Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
99
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Joo, kyllä mä sitäkin taannoin laskeskelin, mutta vähän vaikutti liian rajoilla olemisesta. Työpaikkalataus poistaa sen ja eiköhän ne sähkötkin tule upgreidattua kun saa sähkärin hankittua.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 736
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Itsellä suomalaisittain keskimääräiset ajokilsat (kutakuinkin tasan 15tkm vuoteen) eikä ole ongelmaa 8A latauksen kanssa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 255
Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Riippuu miten järkevyys määritellään... Ainakin ID.4 GTX, Polestar 2 ja Kia EV6 voisivat olla mahdollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 230
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.

Tuollainen 150 km/päivä tarkoittaa, että keskimäärin nykyisillä isompiakkuisilla pääsee kesäisin pari päivää (jos yli 80 km/h) ja talvisin päivän keikan. Ts. kannattaa yrittää ostaa isoin akku mikä löytyy sopivalla hinnalla. Kannattaa myös miettiä takuutakin vähän. Hynyssä esim 5 vuotta ilman km-rajaa (pl. akun "normaali" rajaus). Teslan takuut on äkkiä rullattu täyteen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
671
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
376
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
Ainakin Teslalla tämä johtuu pitkälti siitä, että auto on aina hereillä ladatessaan. Ja auton hereilläolo vie jopa sen noin 300W. Sentryn kulutuskin johtunee enimmäkseen tästä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 407
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä tuohon 3k hintaan kuuluu? Kuulostaa äkkiseltään aika kalliilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 161
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
Jos

Eikös siellä kysyjän töissä ollut nyt vain lämmitystolpat, jotka on päällä 2h kerrallaan?

Vähintään pitäisi ensimmäisenä varmistaa, että saako johonkin edes sitä 16A latausta eli vaikka caravanpistorasiaa tai jopa voimavirtapistoketta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 230
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 853
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 255
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 230
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
Talvella satasta ja lämmitykset päälle. Ei se kauaksi jää. Ja 10 h latausmahdollisuus lienee lähempänä todellisuutta, kun huomioi kaupassakäynnit ja muut riennot samalla autolla.

Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
Ei tässä kukaan ole väittänyt, etteikö tuolla pystyisi latauksia hoitamaan, jos näkee vaivan sen eteen. Normaalilla ihmisellä vaan on aikalailla muutakin mietittävää kuin kytätä sähkönkäyttöä sen mukaan, että nallit ei napsu. Pelleilyä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 862
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
99
Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne. Lisäksi tuossa joutuu lataamaan talvellakin sitten ilman mitään pörssisähkö-optimointeja. Töissä tosiaan mahdollisuus ladata se 8h 11kw laturilla. Latauspisteitä tuli heti kerralla melko reilusti joten ainakaan alkuun ruuhka ei ole ongelma, tai no, ensin pitää saada polttisautoilijat luopumaan noista firman parhaista parkkipaikoista. Nopeita latureita löytyy matkalta sitten tarvittaessa hyvinkin, jopa täällä pirkanmaalla maakunnassa.

Kaverin Q4 etron kokemukset ei ole vielä ihan vakuuttaneet, edes tämmöistä 20v vag-konsernin laitteilla ajanutta. Teslaan jotenkin ajauduin ajatuksissani varmaan myös siksi, että jos tuommoisella 100tkm ajetulla meinaa useamman vuoden ajella niin akulle löytynee korjaaja helpommin kuin juuri esim Kialle.

Pääasia kuitenkin se että ajaminen (ja muu eläminen siinä samalla) on tarkoitus pitää vaivattomana, eikä miettiä voiko ladata autoa yöllä -25 pakkasessa kun samalla Ilppi huutaa hoosiannaa.

Lisäys:
3-vaihesähköön siirtymistä jarruttaa varmaan eniten se että ajatuksen tasolla sähköyhtiön 1300€ veloitus pelkästä kytkennästä sylettää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 230
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 359
Verkkovirran ja auton latausjohdon erottaa käytännössä yksi kontaktori. Missä häviö syntyy?

Tuossa on mikrokontrolleri jatkuvasti virroissa joka on kiinni sense-pinneissä ja valmiina kättelemään auton kanssa.

Se ottaa hakkuripowerilla virtaa 230v:stä.

-> Vehje vetää idlekulutusta sanotaan nyt mutulla 0.1W -> 876Wh /v, eli about 1kWh/v.

Jos nyt lataa vaikka 2000kWh kotona vuodessa, niin hyötysuhteeksi tulisi 99.95%
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 255
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.

Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne.
Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
2 024
22kW:iin kykenevä laturi kotona voi myös olla hyvä, noin tulevaisuutta ajatellen. Tuollaisella latailee sitten jo kohtuullisesti myös 1-vaiheella. VAG-autoissa ei taida juurikaan olla 22kW:n sisäisiä latureita, mutta kohtuullisen monessa muussa on - jos ei vakiona niin joskus optiona.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
712
Jos pääosin saa ladata 8h 11kw laturilla työpäivän aikana ja tarvittaessa työmatkan varrella pikalaturilla akku täyteen niin ongelmaa ei ole. Ostaa long rangen niin ei ahdista senkään vertaa, vaikka olisi muuttujia arjessa.

Laturille kotona lisäksi kuormanhallinta niin ei tarvi miettiä arjessa tiheää nallien palamista muuta kuin makuuhuoneessa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 862
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 230
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.
No just se siihen auttaa. Kun tehdaan ruokaa tai suihkutellaan niin latausta vahenee automaattisesti.
Jos ja kun yhtäaikainen tarve ylittää laitteiston rajat, niin siinä ei tee hevon vattuakaan kuormanhallinnalla. Kuormanhallinta kyllä estää nallin palamisen, mutta ei ratkaise ongelmaa. P.T. voi kokeilla vaimoltaan mitä tapahtuu, kun kesken suihkun katoaa lämpimät vedet ja menet sanomaan "so what". Tai pyykit seis, "so what". Joskus sitä autoakin on pakko ladata "väärään aikaan". Hyvä jos teillä riittää aikaa nysvätä tällaisten itse aiheutettujen ongelmien kanssa, mutta ei tuo nyt mitenkään suositeltava ja mielekäs ratkaisu ole.

Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?

Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Sulla ei taida olla mitään ymmärrystä mitä tarkoittaa rintsikan 1-vaihe sähköt? Veikkaisin, että yksikään luvat omaava sähkömies ei lähde koskemaan pitkällä tikullakaan noihin 40-50-luvun virityksiin. Jo pelkät vikasuojaukset ja maadoitukset tuottaa helvetinmoisen päänsäryt.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
945
menee kyllä kotilatauksen puolelle, mutta mun mielestä alkuperänen kysymys koski vaihtoehtoisia autoja ko sais töissä ladattua 11kw.. johon 8hx11kw lataa jo isommankin akun täyteen saakka, eikä niillä kilsoilla tarvii laittaa yhdenkään vaiheen päähän kotona. jollei si halua.
Ja kotona vaan yks vaihe, ni alko vääntö täällä... kyllä se yks vaihe (mulla on kyllä 3, mutta kaksi pois päältä, paitsi jos tulee tarve ni lataan 11kw.. ei ole ollut viellä kertaakaan) ja dynaaminen kuormanhallinta pelkästään paneelien mukaan, muuten ei saa ladata.. teen ruokaa iltasella, käytän sähköä kuinka käytän jne, kaikki hoituu automaattisesti, nyt ellin & evcc:n kanssa, sitä ennen ha hoiti latauksen pitäen varttineton nollassa.. mitään ongelmia ole ollut, vkl si ladataan 100 saakka ko seisoo pihalla, tällähetkellä akussa 70% kilsoja tulee noin 50km normipäivänä, mutta muutama 100km mahtuu mukaan
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
99
Kysyjän tapauksessa ilppi nyt viimeisteli homman ihan täysin. Suosittelisin kyllä päivittävään ne sähköt jo ihan tuonkin takia, itse en uskaltaisi pistää vanhaan järjestelmään ilppiä. Toki johdot varmaan sentään tulee suoraan keskukselta asti eli ei tarvitse jännittää peltikuoristen tms. kanssa?
Joo, ilpille on tosiaan vedetty sähköt ihan nykystandardien mukaan.

Mutta, hyvää keskustelua tästäkin aiheesta vaikka lähinnä tosiaan autovaihtoehtoja lähdin kartoittamaan. Sähköistä ymmärrän tasan sen että se on sinistä ja sattuu saatanasti.
Vagit ei vakuuta, kaikkea pikkuvikaa, bugailua, lagaamista yms ja Kia EV6 rajautuu pois koska on helvetin ruma. Polestariin pitääkin tutustua, ne on mennyt jotenkin tutkan alla. (Taisin tosin kysyä järkeviä vaihtoehtoja, mutta ulkonäkö on melko painava valintaperuste)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
100
Kia esoul 2020 käyty koejamassa, aika hyvän oloinen vekotin. Hyvä ajettava, 64kwh akku, hyvät tilat. Ja aika sopivaan hintaan, tuotu toki saksasta.

Nykyinenkin samaa merkkiä, ja se hyväksi todettu vuosien saatossa.

Ulkonäkö jakaa varmana mielipiteitä, muttei kinosta semmoset.

Tästä latauskeskustelusta tuli mieleen, että onko noissa Kia/Hyundai vehkeissä joku rajoitus voimavirta-latauksessa kotioloissa vs esim Tesla?

Vai muistanko näkyjä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 323
Viestejä
4 377 643
Jäsenet
72 759
Uusin jäsen
Ginitex

Hinta.fi

Ylös Bottom