Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
04.01.2022
Viestejä
270
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
219
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Toisaalta jos tuolla on päästy alkusarjan model-S akkuja tappavasta kosteusongelmasta niin ehkä se ei niin paha ole.
Tehdäkkö helposti korjattava ja hajoava vai vaikeasti korjattava ja kenties kestävämpi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 613
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Ainoastaan Cybertruckissa on "liimattu" akku ja ilmeisesti Saksassa valmistettavassa takaveto Model Y:ssä myös (käyttää BYD:n Blade akkua). Kaikissa muissa malleissa on edelleen erilliset moduulit käytössä. Esim. muissa Y-malleissa ja 3:ssa on neljän moduulin akustot niinkuin ennenkin. Teslan akkujen luotettavuushan on kasvanut rajusti noista alkuajan S akuista.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 754
No ei nyt ihan niinkään, lisää tietoa voi katsella Harri Salon YT kanavalta tai Akkuautosta. Voidaan korjata, mutta haastavampaa.

Norjasta on edelleenkin turhaa miettiä autoa hakevansa, koska niitä saa niin paljon vaivattomammin EU:n jäsenvaltioista.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
303
Tuli käytyä koeajamassa ensimmäinen sähköauto ikinä, Ioniq 5N. Voi jumalauta oli hieno vehje tämmöselle ihmiselle joka elämänsä ajanu ns. karummilla sportti vehkeillä. Helvetin mukava, hiljainen ja voiman tuotto ihan älytön. Isoksi ja painavaksi autoksi en tätä kokenut vaikka semmoinenhan se on. Ei voinut kuin ihmetellä miten se feikki vaihteisto ja äänet oli saatu erittäin uskottavaksi. Hyundai haluaa selkeästi erottua tällä hetkellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 420
Sähköautojen ongelmat liittyvät pääasiassa erittäin korkeaan hankintahintaan ja sen jälkeen nopeasti sulavaan jälleenmyyntiarvoon.
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".

En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.

Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 718
Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.

Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Onko ne noloja jos vartavasten haluaa tuollaiset? Ostaahan jotkut ihan rahalla autoja joissa on tietty äänimaailma, mutta ongelmana siinä on toki että se naapurusto saa sitten nauttia siitä samasta metelistä. Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
303
Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.

Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
386
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
Kai tässäkin on se että jokaiselle jotakin, mutta ihmettelen silti, miksi kukaan haluaa sähköautoon, vaihteenvaihdot ja äänet!?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 255
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.

Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
386
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.

Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
Auton ulkopuolella on eri ääni mitä sisällä, näin olen ymmärtänyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 045
Lisäksi on muita ongelmia, jotka liittyvät talviajan rangeen ja latausverkostoon.
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.

Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.

Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.

Lähde latausverkostoon: https://emobility.teknologiateollis...enne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf

Myös autojen valmistajat valittavat heikosta kannattavuudesta verrattuna perinteisten autojen valmistukseen.
Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 424
Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.
Niin mutta kun näillä true pärinä-Eeroilla se koko pointti on nimenomaan se kaikille muille kuuluva ääni. Ilmeisesti kuvittelevat sitä suoraputkista paskarakkinetta polkiessaan että miehet kääntyvät katsomaan kateellisena ja naisilla valahtaa heti pikkarit litimäräksi kun auto sanoo prööt.
 
Liittynyt
19.11.2022
Viestejä
344
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
Näitäkin järjettömyyksiä oli jo joissain CVT-vaihteisissa bensa-autoissa, eli ohjelmoidut kiinteät välityssuhdepykälät joilla "simuloitiin" perinteistä (automaatti)vaihteistoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 166
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.

Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.

Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.

Lähde latausverkostoon: https://emobility.teknologiateollisuus.fi/sites/emobility/files/inline-files/2024 Q1 SähköinenLiikenne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf


Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.
En tiedä saako tässä ketjussa tästä aiheesta kirjoitella. Mutta tuon riittävän pikalatauskapasiteetin laskeminen ei ole kovin simppeliä? PA vehkeisiin verrattuna siellä asemalla se yksi auto vaatii vähintään kymmenkertaisen ajan. Toisaalta suurin(?) osa energiasta ladataan kotona jolloin ei rasiteta julkisia lainkaan.

Pohjoismaiden (pl. Norja) tilanne oman kokemuksen mukaan on se että suosittuina aikoina pikalatureita on liian vähän. Mutta näiden aikojen ulkopuolella latureita on riittävästi nykyiselle autokannalle. Mielenkiintoista nähdä jos joskus sähköautokanta onkin 50% nykyisen 5% sijaan. Pitääkö pahan peukun latauskentällä olla 80 letkua ja silti välillä joutuu jonottamaan.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 778
En tiedä saako tässä ketjussa tästä aiheesta kirjoitella. Mutta tuon riittävän pikalatauskapasiteetin laskeminen ei ole kovin simppeliä? PA vehkeisiin verrattuna siellä asemalla se yksi auto vaatii vähintään kymmenkertaisen ajan. Toisaalta suurin(?) osa energiasta ladataan kotona jolloin ei rasiteta julkisia lainkaan.

Pohjoismaiden (pl. Norja) tilanne oman kokemuksen mukaan on se että suosittuina aikoina pikalatureita on liian vähän. Mutta näiden aikojen ulkopuolella latureita on riittävästi nykyiselle autokannalle. Mielenkiintoista nähdä jos joskus sähköautokanta onkin 50% nykyisen 5% sijaan. Pitääkö pahan peukun latauskentällä olla 80 letkua ja silti välillä joutuu jonottamaan.
Jos sähköautojen ranget kasvaa niin sekin helpottaa. Lataa vaan kotona ja seuraavan kerran mökillä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 317
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.
Vastaan tuohon rangeasiaan ja saatan palata latauskysymykseen toisella kertaa tarkemmin. Omassa Skoda Enyaq autossa on WLTP-matka jonkin verran päälle 500 km, joka toteutuu kesäolosuhteissa Suomessa hyvin. Talvella kun pakkasta on sen -20 -30 celssiusta on kuitenkin joka talvi on enemmän tai vähemmän, putoaa range lukemaan 250-300 km, joka yhdessä latausinfrastruktiin kanssa on minun työajoihin liian vähän ja joudun käytännössä joka reissulla istumaan latauspisteellä tai huoltoasemalla ylimääräistä aikaa kesäaikaan tai polttomoottoriautoon verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 255
Kun latausnopeudet kasvaa, niin latausletkujen tarve vähenee...

Pikku hiljaa sitä kohti...
Ja pahalla katsotaan autoja joilla hidas lataus. Turpaan saavat latauskentällä :love:
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 754
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".

En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.

Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.
Hinnan korkeus on suhteellinen ja riippuu aina vastaajan lompakon paksuudesta, mutta vastikään EU-alueella tehdyn tutkimuksen perusteella sähköauton korkea hankintahinta on hankinnan este melkein kahdelle kolmasosalle tutkimukseen vastanneista. Vain 1/3 aikoo ostaa täyssähkärin seuraavan viiden vuoden aikana.


Price remains a major obstacle, with nearly two-thirds of all respondents citing it as a barrier. However, a third plan to buy an electric car within five years.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 317
Kun latausnopeudet kasvaa, niin latausletkujen tarve vähenee...

Pikku hiljaa sitä kohti...
Ja pahalla katsotaan autoja joilla hidas lataus. Turpaan saavat latauskentällä :love:
Tosiaan, niitä sähköautoja on tällä hetkellä jotakin 2% autokannasta.

Latausletkujen tarve ei tule vähenemään vaan lisääntymään satoja prosentteja.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 778
No kysytään sitten niinpäin, että mihin se maantieauton range kasvaa Suomen talviolosuhteissa?
Energiatehokkaammat autot ja suuremmat akut. Eihän niitä ruuhkia ole latureilla kuin juhannus ja joulu sesonkeina kun kansa lähtee mökeille ja sukulaisiin samaan aikaan. Jos range riittää kotoa mökille tai mummolaan, veikkaan että moni jättää ruuhkassa latailut pois ja käy vain nauttimassa ABC noutopöydän. Ei varmaan moni polttiskuskikaan jätä tankkaustakaan juhannuksen ruuhkaan?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 317
Energiatehokkaammat autot ja suuremmat akut. Eihän niitä ruuhkia ole latureilla kuin juhannus ja joulu sesonkeina kun kansa lähtee mökeille ja sukulaisiin samaan aikaan. Jos range riittää kotoa mökille tai mummolaan, veikkaan että moni jättää ruuhkassa latailut pois ja käy vain nauttimassa ABC noutopöydän. Ei varmaan moni polttiskuskikaan jätä tankkaustakaan juhannuksen ruuhkaan?
Itselläni auto on tosiaan työkäytössä. Kotona lataan aina ennen reissua 100% mutta päiväajotarve on vuodenajasta riippumatta 300-500 km silloin kun lähden reisuuun. Perillä olevassa välikohteessa ei ole tyypillisesti latausmahdollisuutta (latausinfrastruktuurin puutteellisuus).

Mummolat, anoppilat tai joulureissut ei kiinnosta pätkän vertaa. Laturien ruuhkillakaan ei ole vielä ollut minun autoiluun juuri mitään merkitystä.

Minua kiinnosti se mahdollisuus että maantieauton range olisi talvellakin jotakin samaa tasoa kuin nykuinen kesärange. Se riittäisi minulle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 045
Vastaan tuohon rangeasiaan ja saatan palata latauskysymykseen toisella kertaa tarkemmin. Omassa Skoda Enyaq autossa on WLTP-matka jonkin verran päälle 500 km, joka toteutuu kesäolosuhteissa Suomessa hyvin. Talvella kun pakkasta on sen -20 -30 celssiusta on kuitenkin joka talvi on enemmän tai vähemmän, putoaa range lukemaan 250-300 km, joka yhdessä latausinfrastruktiin kanssa on minun työajoihin liian vähän ja joudun käytännössä joka reissulla istumaan latauspisteellä tai huoltoasemalla ylimääräistä aikaa kesäaikaan tai polttomoottoriautoon verrattuna.
Asut vissiin jossain Lapissa, kun ei tuollaiset pakkaset ihan arkipäivää ole suurimmassa osassa Suomea. Jos autosi riittää valtaosaan ajoja ilman pikalataustarvetta, niin en kyllä näe mitä oikeaa ongelmaa tuossa on. Lyhyt tauko pikalaturilla on ihan merkityksetön juttu jos kyse on satojen kilometrien matkasta. Toki jos se toistuu viikottain läpi vuoden eikä vain joskus poikkeusoloissa niin sitten voi olla eri asia. Toisaalta silloin sähköauto säästää jo niin paljon rahaa vrt. polttis että jo se luulisi lieventävän kipua.

Ihmisillä on toki oikeus olla asiasta montaa mieltä. En itse näe mitään järkeä mitoittaa sähköautojen akkua johonkin 800+ wltp lukemiin kun harva ihminen ajaa koskaan sellaisia päivämatkoja kuin korkeintaan 1-2 kertaa vuodessa. Ihan turhaa luonnonvarojen tuhlausta ainakin nykyisillä akuilla, ehkä tulevaisuudessa eri.

Ja jotain omaa kokemusta löytyy kun olen vetänyt sähköautolla kärryä n. 5000 km latauksen sisältäviä reissuja, käynyt ulkomailla, ajanut Lappiin etelästä jonkun 5 krt.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 066
Viestejä
4 325 279
Jäsenet
72 146
Uusin jäsen
Rampe__

Hinta.fi

Ylös Bottom