyvän hintoihin.

Onko oikein pienen toiminnan yhtiölle edullisin ratkaisu hankkia erikseen tilinpäätökset ynnä muut kerran vuodessa, eikä käyttää jatkuvia palveluita?
 
Mitä juoksevaa byrokratiaa osakeyhtiöllä on? Onko oikein pienillä yhtiöillä välttämättä muuta kuin vuosittaista, kun ALV-kausikin voi olla vuoden mittainen? Eli tilinpäätös ja verot kerran vuoteen?
Tilitoimistot mainostavat muutaman kympin kuukausimaksulla osakeyhtiön kirjanpitoa. Mitä kuukausimaksulla saa? Tilinpäätöksetkään eivät yleensä vaikuta sisältyvän hintoihin.

Onko oikein pienen toiminnan yhtiölle edullisin ratkaisu hankkia erikseen tilinpäätökset ynnä muut kerran vuodessa, eikä käyttää jatkuvia palveluita?

Jos vuotuinen liikevaihto jää alle 30 000€ voit ilmoittaa alvit vuosittain.
Myynti elinkeinonharjoittajille toiseen EU-maahan täytyy ilmoittaa kuukausittain.
Työnantajamaksut voi maksaa joko neljännesvuosittain tai kuukausittain. Kaikki palkat ja EPR:ään kuulumattoman saajan työkorvaukset on kuitenkin ilmoitettava tulorekisteriin 5 päivän sisällä maksusta.

Kirjanpito täytyy järjestää siten, että hallitus kykenee johtamaan taloutta. Pienen yhtiön tapauksessa tämä voi olla mahdollista kerran vuodessakin tehtynä. Riskinä on se, että teet virheitä esim. ALV-kantojen suhteen tai kansainvälisten verosäädösten suhteen, tai et säilytä/hanki kaikkia tarvittavia tositteita, ja tätä lähdetään sitten korjaamaan vuoden jälkijunassa.

Tilinpäätös on tehtävä 4 kk:n sisällä tilikauden päättymisestä, veroilmoitus samoin. Yhtiökokous 6 kuukauden sisällä tilikauden päättymisestä, ja tilinpäätös on ilmoitettava PRH:lle 2 kk:n sisällä yhtiökokouksen vahvistamisesta.

Tilitoimistojen kuukausihintojen sisältö vaihtelee todella paljon. Meillä tähän sisältyy juokseva kirjanpito, ALV-laskelmat ja kohtuullinen määrä neuvontaa. Oy:n tapauksessa 1 yrittäjän palkkalaskelma kuukausittain. Erikseen tulevat tilinpäätös + veroilmoitus, mahdolliset läpilaskutettavat (posti, rekisteriotteet jne.) sekä EU-ALV yhteenvetoilmoitukset.
 
Mulla menee toiminimen kirjanpito 1-2krt vuodessa miten sen jaksan koostaa ja lähetää eteenpäin. En maksa kk-maksuja vaan tuntihinnalla toteutuneen mukaan. Vuodessa pyöritään 500-700e summassa sisältäen tilinpäätöksen. Ei ehkä ole halvin mahdollinen mutta saan aina tutun henkilön kiinni puhelimella jos on tarve kysellä ja ihmetellä asioita.
 
Mulla menee toiminimen kirjanpito 1-2krt vuodessa miten sen jaksan koostaa ja lähetää eteenpäin. En maksa kk-maksuja vaan tuntihinnalla toteutuneen mukaan. Vuodessa pyöritään 500-700e summassa sisältäen tilinpäätöksen. Ei ehkä ole halvin mahdollinen mutta saan aina tutun henkilön kiinni puhelimella jos on tarve kysellä ja ihmetellä asioita.

Toiminimi ja osakeyhtiö on kaksi eri asiaa varsinkin, kun puhutaan kirjanpidosta pienessä mittakaavassa. Toiminimi pääsee niin paljon vähemmällä ja helpommalla. Yksittäisenä esimerkkinä nostettakoon tulorekisteri. johon osakeyhtiö törmää alati, mutta toiminimiyrittäjä vain satunnaisesti.

Toisaalta kommenttisii oli, hyvä koska varsinkin pienessä toiminnassa kannattaa miettiä onko osakeyhtiö vai toiminimi parempi kokonaisuuden kannalta.
 
Tulevan firmani toiminta tulisi alkuvaiheessa olemaan niin pientä, että kerran vuodessa hoidettu kirjanpito varmasti olisi mahdollinen. ALV-rajat ei ylittyisi, työntekijöitä ei olisi, eikä itsellenkikään varmaan riittäisi palkkaa maksettavaksi pitkiin aikoihin. Hyvin pienen toiminnan kanssa firman taloudellisesta tilastakin varmasti pysyy selvillä, eli periaatteessa kirjanpidon ainoa funktio olisi täyttää lain kirjain.
 
Tulevan firmani toiminta tulisi alkuvaiheessa olemaan niin pientä, että kerran vuodessa hoidettu kirjanpito varmasti olisi mahdollinen. ALV-rajat ei ylittyisi, työntekijöitä ei olisi, eikä itsellenkikään varmaan riittäisi palkkaa maksettavaksi pitkiin aikoihin. Hyvin pienen toiminnan kanssa firman taloudellisesta tilastakin varmasti pysyy selvillä, eli periaatteessa kirjanpidon ainoa funktio olisi täyttää lain kirjain.
Puhutko tuosta 30k€ alv-rajasta vai 10k€ rajasta? Alle 10k€/vuosi liikevaihdollisen ei tarvitse kuulua alv-rekisteriin ollenkaan. On olemassa toimintaa, josta ei kannata edes rekisteröityä velvolliseksi, vaikka alarajahuojennus otetaan huomioon.

edit: Kirjanpitäjän vinkit: Kuitit tallessa, järjestä ne aikajärjestykseen. Tulosta esimerkiksi tiliote viikottain (tai kerran kuussa) ja nido siihen kiinni järjestyksessä kaikki tapahtumat. Säästää kirjanpitäjän aikaa. Äkkiseltään kuvaamasi perusteella kerran-2 vuodessa tuntihinnalla kirjanpitäjä tekee tuon muutamassa tunnissa. Tilinpäätös erikseen, mutta eipä sekään mikään kallis ole. Kirjanpitoa saa n. 60€/h hinnalla. Tilinpäätös Oy:lle on ~150€->
Puhutaan siis noin 300-500€ vuosittaisesta kulusta.

Miten laskutus?
 
Viimeksi muokattu:
Puhutko tuosta 30k€ alv-rajasta vai 10k€ rajasta? Alle 10k€/vuosi liikevaihdollisen ei tarvitse kuulua alv-rekisteriin ollenkaan. On olemassa toimintaa, josta ei kannata edes rekisteröityä velvolliseksi, vaikka alarajahuojennus otetaan huomioon.
Alle menisi varmasti alemmastakin rajasta, mutta ajattelin silti rekisteröidä firman ALV-velvolliseksi.
 
Kirjanpitäjän vinkit: Kuitit tallessa, järjestä ne aikajärjestykseen. Tulosta esimerkiksi tiliote viikottain (tai kerran kuussa) ja nido siihen kiinni järjestyksessä kaikki tapahtumat. Säästää kirjanpitäjän aikaa. Äkkiseltään kuvaamasi perusteella kerran-2 vuodessa tuntihinnalla kirjanpitäjä tekee tuon muutamassa tunnissa. Tilinpäätös erikseen, mutta eipä sekään mikään kallis ole. Kirjanpitoa saa n. 60€/h hinnalla. Tilinpäätös Oy:lle on ~150€->
Puhutaan siis noin 300-500€ vuosittaisesta kulusta.

Miten laskutus?
Olen ajatellut ottaa käyttöön Holvin. Lähinnä siksi, että sieltä saa firman alkuvaiheen tarpeisiin riittävän tilin ja kortin täysin ilmaiseksi. Ei tee mieli heti aluksi alkaa maksaa muutamaa kymppiä kuussa pankkiasioista. Holvin kautta saa tehtyä myös laskut ja jonkinlainen kuittiensäilytyskin sieltä löytyy.

Toimin erään yhdistyksen rahastonhoitajana, ja siinä hommassa on tullut tutuksi kuiteista huolehtiminen. Homma hoituu samalla tavalla, eli kerään kuittimapin tiliotteineen vuoden aikana ja tilitoimisto hoitaa loput. Olisi todella kätevää, jos firman kirjanpidon saisi hoidettua samoin.
 
Olen ajatellut ottaa käyttöön Holvin. Lähinnä siksi, että sieltä saa firman alkuvaiheen tarpeisiin riittävän tilin ja kortin täysin ilmaiseksi. Ei tee mieli heti aluksi alkaa maksaa muutamaa kymppiä kuussa pankkiasioista. Holvin kautta saa tehtyä myös laskut ja jonkinlainen kuittiensäilytyskin sieltä löytyy.

Toimin erään yhdistyksen rahastonhoitajana, ja siinä hommassa on tullut tutuksi kuiteista huolehtiminen. Homma hoituu samalla tavalla, eli kerään kuittimapin tiliotteineen vuoden aikana ja tilitoimisto hoitaa loput. Olisi todella kätevää, jos firman kirjanpidon saisi hoidettua samoin.

Kyllä onnistuu samoin kuin yhdistykselle. Jos olet itse kartalla siitä, että kaikki kuitit ovat varmasti tallessa, ei pitäisi olla ongelmaa. Se on kallista, jos kirjanpitäjä joutuu tuntihinnalla selvittämään missä mikäkin kuitti on.

Holvista pari sanaa: laskutus on ilmainen, jos alle 3kpl/kk. Muuten pitää ottaa se 9€/kk paketti. Holvin kortit olivat myös tässä kesällän. Viikon pois käytöstä, koska heidän mastercardia tarjoavan yhtiön varat olivat jäädytettynä brittien fivan toimesta. Holvilta ei saa myöskään kirjanpito-ohjelmaan sisäänluettavaa tiliotetta, vaan ne tapahtumat joutuu syöttämään käsin/kohdistamaan laskuille. Muilla pankeilla onnistuu siten, että viitteelliset suoritukset kohdistuvat automaattisesti laskuille. Tämän vuoksi Holvi voi hyvin olla kalliimpi kuin se pankin ~10-20€/kk. Holvissa myös maksussa ja maksun vastaanottamisessa on suurempi viive kuin normi pankeilla. Taitavat 2x päivässä lukea sisään nuo suoritukset.

Edit: Kuten itsekin sanoit, alkuvaiheessa riittävä. Kun otat ”kunnon” kirjanpidon, tulee halvemmaksi ottaa se pankkitili esim. Osuuspankilta mainitsemieni seikkojen takia.
 
Ei ole pienyrittäjällä helppoa.
Tässä on kaksi vuotta oltu yrittäjänä, toinen on pieni pelkällä Y-tunnuksella toimiva yritys ja toinen isompi osakeyhtiomuotoinen.

Pienemmälle yritykselle tulee noin viisi tapahtumaa vuodessa, kun taas osakeyhtiölle tulee noin tuhat.
Molemmille yrityksille on paikkansa, eikä yritykset käy keskenään kauppaa.

Verottaja on pyytänyt pienemmästä yrityksestä jo 3 kertaa lisäselvitystä. Osakeyhtiöstä ei ole selvityspyyntöjä tullut kertaakaan, ja esim autot on menneet täysinä kuluina osakeyhtiölle.
Molempien yritysten tilejä hoitaa sama tilitoimisto ja tilintarkastaja, mutta vain pienemmästä joutuu antamaan selvitystä selvityksen perään.
 

Tuo osakeyhtiölain pykälä on tahdonvaltainen, voit yhtiöjärjestyksessä päättää toisin kuin pykälässä lukee.
Tärkeä huomio. Tuo onkin yleisesti väärinymmärretty konsepti muutenkin kuin yhtenä pykälänä yhdessä laissa. Sille on toki syynsä, miksi tuo on lakiin kirjattu ja juuri tuossa muodossa. Kuitenkin osakeyhtiön tarkoituksenahan voi hyvin olla vaikkapa tuottaa osakkaiden elinkeinonharjoittamisen avuksi laadukkaita palveluja kustannustehokkaasti.
 
Ei ole pienyrittäjällä helppoa.
Tässä on kaksi vuotta oltu yrittäjänä, toinen on pieni pelkällä Y-tunnuksella toimiva yritys ja toinen isompi osakeyhtiomuotoinen.

Pienemmälle yritykselle tulee noin viisi tapahtumaa vuodessa, kun taas osakeyhtiölle tulee noin tuhat.
Molemmille yrityksille on paikkansa, eikä yritykset käy keskenään kauppaa.

Verottaja on pyytänyt pienemmästä yrityksestä jo 3 kertaa lisäselvitystä. Osakeyhtiöstä ei ole selvityspyyntöjä tullut kertaakaan, ja esim autot on menneet täysinä kuluina osakeyhtiölle.
Molempien yritysten tilejä hoitaa sama tilitoimisto ja tilintarkastaja, mutta vain pienemmästä joutuu antamaan selvitystä selvityksen perään.

Mitä selvityksiä ne pyytää? Ootko käynyt läpi kp:n kanssa ettei esim. taseilla ole jotain epäilystä herättävää?
 
Yhden miehen toiminimeä tai oy:tä olen mahdollisesti perustamassa.. Oman päivätyöni ohessa on tarkoitus pyörittää.

Kirjanpidon hoitaminen itse ei ole vaihtoehtona, sitä ei kannata ehdottaa.

Onko noissa kirjanpitäjien tuntitaksoissa isojakin paikallisia eroja? Luulisi tuollaisen simppelin yrityksen kirjanpidon olevan edullisinta teettää jossain takahikiällä olevalla yhden hengen tilitoimistolla jota pyöritetään kodin yhteydessä vrt. pk-seudun tilitoimistoihin joilla kulut ihan eri luokkaa?

Vai olenko ihan hakoteillä?

Tietysti jos joku tilitoimisto tarjoaisi täysautomatisoidun ratkaisun jossa yrittäjä kirjaisi tapahtumat tilitoimiston palveluun olisi järkevin. Miksi ihmeessä se kirjanpitäjä niitä koneelle lyö kuitti kerrallaan kovalla tuntilaskutuksella..
 
On tilitoimistoissa eroja. Itse olin ensin liian isolla asiakkaana ja oli kallistä sekä kankeaa toimintaa. Laskuttaa kyllä muistivat. Vaihdoin pienempään eri paikkakunnalle, pari kertaa käynyt paikanpäällä ja muuten menee sähköpostitse / puhelimitse. En noista automaatioista tiedä että tarvitseeko jonkun käyttää työaikaa niiden läpikäymiseen ja mistä niiden hinnoittelu muodostuu.
 
Yhden miehen toiminimeä tai oy:tä olen mahdollisesti perustamassa.. Oman päivätyöni ohessa on tarkoitus pyörittää.

Kirjanpidon hoitaminen itse ei ole vaihtoehtona, sitä ei kannata ehdottaa.

Onko noissa kirjanpitäjien tuntitaksoissa isojakin paikallisia eroja? Luulisi tuollaisen simppelin yrityksen kirjanpidon olevan edullisinta teettää jossain takahikiällä olevalla yhden hengen tilitoimistolla jota pyöritetään kodin yhteydessä vrt. pk-seudun tilitoimistoihin joilla kulut ihan eri luokkaa?

Vai olenko ihan hakoteillä?

Tietysti jos joku tilitoimisto tarjoaisi täysautomatisoidun ratkaisun jossa yrittäjä kirjaisi tapahtumat tilitoimiston palveluun olisi järkevin. Miksi ihmeessä se kirjanpitäjä niitä koneelle lyö kuitti kerrallaan kovalla tuntilaskutuksella..

Tilitoimistoissa on tosiaan eroja aika paljonkin. Hinta vaihtelee lähinnä ammattitaidon mukaan. Veloitustapoja on myös erilaisia. Joillakin kiinteä hinta, joillakin tositeperusteinen ja joillakin tuntiperusteinen.

Täysin automatisoitua ei ole mahdollista saada. Tositteet saadaan esim. Etaskulla kohtuu helposti kirjanpitoon ja CSV-muotoinen tiliote ohjelmassa kohdistaa tapahtumia itse. Tai lähinnä luo ehdotelman viitenumeron, asiakkaan/toimittajan nimen ja summan mukaan. Tämä säästää aikaa.

Monesti se halpa ja hyvä ei tässäkään kulje käsi kädessä. Se perähikiän (en tiedä mitä se sinulle tarkoittaa) tilitoimisto voi hyvinkin olla ns. Perinteinen, eli sähköisestä taloushallinnosta ei tietoakaan. Tällaisella voi näennäisesti olla halvempi tuntihinta, mutta se voikin tulla kalliimmaksi kun sillä toisella on kovemman tuntihinnan lisäksi tuota yllä mainitsemaani automaatiota.
 
Ei ole pienyrittäjällä helppoa.
Tässä on kaksi vuotta oltu yrittäjänä, toinen on pieni pelkällä Y-tunnuksella toimiva yritys ja toinen isompi osakeyhtiomuotoinen.

Pienemmälle yritykselle tulee noin viisi tapahtumaa vuodessa, kun taas osakeyhtiölle tulee noin tuhat.
Molemmille yrityksille on paikkansa, eikä yritykset käy keskenään kauppaa.

Verottaja on pyytänyt pienemmästä yrityksestä jo 3 kertaa lisäselvitystä. Osakeyhtiöstä ei ole selvityspyyntöjä tullut kertaakaan, ja esim autot on menneet täysinä kuluina osakeyhtiölle.
Molempien yritysten tilejä hoitaa sama tilitoimisto ja tilintarkastaja, mutta vain pienemmästä joutuu antamaan selvitystä selvityksen perään.
52c2ef7ca9be42c2961511146ed1ebed.jpg
 
Verottaja on pyytänyt pienemmästä yrityksestä jo 3 kertaa lisäselvitystä. Osakeyhtiöstä ei ole selvityspyyntöjä tullut kertaakaan, ja esim autot on menneet täysinä kuluina osakeyhtiölle.
Molempien yritysten tilejä hoitaa sama tilitoimisto ja tilintarkastaja, mutta vain pienemmästä joutuu antamaan selvitystä selvityksen perään.
Katsovat Oy:n veroasiat sitten kerralla kuntoon verotarkastuksessa ;)
 
Yhden miehen toiminimeä tai oy:tä olen mahdollisesti perustamassa.. Oman päivätyöni ohessa on tarkoitus pyörittää.

Kirjanpidon hoitaminen itse ei ole vaihtoehtona, sitä ei kannata ehdottaa.

Onko noissa kirjanpitäjien tuntitaksoissa isojakin paikallisia eroja? Luulisi tuollaisen simppelin yrityksen kirjanpidon olevan edullisinta teettää jossain takahikiällä olevalla yhden hengen tilitoimistolla jota pyöritetään kodin yhteydessä vrt. pk-seudun tilitoimistoihin joilla kulut ihan eri luokkaa?

Vai olenko ihan hakoteillä?

Tietysti jos joku tilitoimisto tarjoaisi täysautomatisoidun ratkaisun jossa yrittäjä kirjaisi tapahtumat tilitoimiston palveluun olisi järkevin. Miksi ihmeessä se kirjanpitäjä niitä koneelle lyö kuitti kerrallaan kovalla tuntilaskutuksella..

Ei mitään järkeä ottaa muuta palvelua kuin sellainen että ostolaskut menevät sähköiseen palveluun ja myyntilaskut tehdään samasta paikasta, e-tasku kanssa yksi turha tekijä välissä jos sähköiseen ohjelmistoon kuuluu aplikaatio jossa skannataan kuitit. Tiliotteet ja myyntisaamiset seurataan sähköisellä tiliotteella joka päivä.

Yrittäjän tehtäväksi nykyaikana pitäisi jäädä ainoastaan kuittien skannaaminen kännykällä sekä laskujen tekeminen ja hyväksyminen verkkoportaalista (ostolaskujen hyväksyntä ei pitäisi olla kuin että painat yhtä nappia ja lasku lähtee sähköisesti pankkiin maksatukseen ja kirjanpitoon). Tilitoimisto hoitaa kaiken taustalla tapahtuvan, täsmäyttää viitemaksut ja hoitaa ostolaskujen viennit ja tiliöinnit. Eli et kirjaa mitään tai lähetä mihinkään mitään vaan kaikki menee sähköisiä kanavia pitkin, lisäksi ohjaat verottajan postin suoraan kirjanpitäjälle.

Useimmat toimistot tarjoaa 100-200€ kuukausihintaan täysin sähköistä ja lähes täysin automatisoitua kirjanpitoa pienille asiakkaille. Jos haluaa säästää vielä tuosta jonkun 50€ niin voin sanoa että ei kannata. Näihin kuuluu siis ohjelmistot, sähköiset pankkiyhteydet, laskujen viennit ja kirjaamiset kirjanpitoon, laskujen lähettäminen ja kuukausiraportit. Ei nykyaikaisessa toimistossa kukaan niitä enää käsin kirjaa vaan järjestelmä hoitaa automaattisesti 90% kirjauksista (jollei sitten ole joku oikein spesiaali ala).

Hyviä ohjelmistoja on esim. Procountor, Visma Fivaldi tai sitten Talenomilla on oma systeeminsä.

Tasoeroja tulee myös siitä onko kirjanpito suorite vai maksuperusteista, onko henkilökohtainen kirjanpitäjä ja onko toimisto erikoistunut sun toimialaan.

Yhden miehen toimistoa ei missään nimessä kannata ottaa, tästä maasta löytyy tuhansittain tarinoita kirjanpitäjistä jotka on yhtäkkiä lopettaneet, kuolleet, joutuneet sairaslomalle tai muutamissa tapauksissa jopa vankilaan.

Kun valitsee tilitoimistoa niin kannattaa kysyä muutama kysymys:

1. Onko teillä sähköiset järjestelmät ja automaatio jotta asiakkaan ei tarvitse kuin skannata kuitit ja hyväksyä ja lähettää laskut verkkopalvelusta?
2. Onko jokaisella asiakkaalla oma kirjanpitäjä sekä selkeä tuurausjärjestelmä lomia, sairaslomia ja muita yllätyksiä varten?
3. Onko kirjanpito suoriteperusteista ja saanko välitilinpäätöstasoiset raportit joka kuukausi?
 
Tatuksilla ihan hyvä käsitys siitä mitä kirjanpito nykyään on, (tai voi olla) mutta siinä meni tosiaan ohi se, että kysyttiin palkkatyön ohella pyöritettävälle sivutoimiselle firmalle kirjanpitoa. Ei, siihen ei rakenneta ostolaskujen kierrätystä, maksuliikennettä tai päivittäisiä CSV-tiliotteita. (maksaa muuten n. 1€/kpl) Tai voi toki niinkin tehdä, mutta se ei välttämättä ole se kannattavin tapa.

@mmst1 järjestely kuulostaa huomattavasti järkevämmältä, eikä yksittäisestä neuvon kysymisestä kuulu kenenkään saada laskua.

Tuosta ”täysin” automatisoidusta on matkaa aika reilusti siihen kaiken paperille printtaavaan 30 vuotta mappeja säilyttävään tapaukseen. Dropbox/sähköposti kuljettaa kuitteja ja PDF-tiliotteira hyvinkin. Kirjanpitäjä siitä sitten kirjaa ne tositteet ohjelmaan. Ei se vie kauaa aikaa, jos kaikki on selkeästi hänelle toimitettu, eikä tarvitse keskittyä siihen mikä kuitti on millekin kuukaudelle/viikolle jne.
 
Tatuksilla ihan hyvä käsitys siitä mitä kirjanpito nykyään on, (tai voi olla) mutta siinä meni tosiaan ohi se, että kysyttiin palkkatyön ohella pyöritettävälle sivutoimiselle firmalle kirjanpitoa. Ei, siihen ei rakenneta ostolaskujen kierrätystä, maksuliikennettä tai päivittäisiä CSV-tiliotteita. (maksaa muuten n. 1€/kpl) Tai voi toki niinkin tehdä, mutta se ei välttämättä ole se kannattavin tapa.

@mmst1 järjestely kuulostaa huomattavasti järkevämmältä, eikä yksittäisestä neuvon kysymisestä kuulu kenenkään saada laskua.

Tuosta ”täysin” automatisoidusta on matkaa aika reilusti siihen kaiken paperille printtaavaan 30 vuotta mappeja säilyttävään tapaukseen. Dropbox/sähköposti kuljettaa kuitteja ja PDF-tiliotteira hyvinkin. Kirjanpitäjä siitä sitten kirjaa ne tositteet ohjelmaan. Ei se vie kauaa aikaa, jos kaikki on selkeästi hänelle toimitettu, eikä tarvitse keskittyä siihen mikä kuitti on millekin kuukaudelle/viikolle jne.

Ei tässä ostolaskujen kierrätyksestä puhuta, kunhan ne menee sähköisiä kanavia pitkin suoraan järjestelmään ja siitä kirjanpitoon. En ymmärrä minkä takia kannattaisi hoitaa mitenkään muuten.

Sähköiset tiliotteet ei monissa pankeissa maksa mitään kun tekee sopimuksen että tilitoimisto noutaa ne suoraan omaan järjestelmään.

Lisäksi kun lähettää laskut siitä samasta järjestelmästä, skannaa kuitit sinne suoraan ja hyväksyy sieltä laskut, niin on tasan yksi paikka mistä kaikki hoituu ja ei tartte katsoa edes yhtä kertaa vuodessa kuitteja läpi. Ei siinä tartte kovin montaa kuittia tai laskua tartte hukata kun häviää jo alveissa "säästöt" kun tekee hankalammalla tavalla.

Jos nyt tarkemmin katsoo noita hintoja niin esim. Accountor ja Talenom tarjoaa alle 100€ kuukaudessa täysin sähköiset palvelut joissa on noi mun luettelemat asiat. Lisäksi nopealla googlauksella löytyi pienempi paja jossa 65€/kk + 19€ Procountor lisenssi. Tietty jos nyt on ihan pakko saada tehdä paperilla/dropboxilla/kuitteja pläräämällä ja ei halua millään maksaa euroakaan enempää kuin 50€ niin kyllähän siihen joku tekijä löytyy. (tilinpäätös hinnoiteltu erikseen).

Riippuu tietenkin paljon siitä miten näkee asiat, mutta jos kyseessä on vähähkään isompi kuin joku parin tonnia vuodessa tuottava liiketoiminta niin itse laittaisin kaiken mahdollisimman helpoksi ettei tartte ihmetellä. Vaikka valitsisi sitten sen kaikista halvimman vaihtoehdon, niin kysykää aina sitä sähköistä kirjanpitoa.
 
Itse taas en keksi mitään syytä maksaa yli tonnia asiasta jonka saan vaikka 500-600 eurolla. Vuosittain käytetty oma työaika on muutaman tunnin luokkaa eli siinä pääsee noin satasen tuntipalkalle. Sivutoiminen bisnes pyörii erittäin hyvin näinkin. Päätoimisena tilanne vois olla eri.

Minkä kokoista liiketoimintaa nyt tässä itse haet? Minun mielestäni ei ole kauhean kiva työntää esim. 10-20k liikevaihdolla yli tonni vuodessa kirjanpitoon, kun selviäisi puolellakin siitä. Ehkä se sitten jonkun mielestä on, siitä vaan.

Toki siltä kirjanpitäjältäkin saa kahden tonnin laskun jos sinne vie jonkun harakanpesän kerran vuodessa. Itse toimitan kaikki järjesteltynä, se on helppoa kun puhelimella saa kaikki arkistoitua järjestykseen heti eikä tarvi palata asiaan puolen vuoden päästä.

Edit: näyttäis olevan toi Talenom Simple minimissään 299 + 149 + 12*79 = 1396 euroa vuodessa. Jos vertaan omaan, missä saan tilinpäätöksen ja veroilmoituksen täytön tmi:lle.

Itse lasken sen niin että jos säästän aikaa vaikka sen tunnin kuukaudessa eikä tartte ihmetellä onko kaikki toimitettu ja kirjattu, niin se on sen muutaman kympin arvoista kuukaudessa.

Töiden puolesta näkee valitettavan paljon että vaikka kirjanpito olisi tehty kuinka tarkasti ja hyvin asiakkaan puolelta niin käsin tehtävä kirjanpito toimiston päässä johtaa valitettavan usein pieniin virheisiin jotka sitten kertaantuvat ja maksavat esim. menetettyinä alveina useita satasia vuodessa.

Tämä johtuu siitä että usein kun kirjanpitotoimistolla on sähköiset kanavat, niin toistuvat laskut ja kuitit menevät automaattitiliöintenä johon kirjanpitäjä vaan painaa "OK". Jos taas tehdään käsin niin pahimmillaan jollain vanhalla ohjelmistolla kirjanpitäjä syöttää useampaan paikkaan siitä PDF:stä tiedot näppäilemällä ja niiden perusteella ajaa sitten kirjanpidon ja raportit.

Ja kuinka moni tilitoimisto syynää jollain 40€/kk hinnalla oikeasti asiakkaan kanssa sen tilinpäätöksen läpi niin että pahimmat virheet saadaan korjattua? Tai kuka yrittäjä osaa katsoa että kaikki kirjaukset on tehty oikein? Jos on sähköinen järjestelmä niin pääset katsomaan kaikissa pääkirjan jos alkaa epäilyttämään (ei sillä että kukaan yrittäjä sitä osaisi kovin hyvin tulkita).

Vaikka liiketoiminta olisi pientä niin sähköisessä kirjanpidossa on todella isoja etuja. Kannattaa käydä oma liiketoiminta läpi vaikka muutaman tilitoimiston kanssa ja kysyä heidän mielipidettä asiaan.
 
Itse kuulun kokonaan tee-se-itse-kastiin. Omalla firmalla tulee se noin vuodessa n 20-25 laskua ja suunnilleen saman verran ostokuitteja vuodessa. Kun ostan jotain niin nappaan heti kuitista kuvan / pdf-kopion ja tallennan sen firman kansioon driveen.

En näe mitään syytä ottaa kirjanpitäjää, vaan teen kaiken ihan vaan manuaalisesti exceliin. Laskut teen ilmainenlaskutusohjelma.fillä. Jos muuttaisin toiminimen oyksi niin sitten ehkä harkitsisin kirjanpitäjää, mutta todennäköisesti tekisin silloinkin itse mutta jollain paremmalla ohjelmistolla.

Työaikaa tämä ei juuri vie ja verrattuna siihen että teettäisin saman ulkoisella tilitoimistolla niin tienaan tällä sen n. 50-100e/h. Mielestäni ihan hyvä diili.

Tietysti jos firmassa alkaa olemaan huomattavasti enemmän rahaliikennettä tai itsellä ei ole mitään aavistusta kirjanpidosta niin ehkä sitten kannattaa ulkoistaa.
 
Koita nyt muistaa että sivutoimisesta tmi:stä kyse. Tollasessa tietomassat on niin pieniä että ei tarvitse murehtia tollasista asioista ollenkaan.

Vähän eri juttu jos kyse olisi koko elannosta. Sillon ehkä pitäis niitä alvejakin miettiä toisinkuin tässä.

Joo ymmärrän kyllä että on kyse sivutoimisesta tmi:stä, itsellänikin sellainen ollut. Kuten sanoin, turhan usein kuitenkin nähnyt aivan turhia virheitä kirjanpidossa kun tehdään superhalvalla. Näkökannastahan tässä on kyse, itse suosittelen että maksaa hieman enemmän jolloin häviää ne vähäisetkin virheen mahdollisuudet.

Oletan että on kyse kuitenkin edes jonkinlaisesta laskutuksesta koska ei halua tehdä itse eikä oletettavasti myöskään kevhtyrittäjäpalvelua olla hakemassa. (joka on hyvä vaihtoehto jos on kyse oikein pienestä toiminnasta).
 
Ei tässä ostolaskujen kierrätyksestä puhuta, kunhan ne menee sähköisiä kanavia pitkin suoraan järjestelmään ja siitä kirjanpitoon. En ymmärrä minkä takia kannattaisi hoitaa mitenkään muuten.

Sähköiset tiliotteet ei monissa pankeissa maksa mitään kun tekee sopimuksen että tilitoimisto noutaa ne suoraan omaan järjestelmään.

Lisäksi kun lähettää laskut siitä samasta järjestelmästä, skannaa kuitit sinne suoraan ja hyväksyy sieltä laskut, niin on tasan yksi paikka mistä kaikki hoituu ja ei tartte katsoa edes yhtä kertaa vuodessa kuitteja läpi. Ei siinä tartte kovin montaa kuittia tai laskua tartte hukata kun häviää jo alveissa "säästöt" kun tekee hankalammalla tavalla.

Jos nyt tarkemmin katsoo noita hintoja niin esim. Accountor ja Talenom tarjoaa alle 100€ kuukaudessa täysin sähköiset palvelut joissa on noi mun luettelemat asiat. Lisäksi nopealla googlauksella löytyi pienempi paja jossa 65€/kk + 19€ Procountor lisenssi. Tietty jos nyt on ihan pakko saada tehdä paperilla/dropboxilla/kuitteja pläräämällä ja ei halua millään maksaa euroakaan enempää kuin 50€ niin kyllähän siihen joku tekijä löytyy. (tilinpäätös hinnoiteltu erikseen).

Riippuu tietenkin paljon siitä miten näkee asiat, mutta jos kyseessä on vähähkään isompi kuin joku parin tonnia vuodessa tuottava liiketoiminta niin itse laittaisin kaiken mahdollisimman helpoksi ettei tartte ihmetellä. Vaikka valitsisi sitten sen kaikista halvimman vaihtoehdon, niin kysykää aina sitä sähköistä kirjanpitoa.
Se ostolaskujen hyväksyminen tarkoittaa sitä kierrätystä. Asiakkailla on ilmeisesti huonot neuvottelutaidot kun nuo viitteelliset tiliotteet maksavat. Puhutaan 10+ miljoonan liikevaihtoa tekevistä yhtiöistä.
Accountorilla maksaa alle 20 tilitapahtuman kirjanpito 89€ (alv0) kuukaudessa. Avaus tuon 1kk hinnan ja se verkkolaskujen lähetys/vastaanotto ei ole myöskään ilmaista. Tätä ei välttämättä kaikki tiedä.

Jos kirjanpito tehdään tarkasti, miten se johtaa menetettyyn rahaan alveissa? Tämä ei nyt ihan auennut. Jos siellä on virhe toimiston päässä, ei se ole tehty tarkasti?

E-tasku on pätevä softa. Sen kun saa linkattua ainakin omaan softaani ja nuo ostolaskut ja kuitit uivat sitä kautta. Muistaakseni se oli 7€ luokkaa kuukaudessa yrittäjälle. Jos on käytössä CSV-tiliotteet, voi kuitin liittää myös suoraan tilitapahtumaan ilman tuota e-taskua, mutta se ei vielä kirjaa sitä. Toisaalta voi myös liittää ne ilman CSV:tä, jos odottaa että tositteet on kirjattu ennen kuvaamista.

Enkä nyt siis tarkoita tällä sitä, etteikö tuo accountor joitain palvele, mutta alle 20 tilitapahtuman kanssa tuo syö kyllä prosentuaalisesti aika suuren osan tuloista, ellei sitten liikevaihto liiku lähempänä 5-numeroista kuin 3-numeroista summaa kuukausittain. Mutta kukin tyylillään. Eikä tuo accountor/vastaavakaan niitä virheitä poista.
 
Itse tuota täysin sähköistä kirjanpitoa ja ostolaskujen vastaanottoa samaan järjestelmään harkitsin, mutta totesin että sen käyttöönotosta ja kaikesta siihen liittyvästä säädöstä tulee senverran aikaavievää että ei jaksa/kannata.
Kun joka kuukausi tulee laskuja uusista/eri paikoista, ei se verkkolaskujen vastaanotto/hyväksyntä ihan niin ketterää ole vaikka jokaisen pitäisi tänä päivänä ne sähköisesti pystyä lähettämään.

Nykyisellään kaikki laskut tulee paperisena/sähköpostilla omiin laatikoihinsa. Viiko-kahden välein availen kirjeet/tulostan sähköpostilaskut, maksan laskut pois ja samalla teen omat laskut. Tämän jälkeen laskut/kertyneet kuitit laitan yhteen lokeroon, kuun lopuksi tulostan kirjanpitoraportin & tiliotteen ja laitan kirjanpitäjälle. Sieltä tulee sitten kirjanpidon pääkirja/välitilinpäätösraportti 2-3vko kuluttua sähköpostiin jonka mukaan teen alv-ilmoituksen seuraavan kerran kun laskuja maksan/teen. Tähän menee aikaa se 3-4 tuntia/kk, josta suurin osa laskujen tarkistamiseen/omien laskujen tekemiseen.
Tilitoimistolla menee 1-2h/kk + tilinpäätös, alle 1000€ jää yhteensä tilinpäätöksineen. Tositteita n. 500 vuodessa.
 
Se ostolaskujen hyväksyminen tarkoittaa sitä kierrätystä. Asiakkailla on ilmeisesti huonot neuvottelutaidot kun nuo viitteelliset tiliotteet maksavat. Puhutaan 10+ miljoonan liikevaihtoa tekevistä yhtiöistä.
Accountorilla maksaa alle 20 tilitapahtuman kirjanpito 89€ (alv0) kuukaudessa. Avaus tuon 1kk hinnan ja se verkkolaskujen lähetys/vastaanotto ei ole myöskään ilmaista. Tätä ei välttämättä kaikki tiedä.

Jos kirjanpito tehdään tarkasti, miten se johtaa menetettyyn rahaan alveissa? Tämä ei nyt ihan auennut. Jos siellä on virhe toimiston päässä, ei se ole tehty tarkasti?

E-tasku on pätevä softa. Sen kun saa linkattua ainakin omaan softaani ja nuo ostolaskut ja kuitit uivat sitä kautta. Muistaakseni se oli 7€ luokkaa kuukaudessa yrittäjälle. Jos on käytössä CSV-tiliotteet, voi kuitin liittää myös suoraan tilitapahtumaan ilman tuota e-taskua, mutta se ei vielä kirjaa sitä. Toisaalta voi myös liittää ne ilman CSV:tä, jos odottaa että tositteet on kirjattu ennen kuvaamista.

Enkä nyt siis tarkoita tällä sitä, etteikö tuo accountor joitain palvele, mutta alle 20 tilitapahtuman kanssa tuo syö kyllä prosentuaalisesti aika suuren osan tuloista, ellei sitten liikevaihto liiku lähempänä 5-numeroista kuin 3-numeroista summaa kuukausittain. Mutta kukin tyylillään. Eikä tuo accountor/vastaavakaan niitä virheitä poista.

Joo itse olen tottunut käyttämään sähköisestä järjestelmästä ihan vaan nimitystä sähköinen kirjanpito ja kierrätystä siinä yhteydessä kun tehdään kierrätyslistat tai hyväksyminen ja maksatus erikseen.

Virheet kirjanpidossa tulee yleensä siinä vaiheessa kun tositteita kirjataan käsin järjestelmään, usein kirjanpitäjä avaa Dropboxista PDF:n ja kopioi siitä käsin tiedot. .Jos esim. joitain isoja hankintoja (kuitenkin kaikki ostaa tietokoneet, kamerat yms. firmalle) kirjataan väärin niin siinä voi tapahtua helposti niin että alveja jää vähentämättä. Tämä taas johtuu siitä että käsityön lisäksi usein kirjanpitäjät on ylityöllistettyjä ja käsittelee pahimmillaan useita kymmeniä pieniä asiakkaita. Sähköisissä järjestelmissä kirjanpitäjältä ei ei usein vaadita kuin yhden napin painallus. Voi kuulostaa pieniltä asioilta mutta itse arvostan että virheiden mahdollisuus on mahdollisimman pieni ja että itse ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä.

Nyt kun vielä uusi verkkolaskudirektiivi tullut käyttöön niin kannattaa katsoa onko asiakkaita jotka vaatii sähköiset laskut.

Tiliotteiden haku ei maksa kaikissa pankeissa, jotkut ottaa tuon kuukausimaksun. Sähköisten laskujen käsittely maksaa useimmiten sen 39snt/kpl.

Ja jos liikevaihto on kolminumeroinen niin kannattaa vakavasti harkita esim. kevytyrittäjäpalvelua.

Eikä tästä kannata sen enempää vääntää, kyse on nyt vaan siitä mitä ja miten haluaa tehdä. Itsellä jos olisi nelinumeroinen liikevaihto kuukaudessa niin maksaisin ihan mielelläni sen satasen että ei tartte latailla mitään Dropboxiin, ihmetellä tiliotteiden kanssa tai varsinkaan tehdä ensimmäistäkään kirjausta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Joo itse olen tottunut käyttämään sähköisestä järjestelmästä ihan vaan nimitystä sähköinen kirjanpito ja kierrätystä siinä yhteydessä kun tehdään kierrätyslistat tai hyväksyminen ja maksatus erikseen.

Virheet kirjanpidossa tulee yleensä siinä vaiheessa kun tositteita kirjataan käsin järjestelmään, usein kirjanpitäjä avaa Dropboxista PDF:n ja kopioi siitä käsin tiedot. .Jos esim. joitain isoja hankintoja (kuitenkin kaikki ostaa tietokoneet, kamerat yms. firmalle) kirjataan väärin niin siinä voi tapahtua helposti niin että alveja jää vähentämättä. Tämä taas johtuu siitä että käsityön lisäksi usein kirjanpitäjät on ylityöllistettyjä ja käsittelee pahimmillaan useita kymmeniä pieniä asiakkaita. Sähköisissä järjestelmissä kirjanpitäjältä ei ei usein vaadita kuin yhden napin painallus. Voi kuulostaa pieniltä asioilta mutta itse arvostan että virheiden mahdollisuus on mahdollisimman pieni ja että itse ei tarvitse tehdä mitään ylimääräistä.

Nyt kun vielä uusi verkkolaskudirektiivi tullut käyttöön niin kannattaa katsoa onko asiakkaita jotka vaatii sähköiset laskut.

Tiliotteiden haku ei maksa kaikissa pankeissa, jotkut ottaa tuon kuukausimaksun. Sähköisten laskujen käsittely maksaa useimmiten sen 39snt/kpl.

Ja jos liikevaihto on kolminumeroinen niin kannattaa vakavasti harkita esim. kevytyrittäjäpalvelua.

Eikä tästä kannata sen enempää vääntää, kyse on nyt vaan siitä mitä ja miten haluaa tehdä. Itsellä jos olisi nelinumeroinen liikevaihto kuukaudessa niin maksaisin ihan mielelläni sen satasen että ei tartte latailla mitään Dropboxiin, ihmetellä tiliotteiden kanssa tai varsinkaan tehdä ensimmäistäkään kirjausta.
Kyllä, verkkolaskuja voi vaatia b2b-myynnissä. Se aiheuttaa ainakin sen, että kannattaa valmius olla lähettämiseen.

En minä ainakaan suoraan ole mistään eri mieltä kuin sinä, tuon ehkä vaan esille vähän sitä, mikä noissa on ongelmallista ja/tai kalliimpaa. Viitteettömien suoritusten kohdistus muuten taitaa olla erikseen veloitettava. En tiedä miten pienemmissä organisaatioissa näitä tulee, mutta isommissa valtavasti.

Tiesithän muuten, että arvonlisäverotus vanhenee kolmessa vuodessa. Siis 1.1.2021 vanhenee 2017 tilikausi. Aina siis voi korjata virheet ja saada ne palautukset jälkikäteen. Tehdään vain korvaava ilmoitus kyseisen tilikauden viimeiselle arvonlisäverokaudelle. Tai jos kyseinen tilikausi on vielä meneillään, voi korvaavan tehdä samalle kuukaudelle. Ei ole mitenkään epätavallista korjata vanhempia tilikausia. :) Niin ja totta se on, että automaattinen kirjaus on aina oikeassa, mikäli sille on tehty oikein määritykset käyttöönotossa.

Kevytyrittäjäpalvelulla on paikkansa kyllä. Mielestäni siinä on vaan aika suuret kulut, toki helpolla pääsee kokeilemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Mitä selvityksiä ne pyytää? Ootko käynyt läpi kp:n kanssa ettei esim. taseilla ole jotain epäilystä herättävää?

Kaikki laskut on tullut selvittää, että mihin ALV toimintaa se liittyy. Lisäksi vuokralaiset on pitäny ilmoittaa.
 
Teen pelin ja myyn sitä saksaan, ruotsiin venäjälle ja brasiliaan. Asiakkaat maksavat tuotteesta maansa alvin ostaessaan pelini. Kuinka nämä verot sitten maksetaan eteenpäin muille valtioille? Minkä kautta ne ulkomaille menee?
 
Teen pelin ja myyn sitä saksaan, ruotsiin venäjälle ja brasiliaan. Asiakkaat maksavat tuotteesta maansa alvin ostaessaan pelini. Kuinka nämä verot sitten maksetaan eteenpäin muille valtioille? Minkä kautta ne ulkomaille menee?

Tuossa on varmaan jokin palvelu välissä, joka hoitaa nää monimutkaiset alviasiat, ja sulle jää ainoastaan alihankkijan rooli palveluntarjoajalle?
 
Teen pelin ja myyn sitä saksaan, ruotsiin venäjälle ja brasiliaan. Asiakkaat maksavat tuotteesta maansa alvin ostaessaan pelini. Kuinka nämä verot sitten maksetaan eteenpäin muille valtioille? Minkä kautta ne ulkomaille menee?
Vähän nyt tarvisi lisätietoja:

Sinä teet pelin, kuka sen ostaa ja mitä kautta?
Onko ostaja elinkeinonharjoittaja vai yksityishenkilö?
Myytkö fyysisen kopion pelistä vai voiko sen ladata netistä?

Tuossa nyt on ainakin sekä yhteistömyyntiä, että vientiä.
 
Olen täyttänyt perustamisilmoitusta. Siinä on muutama epävarma kohta.
  1. Osakkeiden määrä. Jossain annettiin ohjeeksi laittaa ennemmin liikaa kuin liian vähän. Mitä suuruusluokkaa määrän kannattaisi olla? Kymmenen, sata, tuhat vai enemmän? Näillä näkymin on tarkoitus pitää firma itsellä, mutta eihän sitä ikinä tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
  2. Toimiala. Helppo ratkaisu olisi laittaa ”kaikki laillinen liiketoiminta”. Sitä vastaan on esitetty perusteluksi se, että firman nimelle on tiukemmat vaatimukset, kun se ei saa sekoittua mihinkään olemassaolevaan nimeen. Onko mitään muita syitä välttää yleistoimialaa? Mielestäni firmalle suunnittelemani nimen pitäisi mennä läpi joka tapauksessa. Suomessa on vain yksi saman tapainen nimi. Siinä on ensimmäinen sana sama, mutta toinen sana täysin eri.
  3. Osoite. Firman osoitteeksi tulee kotiosoitteeni. Täytyykö osoitteeseen siis laittaa c/o ja oma nimeni?
 
Olen täyttänyt perustamisilmoitusta. Siinä on muutama epävarma kohta.
  1. Osakkeiden määrä. Jossain annettiin ohjeeksi laittaa ennemmin liikaa kuin liian vähän. Mitä suuruusluokkaa määrän kannattaisi olla? Kymmenen, sata, tuhat vai enemmän? Näillä näkymin on tarkoitus pitää firma itsellä, mutta eihän sitä ikinä tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
  2. Toimiala. Helppo ratkaisu olisi laittaa ”kaikki laillinen liiketoiminta”. Sitä vastaan on esitetty perusteluksi se, että firman nimelle on tiukemmat vaatimukset, kun se ei saa sekoittua mihinkään olemassaolevaan nimeen. Onko mitään muita syitä välttää yleistoimialaa? Mielestäni firmalle suunnittelemani nimen pitäisi mennä läpi joka tapauksessa. Suomessa on vain yksi saman tapainen nimi. Siinä on ensimmäinen sana sama, mutta toinen sana täysin eri.
  3. Osoite. Firman osoitteeksi tulee kotiosoitteeni. Täytyykö osoitteeseen siis laittaa c/o ja oma nimeni?
1. Laita vaikka 5000. Ei sillä ole väliä.

2. Rekisteröinnissä joudut muistaakseni valikosta valitsemaan, joka ei ole niin tarkkaa. Verottajan kanssa on sitten paljon tarkempi homma.

3. Laitat siihen normaalin kotiosoitteesi ellei firmalla ole muualla toimitiloja.
 
Semmoinen vinkki: jos laitat puhelinnumeron, soittelevat kaiken maailman kusetus jne. Vakuutusten kanssa sinulle. Itse jätin laittmatta, eikä ainuttakaan puhelinsoittoa.
 
Semmoinen vinkki: jos laitat puhelinnumeron, soittelevat kaiken maailman kusetus jne. Vakuutusten kanssa sinulle. Itse jätin laittmatta, eikä ainuttakaan puhelinsoittoa.
Tämä olikin jo tiedossa. En laita mitään ylimääräisiä yhteystietoja.
 
2. Rekisteröinnissä joudut muistaakseni valikosta valitsemaan, joka ei ole niin tarkkaa. Verottajan kanssa on sitten paljon tarkempi homma.

3. Laitat siihen normaalin kotiosoitteesi ellei firmalla ole muualla toimitiloja.
2. Toimiala laitetaan kahdessa kohtaa. Kaupparekisteriin vapaamuotoisesti ja verottajalle tarkasti valikosta. Verottajalle ilmoitettava toimiala on tiedossa, mutta kaupparekisteriin ilmoitettavasta en ole varma. Ei sitä ainakaan liian kapeaksi kannata laittaa.

3. Kotiosoite tietenkin, kun toimitiloja ei ole, mutta löytääkö posti perille kun vastaanottajana onkin tuiki tuntematon firma, vaikka katuosoite onkin ilmoitettu?
 
2. Toimiala laitetaan kahdessa kohtaa. Kaupparekisteriin vapaamuotoisesti ja verottajalle tarkasti valikosta. Verottajalle ilmoitettava toimiala on tiedossa, mutta kaupparekisteriin ilmoitettavasta en ole varma. Ei sitä ainakaan liian kapeaksi kannata laittaa.

3. Kotiosoite tietenkin, kun toimitiloja ei ole, mutta löytääkö posti perille kun vastaanottajana onkin tuiki tuntematon firma, vaikka katuosoite onkin ilmoitettu?

Postin pitäisi tuoda kyllä perille ihan sen osoitteen mukaan. Ei se jakaja lähtökohtaisesti tiedä kuka siellä asuu muutenkaan (ei aina lue laatikossa nimeä). Mä tosin olen tilannut yleensä niin, että siinä kirjeessä lukee firma x ja oma nimeni osoitteen lisäksi.

Edit: toimialaan laittaisin ja laitoinkin sama(t) sekä verohallinnolle, että PRH:lle. Tuo kaikki laillinen on vähän mielestäni ”tyhmä” (en keksi toista sanaa) kun se ei sitten kerro yhtään siitä millä toimialalla oikeasti toimit. Jokainen toki tekee kuten haluaa. :) Onnea uudelle yrittäjälle näin etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:
Kotiosoite tietenkin, kun toimitiloja ei ole, mutta löytääkö posti perille kun vastaanottajana onkin tuiki tuntematon firma, vaikka katuosoite onkin ilmoitettu?

Posti jakaa kirjeet täysin katuosoitteen mukaan nykyään, mitään tarkistuksia vastaanottajien nimistä tms ei tehdä eikä postilaatikossa oleva nimi vaikuta jakeluun millään tavalla.

Meille tulee edelleenkin (lähes 5 vuotta muuton jälkeen) silloin tällöin postia osoitteella
Random yhdistys ry.
c/o Entinen Omistaja
Mun Osoite 1
12345 Kaupunki
 
3. Kotiosoite tietenkin, kun toimitiloja ei ole, mutta löytääkö posti perille kun vastaanottajana onkin tuiki tuntematon firma, vaikka katuosoite onkin ilmoitettu?

Posti jaetaan ensisijaisesti osoitteen mukaan. Mikäli jakelupisteen tiedoista ei löydy yritystä tai henkilöä eikä ole tiedossa osoitemuutosta niin lähetys jaetaan osoitteeseen.

Voit myös tehdä yritykselle osoite ilmoituksen Postille, jolloin Postin jakamat lähetykset löytävät varmemmin perille. Muiden jakeluyritysten kautta kulkeville kirjeille voi vaan toivoa, että löytävät perille.
 
Olen ollut töissä saksalaisessa firmassa viimeiset pari vuotta suunnittelemassa prosesseja ja osallisena firman ERP-projektissa. Nyt olisi kuitenkin ensi vuonna muutto Suomeen, mutta työnantaja tarjosi mahdollisuutta jatkaa työskentelyä Suomesta käsin yrittäjänä. Olen tutkinut toiminimen perustamista ja lukenut myös tämän ketjun läpi. Työnantajan kanssa on sovittu tuntikorvauksista ja laskelmien jälkeen vaikuttaa omaan mieleen hyviltä.

Törmäsin kuitenkin palkka vs työkorvaus asioihin ja kysyisinkin, että onko riskiä, että verottaja tulkitsee tämän järjestelyn niin, että olisin työntekijä? Puhuttiin firman kanssa jo, että tehdään toimeksiantosopimus, jossa määritellään tuntikorvaukset ja arvioitu kesto toimeksiannolle työtunteineen yms. Itse kannan riskin sairastumisesta, omien lomien pitämisestä, työeläkevakuutuksista sun muista niinkuin yrittäjä normaalisti. Työkone tulee firman puolesta tietoturvallisuusseikkojen vuoksi. Pitäisikö siis yrittäjyyskuviossa olla mitään ongelmia, jos toimeksiantosopimus löytyy ja tämän linkin asiat on otettu huomioon? Matkustaisin lisäksi firman piikkiin pääkonttorille neljä kertaa vuodessa, mutta tämän pitäisi ainakin verottajan ohjeistuksen mukaan olla ok.

Alkuun ei ole tarkoitus lähteä laajentamaan yritystä muihin asiakkaisiin, mutta ensimmäisen puolen vuoden jälkeen alan tutkimaan myös tätä mahdollisuutta.

Lisäksi kysymys starttirahasta. Onko turha toivo saada starttirahoitusta, jos periaatteessa on tiedossa jo täysipäiväisesti työllistävä asiakas, vai kannattaako silti yrittää?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 109
Viestejä
4 502 238
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom