Mikä akku? Ja muuta akkukeskustelua

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 253
Akkujutut on sama kun kysyis "mikä pillu on paras?". Et tuu koskaan löytämään parasta, mut jos onni on myötä niin yhden johon olet tyytyväinen.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 512
Mitä mieltä foorumilla ollaan tupakansytytinliitäntään kytkettävistä jännitemittareista? Hankinnan arvoinen laite akun ja laturin kunnon tarkkailuun? Kukaan kun ei jatkuvasti viitsi riehua yleismittarin kanssa...
Aivan turha lelu. Ei akun jännitettä tarvitse normaalisti tarkkailla tai käydä akkua mittailemassa.

Toisekseen, kuinka vanhoilla akuilla ajelette? Oma on nyt 11 vuotta ja on alkanut hieman mietityttää, että pitäisikö se ehkä vaihtaa ennakoivasti.
Auto ja akun lataus selvästi toimii niin kuin pitääkin. Hyvällä tuurilla tuo akku voi vielä palvella useammankin vuoden, mutta kyllä tuossa jo ihan reippaasti jatkoajalla mennään. Kuutta vuottakin voidaan jo pitää ihan kelpo suorituksena auton akulle, sen jälkeen voi jo ihan hyvällä omallatunnolla alkaa uutta katselemaan.

Kolmanneksi, millaisia kylmäkäynnistysampeereja (CCA) kannattaa hakea? Jossakin sanottiin, että vähintään 1 CCA per kuutiotuuma moottorin tilavuutta. Omassa tapauksessa päädyttäisiin 100 CCA:n tienoille tuolla säännöllä... Toisissa lähteissä taas suositellaan mahdollisimman isoja, mutta on sanottu, että isojen CCA-arvojen akut olisivat rakenteeltaan heikommin tärinää kestäviä.
Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.

Jos Bilteman akulla jälleen menisi, niin valinta olisi ilmeisesti joko 55 Ah 460 CCA, 62 Ah 620 CCA tai 72 Ah 720 CCA. Auto on käytännössä sähkölaitteeton, mutta kaikki käynnistykset ovat kylmäkäynnistyksiä eikä ylläpitolaturiin ole mahdollisuutta. 55 Ah ja 62 Ah ovat hinnaltaan niin lähellä toisiaan, että niistä kannattanee valita isompi? Ampeeritunnin hinta on vähän alhaisempi 62 Ah akussa ja kylmäkäynnistysampeerit ovat paljon paremmat. 72 Ah 720 CCA taas on jo kovin kallis ja ehkä tarpeettoman suorituskykyinen käyttötarkoitukseen.
Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
567
^ Mikä auto kyseessä? Pitää ottaa myös huomioon minkä kokoinen akku sopii.
Focus Mk1. Jenkit kertoivat seuraavaa:

The 2003 Focus owners manual lists the 96R for the Zetec engine and 40R for the SPI engine.
Itse kun mittailin äsken ("mittailin") jännitettä, niin otin samalla nykyisen akun mitat. Siellä oli... yllätys yllätys, Bilteman lyijyakku, 80-2623! Mitoiksi sain jotakuinkin 24 cm x 17,5 cm, korkeus kai myös tuo 17,5 cm tai oliko sitten hieman korkeampi... Akkukotelossa oli kuitenkin molemmin puolin tyhjää tilaa runsas sentti, joten varmaan menisi myös tuo 40R-kokoinen, joka on ilmeisesti 272 mm pitkä.

Jännitemittaukset täytyy ottaa suolan kanssa, koska ne tehtiin heti ajon jälkeen. Parkkeja pari minuuttia poltettuani ja ~30 s tuuletinta täysillä pyöritettyäni ja sitten sähkölaitteet sammutettuani sain 12,50 v akun navoista. Jännite lähti kuitenkin kiipeämään ylöspäin ja hetki myöhemmin mittasin jännitteeksi 12,75 v. Latausjännite oli 14,90 v, eli ainakin laturi pelittää hyvin.

Jos/kun puhutaan jostakin vanhemmasta autosta, jossa autossa ei vielä ole mitään monimutkaista latauselektroniikkaa tms ja halutaan paras mahdollinen akku, se tarkoitta yleensä sitä, että laitetaan niin iso akku kun sinne fyysisesti on mahdollista asentaa. Kun fyysiset mitat tiedetään, yleensä paras vaihtoehto on kaikkein painavin akku.
Netin mukaan nuo Fordit haluaisivat kalsiumakun, mihin kai viittaa suhteellisen korkea latausjännitekin, mutta mitään kovin fiksua latausjärjestelmässä ei tiettävästi ole.

Bilteman akuilla on ihan hyvä maine ja pitkä takuu. Agm akku on myös hyvä vaihtoehto.
Joo, ja Bilteman [hopea-kalsium] akut näytti olevan samanhintaisia tai halvempia kuin Motonetin [lyijyakut].
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
567
Näköjään specsheetin mukaan siellä nykyään oleva akku on 245 mm pitkä, 176 mm leveä ja 175 mm korkea. Ei ehkä tuon korkeampaa kannata yrittää sovittaa ainakaan ilman tarkempia mittauksia, jotta johdot yltää, akun suojakuori mahtuu päälle ja konepeltikin menee kiinni...


Edit: Auton laturikin on ainakin hieman älykäs alapuolisen mukaan, sikäli kuin Euroopassa ja USA:ssa kootuissa autoissa on käytetty samaa Magneti-Marellin laturia/lataussäädintä...


1722019343113.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 878
Paitsi noiden laatu ei ole ihan sama ku takavuosina
Jaa, en ole perehtynyt aiheeseen sen enempiä enää. Nykyiseen kulkineeseen ei mikään järkevä optima mahdu, mut äidin autossa ollut 10v redtoppi.
Enpä ole Optima-akuista ollut kiinnostunut aikoihin. Miellän sen jotenkin takavuosien muotivillitykseksi jolla oli ehkä paikkansa. Sehän oli parikymmentä vuotta sitten amisjätkien tuning-autojen statusvaruste eikä juuri muuta. Kukaan edes tiennyt mikä on AGM-akku ja kaikilla oli joko oikein kusinen perinteinen lyijyakku tai Optima. Tänä päivänä minulla ei ole tiedossa mitään syytä miksi Optima Red Top olisi parempi tai saman tasoinen kuin tyypillisen modernin auton OEM AGM-akku.

Kuulemani folkloren mukaan akut olivat aikanaan oikein laadukkaita kunnes niitä alettiin valmistaa Meksikossa tms. ja muuttuivat huonoiksi. En tiedä onko tässä mitään perää. Ainakin korkea hinta ja huono tilankäyttö karkoittavat minut asiakaslistalta.
 
Liittynyt
13.03.2024
Viestejä
79
Näköjään specsheetin mukaan siellä nykyään oleva akku on 245 mm pitkä, 176 mm leveä ja 175 mm korkea. Ei ehkä tuon korkeampaa kannata yrittää sovittaa ainakaan ilman tarkempia mittauksia, jotta johdot yltää, akun suojakuori mahtuu päälle ja konepeltikin menee kiinni...


Edit: Auton laturikin on ainakin hieman älykäs alapuolisen mukaan, sikäli kuin Euroopassa ja USA:ssa kootuissa autoissa on käytetty samaa Magneti-Marellin laturia/lataussäädintä...


Menee kohta ylispeksauksen puolelle. Valkkaat sinne sellaisen akun jonka pituuden puolesta saat paikalleen menemään niin saat suurinpiirtein maksimikapasiteetin ja tarpeeksi suuren kylmäkäynnistysvirran tarpeisiisi. Jos pätkäajo huolettaa akun kestävyyden suhteen, niin muutama pitempi(vähintään tunti kerrallaan) ajosuorite kuukaudessa korvaa sen ylläpitolatauksen puutteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 073
Viestejä
4 325 781
Jäsenet
72 146
Uusin jäsen
Rampe__

Hinta.fi

Ylös Bottom