Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
04.01.2022
Viestejä
270
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
219
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Toisaalta jos tuolla on päästy alkusarjan model-S akkuja tappavasta kosteusongelmasta niin ehkä se ei niin paha ole.
Tehdäkkö helposti korjattava ja hajoava vai vaikeasti korjattava ja kenties kestävämpi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 612
Yotubevideossa Suomalainen heppu joka korjaa
teslan akkuja, kertoi että uusia ei voi enää avata
ja korjata ne on niin tehty liimaten , että ainoa
korjaus on vaihtaa koko akku , nyt uusiin 2024 ... malleihin.

Sangen harmillista kuluttajan kannalta.
Ainoastaan Cybertruckissa on "liimattu" akku ja ilmeisesti Saksassa valmistettavassa takaveto Model Y:ssä myös (käyttää BYD:n Blade akkua). Kaikissa muissa malleissa on edelleen erilliset moduulit käytössä. Esim. muissa Y-malleissa ja 3:ssa on neljän moduulin akustot niinkuin ennenkin. Teslan akkujen luotettavuushan on kasvanut rajusti noista alkuajan S akuista.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 754
No ei nyt ihan niinkään, lisää tietoa voi katsella Harri Salon YT kanavalta tai Akkuautosta. Voidaan korjata, mutta haastavampaa.

Norjasta on edelleenkin turhaa miettiä autoa hakevansa, koska niitä saa niin paljon vaivattomammin EU:n jäsenvaltioista.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
303
Tuli käytyä koeajamassa ensimmäinen sähköauto ikinä, Ioniq 5N. Voi jumalauta oli hieno vehje tämmöselle ihmiselle joka elämänsä ajanu ns. karummilla sportti vehkeillä. Helvetin mukava, hiljainen ja voiman tuotto ihan älytön. Isoksi ja painavaksi autoksi en tätä kokenut vaikka semmoinenhan se on. Ei voinut kuin ihmetellä miten se feikki vaihteisto ja äänet oli saatu erittäin uskottavaksi. Hyundai haluaa selkeästi erottua tällä hetkellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 420
Sähköautojen ongelmat liittyvät pääasiassa erittäin korkeaan hankintahintaan ja sen jälkeen nopeasti sulavaan jälleenmyyntiarvoon.
Tuo ei oikeastaan pidä paikkaansa.

Vielä luokkaa 5v sitten halvin sähköauto maksoi 3x sen mitä halvin polttis. Nykyään halvin sähkäri maksaa kolmasosan enemmän kuin halvin polttispeli. Ei tuolla erolla mielestäni voida puhua "erittäin korkeasta hankintahinnasta".

En sitten tiedä missämäärin autoveron poisto sähkäreistä on vaikuttanut niiden jälleenmyyntiarvoon, se on jokatapauksessa sasnut sen sikaan että sähkäreiden arvo putoaa suomessakin samaa tahtia kuin autojen yleisesti autoverottomissa maissa.

Autoverohan on saanut aikaan sen että Suomessa autot ovat pitäneet arvonsa poikkeuksellisen hyvin, jonka takia autoverosta on ollut selkeästi etua muutaman vuoden välein uuteen vaihtavan autonomistajan talouteen.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 718
Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.

Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Onko ne noloja jos vartavasten haluaa tuollaiset? Ostaahan jotkut ihan rahalla autoja joissa on tietty äänimaailma, mutta ongelmana siinä on toki että se naapurusto saa sitten nauttia siitä samasta metelistä. Sähköautolla tämä toteutuu parhaiten kun kuski voi valita haluamansa äänimaailman auton sisälle häiritsemättä muita ihmisiä sillä metelillä.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
303
Olihan noita feikki-V8 pörinöitä jo bensavehkeissäkin. Siis jossain neloskoneisissa yms. vehkeissä.

Ihan yhtä noloja feikkipörinät on sähköautoissakin.
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
384
Toki, mutta auto käyttäytyy kun vaihteinen, voit paukuttaa rajoitinta ja nopeus ei nouse ennen vaihteenvaihtoa. Noloahan se tietenkin on, se on selvää.
Kai tässäkin on se että jokaiselle jotakin, mutta ihmettelen silti, miksi kukaan haluaa sähköautoon, vaihteenvaihdot ja äänet!?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 252
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.

Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
384
Eikäs näitä ääniä ole kehitelty enemmänkin turvllisuusmilessä kuin retostelumielessä.
Paljonhan on ollut puhetta hiipivistä sähköautoista jotka yllättävät jalankulkijan.

Eihän nyt kuitenkaan ole kai kyse mistään ralliäänistä sähköautossa ?
Auton ulkopuolella on eri ääni mitä sisällä, näin olen ymmärtänyt.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 042
Lisäksi on muita ongelmia, jotka liittyvät talviajan rangeen ja latausverkostoon.
Voitko tarkentaa mitä talviajan rangeongelmia tarkoitat? Talvella range voi toki pätkäajossa jäädä hyvinkin lyhyeksi (millä ei ole mitään väliä), mutta matka-ajossa ero kesään ei ole mitenkään murskaava. Hyvin suunniteltu sähköauto (esim. akunlämmitys) toimii erinomaisesti myös talviajossa ollen mielestäni parempi talviauto kuin mikä tahansa polttis.

Entä sitten nuo latausverkoston ongelmat, kun en ole sellaisia vielä havainnut? Suomessa on nyt noin 90 000 täyssähköautoa. Pikalatauspisteitä on noin 3000 kappaletta, joista väh. 150 kW tehoisia noin 2000 kappaletta. Kaikista suomen maakunnista Lappia ja Ahvenanmaata myöten löytyy CCS pikalatureita. Suomesta tuskin löytyy enää juuri enää sellaisia matkoja, joita ei voisi nykyisellä pikalatausverkolla toteuttaa (nykyaikaisella sähköautolla). Ruuhkiakaan ei juuri esiinny suosituimpia ABC asemia lukuunottamatta.

Semmoinen fun fact, että suomessa on nykyisin noin 2000 huoltoasemaa (miehitetyt + kylmät yhteensä). Pikalatausasemia on puolestaan noin tuhat, vaikka henkilöautokannasta vain alle 5 % on täyssähköautoja. Sanoisin latausverkoston olevan varsin hyvällä tolalla.

Lähde latausverkostoon: https://emobility.teknologiateollis...enne tilannekatsaus 2024 04 24 jaettava_0.pdf

Myös autojen valmistajat valittavat heikosta kannattavuudesta verrattuna perinteisten autojen valmistukseen.
Perinteiset autojen valmistajat valittavat, koska uusien tuotteiden suunnittelu, alihankintaverkoston rakentaminen, tuotantolinjojen tekeminen, henkilöstön kouluttaminen ym. nielee rahaa. Ratkaisu ei kuitenkaan ole pitäytyä niissä polttisautoissa, koska niiden markkina tulee laskemaan. Vanhoilla valmistajilla pätee sanonta "if you don't cannibalize yourself, someone else will", ja tästä ei voi syyttää sähköautoja vaan itse yrityksiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 982
Viestejä
4 321 767
Jäsenet
72 145
Uusin jäsen
Pertti1099

Hinta.fi

Ylös Bottom