Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
100
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Joo, kyllä mä sitäkin taannoin laskeskelin, mutta vähän vaikutti liian rajoilla olemisesta. Työpaikkalataus poistaa sen ja eiköhän ne sähkötkin tule upgreidattua kun saa sähkärin hankittua.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 736
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Itsellä suomalaisittain keskimääräiset ajokilsat (kutakuinkin tasan 15tkm vuoteen) eikä ole ongelmaa 8A latauksen kanssa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 255
Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Riippuu miten järkevyys määritellään... Ainakin ID.4 GTX, Polestar 2 ja Kia EV6 voisivat olla mahdollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.

Tuollainen 150 km/päivä tarkoittaa, että keskimäärin nykyisillä isompiakkuisilla pääsee kesäisin pari päivää (jos yli 80 km/h) ja talvisin päivän keikan. Ts. kannattaa yrittää ostaa isoin akku mikä löytyy sopivalla hinnalla. Kannattaa myös miettiä takuutakin vähän. Hynyssä esim 5 vuotta ilman km-rajaa (pl. akun "normaali" rajaus). Teslan takuut on äkkiä rullattu täyteen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
671
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
376
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
Ainakin Teslalla tämä johtuu pitkälti siitä, että auto on aina hereillä ladatessaan. Ja auton hereilläolo vie jopa sen noin 300W. Sentryn kulutuskin johtunee enimmäkseen tästä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 407
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä tuohon 3k hintaan kuuluu? Kuulostaa äkkiseltään aika kalliilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 164
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
Jos

Eikös siellä kysyjän töissä ollut nyt vain lämmitystolpat, jotka on päällä 2h kerrallaan?

Vähintään pitäisi ensimmäisenä varmistaa, että saako johonkin edes sitä 16A latausta eli vaikka caravanpistorasiaa tai jopa voimavirtapistoketta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 855
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 255
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
Talvella satasta ja lämmitykset päälle. Ei se kauaksi jää. Ja 10 h latausmahdollisuus lienee lähempänä todellisuutta, kun huomioi kaupassakäynnit ja muut riennot samalla autolla.

Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
Ei tässä kukaan ole väittänyt, etteikö tuolla pystyisi latauksia hoitamaan, jos näkee vaivan sen eteen. Normaalilla ihmisellä vaan on aikalailla muutakin mietittävää kuin kytätä sähkönkäyttöä sen mukaan, että nallit ei napsu. Pelleilyä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 862
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
100
Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne. Lisäksi tuossa joutuu lataamaan talvellakin sitten ilman mitään pörssisähkö-optimointeja. Töissä tosiaan mahdollisuus ladata se 8h 11kw laturilla. Latauspisteitä tuli heti kerralla melko reilusti joten ainakaan alkuun ruuhka ei ole ongelma, tai no, ensin pitää saada polttisautoilijat luopumaan noista firman parhaista parkkipaikoista. Nopeita latureita löytyy matkalta sitten tarvittaessa hyvinkin, jopa täällä pirkanmaalla maakunnassa.

Kaverin Q4 etron kokemukset ei ole vielä ihan vakuuttaneet, edes tämmöistä 20v vag-konsernin laitteilla ajanutta. Teslaan jotenkin ajauduin ajatuksissani varmaan myös siksi, että jos tuommoisella 100tkm ajetulla meinaa useamman vuoden ajella niin akulle löytynee korjaaja helpommin kuin juuri esim Kialle.

Pääasia kuitenkin se että ajaminen (ja muu eläminen siinä samalla) on tarkoitus pitää vaivattomana, eikä miettiä voiko ladata autoa yöllä -25 pakkasessa kun samalla Ilppi huutaa hoosiannaa.

Lisäys:
3-vaihesähköön siirtymistä jarruttaa varmaan eniten se että ajatuksen tasolla sähköyhtiön 1300€ veloitus pelkästä kytkennästä sylettää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 359
Verkkovirran ja auton latausjohdon erottaa käytännössä yksi kontaktori. Missä häviö syntyy?

Tuossa on mikrokontrolleri jatkuvasti virroissa joka on kiinni sense-pinneissä ja valmiina kättelemään auton kanssa.

Se ottaa hakkuripowerilla virtaa 230v:stä.

-> Vehje vetää idlekulutusta sanotaan nyt mutulla 0.1W -> 876Wh /v, eli about 1kWh/v.

Jos nyt lataa vaikka 2000kWh kotona vuodessa, niin hyötysuhteeksi tulisi 99.95%
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 255
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.

Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne.
Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
2 025
22kW:iin kykenevä laturi kotona voi myös olla hyvä, noin tulevaisuutta ajatellen. Tuollaisella latailee sitten jo kohtuullisesti myös 1-vaiheella. VAG-autoissa ei taida juurikaan olla 22kW:n sisäisiä latureita, mutta kohtuullisen monessa muussa on - jos ei vakiona niin joskus optiona.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
712
Jos pääosin saa ladata 8h 11kw laturilla työpäivän aikana ja tarvittaessa työmatkan varrella pikalaturilla akku täyteen niin ongelmaa ei ole. Ostaa long rangen niin ei ahdista senkään vertaa, vaikka olisi muuttujia arjessa.

Laturille kotona lisäksi kuormanhallinta niin ei tarvi miettiä arjessa tiheää nallien palamista muuta kuin makuuhuoneessa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 862
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.

Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?

Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
950
menee kyllä kotilatauksen puolelle, mutta mun mielestä alkuperänen kysymys koski vaihtoehtoisia autoja ko sais töissä ladattua 11kw.. johon 8hx11kw lataa jo isommankin akun täyteen saakka, eikä niillä kilsoilla tarvii laittaa yhdenkään vaiheen päähän kotona. jollei si halua.
Ja kotona vaan yks vaihe, ni alko vääntö täällä... kyllä se yks vaihe (mulla on kyllä 3, mutta kaksi pois päältä, paitsi jos tulee tarve ni lataan 11kw.. ei ole ollut viellä kertaakaan) ja dynaaminen kuormanhallinta pelkästään paneelien mukaan, muuten ei saa ladata.. teen ruokaa iltasella, käytän sähköä kuinka käytän jne, kaikki hoituu automaattisesti, nyt ellin & evcc:n kanssa, sitä ennen ha hoiti latauksen pitäen varttineton nollassa.. mitään ongelmia ole ollut, vkl si ladataan 100 saakka ko seisoo pihalla, tällähetkellä akussa 70% kilsoja tulee noin 50km normipäivänä, mutta muutama 100km mahtuu mukaan
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
100
Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?
Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.

Mutta, hyvää keskustelua tästäkin aiheesta vaikka lähinnä tosiaan autovaihtoehtoja lähdin kartoittamaan. Sähköistä ymmärrän tasan sen että se on sinistä ja sattuu saatanasti.
Vagit ei vakuuta, kaikkea pikkuvikaa, bugailua, lagaamista yms ja Kia EV6 rajautuu pois koska on helvetin ruma. Polestariin pitääkin tutustua, ne on mennyt jotenkin tutkan alla. (Taisin tosin kysyä järkeviä vaihtoehtoja, mutta ulkonäkö on melko painava valintaperuste)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
100
Kia esoul 2020 käyty koejamassa, aika hyvän oloinen vekotin. Hyvä ajettava, 64kwh akku, hyvät tilat. Ja aika sopivaan hintaan, tuotu toki saksasta.

Nykyinenkin samaa merkkiä, ja se hyväksi todettu vuosien saatossa.

Ulkonäkö jakaa varmana mielipiteitä, muttei kinosta semmoset.

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
950
Kia esoul 2020 käyty koejamassa, aika hyvän oloinen vekotin. Hyvä ajettava, 64kwh akku, hyvät tilat. Ja aika sopivaan hintaan, tuotu toki saksasta.


Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
Kotilatauksessa eli AC on vaan se ero kykeneekö auto 11kw vai 22kw lataukseen.. joka taas riippuu laturista myös jonka hommaat, sekä sähköliitymästä joka on. 3*25A pystyy 11kw.. tarvitaan 3*35A jos haluat 22kw. Sit o yksvaihe, joka käytännössä max 3.7kw
Edit mut tosiaan kotilataukselle on oma lankansa...
Edit 2. Isoin ero tulee dc latauksella eri autoilla, jotka on si ne superit yms pömpelit matkan varrella.. kotilataukseen aivan eri asiat. Koska ei mitään järkeä kotio dc laturia hinnan liittymän yms puolesta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.

Mutta, hyvää keskustelua tästäkin aiheesta vaikka lähinnä tosiaan autovaihtoehtoja lähdin kartoittamaan. Sähköistä ymmärrän tasan sen että se on sinistä ja sattuu saatanasti.
Vagit ei vakuuta, kaikkea pikkuvikaa, bugailua, lagaamista yms ja Kia EV6 rajautuu pois koska on helvetin ruma. Polestariin pitääkin tutustua, ne on mennyt jotenkin tutkan alla. (Taisin tosin kysyä järkeviä vaihtoehtoja, mutta ulkonäkö on melko painava valintaperuste)
Yksin jos/kun ajat, niin kannattaa yrittää löytää vähän pienempiä autoja. Monessa tuppaa vaan jäämään akut 60 kWh nurkille mikä ei ole sinulle välttämättä tarpeeksi sujuvaan käyttöön.

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
Ei nyt ihan aukea mitä tarkoitat rajoituksella voimavirta-latauksessa. Auto kyllä ottaa vastaan 3x16A, käytetty laturi määrä mitä sieltä tulee.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
251
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.

Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?

Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.
Juuri tähän tarkoitukseen kuormanhallinta on tarkoitettu, että nalli ei pala. Ruoan laitto ja pyykkikone ottaa sähköä kovalla teholla melko vähän aikaa, eikä kovin iso vaikutus lataukseen ole ja kuormanhallinnan ansiosta nalli ei pala, ruoka valmistuu, pyykit on puhtaita ja autokin latautuu. Lisäksi kun 5pv viikossa voi ladata lähes minkä tahansa sähkiksen akun täyteen töissä, niin ei tuosta kyllä ongelmaa saa ellei siitä sellaista halua itse tehdä. Ja juuri tuo kuormanhallinta on se ratkaisu, että ei tarvitse nysvätä minkään kanssa.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
111
Kia esoul 2020 käyty koejamassa,

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
Kia/Hyundai toi 2020 aikana 3-vaihelatauksen. Eli kannattaa tarkistaa asia 2020 mallin kanssa. Vanhemmissa yksivaihelataus, eli kotona saa max 3.6kW.
Samoin suosittelen katsomaan löytyykö Kia UVO/Connect sovellusta. Sillä saa mm. Auton lämpimäksi tai ovet auki kännykällä.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 002
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Eiköhän sulla kuitenkin sinne rintsikan sähkökeskuskeen tule 3 vaihetta?
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
100
Sen verran vielä tähän että joo, talon nurkalle tulee kyllä kolme vaihetta. Sähköyhtiön kytkentämaksu on silti sen 1300e, johon päälle muutostyöt. Jatketaan sähköautoista.
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
64
"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.


"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."

Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
849
"
Insurers review policies related to EVs following series of accidents
"
Tuollainen uutinen oli Etelä-Koreasta liittyen sähköautojen paloihin ja vakuutuksiin.


"According to the Korea Insurance Development Institute, the number of fire and explosion incidents involving EVs has been higher than that of internal combustion engine vehicles over the past five years.
EVs had 0.93 incidents per 10,000 vehicles, while non-EVs had a lower rate of 0.90 incidents.
Moreover, the financial losses incurred in these incidents were significantly higher for EVs, with the average loss per incident tallied at 13 million won ($9,700), which is 1.9 times higher than the average of 6.9 million won for non-EVs."

Suomeksi siis, kustannukset vahingoista lähes kaksinkertaiset ja palojen todennäköisyys suunnilleen samaa luokkaa (aiemmin on ollut juttua että sähköautot palaa harvemmin).
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?
 
Liittynyt
23.04.2023
Viestejä
64
Palaako tuossa autot vai sähköautoihin liittyen kiinteistön sähköt? Jos sähköt, onko Koreassa minkälainen verkko, onko mitenkään verrattavissa vaikkapa Suomeen? Vertasitko Suomen tilastoihin?
Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.

Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
849
Vähän optimistilukuja. Täyssähköauto voi viedä talvella helposti yhteensä 30 kWh/100 km esilämmitykset mukaan lukien, jolloin työpäivän aikana saatu energia (2kW * 8h) saattaa riittää vain 40-50 kilometrin ajoon. Ei esimerkiksi omassa käytössäni riittäisi tuollainen likimainkaan, kun edestakainen työmatka on noin 70 kilometriä.
Matikka olisi vaikkapa seuraava: keskimääräinen akku 60kWh, eli tuolla 30kWh/100km kulutuksella range 200km. Ajat 70km, jää 130km. Lataat 50km, ajat 70, lataat 50 jne, eli:
Maanantaina 200-70+50 = 180
180-70+50= 160
160-70+50 = 140
140-70+50 = 120
120-70+50 = 100 viikko vaihtuu
100-70+50 = 80
80-70+50 = 60
60-70 = -10, eli toisen viikon keskiviikkona pitää työmatkalla käydä pikalaturilla, jos ei ole osunut vaikka kauppareissu kohdalle aikaisemmin.

Itse ajelin yhden talven 120km edestakaista työmatkaa lataamalla öisin 10-12h 6A:lla. Pärjäsi kyllä, kun ei osunut esimerkin -30C jaksoa kohdalle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
849
Autot palavat ja pahimmillaan aiheuttavat kymmenien miljoonien tuhot sekä kuolemia/terveyshaittoja jos sattuu olemaan täysi maanalainen parkkihalli.
Niihin ollaan suunnittelemassa kieltoa tai rajoitusta 80-90 % sallitulle lataustasolle.
Tällainen pääsee tietenkin otsikoihin, mutta on harvinaista. Vahinkojen isommat keskimääräiset kustannukset selittyvät varmaan sillä että sähköautot ovat kalliimpia.

Korostetaan siis vielä että tämä yksittäinen uutinen ei tarkoita että palot olisivat yleisempiä/yleistymässä vs. polttomoottoriautot.
Kopioimassasi tekstissä ei sanota autojen palavan, mutta lähteen antaminen toki saattaa tuoda postaukseen muutenkin uskottavuutta.

Jos sähköautoihin liittyvät palot ovat jutussasi vain muutaman prosentin todennäköisempiä, kuin polttomoottoriautolla, miksi ihmeessä kymmenien miljoonien tuhot ja miljoonat kuolemat eivät ole saaneet polttomoottoriautojen suhteen toimenpiteitä? Niitä on kuitenkin lukumäärällisesti moninkertaisesti Koreassakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
Juuri tähän tarkoitukseen kuormanhallinta on tarkoitettu, että nalli ei pala. Ruoan laitto ja pyykkikone ottaa sähköä kovalla teholla melko vähän aikaa, eikä kovin iso vaikutus lataukseen ole ja kuormanhallinnan ansiosta nalli ei pala, ruoka valmistuu, pyykit on puhtaita ja autokin latautuu. Lisäksi kun 5pv viikossa voi ladata lähes minkä tahansa sähkiksen akun täyteen töissä, niin ei tuosta kyllä ongelmaa saa ellei siitä sellaista halua itse tehdä. Ja juuri tuo kuormanhallinta on se ratkaisu, että ei tarvitse nysvätä minkään kanssa.
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
251
Ei sun tarvitse kertoa mitä kuormanhallinta tekee. Me ollaan eri mieltä siitä poistaako se ongelman vai ei. Selkeästi sinulla ei ole pienintäkään käsitystä mitä se käytännössä tarkoittaa, kun ajaa niin paljon että auton akku on jatkuvasti tyhjä ja talon sähköt kortilla. Siinä ei paljoa kiinnosta yksivaiheisen tuhnutehon kanssa kuormahallinnna kanssa pelleillä. Se oli ainut viesti mitä halusin alunperin sanoa. Ihan turha jankata "mutku pystyy". Pystyy pystyy, mutta kivaa se ei ole.

Kysyjän tärkeimmät kriteerit pitäisi olla iso akku ja nopea pikalataus. Budjetti voi asettaa sopivan löytymiseen haasteita.
Ei vaan sinä et ymmärrä mitä ruoan laitto ja suihkussa käynti tarkoittaa. Sanoit, että kun auton laittaa lataukseen niin kuormanhallinta antaa suihkusta kylmää vettä ja pyykkikone pysähtyy. Todellisuudessa ruoan laitto, suihku tai pyykinpesu ei vaikuta paskaakaan auton lataukseen, vaan kuormanhallinta vaan sen hetkellisen piikin ajan laskee tehoa, että nallit ei pala. Ja ei, kuormanhallinta tai autonlataus ei anna suihkusta kylmää vettä ja pyykkikonekaan ei pysähdy.

Sinä väitit, että kuormanhallinnalla ei tee mitään, jos on muuta kuormaa samaan aikaan, mikä oli täyttä paska puhetta. Olisit vain sanonut suoraan, että jos autoilee ihan vitusti, niin 1-vaihe lataus ei riitä. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 234
. Nyt jaoit vain väärää tietoa kuormanhallinnasta, vaikka asiasi liittyi ainoastaan siihen, että 1-vaihe lataus ei riitä niille, jotka ajavat päivittäin satoja kilometrejä.
Lues nyt vähän ketjua uusiksi ja ymmärrä lukemasi. Aloita vaikka siitä, että kysyjä ajaa 150 km/päivä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 357
Viestejä
4 379 134
Jäsenet
72 763
Uusin jäsen
hiivat

Hinta.fi

Ylös Bottom