Risteys kameran ennakkovaroituksella: kuljettaja hiljentää
Risteys ilman kameran ennakkovaroitusta: kuljettaja ei hiljennä, koska kameraa ei ole
Jos joka kamerasta ei tarvitse erikseen ilmoittaa ennakkovaroituksella (nykytilanne siis), jokaista risteystä täytyy lähestyä sillä oletuksella, että siellä on kamera.
Itse asiassa omalla kohdallani tämä kameravalvonta on muuttanut ajamistani siten, että ennen ajelin tutuissa paikoissa kahdeksan kympin risteysalueiden läpi satasta ainakin hiljaiseen aikaan, mutta nyt kameroiden yleistyttyä himmailen risteysalueille niin kuin kuuluu. Tämä myös sellaisissa paikoissa, nopeusrajoituksen pudotessa hetkesi, joissa tiedän ettei ole kameraa.
Niin... Tuota voi varmasti ajatella monella eri tapaa. Liikkuessa ohittaa todella monta risteystä ja yksikään kuljettaja ei ole riittävän täydellinen huomioidakseen ne kaikki samaan tapaan. Kameroita on ainoastaan todella pienessä osassa joten ei, sitä risteystä ei lähestytä ajatuksella siellä olevasta kamerasta. Jos taas kerrotaan kamerasta, ko risteyksessä ajetaan aivan varmasti varovaisesti.
Ja ehkä tuota ajattelee eri tavoin jos tapa on ollut kertomasi. En toisaalta tiedä, miksi tarvitaan ehdottomasti se pakko niiden rajoitusten noudattamiseen.
Voisiko siis ne risteykset huomioida järkevästi muutoin kuin kameroiden kanssa? Ja olisiko tässäkin sen oikeasti näkyvän valvonnan paikka jotta käyttäytyminen muuttuisi?
Kamerapaku on tehokas, kun kahdelta poliisilta ei mene kymmentä minuuttia yhden sakon raapusteluun ja tämän ajan valvonta on ns. pois päältä. Kamerapakuunkin voisi lisätä diskovalot, jos niistä kuvittelee jonkun oppivan jotain. Sen pakun idea on vähän samankaltainen kuin siviilipoliisiauto: valvontaa on, mutta se niin näkyvää kuin diskovaloshow. Sitä paitsi ainakin itse luulen tunnistaneeni jokaisen kamerapakun, jonka ohi olen ajanut.
Ajatusleikkisi voisi pakun kohdalla siis mennä niin, että 5 (/100) ottaa pakusta sakon. Valtio voittaa ja 5 oppii. Lisäksi oletetaan, että puolet huomaa kamerapakun joko toiselle välähtäneestä salamasta tai muuten vaan. Nuo 50 (/100) oppii ehkä myös jotain. Pakulla siis valtio voittaa viisinkertaisen määrän, poliiseja tarvitaan kahden sijaan yksi, mutta vain puolet oppii jotain vs perinteinen valvonta. Tässäkin ne oppineet on rajoituksen mukaan ajaneita eli hiukan turhaa oppia siis.
Kamera-auto on tehokas vain ja ainoastaan rahastukseen, ei mihinkään muuhun. Suurin osa ei todellakaan tunnista niitä autoja joten vaikutus on puhdas nolla jos sillä hetkellä et itse aja ylinopeutta. On täysin turha kuvitella puolen huomaavan sen kamera-auton. Eli ei, en todellakaan pidä tuollaisesta pelleily"valvonnasta".
En toisaalta tiedä, miksi mielestäsi se sakon kirjoituksen aika on poissa valvonnasta. Edellä jo mainitsin diskosta, kyllä sen näkee joka ainoa ohi ajava. Jos itse siis näet valot ja jonkun sakkoa odottelemassa, et huomioi tätä mitenkään ja jatkat ylinopeutta ajamista?
Mitä tuohon tunnistamiseen tulee niin siviilikalustoa on varsin laidasta laitaan. Väitän myös itse tunnistavani varsin monta siviiliautoa kaikkea ei todellakaan tunnista.
Tietöiden kohdalla syy voi olla tuo, mutta se voi olla myös jokin muu. Autoilijan voi olla hankala ymmärtää minkä takia rajoitusta on laskettu. Veikkaan että motarilla nämä aiheuttavat eniten närkästystä, mutta se vaan on niin että rajoitus ei voi olla 120 (eikä välttämättä edes 100) esimerkiksi sen takia, että pientareelle on pysäköity kaivinkone. Silti autoilijasta tuntuu, että alennettu rajoitus on täysin turha, kun kaistoilla ei ole mitään.
Jos autoilija ei ymmärrä rajoituksen järkevyyttä, voisiko sen olemassa olo olla kyseenalainen? Ja unohdat sen melko kriittisen seikan eli työmatkat ja muut toistuvat. Kun sen täsmälleen saman paikan ohi ajat pari kertaa päivässä ja toisella siellä ojan pientareella tehdään töitä, toisella ei, ei rajoitusten järkevyys todellakaan toteudu.
Sitä en tiedä, miten ajat motarilla mutta omasta mielestäni siellä on turhia rajoituksia paljon muita teitä vähemmän ja ne tarpeelliset paikat merkitään hyvin näkyvästi. Pientareelle pysäköity kaivinkone taas on naurettava esimerkki. Sen koneen voi pysäköidä riittävän kauas jotta rajoitusta ei tarvitse alentaa.
Pilkuntarkastakin voidaan olla montaa mieltä, kun sakotuskynnys on +7 km/h + varmuusvähennys. Toki jos harrastaa sakotusrajalla ajamista, niin sakko voi olla pienestä kiinni. Siitä varmaan ollaan ihan samaa mieltä, että ylinopeussakot on ihan kohtuuttoman suuria. Minun mallissani ensimmäinen ylinopeussakko oli pieni, jonka jälkeen sakot kasvaisivat esim 12 kk ajan. Ilmeisesti pian käyttöön tuleva liikennevirhemaksusysteemi toteuttaakin tätä, mutta en ole vielä siihen ehtinyt tutusmaan.
Pilkuntarkasta olemme siis eri mieltä. Johtuu varmasti osin tässä ketjussa jo aikaisemmin kertomastani kuvatuksi tulosta lähes nollamarginaalilla. Luonnollisesti tästä ei sakkoa seurannut eikä edes huomautusta mutta tämän kaltaisen kamera-autolla kuvaamisen voi kyllä kyseenalaistaa jo muutoinkin.
Ja useampi on jo tuonut esille senkin, miten varsin epäloogiseen paikkaan on voitu pudottaa rajoitus se 20 km/h jolloin yhden merkin huomiotta jättäminen on suoraan rahallinen sanktio jonka suuruus on täsmälleen sama kuin siellä kriittisimmässä riskipaikassa (samoilla rajoituksilla varustettuna).
Mitä sakkojen suuruuteen tulee, pidän edelleen päiväsakoista. Ei mitään virhemaksuja vaan alusta asti päiväsakkoja, tosin nykyinen jaettuna vähintään neljään ja määrättävien sakkojen määrän kasvatus vastaavasti. Antaa pelivaraa, ei anneta rikkaille lupaa ajella miten haluaa, ei rangaista liikaa huonompiosaisia jne.
Ja kyllä, tuo mainitsemasi sakkojen suuruus saataisiin toteutettua tuossakin jos pelivaraa olisi alkuun reilummin. Sakkojen määrään kasvava kerroin sen mukaan, miten paljon töpeksii. Eli ihan ok ajatus tuo kertomasi.
Ollaan selkeästi hieman eri mieltä. Tiivistettynä: Sinä haluat vaarallisten paikkojen näkyvää täsmävalvontaa. Minä taas haluan näkymättömämpää valvontaa ja sitä kautta vaikutuksia laajemmalle alueelle.
Ymmärsit hieman väärin. Jos kameravalvontaa on pakko olla, haluaisin sen kohdistuvan nimenomaisesti siihen oikeasti vaarallisten paikkojen täsmävalvontaan ja etukäteen kerrottuna jotta ehkäistään se rahastus. Valvonta, joka ei tuota rahaa on kuitenkin parhaiten toiminut valvonta koska rikkeet on ehkäisty ennalta.
Niiden vaarapaikkojen ulkopuolella ei omastakaan mielestäni tarvitse saada ajaa miten sattuu. En vain haluaisi sinnekään sitä näkymätöntä rahastusta vaan ihan rehellisesti maijaa tien varteen tms jolloin lähes jokainen huomioi valvonnan olemassa olon vs se ainoastaan yksittäisiin kohdistuva kuvan otto.
Huomion arvoista on myös sen näkyvän valvonnan kohdistuminen myös rajoitusten mukaan ajaviin mutta niihin, joilla on muita puutteita. Kamera-auto kuvaa ainoastaan ylinopeutta ajavan. Partio taas voi tarttua moneen muuhunkin liikennekäyttäytymiseen. Samoin verot, katsastukset jne tulevat huomioiduksi, kamera-auto ei tee mitään tällaista. Ei tietenkään koska mennään rahastus edellä ja toimitaan sen mukaan, mistä helpoiten saadaan rahaa.
Kummastuttaa myös ajatus siitä, miksi valvonta on yhtä kuin rahastus. Omasta mielestäni silloin ollaan jo lähtökohtaisesti väärällä asenteella liikkeellä. Kyllä pääasian tulisi olla niiden rangaistavien tilanteiden ennaltaehkäisy, ei niistä rahastaminen.
Ja se taas on kokonaan eri asia, millaisin puuttumiskynnyksin jne on järkevää valvoa. Siitä keskustelu on kuitenkin jo pitkälti eri asia kuin se, missä ja miten haluaisi valvottavan.