Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
97
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Joo, kyllä mä sitäkin taannoin laskeskelin, mutta vähän vaikutti liian rajoilla olemisesta. Työpaikkalataus poistaa sen ja eiköhän ne sähkötkin tule upgreidattua kun saa sähkärin hankittua.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 736
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Itsellä suomalaisittain keskimääräiset ajokilsat (kutakuinkin tasan 15tkm vuoteen) eikä ole ongelmaa 8A latauksen kanssa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 253
Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Riippuu miten järkevyys määritellään... Ainakin ID.4 GTX, Polestar 2 ja Kia EV6 voisivat olla mahdollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 229
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.

Tuollainen 150 km/päivä tarkoittaa, että keskimäärin nykyisillä isompiakkuisilla pääsee kesäisin pari päivää (jos yli 80 km/h) ja talvisin päivän keikan. Ts. kannattaa yrittää ostaa isoin akku mikä löytyy sopivalla hinnalla. Kannattaa myös miettiä takuutakin vähän. Hynyssä esim 5 vuotta ilman km-rajaa (pl. akun "normaali" rajaus). Teslan takuut on äkkiä rullattu täyteen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
671
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
376
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
Ainakin Teslalla tämä johtuu pitkälti siitä, että auto on aina hereillä ladatessaan. Ja auton hereilläolo vie jopa sen noin 300W. Sentryn kulutuskin johtunee enimmäkseen tästä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 407
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä tuohon 3k hintaan kuuluu? Kuulostaa äkkiseltään aika kalliilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 161
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
Jos

Eikös siellä kysyjän töissä ollut nyt vain lämmitystolpat, jotka on päällä 2h kerrallaan?

Vähintään pitäisi ensimmäisenä varmistaa, että saako johonkin edes sitä 16A latausta eli vaikka caravanpistorasiaa tai jopa voimavirtapistoketta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 229
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 853
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 253
No kyllä se nyt kuule on aikalailla mahdoton yhtälö. Talon yhtä vaihdetta pitäisi kuormittaa lähes puolet vuorokaudesta suhteellisen hyvässäkin tilanteessa ja siihen päälle muut talon toimenpiteet. Oletettavasti päänalli on 25A, niin lopulla A määrällä ei kuuhun mennä. Saa päättää peseekö pyykkiä vai laittaako ruokaa. Turha myös imuida jne.. Satunnaistilanteessa varmaan ihan tehtävissä, mutta normaalin elämän puitteissa pitkäkestoisesti ei ihan uskottava ratkaisu.
Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 229
Täh, 12h x 3,7kwh = 44kwh? Kova kulutuksinen auto jos 44kwh menee 150kilsaan.
Talvella satasta ja lämmitykset päälle. Ei se kauaksi jää. Ja 10 h latausmahdollisuus lienee lähempänä todellisuutta, kun huomioi kaupassakäynnit ja muut riennot samalla autolla.

Kuormanhallinnan kanssa voisi toimia. Rohkenisin epäillä että jos nyt pystyy laittamaan ruokaa, imuroimaan ja pyykkäämään normaalisti niin vähintään 10A on otettavissa niinä aikoina kun edellä mainittuja aktiviteetteja ei tehdä. Ei muuta kun tarkistamaan kulutustietoja sähköyhtiön nettipalvelusta. Jos päänalli on 25A niin se vastaa n. 6kW:n tehoa.
Ei tässä kukaan ole väittänyt, etteikö tuolla pystyisi latauksia hoitamaan, jos näkee vaivan sen eteen. Normaalilla ihmisellä vaan on aikalailla muutakin mietittävää kuin kytätä sähkönkäyttöä sen mukaan, että nallit ei napsu. Pelleilyä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 860
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
97
Tosiaan, rintamamiestalo ja sähköt sen mukaiset, 8A on ihan maksimi mitä tuosta uskaltaa ottaa jatkuvaa. Mitään kuormanjakoja turha edes miettiä ennen uutta sähkökeskusta jne. Lisäksi tuossa joutuu lataamaan talvellakin sitten ilman mitään pörssisähkö-optimointeja. Töissä tosiaan mahdollisuus ladata se 8h 11kw laturilla. Latauspisteitä tuli heti kerralla melko reilusti joten ainakaan alkuun ruuhka ei ole ongelma, tai no, ensin pitää saada polttisautoilijat luopumaan noista firman parhaista parkkipaikoista. Nopeita latureita löytyy matkalta sitten tarvittaessa hyvinkin, jopa täällä pirkanmaalla maakunnassa.

Kaverin Q4 etron kokemukset ei ole vielä ihan vakuuttaneet, edes tämmöistä 20v vag-konsernin laitteilla ajanutta. Teslaan jotenkin ajauduin ajatuksissani varmaan myös siksi, että jos tuommoisella 100tkm ajetulla meinaa useamman vuoden ajella niin akulle löytynee korjaaja helpommin kuin juuri esim Kialle.

Pääasia kuitenkin se että ajaminen (ja muu eläminen siinä samalla) on tarkoitus pitää vaivattomana, eikä miettiä voiko ladata autoa yöllä -25 pakkasessa kun samalla Ilppi huutaa hoosiannaa.

Lisäys:
3-vaihesähköön siirtymistä jarruttaa varmaan eniten se että ajatuksen tasolla sähköyhtiön 1300€ veloitus pelkästä kytkennästä sylettää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 229
Jos asunnon energian kulutus on alle 15 000 kwh vuodessa niin peruskulutus on alle 2 kw. Siita jaa sitten lataamiseen 4kw. Kuormanhallinnalla helppo juttu.
Se on onnistuu kyttaamattakin. Nimi on kuormanhallinta.
Kuormanhallintahan siihen sitten auttaa, jos 25 A nalli ei riitä, kun samanaikaisesti pitää tehdä ruokaa, vaimo käy suihkussa ja autoakin tarvitsisi ladata? Pelleilyä, ei mitään muuta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 301
Viestejä
4 376 676
Jäsenet
72 754
Uusin jäsen
GibbariGalle

Hinta.fi

Ylös Bottom