No minä en tiedä, mutta sitten voidaan myös kysyä että jos verottaja tarkastaa konsultin kirjanpitoa niin miten se tietää että konsultti on toissä Y:ssä (joo varmaan olisi selvitettävissä kun ensin avattaisiin X:n paperit kokonaan leväälleen)? Se on kuitenkin kiistaton fakta ja osoitettavissa että X:ssä konsultti ei ole töissä (ei käytä tiloja eikä välineitä).
Jos verottaja tuohon puuttuu niin missä se konsultti on sitten töissä? X:ssä vai Y:ssä verottajan tulkinnan mukaan, sulla on kuitenkin muutaman kuukauden hankinta sopimus X:n kanssa asiakkaalle Y ja näitä nyt voi sattu olemaan 4 tai 40 peräkkäin?
Mä tiedän vain sen että vuosikymmeniä näin on tehty ja mukana on ihan suomalaisia ja kansainvälisiä yrityksiä Y:n paikalla ja X:t on suomalaisia pk-yrityksiä joilla konsulttien lisäksi 10-200 omaa työntekijää. Ja siis mun otanta ei ole 1 eikä kaksi konsulttia vaan itsekin pysty tuosta heti osoittamaan käytännössä parikymmentä nimeltä tarvittaessa...
En tiedä onko sillä mitään väliä että hankintasopimuksia pätkitään jne jne jne vaikka todellisuudessa samassa paikassa voidaan istua vaikka vuosikymmeniä, mutta se vaan venyy koska projektit venyy ja tulee uusia projekteja, ei tuo mikään alkuperäinen ja varma kuvio ole ja taantumassa saatetaan kavereita ulkoiluttaa vaikka ½ vuotta ja sitten taas takas jos ovat vielä saatavilla.
Se on kuitenkin fakta että mikään oikea ja varsinainen veronkierto tuossa ei ole taustalla ja jokainen tekee tuota vapaaehtoisesti. Jos näin ei saisi tehdä niin X:n pitäisi jostain saada palkattua kavereita kun Y ei heitä omille palkkalistoilleen monesti halua (tekijöistä hankala päästä eroon eikä joku tuotetalo välttämättä halua palkata yhtä koodaria, sehän on valtava riski jos jätkä on ihan paska, X:lle voi sanoa että lähetä uusi kaveri, tämä tyyppi kun saattaa olla koko talon ainoa koodari) ja X taas ei saa palkattua riittävästi kun moni haluaa tehdä oman firman kautta.
Jos tuossa olisi joku oikea ongelma niin voisin olla melko varma että jossain kohtaa olisi pamahtanut. Ei tätä vaan oikein viitsi alkaa verottajaltakaan kyselemään
...