Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämän perunavideon perusteella auton valojen ja perän muoto ei kyllä viittaa mielestäni edes Teslaan,
On se Model 3. Tuolla Twitterissä enemmän videoita, myös siitä kun tuo auto ohittaa kuvaajan aika kovalla vauhdilla:


Jännästi näyttää pomppaavan ilmaan ihan olemattomasta töyssystä ja sen jälkeen pamahtaa :tdown:
Ja pamahtaa siis jo ennen kuin törmää puuhun.
 
Sen tiedän että modernin polttiksen saa räjähtämään samalla tavalla vain jos törmäysvauhdit ovat täysin älyttömiä.
Polttikset (pun intended) palavat kyllä ihan parkkipaikoillakin, eka mikä tuli vastaan:

Tämä keskustelu kaipaisi nyt niitä kuuluisia lähteitä. Laittakaa pöytään SUHTEELLISET palamisprosentit autotyypeittäin tai muuten koko keskustelussa ei ole mitään järkeä. Se on aivan selvää, että mikä tahansa paljon energiaa pienessä tilassa sisältävä järjestelmä voi palaa ja palamisen rajuus riippuu sitten kemiasta. Yksittäistapauksilla kauhistelu ei johda mihinkään.

Nykyiset litiumakustot ovat herkkiä termiselle karkaukselle, koska elektrolyyttineste on palavaa ainetta. Paremmin vikatilanteessa käyttäytyvä kemia on LFP ja tod. näk. mikä tahansa kiinteän elektrolyytin akku, mutta näistä pitäisi vielä saada oikean elämän kokemusta.

Tuon karmean onnettomuuden syyt pitää selvittää ja Model 3 pitää ottaa syyniin ja tutkia onko vika systemaattinen. Kyllähän jo Model S:n lisättiin panssarointia akuston alle, estämään intruusiot pohjan kautta:
 
Tämän perunavideon perusteella auton valojen ja perän muoto ei kyllä viittaa mielestäni edes Teslaan, vaikka hankala tuosta on selvää saada mihinkään suuntaan.

tesla3.PNG


Sanoisin että Model 3:n perävalot tuossa?

Ja edelleen tuosta paloturvallisuudesta, on älyllisesti epärehellistä, suorastaan typerryttävää, lainata polttisten palostatseja kun ne eivät tuolla tavalla räjähdä sekunnissa kuten tämä Tesla teki, siitä on nyt kyse. Jos haluat modernin polttiksen palamaan räjähdysmäisesti sekunneissa niin törmäysnopeudet pitää olla ihan eri luokkaa kuin tässä videossa. Ei minua autopalot pelota vaan se että palo tapahtuu niin nopeasti ettei ole mitään mahdollista pelastautua autosta.

Laittakaa pöytään SUHTEELLISET palamisprosentit autotyypeittäin tai muuten koko keskustelussa ei ole mitään järkeä.

Täysin merkityksetöntä, ei tuolla tilastolla ole mitään relevanssia koska kyse ei ole siitä että palaako vai ei vaan siitä millä tavalla palaa.
 
On se Model 3. Tuolla Twitterissä enemmän videoita, myös siitä kun tuo auto ohittaa kuvaajan aika kovalla vauhdilla:


Jännästi näyttää pomppaavan ilmaan ihan olemattomasta töyssystä ja sen jälkeen pamahtaa :tdown:
Ja pamahtaa siis jo ennen kuin törmää puuhun.


Noniin, tästähän näkee paremmin mikä auto kyseessä. Toki yhtenäinen video olisi parempi. Harmillinen tapaus, mutta ei kasvata sähköautojen vaarallisuutta kuin tuon palonopeuden suhteen. Yhtä hyvin tämä olisi voinut olla bensa-auto holtittoman kuskin ohjaamana joka syttyy tulee toheloinnin seurauksena.
 
Onhan tuo ihan aiheellinen huoli, jos auto muuttuu sekunneissa tulipalloksi. Ajoneuvon rakenne kuitenkin tulisi olla sellainen, että sieltä olisi käytännössä mahdollista paeta ennenkuin palo leviää matkustamoon. Jotenkin kornia kommentointia, kun autot nykyisin suunnitellaan myös jalankulkijoiden törmäysturvallisuus huomioon ottaen, mutta sähköauton akunräjähdyksen aiheuttamaan paloon suhtaudutaan välinpitämättömästä. Fakta on kumminkin , että lasten saaminen takaistuimilta vie enemmän aikaa, eli vähemmän yllättäen vanhemmat ovat huolissaan omasta jälkikasvustaan(toki lapsettoman voi olla hankala samaistua vanhempien huoleen).

Kysymys on: onko matkustamon paloturvallisuus otettu huomioon sähköautoissa?
 
Onhan tuo ihan aiheellinen huoli, jos auto muuttuu sekunneissa tulipalloksi. Ajoneuvon rakenne kuitenkin tulisi olla sellainen, että sieltä olisi käytännössä mahdollista paeta ennenkuin palo leviää matkustamoon. Jotenkin kornia kommentointia, kun autot nykyisin suunnitellaan myös jalankulkijoiden törmäysturvallisuus huomioon ottaen, mutta sähköauton akunräjähdyksen aiheuttamaan paloon suhtaudutaan välinpitämättömästä. Fakta on kumminkin , että lasten saaminen takaistuimilta vie enemmän aikaa, eli vähemmän yllättäen vanhemmat ovat huolissaan omasta jälkikasvustaan(toki lapsettoman voi olla hankala samaistua vanhempien huoleen).

Kysymys on: onko matkustamon paloturvallisuus otettu huomioon sähköautoissa?

Huh, luulin jo että olen ainoa joka täällä näkee mitään ongelmaa tuossa, hirveä kasa viestejä tyyliin "nomutku polttiksetkin palaa" ja jotkut sankarit täällä kyselee että pelotteleeko kaverit sinua.

Tesla-keskustelussa tämä on nyt sinänsä jo tuttua kamaa mutta siksi tämä olikin yleisellä tasolla vaikka ongelma saattaa olla Tesla-keskeinen, vaikea sanoa koska Teslojen suuret määrät tuovat enemmän myös näitä onnettomuusvideoita.
 
Jos kyse on siitä ettei pelota, ei pelota itseä, eikä pelota perheen puolesta, mutta olet nähnyt oikeasti itseä pelottavia videoita joiden seurauksena sähköautojen palolturvallisuus askarruttaa, tai oikeastaan on alkanut pelottamaan.

Jos viestisi ovat tätä tasoa niin ehkä kannattaa jättää kokonaan kirjoittamatta. Jos et ymmärrä pointtia niin fine mutta sitten kannattaa kysyä asiallisesti niin varmasti sinulle kerrotaan lisää.
 
Itellä ID4. Tulihan sitä tuota palamis asiaakin pähkittyä ennen hankintaa ja törmäys videoita katseltua. Lähinnä pojan ja koiron takia.
Täytyy vain toivoa, ettei joudu kokemaan tuollaista katastrofaalista tilannetta.
 
Tuosta videosta on vaikea sanoa mikä auto. Oletaan siis, että se on sähköauto. Auto ajaa ylinopeutta ja törmää tiellä olevaan esteeseen pompusta päätelleen. Edelleen kun ei ole parempaa materiaali nähtävillä, niin vaikuttaisi siltä että auton pohjaan, jossa akku sijaitsee osuu este tai esine mikä aiheuttanee äkillisen paineen lisääntymisen lisäksi todennäköisesti oikosulun. Tuon tapahtumaketjun johdosta akku syttyy tuleen räjähdysmäisesti. Mitä tästä voi oppia? Ainakin sen, että ajamalla tieliikennesääntöjen mukaan tätäkään uhreja vaatinutta onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Syy ei siis ollut sähköauton akun vaan kuskin, jonka ajokäyttäytyminen johti kahden henkilön surmaan.

Sähköautoja myydään useita miljoonia vuosittain ja näitä tapahtumia on aika harvassa. Ei tämäkään mikään self-combusion tapaus ollut, joten voidaan jo miettiä kumpaan on todennäköisempää kuolla sähköauton räjähdysmäiseen paloon vai lentokoneen putoamiseen taivaalta.
 
Ja edelleen tuosta paloturvallisuudesta, on älyllisesti epärehellistä, suorastaan typerryttävää, lainata polttisten palostatseja kun ne eivät tuolla tavalla räjähdä sekunnissa kuten tämä Tesla teki, siitä on nyt kyse. Jos haluat modernin polttiksen palamaan räjähdysmäisesti sekunneissa niin törmäysnopeudet pitää olla ihan eri luokkaa kuin tässä videossa. Ei minua autopalot pelota vaan se että palo tapahtuu niin nopeasti ettei ole mitään mahdollista pelastautua autosta.

Ymmärrän kyllä pointtisi tuosta palon räjähtävyydestä, mutta koska näitä on tapahtunut niin vähän suhteessa sähköautojen määrään niin en ymmärrä sen aiheuttamaa pelkoa. Riski jäädä auton alle suojatielläkin on isompi tai saada salamasta päähän ukkosella, jätätkö näiden takia lähtemättä ulos tai kiellät lapsiasi tekemästä niin? Kyllä tilastoista perspektiiviä saa ei niitä nyt kokonaan kannata huomiotta jättää. Lisäksi tällainen räjähtävä palo tarvitsee kuitenkin yleensä aina sen törmäyksen, ja törmäyksissä on paljon muitakin vaaroja kuin tämä mahdollinen palo.

Mutta pahoittelut omalta osalta ainakin osittaisesta offtopikista, eiköhän tämä riitä näistä paloista taas tältä erää..
 
Edelleen kun ei ole parempaa materiaali nähtävillä, niin vaikuttaisi siltä että auton pohjaan, jossa akku sijaitsee osuu este tai esine mikä aiheuttanee äkillisen paineen lisääntymisen lisäksi todennäköisesti oikosulun. Tuon tapahtumaketjun johdosta akku syttyy tuleen räjähdysmäisesti. Mitä tästä voi oppia? Ainakin sen, että ajamalla tieliikennesääntöjen mukaan tätäkään uhreja vaatinutta onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Syy ei siis ollut sähköauton akun vaan kuskin, jonka ajokäyttäytyminen johti kahden henkilön surmaan.
Noh noh. Se pohjaan osuva esine voi tulla vastaan vaikka ihan moottoritiellä. Ei siihen tarvita ylinopeutta taajamassa.
 
Tuosta videosta on vaikea sanoa mikä auto. Oletaan siis, että se on sähköauto. Auto ajaa ylinopeutta ja törmää tiellä olevaan esteeseen pompusta päätelleen. Edelleen kun ei ole parempaa materiaali nähtävillä, niin vaikuttaisi siltä että auton pohjaan, jossa akku sijaitsee osuu este tai esine mikä aiheuttanee äkillisen paineen lisääntymisen lisäksi todennäköisesti oikosulun

Kannattaa lukea tuo twitter ketju jonka linkkasi.

1) Auto on Tesla model 3, kuvat on jo ketjussa. 2) Auto ei osu esteeseen vaan tiessä olevaan "bumppiin" josta se hyppää, mahdollisesti jousitus/tukivarret menee hajalle ja auto ajautuu puuta päin 3) Vauhdiksi kuvaaja oli arvioinut 35mph eli 56kmh eli aika maltillinen nopeus vai mitä?
 
Ymmärrän kyllä pointtisi tuosta palon räjähtävyydestä, mutta koska näitä on tapahtunut niin vähän suhteessa sähköautojen määrään niin en ymmärrä sen aiheuttamaa pelkoa. Riski jäädä auton alle suojatielläkin on isompi tai saada salamasta päähän ukkosella, jätätkö näiden takia lähtemättä ulos tai kiellät lapsiasi tekemästä niin? ky

Mielenkiintoinen vertaus. Kyllä, ohjeistan lapsia että suojatien yli ei saa juosta tai ajaa pyörällä vaan aina kävellen molempiin suuntien katsoen. Ja kun on ukkonen niin ohjeistan ettei saa mennä futiskentälle pelaamaan, korkeiden puiden alle tms. Joten lienee aika normaalia että myös tässä suhteessa selvittäisin että mitkä ovat riskit noin yleisesti sähköautoissa tämän suhteen. Ukkoseen ja suojatieonnettomuuksiin voi vaikuttaa suuresti omalla toiminnalla, miten sähköautojen insta-paloihin? Tässä lienee se pointti jota toin esiin.

Seuraava auto on suurella todennäköisyydellä täyssähkäri mutta avoimia kysymyksiä on, range/lataus lienee se suurin mutta tämä on myös yksi aspekti joka pitää ainakin miettiä. Ehkä tähänkin asiaan tulee säädöksiä ja testejä jotka parantavat turvallisuutta tai ainakin tiedonsaantia.

En tiedä onko se EuroCAP vai joku AMuS joka näitä tulee testaamaan mutta olisi kiva nähdä nyt vaikkapa Model 3, ID4, Kia/Hyundai uutuudet, Mersun volume-sähkikset yms. testissä että miten herkästi akun saa palamaan esim. joku tiellä oleva iso kivi/raudoitettu betonipala, pystyssä oleva kaivonkansi tms.
 
Kannattaa lukea tuo twitter ketju jonka linkkasi.

1) Auto on Tesla model 3, kuvat on jo ketjussa. 2) Auto ei osu esteeseen vaan tiessä olevaan "bumppiin" josta se hyppää, mahdollisesti jousitus/tukivarret menee hajalle ja auto ajautuu puuta päin 3) Vauhdiksi kuvaaja oli arvioinut 35mph eli 56kmh eli aika maltillinen nopeus vai mitä?
56kmh on aika kova nopeus riippuen siitä mihin osuu. Itse nopeuteen ja sen arviointiin en ota kantaa, ennen törmäystä tuo auto ohitti kuvaajan auton huomattavasti suuremmalla nopeudella kuin arvioitu nopeus. Kuvaajalla näkyy 36mph ohituksen jälkeen ja ohittaja loittonee. En nähnyt ketjussa kuvia siitä mihin auto oli osunut. Kuvia oli kyllä niistä kohdista, missä auton pohja oli osunut asfalttiin ripustusten(?) hajoamisen jälkeen. Jos siellä on joku suurempi ja kantikkaampi hidastetöyssy, niin 56kmh vauhdillakin etenevällä yli 2t painavalla autolla on aika suuret voimat osumahetkellä, jos se kiinteä tiessä oleva töyssy itsessään ehtii osumaan pohjassa sijaitsevaan akkuun.

Itse en näe mitään, mitä tämmöisille keisseille voisi tehdä muuta kuin siirtyä pois nykyisestä akkuteknologiasta, mikä taasen ei ole mahdollista toistaiseksi. Menee samaan kategoriaan noiden vetyautojen kohdalla, missä suuripainesäiliö aiheuttaa välittömän räjähdyksen vaaran törmäystilanteessa.

Edit. Myönnettäköön, että alusta voi hajota kyllä pelkässä jarrutuksessakin jos esimerkiksi vaikkapa raidetangon pää entuudestaan vääntynyt aiemman osuman johdosta.

Väittäisin edelleen, että tälläinen tapahtumasarja on kaikessa ikävyydessään aika epätodennäköinen tai muuten näistä saataisiin lukea joka päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen vertaus. Kyllä, ohjeistan lapsia että suojatien yli ei saa juosta tai ajaa pyörällä vaan aina kävellen molempiin suuntien katsoen. Ja kun on ukkonen niin ohjeistan ettei saa mennä futiskentälle pelaamaan, korkeiden puiden alle tms. Joten lienee aika normaalia että myös tässä suhteessa selvittäisin että mitkä ovat riskit noin yleisesti sähköautoissa tämän suhteen. Ukkoseen ja suojatieonnettomuuksiin voi vaikuttaa suuresti omalla toiminnalla, miten sähköautojen insta-paloihin? Tässä lienee se pointti jota toin esiin.

Seuraava auto on suurella todennäköisyydellä täyssähkäri mutta avoimia kysymyksiä on, range/lataus lienee se suurin mutta tämä on myös yksi aspekti joka pitää ainakin miettiä. Ehkä tähänkin asiaan tulee säädöksiä ja testejä jotka parantavat turvallisuutta tai ainakin tiedonsaantia.

En tiedä onko se EuroCAP vai joku AMuS joka näitä tulee testaamaan mutta olisi kiva nähdä nyt vaikkapa Model 3, ID4, Kia/Hyundai uutuudet, Mersun volume-sähkikset yms. testissä että miten herkästi akun saa palamaan esim. joku tiellä oleva iso kivi/raudoitettu betonipala, pystyssä oleva kaivonkansi tms.
Akkukemioilla on valtavat erot ja itse suosisin LiFePo4:stä tästä ja mm. akkumateriaalien riittävyyssyistä.



Miettikääpä tuota Li-Po -tapausta seuraavan kerran, kun astutte lentokoneeseen o_O

Edit: Meni ehkä pelotteluksi, koska esim. Galaxy Note 7 tapauksessa oli kyse valmistus/suunnitteluvhirheestä ja liian lepsusta testauksesta. Yhtäkkiä ei tule mieleen muita tunnetusti räjähdysherkkiä akkuja, mitä nyt niitä kiinalaisia sähköpyörien ja tasapainolautojen akkuja on palanut joitakin kappaleita. Noissa taas vähällä rahalla saa vähän laatua.
Edit2: Niin ja tietenkin Chervolet Bolt.

Yleisesti ottaen kännyköiden, läppäreiden yms. sisätiloissa ladattavien laitteiden heikosti (ainakin intruusio ja iskut) suojatut akut ahdistavat itseä enemmän. Ei ainakaan nukkuessa kannattaisi ladata yhtään mitään Li-Ion kemiaa sisältävää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos viestisi ovat tätä tasoa niin ehkä kannattaa jättää kokonaan kirjoittamatta. Jos et ymmärrä pointtia niin fine mutta sitten kannattaa kysyä asiallisesti niin varmasti sinulle kerrotaan lisää.
Mikä on pointtisi. Yritin siis viestiä sitä että jos pointti on jossain muussa kuin se mitä sanoja kirjoittaa, niin mikä se on. Siis ihan hyvässä uskossa.

Jos tarkoitus kysyä turvallisuudesta.

En ole löytänyt artikkeleitä joiden mukaan sähköautot olis paloriskien kannalta polttista pahempia.

Se on totta että aiemmin epätietoisuutta mm parkkihalien turvallisuutta ja koska ei ollut tietoa niin saatettiin rajoittaa sähköautojen pääsy parkkihalliin tai rajoittaa niiden lataamista parkkihallissa.

Kokemukse, tiedon liisääntyessä kielloista on luovuttu, lataamis kiellot voi johtua siitä että ei ole latauspisteitä.


Turvallisuuden kannalta jos vähän yleistellään, niin parkkihalleissa autoista sähköauto ei ole iso riski, vaan ehkä nimenomaa polttikset. Mutta jälkimmäisten aiheuttamiin riskeihin on varauduttu ja valvottu.

Sähköautot on "palomiehille" haasteellisia, alalla on kokemusta polttiksista vaikka nekin on kehittyneet ja uusia riskejä pelastajille, niin heitä on koulutettu. Sähköautot on uusi juttu ja niissä uusia erilaisia haasteita pelastajille, ymmärtääkseni esim Suomessa heitä koulutetaan.

Se toki muistettava että noin yleisesti pelastajille sähkö, akku ym ei nyt ihan kokonaan alalle mikään uusijuttu ole.



Kiina iso sähköautomarkkina, joidekin arivoiden mukaan mailman ison, joten ihan piemennossa ei enään tarvi, tosin Kiina ei ola tilastojen mielessä paraslähde.
Mailmassa on muitakin sähköautomarkkinoita ja on Suomessakin jokin aikaa myyty, vaikka määrät suhteessa kokonaismyyntiin vähäisiä. Vakuutusyhtiöillä jotain tietoa ja sielä suunnalta jäänyt käsitys että käsitys on tarkentunut.

Jokin syttyminen hitaassa vauhdissa, oliko sillä vauhdilla jokin pointti, autoja välillä syyttyy hitaassavauhdissa, jos jotain hyvää, niin kai se että on hitaassa, eikä nopeassa. Tosin on autoja syttynyt nopeassakin vauhdissa.


Niin tulee myös näennäisesti asialliseen sävyyn tehtävästä provosoinnista, jota sinä ole tehnyt useamman viestin verran. Keskittykää rakentavaan keskusteluun ja jättäkää piikittely pois.
Tarkoitukseni ei ole provoisoida, vaan ymmärtää se pointti, vakavuus.
Ajatuksen tekstitiksi tuottaminen, toisen osapuolta ajatuksia kunnioittan ja vielä niin että toinen ymmärtää voi johtaa väärinymmäryksiin ja kun yrittää selkeyttää, niin entisestään pahentaa väärinkäsitystä.

On olemassa ihan aitoa oikeaa pelkoa, se ei ole pilkanasia. Sitten on ihan vilpitöntä epävarmuutta. sitten on hmm. heitä joilla jokin muu tavoite, mutta heittelevät löylyä.

Jos sinne taloyhtiön parkkihalliin on tullut Tesla, niin joku trolli sitten kertoo vaarallisuudesta, epävarma naapuri vähän epäilee, trolli lyö löylyä sopivilla videoilla, kohta onkin aito pelkoa kokevia.

Jos joku noista muuten tuntemattomista alkaa asiasta avautuun , niin mistä sitä tietää onko sitä aitoa pelkoa, epävarmuutta, vai ihan muita tavoitteita tai pilailu trollaamista.

Antamasi palaute on tärkeä ja yritän kehittää itseäni, välttää liianisoja haasteita.


En nyt vaan osaa.Taloyhtiövertaus pohjautuu tosielämään.
 
Viimeksi muokattu:
Ukkoseen ja suojatieonnettomuuksiin voi vaikuttaa suuresti omalla toiminnalla, miten sähköautojen insta-paloihin?

Älä törmää mihinkään? ;) Mutta, vaikka kuinka omalla toiminnalla yrittää olla varovainen, voi aina sattua vahinkoja vaikka kuinka yrittäisit suojella itseäsi tai lapsiasi. Et sinä voi kontrolloida kaikkea, muita tekijöitä liikenteessä on paljon. Kyllä sun pointti on selvä, mutta sä et nää nyt puita kun se metsä on edessä.
 
Turvallisuuden kannalta jos vähän yleistellään, niin parkkihalleissa autoista sähköauto ei ole iso riski, vaan ehkä nimenomaa polttikset. Mutta jälkimmäisten aiheuttamiin riskeihin on varauduttu ja valvottu.

Sähköautot on "palomiehille" haasteellisia, alalla on kokemusta polttiksista vaikka nekin on kehittyneet ja uusia riskejä pelastajille, niin heitä on koulutettu. Sähköautot on uusi juttu ja niissä uusia erilaisia haasteita pelastajille, ymmärtääkseni esim Suomessa heitä koulutetaan.

Se toki muistettava että noin yleisesti pelastajille sähkö, akku ym ei nyt ihan kokonaan alalle mikään uusijuttu ole.
Tähän tuli mieleen kommentoida kun aiheesta oli kirjoitettu juttua jo unohtamaani lehteen. Vaikka akut ja sähköisyys ei ole uusia juttuja pelastajille, niin sähköautoissa suurin ongelma lähes poikkeuksetta on miten hallita paloa rajoitetussa tilassa (esimerkiksi parkkihallit ja tunnelit). Parhaat tavat akkupalojen sammuttamiseen eivät toimi kun itse kohde (auto) on niin suuri esine ettei sitä voida peittää palon hallitsemiseksi.

Näin jos joku esimerkki, niin kotona syttyvän puhelimen voi sammuttaa esimerkiksi säntäämällä ulos hakemaan hiekkaa vaikkapa hiekkalaatikolta ja peittää puhelin hiekkaan. Vesi on yksi, mutta se aiheuttaa väistämättä vesivahingon huoneistossa, koska akku täytyy upottaa veteen, jotta paloa voidaan hallita. Autojakaan ei voida upottaa nesteeseen, niin sammutusnesteet on heikkoja akkupalojen sammuttajia. Tällä hetkellä se on joka tapauksessa ainoa vaihtoehtoon ja johtaa siihen, että palon tapahtuessa tunneli, kaista tai parkkihalli on kiinni useita tunteja.
 
Älä törmää mihinkään? ;) Mutta, vaikka kuinka omalla toiminnalla yrittää olla varovainen, voi aina sattua vahinkoja vaikka kuinka yrittäisit suojella itseäsi tai lapsiasi. Et sinä voi kontrolloida kaikkea, muita tekijöitä liikenteessä on paljon. Kyllä sun pointti on selvä, mutta sä et nää nyt puita kun se metsä on edessä.
Rapautuvan tiestön Suomessa vastaavanlainen töyssyyn ajaminen on todennäköisempää vuosi vuodelta(siis videolla näkyvä skenaario). Toki pikiteiden kunnosta saa väärälaisen kuvan, jos ajelee ainoastaan kehittyvien alueiden kehäteillä. Pohjoisessa nelostielläkin on melkoisia reikiä paikoitellen vrt. Tammisaaressa päällystetyt mökkitiet olivat paremmassa kunnossa kuin pohjoisen nelostie.

Vetyauton säiliö tulikin jo puolustuspuheessa esille ja sehän on käytännössä vetyauton kestävin osa. Erikoisesti tekniikasta riippuen priooriteetit turvallisuuteen vaihtelee. Kysehän asiakokonaisuutena ei ole muusta kuin, että onko sähköautoissa otettu huomioon worst case-scenario, eli jos akut syttyy: onko ajoneuvossa otettu huomioon palon siirtyminen matkustamoon(hidastaminen, että poistuminen onnistuu)? Jos jokin asia ei ole todennäköistä, niin siitä huolimatta ei se ole millään tavalla syy olla välinpitämätön asiaa kohtaan. Luonnonpuistossa kuulan saaneen pyöräilijän omaisia tuskin lohduttaa ajatus, että olipas nyt paska tuuri, kun moinen pääsi käymään. Itse olen ihmetellyt, miten Tesla on voinut beta-testata tuotteitansa liikenteessä(autopilot jne.)? Autoilussa perinteisesti menty turvallisuusedellä ja vakavien puutteiden/vikojen ilmetessä takaisinkutsut lähtee välittömästi omistajille.
 
Viimeksi muokattu:
En ole löytänyt artikkeleitä joiden mukaan sähköautot olis paloriskien kannalta polttista pahempia.

Se on totta että aiemmin epätietoisuutta mm parkkihalien turvallisuutta ja koska ei ollut tietoa niin saatettiin rajoittaa sähköautojen pääsy parkkihalliin tai rajoittaa niiden lataamista parkkihallissa.

Tässä on nyt niin monta kertaa toistettu se varsinainen ongelma että jos vieläkään et sitä ymmärrä niin en voi enään auttaa.

Siihen ei liity parkkihallit, yleinen paloherkkyys tai muukaan, en tajua miksi höpötät niistä.
 
Tässä on nyt niin monta kertaa toistettu se varsinainen ongelma että jos vieläkään et sitä ymmärrä niin en voi enään auttaa.

Siihen ei liity parkkihallit, yleinen paloherkkyys tai muukaan, en tajua miksi höpötät niistä.
Parkkihalli (ja tunnelit) normaali oloissa ehkä se riskialttein paikka, jos ollaa maanpäällä niin riskit pienemmät, siis jos riski toteutuu, niin vahingot pienemmät, pelastus helpompaa jne. vs parkkihalli/tunneli.
 
Näkisin, että sähköautojen räjähdysalttius ei olisi sellainen ”ominaisuus”, jonka perusteella kannattaa tehdä ostopäätöksiä.

Ei, mutta Teslan takaovet voivat olla (miksei tosin muissakin merkeissä jos joku taikoo samanlaisen). Model 3:n takapenkiltä ei pääse pois jos ovimoottori ei toimi (sähköt menee törmäyksessä, moottori vahingoittaa / ovi vääntyy etc). Eli hätätilanteessa jokaisen matkustajan pitäisi osata mennä etupenkin kautta ulos (josta löytyy ainoa manuaalinen avaaminen).

Onnea vain palavassa / uppoavassa / (lisää oma ei niin kiva tilanne) tilanteessa.
 
Heikosti löytyy dataa vielä sähköautopalojen vaatimista ihmisuhreista, koska niitä on globaalisti vielä niin vähän, että tilastolliset menetelmät eivät anna luotettavia tuloksia.

Paras materiaali aiheesta, mitä löysin tulee Ruotsin RISE:ltä vuodelta 2019 ja osa sen loppupäätelmää on alla:
"Incidents involving EVs continue to attract considerable media attention, which could rise caution among responders and the public. There is no denying that EVs are accompanied by new risks, but there is no evidence that points at EVs being less safe than conventional vehicles. Automotive LIBs are also inherently safer than those used for small consumer applications. This is achieved through chemistry, design and high-quality Battery Management System (BMS). However, failures will happen and will become more common with increased number of EVs. The way forward is to take on this challenge through measures and safety systems that bring risks down to acceptable levels. Only then will society achieve the same comfort level for EVs as they have for conventional vehicles "

Teslalla on omat tilastonsa, mutta lehmät ja ojat ja silleen. Ao. ei taida myöskään ottaa kantaa ihmisvahinkoihin:
"From 2012 – 2020, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 205 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled.

In order to provide an apt comparison to NFPA data, Tesla’s data set includes instances of vehicle fires caused by structure fires, arson, and other things unrelated to the vehicle, which account for some of the Tesla vehicle fires over this time period."
 
Viimeksi muokattu:
Ei, mutta Teslan takaovet voivat olla (miksei tosin muissakin merkeissä jos joku taikoo samanlaisen). Model 3:n takapenkiltä ei pääse pois jos ovimoottori ei toimi (sähköt menee törmäyksessä, moottori vahingoittaa / ovi vääntyy etc). Eli hätätilanteessa jokaisen matkustajan pitäisi osata mennä etupenkin kautta ulos (josta löytyy ainoa manuaalinen avaaminen).

Onnea vain palavassa / uppoavassa / (lisää oma ei niin kiva tilanne) tilanteessa.
"All doors unlock automatically when the Tesla comes to a stop after an accident. There is both primary & backup power to doors, brakes, steering & airbags. "


Saisi siellä silti olla manuaalinenkin avaus, just in case.
 
"All doors unlock automatically when the Tesla comes to a stop after an accident. There is both primary & backup power to doors, brakes, steering & airbags. "


Saisi siellä silti olla manuaalinenkin avaus, just in case.


Olikos niin että Model S ja X takaovet oli todella hankalia avata hätätilanteessa? Model 3n manuaalikytkimen sijaintia en muista ulkoa.
 
Myös yksityishenkilö maksaa ALV:in Suomeen, jos siis ostaa Saksasta uuden auton ja rekisteröi sen Suomeen:

Autoja koskeva poikkeus
Toisesta EU-maasta ostetun uuden auton arvonlisävero maksetaan siinä maassa, jonne auto tuodaan ja jossa se rekisteröidään, eli omassa asuinmaassasi. Tämä arvonlisäveroperiaate pätee myös muihin uusiin kulkuneuvoihin, esimerkiksi isoihin moottoripyöriin, veneisiin ja lentokoneisiin.

Lisätietoa arvonlisäveron maksamisesta, kun ostat auton toisesta EU-maasta

lähde: Arvonlisävero (ALV)
Tämä ei kyllä kuulu mitenkään ketjun aiheeseen enää, mutta miten Saksalaisella autotehtaalla on varaa myydä autoja ulkomaille, koska se joutuu kyllä maksamaan alihankkijoilleen 19% ALV:ia kaikista osista? Tuossahan jää helposti valtavasti ALV-verovelkaa Saksan valtiolle ilman, että on ALV-saamisia joilla ne maksaa.
 
Tämä ei kyllä kuulu mitenkään ketjun aiheeseen enää, mutta miten Saksalaisella autotehtaalla on varaa myydä autoja ulkomaille, koska se joutuu kyllä maksamaan alihankkijoilleen 19% ALV:ia kaikista osista? Tuossahan jää helposti valtavasti ALV-verovelkaa Saksan valtiolle ilman, että on ALV-saamisia joilla ne maksaa.
Ei autotehdas myy niitä suoraan kuluttajille, vaan maahantuojalle (yritys), ja eihän yritykset toistensa kanssa kauppaa käydessään ALVia reaalisesti maksa. Jos maksavat, niin se kiertää vain verottajan kautta takaisin, esim. tilanteessa, jossa Bemarin linja seisoo, koska mutteri puuttuu, ja harkkari lähetetään kipaisemaan paikallisesta Pärnäsen mutterikaupasta mutteri käteisellä, niin harkkari menee kauppaan ja ostaa mutterin, maksaa sen sis. 19% ALV. Pärnäsen mutterikauppa tilittää ALV:n valtiolle ja Bemarin talousosasto hakee Saksan valtiolta maksamansa ALV:n takaisin.
 
Tämä ei kyllä kuulu mitenkään ketjun aiheeseen enää, mutta miten Saksalaisella autotehtaalla on varaa myydä autoja ulkomaille, koska se joutuu kyllä maksamaan alihankkijoilleen 19% ALV:ia kaikista osista? Tuossahan jää helposti valtavasti ALV-verovelkaa Saksan valtiolle ilman, että on ALV-saamisia joilla ne maksaa.
Jos ALV velvollinen on maksanut enemmän ALVeja kuin on kerännyt, niin ylimääräiset maksetaan takaisin.

Ei se eroa esim siitä jos yritys tekee isoja investointeja joista siltä on pidatetty ALVita (laskutettu ALVillisena), niin verottaja tilittää ne takaisin.

Suomessa on aloja joissa on käänteinen ALVi, eli on firmoja kotimarkkinoillakkin jotka voivat laskuttaa merkittävästi tai kaiken ilman ALVia, mutta ostot on ALVillisia. Yritykselle tuosta on haittaa siinä että se joutuu rahoittamaan tuon ALVin siksi aikaan kun saa ne takaisin, eli kustannus sille.

Eli jos yritys ostaa ALVillisena 100 tavaran, eli lasku on 124€ jonka maksaa ja myy sen ALVittomana, kahdella sataa (tai satasella tai millä vaan), niin verottaja palauttaa tuon 24€.

ALV on kuluttajien kulutusvero, jonka perinnän hoitaa yritys/yrittäjä. Luotu lähinnä siitä syystä että näyttää paremmalta kun palkkavero on jokusen prosentti yksikön pienempi ja tuolla voidaan verottaa myös jo aiemmin verotettuja tuloja kun säästäjä ottaa niitä käyttöön. Samoin voidaan verottaa velkakulutusta, tulonsiirtoja jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa muistaa Teslan kanssa se vanha sanonta, että "Lies, Damn Lies and Statistics". Tesla tykkää aina verrata kaikkiin USA:n autoihin joiden keski-ikä on jotai 12 vuoden luokkaa ja Teslojen keski-ikä on varmaan jotain 3-5 vuoden luokkaa(Keskihinta on myös varmaan +$50k paremmalla puolella). Siinä on varmaan eroa, että palaako joku 23v Datsun jota ei ole huollettu kolmeen vuoteen vs 2 vuotta vanha Tesla.

Puhumattakaan Hammer Schultzin pointista, että jos se datsun alkaa hiljalleen palamaan konetilasta vs joku räjähtävä akkupalo.
 
Kannattaa muistaa Teslan kanssa se vanha sanonta, että "Lies, Damn Lies and Statistics". Tesla tykkää aina verrata kaikkiin USA:n autoihin joiden keski-ikä on jotai 12 vuoden luokkaa ja Teslojen keski-ikä on varmaan jotain 3-5 vuoden luokkaa(Keskihinta on myös varmaan +$50k paremmalla puolella). Siinä on varmaan eroa, että palaako joku 23v Datsun jota ei ole huollettu kolmeen vuoteen vs 2 vuotta vanha Tesla.
En tiedä tilastosta mihin viittaat.
Mutta kun otit esille vanhat Datsunit, en tiedä miten paljon niitä palaa. Mutta tulee mieleen datsunien ja muiden vanhojen autojen sähkövirityksiä ja kai vanhoilla autoilla on käyttäjäkuntakin vähän leveämpää, niitä jotka vaalii ja siihen laitaan jotka ei välitä mistään mitään. Samaa toki uusissa autoissa, mutta ne jotka ei välitä niin auto on vielä kuosissa uutuuttaan.

No se mihin pyrin, niin meillä on tieto uusista ja tuoreista autoista, mutta kasvaako riskit autokannan vanhetessa,tosin Suomenkaltaisessa maassa siihen voidaan puuttua tehostetusti valvonnalla jos riskit alkaa nousta (pitää kurissa).

Edit:
Taidetaan sitä polttiksenkin riskeihin katsatuksessa puuttua.
 
En tiedä tilastosta mihin viittaat.
Mutta kun otit esille vanhat Datsunit, en tiedä miten paljon niitä palaa. Mutta tulee mieleen datsunien ja muiden vanhojen autojen sähkövirityksiä ja kai vanhoilla autoilla on käyttäjäkuntakin vähän leveämpää, niitä jotka vaalii ja siihen laitaan jotka ei välitä mistään mitään. Samaa toki uusissa autoissa, mutta ne jotka ei välitä niin auto on vielä kuosissa uutuuttaan.

No se mihin pyrin, niin meillä on tieto uusista ja tuoreista autoista, mutta kasvaako riskit autokannan vanhetessa,tosin Suomenkaltaisessa maassa siihen voidaan puuttua tehostetusti valvonnalla jos riskit alkaa nousta (pitää kurissa).

Edit:
Taidetaan sitä polttiksenkin riskeihin katsatuksessa puuttua.
Linkkasin Teslan palotilastot tuossa aikasemmin. Kuten viestissäni sanoin, niihin kannattaa suhtautua varauksella. Tottakai valmistaja itse haluaa esittää tuotteensa parhaassa mahdollisessa valossa.
 
Niin, en osaa sanoa kuinka hyvin tuo systeemi sitten toimii. Ainakin tuosta varavoimasta löytyy maininta Model 3:n Owners Manuaalista. Siitä, että se avaisi ovet onnettomuuden jälkeen taas ei.
Kaikki autothan avaa lukot kun bagit aukeaa ja systeemi ollut jo pitkään, ihan jo auttajia helpottamaan. Tosin aika kovankin mällin voi ajaa siten että bagit ei aukea ja auto ei siis tiedä ollensa kolarissa. teslan 12v akku tosin niin syvällä keulassa että kyllä saletisti on bagit auki jos se pääsee ottamaan osumaa että virrat katoaa.
 
Linkkasin Teslan palotilastot tuossa aikasemmin. Kuten viestissäni sanoin, niihin kannattaa suhtautua varauksella. Tottakai valmistaja itse haluaa esittää tuotteensa parhaassa mahdollisessa valossa.
Ok,se että ei vertaa ihmisvahinkoihin tuo mieleen ettei kannata verrata, jos uskoo siihen että yhtiö tietää valmistamiensa autojen ihmisvahingot.

Tosin sitä vertailu tilastojaa vilastua niin pari huomiota, palot yleisesti on vähentyneet,kuolemat vähentyneet vuosikymmenten aikana. Kuolemat yleensä jos palo törmayksen katolleen menon yhteydessä (tosin tulipaloista pieni osa silloin), seuraavaksi tapapvin tahalliset.

Uusien autojen palotpainottu kolareihin

8 vuoden kohdalla pomsahti mekaaniset/sähköiset viat, onnettomuuksien tasolle, ylikin, (tiedä sitten onko joku käytännön syy, tekninen syy, vai säädöksistä johtuva.


-
 
Kaikki autothan avaa lukot kun bagit aukeaa ja systeemi ollut jo pitkään, ihan jo auttajia helpottamaan. Tosin aika kovankin mällin voi ajaa siten että bagit ei aukea ja auto ei siis tiedä ollensa kolarissa. teslan 12v akku tosin niin syvällä keulassa että kyllä saletisti on bagit auki jos se pääsee ottamaan osumaa että virrat katoaa.
Tuo Twitteri missä Elon tästä puhuu viittaa Model S:n.
 
On varmasti harvinaisia, kun sähköautot Suomessa yleisesti ovat harvinaisia.

Traficomin tuoreimpien tietojen mukaan Suomessa oli tämän vuoden helmikuun lopussa liikennekäytössä 10 520 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,39 prosenttia maan yli 2,7 miljoonan henkilöauton autokannasta. Sähköautojen määrä on siis yltänyt yhteen uuteen rajapyykkiin eli määrä on noussut yli 10 000:n autoyksilöön

Suomen teillä jo yli 10 000 sähköautoa (moottori.fi)
 
On varmasti harvinaisia, kun sähköautot Suomessa yleisesti ovat harvinaisia.

Traficomin tuoreimpien tietojen mukaan Suomessa oli tämän vuoden helmikuun lopussa liikennekäytössä 10 520 täyssähköistä henkilöautoa, joka on 0,39 prosenttia maan yli 2,7 miljoonan henkilöauton autokannasta. Sähköautojen määrä on siis yltänyt yhteen uuteen rajapyykkiin eli määrä on noussut yli 10 000:n autoyksilöön

Suomen teillä jo yli 10 000 sähköautoa (moottori.fi)
Samaa luokkaa kuin linja-autoja, joissa kai useita kymmeniä paloja vuodessa (mutu joka pohjaa johonkin vuosiavanhaan tilastoon)

Toki noilla linja-autoilla ajetaan tolkuttomasti enemmän kuin henkilöautoilla, mutta ei se koko juttu ole.

Isommat linja-auto palot missä matkustajia saa julkisuutta ja sitten kun Tesla jossain palaa julkisesti niin ainakin iltapäivä lehtiin jutun juurta... sama toki muillakkin merkeillä, jos vain vihiä että patterit tulessa.
 
Samaa luokkaa kuin linja-autoja, joissa kai useita kymmeniä paloja vuodessa (mutu joka pohjaa johonkin vuosiavanhaan tilastoon)

Toki noilla linja-autoilla ajetaan tolkuttomasti enemmän kuin henkilöautoilla, mutta ei se koko juttu ole.

Isommat linja-auto palot missä matkustajia saa julkisuutta ja sitten kun Tesla jossain palaa julkisesti niin ainakin iltapäivä lehtiin jutun juurta... sama toki muillakkin merkeillä, jos vain vihiä että patterit tulessa.
Muski voisi lisätä uuden lisävarusteen: "armonlaukaus" matkustamon lämpötilan noustessa 150asteeseen; rintaan lasahtaa täyteinen. Tuntuu uppoavan kaikki featuret ilman kriittistä tarkastelua yllävän moneen...
 
Viimeksi muokattu:
"En uskalla ajaa sähköautolla koska sen palavat akut saattaa sinkoilla ympärinsä"

Samat tyypit, menee joka viikko paikkaan jolle voi käydä näin:

 
Kaikki on elämässä mahdollista, juu, mutta kyllä kuluttajatuotteiden riskit on aika minimiin vedetty ja kehityksessä kaikki mahdolliset skenaariot testattu ja pyritty eliminoimaan.
 
Aika iso paukku kyllä, jos kerran 142 tuhannen Boltin/Amperan akku täytyy vaihtaa uuteen.

Eikös jokin vastaava tapaus ollut jokusia vuosia takaperin juurikin LG Chemin valmistamissa akuissa, jolloin LG ja autonvalmistaja syyttelivät toisiaan?
 
Vieläkin muistan sen karmean videon Venäjältä, jossa useampi nuori paloi elävältä, kun he eivät päässeet pois räjähdysmäisesti syttyneestä autosta. Saatan muistaa väärin, mutta mielestäni kyseessä ei ollut Lada, mutta varmuudella voin ainakin sanoa sen, että kyseessä ei ollut sähköauto.
 
Kyllä kaikkia autoja palaa, sähköautopalon suurin ongelma ei olekaan palamisherkkyys, vaan palon sammuttaminen, joka on astetta vaikeampaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 507
Viestejä
4 509 717
Jäsenet
74 410
Uusin jäsen
pp78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom