Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
96
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Joo, kyllä mä sitäkin taannoin laskeskelin, mutta vähän vaikutti liian rajoilla olemisesta. Työpaikkalataus poistaa sen ja eiköhän ne sähkötkin tule upgreidattua kun saa sähkärin hankittua.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 736
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Itsellä suomalaisittain keskimääräiset ajokilsat (kutakuinkin tasan 15tkm vuoteen) eikä ole ongelmaa 8A latauksen kanssa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 251
Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Riippuu miten järkevyys määritellään... Ainakin ID.4 GTX, Polestar 2 ja Kia EV6 voisivat olla mahdollisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 226
Kyllä se yksivaihelatauskin riittää ellei tule poikkeuksellisen paljon kilometrejä jatkuvalla tykityksellä. Ja poikkeustilanteissa voi aina hakea lisää vauhtia kaupallisilta latureita.
Kysyjän 150 km päivässä on kyllä sellainen määrä, että en lähtis pelleilemään yhdellä vaiheella. Kyllä se tuon 11 kW halvalla hinnalla töissä vaatii, että kannattaa. Kysyjän kannattaa huomata se asia, että varmaan tuolla hinnalla muutkin työntekijät kiinnostuvat lataamisesta eli ruuhkaa voi olla.

Tuollainen 150 km/päivä tarkoittaa, että keskimäärin nykyisillä isompiakkuisilla pääsee kesäisin pari päivää (jos yli 80 km/h) ja talvisin päivän keikan. Ts. kannattaa yrittää ostaa isoin akku mikä löytyy sopivalla hinnalla. Kannattaa myös miettiä takuutakin vähän. Hynyssä esim 5 vuotta ilman km-rajaa (pl. akun "normaali" rajaus). Teslan takuut on äkkiä rullattu täyteen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
671
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
376
Mun kokemuksen mukaan Auto kuluttaa latauksessa sen 200W riippumatta millä teholla lataa. 11kW type-2 latauksessa se on ~2%, mutta suko-2kW latauksesessa on jo 10%. Siihen päälle laturin häviöt ja ollaan helposti jo siellä 80% hyötysuhteessa... Tää oli itsellekkin vähän yllätys, olisin luullut että auto selviää helposti jollain 20-30W kulutuksella latauksen ajan.
Ainakin Teslalla tämä johtuu pitkälti siitä, että auto on aina hereillä ladatessaan. Ja auton hereilläolo vie jopa sen noin 300W. Sentryn kulutuskin johtunee enimmäkseen tästä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 407
Rintamamiestalon yksivaihesähköt on jarruttanut dieselin päivitystä sähkäriin, muutostyöt+kytkentä jotain reilun 3k€. Nyt työpaikalle tuli 11kw latausmahdollisuus hintaan 10c/kwh, joten melkoinen autokuume tästä nousi. Nopean tutkiskelun jälkeen max30k€ ja neliveto yhdistelmässä ei juuri muuta järkevää taida olla kuin Tesla M3LR? Auton koolla ei juuri ole merkitystä, 95% työmatka-ajoa yksin, 150km päivässä.
Ihan mielenkiinnosta, mitä tuohon 3k hintaan kuuluu? Kuulostaa äkkiseltään aika kalliilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 161
Jos tuosta yhdestä vaiheesta on mahdollista ottaa 16A niin ei ole 150km/pvä mikään tekemätön paikka taloudellisella autolla.
Jos

Eikös siellä kysyjän töissä ollut nyt vain lämmitystolpat, jotka on päällä 2h kerrallaan?

Vähintään pitäisi ensimmäisenä varmistaa, että saako johonkin edes sitä 16A latausta eli vaikka caravanpistorasiaa tai jopa voimavirtapistoketta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 291
Viestejä
4 376 367
Jäsenet
72 753
Uusin jäsen
GibbariGalle

Hinta.fi

Ylös Bottom