Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei näissä mitään ongelmaa todellisuudessa ole. Kiskaisin i4 bemarilla parivuotta maahan uponneen isohkon kärryn mikä oli täynnä kaikenlaista metalliromua ja betonia tuosta vielä paljon jyrkempään mäkeen. Kärryllä varmaan painoa joku 5x mitä saisi olla. Ajattelin että luistonesto hankaloittaa tilannetta niin kytkin sen pois niin kaikki pyörät sutien nousi ihan kivasti, ehkä luistoneston kanssa se ei olisi ollut niin dramaattisen näköistä hommaa mutta en ottanut riskiä että luistonesto pysäyttää menon ja siitä sitten koko paketti valuisi monttuun. Siitä sitten koura-auto haki paaliin koko paskan. Siis kärryn, ei autoa ;)
En erityisesti epäile että tuo vaatimus olisi suuri ongelma, mutta toisaalta en erityisesti vaikutu siitä että tuollainen kallis luksussegmentin muskeliauto veti juuttuneen kärryn jossa oli tuntematon määrä romua. Mahdollinen haaste saattaisi koskea vähän tavallisempia normaalimman suorituskykytason henkilöautoja.
 
En erityisesti epäile että tuo vaatimus olisi suuri ongelma, mutta toisaalta en erityisesti vaikutu siitä että tuollainen kallis luksussegmentin muskeliauto veti juuttuneen kärryn jossa oli tuntematon määrä romua. Mahdollinen haaste saattaisi koskea vähän tavallisempia normaalimman suorituskykytason henkilöautoja.
Tarkoitin tuolla että moninkertaisesti yli sallitun massan oleva ei kunnolla rullaava nousee ilman pienintäkään ongelmaa. Eihän ne isot tehot tuossa hommassa mitään auta jos niitä ei kuulemma nollista ole käytössä, siis että edes rotvallin reunan yli ei pitäisi nollista nousta. Eli jotenkin ovat sen kuitenkin toteuttaneet että kyllä siellä ne tehot on.
 
Tarkoitin tuolla että moninkertaisesti yli sallitun massan oleva ei kunnolla rullaava nousee ilman pienintäkään ongelmaa. Eihän ne isot tehot tuossa hommassa mitään auta jos niitä ei kuulemma nollista ole käytössä, siis että edes rotvallin reunan yli ei pitäisi nollista nousta. Eli jotenkin ovat sen kuitenkin toteuttaneet että kyllä siellä ne tehot on.
No jo tuo että se sutien nousee auttaa tuohon nollakierrosongelmaan. Jos se sutii, moottori pyörii jolloin vääntöä on kyllä reilusti.

Ja tuskin i4 saat rotvallin reunaan jumiin. i3 kyllä jää ihan varmasti.
 
En usko kun katsoo esimerkiksi valkoisten Teslojen määrää liikenteessä. Eiköhän se ole hinta joka vie. Useimmilla. Vaikka olisi io-tech palkoilla varaa maksaa ekstraa metalliväristä ei makseta. Tai sitten on paljon värisokeita.
Niin minäkin luulen. Vaikka karavaanarinvärinen onkin ollut jo vuosia suosittu (2000-luvulla se oli hopeanharmaa) niin kyllä hinta ratkaisee selkeästi, etenkin niissä joissa perushintaisia värejä on se yksi valkoinen.
 
No jo tuo että se sutien nousee auttaa tuohon nollakierrosongelmaan. Jos se sutii, moottori pyörii jolloin vääntöä on kyllä reilusti.

Ja tuskin i4 saat rotvallin reunaan jumiin. i3 kyllä jää ihan varmasti.
On siellä aluksi kuitenkin se 0 kierrosta josta auto jaksaa lähteä sutimaan...
 
Tuo peräkärrin veto liittyy juurikin tuohon paikaltaan lähtöön. Eli vaikka siinä Teslassa tai Volvossa tjs. on se 700Nm vääntöä niin se alkaa vasta kun rengas on pyörähtänyt kerran.
 
Hyvä bongaus teknisestä standardista. 3500 kg yhdistelmä 12% mäessä tosin vaatii vain 4200N tai tyypillisellä 19" rengaskoolla n. 1500Nm. Näissä vetokapasiteeteissä taitaa olla pari muutakin muuttujaa jotka täytyy huomioida, plus sitten valmistajan tuotesegmentointi. Esim EV6 58kWh ja 77kWh malleille on ilmoitettu sama vääntö mutta 750kg vs 1600kg perävaunumassa riippuen akun koosta.

Jep, eihän tuo ole tyypillisellä ~kympin välityssuhteella kuin se 150 Nm roottorilta, mutta tuolla väännöllä se paketti vasta pysyy mäessä paikoillaan. Liikkeellelähtöön järkevällä kiihtyvyydellä tarvitaan kuitenkin reippaasti enemmän voimaa.

Toki, pienemmillä akuilla ja isoilla kärryillä range jäänee niin mitättömäksi, että valmistaja ei näe isompaa kärrymassaa tarpeelliseksi. Onkohan joissain sähkiksissä isomman akun kanssa järeämmät jarrut, tuollakin voi olla tekemistä asian kanssa? :confused:
 
Kyllä, käsittääkseni tuo siis tarkoittaa sitä, että EU:ssa myytävän vetokoukullisen auton pitää pystyä suorittamaan mäkilähtö 12% mäkeen täydellä kuormalla (yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa) vähintään viisi kertaa viiden minuutin aikana. :tup:
Tuostahan se vaatimus tulee. Toki jos kuljettaa rakennustavaraa Pohjanmaalla vaatimus saattaa tuntua ylimitoitetulta...
 
Siellä sähkömoottorin sisällä on niitä käämejä peräkkäin, josta seuraa se että väkisinkin siellä on magnetismin suhteen ne kaikkein optimaalisimmat ja epäoptimaalisimmat kohdat. Kun moottori saadaan liikkeelle se siirtyminen seuraavalle kelalle on (nykyään) helppo siirtymä, mutta se ensimmäinen liikkkeellelähtö paikaltaan voi olla siinä täysin optimaalisessa kohdassa, aivan kuten on myös mahdollista että se on siinä kaikkein epäoptimaalisimmassakin paikassa.

Tuon takia monet "tavalliset" sähköautot ei esim jaksa kiivetä paikaltaan rotvallin yli, tai onnistuu esimerkiksi vain siksi että auto alkaa tekemään automaattisesti pientä heijaamista.

Tietysti isoin ongelma alkuperäisessä aiheessa, eli asuntovaunun liikkeelle saamisessa, on sähköautojen pieni vääntö suhteessa polttomoottoriautoihin, ja erityisesti se että energiaa ei voi varata etukäteen, kuten perinteisellä kytkinpommilla.
Kokeilin Miillä ~15 cm rotvallia paikaltaan eturenkaat ajettuna valmiiksi kiinni. Etuhelman kumikin otti kiinni, joten harva normaalisti ajaa noin pahoja ainakaan tuolla lailla hölmösti kohtisuoraan. Kyseessä oli lisäksi lievä ylämäki, koska parkkiruudusta oli kallistus kaivoon päin.

Otin kuvan lisäksi videolta kaappaukset sekunnin välein 1:19-1:22. Auton keskinopeus oli selvästi alle 0,1 m/s. Pehmeästi nousi pikkukaasulla, ja koska pidin nopeuden niin pienenä, oli helppo pysäyttää "vuoren" huipun reunalle. Manuaalipolttis olisi loikannut pidemmälle. Kokeilin myös suuremmalla kaasulla, mutta silloin sutaisi ja päädyin samalla tavalla liian pitkälle kuin manupolttis. Hidas oli tyylikkäämpi tapa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230710-141034.png
    Screenshot_20230710-141034.png
    1,2 MB · Luettu: 98
  • Screenshot_20230710-140625.png
    Screenshot_20230710-140625.png
    1,2 MB · Luettu: 98
  • Screenshot_20230710-140643.png
    Screenshot_20230710-140643.png
    1,2 MB · Luettu: 89
  • Screenshot_20230710-140713.png
    Screenshot_20230710-140713.png
    1,2 MB · Luettu: 85
  • Screenshot_20230710-140738.png
    Screenshot_20230710-140738.png
    1,2 MB · Luettu: 83
Kokeilin Miillä ~15 cm rotvallia paikaltaan eturenkaat ajettuna valmiiksi kiinni. Etuhelman kumikin otti kiinni, joten harva normaalisti ajaa noin pahoja ainakaan tuolla lailla hölmösti kohtisuoraan. Kyseessä oli lisäksi lievä ylämäki, koska parkkiruudusta oli kallistus kaivoon päin.

Otin kuvan lisäksi videolta kaappaukset sekunnin välein 1:19-1:22. Auton keskinopeus oli selvästi alle 0,1 m/s. Pehmeästi nousi pikkukaasulla, ja koska pidin nopeuden niin pienenä, oli helppo pysäyttää "vuoren" huipun reunalle. Manuaalipolttis olisi loikannut pidemmälle. Kokeilin myös suuremmalla kaasulla, mutta silloin sutaisi ja päädyin samalla tavalla liian pitkälle kuin manupolttis. Hidas oli tyylikkäämpi tapa.
Jos tuo on tosiaan täysin nollasta tuupannut liikkeelle, niin kyllähän tuo aika tehokkaasti tuulen vie mun purjeista.

Pösön sähköpakulle ja i3:lle tuo oli liian paha vastus, vaikkakin tuo sun nyt oli aavistuksen kallistettu rotvalli.. Tuskin suurtakaan merkitystä.

Se kyllä varmaan nouseekin suhteellisen pienellä kaasun painamisella jos se on noustakseen. Se kaasupoljinhan ei annostele vääntöä lineaarisesti, vaan kaasupoljin yleensä ohjelmoidaan antamaan lineaarista kiihtyvyyttä.
 
Se kaasupoljinhan ei annostele vääntöä lineaarisesti, vaan kaasupoljin yleensä ohjelmoidaan antamaan lineaarista kiihtyvyyttä.
Sehän riippuu yleensä ihan siitä "ajomoodista" missä auto on. Jossain eco-moodissa saa yleensä sulloa poljinta ihan pohjaan jos ylipäätään haluaa jotain tehoa ulos sieltä autosta ja vastaavasti sporttimoodissa ollaan sitten hyvinkin herkkänä.
 
Kyllä kiinalaisille sähköautoille riittää Suomessa kysyntää siinä missä itäautoille riitti Neuvostoliitonkin aikana. Toki oma poliittinen viehtymyksensä tulee samalla paljastettua kyseisillä ajokeilla ajaessa. Toisille ongelma useimmille ei.

Lidlin hinnanalennukset on hyvä asia, harmi että ne ABB:n valmistamat laturit on alvariinsa rikki.
Onkos ne vastaacat Kiina ja länsiautot sitten samanhintaisia? Ja onko molempia saatavilla ilman jonotuksia?
 
Kyllä kiinalaisille sähköautoille riittää Suomessa kysyntää siinä missä itäautoille riitti Neuvostoliitonkin aikana. Toki oma poliittinen viehtymyksensä tulee samalla paljastettua kyseisillä ajokeilla ajaessa. Toisille ongelma useimmille ei.

Lidlin hinnanalennukset on hyvä asia, harmi että ne ABB:n valmistamat laturit on alvariinsa rikki.
Kyllä ne Ladaa ostivat oikeallekin poliittisesti kallellaan olevat, kun se oli halpa ja palkat pieniä. Ei välttämättä ollut varaa länsiautoon kaikilla.
Mutta noinhan sitä moni silloin ajatteli 1970-luvulla, että kommari se on, kun Ladalla ajaa E-Tammen kauppaan. Jäsenkirjaa ei välttämättä ollut.
 
Alusta pitäen sähköautoksi suunnitellussa MG4 on modulaarinen skaalautuva alusta ja lisää malleja on tulossa MG:eltä

" MG4 EV / MG Mulan is the first vehicle to be based on SAIC's battery-electric Modular Scalable Platform (marketed as the Nebula platform in China). It was introduced in Europe July 2022. "

Aattelin ootella uusia malleja ja käydä ostamassa vähän käytettynä sitten jostain Eu maasta.

Missä Eu maassa mahtaa olla edullisimmat sähkikset uutena ?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne Ladaa ostivat oikeallekin poliittisesti kallellaan olevat, kun se oli halpa ja palkat pieniä. Ei välttämättä ollut varaa länsiautoon kaikilla.
Mutta noinhan sitä moni silloin ajatteli 1970-luvulla, että kommari se on, kun Ladalla ajaa E-Tammen kauppaan. Jäsenkirjaa ei välttämättä ollut.
Tosi kommunistit ajoi Mossella. Ne kenen luonto ei antanut periksi ostaa Ladaa saattoivat ostaa Skodan. Tai sitten vanhan länsiauton. Kaikkein itarimmat ajoi Wartburgilla vaikka se oli aivan kammottava laite.
t. 60-luvun puolivälissä syntynyt.
 
Tosi kommunistit ajoi Mossella. Ne kenen luonto ei antanut periksi ostaa Ladaa saattoivat ostaa Skodan. Tai sitten vanhan länsiauton. Kaikkein itarimmat ajoi Wartburgilla vaikka se oli aivan kammottava laite.
t. 60-luvun puolivälissä syntynyt.
Lada oli myydyin henkilöauto ja niin valtavirtaa, että ei siitä mitään poliittista suuntausta tarvinnut ajatella. lada maksoi alle puolet vastaavasta länsiautosta ja Mosse ja Warre vielä vähemmän. Nyt Kiinalaisissa sähköautoissa ei kummoista hintaeroa ole länsimerkkeihin.
 
Kilpailutan auton vakuutuksia niin aika tarkkana saa olla. Esim pohjolalla siellä tällainen: " Kaskon paloturva korvaa sähköautolle aiheutuneet vahingot, myös latauskaapelin. Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei korvaa akun vahinkoja, mutta muiden autolle sattuneiden vahinkojen kustannukset korvataan. "

Eli jos akku, vaikka epätodennäköistä onkin kärähtää niin se on sitten voi voi. Se lämmittääkin mieltä kun saa uuden latauskaapelin mutta omaan piikkiin jää parinkymmenen tonnin akusto.
 
Kilpailutan auton vakuutuksia niin aika tarkkana saa olla. Esim pohjolalla siellä tällainen: " Kaskon paloturva korvaa sähköautolle aiheutuneet vahingot, myös latauskaapelin. Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei korvaa akun vahinkoja, mutta muiden autolle sattuneiden vahinkojen kustannukset korvataan. "

Eli jos akku, vaikka epätodennäköistä onkin kärähtää niin se on sitten voi voi. Se lämmittääkin mieltä kun saa uuden latauskaapelin mutta omaan piikkiin jää parinkymmenen tonnin akusto.
Mitäs ihmeellistä tässä on, eikai vakuutus yleensäkään korvaa auton hajoamista?
 
Kilpailutan auton vakuutuksia niin aika tarkkana saa olla. Esim pohjolalla siellä tällainen: " Kaskon paloturva korvaa sähköautolle aiheutuneet vahingot, myös latauskaapelin. Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei korvaa akun vahinkoja, mutta muiden autolle sattuneiden vahinkojen kustannukset korvataan. "

Eli jos akku, vaikka epätodennäköistä onkin kärähtää niin se on sitten voi voi. Se lämmittääkin mieltä kun saa uuden latauskaapelin mutta omaan piikkiin jää parinkymmenen tonnin akusto.
Samalainen klausuuli taitaa olla kaikilla, tuosta oli just pitkähkö ketju facessa jossa eri firmojen vaakutusasiantuntijat penkoivat toistensa ehtoja näistä

IF:llä ilmeisesti oli kaikkein ”löysin” ehto eli akkukin menisi kun taas Lähitapiolalla oli vielä muita astetta kireämmät ehdot
 
Kyllähän palovakuutus korvaa, jos auto palaa ja varkausvakuutus jos se varastetaan?
Niin? Akun hajoaminen omia aikojaan ei ole palo eikä varkaus (tai kolari tai ...), kuten ei ole moottorin tai vaihteiston hajoaminenkaan. Kuvittelisin että näiden pitäisi mennä valmistajan pussista, jos eivät kestä oletettavaa elinikäänsä... tai näin ainakin pitäisi olla.
 
Kyllähän palovakuutus korvaa, jos auto palaa ja varkausvakuutus jos se varastetaan?
Palovakuutus varmaan tässä tapauksessa on tarkoitettu korvaamaan ulkopuolisesta lähteestä tuleva palo - ei sitä, että auton akku syttyy palamaan kun pohjaa on raavittu mökkitiellä kiveen ja auto palaa sen jälkeen.
 
Kyllähän palovakuutus korvaa, jos auto palaa ja varkausvakuutus jos se varastetaan?
Vakuutusyhtiöillä on riskianalyysit ja profiilit.
Todennäköisesti mennään varovaisuusperiaatteella ennenkuin dataa oikeasta elämästä saadaan tarpeeksi.
Eikä sitä helpota myöskään se että (akku)tekniikka voi muuttua radikaalistikin aina välillä. Ym.
 
En tiedä tuleeko joillekin yllätyksenä, mutta noinhan tuo palovakuutus on ollut todella pitkään. Eli kaikki muut vahingot korvataan, paitsi sitä, mistä se tulipalo on alkanut, oli se sitten johtosarja, lämmityslaitteen puhallin tai vaikkapa se akusto mikä on tuossa yllä ihmetyksen aiheena. Mutta jos jossain tilanteessa akusto palaa vaikkapa latausjohdon aiheuttaman tulipalon seurauksena, niin vastaava tulee kyllä tilalle ilman mutinoita.
 
Meinasin tuossa lähinnä sitä että kannattaa olla tarkkana eri yhtiöiden välillä. Pohjola sanoo suoraan että ei kata kun taas vaikkapa IF ei ole rajattu mitenkään. Hinta näillä yhtiöillä on hyvinkin lähellä toisiaan mutta vain toisessa kattaa akuston mahdollisessa tulipalossa.
 
En tiedä tuleeko joillekin yllätyksenä, mutta noinhan tuo palovakuutus on ollut todella pitkään. Eli kaikki muut vahingot korvataan, paitsi sitä, mistä se tulipalo on alkanut, oli se sitten johtosarja, lämmityslaitteen puhallin tai vaikkapa se akusto mikä on tuossa yllä ihmetyksen aiheena. Mutta jos jossain tilanteessa akusto palaa vaikkapa latausjohdon aiheuttaman tulipalon seurauksena, niin vastaava tulee kyllä tilalle ilman mutinoita.
Nyt kun mainitset niin muistan minäkin tuosta aiemmin kuulleeni. Polttiksessa on vaan moottoripalossa ajossa tai ajon jälkeen käytännössä mahdoton sanoa mistä se alkoi.
 
Meinasin tuossa lähinnä sitä että kannattaa olla tarkkana eri yhtiöiden välillä. Pohjola sanoo suoraan että ei kata kun taas vaikkapa IF ei ole rajattu mitenkään. Hinta näillä yhtiöillä on hyvinkin lähellä toisiaan mutta vain toisessa kattaa akuston mahdollisessa tulipalossa.

IF:
1689169704943.png
 
Jos tuo on tosiaan täysin nollasta tuupannut liikkeelle, niin kyllähän tuo aika tehokkaasti tuulen vie mun purjeista.

Pösön sähköpakulle ja i3:lle tuo oli liian paha vastus, vaikkakin tuo sun nyt oli aavistuksen kallistettu rotvalli.. Tuskin suurtakaan merkitystä.

Se kyllä varmaan nouseekin suhteellisen pienellä kaasun painamisella jos se on noustakseen. Se kaasupoljinhan ei annostele vääntöä lineaarisesti, vaan kaasupoljin yleensä ohjelmoidaan antamaan lineaarista kiihtyvyyttä.
Nollista ja molemmat eturenkaat kiinni. Kallistuksella ei ollut merkitystä, koska eihän se rengas kokonsa ja kaarevuutensa takia edes kulje kiven kaltevaa kylkeä pitkin, vaan tarraa suoraan yläreunasta otteen.

Auris hybrid ei päässyt samassa paikassa ylös asti. Voima ei loppunut, mutta molemmista etutassuista jäi reilusti kumia muistoksi. Kitkarenkaista ei ole mihinkään kesällä. Kokeilen loppuviikosta uudestaan kesäkumeilla.

Ajoitko itse pakulla ja i3:lla, vai oliko jonkun tekemä video? Eihän ollut eco päällä? Voisin kuvitella, ettei Mii jaksaisi eco+:lla nousta ainakaan noin korkeaa kanttaria.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230712-180402.png
    Screenshot_20230712-180402.png
    2,7 MB · Luettu: 69
Ajoitko itse pakulla ja i3:lla, vai oliko jonkun tekemä video? Eihän ollut eco päällä? Voisin kuvitella, ettei Mii jaksaisi eco+:lla nousta ainakaan noin korkeaa kanttaria.
Kaverin kanssa ollut tuosta puhetta ja se testasi, kun ei uskonut ettei jaksaisi. Eikä se nyt ihan niin pösilö ole ettei tajuaisi toisella ajomoodilla kokeilla.
 
Hmmm tästä kyllä aikanaan tullaan varmaan saamaan mielenkiintoinen vääntö jonkun asiakkaan ja vakuutusyhtiön välillä. Tai miten menee korvaukset kun syystä riippumattahan ne korvaa kyllä muun auton. Usein vielä ehdoissa etenkin jos uudempi auto ja menee lunariin niin saa hakea kaupasta suoraan uuden vastaavan.
 
Juuri tätä samaa asiaantosiaan puitiin täällä



IF:n vakuutusmyyjän kommentti:
”Kysäisin Ifin tuote ja korvauspuolelta ja tosiaan ehto saattaa olla epäselvä ulkomuodoltaan ja tullaan muuttamaan kyllä, mutta käytännössä

Kun auto palaa, korvataan palon aiheuttama vahinko kaskovakuutuksesta kyllä. Mikäli autoon tulee tekninen vika ja jokin osa kärähtää, mutta auto ei syty palamaan, ei vahinkoa korvata. Jos vaikka se ECU boksi kärähtää ja hajoaa tai akun kenno niin sitä ei vakuutus korvaa kuten ei varmaan mikään muukaan yhtiö.

Eli edelleen halutaan olla sähköautomyönteinen vakuutusyhtiö ”
 
Juuri tätä samaa asiaantosiaan puitiin täällä



IF:n vakuutusmyyjän kommentti:
”Kysäisin Ifin tuote ja korvauspuolelta ja tosiaan ehto saattaa olla epäselvä ulkomuodoltaan ja tullaan muuttamaan kyllä, mutta käytännössä

Kun auto palaa, korvataan palon aiheuttama vahinko kaskovakuutuksesta kyllä. Mikäli autoon tulee tekninen vika ja jokin osa kärähtää, mutta auto ei syty palamaan, ei vahinkoa korvata. Jos vaikka se ECU boksi kärähtää ja hajoaa tai akun kenno niin sitä ei vakuutus korvaa kuten ei varmaan mikään muukaan yhtiö.

Eli edelleen halutaan olla sähköautomyönteinen vakuutusyhtiö ”

Tämä aika selkeästi kuvattu kyllä ja se miten sen odottaisikin menevän. Tuossa pohjolan kuvauksessa ne jättää aika hyvin sellaiseen käsitykseen, että vaikka koko auto olisi tulipallo niin korvaavat muun miinus akusto.
 
Tämä aika selkeästi kuvattu kyllä ja se miten sen odottaisikin menevän. Tuossa pohjolan kuvauksessa ne jättää aika hyvin sellaiseen käsitykseen, että vaikka koko auto olisi tulipallo niin korvaavat muun miinus akusto.
Olet ymmärtänyt väärin, sitä akkua ei korvata palovakuutuksesta mikäli tulipalo on ollut seurausta akun vikaantumisesta, muissa tapauksissa korvataan.

Tosin sen kuvan tosta voi saada, ettei akkua korvata laisinkaan, jos joku vaikka iskee ruuvimeisselin moduuleihin ja koko roska syttyy tuleen. Mutta ymmärtääkseni sen pitäisi silloin mennä ilkivallasta, sama homma kolarin ym. kohdalla?
 
On kyllä leppoisaa ajella näin kesällä tuolla ID.3:lla, josta löytyy Travel Assist ja 3.X softa. Tänäänkin ajelin Tampereelta Helsinkiin, eikä tarvinnut rattia itse kääntää tai polkimiin koskea oikeastaan kertaakaan koko moottoriematkalla. Ohjaamisen, ohituskiihdyttelyt ja tarpeelliset jarruttelut auto hoiti itse rauhallisesti ja luotettavasti. Kaistanvaihdotkin meni vaan vilkusta painamalla ja auto hoiti itse kaistalta toiselle siirtymisen.
 
On kyllä leppoisaa ajella näin kesällä tuolla ID.3:lla, josta löytyy Travel Assist ja 3.X softa. Tänäänkin ajelin Tampereelta Helsinkiin, eikä tarvinnut rattia itse kääntää tai polkimiin koskea oikeastaan kertaakaan koko moottoriematkalla. Ohjaamisen, ohituskiihdyttelyt ja tarpeelliset jarruttelut auto hoiti itse rauhallisesti ja luotettavasti. Kaistanvaihdotkin meni vaan vilkusta painamalla ja auto hoiti itse kaistalta toiselle siirtymisen.
Eli ajamisen ilo on muuttunut tarkkailun iloksi.
 
Eli ajamisen ilo on muuttunut tarkkailun iloksi.
Bmw ajamisen ilo on pysynyt, koska vaikka autossa ominaisuudet ovatkin niin ei toimi suomessa, koska syyt. Toki heti rajan yli kun menee vaikka ruotsiin niin alkaa toimia.

Aivan uskomatonta paskaa bmw osalta toiminta ei voi muuta sanoa.
Kysyin maahantuonnista syytä tälle, niin syy oli eri maissa myytyjen autojen anturit jne muu paska. Pulttautuu itsestään ilmeisesti autoon kun menee rajan yli autoon ja tipahtaa kadulle takaisin tullessa.
 
Ajamisen iloa saa radalla ihan jees ja vaikka ajamisesta nauttisi muutenkin niin harvemmin se nautinto löytyy motareilta.

Sähköautoilla erityisesti nautinto löytyy hiljaisuudesta. Auton eristyksistä paljon sitten riippuu pääseekö siitä nauttimaan myös motari-ajossa.

Plugariomistajana pääsee nauttimaan kaupunkioloissa myös hiljaisuudesta. Tosin pitää sanoa, että ilmastointi pitää sellaista puhinaa näillä keleillä, että sen hiljaisuuteen olisi myös voinut panostaa vähän lisää
 
Bmw ajamisen ilo on pysynyt, koska vaikka autossa ominaisuudet ovatkin niin ei toimi suomessa, koska syyt. Toki heti rajan yli kun menee vaikka ruotsiin niin alkaa toimia.

Aivan uskomatonta paskaa bmw osalta toiminta ei voi muuta sanoa.
Kysyin maahantuonnista syytä tälle, niin syy oli eri maissa myytyjen autojen anturit jne muu paska. Pulttautuu itsestään ilmeisesti autoon kun menee rajan yli autoon ja tipahtaa kadulle takaisin tullessa.
Oletko varma ettei lainsäädännöllä ole tähän merkitystä?
 
Oletko varma ettei lainsäädännöllä ole tähän merkitystä?
En, mutta jotenkin on vaikea kuvitella että suomen laki kieltäisi varoittamasta vaikka edessä olevasta stop merkistä.
Toinen mikä lisää epäilystä että syy ei olisi lainsäädäntö on, että ominaisuudet kuitenkin toimivat suomessakin mersuissa, audeissa, volkkareissa, tesloissa.
 
On aika paljon ihmisia jotka eivat nauti ajamisesta tai eivat ole edes kovinkaan taitavia siina.
Näin on. Minä en erityisesti saa nautintoa siitä itse ajamisesta. Nautintoa on päästä eri paikkoihin turvallisesti ja rennosti ja juuri sitä tuo ID.3 tarjoaa. Paljonhan siinä on puutteitakin, mutta itse se matkanteko on miellyttävää.
 
On aika paljon ihmisia jotka eivat nauti ajamisesta tai eivat ole edes kovinkaan taitavia siina. Eli kaikilla ei ole ajamisen iloa. Sitten osa puilleen kaikki jotka tekevat sita tyokseen voi ilo olla kovinkin laimeaa.
Siinä on vaan helposti se vaara että ruvetaan touhuamaan jotakin ihan muuta, kännykän räpläystä, jopa videoiden katselua kun auto on liikkeessä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 831
Viestejä
4 567 341
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom