Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 784
Luin tuossa ketjua missä porukka keskustelee Venäjän puolella tehdyistä tankkausreissuista. Sähköautojen latautumisen odottelu ja laturille jonottaminen tuskin on ongelma itä-Suomessa tulevaisuudessakaan. Enemmän taitaa olla sitten kiireisen etelän ja lännen ongelma.
Niinpä.

Itse näen latausasemien käytön seuraavasti:

1) Isojen kaupunkien keskustat, suuret kerrostalolähiöt
Latausmäärät kasvanevat tulevaisuudessa, koska monellakaan ei liene mahdollisuutta ladata autoa taloyhtiön parkkipaikalla. Osalla kuitenkin on ja lisää rakennetaan, joten isoja ruuhkia ei liene odotettavissa.

2) Omakotitalovaltaiset lähiöt ja taajamat
Kaupallisen latauksen tarve aika vähäistä, koska nurkka-ajossa on edullisempaa latailla kotona. Kuka muutenkaan lähtisi tuollaisille alueille latailemaan?

3) Valta- ja päätiet
Tarve kasvaa reippaasti. Syynä on, että näitä tulevat tarvitsemaan aivan kaikki sähköauton käyttäjät. Isot huoltoasemat tai kauppakeskukset ko. teiden varrella saanevat jatkossa aika mukavasti vierailijoita. Juhannuksena, jouluna ja hiihtolomaviikkojen aikaan tiedossa ruuhkia aivan kuten itse liikenteessä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Asia jota tällä hetkellä autossani vihaan :D Tai sit mä en vaan ymmärrä pointtia. Joku ajelee motarilla nopeutta 110km/h - 140km/h ilman vakkaria. Itse ajelen perässä adaptiivisen vakkarin kanssa ja seuraan jojoilmiötä kunnes päätän ohittaa. Nykyisessä autossani tuo siis hidastaa pienimmällä herkkyydellä jo todella pitkältä jolloin ohitukset motarilla pitää aloittaa 200m ennen ohitusta. Siksi mä tuon adaptiivisen olen sivuuttanut ei oleellisena ominaisuutena.
Mulla ei ole pitkän ajan kokemusta adaptiivisesta vakkarista, lähinnä koeajoilta.

Nykyisessä autossa on perinteinen vakkari ja sen kanssa vaivaa just tuo nopeuden vaihtelu. En kyllä ole huomannut noin äärimmäistä käytöstä, yleensä motarilla vaihtelu on enemmänkin 5-10km/h.

Nyt kun adaptiivista vakkaria ei ole, se nimenomaan pakottaa ohittamaan kun vaihtoehtona on ajaa ilman vakkaria. Ehkä sitten huomaan uudet ongelmat kun auto joskus tulee.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Mulla ei ole pitkän ajan kokemusta adaptiivisesta vakkarista, lähinnä koeajoilta.

Nykyisessä autossa on perinteinen vakkari ja sen kanssa vaivaa just tuo nopeuden vaihtelu. En kyllä ole huomannut noin äärimmäistä käytöstä, yleensä motarilla vaihtelu on enemmänkin 5-10km/h.

Nyt kun adaptiivista vakkaria ei ole, se nimenomaan pakottaa ohittamaan kun vaihtoehtona on ajaa ilman vakkaria. Ehkä sitten huomaan uudet ongelmat kun auto joskus tulee.
Kyllä se adaptiivinen vakkari on just tuohon Bueno. Käytän jopa taajamassa melko paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Adaptiivivakkarista on kyllä vaikea luopua sen jälkeen kun siihen on kerran tottunut. Yhtään ruuhkaisemmalla tiellä voi vaan unohtaa sen kaasun käyttelyn kun auto seuraa suhteellisen smoothisti jonossa edellä menevää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Mulla ei ole pitkän ajan kokemusta adaptiivisesta vakkarista, lähinnä koeajoilta.

Nykyisessä autossa on perinteinen vakkari ja sen kanssa vaivaa just tuo nopeuden vaihtelu. En kyllä ole huomannut noin äärimmäistä käytöstä, yleensä motarilla vaihtelu on enemmänkin 5-10km/h.

Nyt kun adaptiivista vakkaria ei ole, se nimenomaan pakottaa ohittamaan kun vaihtoehtona on ajaa ilman vakkaria. Ehkä sitten huomaan uudet ongelmat kun auto joskus tulee.
Moikka, niin siis perinteisellä vakkarilla ei probleema ole juuri kuin tuo 5km/h joka riippuu väännöstä ja vaihteestakin..niin ja nopeudestakin tosiaan. Lähinnä mä tarkoitan sitä, kun joku kruisailee motarilla ilman vakkaria, ja ilman mitään ymmärrystä mitä vauhtia auto kulkee nilkan asennosta ja tien kaltevuudesta riippuen. Näillä ei ole siis vakkaria käytössä ja nopeus seilaa fiiliksen mukaan.
Jos mä ajan normaali vakkarilla perässä, niin mä menen hallitusti ohi kun h-hetki koittaa ja perä on riittävän lähellä. Kun ajan toisella autolla missä adaptiivinen vakkari, niin edessä oleva auto määrittelee kulkuvauhdin ja oman auton herkkyys on todella herkkä. Eli silloin mä ajelen sen edessä olevan kruisailijan perässä ja huomaan kun oma autoni hidastaa 110km/h, kunnes taas hetken kuluttua mennään 130km/h jonka olen asettanut nopeudeksi. Ongelma korjaantuu ohittamalla, mutta tuo herkkyys on se mistä minulle on tullut fiilis adaptiivisen vakkarinopeudensäätimen ärsyttävyydestä. Jos se reagointi siihen edessä olevan auton perseeseen ja vauhtiin tapahtuu 200m ennen, niin en mä ohita autoja motarilla niin kaukaa. Lähinnä ärsyttää jos joku heittää hitaalta kaistalta nopealle ja sitten mennään pitkän aikaa toisesta ohi.

Tosin jos se toimii kivasti noin yleisesti autoissa, niin silloin meikäläisen autossa on vaan surkea toteutus. Ja tämähän ei liity nyt sähköautoiluun varsinaisesti joten sorry offtopicci, mutta Polestar mainittu. :)

EDIT: niin ja olisin voinut kysyä jo aiemminkin, mutta saako adaptiivisen kytkettyä tarvittaessa pois Polestarissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Moikka, niin siis perinteisellä vakkarilla ei probleema ole juuri kuin tuo 5km/h joka riippuu väännöstä ja vaihteestakin..niin ja nopeudestakin tosiaan. Lähinnä mä tarkoitan sitä, kun joku kruisailee motarilla ilman vakkaria, ja ilman mitään ymmärrystä mitä vauhtia auto kulkee nilkan asennosta ja tien kaltevuudesta riippuen. Näillä ei ole siis vakkaria käytössä ja nopeus seilaa fiiliksen mukaan.
Jos mä ajan normaali vakkarilla perässä, niin mä menen hallitusti ohi kun h-hetki koittaa ja perä on riittävän lähellä. Kun ajan toisella autolla missä adaptiivinen vakkari, niin edessä oleva auto määrittelee kulkuvauhdin ja oman auton herkkyys on todella herkkä. Eli silloin mä ajelen sen edessä olevan kruisailijan perässä ja huomaan kun oma autoni hidastaa 110km/h, kunnes taas hetken kuluttua mennään 130km/h jonka olen asettanut nopeudeksi. Ongelma korjaantuu ohittamalla, mutta tuo herkkyys on se mistä minulle on tullut fiilis adaptiivisen vakkarinopeudensäätimen ärsyttävyydestä. Jos se reagointi siihen edessä olevan auton perseeseen ja vauhtiin tapahtuu 200m ennen, niin en mä ohita autoja motarilla niin kaukaa. Lähinnä ärsyttää jos joku heittää hitaalta kaistalta nopealle ja sitten mennään pitkän aikaa toisesta ohi.

Tosin jos se toimii kivasti noin yleisesti autoissa, niin silloin meikäläisen autossa on vaan surkea toteutus. Ja tämähän ei liity nyt sähköautoiluun varsinaisesti joten sorry offtopicci, mutta Polestar mainittu. :)

EDIT: niin ja olisin voinut kysyä jo aiemminkin, mutta saako adaptiivisen kytkettyä tarvittaessa pois Polestarissa?
Missä adaptiivivakkarissa se reagointietäisyys ei ole säädettävissä? Ainakin VAG:ineissa seurantaetäisyyttä voi vaihtaa ja vakioasetus on kyllä ihan fiksu etäisyys ohittamiseen.

Ärsyttävistä vauhdin pumppaajista ei pääse ohi helposti aina mitenkään, kun jos heille sattuu se kiihdytysvaihe silloin päälle kun itse puskee rinnalle, niin minkäs siinä sitten tekee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Oliko Polessa muuten adaptiivivakkarin kanssa hidastus, niin että vilkuttelee jarruvaloja kokoajan? Osassa sähköautoista taitaa nyt olla tällä hetkellä tilanne, että aina kun regen menee päälle, niin samantien välkyttelee jarruvaloja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Vilkuttelee vai sytyttää? Eikös vilkuttelu varmaan noissakin ole säästetty hätäjarrutukseen? Syytähän niiden jarruvalojen on toki syttyäkin jos hidastuvuus ylittää reilusti normaalin polttiksen moottorijarrutuksen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Jotain tuollaista otaksuinkin. Kertoiko some mitä pahimmillaan ovat joutuneet odottelemaan latailuun pääsyä, 5min vai tunti?

Tietenkin sähköautojen määrän kasvaessa kuvittelisi ongelman pahenevan, mutta onneksi latauspaikkojakin tuntuu tulevan jatkuvasti uusia. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuisi olevan paljon vapaata kapasiteettia, tosin Helsingin ydinkeskustan tilanteesta en tiedä jos siellä risteilee paljon sähkötakseja jotka kaikki haluaisivat latailla saman lounastauon aikana.

ChargeFinder äppi lienee hyödyllinen jotta voi ennalta nähdä näyttääkö jollain latauspaikalla olevan ruuhkaa.
Keskusteluista päätellen aika pieniä jonotusaikoja eli puhutaan 5-10 min luokasta. Suurteholatureilla taitaa pääosin latautua uusimmat autot kohtuullisen nopeaa varsinkaan jos ei jengi yritä latailla yli 80% kovin pitkään.

Testasin EV6 pikalatausta viikonloppuna, niin 70% -> 92% meni 17min ja autolla oli ajettu vain 10min kotoa laturille. Lämmin akku ja matalampi lataustason lähtö, niin samassa ajassa olisi varmaan mennyt aika paljon enemmän energiaa akkuun. Vielä kun jaksaisi odottaa omaa autoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Vilkuttelee vai sytyttää? Eikös vilkuttelu varmaan noissakin ole säästetty hätäjarrutukseen? Syytähän niiden jarruvalojen on toki syttyäkin jos hidastuvuus ylittää reilusti normaalin polttiksen moottorijarrutuksen.
Sori, sytyttää. Tuo nyt vain kommenttina jos hiljentää hieman vauhtia esim. loivassa alamäessä tai tiputtaa kympin nopeutta. Ei siis puhuta reiluista hidastuksista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 146
Oliko Polessa muuten adaptiivivakkarin kanssa hidastus, niin että vilkuttelee jarruvaloja kokoajan? Osassa sähköautoista taitaa nyt olla tällä hetkellä tilanne, että aina kun regen menee päälle, niin samantien välkyttelee jarruvaloja.
Mun mielestä tuota jatkuvaa jarruvalojen syttymistä tapahtuu nimenomaan nilkalla ajaessa, cruise pitää nopeuden sen verran tasaisena ettei tuohon jarruvalot sytyttävään hidastukseen ole tarvetta, ellei sitten edessä joku hidasta sen verran kovaa että se joutuu jarruttamaan ettei aja liian lähelle.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Hyundaissa kevyt regen ei vaikuttaisi vielä aktivoivan jarruvaloja, voimakkaampi regenerointi kylläkin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Hyundaissa kevyt regen ei vaikuttaisi vielä aktivoivan jarruvaloja, voimakkaampi regenerointi kylläkin.
Samoin vaikuttaa toimivan Teslassa. Varmaan laskettu että kun ns perus polttiksen moottorijarrun teho ylitetään syttyy valot.

Ja mitä vakkariin tulee. Adaptiivinen on ruuhkassa aivan ihana. Iso ongelma on se jos ei anneta optiota. Teslassa jos esim lumen takia putoaa adaptiivinen, putoaa kaikki muukin sen sijaan että muuttuisi normi vakkariksi. Aivan hirveä reissu ajaa talvella 1200km ilman vakkaria kameravalvottuja teitä. Juu juu, ennen vanhaan ja vali sitä vali tätä. Ei tuokaan olisi ollut ongelma jos kameroista ei olisi tarvinnut huolehtia jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Vaggineissa on mun mielestä aika herkkä tuo jarruvalon syttyminen. Tuntuu että alamäessäkin mentäessa kun tulee regeniä (esim. 50km/h alueella mennään alamäkeä 52km/h ja jos vauhti nousee 53:een, niin jarruvalo syttyy). Turhaan ledit vaan kuluu moisessa. Polessakin tuo syttyy aika pienestä. Kai tässäkin on joku better safe than sorry juttu, ettei tule jotain oikeuskeissejä ilman jarruvaloa jarruttavasta sähköpelistä.
 
Liittynyt
13.10.2020
Viestejä
4
Saako tälle vuodelle uusin autoihin vielä valtion hankintatukea? ID.3 saisi vielä loka-marraskuulle tilattua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Jarruvalojen syttyminen regenissä on nykyisin jollain lailla / direktiivillä säädelty juttu. Uusissa polttomoottoriautoissakin sen pitäisi tapahtua kun tietty hidastuvuus ylittyy - ei pelkästään jarrujen käyttöön liittyen.

Uudehkoilla autoilla ylämäessä moottorijarruttaminen kait pistää jarruvalot palamaan. Tai tyyliin jos moottori leipoo motarilla kiinni, niin jos ei paina kytkintä -> jarruvalot syttyvät.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Mites polestarin hankkijat puntaroi varustepaketteja? Itselle tärkeä olisi vetokoukku ja talvirenkaat, mutta sitten tosiaan nämä paketit joista on kaksi vaihtoehtoa. Onko pilot lite-paketti koettu välttämättömäksi. Itse katselin paketin sisältöä ja mietin, että onko tämä sisältö jotenkin välttämätön 2500€ hintaan:
  • LED-sumuvalot kaarrevaloilla
  • Automaattisesti himmenevät sivupeilit
  • 360° kamera
  • Pilot Assist -toiminto
  • Adaptiivinen vakionopeudensäädin
  • Hätäjarrutusavustin
  • Kuljettajaa avustava katvealueen varoitin (Blind Spot Information System, BLIS)
  • Cross Traffic -varoitin jarrutusavustimella
  • Peräänajovaroitin ja -esto
  • Park Assist -toiminto
Toinen varustepaketti (Plus) tuo sitten mukavuutta, jonka tässä kohtaa itse puntaroin ei-tarvittavaksi 4500€ lisähinnan arvoiseksi. Mutta mites toi Pilot lite herättää ajatuksia?
Tässä jäi mainitsematta ilmalämpöpumppu, ratinlämmitin ja sähköpenkit joista kuljettajan muistilla jotka kuuluvat tuohon 4500e pakettiin, ne ovat ainakin itselle (meille) must have. Lasikatto, qi-laturi ja tummennetut lasit tulee sitten ns. kaupan päälle. Tuo toinen lite-paketti on kyllä itsestäänselvyys. Näihin kun on tottunut nykyautossa niin tuntuisi tyhmältä jos niitä ei enää olisikaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Tuosta ilposta yritin etsiä tietoa, mutta kovin konkreettista hyötyesimerkkiä en löytänyt. Onko kellään aitoa dataa kuinka paljon tuo säästää? Ratinlämmittimen sijaan ostan lämpöset hanskat. Etuna vielä se, että ne voi ottaa mukaan kun poistuu autosta ;)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Luin tuossa ketjua missä porukka keskustelee Venäjän puolella tehdyistä tankkausreissuista. Sähköautojen latautumisen odottelu ja laturille jonottaminen tuskin on ongelma itä-Suomessa tulevaisuudessakaan. Enemmän taitaa olla sitten kiireisen etelän ja lännen ongelma.
Tarkootin, notta ovat tottuneet jonottaan jo ennestään rajamuodollisuuksia yms. ;)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Tuosta ilposta yritin etsiä tietoa, mutta kovin konkreettista hyötyesimerkkiä en löytänyt. Onko kellään aitoa dataa kuinka paljon tuo säästää? Ratinlämmittimen sijaan ostan lämpöset hanskat. Etuna vielä se, että ne voi ottaa mukaan kun poistuu autosta ;)
Ilpin hyöty karsisee autoissa hyvin tehokkaasti kun pakkaset laskee -15 tienoille tai kovemmaksi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 495
Ilppi lämmittää edullisemmin akun kannalta sen -10°C / +10°C välin kuin pelkät vastukset, mutta vaatii lopulta vastukset rinnalleen kun mennään talveen. Eli kylmempää kuin -20°C.

Uutta talvitestiä odottaen -23.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Taitaa yleisesti olla niin, että ilmalämpöpumppu käyttää n. 60% vähemmän virtaa, mutta vain joissakin tilanteissa. Esim. kun lämpötila putoaa tarpeeksi alas niin tehokkuus laskee ja loppujen lopuksi sitä ei enään käytetä.

Tämän lisäksi auto saattaa myös käyttää sähköä vaikkapa akun lämmittämiseen, eli kokonaisuudessa hyötysuhde ei välttämättä ole noin iso.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 214
Taitaa yleisesti olla niin, että ilmalämpöpumppu käyttää n. 60% vähemmän virtaa, mutta vain joissakin tilanteissa. Esim. kun lämpötila putoaa tarpeeksi alas niin tehokkuus laskee ja loppujen lopuksi sitä ei enään käytetä.

Tämän lisäksi auto saattaa myös käyttää sähköä vaikkapa akun lämmittämiseen, eli kokonaisuudessa hyötysuhde ei välttämättä ole noin iso.
Ilpin hyötyjä korostetaan minusta ihan liikaa verrattuna siihen mitä järkevällä ohjelmoinnilla ja akun lämpötilanhallinnalla voidaan saada aikaan / mitä siinä voidaan tehdä täysin pieleen. Esimerkkinä ID4 jossa on ilppi mutta +10C säälläkin auto vielä imaisee jopa 12-13kW kulutuslukemat auton paikallaan seistessään, koska auto pakkolämmittää akkua useiden kilometrien ajan samalla kun lämmitetään sisätiloja.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
59
Jotain tuollaista otaksuinkin. Kertoiko some mitä pahimmillaan ovat joutuneet odottelemaan latailuun pääsyä, 5min vai tunti?

Tietenkin sähköautojen määrän kasvaessa kuvittelisi ongelman pahenevan, mutta onneksi latauspaikkojakin tuntuu tulevan jatkuvasti uusia. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuisi olevan paljon vapaata kapasiteettia, tosin Helsingin ydinkeskustan tilanteesta en tiedä jos siellä risteilee paljon sähkötakseja jotka kaikki haluaisivat latailla saman lounastauon aikana.

ChargeFinder äppi lienee hyödyllinen jotta voi ennalta nähdä näyttääkö jollain latauspaikalla olevan ruuhkaa.
Taitaa olla jotain puolen tunnin tai tunnin odotuksia, mutta tilanne varmaan helpottaa latauspaikkojen lisääntyessä. Abc ja K-lataus tuplaa tänä vuonna latauspaikkojensa määrät eikä siinä ole vielä Rechargen latureita mukana. Teslan Superchargereita on tullut ja tulee lisää myös.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Jos sähköautossa ei ole ilppiä niin pystyykö sitä etäjäähdyttämään? Onko tavallinen jäähdytyskompressori sähköllä?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 876
Jos sähköautossa ei ole ilppiä niin pystyykö sitä etäjäähdyttämään? Onko tavallinen jäähdytyskompressori sähköllä?
Leafissa on ainakin kännykkäetäohjaus vasta ilpin mukana n connecta varustetasolla, joten jäähdytys ei onnistu ilman. (Tämä oma luuloni, ja sen perusteella n connecta tuli tilattua...)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 804
Jos sähköautossa ei ole ilppiä niin pystyykö sitä etäjäähdyttämään? Onko tavallinen jäähdytyskompressori sähköllä?
Mii, Citigo, e-Up akselilla ainakin toimii ongelmitta. 10 minuuttia akun varassa, tolpan päässä niin pitkään kuin antaa mennä. Näihin koppeihin 10 minuuttiakin on ihan riittävästi viilentämään keskikesälläkin "tarpeeksi", toki matkan aikana jäähtyy vielä enemmän (jos sellainen pyynti on).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Jos sähköautossa ei ole ilppiä niin pystyykö sitä etäjäähdyttämään? Onko tavallinen jäähdytyskompressori sähköllä?
Ilppi ei tähän vaikuta. Etäjäähdytys ja etälämmitys toimivat lähtökohtaisesti molemmat, jos auton softa/äppi niitä vain tukee.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
Jos sähköautossa ei ole ilppiä niin pystyykö sitä etäjäähdyttämään? Onko tavallinen jäähdytyskompressori sähköllä?
Ainakin teslassa onnistuu, oma S jäähtyy jne.. hyvä. Ominaisuus mustan nahka sisustan kans.

Myös kaupassa käydessä sisätilat on itsellä asetettu pysyy 20 astees kesää talvea
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
14
Moikka, niin siis perinteisellä vakkarilla ei probleema ole juuri kuin tuo 5km/h joka riippuu väännöstä ja vaihteestakin..niin ja nopeudestakin tosiaan. Lähinnä mä tarkoitan sitä, kun joku kruisailee motarilla ilman vakkaria, ja ilman mitään ymmärrystä mitä vauhtia auto kulkee nilkan asennosta ja tien kaltevuudesta riippuen. Näillä ei ole siis vakkaria käytössä ja nopeus seilaa fiiliksen mukaan.
Jos mä ajan normaali vakkarilla perässä, niin mä menen hallitusti ohi kun h-hetki koittaa ja perä on riittävän lähellä. Kun ajan toisella autolla missä adaptiivinen vakkari, niin edessä oleva auto määrittelee kulkuvauhdin ja oman auton herkkyys on todella herkkä. Eli silloin mä ajelen sen edessä olevan kruisailijan perässä ja huomaan kun oma autoni hidastaa 110km/h, kunnes taas hetken kuluttua mennään 130km/h jonka olen asettanut nopeudeksi. Ongelma korjaantuu ohittamalla, mutta tuo herkkyys on se mistä minulle on tullut fiilis adaptiivisen vakkarinopeudensäätimen ärsyttävyydestä. Jos se reagointi siihen edessä olevan auton perseeseen ja vauhtiin tapahtuu 200m ennen, niin en mä ohita autoja motarilla niin kaukaa. Lähinnä ärsyttää jos joku heittää hitaalta kaistalta nopealle ja sitten mennään pitkän aikaa toisesta ohi.

Tosin jos se toimii kivasti noin yleisesti autoissa, niin silloin meikäläisen autossa on vaan surkea toteutus. Ja tämähän ei liity nyt sähköautoiluun varsinaisesti joten sorry offtopicci, mutta Polestar mainittu. :)

EDIT: niin ja olisin voinut kysyä jo aiemminkin, mutta saako adaptiivisen kytkettyä tarvittaessa pois Polestarissa?
Vastaus tuohon adaptiiviseen, niin saa laitettua normaalitilaan eli toimii ilman adaptiivisuutta. Itse pidän tuota omassa Polestarissa juuri tuossa normaalitilassa ja kytken adaptiivisen käyttöön vain pidemmille matkoille ruuhka-aikoina motareiden ulkopuolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Sanokaas suoraan jos kusen tähän ketjuun, mutta kysymys kotilataus-asemasta. (todennäköisesti kysytty ja vastattu jos kävisi ketjua läpi)
Polestarille ja muihinkin sähköisiin on kaiketi yleistä asennuttaa 11kw kotilataus-asema kodin seinälle eiks vaan?
Oletan, että asennus menee uudella kaapelivedolla pääsulaketaululta jos ei vapaata paikkaa lähempää löydy. Oletan lisäksi, että asennuspaketeissa kaapelointi x metriä välikaton läpi kuuluu asennushintaan. Onko suosituksia 11kw:n kotilatausasemista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 804
Avaimet käteen tarjouksestakin kannattaa varmistaa mitä se hinta sisältää. Väliseinien poraukset, lisämetrit kaapelille jne. voivat tuottaa yllärin, jos haksahtaa "optimoituun" tarjoukseen.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ja jos sähköliittymä kotona on pienempi kuin 3x35A, niin kannattaa ottaa myös jonkinlainen kuormanhallinta mukaan laturin lisäksi, niin ei tartte välittää siitä, laittaako autoa lataukseen samaan aikaan kun tehdään ruokaa ja lämmitetään saunaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 804
Ihan turhaa pelleilyä tuollaiset yksivaihelataukset, jos joutuu joka tapauksessa ottamaan sähkärin paikalle. Lisäkulu kunnon vehkeeseen on kuitenkin niin pieni. Tulevaisuudessa se sähköauton tarve ei varmaan ainakaan vähene yhdessäkään kotitaloudessa.

Akun keston osalta 60-70 % neuvo yms. kuulostaa kyllä siltä, että otettu valmistajan ohjeet ja pistetty joku random varmuuskerroin vielä päälle. Ei pienintäkään tolkkua koko touhussa vetää noita rajoja ihan mahdottomuuksiin asti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 981
11kw on myös hidasta lataamista. Kaikki mikä ei ole DC on hidasta.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Kotona jo 3x8A on tarpeeksi nopea tapa ladata, etenkin yöllä jolloin akkuun tulee semmoista n 5.4kw vauhtia eli 10h=54kw.

Sitten mitä tulee adaptiviiseen vakkariin niin itelle on kans, vakkari kuin vakkari turha ollut jo vuosia vaikka sellainen on ollut.

Eikä ole ollut tarvetta esi jäähdyttää autoa ennen ajoa (Poni) vaikka tänäänkin oli 27c. No, äkkiä se viileni kun lähti ajelemaan eikä matka ollut pitkä mutta meitä on moneen junaan :) Ja ei se lämpö luita riko ;)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Kotona jo 3x8A on tarpeeksi nopea tapa ladata, etenkin yöllä jolloin akkuun tulee semmoista n 5.4kw vauhtia eli 10h=54kw.

Sitten mitä tulee adaptiviiseen vakkariin niin itelle on kans, vakkari kuin vakkari turha ollut jo vuosia vaikka sellainen on ollut.

Eikä ole ollut tarvetta esi jäähdyttää autoa ennen ajoa (Poni) vaikka tänäänkin oli 27c. No, äkkiä se viileni kun lähti ajelemaan eikä matka ollut pitkä mutta meitä on moneen junaan :) Ja ei se lämpö luita riko ;)
Polttaa vaan perseen ja selän :D. Ja manuaaliautoissa palaa tietyissä myös käsi kun metallinen vaihdekeppi on ottanut mukavasti lämpöä. Tai talvella toki myös toisinpäin (nimimerillä olen jäädyttänyt käteni kiinni auton vaihdekeppiin ja saanut lievän palovamman turvavyön kuumasta soljesta. :D).
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Jos ajoja on alle 50 km päivässä, 8 A lataus yhdestä vaiheesta yön yli riittää ja tuon kanssa ei tarvitse kuormanhallintaa.
Riittää vaikka ajaa enemmänkin. Jos lataus lähtee päälle heti, kun tapsin kiinnittää heti kotiintultaessa.
Viimeöinen lataus yösähköllä 22-07 oli 30%:sta 90%:in ja 19kWh. Auton keskikulutus näillä kesäkeleillä 15,1kWh/100km. Ei ladannut täyteen, kun ei ollut lähtöaikaa asetettu aamulle, muuten olisi aloittanut latauksen aikaisemmin ja akku olisi ollut 100%. Tosin mulla oli nyt 10A virranrajoitus päällä, 8A:lla olis myös ton 100km saanu yösähkön aikana. Jos olisi ladannut myös iltatunnit niin täyteen olisi todennäköisesti tullut.
Auto näytti aamulla 90% ja rangea 222km. Akku 33kWh josta ”käytössä” 28kWh.
Itse tykkään tuosta esilämmitys/jäähdytyksestä etänä kuin hullu puurosta, yksi parhaimpia ominaisuuksia autossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 946
Hyviä kommentteja. Kiitos. Kävin viime vuoden sähkönkulutuksen ja piikit läpi. Vuodessa kolmena päivänä yhden tunnin aikana ylittyi 7kwh ja talossa 3x25. Ymmärtääkseni tuossa on vielä n. 10kwh piikinkin aikana käytettävissä lataukseen.
Piikit osuivat talvikuukaudelle kun kiuas oli päällä.
Normaalisti käyttö sellaista Max 3-4kwh:ta ympäri vuoden.
Niin onko virranrajoitus autossa vai lataus asemassa oleva ominaisuus? Ja onko tuon pointti tehdä melkein samaa kuin kuormanjaolla, mutta hieman manuaalisemmin?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
11kw on myös hidasta lataamista. Kaikki mikä ei ole DC on hidasta.
Minä menen K-Latauksen termeillä, eli 11/22kW AC-lataus on ns. peruslataus ("asiointilataus" on mielestäni myös aika kuvaava termi, eli aika sopivannopeuksinen sellaiseen että asioit tai käyt jossain, automarketissa kaupassa tai elokuvissa tai ravintolassa...)), ja 50kW tai yli DC-lataus on pikalataus. On niillä vielä kolmaskin termi, 150kW tai yli on sitten "suurteholataus", mutta minulle se on vain nopeampaa pikalatausta.

Hidaslataus on minun kielenkäytössäni AC yksivaihelatausta, yleensä 1x 8-16A.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 645
Jos ajoja on alle 50 km päivässä, 8 A lataus yhdestä vaiheesta yön yli riittää ja tuon kanssa ei tarvitse kuormanhallintaa.
Voi riittää paljon pidemmillekin ajoille (minulle 1x8A kotilataus riittää erinomaisesti jo 120-200km päivittäisille ajoille joista ehkä vajaa puolet on moottoritieajoa), mutta siihen tietty vaikuttaa kuinka suurikulutuksellinen sähköauto on, ja milloin tarkalleen sen yleensä laittaa lataukseen (eri asia laittaako auton yleensä lataukseen klo 17 kotiin tultuaan, vai klo 23:45).
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 323
Otin ekan lisävarusteen ikinä uuteen autoon (3 kippoa ostettu uutena, kaikki karviksia). Peruutuskameraan niin tottunut että piti se lisätä Pösöön. Vaikka taitaa siinä joku peruutustutka olla vakiona, ei ole sellaisesta piippaavasta kokemuksia onko pätevä.

Hyvin ehtii vielä varusteita miettimään kun valmistusajankohdasta ei ollut mitään uutta tai vanhaa arviota! Toki kaikki noi on rahan polttamista kun niistä ei palauttaessa vuoden jälkeen tai myydessä saa mitään.

Ratinlämmitin olisi myös kiva kun siihen tottunut talvella mutta pitänee hommata ajohanskat ja vetää käteen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Ihan turhaa pelleilyä tuollaiset yksivaihelataukset, jos joutuu joka tapauksessa ottamaan sähkärin paikalle. Lisäkulu kunnon vehkeeseen on kuitenkin niin pieni. Tulevaisuudessa se sähköauton tarve ei varmaan ainakaan vähene yhdessäkään kotitaloudessa.

Akun keston osalta 60-70 % neuvo yms. kuulostaa kyllä siltä, että otettu valmistajan ohjeet ja pistetty joku random varmuuskerroin vielä päälle. Ei pienintäkään tolkkua koko touhussa vetää noita rajoja ihan mahdottomuuksiin asti.
1x16A riittää tänä päivänä suurimmalle osalle autoilijoista jos auto ehtii olla edes 10h latauksessa yön yli. Yleensähän se on pidempäänkin.

Tulevaisuudessa tämän pitäisi riittää jopa paremmin kuin tänään, koska autonvalmistajat eivät tällä hetkellä juurikaan keskity auton sähkönkulutuksen pienentämiseen, vaan suuriin tehoihin ja isoihin akkuihin. Tulevissa automalleissa akut kevenevät (ja/tai range kasvaa) ja kulutukseen varmasti kiinnitetään huomiota.

Käytännössä siis jos tuo 1x16A lataus riittää tänä päivänä, ei ole mitään syytä miksei se riittäisi myös tulevaisuudessa.

Tuosta 60-70% latausrajasta olen samaa mieltä. Aivan turhaa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 414
Saako tälle vuodelle uusin autoihin vielä valtion hankintatukea? ID.3 saisi vielä loka-marraskuulle tilattua.
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta hankintatukea ei välttämättä enää kauaa makseta. Mielestäni ihan oikein, koska sähköautojen kysyntä on ylittänyt tarjonnan jo pitkän aikaa sitten ja EU-tasolla on tehty jo sellaiset päätökset, ettei kohta muita kuin sähköautoja ole yksinkertaisesti saatavilla. Briteissä hankintatuesta luovutaan ja panostetaan sen sijaan latausinfraan.

 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
11kw on myös hidasta lataamista. Kaikki mikä ei ole DC on hidasta.
Makuasioita :) Minulle myös 50 kW DC on hidasta latausta.

Esimerkiksi jos ajelen pitkää reissua, niin lataukset suunnitellaan aina vähintään 150 kW latureille.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 323
En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta hankintatukea ei välttämättä enää kauaa makseta. Mielestäni ihan oikein, koska sähköautojen kysyntä on ylittänyt tarjonnan jo pitkän aikaa sitten ja EU-tasolla on tehty jo sellaiset päätökset, ettei kohta muita kuin sähköautoja ole yksinkertaisesti saatavilla.
Suomessa jos luovutaan tuesta se nostaa muutamien autojen hintoja. Lähinnä ne jotka ovat väkisin painettu alle 50k. Sinänsä ei ole tuen vika vaan tuon rajan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 784
1x16A riittää tänä päivänä suurimmalle osalle autoilijoista jos auto ehtii olla edes 10h latauksessa yön yli. Yleensähän se on pidempäänkin.

Tulevaisuudessa tämän pitäisi riittää jopa paremmin kuin tänään, koska autonvalmistajat eivät tällä hetkellä juurikaan keskity auton sähkönkulutuksen pienentämiseen, vaan suuriin tehoihin ja isoihin akkuihin. Tulevissa automalleissa akut kevenevät (ja/tai range kasvaa) ja kulutukseen varmasti kiinnitetään huomiota.

Käytännössä siis jos tuo 1x16A lataus riittää tänä päivänä, ei ole mitään syytä miksei se riittäisi myös tulevaisuudessa.

Tuosta 60-70% latausrajasta olen samaa mieltä. Aivan turhaa.
Olen täysin eri mieltä.

Tulevaisuudessa sähkön hintavaihtelujen takia edulliset "latausikkunat" tulevat olemaan lyhyempiä, jolloin sähköä on syytä saada autoon reippaampaa tahtia (spot-hintaiset sopparit yleistyvät). Lisäksi 11 kW lataus tuo joustoa, jos joskus sattuisikin olemaan kiire. Yksivaihelataus tuottaa myös vinokuormaa, jonka hallinta/rajoittaminen aiheuttaa lataustehoon suuremman pudotuksen kuin kolmivaiheissa latauksessa. Kustannuksellisestikin kolmivaihelatauksen rakentaminen ei paljon eroa 1x16A väsäämisestä.

Tänä päivänä laittaisin ehdottomasti 11 kW latauksen kuormanohjauksella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 781
Viestejä
4 203 482
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
Rosmonautti

Hinta.fi

Ylös Bottom