Yleistä keskustelua sähköautoista

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Mä näinkin maanantaina kait neljännen e-Soulin liikenteessä reilun 6kk sisällä. Tuota harvinaisempi näky tku-salo-tku välillä taitaa vain olla vanhemmat Leafit (kun niillä ei pääse eestaas tota väliä :rofl: )
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
Juu kyllä niitä riittää. Hyvä auto kaikkine vikoineen jos budjetti sen sallii joten ihan ymmärrettävää. Itse olen kiinnittänyt huomiota miten tuntuu että näkisin jatkuvasti 2021 tai uudempia kolmosia vs vanhemmat. Tyyliin 2/3 on 2021 tai uudempia mikä on tavallaan veikeää.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Onko muuten mitään tilastoa millaisen keskiarvo-säästön saa kun (todellisen) ajonopeuden tiputtaa 100->80kmh? Isoimmat hyödyt tulee varmaankin niissä autoissa joissa on surkein ilmanvastus (huono kerroin ja iso pinta-ala) mutta onkohan tälle jotain keskiarvoa, Björnin videoista voisi ehkä löytyä.

Mutulla pudotuksen pitäisi olla selvästi suurempi kuin 20%
Model S mun kokemuksella (2x S ja yht 150 tuhatta takana) > 100kmh > kesällä 470km ja 80km/h 600km 2018 100D autona.

Vanhempi 85 sarjan akulla jne aika samat suhteessa. Joku 370km vs 450km 100 vs 80
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Uudellamaalla kyllä, mutta eipä tarvitse Tampereen jälkeen paljoa kanssatesloja moikkailla.
Kyllä täällä Oulun korkeudella melkein päivittäin tulee Tesla vastaan kasitiellä kun töihin aamuisin ajelee. Niitä näki yllättävän kauan sitten ensimmäisiä tien päällä ottaen huomioon kuinka heikko latausverkko täällä vielä oli pari kolme vuotta sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
Tässä lienee jonkinlainen vääristymä siinä suhteessa, että todennäköisesti kiinnität erityistä huomiota Tesloihin, joten ne pomppaavat enemmän silmille. Otetaan esimerkkinä Espoo, jossa on paljon Tesloja ja tilastoksi Espoon liikennekäytössä olevat autot 30.6.2022:

Tesloja 1237 kpl
Volksvageneita 15901kpl
Toyota 14451 kpl
Volvo 10242 kpl
Skoda 9964 kpl

Ja vielä bonuksena pari pienempää merkkiä jotka on Teslan edellä Espoossa:
Mazda 1964 kpl
Mitsubishi 1319 kpl

Toki Teslalla on ajossa vähemmän yksittäisiä malleja kuin noilla muilla merkeillä, niin sinänsä yksittäisenä mallina Model 3 voi olla aika korkealla. Mutta varmastikin Golfit, Corollat, Octaviat, ynnä muut on vielä reippaasti edellä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Kyllä täällä Oulun korkeudella melkein päivittäin tulee Tesla vastaan kasitiellä kun töihin aamuisin ajelee. Niitä näki yllättävän kauan sitten ensimmäisiä tien päällä ottaen huomioon kuinka heikko latausverkko täällä vielä oli pari kolme vuotta sitten.
Sujuvana siirtymänä, tietääkö kukaan onko se "Oulun tauti":na tunnettu ongelma, eli bensa-autoissa jakohihnan kuluttava tiepöly tms aiheuttanut jo ongelmia sähköautoille tai onkohan sellaisia odotettavissa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
828
Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Jo tilattuja autoja on nihkeämpi perua enää, mutta ihmettelen jos korkea sähkön hinta ei näkyisi talven/ensivuoden myynnissä. Laskelmat muuttuvat aikalailla jo jollain 30c hinnallakin vs. 5c varsinkin jos jo entuudestaan on oltu vähän siinä rajoilla. Toisaalta jos on aikonut hankkia sähköauton ja nyt on alkanut epäilyttää ei vaihtoehto todennäköisesti ole uusi polttomoottoriauto vaan hankinnan lykkääminen. Joka näkyy taas autojen entisestään rapeassa keski-iässä :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 251
Muista samaa mieltä mutta tarkennetaan nyt vielä että jarrujen koko ei selitä käytännössä mitään vanteiden kasvaneista koosta.

EDIT: Model S Plaidissa 410mm jarrulevyt (17" vanne = 435mm), Model S Performance 385mm levyt, ID4 Pro performance 340mm jne

ping @Mariini

EDIT2: ilmeisesti maailman suurimmat levyt on jossain Bentleyssä, 440mm
Vanteen sisähalkaisija on pienempi ja jarrusatuloidenkin täytyisi mahtua, esim. 308mm jarruille minimi on 16"
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Vanteen sisähalkaisija on pienempi ja jarrusatuloidenkin täytyisi mahtua, esim. 308mm jarruille minimi on 16"
Tämä, oman S mallin 19” vanne nippa nappa mahduttaa jarrulevyn sisälleen. 18” vanteita mittailtiin ja ei vaan mene edes kiina tinat. Tosin tuo 19” näyttää melko pieneltä tässä, nyt ne talvivanteina ja kesällä 20” alla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Kolmonen taitaa olla kohta jo yleisin auto liikenteessä, koko ajan tulee vastaan.
On se totta, mutta ei se minua ainakaan haittaisi. Olisi helpompi sulautua massaan jos poliisit ovat pillit vinkuen perässä. Aiemmin ajoin Toyota Aurista jota myös näki jatkuvasti liikenteessä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Kyllä täällä Oulun korkeudella melkein päivittäin tulee Tesla vastaan kasitiellä kun töihin aamuisin ajelee. Niitä näki yllättävän kauan sitten ensimmäisiä tien päällä ottaen huomioon kuinka heikko latausverkko täällä vielä oli pari kolme vuotta sitten.
Todistit juuri pointtini, melkein päivittäin :)
Ajoin juuri 20 minuuttia Hämeenlinnanväylää välillä Helsinki-Hyvinkää. Vastaan tuli ainakin 7 Teslaa. Uudellamaalla (varsinkin pk-seutu) Tesloja tulee vastaan lähes joka ajokerta.


Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Neljän viikon keskihinta pörssisähköllä yöaikaan alle 10 senttiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Itse kyllä miettisin noita julkisia latauspisteitä, mikä niiden hintataso tulee olemaan, jos sähkön hinta on jatkuvasti korkealla. Onko niissä näkynyt vielä mitään korotuksia?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Toisaalta eikö ainakin dieselille ole luvattu jotain hintapompsahdusta taas?

Sähkönhinta elää niin hirmuisesti että jos nyt olisi pakko hankkia uusi sähkösopimus, luultavasti ottaisin pörssisähkön, ja autojen latailu (ja tietty muukin sähkönkäyttö) pyrittäisiin tarkasti ajoittamaan halvoille ajoille. Sikäli hyvä että sähköautoja tulee yleensä latailtua öisin, jolloin pörssisähkö tuppaa olemaan halvempaa. Määräaikainen kiinteähintainen soppari sitten ehkä ensi keväänä, jos hinta on tullut selvästi alas.

Kun viime syksynä sähköautoni ostin, silloin sekä sähkön että bensan hinta oli selvästi nykyistä halvempaa, ja silti laskin että kyllä kannattaa minulle. 95E oli silloin n. 1,7€/l ja määräaikaisen sähkösopparin olisi kerrostaloasuja silloin saanut varmaan jollain 5-6c/kWh.

Vuoden alussa sitten bensan ja dieselin hinta lähti rajuun nousuun joka kallisti vaakaa vielä paljon lisää sähköautoilun hyväksi, mutta sen jälkeen kyllä sähkönkin hinta on kivunnut kovasti.

Juuri nyt sitten näyttää että sähkön hinta jatkaa nousuaan vuoden loppua kohden, polttoaineista ei tarkkaa varmuutta (voi olla että taantuma laskee hintoja jonkin verran kuten on jo laskenutkin), mutta ensi keväänä voi taas olla ihan eri meisinki.

Sähkön ja polttoaineiden hintojen vaihtelut menevät ilmeisesti sikäli ristikkäin että polttoaine tuppaa olemaan kalleinta kesällä (kesäloma), ja sähkö taasen sydäntalvella.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Mä näinkin maanantaina kait neljännen e-Soulin liikenteessä reilun 6kk sisällä. Tuota harvinaisempi näky tku-salo-tku välillä taitaa vain olla vanhemmat Leafit (kun niillä ei pääse eestaas tota väliä :rofl: )
Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.

Tosin aivan viime aikoina on muutamia taas näkynyt, en tiedä voivatko olla vuokra-autoja kun käsittääkseni joku autonvuokrausliike tms. Suomessa osti läjän Zoeja vähän aikaa sitten. Ja Tallinnassa heinäkuun lopussa näin yhden Viron rekkarissa olevan Zoen, niin ja oli jollain tallinnalaisella myös Cupra!

EDIT: e-Soulia olen nähnyt aika usein... tosin vain sen takia että yksi sellainen tuppaa käymään latailemassa samalla Lidlin laturilla kuin minä. :)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Jo tilattuja autoja on nihkeämpi perua enää, mutta ihmettelen jos korkea sähkön hinta ei näkyisi talven/ensivuoden myynnissä.
Joo kauppiaat ei ota enää sähköautoja vaihdossa nyt kelpaa vaan bensa- ja dieselvehkeet. No mut eihän se ole keltään pois jos molemmat ovat jatkossa käyttökelpoisia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Itse kyllä miettisin noita julkisia latauspisteitä, mikä niiden hintataso tulee olemaan, jos sähkön hinta on jatkuvasti korkealla. Onko niissä näkynyt vielä mitään korotuksia?
Toistaiseksi hyvin pieniä. ABC-lataus on nostanut muutamalla sentillä per kWh joissain latauspaikoissa. Muita korotuksia en ole huomannut.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Sähkönhinta elää niin hirmuisesti että jos nyt olisi pakko hankkia uusi sähkösopimus, luultavasti ottaisin pörssisähkön, ja autojen latailu (ja tietty muukin sähkönkäyttö) pyrittäisiin tarkasti ajoittamaan halvoille ajoille.
Näin olen pakotettu tekemään, mikään tarjotuista 24kk sopimuksista ei ollut vaihtoehto. Ennemmin kikkailua ”halvoilla” tunneilla. Työnantajan lämmitystolpasta saa varsin edullista ajosähköä. 6A virralla kestää pistorasia ja samantehoista kuin polttisautojen esilämmitys. 8h aikan liruu 10kWh akkuun. Joka päivä kun laittaa auton ”lämmitykseen” niin akkua riittää ajoihin ja akku sekä kabiini lämmin. Vielä kun autosta voisi antaa virtaa taloon, voisi pestä pyykit ja astiat työpäivän jälkeen. Tosin uskon vahvasti, että suomalainen kateus iskee ensi talvena ja sähköauton lataus kielletään työpaikallani.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Useimmille riittää kun muutaman kerran viikossa yöllä. Spot-sopimuksella tuo varmasti onnistuu jatkossakin edullisesti, jos jaksaa hieman katsoa, milloin lataa. Toki itseäkin voisi hieman hirvittää spot-sopimuksen ottaminen, jos talo lämpiäisi sähköllä, mutta jos muu sähkön käyttö on vähäistä niin en näe ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Olen aivan samaa mieltä, joku Ioniq 5 on sisältä niin luotaantyöntävä kuin olla ja voi. Miksi niistä piti alkaa tekemään sellaisia hyperfuturistisen näköisiä ja unohtaa se käytettävyys aivan täysin. Tästä hyvänä esimerkkinä juuri tehty testi vanha Volvo vs. uudet autot.
Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen. Se kun ei ole lähellekään pahimmasta päästä, jopa aika perinteinen. Perustoiminnot ovat järkevästi saatavilla kun vertaa vaikka id-sarjaan. Tai Cupra Borniin, jossa volumesäätökin oli onnistuttu ratissa liukupinnalla rikkomaan :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen.
Tämä bongahti ensimmäisenä mieleen näistä mitä itse olen käynyt koeistumassa/koeajamassa. Bornissa ei ole tullut käytyä, kun siihen ei saa koukkua.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Tämä bongahti ensimmäisenä mieleen näistä mitä itse olen käynyt koeistumassa/koeajamassa. Bornissa ei ole tullut käytyä, kun siihen ei saa koukkua.
Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
19
Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.
Vene kulkee perässä joka viikko useamman kerran ja kärry pari kertaa vuodessa.

Omassa lähipiirissä valtaosalla on tarve koukulle vähintään kerran kuussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Onko muilla kokemuksia näistä uusista Lidlin laturista että lataa hitaasti? Helsingin Tukkutorin uudesta laturista latasi Chademosta Leafia max 30 kWh teholla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
504
Keskustelussa esiintyy tämä koulun tarve jatkuvasti. Vetääkö porukka paljon kärryä vai onko se vaan jos on joskus tarvetta? Omassa lähipiirissä kenelläkään ei taida olla koukulle tarvetta joten välillä osuu silmään.
Itsellä tarve normaalisti n. kerran kuussa, viime aikoina ollut vieläkin enemmän. Sitten kun alat noita varten vuokraamaan koukullista autoa tai pakua, niin kyllä siinä nopeasti hintaa kertyy.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Mulla on ollut tässä kuussa 4 kertaa; terassin purkaminen ja kuskaus kaatopaikalle, pari kertaa puutavaran hakua ja yksi ikean keikka. Syyskuussa tulee ainakin pari reissua kun pitää hakea polttopuita.
Tarpeettoman hankalaa olisi ilman koukullista autoa ja omaa kärryä. Kertaakaan en ole ladannut kärry perässä kun Y:n sähkörange riittää näin kesällä melkein 250km kärryn kanssa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Omakotitalossa kun asuu ja remppaa/pihahommia/yms. tekee, niin peräkärry on näppärä mahdollisuus. Vuokra-auto ja -kärry olisivat tietysti aina mahdollisuus selvitä vähän halvemmalla, mutta kovin hankalalta se tuntuisi. Ja vähän ehkä hapokkaalta latoa vähintään kymppejä kuokullisen auton vuokraamiseen/laaki. Yleensä kun se sähköauto tulee korvaamaan jotain jo olemassa olevaa, niin kovin tuskalliselta se ainakin itsestä tuntuisi luopua tärkeäksi kokemastani toiminnallisuudesta ja silti latoa kymppitonneja autoon kiinni. Sinällään onneksi itsellä haussa olleen sähköauton kokoluokka oli sellainen, että koukullisia oli tarjolla (toki aina halvemmalla olisi ollut kiva päästä).
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Omakotitalossa kun asuu ja remppaa/pihahommia/yms. tekee, niin peräkärry on näppärä mahdollisuus. Vuokra-auto ja -kärry olisivat tietysti aina mahdollisuus selvitä vähän halvemmalla, mutta kovin hankalalta se tuntuisi. Ja vähän ehkä hapokkaalta latoa vähintään kymppejä kuokullisen auton vuokraamiseen/laaki. Yleensä kun se sähköauto tulee korvaamaan jotain jo olemassa olevaa, niin kovin tuskalliselta se ainakin itsestä tuntuisi luopua tärkeäksi kokemastani toiminnallisuudesta ja silti latoa kymppitonneja autoon kiinni. Sinällään onneksi itsellä haussa olleen sähköauton kokoluokka oli sellainen, että koukullisia oli tarjolla (toki aina halvemmalla olisi ollut kiva päästä).
Totta ja tarua, mutta seuraava kertomus on vähän pilke silmäkulmassa kirjoitettu.

Jos ei muuta, niin jo tuollaisella harmaalla 20k toyotalla sai ihailevan ihmetteleviä katseita, kun rautakaupan pihalla sanoi varastojampalle että lyödään takalaatikko täyteen pihalaattaa. Siinä varovasti kaverin lastaillessa kiviä kyytiin sanoin, että "ei se niin nuukaa ole, jos vähän naarmuttuu. Ihan ronskisti vaan, käyttöesineitähän nämä". Samanlainen tilanne oli huonekaluliikkeessä, kun myyjä ei uskaltanut survoa huonekaluja ajoneuvoon. Voimallahan nekin sinne mahtuivat. Takatilan naarmuthan ei autoliikkeitä yleensä kiinnosta, niin on alkanut itsellä olemaan sisustaan hieman kevyempi asenne eikä siksi peräkärryä jaksa enää ihan jokaisen jutun takia lainailla. Auton ulkopinnoista olen tosin edelleen tarkka, sillä ruosteelle olen kovin allerginen.

Mietin vaan mitä "Jaakko 24v" miettii, kun samalla tavalla joku käy 60ke teslalla ostoksilla :D Täällä on varmasti sellaisestakin kokemus
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.

Tosin aivan viime aikoina on muutamia taas näkynyt, en tiedä voivatko olla vuokra-autoja kun käsittääkseni joku autonvuokrausliike tms. Suomessa osti läjän Zoeja vähän aikaa sitten. Ja Tallinnassa heinäkuun lopussa näin yhden Viron rekkarissa olevan Zoen, niin ja oli jollain tallinnalaisella myös Cupra!
Suomessa Zoe ei ole ollut läheskään niin suosittu kuin muutamassa muussa Euroopan maassa suhteessa muihin sähköautoihin. Green Mobility osti kesällä Suomeen muistaakseni 150 uutta Zoe Z.E. 50 mallia ja sen huomasi ihan rekisteröintitilastoissakin. Niitä näkee nyt Helsingissä aika usein, ovat valkoisia vihreillä teippauksilla. Nettiautossa taas on tällä hetkellä tarjolla iso läjä valkoisia Z.E. 40 mallia, jotka luultavasti sama firma on pistänyt suomalaisille autokaupoille edelleen myytäväksi. Nähtäväksi jää, miten tekee kauppansa, kun pyynnöt ovat mielestäni aika korkeita käytetystä vanhasta mallista, mutta voi olla että näillä markkinoilla kelpaavat silti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Minä taasen olen ihmetellyt kuinka vähän näen Zoea liikenteessä. Pääkaupunkiseudullakin meni aina useita kuukausia ennenkuin näin toisen Zoen. Siksi yllätyin koska sitä markkinoitiin minulle viime vuonna Euroopan eniten myytynä sähköautona, tms... No ei kai sitten sama Suomessa.
Ei Suomen myydyimpien autojen lista muutenkaan vastaa yhtään Euroopan myydyimpiä polttomoottoriautoissakaan.
Kesäkuu 2022
  1. Peugeot 208, 24 488 kpl
  2. Dacia Sandero, 24 299 kpl
  3. Opel/Vauxhall Corsa, 19 679 kpl
  4. Fiat/Abarth 500, 19 500 kpl
  5. Dacia Duster, 19 039 kpl
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Mulla on ollut tässä kuussa 4 kertaa; terassin purkaminen ja kuskaus kaatopaikalle, pari kertaa puutavaran hakua ja yksi ikean keikka. Syyskuussa tulee ainakin pari reissua kun pitää hakea polttopuita.
Tarpeettoman hankalaa olisi ilman koukullista autoa ja omaa kärryä. Kertaakaan en ole ladannut kärry perässä kun Y:n sähkörange riittää näin kesällä melkein 250km kärryn kanssa
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Puuilon kärry on 20€ / vuorokausi. Eihän se yhdeksi kerraksi paljon ole mutta jokin raksaprojekti tulee kuitenkin äkkiä kalliiksi. Mutta kärryt ovat hyviä ja vuokraus sujuvaa joten satunnaiseen tarpeeseen todella hyvä vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Sähköauton kanssa tuo kärryn vuokrauksen hankaluus itse asiassa vielä korostuu, kun ei välttämättä halua kuluttaa holtittomasti akkua turhaan tyhjän kärryn kanssa ajamiseen. Voi tulla "päivän projektissa" kiire, jos pitää ladata jossain välissä, kun muutenkin pitäisi hakea kärry, lastata, tyhjentää ja palauttaa se. (OT: Omassa kuomukärryssä on myös se etu, että kaatiskuormaa voi lastata etukäteen kertymisen mukaan.)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Sähköauton kanssa tuo kärryn vuokrauksen hankaluus itse asiassa vielä korostuu, kun ei välttämättä halua kuluttaa holtittomasti akkua turhaan tyhjän kärryn kanssa ajamiseen. Voi tulla "päivän projektissa" kiire, jos pitää ladata jossain välissä, kun muutenkin pitäisi hakea kärry, lastata, tyhjentää ja palauttaa se.
Ei tuo kovin helposti muodostu ongelmaksi ainakaan pk-seudulla, jos "päivän projekti" on kotona...vetokykyisissä autoissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta aika hyvä range. Jos projekti on vaikka kauempana olevalla mökillä niin sitten ehkä, mutta siinäkin tapauksessa näkisin suurimpana ongelmana edestakaisin ajeluun menevän ajan ja vuokraisin kärryä mieluummin pari päivää tarvetta kauemmiin kuin lähtisin erikseen palauttamaan pitkän matkan päähän. Muutenkin homma voi mennä myös niin päin että vuokrakärryn kanssa niitä vetokilometrejä tuleekin vähemmän, jos sen kärryn vaikka ottaakin vasta siitä mökkipaikkakunnan rautakaupalta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Kyllä se parin tonnin kärrykin kallis investointi on johonkin yksittäiseen projektiin jos sitä ei tule sen jälkeen paljoa tarvitsemaan. Jos kärrylle on säännöllistä käyttöä niin silloin oman ostaminen on sijoitus. Ja tokihan sen voi myydä jos ei tarvitse ja varmaan käytettyjä kärryjä saa suht edullisesti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ei tuo kovin helposti muodostu ongelmaksi ainakaan pk-seudulla, jos "päivän projekti" on kotona...vetokykyisissä autoissa on kuitenkin lähes poikkeuksetta aika hyvä range. Jos projekti on vaikka kauempana olevalla mökillä niin sitten ehkä, mutta siinäkin tapauksessa näkisin suurimpana ongelmana edestakaisin ajeluun menevän ajan ja vuokraisin kärryä mieluummin pari päivää tarvetta kauemmiin kuin lähtisin erikseen palauttamaan pitkän matkan päähän. Muutenkin homma voi mennä myös niin päin että vuokrakärryn kanssa niitä vetokilometrejä tuleekin vähemmän, jos sen kärryn vaikka ottaakin vasta siitä mökkipaikkakunnan rautakaupalta.
Niin, no keskustelussa "hankala" viittasi siihen edelliseen viestiin, että liike on kaukana käyttöpaikasta. Ihan sama mikä skenaario. Itse haluan kärrystä eroon mahdollisimman pikaisesti samana päivänä, niin siihen kiireeseen kun vielä pistäis mukaan sähköauton latauksen, niin :beye: Noh, mun ratkaisu on koukullinen sähköauto ja oma kärry, niin ei tarvitse tuijotella kelloa. Mukavaa, mutta ei taatusti kustannustehokasta.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Niin, no keskustelussa "hankala" viittasi siihen edelliseen viestiin, että liike on kaukana käyttöpaikasta. Ihan sama mikä skenaario. Itse haluan kärrystä eroon mahdollisimman pikaisesti samana päivänä, niin siihen kiireeseen kun vielä pistäis mukaan sähköauton latauksen, niin :beye: Noh, mun ratkaisu on koukullinen sähköauto ja oma kärry, niin ei tarvitse tuijotella kelloa. Mukavaa, mutta ei taatusti kustannustehokasta.
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa. Kelloa voi toki joutua vähän katsomaan. Halpojahan nuo kärryt ovat hankkia, jos on varaa vetokykyiseen sähköautoon. Itse koen mukavaksi sen ei tarvitse pitää omassa pienessä pihassa kärryä, mutta jos olisi enemmän tilaa niin oma olisi ehkä mukava.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa. Kelloa voi toki joutua vähän katsomaan. Halpojahan nuo kärryt ovat hankkia, jos on varaa vetokykyiseen sähköautoon. Itse koen mukavaksi sen ei tarvitse pitää omassa pienessä pihassa kärryä, mutta jos olisi enemmän tilaa niin oma olisi ehkä mukava.
Ollut joskus vuokrakärry ja on nyt ollut pidempään "lainassa" kärry. Onhan tuo pienessä paljon tilaa vievä kun nyt toista kuukautta ollut kärry pihalla. Heti kun tarve loppuu, niin täytyy ihmetellä kuka suostuu ottamaan sen pihalleen viemään tilaa. Olisihan tuo mukavaa jos olisi sen verta tilaa, että saisi kärryäkin pidettyä. Jotta saadaan aasinsilta sähköautoihin, niin sähköautopaikan luontia varten kärry pihassa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Koukullinen auto on toki hyvä omata mutta esimerkiksi motonetistä tai puuilosta saa vuokrattua kympillä peräkärryn päiväksi, toki jos sellainen liike on kovin kaukana niin vähän hankalaa. Ja kuomukärryjä ovat.
Kahden tonnin kärryn arvo tippuu ehkä satasen vuodessa. Näin päin kun ajattelee niin ei kovin montaa kertaa tarvitse vuokrata niin pääsee omilleen varsinkin jos tarve kerralla useammalle päivälle
mutta lienee ot tässä ketjussa..
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tosin uskon vahvasti, että suomalainen kateus iskee ensi talvena ja sähköauton lataus kielletään työpaikallani.
Meillä latauskateus vaihtui lopulta siihen että työkaveritkin laittoivat lopulta sähköautot tilaukseen. :) Yksi osti Teslan, toisella on tulossa e-Mokka, kolmannelle ID.4.

Tosin olin jo silloin sitä mieltä että jos liikaa tulee valitusta, kyllä minä voin työpaikkalatauksessani käyttämäni sähkön hinnan maksaa työnantajalleni, niin ei tule kenellekään nokankoputtamista.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Käytettävyydestä olen samaa mieltä, mutta sinällään hieman ihmetyttää tuo Ioniq 5:n mainitseminen. Se kun ei ole lähellekään pahimmasta päästä, jopa aika perinteinen. Perustoiminnot ovat järkevästi saatavilla kun vertaa vaikka id-sarjaan. Tai Cupra Borniin, jossa volumesäätökin oli onnistuttu ratissa liukupinnalla rikkomaan :D
En ole koeajanut kumpaakaan (Ioniq 5 tai EV6), mutta sähköautoa ostava kaverini kävi ja jommastakummasta hän kovasti valitti että siellä oli ihan liikaa nappuloita, meni pää sekaisin siitä nappulamäärästä. Jotenkin on mielikuva että hän olisi puhunut EV6:sta, mutta saattoi olla myös Ioniq 5. Ja hänen edellinen autonsa oli vanha diesel-bemari, ja silti liikaa nappuloita uudessa sähköautossa.

Osti sitten lopulta Teslan ja on vaikuttanut olevan suht tyytyväinen, bemarinsakin jälkeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Suomessa Zoe ei ole ollut läheskään niin suosittu kuin muutamassa muussa Euroopan maassa suhteessa muihin sähköautoihin. Green Mobility osti kesällä Suomeen muistaakseni 150 uutta Zoe Z.E. 50 mallia ja sen huomasi ihan rekisteröintitilastoissakin. Niitä näkee nyt Helsingissä aika usein, ovat valkoisia vihreillä teippauksilla. Nettiautossa taas on tällä hetkellä tarjolla iso läjä valkoisia Z.E. 40 mallia, jotka luultavasti sama firma on pistänyt suomalaisille autokaupoille edelleen myytäväksi. Nähtäväksi jää, miten tekee kauppansa, kun pyynnöt ovat mielestäni aika korkeita käytetystä vanhasta mallista, mutta voi olla että näillä markkinoilla kelpaavat silti.
Juu näin se varmaan on. Itse mietin valmistaako Renault juurikaan enää Zoea ja kuinka paljon materiaalipula heihin vaikutti, ehkä ei vain ole tullut tarpeeksi hihnalta eikä niiden myynti ole ollut heille niin kannattavaa, jos ovat aiemmin myyneet alhaisella marginaalilla esim. päästäkseen vaan EU-päästörajoitusten alle jotta voivat myydä polttomoottoriautojaan? No hällä väliä, mun ZE50 käy ja kukkuu.

Kai vanhatkin käytetyt Zoet käyvät hyvin kaupaksi jos kerran vanhat Leafitkin Chademoineen tai vanhat Kiat ja Hyundait AC yksivaihelatauksineen viedään käsistä. Zoe (myös pienempiakkuinen ZE 40) on kuitenkin halvemman luokan sähköautoista varsin hyvin varsinkin taajamakäyttöön sopiva, 22kW AC-latauksen ja hintaisekseen hyvän toimintamatkan ansiosta. Toki uusiin halvemmankin luokan sähköautoihin verrattuna DC:n rajoitus 50kW tehoon, tai jopa sen puuttuminen, on jo aikamoinen rajoite moneen käyttöön (ainakin sille kuuluisalle Lapin-reissulle keskitalvella), mutta 22kW AC-lataus helpottaa hieman tuskaa.

Mulle on tulossa syyskussa toistaiseksi pisin reissuni Zoella, yhden päivän aikana pääkaupunkiseudulta Turkuun ja takaisin. Ei ehkä ihan riitä yksi lataus sinne ja takaisin ellei köröttele max 80km/h vauhtia koko matkaa, mutta ei kai siinä mitään, puoli tuntia tai tunnin latailee jollain AC-laturilla Turun päässä sinä aikana kun siellä on...
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
paljonkohan niistä sähköautoista saa virtaa ulos
Yleinen taso on aika huono eli monestakaan ei saa muuten kuin 12V järjestelmän kautta kikkailemalla ehkä max. 1000W tai jos on AC-pistoke niin siitä saa virtaa läppäriin. Sitten on Ioniq5 ja EV6, joista saa 1x16A, jolla jo tekeekin jotain. Isompaan tehotarpeeseen sitten ainakin Leaf ja ehkä jotkin muut chademo-autot, joista saa erillisen monta tonnia maksavan V2G-laturin kautta varmaan montakin kilowattia ja ehkä jopa 3 vaihetta. Jotain muitakin korealaisten tapaan V2L:ää tukevia malleja taitaa olla...joku näistä on varmaan järkevin valinta, mutta parempaa on varmaan tulossa.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
355
Alkaa sähköautoilun hintaetu kuroutua umpeen uusilla sähkön hinnoilla. Siellä 55-60c aletaan jo olla tasoissa riippuen toki verrokeista.
Myin juuri kuun alussa polttiksen pois ja mitä nyt vilkaisin Fuellyä niin tämän vuoden keskiarvot:
- Total km tracked 20892
- Total litres fueled 930,61
- Total spent 2892,73e
- Avg price/l 2,02e
- Avg L/100km 6,8
- Avg. Price/km 0,14e

Tämä yo. vitossarjan biimr-farkku. Rinnalla ja nyt ykkösautoksi jäänyt Q4 joka käytännön tiloiltaan sama ja arkiperformanceltaan astetta parempi.
Ajotk (toki ei siis aidosti latauksista vs. polttis) sanoo keskikulutukseksi reilu 12tkm matkalla 18,9kWh/100km eli 0,189kWh per kilometri. Ajoprofiili molemmilla sama vaikkakin aito talvi kokematta sähköllä. Eli sellainen 74-75c saisi kWh maksaa, että menisi sama mitä tänä vuonna dieseliin. Ehkä lataushäviöt ja ajotkn mahdollisen kusetuksen huomioden raja menee tällä hetkellä jossain 70c per kWh.

Nyt tietysti jos päälle huomioisi verot & käyttövoimamaksut, huollot ja varsinkin arvonlaskun (sekä vaikka pääomakulut) niin sähkö olisi saanut maksaa vielä 3x tuon - siis tällä hetkellä ja näillä hinnoilla mitä käytetyistä pyydetään :D

Lisäksi jos meillä sähkö maksaa 0,70e/kWh niin siinä vaiheessa sähköautoilu yms on ei ihan se isoin ongelma ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Pakkoko se kärry on ottaa siitä kaukana olevasta liikkeestä? Ottaa läheltä kotia niin olennaisesti samat kilometrit ja lataustarpeet kärryn kanssa kuin oman kärryn tapauksessa.
Kehä-3:n ulkopuolelta päivää, lähin liike voi olla kaukanakin (ja siitähän tässä edelleenkin puhuttiin).
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 464
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom