Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Mitä norja käyttää teiden suolaukseen?

Varsinkin varakkaammat maat ovat siirtyneet pois perinteisestä natriumkloridista maanteiden suolauksessa, ja samalla maantiesuolan vaikutus korroosioon on muuttunut sen mukaan millä suolalla tietä sulatetaan, joko parempaan tai huonompaan suuntaan.
Ihan normi merisuolaa ja vuorisuolaa. Vuodelta 2022:
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Mitä norja käyttää teiden suolaukseen?

Varsinkin varakkaammat maat ovat siirtyneet pois perinteisestä natriumkloridista maanteiden suolauksessa, ja samalla maantiesuolan vaikutus korroosioon on muuttunut sen mukaan millä suolalla tietä sulatetaan, joko parempaan tai huonompaan suuntaan.
En tiedä mitä Norjassa tehdään talvella. Mitä tuo natriumkloridin korvaaja sitten on, vai paljaallako siellä vedetään kun rahaa on?

Ainakin Kanadassa suolattiin niin kovasti talvella että kaikki autot olivat jatkuvasti valkoisina ko. aineesta. En tiedä oliko natriumkloridia vai mitä, mutta paljon sitä tunnuttiin käyttävän.

Kanadassa ei myöskään tunnuttu ymmärrettävän ollenkaan nastarenkaiden päälle, joidenkin mielestä ne ovat vähän kuin lumiketjut, ja tarvitsee enintään jossain auraamattomilla vuoristoteillä tai jotain. Näin yksi känädäläinen Montrealissa minulle selitti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 109
Siis tuo "normaalin" suolan, eli natriumkloridin levittäminen luontoon ei ole mikään ympäristöteko, vaan esim magnesiumkloridi tai kalsoumkloridi olisi ympäristölle parempia vaihtoehtoja, mutta ovat kalliimpia. Noisen vaikutusta ruostumiseen en tiedä. Ainakin jotkut noistä jäätä sulattavista vaihehdoista on raudalle paljon normaalia natriumklodia pahempia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
Hyvä myyjä osaa lukea asiakasta. Tuskin kukaan häiriintyy ”voinko auttaa” kysymyksestä?

Mut tässä tapauksessa oltiin auton ympärillä 45 minuuttia yrittäen saada katseella kiinni ohi vipeltäviä myyjiä, vaikutti vaan että oltiin näkymättömiä.

Samaan tapaan kuin ei pitäisi joutua pyytämään ärsyttävää myyjää painumaan vittuun, ei pitäisi tarvittaessa joutua huutamaan epäkohteliaasti palvelua.
Ne myyjien kopit on yleensä ihan näkösällä sen takia että niihin voi asiakas kävellä jututtamaan myyjää.
Harvoin missään ruokakaupassakaan seistään käytävällä ja odotellaan että kassaneiti tulee laskuttamaan ostokset tai pakkaamaan koriin melonit :D
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Ne myyjien kopit on yleensä ihan näkösällä sen takia että niihin voi asiakas kävellä jututtamaan myyjää.
Harvoin missään ruokakaupassakaan seistään käytävällä ja odotellaan että kassaneiti tulee laskuttamaan ostokset tai pakkaamaan koriin melonit :D
Joo, maitoahan ne autokaupan myyjät ovat hyllyttämässä.

No kauppa siirtyy verkkoon, ja kivijalassa vain esitteyly tiloihin, joihin sitten valmistaja palkkaan jonkun esittely haluisen. (kaupan tekee algoritmit)
Hyvä myyjä osaa lukea asiakasta. Tuskin kukaan häiriintyy ”voinko auttaa” kysymyksestä?

Mut tässä tapauksessa oltiin auton ympärillä 45 minuuttia yrittäen saada katseella kiinni ohi vipeltäviä myyjiä, vaikutti vaan että oltiin näkymättömiä.

Samaan tapaan kuin ei pitäisi joutua pyytämään ärsyttävää myyjää painumaan vittuun, ei pitäisi tarvittaessa joutua huutamaan epäkohteliaasti palvelua.
Auto kauppiaat ovat mielestään todelisia asiantuntijoita, erottavat renkaan potkijat ostajista.

Todisteena näyttävät, "katso tuossa tulee asiakas, tuo ei osta" ja kun tulija on siinä vajaan tunnin haahuillut ja lähtenyt, niin "katso mitä minä sanoin." Pettämätön vaisto.

Joskus tekevät virheitä, ja menevät jotain kysyyn , ilman että kauppa syntyy.

Ohje minimio virheet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 185
On mielestäni eri asia että tullaan munat vaahdossa myymään autoa, tai annetaan palvelua sitä pyydettäessä. Mielestäni autoliikkeessä pitää riittää että myyjä tervehtii ja täten viestittää "olemme käytetttävissä". Sitä en ymmärrä että jos ostaja pyörii autojen välissä ja kiukuttelee foorumilla kun kukaan ei hänelle autoa myynyt, mutta ei ilmeisesti ole saanut itse suutaan avattua lainkaan?

Olen tainnut joskus aiemmin sanoakin että asunto ja autokauppa ovat vielä jäänteitä näistä vanhan ajan basaarikaupoista missä vängätään suuntaan ja toiseen ihmisten kanssa. Autokauppa on hyvää vauhtia tehostumassa sähköiseen suuntaan ja en yhtään ihmettelisi jos 10v päästä ei automyyjiä saati tuote-esittelijöistä (ruma sana huonosta automyyjästä) olisi enää lainkaan.

Kamuxin rautakate per auto näyttää nyt jo olevan jotakin satasia per auto ja kun suuri osa katteesta tulee enenevässä määrin siitä oheismyynnistä, jää varmaan itse autokaupan käynti pienempään osaan tulevaisuudessa.
Tesla ja Polle aika hyvin jo "kouluttavat" asiakkaita siihen että mitään asiakaspalvelua ei saa, vaan ostat auton samaan tapaan kuin hakisit patongin kaupasta. Luovutuskin tapahtuu niin että "tuolla lumisella parkkiksella on auto, tuossa on avaimet, goodbye".
Jos autossa on jotain ongelmaa heti luovutushetkellä niin ohjeena on "lataa äppi ja tilaa huolto".

Onhan tälläkin foorumilla ollut jo näitä jotka innoissaan menevät tunkin kanssa auton luovutukseen vaihtamaan talvirenkaita omaan autoonsa alle.

Eli nämä vanhan liiton kaverit jotka autokauppaan kävellessä haluavat sitä punaista mattoa ja hännystelyä, varmasti vievät rahansa sitten entistä harvempiin myyntipisteisiin joissa vielä niitä perinteisiä automyyjiä tulee olemaan. Tavallaan hoksaan että miksi jotkut vielä kiertelevät ihan huvinkin vuoksi autokauppoja.

Mikä sitten on hyvä asia ja mikä ei, mutta kulurakenteen kannalta jää taas yksi turha porras pois kun automyyjät jäävät ikuisuuteen ja autoihin tulee kiinteät hinnat. Saksa on hyvä esimerkki sellaisesta markkinasta joissa isommat firmat eivät käytännössä enää hintakeskustelua käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 866
Tesla ja Polle aika hyvin jo "kouluttavat" asiakkaita siihen että mitään asiakaspalvelua ei saa, vaan ostat auton samaan tapaan kuin hakisit patongin kaupasta. Luovutuskin tapahtuu niin että "tuolla lumisella parkkiksella on auto, tuossa on avaimet, goodbye".
Avaimet oli autossa sisällä valmiina, tililtä vaan toimituksen hyväksyntä ja kovaa ajoa. Koko ostoprosessissa alusta loppuun ei tarvinnut nähdä yhtään ihmistä, kaikki hoituu puhelimella ja hyvä niin. Seuraava autonikin on varmaankin Tesla.

Joku muu ehkä saisi lisäarvoa siitä että myyjän kanssa vääntäisi hinnasta ja kävisi jotain ominaisuuksia läpi ja ties mitä säätöä. Itse taas arvostan eniten sitä että saan homman hoidettua puhelimella muutamassa minuutissa ilman mitään sirkustemppuja ja pelleilyä. Olin kuitenkin ostamassa autoa ja auton sain.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Ne myyjien kopit on yleensä ihan näkösällä sen takia että niihin voi asiakas kävellä jututtamaan myyjää.
Harvoin missään ruokakaupassakaan seistään käytävällä ja odotellaan että kassaneiti tulee laskuttamaan ostokset tai pakkaamaan koriin melonit :D
No se kyllä riippuu liikkeestä, ja myyjä voi kopissaan / pöytänsä takana näyttää siltä että ”saa tulla”, tai siltä että ”mulla on tässä tärkeitä juttuja kesken”. Kaikilla ei edes ole myyjät selkeästi näköpiirissä.

Joka tapauksessa mulle sama. Jos en yrityksestä huolimatta saa tunnissa myyjää niin poistun. Ruokakaupastakin poistuisin paljon aikaisemmin jos en olisi tunnin jonotuksen jälkeen päässyt kassalle.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 018
No se kyllä riippuu liikkeestä, ja myyjä voi kopissaan / pöytänsä takana näyttää siltä että ”saa tulla”, tai siltä että ”mulla on tässä tärkeitä juttuja kesken”. Kaikilla ei edes ole myyjät selkeästi näköpiirissä.

Joka tapauksessa mulle sama. Jos en yrityksestä huolimatta saa tunnissa myyjää niin poistun. Ruokakaupastakin poistuisin paljon aikaisemmin jos en olisi tunnin jonotuksen jälkeen päässyt kassalle.
Mielestäni nykyaikaa on myös se että katsoo netistä jo mieleisen auton ja ottaa myyjään jo puhelimitse kontaktia ja ikään kuin varaa aikaa koeajolle. Eikä mene autokauppaan arpomaan mikä auto olisi hyvä. Näin myös säästää myyjän ja omaa aikaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Mielestäni nykyaikaa on myös se että katsoo netistä jo mieleisen auton ja ottaa myyjään jo puhelimitse kontaktia ja ikään kuin varaa aikaa koeajolle. Eikä mene autokauppaan arpomaan mikä auto olisi hyvä. Näin myös säästää myyjän ja omaa aikaa.
Osa kaupiaista (yleisesti kommentoiden) on kehunut nettiä, ihmiset ei enään tinkaan.

Jos ei enään käydä edes auto läpi, niin ei ihme että tuolla menee noita pimeitä autoja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 109
Toisaalta jos nettikaupasta sen auton saa kätevästi, ja hintaakin jää vain vähän enemmän kuin maahantuojan hinnastossa, niin voihan sen extrahinnan katsoa sen ihmiskontaktin välttämisen arvoiseksi.

Tosin onhan tuon listahinnan ylittavän tarjouksen saaminen mahdollista myös pikkutakkimieheltä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Nykysen auton (tai siis saapuu ensi viikolla) kanssa tein noin. Kun olin koeajanut riittävän monta ja tehnyt päätöksen menin kauppaan neuvottelemaan hinnasta. Paikalla yksi myyjä joka ei osannut vastata mihinkään (yksinkertaisiin) kysymyksiin joten sovittiin että lähetän ne meilillä. Meiliin ei sitten ikinä vastattu. Pari viikkoa myöhemmin menin takaisin, sanoin että haluisin ostaa auton - ja kun respa neuvo samalle myyjälle pyysin toista. Tolleen sentään saa auton, että kertoo heti ovella haluavansa ostaa sen. Tuoltakaan merkiltä (Audi) en varmaan toiste autoa osta kun allekirjoituksen jälkeen palvelu vain heikkeni entisestään.

3 viimeisintä autoa ollut uusia ja pakko sanoa, että niitä aikaisemmin kehä-3 käytettyjen autojen liikkeissä oli parempi palvelu. Paljoa ei kyllä menetetä jos uusien autokauppa siirtyy verkkoon, jopa päinvastoin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 109
3 viimeisintä autoa ollut uusia ja pakko sanoa, että niitä aikaisemmin kehä-3 käytettyjen autojen liikkeissä oli parempi palvelu. Paljoa ei kyllä menetetä jos uusien autokauppa siirtyy verkkoon, jopa päinvastoin.
Usein pikkupuljut ovat yrittäjävetoisia, ja yrittäjällä puolestaan lähtökohtaisesti kova halu tehdä kauppaa ja muutenkin aktiivisempia ihmisiä, eli sitäkautta myös tuota palvelua saa.

Itse tuote noissa perinteisemmissä "verkkokaupoissa" on sitten enemmän tapauskohtainen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
3 viimeisintä autoa ollut uusia ja pakko sanoa, että niitä aikaisemmin kehä-3 käytettyjen autojen liikkeissä oli parempi palvelu. Paljoa ei kyllä menetetä jos uusien autokauppa siirtyy verkkoon, jopa päinvastoin.
Patteriautoista osa on kokonaan verkosta, osa vanhoista ennustaa samaa. Jäljelle jää esittely tilat, esim kauppakeskuksissa, joissa sitten valmistajan edustaja esitellee, tai on esittelemättä.

Algortimit hinnoittelee, se on ota tai jätä. Joo päältä lähtee se löysä rahakassa millä ennen vaihtoautosta hyvitettiin, tai millä sai sen varustepaketint, jos älys tinkiä.

Myyjänä on algortimi joka pesee sen viekkaimmankin myyjän, asiakas on toki tyytyväinen koska on tehnyt ihan "omanvalinnan". Jos vielä myyjä(sivu) ei osaa vastata asiakkaan kysymyksiin, ei ole sitä asiakas tuntemusta, mutta pian ne botit juttelee kuin se viekkain autojobbari. + että sillä on ostaja ehdokkaasta enemmän tieto, jotta voi maksimoida kaupan.

Markkinoille voi tulla agentteja (vertaa hottellit), jotka etsii asiakkaan puolesta "halvimman", "parhaan" tarjouksen, sillä saadaan mielikuva että nyt löyty se todellinen huippu tarjous, asiakas ei enään edes ajattele tinkaamista.

Kauppa syntynyt, woltti kuski tuo auton joskus ja ottaa vaihdokin mennessään, vie jonnekkin tarkisettavaksi, hyvitys ehkä vähän laskee, koska joku ruttu oli unohtunut mainita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 012
Avaimet oli autossa sisällä valmiina, tililtä vaan toimituksen hyväksyntä ja kovaa ajoa. Koko ostoprosessissa alusta loppuun ei tarvinnut nähdä yhtään ihmistä, kaikki hoituu puhelimella ja hyvä niin. Seuraava autonikin on varmaankin Tesla.

Joku muu ehkä saisi lisäarvoa siitä että myyjän kanssa vääntäisi hinnasta ja kävisi jotain ominaisuuksia läpi ja ties mitä säätöä. Itse taas arvostan eniten sitä että saan homman hoidettua puhelimella muutamassa minuutissa ilman mitään sirkustemppuja ja pelleilyä. Olin kuitenkin ostamassa autoa ja auton sain.
Suurin palvelun tarve taitaa olla siinä, että sumplii vaihtoautosta itsensä eroon ja yhdistelee sen rahoitukseen fiksusti.

Verkkokauppa ei käytännössä oikein toimi tuohon.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 109
Suurin palvelun tarve taitaa olla siinä, että sumplii vaihtoautosta itsensä eroon ja yhdistelee sen rahoitukseen fiksusti.

Verkkokauppa ei käytännössä oikein toimi tuohon.
Lähinnä tuo vaihtoauto. Sen rahoituksenhan nyt saa järjestymään mihin vaan. verkkokauppaostokseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 180
Suurin palvelun tarve taitaa olla siinä, että sumplii vaihtoautosta itsensä eroon ja yhdistelee sen rahoitukseen fiksusti.

Verkkokauppa ei käytännössä oikein toimi tuohon.
Miksi verkkokauppa ei toimisi, rekkari kivajalkatyyliin koneelle, vastailee kysymyksiin, tunnistatuu ja valitsee lisavarusteet. Ehkä jossain vaiheessa puhelimella jotain jumppaa.

Woltti kuski noutaessa tarkistaa sen vaihdokin että on siinä kuosissa että voi viedä pois, jossain pajalla sitten lopputarkastus jonka seurauksena hyvityshinta vähän laskee.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
Ehkä myyjien innokkuuteen vaikutti nyt tieto hitaasta toimituksesta (vaikka kovasti mulle puhuivat muutamien kuukausien toimituksesta saattoivat tietää että menee yli vuosi). Samoin, jos saavat provikkaa jäi sekin pois kun ostettiin käteisellä.
 
  • Tykkää
Reactions: 3me
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
Suurin palvelun tarve taitaa olla siinä, että sumplii vaihtoautosta itsensä eroon ja yhdistelee sen rahoitukseen fiksusti.

Verkkokauppa ei käytännössä oikein toimi tuohon.
Eikös vaihtoauton myynti nettipalveluilla suoraan autoliikkeille ole tänä päivänä aika helppoa? Tosin myyminen ja rahojen saaminen mahdollisimman lähellä uuden auton ostohetkeä voi aiheuttaa hikkaa vs. vanhan dumppaaminen liikkeen pihaan ja uudella lähtö. Itse olen laitellut suoraan vaihtoautoliikkeiden nettilomakkeisiin tai wa-yhteystietoihin tiedot + kuvat ja pari kertaa en olisi yksityiseltä varmasti samoja rahoja saanut.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 656
Eikös vaihtoauton myynti nettipalveluilla suoraan autoliikkeille ole tänä päivänä aika helppoa? Tosin myyminen ja rahojen saaminen mahdollisimman lähellä uuden auton ostohetkeä voi aiheuttaa hikkaa vs. vanhan dumppaaminen liikkeen pihaan ja uudella lähtö. Itse olen laitellut suoraan vaihtoautoliikkeiden nettilomakkeisiin tai wa-yhteystietoihin tiedot + kuvat ja pari kertaa en olisi yksityiseltä varmasti samoja rahoja saanut.
Itse juuri myin autoraha.fi kautta vanhan pois yksityiselle ja seuraavana päivänä saman firman kautta yksityiseltä uusi auto alle. Hyvä palvelu, rahat oli seuraavana päivänä tilillä ja uuden auton kanssa ei tarvinnut kun kännykällä allekirjoittaa soppari sähköisesti, kun olin jo edellisen auton kanssa hoitanut tunnistautumisen katsastusasemalla.

Eli tässä siis saatiin rahoitus hoidettua tuon kautta, joka siis yksityisten kaupassa on varmasti se hankalin kohta…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 012
Eikös vaihtoauton myynti nettipalveluilla suoraan autoliikkeille ole tänä päivänä aika helppoa? Tosin myyminen ja rahojen saaminen mahdollisimman lähellä uuden auton ostohetkeä voi aiheuttaa hikkaa vs. vanhan dumppaaminen liikkeen pihaan ja uudella lähtö. Itse olen laitellut suoraan vaihtoautoliikkeiden nettilomakkeisiin tai wa-yhteystietoihin tiedot + kuvat ja pari kertaa en olisi yksityiseltä varmasti samoja rahoja saanut.
Itse juuri myin autoraha.fi kautta vanhan pois yksityiselle ja seuraavana päivänä saman firman kautta yksityiseltä uusi auto alle. Hyvä palvelu, rahat oli seuraavana päivänä tilillä ja uuden auton kanssa ei tarvinnut kun kännykällä allekirjoittaa soppari sähköisesti, kun olin jo edellisen auton kanssa hoitanut tunnistautumisen katsastusasemalla.

Eli tässä siis saatiin rahoitus hoidettua tuon kautta, joka siis yksityisten kaupassa on varmasti se hankalin kohta…
En ole kokeillut. Minusta helpointa on ajaa vanhalla autolla autoliikkeen pihaan ja vaihtaa avaimet ja ajaa uudella autolla kotiin. Se on sitten toinen asia, että paljonko siitä mukavuudesta on valmis maksamaan…
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Avaimet oli autossa sisällä valmiina, tililtä vaan toimituksen hyväksyntä ja kovaa ajoa. Koko ostoprosessissa alusta loppuun ei tarvinnut nähdä yhtään ihmistä, kaikki hoituu puhelimella ja hyvä niin. Seuraava autonikin on varmaankin Tesla.

Joku muu ehkä saisi lisäarvoa siitä että myyjän kanssa vääntäisi hinnasta ja kävisi jotain ominaisuuksia läpi ja ties mitä säätöä. Itse taas arvostan eniten sitä että saan homman hoidettua puhelimella muutamassa minuutissa ilman mitään sirkustemppuja ja pelleilyä. Olin kuitenkin ostamassa autoa ja auton sain.
2008 kävellessäni Toyota-kauppaan arvostin sitä että myyjä tuli kärppänä luokseni ja alkoi aktiivisesti ehdottaa eri autoja tarpeisiini, koska itse en oikein tiennyt tarkalleen millaista etsin. Toyotankin olin valinnut merkiksi lähinnä sen takia että se oli saanut hyvän rankkauksen jossain katsastustilastoissa. Kauppias sai käännytettyä minut pois esim. yhdestä käytetystä "sportti-Yariksesta" hieman isompaan Aurikseen, mistä jälkikäteen olin hänelle kiitollinen kun en sitten kuitenkaan mitään pizzataksia ollut ostamassa vaan perhekäyttöön.

Juuri tällä hetkellä olisi sitten eri sävelet. Jos marssisin nyt autokauppaan, luultavasti olisin jo aika tarkkaan päättänyt minkä auton haluan ostaa, semminkin kun sähköauto se tulisi taas olemaan. Nykytilanteessa Teslan myyntimalli sopisi minulle erinomaisesti, varsinkin jos sillä oikeasti olisi jotain alentavaa vaikutusta hintaan väliportaan jäädessä pois.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
En ole kokeillut. Minusta helpointa on ajaa vanhalla autolla autoliikkeen pihaan ja vaihtaa avaimet ja ajaa uudella autolla kotiin. Se on sitten toinen asia, että paljonko siitä mukavuudesta on valmis maksamaan…
Tällaisia ihmisiä on paljon jatkossakin ja siksi kivijalkakauppa palvelualtiine automyyjineen toimii jatkossakin. Premium-merkeillä sadat lisävarusteet ja verhoiluvaihtoehdot jopa edellyttää sitä. Asiakkaan kanssa juodaan sumppia ja plärätään nahkapenkkien eri sävyjä oviverhoilusta puhumattakaan.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
276
onko joku yrittäjä jolla firman auto täyssähkö saanut kotilataukset firman piikkiin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 542
On muuten jäätävän iso toi ID.7, 4.96 metriä. Vertailun vuoksi Passat farmari on 4.77m ja Arteon farmari on 4.86m.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
onko joku yrittäjä jolla firman auto täyssähkö saanut kotilataukset firman piikkiin?
En ymmärtänyt kysymystä. Miksei saisi, jos pystyy esittämään laskelmat lataukseen käytetystä sähköstä? Tietysti vähän haastavaa jos on pörssisähkösopimus.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 896
En ole noilla uusilla volkkareilla ajanut niin onko ne hipaisukytkimet ajatuksenakin huono vai onko toteutus vaan huono?
Noi näyttää aika samalta kuin mun uudessa Audissa. Tottuu parissa päivässä, mutta silti vanha rulla oli ainakin minusta parempi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 109
onko joku yrittäjä jolla firman auto täyssähkö saanut kotilataukset firman piikkiin?
Tästä juuri jostain luin koskien työsuhdeautoja.

Sen kotilatauksen saa laskuttaa firmalta, mutta ei saa peria enempää kuin mitä itse maksaa, joka on sinänsä helppoa jos ladatun sähkön mittaa ja on kiinteähintainen sähkö.

Jos on esim pörssisähkö, niin saa laskuttaa enintään laskutuskauden matalimman hinnan mukaan!! Ei esim keskihinnan tms, joka kuulosta aika hurjalta, koska lähes jokaiselle kuullehan sattuu noita 0,xx snt/kwh hintoja pörssisähköön. Jos kulutuksen mittaa tuntikohtaisesti, niin en näe millä perusteella se todellinen hinta ei kävisi perusteeksi.

Tosin nyt kun mainittiin yrittäjä, niin jos kyse on esim firman pakusta, niin sen sähkön ALV ketjuhan katkeaa tuohon yksityiseen kuluttajaan..? Tuohon voisi joku kirjanpitoa paremmin ymmärtävä vastata.

Yksi ratkaisu voisi olla tietysti ottaa se kotiosoitteen sähkösopimus firman nimiin ja laskuttaa se muu kuin lataussähkö edelleen itseltä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tästä juuri jostain luin koskien työsuhdeautoja.

Sen kotilatauksen saa laskuttaa firmalta, mutta ei saa peria enempää kuin mitä itse maksaa, joka on sinänsä helppoa jos ladatun sähkön mittaa ja on kiinteähintainen sähkö.

Jos on esim pörssisähkö, niin saa laskuttaa enintään laskutuskauden matalimman hinnan mukaan!! Ei esim keskihinnan tms, joka kuulosta aika hurjalta, koska lähes jokaiselle kuullehan sattuu noita 0,xx snt/kwh hintoja pörssisähköön. Jos kulutuksen mittaa tuntikohtaisesti, niin en näe millä perusteella se todellinen hinta ei kävisi perusteeksi.
Sähkön saa aina laskuttaa firmalta todellisen kulun mukaan, oli sitten minkälainen sopimus tahansa. Mitattava ja todennettava joo ja se mahdollisesti muuttuva hinta tekee tuosta haastavan, mutta ei mahdotonta. Verojuristi
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Vaihteeksi sähköauto palanut. Vaihteeksi todellakin, sillä edellinen oli 2019. Tällä kertaa tosin palo ei alkanut akusta, eikä akku edes syttynyt tuleen...

En tiedä onko allaoleva lähinnä klikkiotsikko, vai onko kiinalaisilla sähköautoilla jokin kohonnut riski palaa poroksi?
Tuo olisi sikälikin outoa että eikös kiinalaisissa ole varsin usein LFP-akut ainakin Kiinassa, joiden pitäisi olla vielä palokestävämpiäkin?
En nyt muista oliko tuossa videossa esitetty mitään suhdelukuja, vai selittyvätkö nuo "useat" palot sillä että Kiinassa sähkövimpaimia on vain niin halvatusti käytössä, joten pakostakin jotkut niistä palavat?
Vai onko kiinalaisilla oikeasti pahoja laadunvarmistusongelmia akuissaan?

 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 969
Eihän tuossa suomen tapauksessa akulle ollut käynyt mitään eli kaippa ne joltain osin on ”palokestäviä”.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Tuleeko oikeasti yllätyksenä, että Kiinassa tehdään halvalla ja nopeasti paskaa? Komea on kuori, mutta Polestar 2 sen näytti et pari vuotta käytössä ja fiilis on kuin 15v Corollassa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 790
Tuleeko oikeasti yllätyksenä, että Kiinassa tehdään halvalla ja nopeasti paskaa? Komea on kuori, mutta Polestar 2 sen näytti et pari vuotta käytössä ja fiilis on kuin 15v Corollassa.
Miten polestar 2:nen muuttuu parissa vuodessa 15-vuotta vanhaksi corollaksi? En ole siis ajanut kumpaakaan.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 204
Kiinalaisten ongelmat tulevat lähinnä siitä millaista laadunvarmistusta suoritetaan. On kyseessä sitä länsifirma tai kiinafirma nii kyse on pitkälle siitä kuinka hyvin valmistuksen laatua valvotaan. Paljon tulee roskaa, mutta sitä tulee niin halvalla että kyse on ennemmin laadun hallinnasta.

Tietty auton tyylisessä tuotteessa niitä sähkölaitteita on paljon, joten laatua pitää valvoa palikoillle erikseen ja vielä tietty kokoonpanolle myös. Todennäköisesti ne mahdolliset ongelmat tuskin tulevat siitä, että tekniikka olisi jollain lailla heikkoa vaan ennemmin siitä miten valmistuksessa saadaan kerättyä huonot palikat pois.

Kiinalaisten sähkötuotteiden laatu kun on perinteisesti sitä että yksi kymmenestä on kuranttia mutta niitä saa sen kolmekymmentä yhden länsivalmisteen hinnalla niin noita sitten voi joko korjailla tai testata hyvin ja käyttää se kolme vs. yksi länsimainen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 397
Ei niita nyt silti ihan solkenaan pala koska en ole Pekingissa nahnyt 6 vuoteen yhtakaan palanutta autoa. En edes sahkomopoa vaikka niiden vasta pitaisikin olla yksia palopommeja. En sano etteiko niita palaisia mutta kylla se harvinaista taytyy olla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
557
Kiinassahan on klassikko, että tehtaalla tehdään normaalin työvuoron jälkeen "iltavuoro" jossa kootaan asiakkaan tietämättä laadunvarmistuksessa tms. hylätyistä osista kopiotuotteita, jotka myydään sitten epävirallisille markkinoille.

En olisi yllättynyt että näin käy myös akkutehtailla tai jopa autotehtailla....
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 204
Ei niita nyt silti ihan solkenaan pala koska en ole Pekingissa nahnyt 6 vuoteen yhtakaan palanutta autoa. En edes sahkomopoa vaikka niiden vasta pitaisikin olla yksia palopommeja. En sano etteiko niita palaisia mutta kylla se harvinaista taytyy olla.
No siis eihän tuollaista pienempää kiinaelektroniikkaa ostaenkaan ne juurikaan pala. Itsekin kun olen ostanut, niin ennemmin ne lahoavat kahdessa vuodessa (lakkaavat toimimasta joko osittain tai kokonaan) tai sitten muutamalla testikerralla antavat vähän kipinää ja lakkaavat toimimasta (savun hajua vai tulla tai sitten ei). Osa sitten on jo alunperin tehty juuri ja juuri toimiviksi, eli esim. niistä läpimenevä virta on hyvin pieni (tai komponenttien vastustus iso).

Osasyy sille ettei "kiinatavaraa" tule itse enää tilattua kun laadunvalvonnan osuuden maksan nykyään mielelläni (yleensä joku paikallinen ja/tai länsimainen taho, joskus myös kiinalainen firma EU:ssa).

Länsimaihin tulevassa tavarassa on jo tehty pitkälle valmiiksi tuo isompi esikarsinta onneksi. Sähköautojen kohdalla uskon kyllä laadunvalvonnan olevan ihan kunnossa ja ongelmien tulevan lähinnä esim. sisustuksen osalta ja sellaisten osien kohdalla joiden kriittisyys on pienempää eli missä laadun heikkous ei näy suoraan päälle (esim. materiaalien väsyminen muutamassa vuodessa tai kytkimien hajoaminen tms.). Näiden kohdalla kiinalaisetkin ovat toki edistyneet ja varmasti hinnaston yläpäästä kun kiinalaisittain tavaraa hankkii niin saa yleisemmin ihan kuranttia tavaraa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 274
Mites tollanen Teslan tai no muunkin sähköauton lataus? Olis autokatos tulossa ja harmikseen "väärälle puolelle", eli avoin puoli tulis ns. etuperin katokseen ajaen vasemmalle puolelle (sään armoille osin). Kestääkö laturi tuollaisessa autokatoksen tolpassa vuosikaudet vuodenajasta riippumatta ja voiko siitä ladata autoa yhtä kätevästi? Parempi varmasti ois, että ois ns. autokatoksen umpiseinällä se laturi, mutta entä avoseinä/tolppa - onko ongelmia luvassa?

Vai pitääkö vaan suosiolla peruuttaa auto katokseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 765
Mites tollanen Teslan tai no muunkin sähköauton lataus? Olis autokatos tulossa ja harmikseen "väärälle puolelle", eli avoin puoli tulis ns. etuperin katokseen ajaen vasemmalle puolelle (sään armoille osin). Kestääkö laturi tuollaisessa autokatoksen tolpassa vuosikaudet vuodenajasta riippumatta ja voiko siitä ladata autoa yhtä kätevästi? Parempi varmasti ois, että ois ns. autokatoksen umpiseinällä se laturi, mutta entä avoseinä/tolppa - onko ongelmia luvassa?

Vai pitääkö vaan suosiolla peruuttaa auto katokseen?
Auton pää se ikävämpi ongelma on, pistäisin säältä suojaan jos suinkin mahdollista. Toisaalta jos ostat laturin jossa on 7 m tms johto, niin auton saanee kytkettyä oli se miten päin tahansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 542
Teslan oma laturin johto ulottuu hyvin, parkkeeraa kumminpäin vain. Mutta itse totesi heti sen, että pienin kokonaisvaiva on siinä, että vaan peruuttaa auton laturille. Sen pitkälle vedetyn laturinjohdon keriminen takaisin rullalle kun on paljon työläämpää kun se peruutus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Ketjua luin viimeks viime vuonna joskus, joten en tiedä onko asiaa käsitelty.

Mitenkäs jos ajaa sähköauton "karille", eli kunnon pohjakosketus missä akut tai suojat ottaa vähän kipeää - eikä mene leimasta läpi kun ne uudet katsastussäännöt vähän tarkempia. Korvaako vakuutus tunaroinnin vai meneekö akunvaihto omaan piikkiin tai auto paaliin?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Ketjua luin viimeks viime vuonna joskus, joten en tiedä onko asiaa käsitelty.

Mitenkäs jos ajaa sähköauton "karille", eli kunnon pohjakosketus missä akut tai suojat ottaa vähän kipeää - eikä mene leimasta läpi kun ne uudet katsastussäännöt vähän tarkempia. Korvaako vakuutus tunaroinnin vai meneekö akunvaihto omaan piikkiin tai auto paaliin?
Vakuutushan sen korvaa olettaen, että sähköautossa on kasko. Vahinkohan tuo on siinä missä vaikka auton peruuttaminen seinään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Vakuutushan sen korvaa olettaen, että sähköautossa on kasko. Vahinkohan tuo on siinä missä vaikka auton peruuttaminen seinään.
Tietenkin joo, ajattelin vähän suppeasti. Tuli vaan mieleen kun tuttava otti kontaktia Leafilla mökkitiellä kiven kanssa eikä kumpikaan ole nähnyt auton pohjaa, että mitähän seuraavaksi.
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 563
Maikkarin Kymppiuutisissa oli tänään autojen maahantuojien mainosspotti sähköautojen puolesta. Uusien sähköautojen myynti on tipahtanut kolmannekseen viime kevääseen verrattuna. Sitä ei sanottu uutisessa, mutta yleisestikin ottaen uusien henkilöautojen myynti on romahtanut Suomessa ja vuotuinen myynti on tippumassa 60-luvun tasolle.

Spotissa haastatellut maahantuoja ja asiantuntija vaativat, että valtion tulisi rahallisesti tukea sähköautojen ostajia, jotta Suomi pysyisi mukana ilmastomuutoksen vastaisessa taistelussa.

En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi valtion pitäisi tukea uusien henkilöautojen ostajia, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan 7-9 miljardia euroa velkaa joka vuosi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 804
Viestejä
4 192 500
Jäsenet
70 790
Uusin jäsen
Theboss666

Hinta.fi

Ylös Bottom