Yleistä keskustelua sähköautoista

Miksi ihmeessä jäisi? Se, että uudemmalle laitteelle tehdään eri sarjan softaa ei tarkoita, että vanhan kehitys lopetettaisiin. Juuri julkaistu facelift ID.3 on sekin samaa sarjaa vanhojen autojen kanssa ja vaikea kuvitella, että siihen ei tulisi useampia softapäivityksiä.
Jos sieltä ei nytkään saatu softaa ulos kun rauta on haalittu vaihtelevista lähteistä, niin en vaan jaksa uskoa että saisivat sitä paremmaksi. Mutulla veikkasin 2022 keväällä että olisivat parissa vuodessa ottaneet Teslan kiinni softassa mutta en arvannut että siirtyvät kokonaan uuteen platformiin näin nopeasti.
 
Sähköautomiesten podcast-jakso nro. 173 ”iD.3 Facelift & julkinen lataus”. Vieraana jaksossa K-auton Jukka Pulkkinen joka vastaa volkswagen tuoteperheestä.
Siinä tosiaan Pulkkinen lopussa pudottaa tiedon, että infotainmentin osalta siirryttäisiin uuteen versioon ensi vuonna myös nykyisissä malleissa. Sinällään mielenkiintoinen kuvio, kun missään muualla ei tästä mainita, tai en ainakaan minä löydä. Ohitin sen ensimmäisellä kuuntelukerralla lähinnä sellaisena "ensi vuonna nähdään" heittona, mutta mistäs näistä tietää.
 
Akun esilämmitys on tärkeää, mutta toisaalta myös sellainen detalji jonka pitäisi hoitua automaattisesti. Samaan tapaan kuin dieselin hehkutus tai bensan ryyppy.

Ideaalisessa täysautomatisoidussa avaruushomoluxusautossa kerrot autolle minne olet menossa, ja auton navigoi optimaalisten pikalaturien kautta lämmittäfn akun valmiiksi automaattisesti. Luonnollisesti pitää osata myös ehdottaa muutosta suunnitelmaan jos alunperin valittu laturi on täyteen varattu tai menee rikki matkan aikana, jne.
Nojaa, voin luvata että yksikään auto ei osaa etukäteen arvata koska takapenkin 5-vuotias alkaa valittaa pissahätää, jolloin ensimmäinen asia on kliksauttaa akun lämmitys päälle välittömästi - riippumatta missä kohtaa sitä auton arpomaa optimaalista pysähtymisväliä ollaan ja sitten otetaan seuraava huoltsikka joka osuu kohdalle.

Toki sen stopin jälkeen se abrp voi sitten arpoa uudet stopit, mutta silloinkin voi sitten tulla tilanne, että halutaan stopata just sille tietylle mestalle syömään ja taas pitäisi saada akku esivalmisteluun vartti ennen stoppia vaikka se ei ole auton mielest optimaalinen hetki.

Matkaa tehdään minun maailmassa matkalaisten mieltymysten - ei auton mieltymysten mukaan. Siksi se navigaattorilla esivalmistelu on niin pöhköä.
 
Siinä tosiaan Pulkkinen lopussa pudottaa tiedon, että infotainmentin osalta siirryttäisiin uuteen versioon ensi vuonna myös nykyisissä malleissa. Sinällään mielenkiintoinen kuvio, kun missään muualla ei tästä mainita, tai en ainakaan minä löydä. Ohitin sen ensimmäisellä kuuntelukerralla lähinnä sellaisena "ensi vuonna nähdään" heittona, mutta mistäs näistä tietää.
Itsellenikin tuo paljastus, jos sitä nyt sellaiseksi haluaa kutsua, oli kieltämättä omituinen. Nimenomaan perinteisen autokaupan näkökulmasta. Miksi ihmeessä tuotepäällikkö kertoisi juuri uudistetun mallin yhteydessä että ”tää muuten on sit vielä pykälää uudempi ja parempi niille jotka tilaa ensi keväänä”? Varsinkin kun juuri tuo infotainment ja softapuoli on ollut se akilleen kantapää… Jos olen oikein ymmärtänyt niin on vielä jengiä joilla ei ole edes 3.x softaa… Ehkä ajatteli että sähköautomiehet podcast ja sen ympärillä pyörivä kuulijakunta on niin niche ja pieni ettei väliä vaikka lipsauttaisinkin tällaisen olennaisuuden.
 
Riippuu autosta. Teslan navigaattori on niin hyvä, että laitan sen huvikseen päälle lähes joka matkalle. Ehkä joku parin kilsan kauppamatka jää laittamatta, mutta muuten kyllä yleensä näppäilen siihen osoitteen mihin olen menossa, koska toisin kuin vaccilaisissa, se toimii hienosti ilman viiveitä.
Eiköhän kyseessä kuitenkin ole puhdas kuskispesifinen "feature", jos navia pukkaa päälle silloinkin, kun minkäännäköistä tarvetta sille ei olisi. Rasittavasti toimivan navin käytön vähentämisen vielä ymmärrän, mutta huvin vuoksi tutulla reitillä näpyttely on minusta oudohkoa.
 
Eiköhän kyseessä kuitenkin ole puhdas kuskispesifinen "feature", jos navia pukkaa päälle silloinkin, kun minkäännäköistä tarvetta sille ei olisi. Rasittavasti toimivan navin käytön vähentämisen vielä ymmärrän, mutta huvin vuoksi tutulla reitillä näpyttely on minusta oudohkoa.
Oudohkoa tai ei, niin sen verran helppoa se reitti sinne on laittaa, että on vähän keksitty ongelma tuo akun esilämmitys navigaattorilla laturille mentäessä.
 
Oudohkoa tai ei, niin sen verran helppoa se reitti sinne on laittaa, että on vähän keksitty ongelma tuo akun esilämmitys navigaattorilla laturille mentäessä.
No täysin turha toimenpide, kun siinä voisi hyvin olla nappikin ko. toimintoa varten. Siis vaikka navi-option lisäksi. Ei tuo niin eksaktia tiedettä ole, että auton täytyisi tietää mihin ollaan menossa.
 
Mikä mahtaa olla Volkkarin sähkiskehityksen, ja koko firmankin tilanne, kun kerran toimari "Steven Elop"-maisesti kertoo katon olevan tulessa ja että viimeiset varoitukset on käsillä?


According to quotes by Manager Magazin, VW’s Schäfer said at the management meeting this week:

The roof structure is on fire. This is the final wake-up call.

Samalla rahahanoja laitetaan kiinni.

Warning of tough times ahead, CEO of Volkswagen Passenger Cars, Thomas Schäfer, addressed top VW employees this week, telling them, “This is the final wake-up call.” Schäfer is calling for a short-term spending freeze to get costs under control.

“We are letting the costs run too high in many years,” VW’s leader proclaimed during an online management meeting this week.

Schäfer said he plans to cut spending for the rest of the year as part of a broader company-wide savings plan. Last month, VW announced a new “Accelerate Forward” program designed to drive long-term profitability and performance.

Part of the plans includes doubling VW passenger brand profit margins from around 3% currently to 6.5%.
 
No täysin turha toimenpide, kun siinä voisi hyvin olla nappikin ko. toimintoa varten. Siis vaikka navi-option lisäksi. Ei tuo niin eksaktia tiedettä ole, että auton täytyisi tietää mihin ollaan menossa.
Samaa mieltä siitä, että nappi mahdollisuus voisi olla. Uskon kuitenkin, että tuo on suurimman osan valmistajien toimesta jätetty pois ihan vain koska se käyttäjä ei osaisi sitä käyttää oikein ja siitä tulisi vain turhaa energian tuhlausta (lue: Pienempää toimintasädettä ja sitä myöden pettymyksiä käyttäjälle).
 
Samaa mieltä siitä, että nappi mahdollisuus voisi olla. Uskon kuitenkin, että tuo on suurimman osan valmistajien toimesta jätetty pois ihan vain koska se käyttäjä ei osaisi sitä käyttää oikein ja siitä tulisi vain turhaa energian tuhlausta (lue: Pienempää toimintasädettä ja sitä myöden pettymyksiä käyttäjälle).
Parempi se idiootin vähäinen energian tuhlaus kuin se, että lennossa joutuu vaihtamaan kohdetta navissa vs. yksi napin painallus. Varsinkin, jos alunperinkään ei olisi ollut tarvetta sille naville. Kyllä valittu toteutustapa on yksiselitteisesti huonoin ja kömpelöin versio. Esilämmitysnappi, mistä saa vaikka ”heti, 15 min, 30 min, 45 min,…, ehdota lataussijaintia” valita pysähdyksen ajankohdaksi toimisi paljon paremmin käyttäjille.
 
No täysin turha toimenpide, kun siinä voisi hyvin olla nappikin ko. toimintoa varten. Siis vaikka navi-option lisäksi. Ei tuo niin eksaktia tiedettä ole, että auton täytyisi tietää mihin ollaan menossa.
Samaa mieltä. Navi-optio on hyvä pitää, mutta lisäksi pitäisi olla mahdollisuus lämmittää akkua manuaalisesti juurikin rajatun ajan.

Jäin pohtimaan, että olisiko navissa lämmitys siksi, että akun lämmitystä voidaan tehdä useilla tehotasoilla ja siksi esim. kauempana olevalle laturille lämmitetään hitaammin?
 
Jäin pohtimaan, että olisiko navissa lämmitys siksi, että akun lämmitystä voidaan tehdä useilla tehotasoilla ja siksi esim. kauempana olevalle laturille lämmitetään hitaammin?
Näin taitaa olla. Esim oma MYLR lämmittää akkua jaksoittain. Jos reissussa navigoin teslan superille, joka on esim 100km päässä, saattaa käydä niin että lämmitetään akkua heti lähdössä, puolimatkassa, ja viimeinen muutama kilometriä. Kulutus ei paljoa nouse kun antaa auton tehdä mitä haluaa.

Eikös Tesla tee nämä jutut lämpöpumpulla ja octovalvella? Vai onko siellä vastukset? Mites akun lämmitykset tapahtuu muun merkkisissä?
Lähinnä mietin, miten tuollainen napista päälle toimii minkäkin merkkisessä vatkaimessa?
 
Nimenomaan siksi tuo navigoinnin kautta toimiva lämmitys on hyvä, ettei tarvitse itse miettiä milloin lämmitys pitää laittaa päälle vaan auto huolehtii siitä tietäen reitin. En mä tiedä pitääkö akkua lämmittää 20min vai 30min juuri kyseisellä säällä, enkä halua lämmittää sekunttiakaan liikaa. Toinen hyvä puoli on kun ajelee pitkää matkaa jossa on useampi lataus, ei tarvitse matkan aikana klikkailla lämpöjä päälle ja pois useaan kertaan, vaan kaikki menee automaattisesti, olen vain laittanut navigoinnin vaikka sinne Leville ja auto kertoo mihin pysähdytään latailemaan ja hoitaa lämmöt.

Mutta tokikaan tälläinen manuaalinen vaihtoehto lisäksi ei mitään haittaisi, en vain itse sitä käyttäisi.
 
Viikon verran ajellut C40:llä ja jos navista puhutaan niin väitän että parempaa navia ei ole kuin tuo google maps. Se on 24/7 reaaliajassa eikä tarvitse päivitellä (paitsi auton ota päivitykset sillonku ne tulee). Ja nojoo jotkut tykkäävät wazesta, se on kans ok.

Eilen tuli kahteen otteeseen ladattua pikalaturilla, ekalla kerralla navin osoite oli meidän määränpää eikä latauspiste ja sillon saatiin vaan korkeintaan 55kwh laturista, toisella kertaa laitoin latauspisteen naviin ja sitten saatiikin jo 112kwh. Ekalla kerralla laturille saapuessamme olimme ainoita ja aamulla oli ehkä jotain 15-16 astetta lämmintä mutta akkua oli vielä n.70% kun kuitenkin päätimme ottaa vähän lisävirtaa. Toisella kertaa laturit olivat melkein kaikki varattuina paitsi yksi vapautui joten pääsimme siihen, akkua oli 17% kun saavuimme laturille. Uskon että tuo lämmitti akkua kun syötimme latauspaikan siihen naviin ja akku oli optimaalisessa lämpötilassa kun saatiin noinkin paljon tehoa irti laturista. Ei siinä kauaa sitten tarvinnut ollakaan kun päästiin jatkamaan kotimatkaa :)
 
Uskon että tuo lämmitti akkua kun syötimme latauspaikan siihen naviin ja akku oli optimaalisessa lämpötilassa kun saatiin noinkin paljon tehoa irti laturista.
Eikö tälläinen ole "hiton hankalaa" kun pitää navia naputella ? Kyllä sinne pitäisi saada tuupattua sähköä täydellä teholla ihan ex-tempore latauksessa. Kai nää on näitä alkuaikojen hassuja ominaisuuksia sähköautoissa.
 
Eikö tälläinen ole "hiton hankalaa" kun pitää navia naputella ? Kyllä sinne pitäisi saada tuupattua sähköä täydellä teholla ihan ex-tempore latauksessa. Kai nää on näitä alkuaikojen hassuja ominaisuuksia sähköautoissa.
On se kieltämättä munki mielestä hieman hankalaa. Sinne reitin varrelle pitäisi siis itse osata laittaa ne latauspisteet eli extempore lataus ei toimi, varsinkaan talvella.
 
Viikon verran ajellut C40:llä ja jos navista puhutaan niin väitän että parempaa navia ei ole kuin tuo google maps. Se on 24/7 reaaliajassa eikä tarvitse päivitellä (paitsi auton ota päivitykset sillonku ne tulee). Ja nojoo jotkut tykkäävät wazesta, se on kans ok.

Eilen tuli kahteen otteeseen ladattua pikalaturilla, ekalla kerralla navin osoite oli meidän määränpää eikä latauspiste ja sillon saatiin vaan korkeintaan 55kwh laturista, toisella kertaa laitoin latauspisteen naviin ja sitten saatiikin jo 112kwh. Ekalla kerralla laturille saapuessamme olimme ainoita ja aamulla oli ehkä jotain 15-16 astetta lämmintä mutta akkua oli vielä n.70% kun kuitenkin päätimme ottaa vähän lisävirtaa. Toisella kertaa laturit olivat melkein kaikki varattuina paitsi yksi vapautui joten pääsimme siihen, akkua oli 17% kun saavuimme laturille. Uskon että tuo lämmitti akkua kun syötimme latauspaikan siihen naviin ja akku oli optimaalisessa lämpötilassa kun saatiin noinkin paljon tehoa irti laturista. Ei siinä kauaa sitten tarvinnut ollakaan kun päästiin jatkamaan kotimatkaa :)
Todennäköisesti suuret tehot pienillä prosenteilla ja isoilla prosenteilla latausteho hidastuu. Eli latauskäyrä on tod.näk "syynä" noihin latausnopeuksiin.
 
Viikon verran ajellut C40:llä ja jos navista puhutaan niin väitän että parempaa navia ei ole kuin tuo google maps. Se on 24/7 reaaliajassa eikä tarvitse päivitellä (paitsi auton ota päivitykset sillonku ne tulee). Ja nojoo jotkut tykkäävät wazesta, se on kans ok.

Eilen tuli kahteen otteeseen ladattua pikalaturilla, ekalla kerralla navin osoite oli meidän määränpää eikä latauspiste ja sillon saatiin vaan korkeintaan 55kwh laturista, toisella kertaa laitoin latauspisteen naviin ja sitten saatiikin jo 112kwh. Ekalla kerralla laturille saapuessamme olimme ainoita ja aamulla oli ehkä jotain 15-16 astetta lämmintä mutta akkua oli vielä n.70% kun kuitenkin päätimme ottaa vähän lisävirtaa. Toisella kertaa laturit olivat melkein kaikki varattuina paitsi yksi vapautui joten pääsimme siihen, akkua oli 17% kun saavuimme laturille. Uskon että tuo lämmitti akkua kun syötimme latauspaikan siihen naviin ja akku oli optimaalisessa lämpötilassa kun saatiin noinkin paljon tehoa irti laturista. Ei siinä kauaa sitten tarvinnut ollakaan kun päästiin jatkamaan kotimatkaa :)
Itsellä ollut kanssa C40 vuoden verran ja ollut kyllä tyytyväinen, tuohon karttaan kommenttina että 2.9 päivityksessä tuli Applen kartat mahdolliseksi kuljettajan näyttöön ja itse tykännyt niistä enemmän kuin Googlen. Yleensä kuitenkin tulee Applen karttoja käytettyä vain pitkillä siirtymillä koska vaatii Carplay yhteyden kaapelilla jotta toimii.

Itse olen miettinyt tuota akun esivalmistelua lataukselle että toimiiko se Applen kartoilla myös jos laittaa latauspisteen määränpääksi. Pitääkin kysyä tätä Volvolta suoraan. :hmm:
 
Todennäköisesti suuret tehot pienillä prosenteilla ja isoilla prosenteilla latausteho hidastuu. Eli latauskäyrä on tod.näk "syynä" noihin latausnopeuksiin.
Juu tuota minäkin arvioin. Mutta voi olla että toisella kertaa myös esilämmitys/tuuletus auttoi saamaan enemmän tehoa irti, kesällä kun kuulemma myös akku vaatii lämmitystä.
 
C40 latauskäyrät ohessa, en tiedä minkä ikäiset ovat -- suuremmilla SoC -tasoilla latausteho on alhaisempi, näinhän se menee.

1689750020779.png
 
Kyllähän se akku kesälläkin vaatii esilämmitystä jos meinaa niitä piikkitehoja saada. Toinen vaihtoehto olisi ajaa pitempää pätkää isoilla nopeuksilla ja siltikin voi olla ettei akku ole tarpeeksi lämmin.
 
Viikon verran ajellut C40:llä ja jos navista puhutaan niin väitän että parempaa navia ei ole kuin tuo google maps. Se on 24/7 reaaliajassa eikä tarvitse päivitellä (paitsi auton ota päivitykset sillonku ne tulee). Ja nojoo jotkut tykkäävät wazesta, se on kans ok.

Eilen tuli kahteen otteeseen ladattua pikalaturilla, ekalla kerralla navin osoite oli meidän määränpää eikä latauspiste ja sillon saatiin vaan korkeintaan 55kwh laturista, toisella kertaa laitoin latauspisteen naviin ja sitten saatiikin jo 112kwh. Ekalla kerralla laturille saapuessamme olimme ainoita ja aamulla oli ehkä jotain 15-16 astetta lämmintä mutta akkua oli vielä n.70% kun kuitenkin päätimme ottaa vähän lisävirtaa. Toisella kertaa laturit olivat melkein kaikki varattuina paitsi yksi vapautui joten pääsimme siihen, akkua oli 17% kun saavuimme laturille. Uskon että tuo lämmitti akkua kun syötimme latauspaikan siihen naviin ja akku oli optimaalisessa lämpötilassa kun saatiin noinkin paljon tehoa irti laturista. Ei siinä kauaa sitten tarvinnut ollakaan kun päästiin jatkamaan kotimatkaa :)
Kuvassa viime reissulta ABC Lataukselta käppyrää, huipputeho taisi käydä 157kw :cool: Autona tosiaan -23 Volvo C40 Twin
 

Liitteet

  • thumbnail_IMG_0073.jpg
    thumbnail_IMG_0073.jpg
    274,9 KB · Luettu: 76
Eilen tuli kahteen otteeseen ladattua pikalaturilla, ekalla kerralla navin osoite oli meidän määränpää eikä latauspiste ja sillon saatiin vaan korkeintaan 55kwh laturista, toisella kertaa laitoin latauspisteen naviin ja sitten saatiikin jo 112kwh. Ekalla kerralla laturille saapuessamme olimme ainoita ja aamulla oli ehkä jotain 15-16 astetta lämmintä mutta akkua oli vielä n.70% kun kuitenkin päätimme ottaa vähän lisävirtaa. Toisella kertaa laturit olivat melkein kaikki varattuina paitsi yksi vapautui joten pääsimme siihen, akkua oli 17% kun saavuimme laturille. Uskon että tuo lämmitti akkua kun syötimme latauspaikan siihen naviin ja akku oli optimaalisessa lämpötilassa kun saatiin noinkin paljon tehoa irti laturista. Ei siinä kauaa sitten tarvinnut ollakaan kun päästiin jatkamaan kotimatkaa :)
c70 latauskäyrää kun katselin, niin 70% varauksella maksimi latausnopeus on 55kwh ja 17% 112kwh on ihan ok, mutta optimaalisesti oli mahdolisuus lähemmäksi 150kwh. Näillä lämpötiloilla ei välttämättä edes esilämmitystä tarvita. Latauskäyrä löytyy linkatun sivun alalaidasta: Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Lyhyesti kertaus latauskäyrästä: Latausnopeus vaihtelee akun varaustason mukaan. Eli 150kwh latausta ei ole mahdollista saada 70% täynnä olevaan akkuun tällä autolla. Tuosta käyrästä kun 70% kohdalta katsoo niin pikkasen reilu 60kwh olisi maksimi eli 55kwh on ihan käyrän mukainen lataustulos.
 
Nimenomaan siksi tuo navigoinnin kautta toimiva lämmitys on hyvä, ettei tarvitse itse miettiä milloin lämmitys pitää laittaa päälle vaan auto huolehtii siitä tietäen reitin.

Siihen tarvitsisi silloin toimivan järjestelmän, jossa mihin tahansa kohteeseen saavuttaessa voisi saada sen akun lämpimäksi. Nyt se ei onnistu missään autossa vielä.
 
Eikö tälläinen ole "hiton hankalaa" kun pitää navia naputella ? Kyllä sinne pitäisi saada tuupattua sähköä täydellä teholla ihan ex-tempore latauksessa. Kai nää on näitä alkuaikojen hassuja ominaisuuksia sähköautoissa.
Taitaa olla ihan sähköauton ominaisuuksia johtuen akkuteknologiasta, että jotain extraa pitää naputella (ja suorittaa) saadakseen akun lämpimäksi ja latauksen nopeammaksi eikä onnistu ex-tempore. Vähän kuten polttomoottoriautoista pitää vaihdella öljyjä, että meno jatkuu.
 
Taitaa olla ihan sähköauton ominaisuuksia johtuen akkuteknologiasta, että jotain extraa pitää naputella (ja suorittaa) saadakseen akun lämpimäksi ja latauksen nopeammaksi eikä onnistu ex-tempore. Vähän kuten polttomoottoriautoista pitää vaihdella öljyjä, että meno jatkuu.

Kyllä sähkiksissä pitää öljyjä vaihdella, toki paljon harvemmin.

Minusta ei voi olla mahdoton tehtävä laittaa nappi manuaalilämmitykselle siten että sinulla on esim. 10min aikaa aloittaa lataus. Navigaattorin käyttö on kyllä täysin turhake kaupunkikäytössä latausta ajatellen.
 
Navigaattorin käyttö on kyllä täysin turhake kaupunkikäytössä latausta ajatellen.
Eiköhän näistä pikalatauksista ja niiden esilämmityksistä vähintään 95% tapahdu tien päällä, eikä missään kaupunkikäytössä.

Mielestäni silloin kun lähdet useamman sadan kilometrin matkalle, se navigaattoriin osoitteen laittaminen määränpäähän ei ole liian suuri vaiva. Vie sen vajaat 10sekuntia ja pystyt tehdä sen liikkuvassa autossa.
 
No täysin turha toimenpide, kun siinä voisi hyvin olla nappikin ko. toimintoa varten. Siis vaikka navi-option lisäksi. Ei tuo niin eksaktia tiedettä ole, että auton täytyisi tietää mihin ollaan menossa.
Tavallinen käyttäjä osaa arvioida riittävän tarkasti kauanko nykyisestä sijainnista kestää ajaa latausasemalle.

Auton on mahdollista tietää:
-akun keskimääräinen lämpötila
-akun ideaali lämpötila latausnopeuden kannalta
-edellisten erotus
-akunlämmittimen teho
-akun purkulämpöhäviön ka. viimeisen vaikkapa 5 minuutin ajalta
-edellisten kahden summa
-akun lämpökapasiteetti
-auton nopeus ja ulkolämpötila => akustoon kohdistuva viimavaikutus

=Auto voisi esittää mittaristossa reaaliajassa päivittyvän lukeman tyyliin "28 min. parhaaseen lataustehoon", minkä perusteella käyttäjä osaisi napsauttaa manuaalisen esilämmityksen päälle suunnilleen oikeaan aikaan noin puoli tuntia ennen saapumista. Tai mittariston opastamasta 28 minuutista poiketen vasta varttia ennen, jos hän ei tarvitse ihan maksimaalista latausnopeutta, vaan arvottaa myös energiakuluja.

Tällaisen avustetun manuaalisen esilämmityksen lisäksi autossa pitäisi tietysti olla naviin perustuva esilämmitys, minkä pystyisi halutessaan lopettamaan tuosta manuaalisen kytkimestä (jos haluaa säästää energiaa/rahaa).
 
^Entäpä onko vaikutusta esim akun kestoon sillä, kuinka nopeasti akkua lämmitetään latausta varten? Onko sillä, kuinka nopeasti akku on lämmitetty, vaikutusta lataustehoon? jne...

Veikkaan että asia ei ole niin yksinkertainen, kuin täällä foorumeilla asioita tapojen mukaan oiotaan.
Olen melkoisen varma että Tesla ei ole "v1ttuillessaan" tehnyt lämmitystä vain navin kautta, vaan siihen on jokin hyvä syy.
Volkkari on lupaillut esilämmitystä todella pitkään, ovatko vain ihan ilkeyttään jättäneet ne pois päivityslistoilta?
Luuleeko joku aikuisten oikeasti että, jos joku noiden firmojen inssi lukisi tätä foorumia ja toteaisi "ai hitto, noinhan se olisi pitänyt tehdä?"
 
^Entäpä onko vaikutusta esim akun kestoon sillä, kuinka nopeasti akkua lämmitetään latausta varten? Onko sillä, kuinka nopeasti akku on lämmitetty, vaikutusta lataustehoon? jne...

Veikkaan että asia ei ole niin yksinkertainen, kuin täällä foorumeilla asioita tapojen mukaan oiotaan.
Olen melkoisen varma että Tesla ei ole "v1ttuillessaan" tehnyt lämmitystä vain navin kautta, vaan siihen on jokin hyvä syy.
Volkkari on lupaillut esilämmitystä todella pitkään, ovatko vain ihan ilkeyttään jättäneet ne pois päivityslistoilta?
Luuleeko joku aikuisten oikeasti että, jos joku noiden firmojen inssi lukisi tätä foorumia ja toteaisi "ai hitto, noinhan se olisi pitänyt tehdä?"
Kyllä ainakin tesla käyttää moottoreiden hukkalämpöä ja kesällä esim. ilmastoinnin hukkalämpöä akun lämmitykseen. Eli ainakin tälläisessä tapauksessa se hidas lämmitys on energiatehokkaampaa.
 
Kyllä mutta matkoillakin tulee muutoksia suunnitelmiin ja siksi olisi hyvä jos navigaattorin *lisäksi* voisi manuaalisesti napsauttaa akun lämmityksen päälle.
Miten tämä suunnitelman muutos siis käytännössä menisi? Jos suunnitelman muutos on siis lataus ennen kuin oli alunperin tarkoitus, niin etkös joudu joka tapauksessa katsoa sen uuden latauspaikan jostain lähempää? Ja samalla vaivalla laitat sen sitten samalla siihen navigaattoriin ja *Zadaa* lämmitys toteutuu taas.

En nyt itse oikein löydä käytännön tilannetta missä tuota maagista lämmitysnappia tarvitsee. Ehkä ainut voisi olla se, että navigaattori ei tunnista jotain tiettyä laturia/latausoperaattoria.
 
On se kumma kun yleensä halutaan kaikki automatisoida mutta akku on päästävä lämmittämään manuaalisesti :) Ei omasta mielestä mitään järkeä ko. napista, mielummin naviin enempi niitä pikalatureita näkyviin. Paljon parempi että navigoidaan sinne laturille ja auton äly hoitaa loput. Voin hyvin kuvitella kun tavan pulliainen laittaa napin päälle vaikka vielä 250km ajoa ja sitten ihmetellään kun akku loppu ennen laturia.:tup:
 
Eiköhän näistä pikalatauksista ja niiden esilämmityksistä vähintään 95% tapahdu tien päällä, eikä missään kaupunkikäytössä.

Mielestäni silloin kun lähdet useamman sadan kilometrin matkalle, se navigaattoriin osoitteen laittaminen määränpäähän ei ole liian suuri vaiva. Vie sen vajaat 10sekuntia ja pystyt tehdä sen liikkuvassa autossa.

Jep, samaa mietin. Mutta sitten ihan omakohtaisilla kokemuksilla 16kk/57tkm edestä ei tuolla esilämmityksellä matkassa tee mitään. Q4 ainakin lataa kelissä kuin kelissä käytännössä ilman mitään kylmyys-kipuilua alusta lähtien. Ainoastaan jos auto on seissyt koko yön kylmässä ja siitä täräyttää laturiin kiinni, kestää minuutteja että latausteho kasvaa. Ja tietysti vanhalla softalla siinä samalla kun missaa hyvän "lähdön" lataukseen pienellä SOC:lla (siis kun akkuun ehtii esilämmityksen kohdalla kuitenkin valua kapaa) niin kokonaisaika ja max latausteho jää alemmaksi. Nyt jää sitten nähtäväksi miten seuraava talvi menee kun tuntuisi uudella softalla ottavan pidempään sisään paremmalla latausteholla. Kerran käynyt HPC:lla ja silloinkin vaikka kuormantasaus alkuun leikkasi niin laturien vapauduttua 20% kulmilla imasi päälle 140kW ja 50%:ssakin oli 100kW.

Mutta jokatapauksessa - omakohtaisilla kokemuksilla aivan turhaa draamaa akun esilämmityksestä :D
 
On se kumma kun yleensä halutaan kaikki automatisoida mutta akku on päästävä lämmittämään manuaalisesti :) Ei omasta mielestä mitään järkeä ko. napista, mielummin naviin enempi niitä pikalatureita näkyviin. Paljon parempi että navigoidaan sinne laturille ja auton äly hoitaa loput. Voin hyvin kuvitella kun tavan pulliainen laittaa napin päälle vaikka vielä 250km ajoa ja sitten ihmetellään kun akku loppu ennen laturia.:tup:

Eihän tuo nyt noin toimi, sehän vain pitäisi sen täysin lämpimänä sen 250km matkan. Näinhän tuo Teslakin lämmitys ennen toimi, jos iskit SC:n kohteeksi 250km päässä, niin se lämmitti sen akun heti sopivaan lämpötilaan ja piti lämmitystä koko matkan päällä. Sittemmin se on muutettu siihen että yrittää lämmittää kohteeseen tultaessa sen oikeaan lämpötilaan (jonka toiminta on vähän niin-ja-näin, monta kertaa se on aloittanut itselläni liian myöhään lämmittämisen ja sitten valittaa että cold battery).

Teslan ratkaisu vaan on heikko siinä mielessä että siitä puuttuu 90% pikalatureista joita käytän, joten navigaattorini näyttää aina jonnekin ihan muualle kuin minne olen ajamassa ja se on todella ärsyttävää. Ja joskus se ei lämmitä koska sen mielestä vielä ei tarvitse, kun lähin SC on vasta 100km päässä kun olen menossa laturille joka on 20km päässä. Ja niin tullaan sitten kylmällä akulla pikalaturille.

Itse kaipaisin sitä että voisin lämmittää ihan mihin tahansa kohteeseen edes, tuo nykyinen ratkaisu ei toimi omissa ajoissani. Miksi en voisi lämmittää sitä vaikka kotipihaani matkatessa, jos minua huvittaa?
 
On se kumma kun yleensä halutaan kaikki automatisoida mutta akku on päästävä lämmittämään manuaalisesti

On se kumma kun tahallaan ymmärretään väärin. Kaikki laturit eivät ole naveissa joten aina haluamansa laturi ei löydy kartalta. Silloin olisi kiva lämmittää manuaalisesti.

Ja Tesloista löytyy muitakin "kyllä tekoäly tietää paremmin" -ominaisuuksia mitä voisi haluta manuaalisesti säätää, esim. pyyhkijät.
 
Onhan se hyvä, jos unohdetaan täysin se varsinainen navigointi, niin älyttömiä reittejä arpoo suurimman osan ajasta ettei mitään järkeä.
Missä päin Suomea tulee noin huonoja reittejä? Itse en ole huomannut mitään ongelmia navigoinnissa.
 
On se kumma kun tahallaan ymmärretään väärin. Kaikki laturit eivät ole naveissa joten aina haluamansa laturi ei löydy kartalta. Silloin olisi kiva lämmittää manuaalisesti.

Ja Tesloista löytyy muitakin "kyllä tekoäly tietää paremmin" -ominaisuuksia mitä voisi haluta manuaalisesti säätää, esim. pyyhkijät.
On se kumma kun et voi lukea viestiäni loppuun missä juuri mainitsin että mielummin niitä latureita sinne naviin?
 
On se kumma kun et voi lukea viestiäni loppuun missä juuri mainitsin että mielummin niitä latureita sinne naviin?

Miksi sen pitää olla merkitty laturi jonne voisin ainoastaan lämmittää? Nythän se ei edes Teslassa ole näin, se on vain "Tesla approved" laturit jotka se kelpuuttaa. Kohta se varmaan suostuu vain navigoimaankin tiettyihin paikkoihin ainoastaan ja pidät sitäkin edistyksellisenä?

Jos jotain ei osata tehdä oikein, kuten navigaattorin lämmitystä, automaattisia pyyhkimiä tai vastaavia (tai periaatteessa näköjään ihan kaikki mihin Teslan "AI"-tiimi koskee, tuntuu perinteiseltä Intia outsourcing menolta) niin silloin tarvitaan myös manuaalinen vaihtoehto. Näin ainakin asiat saa toimimaan silloin kun se hienosti tehty softa ei osaa.
 
On se kumma kun yleensä halutaan kaikki automatisoida mutta akku on päästävä lämmittämään manuaalisesti :) Ei omasta mielestä mitään järkeä ko. napista, mielummin naviin enempi niitä pikalatureita näkyviin. Paljon parempi että navigoidaan sinne laturille ja auton äly hoitaa loput. Voin hyvin kuvitella kun tavan pulliainen laittaa napin päälle vaikka vielä 250km ajoa ja sitten ihmetellään kun akku loppu ennen laturia.:tup:
Instrumenttiklusterissa on tilaa kaikenlaisille varoitusvaloille ja notifikaatioille jne. Se on se yleinen tapa jolla auto viestii kuskeille jutuista.

En todellakaan halua motarilla aloittaa skrollaamaan sitä karttaa eteenpäin ja etsimään seuraavaa helposti saavutettavaa laturia johon navigoida jos takapenkiltä huudetaan talvihaalareissa että nyt tartteis päästä vessaan.

Jos sinusta tuo on kätevämpää kuin klikata keskikonsolin isosta näytöstä "esivalmistele akku", niin sovitaan sitten niin ja jatketaan eri mieltä olemista. Mua ei pätkääkään haittaa että auto osaa esivalmistella navigaattorin avulla sitä akkua jos se sitä tarvitsee. Ihan hyvä automaatio.
 
Noniin nyt on pari päivää ajettu sähkövispilällä noita tagejä ja hinnoittelua nyt ihmettelen.. vaikka luulen että pärjään hyvinkin pitkälle ihan kotilatauksella, mutta parempi se on varautua ennakkoon ettei si ihmettele tienpäällä... K-lataus ja fortum lataus on kaverien puolesta ehdotettu että ne riittää..
Soittelin jo softapäivityksenkin huollosta kun id3 omaa tällähetkellä versio. 2.3.0n. olikin si kampis et joku sähkönippusarjakin vaihetaan ja akulle kunnon testi ja viallisten kennojen vaihto jos löytyy..
 
No noita abceja eittämättä osuu aina mun matkojen varrelle


Edit: Noniin se ois si jo kolmas appi s-mafialta miksei niitä saa yhteen???
3 äppiä ? Mulla on vaan s-mobiili ja abc mobiili. Ne riittää mulla ainakin. Tuon k-latauksen itsekin otin ja tilasin jopa tägin. Virralta en kyllä tägiä tilaa kun maksaa kympin.
 
3 äppiä ? Mulla on vaan s-mobiili ja abc mobiili. Ne riittää mulla ainakin. Tuon k-latauksen itsekin otin ja tilasin jopa tägin. Virralta en kyllä tägiä tilaa kun maksaa kympin.

Vieläkö Heleniltä sai ilmaiseksi Virran kanssa toimivan tagin?
 
Vieläkö Heleniltä sai ilmaiseksi Virran kanssa toimivan tagin?
En ole niin paljoa näihin perehtynyt ja tottapuhuen olen ihan sekaisin näistä mitkä toimii yhteistyössä ja mitkä ei. Mutta varmaan tolla absilla ja k-latauksella pääsee aika pitkälle.

Volvolla on muuten tuo joku plugsurfing ja alennettuun hintaan ionity asemilla 0,4snt/kwh. Abc vetää tuonkin paremmaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 387
Viestejä
4 493 847
Jäsenet
74 199
Uusin jäsen
trajanie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom