Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 146
Kia EV9 konseptimallista on paljon juttua, mutta mahtaako lopullinen versio tulla millä aikavälillä?

Tuo vaikuttaa aika sopivalta jenkkilotjalta sikäläiseen markkinaan ja sisätilojen muuntautuminen vaikuttaa ennemmin pikkubussilta kuin autolta :). Sinänsä mielenkiintoista nähdä paljonko noista ominaisuuksista tulee sitten lopulliseen versioon.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Kyllä sinäkin silti varmaan haluat, että jos puolivälin jälkeen tuleekin eteen yllätys ohituksessa, että tarvittaessa siitä autosta löytyy potkua korjata tehty virhe? Tehoreservistähän tässä oli kyse ja sen mahdollistamasta joustavuudesta. Ei tehoreservin löytyminen ja haluaminen tarkoita sitä, että nollat taulussa pieneen väli lähetään ohi niin paljon kuin autosta lähtee.
En varsinaisesti kaipaa tehoreserviä ohitustilanteiseiin, koska lähtökohtaisesesti en ikinä lähde ohittamaan tilanteeseen, jossa riskiä voisi syntyä. Ohitukset siis useimmiten aina vain ohituskaistalla tai jos sellaista ei ole niin kaksikaistaisella tiellä en lähde ohittamaan letkaan, jossa joku muu voisi lähteä itseni perään. Näin ollen tilanteessa voi aina jarruttaa ja palata takaisin omalle kaistalle turvallisesti.

Tässä elämän aikana on oppinut, että kun lähtee reissuun riittävän ajoissa, niin ei tarvitse päästä joka ikisestä vähän hitaammin ajavasta ohitse. Hermot kiittää määränpäässä, kun laittaa marssivauhdin päälle aktiivivakkariin eikä stressaa, että joku ajaa nyt 5 km/h liian hiljaa. Säästetty aika määränpäässä on yleensä kuitenkin muutamia minuutteja ja jos lasten kanssa reissaa pidempää matkaa, niin lapset joka tapauksessa vaatii pysähdyksiä niin usein, että ne isolla vaivalla ohitetut autot menee heittämällä ohi seuraavalla huoltsikkapysähdyksellä. Mä en siis lähde liikenteeseen kilpailemaan aikaa vastaan vaan mieluummin ajan rauhallisesti perille ilman stressailua ja hermojen menetystä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Eiköhän tuo tehoturvallisuus keskustelu jo riitä. Sähköauto on ihan muista syistä parempi kuin polttomoottorilla toimiva auto. Teho on vaan extraa, kun se on halpaa sähköautoon tehdä, eikä kulutuskaan kärsi ylimääräisestä tehosta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 179
Eiköhän tuo tehoturvallisuus keskustelu jo riitä. Sähköauto on ihan muista syistä parempi kuin polttomoottorilla toimiva auto. Teho on vaan extraa, kun se on halpaa sähköautoon tehdä, eikä kulutuskaan kärsi ylimääräisestä tehosta.
Tähän muuten hennosti liittyen, onko kellään tietoa/faktaa miten sähkömoottorin hyötysuhde muuttuu kierrosluvun mukaan? Vai pysyykö "about samana" läpi rangen?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Toi motarin pätkä oli vaan nyt päälimmäisenä mielessä, koska sitä on nyt tullut viime aikoina suhattua ja ihmeteltyä tuota sähköautoliikennettä. Ja ei, motarilla noi ei ole mikään ongelma.

Ja ei, en ahdistu rekasta tai raskaasta kalustosta nykyisellään, koska toinen noista on rajoitettu tuohon maksiminopeuteen ja toinen on se paljon hehkutettu 400-heppainen perhevankkuri ja 0-100 3s. Samat lippahatut täällä keulii noilla vehkeillä, jotka ei koskaan uskaltaneet edes ulosmitata sen 50heppaisen micran tehoja.
Minua ei sähköautojen tehoissa kiinnosta huippunopeus, vaan kiihtyvyys eli se että kaksisuuntaisella 100km/h maantiellä saan turvallisesti ohitettua edessä köröttelevän heinäkuormaa vetävän traktorin, tai pääkaupunkiseudun kehäteiden välillä käsittämättömän lyhyillä liittymillä kiihdytettyä nopeasti 80 km/h liikkuvan muun liikenteen sekaan, esim. Kehä III Petikon ABC:n kohdalla länteen päin oleva liittymä: todella lyhyt, ylämäkeen, tiukan mutkan jälkeen. Siinä on moni heikommin kiihtyvä naisautoilija jumittanut liittymän päähän kun ei ehtinyt/uskaltanut muun liikenteen sekaan.

Aivan kärkisijoille tehot eivät (sähkö)autonvalinnassani pääse, mutta ihan kiva että sähköautoissa noin yleisesti tuntuu tuo kiihtyvyyspuoli olevan ripeää.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Tähän muuten hennosti liittyen, onko kellään tietoa/faktaa miten sähkömoottorin hyötysuhde muuttuu kierrosluvun mukaan? Vai pysyykö "about samana" läpi rangen?
Hyötysuhde kasvaa kun kierrokset nousee. Hyötysuhde on kuitenkin hyvä myös pienillä kierroksilla. Näitä hyötysuhde ja tehokäyriä kierrosten mukaan löytyy internetistäkin mielin määrin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 179
esim. Kehä III Petikon ABC:n kohdalla länteen päin oleva liittymä: todella lyhyt, ylämäkeen, tiukan mutkan jälkeen. Siinä on moni heikommin kiihtyvä naisautoilija jumittanut liittymän päähän kun ei ehtinyt/uskaltanut muun liikenteen sekaan.
Tiedän tuon liittymän ja se on todellakin surkea mutta näiden samojen kuskien ongelma on siinä etteivät he uskalla ulosmitata nykyisten polttistenkaan tehoja joilla kerkeäisi ihan hyvin liikenteen sekaan kunhan vaan uskaltaa painaa pedaalia.

Perisyntihän on se että kiihdytys alkaa vasta kun on ensiksi tiirailtu mahdollisia aukkoja mihin mennä kun pitäisi ensiksi kiihdyttää reilusti ja vasta sitten etsiä se aukko.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 179
Hyötysuhde kasvaa kun kierrokset nousee. Hyötysuhde on kuitenkin hyvä myös pienillä kierroksilla. Näitä hyötysuhde ja tehokäyriä kierrosten mukaan löytyy internetistäkin mielin määrin.
Jep sähkömoottorien käyriä noin yleisesti on näkynytkin, lähinnä mietin modernien BEVien osalta onko näissä jotain merkittäviä eroja vrt. sähkömoottorit yleensä mutta ilmeisesti ei.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Siinä on moni heikommin kiihtyvä naisautoilija jumittanut liittymän päähän kun ei ehtinyt/uskaltanut muun liikenteen sekaan.
Tuskin olisi liittynyt liikenteen sekaan tehoautollakaan.

se että kaksisuuntaisella 100km/h maantiellä saan turvallisesti ohitettua edessä köröttelevän heinäkuormaa vetävän traktorin, tai pääkaupunkiseudun kehäteiden välillä käsittämättömän lyhyillä liittymillä kiihdytettyä nopeasti 80 km/h liikkuvan muun liikenteen sekaan
Miten ihmiskunta on pärjännyt ennen sähköautoja ?

Liikenne ollut varman yhtä kaaosta kun kukaan ei ole päässyt liikenteen sekaan liittymistä. Liittymien pientareilla kilometrinen jonot. Ja kukaan ei ole onnistunut ohittaman turvallisesti. Maanteiden varsilla romuttuneita autoja ja ristejä sielä sun täällä.

Onneksi nyt kaikki on toisin.
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Ikävä kyllä rangesta ei ollut kysymys, sillä se aiheuttikin ihmetystä tuolle matkalle.
Mistä tiedät ettei ollut?

Myönnän että olen itsekin muutaman kerran Porvoon motarilla ajanut hienoista alinopeutta, joskus jopa rekan, Porvoon liikenteen bussin tai ison pakettiauton peesissä, koska olen mielessäni laskenut että loppupäivän ajoihin menee x kWh ja nyt akussa on vain vähän yli sen, joten otetaanpa varman päälle, varsinkin kun ei ole niin kiire olenko työpaikalla 5 min aiemmin vai myöhemmin.

Tänään tosin ajoin mittarivirheen kera 106 km/h vakkari päällä (rajoitus motarilla 100 km/h) vaikka kotoa lähtiessä akkua oli jotain 46% jäljellä ja työpaikalle päästyäni 23%, mutta laskin että jos nyt töissä saan ladattua työpäivän aikana 55%:iin, ei ole mitään vaikeuksia päästä takaisin kotiin, ja mennä illalla kauppareissun yhteydessä latailemaan ilmaista sähköä kauppakeskukseen 22kW teholla.

Joku saattaa tehdä saman päästäkseen esim. kotiinsa ilman välilatauksia, koska niiden matkalla olevien pikalatureiden hinnat ovat 50c/kWh tai minuuttihintaisia. Tai ei vain jaksa ottaa selvää mitä pikalatureita välillä on.

Eli kyllä siihen joidenkin sähköautojen alinopeuteen yleensä jokin looginen syy on. Kun 2021 kesällä bensan hinta nousi jo kovin korkealle, koitin silloisella bensa-autollanikin välillä kuinka alas saisin bensakuluni jos ajankin hiljempaa, radio + ilmastointi pois päältä. Kyllä silloin kun polttoaineiden hinnat huitelivat 2,5€/l, kyllä motarilla näkyi paljon hidastelevia polttisautoja, joiden otaksuin halunneen säästää polttoainekuluissaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Nopeuseron ohitettavaan ei pitäisi olla niin suuri että kiihdytys olisi järkevää. Jarrulla 40km/h pois ja ohitettava on edelläsi alle 50m:n matkalla. Uusi yritys sitten fiksumassa paikassa.
Ääh... olen mielestäni suht rauhallinen autoilija joka välttää riskejä, mutta kyllä varsin usein, vähänkin pääkaupunkiseudun ulkopuolelle eksyneenä, maantiellä edessä saattaakin yllättäen körötellä traktori. Esim. täällä Porvoossa päin olen usein sellaisessa tilanteessa ollut, ainakin 80km/h teillä, en muista olisiko ollut myös 100km/h teillä.

Ei niitä välttämättä uskalla nopeutta vähentämättä suoraan ohittaa, edessä voi olla mutka ja ohituskielto just sillä kohtaa. Sitten himmaillaan traktorin perässä jonkin aikaa ja kun näyttää turvalliselta, ripeä kiihdytys ohi.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Tämä ei muuten pidä paikkaansa sitten, jos joku kuvittelee näin. Jos ohitustilanteessa tilannenopeus nousee reippaasti korkeammaksi (eli mitä nopeampi ohitus), niin sitä suurempi riski menettää auton hallinta. Vastaavasti myös reaktioaika äkkinäisiin tapahtumiin on pienempi (hirvi tiellä, muu este tiellä, lammikko tiellä, nimeä itse) ja seuraukset ovat kohtalokkaampia. Lopputuloksena enemmän kuolemia ja vammautumisia, sekä itselleen että sivullisille. Näitä riittää tässäkin maassa, "kyllä mun BMW menee näillä vanhoilla renkailla jäisellä tiellä 200km/h".

Ohitus ei saisi tapahtua tarpeettoman nopeasti. Jos tilanne näyttää pahalta, jarruta ja palaa takaisin kaistallesi - älä nosta nopeutta vain ehtiäksesi äkkiä kun saatoit säästää loppumatkassa sen 10s (tai tappaa sen vastaantulevassa autossa olevan lapsen). Ei voi ottaa egolle niin pahasti ettei pysty keskeyttämään ohitusta jos se ei ollutkaan hyvä paikka. Vielä parempi, odota paikkaa jossa on ohitusmahdollisuus - niitä on lisätty maanteille valtavasti.
200-300hv autolla et siihen 200km/h kovin nopeasti pääse, eikä sekään tässä ole pointtina. En ole vieläkään nähnyt yhtäkään hyvää argumenttia miksi olisi turvallisempaa ajaa 90hv autolla vs 200hv

Tuo 200hv tai 150kW on aika vakio monessa sähkärissä. Miksi sitä pitäisi vähentää?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Kuten kirjoitin, että tällä kertaa istuin pussikaljojen kanssa kartturin paikalla ihmettelemässä.
Etkös sinä vättänyt ettet saanut vastausta, vaan meinasit lentää autosta vauhdissa ulos vaikka hienovaraisesti asiasta utelit? Vai senkö verran kaveri kuitenkin paljasti ettei missään tapauksessa kyse ollut kulutuksen vähentämisestä (mikä kuitenkin on tutkijoiden mukaan ja tilastojen valossa se syy sähköautoilla himmailuun 99,973% tapauksista), mutta todellista syytä ei sitten suostunutkaan kertomaan vaan vihastui utelusta?

Jotain taidat jättää kertomatta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Etkös sinä vättänyt ettet saanut vastausta, vaan meinasit lentää autosta vauhdissa ulos vaikka hienovaraisesti asiasta utelit? Vai senkö verran kaveri kuitenkin paljasti ettei missään tapauksessa kyse ollut kulutuksen vähentämisestä (mikä kuitenkin on tutkijoiden mukaan ja tilastojen valossa se syy sähköautoilla himmailuun 99,973% tapauksista), mutta todellista syytä ei sitten suostunutkaan kertomaan vaan vihastui utelusta?

Jotain taidat jättää kertomatta.
Ei vaan kysymykseeni ja ihmettelyyni en saanut vastausta auton omistajalta ja sitä tässä haen. Kirjoitinko tosiaankin noin epäselvästi? Niin ja rangesta, ainakaan siitä matkalla tarvittavasta rangesta ei voi olla kysymys, koska se siirtymä mentiin ihan puhtaasti yhdellä akullisella, mikä ei aiheuttanut matkalla toimenpiteitä tai pysähdyksiä.

Mitä "väittämästä" vielä puuttuu?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Miten ihmiskunta on pärjännyt ennen sähköautoja ?
Ajamalla pidemmän matkaa traktorin perässä ilman ohittamisia, joskus jopa määränpäähän asti, ja pysähtymällä useammin liittymien päähän miettimään että mitäs tässä.

Kyllä muistan edellisellä bensa-Toyotallani ohitus- tai liittymätilanteita jotka saivat toivomaan että kiihtyisi nyt vähän paremmin, mitä vaikeutti lisäksi manuaalivaihteisuus.

Tehokkaammista turbopolttiksista noin yleisesti, eikös turboviive vaikuta myös ohitustilanteisiin, verrattuna sähköauton tehoreservin välittömyyteen?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Ei kai tästä ollut kyse? Muistelin että lähti siitä kun joku sanoi että se 400hp tuo lisää turvallisuutta ja tätä en usko sekuntiakaan jos verrokkina on 200hp.
Itse olen tuosta 200-300hv puhunut, riippuen auton painosta. Joku ID4 ja 200hv on ihan jees, mutta fat e-tron samalla teholla olisi aika vätys. Siksi niissä vakiona se 350-400hv
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Jos nyt lohduttaa, niin sen n. 400 heppaisen teslan jatkuva teho on luokkaa 80kW (1h ajan) vaatimustenmukaisuustodistuksen (CoC) mukaan.

Tosin mulla on pieni arvaus mistä tuo johtuu, eikä liity lämmön tms. hallintaan…
Ei tarvita paljoa arvailua päätelläkseen, että esimerkiksi 80 kWh akusta ei saa tuntikeskiarvona yli 80 kW jatkuvaa tehoa tunnin ajaksi.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
547
Asiasta kukkaruukkuun. Tesla ei näytä suoraan ilmoittavan autojensa tehoa. Mites esim uusien model Y mallien tehot mahtaa olla, rwd - awd - perf ?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Tehokkaammista turbopolttiksista noin yleisesti, eikös turboviive vaikuta myös ohitustilanteisiin, verrattuna sähköauton tehoreservin välittömyyteen?
Ei millään tavalla. Jos ohittamissuoritteen onnistuminen on turboviiveestä kiinni niin kuski on kaistapää.

Jälleen kerran. Ei se auto vaan kuski.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Ei vaan kysymykseeni ja ihmettelyyni en saanut vastausta auton omistajalta ja sitä tässä haen. Kirjoitinko tosiaankin noin epäselvästi? Niin ja rangesta, ainakaan siitä matkalla tarvittavasta rangesta ei voi olla kysymys, koska se siirtymä mentiin ihan puhtaasti yhdellä akullisella, mikä ei aiheuttanut matkalla toimenpiteitä tai pysähdyksiä.

Mitä "väittämästä" vielä puuttuu?
Rangesta saattaa silti olla kyse, koska ehkä hän halusi pidentää toimintamatkaa koska tiesi tulevan vielä lisäajoja päälle, tai koska joutui just silloin maksamaan 70c/kWh pörssisähköstä joten halusi maksimoida niin kalliilla sähköllä ajettavan kilometrimäärän.

Ajatustenlukija en ole joten en voi varmaksi sanoa miksi kaverisi ajoi hiljempaa juuri kyseisessä tapauksessa, mutta yleensä syy on jokin näistä kolmesta:

1. Halu vähentää auton kulutusta, yllämainituista syistä. Eli halu maksimoida tietyllä energiamäärällä saavutettava toimintamatka.
2. Tuore isä jonka herännyt suojeluvaisto sekä lapsiaan että heidän isäänsä eli itseään kohtaan saa höllentämään kaasujalkaa (ei sinänsä liity sähköautoihin, olen havainnut saman isäilmiön polttomoottoriautoillakin).
3. Polttomoottoriautoilijoita kohtaan kettuilu.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Luokkaa 280/350/450hv
Mun käsittääkseni taas 299hp, 450, ja karvan verran yli 500..

EDIT: tarkennuksia:

RWD 299hp tulee björnin testivideossa jossa näkyy 220kW maksitehoksi OBD:n yli.

LR taas yhden tyyppihyväksynnän mukaan, antaa kyllä Performance tehot... Sekavaa.
Engine code as marked on engine3D3 (front only ); 3D7 (rear only )
Maximum hourly output65kW
Maximum net power158 kW (front); 220 kW (rear)

Ilmeisesti kaikki Y:t ovat saman tyyppihyväksynnän alla, mutta variantti-koodista saa tarkan datan selville:
Näyttökuva 2023-2-8 kello 11.06.52.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 179
Tehokkaammista turbopolttiksista noin yleisesti, eikös turboviive vaikuta myös ohitustilanteisiin, verrattuna sähköauton tehoreservin välittömyyteen?
Vaikutus on lähinnä teoreettinen, kun sen polkimen survoo pohjaan niin siinä ei montaa sekunnin murto-osaa mene kun aski on löytänyt sopivan pykälän ja kierrokset optimaalisella alueella. Moderni iso turbodiesel vääntää kuin juna jostain 1600 rmp:stä ylöspäin, bensapuolella taas tehoa tulee aika laajalti rajoittimeen asti.

Ongelmat viiveessä on niillä vähemmän tehokkailla turboilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ja nyt kun päästiin vauhtiin, niin avatkaas mulle hieman asiaa mihin en saanut vastausta ja sitä en ole itse millään keksinyt, että mikä siinä on, että nyt kun on alla ollut pari kuukautta sähköauto, niin miksi se nopeus tippuu sieltä suurimmasta sallitusta 5-20km/h alle? Tuota olen nyt päässyt pari kertaa todistamaan pussikaljojen kanssa etupenkiltä käsin ja melkein sain kävellä viime reissulta takaisin kun asiasta kysyin, kuitenkin vielä edellisen auton aikana samoilla pätkillä oli päiväsakkoraja se maaginen rajoitin.
Mä olen ainakin huomannut että mitä enemmän auto antaa dataa kulutuksesta yms, niin sen aktiivisemmin sitä hyödyntää, josta tietysti seuraa se että ajonopeutta ei pakko ole oltava se mikä tikkarissa sallitaan + löysät.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Mä olen ainakin huomannut että mitä enemmän auto antaa dataa kulutuksesta yms, niin sen aktiivisemmin sitä hyödyntää, josta tietysti seuraa se että ajonopeutta ei pakko ole oltava se mikä tikkarissa sallitaan + löysät.
Tuota minäkin tuossa aiemmin vähän vihjailin. Aikoinaan 80-luvulla kun tuli ensimmäisiä suuntaa antavia "kulutusmittareita" (mm. Toyota?) mitkä perustui imusarjan alipaineeseen rupesi jengi kyttäämään niitä ja kiihdytykset oli sitten joillakin piinallisen hitaita. Noissa vaan sitten tuppaa joillakin katoamaan suhteellisuudentaju mitä tarkemmin kulutuksen näkee.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Vaikutus on lähinnä teoreettinen, kun sen polkimen survoo pohjaan niin siinä ei montaa sekunnin murto-osaa mene kun aski on löytänyt sopivan pykälän ja kierrokset optimaalisella alueella. Moderni iso turbodiesel vääntää kuin juna jostain 1600 rmp:stä ylöspäin, bensapuolella taas tehoa tulee aika laajalti rajoittimeen asti.

Ongelmat viiveessä on niillä vähemmän tehokkailla turboilla.
Eri mieltä kokemusperäisesti, kun minulta on moderneja turbodieseleitä ollut useita. Mitä vääntävämpi vehje, niin sitä isompi turbo ja kauemmin kestävä ahtopaineen nosto. Toki esim. bemarin tuplaturbo on hyvä ja triplaturbossa ymmärtääkseni viivettä ei pahemmin ole. Sähkö- tai lataushybridi on vasteeltaan silti eri maata peruskoneisiin (yksiturboinen) nähden ja ainakin omaa ajamistani helpottanut juurikin liittymisissä, valoissa ja ohituksissa. Bemarin, mersun ja audin kutoskoneet ovat silti upeita pelejä ja kiihtyvyydessä eivät taida esim. 80-120 km/h alueella jäädä sähköautoille.

Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla? Ionic 5 voisi olla, mutta armoton odottelu. Mielellään tänä kesänä auton haluaisin, kun voisi päästä fiksummin omasta lataushybridistä eroon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Mä olen ainakin huomannut että mitä enemmän auto antaa dataa kulutuksesta yms, niin sen aktiivisemmin sitä hyödyntää, josta tietysti seuraa se että ajonopeutta ei pakko ole oltava se mikä tikkarissa sallitaan + löysät.
Totta varmaan tuokin. Jos nyt niitä käyttökuluja mietitään, niin onhan ne tippuneet todella rajusti siitä parin kuukauden takaisesta, mutta jos ja kun se ei varsinaisesti kiinnostanut silloin polttisaikana, koska ajettiin siellä päiväsakkorajoilla, niin en usko sen nytkään olevan mikään kynnyskysymys, tosin mistäs minä tiedän, jos vaikka viimeiset rahat on kiinni siinä sähköautossa. Ja kuten kirjoitin, niin ajettiin se 5-20km/h alle rajoituksen. +löysät ja ylinopeus on sitten jokaisen oma asia varsinkin tyhjällä autolla ja noita on mielestäni aivan turha odottaa/vaatia kuljettajalta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Rangesta saattaa silti olla kyse, koska ehkä hän halusi pidentää toimintamatkaa koska tiesi tulevan vielä lisäajoja päälle, tai koska joutui just silloin maksamaan 70c/kWh pörssisähköstä joten halusi maksimoida niin kalliilla sähköllä ajettavan kilometrimäärän.

Ajatustenlukija en ole joten en voi varmaksi sanoa miksi kaverisi ajoi hiljempaa juuri kyseisessä tapauksessa, mutta yleensä syy on jokin näistä kolmesta:

1. Halu vähentää auton kulutusta, yllämainituista syistä. Eli halu maksimoida tietyllä energiamäärällä saavutettava toimintamatka.
2. Tuore isä jonka herännyt suojeluvaisto sekä lapsiaan että heidän isäänsä eli itseään kohtaan saa höllentämään kaasujalkaa (ei sinänsä liity sähköautoihin, olen havainnut saman isäilmiön polttomoottoriautoillakin).
3. Polttomoottoriautoilijoita kohtaan kettuilu.
Tässähän se varmaan vastaus onkin, kiitos. Mutta ihan oikeasti tuo kohta 3, onko tätä todellakin olemassa? Tai toisin päin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Autoissa voisi olla joku €/100km näyttö kanssa, luulisin että tollainen kannustaisi säästämään energiaa kaikkein parhaiten kun näytössä lukisi isolla että maksaa 20€/100km kun ajaa kovaa? Toki vähän työlästä kun pitäisi näpytellä polttoaineen/sähkön hinta jokaisen tankkauksen/latauksen jälkeen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Autoissa voisi olla joku €/100km näyttö kanssa, luulisin että tollainen kannustaisi säästämään energiaa kaikkein parhaiten kun näytössä lukisi isolla että maksaa 20€/100km kun ajaa kovaa? Toki vähän työlästä kun pitäisi näpytellä polttoaineen/sähkön hinta jokaisen tankkauksen/latauksen jälkeen.
Sähkön hintahan olisi helppo vetää jostain API:n kautta, mutta olen jo pitkään ihmetellyt miksei polttoaineen hinnat ole netissä näkyvissä? Tai esim. ABC-mobiili sovelluksessa lukee paljonko lataus maksaa, mutta polttoaineen litrahintoja sieltä ei löydy
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ei kyllä ole vakiona läheskään kaikissa. Esimerkiksi fat e-tronissa ei ole edes adaptiivista vakionopeudensäädintä vakiona, mikä on täysin käsittämätöntä.
Oho, onko toi joku erikoishintainen ja erikoisvarusteltu kulimalli ainoastaan suomilinjalta?
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Oho, onko toi joku erikoishintainen ja erikoisvarusteltu kulimalli ainoastaan suomilinjalta?
Eiköhän tuo ole täysin softakysymys. Avaahan tuo jälkimarkkinoille aivan uuden tuotteen kun toinen omistajakin voi ruksia "lisävarusteita" mitä ensimmäinen omistaja nuukuuksissaan ei ole raksinut eli siis ei ole aktivoitu. Niinkuin ne kuuluisat takapenkkien lämmittimet.
Nykyään kun nähdään vielä tietokoneelta mistä autosta ei ole aktivoitu mitäkin voidaan kohdistaa täsmämainontaa yksilötasolla.

Kohta rupeaa putkahtamaan näyttöön erikoistarjouksia "varusteista" NYT ADAPTIIVINEN VAKIONOPUSSÄÄDIN 12 KK 50%
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Oho, onko toi joku erikoishintainen ja erikoisvarusteltu kulimalli ainoastaan suomilinjalta?
Ei ole, yhdessä liikkeessä oli vierekkäin 2kpl saksasta tuotuja, kummassakaan ei adaptiivista.

Eiköhän tuo ole täysin softakysymys. Avaahan tuo jälkimarkkinoille aivan uuden tuotteen kun toinen omistajakin voi ruksia "lisävarusteita" mitä ensimmäinen omistaja nuukuuksissaan ei ole raksinut eli siis ei ole aktivoitu. Niinkuin ne kuuluisat takapenkkien lämmittimet.
Nykyään kun nähdään vielä tietokoneelta mistä autosta ei ole aktivoitu mitäkin voidaan kohdistaa täsmämainontaa yksilötasolla.
Audilta ei saa tuota varustetta jälkikäteen, 3k maksaa palikat jos haluaa itse virittää. Adaptive Cruise Control (ACC) for Audi e-tron GE, 2.998,80 €



E: Sama jatkuu vielä Q8 etron faceliftin myötä, progress paketissa normi vakkari, täytyy ottaa progress plus paketti jos haluaa adaptiivisen: Varustetasot ja paketit > Q8 e-tron > q8-e-tron > Audi Finland
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Ei ole, yhdessä liikkeessä oli vierekkäin 2kpl saksasta tuotuja, kummassakaan ei adaptiivista.



Audilta ei saa tuota varustetta jälkikäteen, 3k maksaa palikat jos haluaa itse virittää. Adaptive Cruise Control (ACC) for Audi e-tron GE, 2.998,80 €



E: Sama jatkuu vielä Q8 etron faceliftin myötä, progress paketissa normi vakkari, täytyy ottaa progress plus paketti jos haluaa adaptiivisen: Varustetasot ja paketit > Q8 e-tron > q8-e-tron > Audi Finland
Niin uskomattomalta ku kuulostaakin niin mersulla ei myöskään ole edes vaikka EQE 53 AMG (120k€ alkaen) aktiivikruisea eikä keyless go vakiona vaan jos oikein konfiguraattoria tulkitsin niin pitää ottaa 6400€ maksava paketti.
Bemarin i4 myös nuo pitää ruksata erikseen mutta ihan hiluilla ja tuskin kukaan jättää pois.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla? Ionic 5 voisi olla, mutta armoton odottelu. Mielellään tänä kesänä auton haluaisin, kun voisi päästä fiksummin omasta lataushybridistä eroon.
Eipä sille taida olla. Laita tesla tilaukseen vaan. Kyllä se silmä siihen tottuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 676
Totta varmaan tuokin. Jos nyt niitä käyttökuluja mietitään, niin onhan ne tippuneet todella rajusti siitä parin kuukauden takaisesta, mutta jos ja kun se ei varsinaisesti kiinnostanut silloin polttisaikana, koska ajettiin siellä päiväsakkorajoilla, niin en usko sen nytkään olevan mikään kynnyskysymys, tosin mistäs minä tiedän, jos vaikka viimeiset rahat on kiinni siinä sähköautossa. Ja kuten kirjoitin, niin ajettiin se 5-20km/h alle rajoituksen. +löysät ja ylinopeus on sitten jokaisen oma asia varsinkin tyhjällä autolla ja noita on mielestäni aivan turha odottaa/vaatia kuljettajalta.
Oletko ihan varma, että olis akku riittänyt matkalle, jos olisi ajettu rajoituksen mukaan? Kyllä tuo nyt muuten niin oudolta kuulostaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 146
Käytettynä noita Audin nelikoita saa uutta Teslan y mallia halvemmalla, mutta uutena taitaa olla tällä hetkellä aika hiljaista jos nopeasti autoa haluaa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 528
Käytettynä noita Audin nelikoita saa uutta Teslan y mallia halvemmalla, mutta uutena taitaa olla tällä hetkellä aika hiljaista jos nopeasti autoa haluaa.
Saahan sitä e-tron 50 mallia, mutta siinä on pienempi akku sekä suurempi kulutus kuin teslassa.

Jää range sinne 200km paikkeille näillä keleillä. Isompiakkuisella 55 mallilla parin asteen pakkasessa pääsee sen 320km, hieman yli jos vetää ihan 100%->0%, mutta audissa ei ole nollan jälkeen pelivaraa eli aika riskillä menee.

Ja kuten mainittua, saa olla tarkkana että siinä oikeasti on varusteet mitä haluaa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 185
Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla?
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
No ei ihme kun Suomessa on rekisterissä miljoona peräkärryä/traileria/asuntovaunua sun muuta perässävedettävää.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 636
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
Ja kyllä se koukun tarve taitaa Y:n kanssakin tulla vastaan kun vaikka seuraavan kerran Gigantista hakee pesukonetta tms hajonneen tilalle. Taitaa just ärsyttävästi olla liian pieni se luukku koneelle vaikka muuten mahtuisi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Kysyn nyt uudestaan, että onko tuolle Tesla Y LR:lle sähköautovaihtoehtoa, kun tarve on tilalle, nelikolle ja koukulle mahdollisimman halvalla? Ionic 5 voisi olla, mutta armoton odottelu. Mielellään tänä kesänä auton haluaisin, kun voisi päästä fiksummin omasta lataushybridistä eroon.
Sinuna ostaisin sen ja jos et tykkää, myyt sitten myöhemmin vaikka mulle. Hyvää hintaan toki.

Osta sitten pienemmällä rengaskoolla ja talvirenkaiksi kitkat kun tykkäisin sellaisista sitten enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 557
Autoissa voisi olla joku €/100km näyttö kanssa, luulisin että tollainen kannustaisi säästämään energiaa kaikkein parhaiten kun näytössä lukisi isolla että maksaa 20€/100km kun ajaa kovaa? Toki vähän työlästä kun pitäisi näpytellä polttoaineen/sähkön hinta jokaisen tankkauksen/latauksen jälkeen.
Vaikea toteuttaa koska sähkölatauksien hinta voi olla mitä vain 0-70c/kWh väliltä. Mulla taitaa latausmaksut esim. viimeisen kuukauden ajalta olla pyöreä 0€, vaikka kilometrejä kuvittelisin kertyneen sinä aikana yli 2500km. Voi olla että ensi kuussa latausmenoni ovat jotain aivan muuta.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Ja kyllä se koukun tarve taitaa Y:n kanssakin tulla vastaan kun vaikka seuraavan kerran Gigantista hakee pesukonetta tms hajonneen tilalle. Taitaa just ärsyttävästi olla liian pieni se luukku koneelle vaikka muuten mahtuisi.
Kai sinne nyt luukusta tavallinen pesukone menee?? Eihän se ole fylleineen kuin joku 65*65 senttiä kyljellään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 305
Viestejä
4 156 879
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom