Yleistä keskustelua sähköautoista

Kuinka sadistinen ajatus on sähköauton hankinta jos ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona tai töissä vaan se pitäisi toteuttaa julkisilla latureilla? Bensa-auton ja karvalakki teslan välillä pohdinta tällä hetkellä ja jos ei kauheasti säästöjä pääse syntymään minun 15tkm/vuosi ajoilla niin valinta taitaa kääntyä vielä bensan puolelle.
 
Kuinka sadistinen ajatus on sähköauton hankinta jos ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona tai töissä vaan se pitäisi toteuttaa julkisilla latureilla? Bensa-auton ja karvalakki teslan välillä pohdinta tällä hetkellä ja jos ei kauheasti säästöjä pääse syntymään minun 15tkm/vuosi ajoilla niin valinta taitaa kääntyä vielä bensan puolelle.
Ihan perseestä. Aina pitää miettiä koska ja missä lataa. Mitä tekee latauksen ajan jne.
 
Kuinka sadistinen ajatus on sähköauton hankinta jos ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona tai töissä vaan se pitäisi toteuttaa julkisilla latureilla?
Laske paljonko keskimäärin tulee ajoa ja sitten arvioi sen mukaan, miten usein pitää latailla. Jos pitää latailla useamman kerran viikossa, on se aika pyllystä hoitaa julkisilla. Mutta jos yleinen ajosuorite viikottain on aika vaatimaton ja tulee kuitenkin käytyä kauppakeskuksissa ynnä muissa latureita sisältävissä paikoissa, voi lataus onnistua siinä muun elämän ohessa.

Ärsyttävintä se on silloin, kun edessä on joku pidempi reissu ja pitää se auto saada ladattua täyteen ennen matkaa.

Lisäksi kannattaa vilkaista, olisiko jossain ihan naapurissa jo valmiiksi joku laturi, esimerkiksi läheisen K-marketin pihalla tms.
 
Kesä ehkä menisi, mutta talvi kyllä haasteellinen kun kulutus suurempaa ja akun lämmitystarve vaikuttaa latauksiin. Julkisten varassa talvella tarkoittaisi myös aika kalliita energiakuluja. Ite jatkaisin polttiksella tuossa tilanteessa.
 
Onko täällä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta?

Mietinnässä sähköauto, mutta järkevää kotilatausmahdollisuutta ei ole. Pärjääkö, jos satunnaisilla kauppareissulla saa auton lataukseen? Arjen kommentteja kuulisin.
Ajoa ei tule mahdottomasti, ehkä n. 200-300km/ vko.
 
Onko täällä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta?

Mietinnässä sähköauto, mutta järkevää kotilatausmahdollisuutta ei ole. Pärjääkö, jos satunnaisilla kauppareissulla saa auton lataukseen? Arjen kommentteja kuulisin.
Ajoa ei tule mahdottomasti, ehkä n. 200-300km/ vko.
Täällä yksi. Auto e-208. Ei kotilatausmahdollisuutta. Sijainti pk-seutu. Onnistunut hyvin elämä, päivittäiset ajot 50 km. Talvella hörppii luonnollisesti enemmän pätkäajossa, kun lämmittelee kabiinia. Vuoden ollut auto alla. Onnistuu myös pitkät matkat ainakin kesäaikaan. Kokemusta pk-Tre-pk, pk-Joensuu-pk.

Latailut riippuu sijainnista. Itse lataillut nykyään lähes pelkästään pikalatureilla n. 15 min per kerta. Sillä saa e-208:n n. 40-50 % akkuun lisää virtaa. Jos AC latausmahdollisuus löytyy läheltä niin sinne voi auton jättää. Siinä sitten normaalisti kestää 2-4 tuntia riippuen autosta ja varaustasosta tietenkin, halvempaa ja yleensä hankalampaa paitsi jos AC pönttö on asunnon lähellä. Tietty kaupassakäynnin aikana virtaa saa myös jonkun verran etenkin jos sattuu olemaan pikalaturi käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuo kotilataus on hyvin oleellinen tekijä sähköautoilussa, niin hinnan kuin mukavuuden takia. Itseäni kyllä suuresti tuskastuttas latailla arki-ajot muualla kuin kotona.
 
Julkisessa latauksessa menettää pitkälti edullisen käyttövoiman edun vrt. kotilataus halvan sähkön tunteina. Kesällä varmaan monella menisi mutta talvella saa sitten aika tiuhaan keksiä tunnin puolentoista ohjelmaa laturin lähelle.
 
Kyllähän tuo kotilataus on hyvin oleellinen tekijä sähköautoilussa, niin hinnan kuin mukavuuden takia. Itseäni kyllä suuresti tuskastuttas latailla arki-ajot muualla kuin kotona.
Sinänsä latausmahdollisuus duunissa, tai ylipäätään työpäivän aikana ajaisi kyllä saman asian.
 
Sinänsä latausmahdollisuus duunissa, tai ylipäätään työpäivän aikana ajaisi kyllä saman asian.
Itselläni kotona ja töissä mahdollisuus ladata. Ihan muutaman kerran ladannut kotona, pärjäisin hyvin ilmankin. Töissä kun lataus on ilmaista niin tulee mieluummin siellä ladattua ja työpaikka lähellä niin ei mene kun pari prosenttia akkua kun ajaa kotiin.
 
Itsellä oli vuoden verran tilanne, että piti käyttää julkisia latureita, mutta niitä oli onneksi <500m päässä kämpästä, joten homma toimi vielä suht vaivattomasti. Jos etäisyys olisi 1km+ niin tuota ei enää ihan niin vaivattomasti reippaile edestakaisin, jos ja kun haluaa jättää auton lataukseen ja käydä kotona välissä. Pelkkä kauppareissun yhteydessä tapahtuva lataus saattaa nippa nappa riittää, mutta saattaa alkaa jurppimaan jossain vaiheessa. Nyt kun on latausmahdollisuus sekä kotona että töissä, niin onhan tämä luksusta aiempaan verrattuna.
 
En itse missään tapauksessa ostaisi sähköautoa ilman että voi kotona ladata. Työpaikka jos lähellä ja siellä voi ladata niin se menettelisi vielä.
Menisi kyllä niin turhaksi itsensä kiusaamikseksi, kun se ajoittain tuntuu siltä +500wltp sähkikselläkin vaikka on kotona ja töissä laturi.
 
En itse missään tapauksessa ostaisi sähköautoa ilman että voi kotona ladata. Työpaikka jos lähellä ja siellä voi ladata niin se menettelisi vielä.
Menisi kyllä niin turhaksi itsensä kiusaamikseksi, kun se ajoittain tuntuu siltä +500wltp sähkikselläkin vaikka on kotona ja töissä laturi.
Haluaisin tästä kuulla lisää. Miksi tuntuu itsensä kiusaamiselta? Onko töissä tilanne että latauspisteet on usein varattu ja kotona käytössä vain sukolataus jolloin akun täyttäminen vie kotona aikaa? Vai tuleeko nuukailtua akun lataamisen suhteen jos sähkö on kallista?
Kysyn ihan vilpittömästi koska itse olen tällainen sähköautohaaveilija ja tuli mieleen että onko jokin näkökulma jollaista en ole osannut ajatella?
 
Itse taas ihan huvin ja urheilun vuoksi lataan mahdollisimman paljon ilmaiseksi. Onneksi lähellä on monta paikkaa ilmaiseen lataamiseen ja tosiaan töissä ilmaista. Ei ole vielä kertaakaan tullut tilannetta että lataaminen olisi ollut jotenkin hankalaa.
 
Haluaisin tästä kuulla lisää. Miksi tuntuu itsensä kiusaamiselta? Onko töissä tilanne että latauspisteet on usein varattu ja kotona käytössä vain sukolataus jolloin akun täyttäminen vie kotona aikaa? Vai tuleeko nuukailtua akun lataamisen suhteen jos sähkö on kallista?
Kysyn ihan vilpittömästi koska itse olen tällainen sähköautohaaveilija ja tuli mieleen että onko jokin näkökulma jollaista en ole osannut ajatella?
Töissä suko ja kotona type2 lataus niin tässä kotikulmilla ei mitään ongelmaa. Jos ei olisi kotona/töissä latausta ja pitäisi aina menemisensä päättää/ajoittaa sen mukaan että auto haluaa laturille niin olisihan se kurjaa, tai sitten jos lähikaupan pikalaturit olisi varattu (usein ovat kun taksit roikkuvat niissä) niin eipä siinä perus kauppareissun aikana jostain 11kw pömpelistä paljon ehdi tulla. Ei pätkääkään kiinnostaisi odotella latausta jossain kaupan pihalla.

Ajoittain pidemmillä pätkillä tuo pitkähkökin range tuntuu varsin lyhyeltä ja taukopaikat pitää valita auton toivomusten perusteella. Näitä tosin senverran harvoin itsellä ettei ole ylittänyt ärsytyskynnystä. Lisäksi pikalatureita ilmaantunut tiuhaa tahtia oikeastaan jokaisen pysähtymisen arvoisen paikan pihaan.

En ole tässä reilu 8tkm sähköautoilun aikana päätynyt kovinkaan vakuuttuneeksi, että seuraavakin olisi sähkö. Oikeastaan todella reipas suorituskyky on ainoa etu mitä tässä hommassa näen.
 
Meillä nyt pari kuukautta ollut tuo täyssähkö. Rouva käy sillä duunissa (8km) pari kolme kertaa viikkoon, tai useammin jos on kokouksia. Siellä on ilmaiset 11kW laturit. Kotona meillä on perus uusi suko-tolppa energian mittauksella (kerrostalo). Yhden kerran tuo nyt ollut huvikseen tuossa kotipihassa laturissa, talvella varmaan sitten enemmän kilowatteja jos kovempia pakkasia tulee.

Mutta aika vaivatonta ollut joo. En usko että tässä tarvii julkisiin latureihin koskea. Pidemmät matkat tykätään kulkea junalla, kun ei tuo autoilu kummallekkaan mikään lempiharrastus ole.

edit. Pitänee varmaan käydä testaa nuo julkistolpat tässä loppukesän mittaan jos jotain todella yllättävää tulee.
 
Minulla ei ole kotilatausta/työpaikkalatausta eikä ole mitään ongelmaa sähköautoilussa pk-seudulla. Koskaan en ole jäänyt odottelemaan, jos joku on lataamassa vaan lataan sitten joku toinen päivä kun ei tarvi jonotella. Ja ylipäätäänkin ollut todella harvinaisia tapauksia, että kaikki laturit olisi käytössä pk-seudulla alueilla, joissa itse liikun. Pari kertaa vuoden aikana muistan näin olleen. Enkä jäänyt odottelemaan, niin tyhjiin en aja akkua, että on pakko saada virtaa ja heti. Tosiaan työmatkan varrella nuo latauspaikat.
 
Viimeksi muokattu:
Heitettiin tuossa reilu 3000km matka teslalla Suomessa ja Norjassa ja kyllä täytyy sanoa, että mukavaa oli kaikin puolin. Ei haitannut lataustauot yhtään ja taukoja pidettiin paljon useamminkin kuin autoa tarvitsi ladata.

Lataustauoillakin lähes jokaisella kerralla tuli sellainen tunne, että ”aijaa se on jo valmis”. Pari kertaa jouduttiin hetki taukopaikassa istuskella ”ylimääräistä” 5-10min, mutta eipä haitannut yhtään.

Yhtäkään negatiivista asiaa en ole vielä tässä 14tkm sähköautoilu kokemuksella keksinyt verrattuna polttiksiin. Eipä olisi polttiksella tullut tällaisia roadtrippeja heitettyä. Nyt vaan nauttii ajamisesta niin paljon, että huvittaa jatkuvasti vaan miettiä jo sitä seuraava reissua autolla.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtäkään negatiivista asiaa en ole vielä tässä 14tkm sähköautoilu kokemuksella keksinyt verrattuna polttiksiin.
Joo, ei ole pikkuakkuisellakaan autolla tullut mitään ikävää vastaan. Kotinurkkia kauempana käydessä liipasee akun yli 90% nopeammin kuin ehtii hampurilaisaterian syömään, kun vaan laittaa tehokkaaseen laturiin. Käytössä oppii mihin akku riittää ja milloin tarvii ladata. Ammatiksi ei tarvitse ajaa, siihen hommaan tuo tuskin sopii, mutta päivittäisessä käytössä aivan erinomainen kulkine. Nyt kun tuli vielä 3-vaihelataus kotipihaan niin varsin kätevää kiinteällä 7.5m johdolla.
 
Lataustauoillakin lähes jokaisella kerralla tuli sellainen tunne, että ”aijaa se on jo valmis”.
Yllättävän äkkiä se 30min hukkuu siinä tauon aikana. Huomasi jo polttiksellakin reissatessa, että tankkaus ja kahvit niin puoli tuntia taas meni. Vähänkin jos jää jotain pällistelemään tai eksyy johonkin kauppaan niin kolme varttia menee herkästi. Itselle, kun se taukojen pito on myös osa matkojen nautinnosta ja selkä tykkää välillä jumpasta pitkillä matkoilla.
 
Jep. Enemminkin pari kertaa harmitti kun reissussa ollessa joutui syömään nopeammin ja mennä siirtämään autoa pois pikalatauspaikalta 45min ajan täyttyessä. Kyseessä oli K-latauksen paikat kauppakeskuksissa. Vai olikos näissä tullut jotain muutosta?
Sinänsä hyvä että sinne ei jäädä roikkumaan, mutta alkukesästä ollut 45min aika ei meinannut riittä lataukseen jos tolpasta sai 50-100 vauhdilla virtaa. Saatikka jos menit kauppakeskukseen etsimään ruokapaikkaa.
 
Minulla ei ole kotilatausta/työpaikkalatausta eikä ole mitään ongelmaa sähköautoilussa pk-seudulla.
Itsekin pärjäisin päivittäiset ajot ihan yleisillä latureilla, kun parikin pikalaturia on alle 10km säteellä. Täydellä akulla ajelee useamman päivän nurkka-ajot. Silloin vaan pitäisi käydä välillä ”tankilla” töihin mennessä/tullessa tai kauppareissulla. Iltavuorosta tullessa on monesti ABC:n laturit tyhjänä käyttäjistä. Oletteko koskaan laskeneet millaista ”tuntipalkkaa” siitä latausodottelusta saa? Yllättävän hyvää. Nyt tämä kehuminen alkaa mennä jo provokaation puolelle niin parempi lopettaa.
 
Harmitti muuten vietävästi kerran, kun mentiin yhteen tapahtumaan ja jostain ihmeen syystä lähdettiin perheen polttiksella sinne ja paikalla olikin hirveä ryysis eikä parkkipaikkaa ollenkaan, piti viedä kauas parkkitaloon ja melkein myöhästyttiin. Mutta tapahtumapaikan pihalla olikin latauspaikka tyhjänä, siinä olis ollu paikka vapaana.
 
Oletteko koskaan laskeneet millaista ”tuntipalkkaa” siitä latausodottelusta saa? Yllättävän hyvää. Nyt tämä kehuminen alkaa mennä jo provokaation puolelle niin parempi lopettaa.

Juu joutuu lainaamaan klassikkoa - mehän tienataan tällä :D :D

Tulee ajettua talvella useita kertoja pohjoiseen ja takaisin noin 830km per suunta. Siinä edellisen isohkon farkun diesel-kulut vs. nyt lataukset ja ajankäyttö tekee noin 0,75e/min säästöä kun auto piuhan päässä laturilla.

Harmi vaan kun en jälkikasvun moodia saa jotenkin muutettua. Ajelee vaparibensalla vaan väkisin ja se on sen satasen tankki kun siihen työntää. Toki saa sitä kautta motivoitua, että saa itse maksaa polttoaineet. Mutta on kuulemma vaan fiilik nolla ajella sähkö-suvilla ja kaikki tajuaa vielä, että kato isän auto.
 
No onhan se totta että sähköautoissa ei ole yhtään mitään fiilistä eikä tunnelmaa. Kärjistetysti kun on ajanut yhdellä sähköautolla on ajanut niillä kaikilla, noin voimalinjan kannalta. Leaf ja model s plaid tuntuu samalta kunnes painaa kaasun pohjaan, silloinkin ne kuulostaa samalta.

Ehkä olen liian vanhanliiton bensalenkkari ja en ollut todellisuudessa vielä valmis sähköön, harmittaa kun kiihdyttää niin joo numerot vilisee hudissa huimaa vauhtia mutta siihen se fiilis sitten jääkin.
 
No onhan se totta että sähköautoissa ei ole yhtään mitään fiilistä eikä tunnelmaa. Kärjistetysti kun on ajanut yhdellä sähköautolla on ajanut niillä kaikilla, noin voimalinjan kannalta. Leaf ja model s plaid tuntuu samalta kunnes painaa kaasun pohjaan, silloinkin ne kuulostaa samalta.

Ehkä olen liian vanhanliiton bensalenkkari ja en ollut todellisuudessa vielä valmis sähköön, harmittaa kun kiihdyttää niin joo numerot vilisee hudissa huimaa vauhtia mutta siihen se fiilis sitten jääkin.
Hyundai julkaisi juuri pärisevän, suhisevan ja kolisevan fiilissimulaattorin:


On tuossa nyt paljon muutakin uutta (takalasinpyyhkijä!), mutta vähän hihitytti katsella uuden pörisevän sähköauton mainosvideota dramaattisen musiikin säestämänä :asif:
 
No onhan se totta että sähköautoissa ei ole yhtään mitään fiilistä eikä tunnelmaa. Kärjistetysti kun on ajanut yhdellä sähköautolla on ajanut niillä kaikilla, noin voimalinjan kannalta. Leaf ja model s plaid tuntuu samalta kunnes painaa kaasun pohjaan, silloinkin ne kuulostaa samalta.

Ehkä olen liian vanhanliiton bensalenkkari ja en ollut todellisuudessa vielä valmis sähköön, harmittaa kun kiihdyttää niin joo numerot vilisee hudissa huimaa vauhtia mutta siihen se fiilis sitten jääkin.

Eiköhän kohta joku urheiluautovalmistaja tee sähköauton missä kytkin ja vaihdekeppi on vain antureita, mihin voi sitten ladata persoonallisuuspaketteja, eli saa tietyn auton moottorin äänet, vääntökäyrän ja välityssuhteet…
 
Hyundai julkaisi juuri pärisevän, suhisevan ja kolisevan fiilissimulaattorin:


On tuossa nyt paljon muutakin uutta (takalasinpyyhkijä!), mutta vähän hihitytti katsella uuden pörisevän sähköauton mainosvideota dramaattisen musiikin säestämänä :asif:


Selkeästi en siis ole ainoa ajatuksieni kanssa. ;)
 
Onko täällä sähköautoilijoita, joilla ei ole kotilatausmahdollisuutta?

Mietinnässä sähköauto, mutta järkevää kotilatausmahdollisuutta ei ole. Pärjääkö, jos satunnaisilla kauppareissulla saa auton lataukseen? Arjen kommentteja kuulisin.
Ajoa ei tule mahdottomasti, ehkä n. 200-300km/ vko.
Mulla oli tällainen tilanne tuolla toisessa kämpässä. Työmatka vain 10 km suunta mutta ei latausmahdollisuutta kotona tai töissä. Kaupungillakin vain kaksi 50 kW asemaa ja sitten noin 30 min ajon päässä 350kW asemia. AC vaihtoehtoja oli keskustassa ja paikallisen Prisman seinustalla. Pärjää kyllä mutta en suosittele. Ainakin itsellä oli olo että auton rajoitteet alkaa ohjaamaan arkea liikaa kun pitäisi melkein aina saada auto parkkiin siihen AC tolpalle. Ja kaikki pidemmät matkat alkaa sillä että ensin ajetaan kunnolliselle pikalaturille lataamaan.
 
Mulla oli tällainen tilanne tuolla toisessa kämpässä. Työmatka vain 10 km suunta mutta ei latausmahdollisuutta kotona tai töissä. Kaupungillakin vain kaksi 50 kW asemaa ja sitten noin 30 min ajon päässä 350kW asemia. AC vaihtoehtoja oli keskustassa ja paikallisen Prisman seinustalla. Pärjää kyllä mutta en suosittele. Ainakin itsellä oli olo että auton rajoitteet alkaa ohjaamaan arkea liikaa kun pitäisi melkein aina saada auto parkkiin siihen AC tolpalle. Ja kaikki pidemmät matkat alkaa sillä että ensin ajetaan kunnolliselle pikalaturille lataamaan.

Miksi ostit sähköauton jos tollanen tilanne tai miksi muutit tollaseen sijaintiin jos tarkoitus oli ajaa sähköautolla?
 
Eiköhän kohta joku urheiluautovalmistaja tee sähköauton missä kytkin ja vaihdekeppi on vain antureita, mihin voi sitten ladata persoonallisuuspaketteja, eli saa tietyn auton moottorin äänet, vääntökäyrän ja välityssuhteet…

En tiedä onko varsinainen urheiluautovalmistaja mutta Tojotalla on jo patentti:


Edit: onko toi sitten käänteinen restomod? :)
 
No onhan se totta että sähköautoissa ei ole yhtään mitään fiilistä eikä tunnelmaa.
Itse en kyllä kaipaa mitään pärinää, nykimistä tai muitakaan olinaisuuksia. Välillä, kun joutuu ajamaan jotain polttista niin kyllä se oudolta tuntuu, kunnes siihen taas tottuu. Minun sielun on sähköautot saaneet, paras talviautokin ollu tähän mennessä, kun ei pitkää matkaa tarvii ajella. Sopii juuri hyvin talvellakin tähän nurkka-ajoon, kun lähes aina polttiksellakin lähti kylmällä autolla. Lasin raapimista yms. Aikamoista järjestelyä se esilämmityksenkin saaminen polttomoottorille joka lähtöön aiheutti. Webastolla aika nopeasti, jos se toimi. Wifi pistorasialla toimi, jos oli johto laitettu kiinni.
Nyt sähkiksen kanssa puhelimella toimii nopeasti ja helposti. Napsauttaa päälle, vähän ennen kuin alkaa laittamaan takkia päälle.
 
Miksi ostit sähköauton jos tollanen tilanne tai miksi muutit tollaseen sijaintiin jos tarkoitus oli ajaa sähköautolla?
Suuri syy oli verotus autoa maasta toiseen viedessä. Edellinen diesel oli autona kaikinpuolin parempi mutta 20k€ veroa ei kiinnostanut maksaa, ennemmin laitoi sen väliin että sai sähkön jolla vero 0€. Toisena hiukan edullisemmat kilometrit matkalla ja paljon edullisemmat kilometrit toisessa kämpässä jossa on mahdollisuus kotilataukseen. Tuon kämpän missä ei ollut kotilatausmahdollisuutta otin koska oli halvin riittävän hyvä ja sillon eli vielä toive että olisin vanhalla diesel autolla voinut ajella. Eikä oikein innostanut muuttaa vain sen vuoksi että saisi kotilatauksen onnistumaan.

edit: niin ja tietysti yksi iso syy oli että sähköautot kiinnosti
 
Harmitti muuten vietävästi kerran, kun mentiin yhteen tapahtumaan ja jostain ihmeen syystä lähdettiin perheen polttiksella sinne ja paikalla olikin hirveä ryysis eikä parkkipaikkaa ollenkaan, piti viedä kauas parkkitaloon ja melkein myöhästyttiin. Mutta tapahtumapaikan pihalla olikin latauspaikka tyhjänä, siinä olis ollu paikka vapaana.
Se paikka on auton lataamista varten. Kun lataus suoritettu tulisi auto siirtää.
 
No onhan se totta että sähköautoissa ei ole yhtään mitään fiilistä eikä tunnelmaa.
Iso syy, että tykkään sähköautoista. Ei viiveitä, bensan käryä, vaihteen vaihtumisia, tärinää, ääntä jne. Käyttiksessä arvostan suuresti sähkövoimalinjaa. Isokoneinen urheiluauto säväyttää aina, mutta sellainen ei toimi käyttiksenä lompakon kannalta eikä muutenkaan.
 
No onhan se totta että sähköautoissa ei ole yhtään mitään fiilistä eikä tunnelmaa. Kärjistetysti kun on ajanut yhdellä sähköautolla on ajanut niillä kaikilla, noin voimalinjan kannalta. Leaf ja model s plaid tuntuu samalta kunnes painaa kaasun pohjaan, silloinkin ne kuulostaa samalta.

Ehkä olen liian vanhanliiton bensalenkkari ja en ollut todellisuudessa vielä valmis sähköön, harmittaa kun kiihdyttää niin joo numerot vilisee hudissa huimaa vauhtia mutta siihen se fiilis sitten jääkin.
Itselleni ainakin se fiils tulee siitä että ei ole kauheaa meteliä, pörinää, pärinää ja bensan/dieselin katkua vaan mukavan hiljaista ja eleetöntä etenemistä. Ja tarvittaessa kova kiihtyvyyskin.

Tosin olen aina ollutkin ns. sähkö/elektroniikka ja tietokonemies.
 
Moderni automaatti ei sisällä oikeastaan mitään noista. Ääntä ja viivettä toki löytyy jos niin haluaa.
Eri mieltä omien kokemuksieni pohjalta, mutta erilaisia mielipiteitähän maailmaan mahtuu. Minulla vertailukohdat ovat vaggien dieseleistä ja lataushybrideistä sekä bemarin suorakutonen diesel. Tosin autot 2010-luvun vehkeitä eikä siis ihan moderneja. Kyllähän bimmerin kuusimukinen N57 motti yhdessä ZF:n kasilovisen askin kanssa on hyvin sivistynyt, mutta ero on silti selvä. Pientä tärinää, turboviivettä jonkin verran, ääntä tulee ja dieselin katkua on hieman, hiukkasloukun polton jälkeen enemmänkin. Vaihteet kyllä vaihtuu sivistyneesti, mikä taas monessa muussa automaatissa ei ole selvä asia.
 
No ny tuli tehtyä kaupat id3:sta.. saan vasta ma auton aika harpaus ko monta vuotta ajanu allr 1k€ disel pommeilla.. tarpeeksi ko vikoja ollut ni romuttamolle ja uusi alle merkistä riippumatta..
Pari kk viivyttelim kyseistä autoa, lähes 4k halvemmalla lopulta sain sen si toki nyt enää uskalla si katsoa kuinka hintakehitys jatkuu kun on si oma.. kovasti hinnat tuntuu laskevan vauhdilla.. vähän käytettyjä tuodaan kovasti tänne.
 
Viimeksi muokattu:
No ny tuli tehtyä kaupat id3:sta.. saan vasta ma auton aika harpaus ko monta vuotta ajanu allr 1k€ disel pommeilla.. tarpeeksi ko vikoja ollut ni tomuttamille ja uusi alle merkistä riippumatta..
Pari kk viivyttelim kyseistä autoa, lähes 4k halvemmalla lopulta sain sen si toki nyt enää uskalla si katsoa kuinka hintakehitys jatkuu kun on si oma.. kovasti hinnat tuntuu laskevan vauhdilla.. vähän käytettyjä tuodaan kovasti tänne.
Mikä oli hinta ja kuinka paljon ajettu? Itsellä e-208, 12,5k nyt mittarissa uutena ostettu vuosi sitten. Hinta oli muistaakseni n.32 ke tuolloin.
 
No ny tuli tehtyä kaupat id3:sta.. saan vasta ma auton aika harpaus ko monta vuotta ajanu allr 1k€ disel pommeilla.. tarpeeksi ko vikoja ollut ni tomuttamille ja uusi alle merkistä riippumatta..
Pari kk viivyttelim kyseistä autoa, lähes 4k halvemmalla lopulta sain sen si toki nyt enää uskalla si katsoa kuinka hintakehitys jatkuu kun on si oma.. kovasti hinnat tuntuu laskevan vauhdilla.. vähän käytettyjä tuodaan kovasti tänne.
No onhan tuo nyt hienoa kun saa uuden auton ekaa kertaa oli merkki mikä tahansa, onnea :sclap:
 
No onhan tuo nyt hienoa kun saa uuden auton ekaa kertaa oli merkki mikä tahansa, onnea :sclap:
Ei tuo aivan uus oo.. ja ollu joskus ihan uuskin.. 2005 ostin ihan uuden nissan almera dino.. oli eka ja vika ihan pakasta revitty mitä hommaan.. jollei lotossa tuu miljoonia . Toki toi oikestaan uudelta ny tuntuu ko 10 vuotta ajellu pommeilla hirvittää vaan saanko pidettyä hyvänä ko mulle noi peltilehmät olleet vaan pakko hankinta et pääsee paikasta a paikkaan b. Tankkaukset alkanu riittää,vuoden kypsytin yhteensä itelleni ajatusta täys sähköstä. Ja ko on paneelitkin katolla ja työ on siten et enimmäkseen juuri päivällä auto on kotipihassa.
 
Oli tossa 2-tiellä aika hyvin liikennettä niin oli mukava tuupata sähköllä ylämäkeen risteyksestä sinne väliin eikä muiden tarvinnut hidastaa mun takia, mut takaa tuli mun perässä vielä amis-diesel samaan väliin niin se jäi kyl muiden jalkoihin. Yritti se sit korjata savusta päätellen, mut muut oli jo joutunu hidastaan.
 
Offtopic
Tänään sähköautoilijat ”tankkaa” akkunsa varsin edullisesti iltapäivällä. Siirtohinta ja verot huomioiden 1,43snt/kWh klo 15-16 Elenian verkossa. Muutenkin 6-18 hinta alhaalla.
 
Offtopic
Tänään sähköautoilijat ”tankkaa” akkunsa varsin edullisesti iltapäivällä. Siirtohinta ja verot huomioiden 1,43snt/kWh klo 15-16 Elenian verkossa. Muutenkin 6-18 hinta alhaalla.
Jaa... Mulle maksetaan tuolloin sähkön käytöstä. Pörssihinta -6snt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 759
Viestejä
4 565 042
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom