Yleistä keskustelua sähköautoista

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 269
Et taida saada mitään kakkosella alkavaa uutta sähköautoa vaikka toinen numero olisi ysi, vai mitä tarkoitit?
MG4 karvalakki oli vielä jokin aika sitten 28k€, mutta senkin hinnat nousivat virallisen maahantuonnin myötä sellaisiin sfääreihin että noiden maahantuonti käytännössä lopetettiin aloittamalla niiden virallinen maahantuonti. Tuohon MG:n vanhaan hintaan peilaten EV3 on kyllä kallis ja muutenin olen sitä mieltä että vaikka hinnasta lähtisi 5k€ niin tuskin muodostuisi jonoa Kia-myymiöön. Ai niin, e-C3 on edelleen tilattavissa 25 tonnilla, mutta toki siihen verrattuna on hyvin perusteltua että EV3 maksaa yli 30k€.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
871
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 412
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
Korealaisissa on aina korkea listahinta. Helpompi tarjota korkeita hyvityksiä vaihdokin tarjoajille ja/tai matalia korkoja kun on katetta mistä tinkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 287
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
EX30:ssa ei ole Volvoa kuin merkkilätkä. Valitettavasti näkyy myös sisustassa yms. Takapenkki EX30:ssa on täysin käyttökelvoton, ahdas ja matala. EV3 on heittämällä pari kertaluokkaa tilavampi. Materiaaleissakaan ei ole paljoa eroa, jos ja kun laatu vastaa peruskorealaista. Eikä tarvitse katsoa 90-luvun koulun mattoa koristelistana... IMHO hinnan puolesta EV3 on suurinpiirtein verkkiensa tasolla, EX30:sta en koon ja yleiseen halpuuden vuoksi laskisi verrokiksi. Jos moisen haluaa ostaa, niin kannattaa ottaa sama auto kiinamerkin lätkällä halvemmalla.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 802
Sinänsä erikoista ajattelua perustella tehokkuutta turvallisuudella. Ymmärrän kyllä sen näkökulman, mutta miksi tehokkaammat autot ja moottoripyörät ovat kalliimpia vakuuttaa jos ne olisivat turvallisempia?
No sitä kannattaa kysyä vakuutusyhtiöiltä. Muutama mahdollinen vaikuttava asia tulee mieleen:
  • Tehokkaammassa versiossa voi olla kalliimpia komponentteja ja siten kalliimpi korjattava. Vaikkapa jos tehoversio on neliveto ja normiversio ei.
  • Kuljettajaprofiili, riskialttiimmin ajeleva kuljettaja valitsee tehokkaampia versioita autoista. Mm. moottoripyörät.
Mutta toisaalta, kun vuosia sitten kokeilin, niin sen hetkisen auton vakuutukseen ei vaikuttanut tehot ollenkaan, kun samasta autosta oli eritehoisia versioita. Oli tehot vakuutuspapereissa liian alhaiset, ja niiden korjaaminen ei vaikuttanut hintaan.

Mutta vakuutuskeskustelua kannattaa käydä jossain muussa langassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 211
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
No jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että tuossa "edullisessa" volvossa on 51kWh akku ja 344km wltp-range, kun kiassa on mainittu 58kWh ja 414km range. Aika iso ero.
Volvon takakontti on myös lähinnä säälittäväksi laskettava 318 litraa kun kiaan menee yli 100 litraa enemmän.

Ok jos on maksimissaan parin aikuisen talous ja ei koskaan matkusteta sataa kilometriä pidemmälle niin EX30 on varmaan ihan fine mutta kyllähän tuo Kia on ihan eri auto tiloiltaan ja rangeltaan, vaikka tietysti reilu 400km wltp ei silläkään kuuhun mennä.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
339
No jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että tuossa "edullisessa" volvossa on 51kWh akku ja 344km wltp-range, kun kiassa on mainittu 58kWh ja 414km range. Aika iso ero.
Volvon takakontti on myös lähinnä säälittäväksi laskettava 318 litraa kun kiaan menee yli 100 litraa enemmän.

Ok jos on maksimissaan parin aikuisen talous ja ei koskaan matkusteta sataa kilometriä pidemmälle niin EX30 on varmaan ihan fine mutta kyllähän tuo Kia on ihan eri auto tiloiltaan ja rangeltaan, vaikka tietysti reilu 400km wltp ei silläkään kuuhun mennä.
Ja nuo Volvon wltp-luvut on ihan täyttä utopiaa, paitsi jos köröttelee kuuttakymppiä täydellisissä keliolosuhteissa. Isompiakkuinen menee just ja just noihin lukemiin normiajossa kesäkelillä.

Talvella tuo pikkuakkuinen Ex30 tuskin pääsee paljoa 200km enempää kun lämpöpumppu puuttuu, tosin lisävarusteena se on EV3:ssakin.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
669
No jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että tuossa "edullisessa" volvossa on 51kWh akku ja 344km wltp-range, kun kiassa on mainittu 58kWh ja 414km range. Aika iso ero.
Volvon takakontti on myös lähinnä säälittäväksi laskettava 318 litraa kun kiaan menee yli 100 litraa enemmän.

Ok jos on maksimissaan parin aikuisen talous ja ei koskaan matkusteta sataa kilometriä pidemmälle niin EX30 on varmaan ihan fine mutta kyllähän tuo Kia on ihan eri auto tiloiltaan ja rangeltaan, vaikka tietysti reilu 400km wltp ei silläkään kuuhun mennä.
Onko mitään mieltä keskustella seitsemän kilowattitunnin erosta, kun yksi kWh akkua maksaa suuruusluokkaa 150 dollaria?

Kia EV3 ei liene juuri sen kalliimpi kuin tarjonta yleensä, mutta mielestäni tämä sähköautojen hintakeskustelu on siitä hyvä ja tärkeä, että sähköautojen hinnoissa on yhä paljon ilmaa. Kustannukset tiedetään noin suunnilleen, mitä polttomoottori/vaihteisto/katalysaattori tai akusto/sähkömoottori maksaa. Silti ollaan jostakin syystä tilanteessa, että sama auto maksaa täyssähköisenä kymppitonnin enemmän kuin polttomoottoriversio. (Esimerkki Citroenilta.)

Sama vaivaa tätä uutta Kiaa. Jos verrokiksi otetaan e-C3, niin toistakymmentä kilowattituntia isompi akkukapasiteetti, vähän isompi kori ja vähän paremmat varusteet ei selitä yli kymppitonnin hintaeroa korealaisen ja ranskalaisen välillä. Etenkään se ei kelpaa selitykseksi, kun Korean palkkataso on ~puolet Euroopasta.

Sähköautovalmistajilla on edelleen päällä pyrky rahastaa asiakkaitaan. Kaupungiautosegmentin (Mii/Citigo/Up) sähköautot teurastettiin eikä kukaan ole viitsinyt panostaa sinne uudestaan. Stellantis yrittää tarjoilla B-segmenttiin, mutta kuka ostaa sähköisen 208:n/Corsan, kun se maksaa kymppitonnin enemmän kuin polttomoottoriversio?

Suomen markkinoilla jokseenkin järkevän hinta-laatu-suhteen tarjoaa lähinnä Tesla. Tosin Teslan ongelma on, että se on premiumautovalmistaja - kaikki eivät ole valmiita maksamaan alcantarasta, lasikatosta ja sähkösäätöisistä penkeistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
523
Vertailin EV3:n virallisia mittoja Niro EV:n virallisiin mittoihin. Aikalailla samaa kokoa sisältä. Samalla rahalla saa enemmän akkua ja modernimman sisustuksen jos pelkästään samaa merkkiä hakee.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
871

Teslat (3 ja Y) käyvät nyt hyvin kaupaksi. Yllättävän hyvin myös ID4 ja ID5 sekä Polestar 2 näyttäisivät kelpaavan. Olisi mielenkiintoista nähdä tiedot myös muiden merkkien ja mallien kohdalta. Myydyimpien sähköautojen kohdalta on kuitenkin nähtävissä, että Leafin, Enyaqin, Model S:n ja XC40:n myyntiajat ovat huomattavasti korkeammat kuin edellä mainittujen. Kuinkahan pitkät ne mahtavat olla korealaisten kohdalla, kun niitä ei näy kummassakaan listauksessa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 562
Otsikko vähän hämää. Uutisessa puhutaan käytetyissä. Uusia ei mene vieläkään kaupaksi.

Aika paljon sitä roudataan autoja ulkomailta. Kauankohan tuota iloa kestää kun kohta alkaa olemaan autoja missä ei tukia enää ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 630
En nyt kuitenkaan sanoisi, että sähköautot ei käy kaupaksi. Meneehän niitä vähemmän kuin piikkiaikoina meni, mutta itse laskisin ne piikkiajat poikkeusajoiksi ja nyt ollaan palattu enemmän normaaliin tilanteeseen sähköautojen osuudessa.

Eiköhän tuo osuus (kellertävä väri) tässä syksyn aikana taas lähde pikkuhiljaa kasvamaan normaaliin tapaan kun korot tulleet alas, uusia malleja on tullut/tulossa jne.

Screenshot 2024-09-14 at 9.14.45.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 214
En nyt kuitenkaan sanoisi, että sähköautot ei käy kaupaksi. Meneehän niitä vähemmän kuin piikkiaikoina meni, mutta itse laskisin ne piikkiajat poikkeusajoiksi ja nyt ollaan palattu enemmän normaaliin tilanteeseen sähköautojen osuudessa.

Eiköhän tuo osuus tässä syksyn aikana taas lähde pikkuhiljaa kasvamaan normaaliin tapaan kun korot tulleet alas, uusia malleja on tullut/tulossa jne.

Hiukan tuota voi jarruttaa nämä jatkuvat voimaloiden tai siirtolinjojen huollot ja sitä kautta lehtien mehustelemat 1€/kWh sähkönhinnat.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
44
Ehkä se sellaisten ihmisten hankintaa jarruttaa jotka ajelee useamman kilometrin että saa pari senttiä halvempaa bensaa.

Syyskuun keskihinta itselläni edelleen tukevasti 3 senttiä vaikka noin 800 kWh on uinut mittarin läpi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 381
Tuo vaatisi ainakin Carunan alueella yösähkön halvempaa siirtoa ja negatiivista sähkön hintaa (yösiirtohinta 3,12c/kWh ilman sähkön hintaa).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 214
Ehkä se sellaisten ihmisten hankintaa jarruttaa jotka ajelee useamman kilometrin että saa pari senttiä halvempaa bensaa.

Syyskuun keskihinta itselläni edelleen tukevasti 3 senttiä vaikka noin 800 kWh on uinut mittarin läpi.
Luulen että meidän aikaisten omaksujien -markkinat on jo aikalailla täynnä. Nyt ”tarvitsisi” autoja myydä niille ketkä ei välttämättä ymmärrä sähkösopimuksista (kuten anoppi joka välttää sähkön käyttöä kalliina päivinä vaikka hänellä on kiinteä hinta) ja niille kenelle auto on vain tapa liikkua a-b välillä. Veikkaan että tästä ryhmästä suurin osa ei kykene optimoimaan sähkön hintaansa 3 sentin lukemaan edes syyskuussa jossa yöllä hinnat ollut mollissa. Saatika sitten talvella.

Menee aika mutuiluksi mutta tähän ryhmään viittasin tuolla lehtien pelottelun vaikutuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 884
Luulen että meidän aikaisten omaksujien -markkinat on jo aikalailla täynnä. Nyt ”tarvitsisi” autoja myydä niille ketkä ei välttämättä ymmärrä sähkösopimuksista (kuten anoppi joka välttää sähkön käyttöä kalliina päivinä vaikka hänellä on kiinteä hinta) ja niille kenelle auto on vain tapa liikkua a-b välillä. Veikkaan että tästä ryhmästä suurin osa ei kykene optimoimaan sähkön hintaansa 3 sentin lukemaan edes syyskuussa jossa yöllä hinnat ollut mollissa. Saatika sitten talvella.

Menee aika mutuiluksi mutta tähän ryhmään viittasin tuolla lehtien pelottelun vaikutuksella.
Eikös noita täysin kiinteitä sähkösoppareita saa edelleen 8centin pintaan? Ei sekään tee kuin 16centtiä jos asuu alueella jossa yleissiirto 8c/kWh. Ei se sähköauto sillä 16centin kilowattitunti hinnalla ole paha.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
492
Harkinnassa Polestar 3 nykyisen Volvo XC90:n korvaajaksi. Paperilla auto vaikuttaa joiltain osin paremmalta (suorituskyky, käyttökulut, avaimettomuus), joiltain osin huonommalta (takatilat, aurinkoverhon puute, istuinmateriaalit). Suurin syy kiinnostukseen on kuitenkin yksityisleasingin hinnoittelu. 24 kk ja 15 000 km vuodessa maksaa 909 euroa kuukaudessa (+vakuutukset). Hinta on maltillinen huomioiden että autoon tulee mukaan sekä pilot- että plus-varustepaketit.

Vertailun vuoksi Teslan Model Y long rangen leasing samoilla ehdoilla maksaa 963 euroa kuukaudessa. Käteisellä ostettaessa Tesla maksaa 53 990 euroa ja Polestar 3 noilla edellämainituilla varusteilla 97 100 euroa. 80% kalliimpi auto on siis halvempi liisata :think: Leasingmaksu taitaa olla pienempi kuin nykyisen kulkupelin arvonalenema ja ja polttoainekulut yhteensä :cigarbeye:

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista. Akun kuntoakaan ei tarvitse ajatella, joka kerta voi ladata pikalaturilla sataan prosenttiin. Koska autossa ei ole penniäkään kiinni ja renkaatkin kuuluvat hintaan voi muutenkin ajaa autoa säälimättä. Väärinkäytön aiheuttamat mahdolliset murheet ovat seruaavan omistajan ongelmia.

Lyökö tuollaisen Polestarin kanssa kätensä p*skaan? Olen tyytyväinen XC90:n ominaisuuksiin, ilmeisesti Polestar 3 on hieman vähemmän mukava mutta urheilullisempi sukulainen. Mitään isoa ylellisempää katumaasturia ei taida saada lähellekään samaan hintaan liisattuna?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 214
Ei kai tuossa nyt sen enempää sontaan lyö käsiään kuin muutenkaan leasinkien kanssa. Eli parin vuoden päästä olet maksanut autosta 22k€ mutta olet ilman autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 412
Harkinnassa Polestar 3 nykyisen Volvo XC90:n korvaajaksi. Paperilla auto vaikuttaa joiltain osin paremmalta (suorituskyky, käyttökulut, avaimettomuus), joiltain osin huonommalta (takatilat, aurinkoverhon puute, istuinmateriaalit). Suurin syy kiinnostukseen on kuitenkin yksityisleasingin hinnoittelu. 24 kk ja 15 000 km vuodessa maksaa 909 euroa kuukaudessa (+vakuutukset). Hinta on maltillinen huomioiden että autoon tulee mukaan sekä pilot- että plus-varustepaketit.

Vertailun vuoksi Teslan Model Y long rangen leasing samoilla ehdoilla maksaa 963 euroa kuukaudessa. Käteisellä ostettaessa Tesla maksaa 53 990 euroa ja Polestar 3 noilla edellämainituilla varusteilla 97 100 euroa. 80% kalliimpi auto on siis halvempi liisata :think: Leasingmaksu taitaa olla pienempi kuin nykyisen kulkupelin arvonalenema ja ja polttoainekulut yhteensä :cigarbeye:

Leasing-käyttäjänä ei tarvitsisi murehtia auton heikosta jäännösarvosta tai Polestarin talousvaikeuksista. Akun kuntoakaan ei tarvitse ajatella, joka kerta voi ladata pikalaturilla sataan prosenttiin. Koska autossa ei ole penniäkään kiinni ja renkaatkin kuuluvat hintaan voi muutenkin ajaa autoa säälimättä. Väärinkäytön aiheuttamat mahdolliset murheet ovat seruaavan omistajan ongelmia.

Lyökö tuollaisen Polestarin kanssa kätensä p*skaan? Olen tyytyväinen XC90:n ominaisuuksiin, ilmeisesti Polestar 3 on hieman vähemmän mukava mutta urheilullisempi sukulainen. Mitään isoa ylellisempää katumaasturia ei taida saada lähellekään samaan hintaan liisattuna?
Tarkasta ne ehdot, että kyseessä on oikeasti vuokraussopimus, eikä joku takaisinostosopimus jossa takaisinostohinta on määritelty korkeaksi…
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 859
Viestejä
4 405 251
Jäsenet
73 063
Uusin jäsen
vzq

Hinta.fi

Ylös Bottom