Yleistä keskustelua sähköautoista

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Samoihin aikoihin tuli tehtyä ja ei vielä ole näkynyt mitään.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Joo tuon löysin. Ja siinä maininta, että tulevat ohjelmistopäivitykset voivat muuttaa tilannetta.
Hinta/laatu taitaa olla kuitenkin niin kohdallaan että tuo rajoitus pitää miettiä muuta kautta jos tulee ongelmaksi.
Rivitalon autokatos ja yleensä tilaisuus tekee varkaan.
Mulla on pari päivitystä jo tullut, eikä asetukset latauksen suhteen ole nollaantuneet (ainakaan vielä).
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
718
Miten tuo sähköauton tukihomma menee, jos hakee tuen, saa tuen ja myy auton esim 5kk päästä auton saamisesta?
Pitääkö tuki maksaa takaisin, kun ilmeisesti pitäisi vuoden autoa pitää.
Tarkistaa ne sen jostain että auto on myyty ja nyt pitäisi tukia karhuta takaisin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.

Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Ok.
Lähinnä mietin myös sitä jos liike on suoraan antanut hankintatukiavustuksen niin kuinkahan moni on muistanut maksaa avustuksen takaisin jos ovat myyneet auton alle vuoden päässä ostosta.
Viime vuonnahan sai myydä ihan koska vaan pois, eli viime vuonna ja aiemmin rekisteröityjä. 1.1.2022 tuli tuo uusi sääntö vähintään 12kk omistuksesta.

Lisäksi tietysti ei koske 50 000+€ autoja, kun niihin ei sitä tukea ole muutenkaan saanut.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.
No varmasti aika tapauskohtaista, saattaa olla aika paljon työtä saada katkaisija johonkin järkevään sijaintiin helposti käytettäväksi, toisena sitten se, ettei tuo ihan millään valokatkaisimella mene ja taitavat nuo isommat järjestäen olla järkyttävän rumia. Mutta joo, eihän tähän mitään yhtä ratkaisua oikein ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Kotikäyttöön mahtaa olla toistaiseksi ihan olemattomaan uhkaan varautumista, jos pelottaa, että satunnainen ohikulkija tulee sieltä lataussähköä varastamaan.

Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.

Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Pelkkä normaalikytkin ei riitä. Vaatii ainakin releen väliin tai teollisuuskytkimen. Muutenkin jos joku lataa vaikka autoaan 22kw teholla ja nykäiset sähköt poikki, niin on siinä koskettimet kovilla. Toki toimiva järjestely tuo on sikäli, ettei ilman sähköä kukaan pääse lataamaan

Kuten tuossa ylläkin on jo sanottu, paras pohtia muita ratkaisuja. Vaikka hankkia etäohjattava tai ajastettava latausasema, jos on suuri riski tuonkaltaisiin väärinkäytöksiin. Jos joku tuo autonsa esim. omalle pihalleni, niin itse lataus on siinä jo pienempi ongelma. Myös pidempään toistuessaan tuollainen saattaisi laturilainaajalta kadota renkaat tms ja auto hinattuna kadunvarresta :D
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.

Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.

Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.
Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.

Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
 
Liittynyt
27.04.2018
Viestejä
19
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Tein keväällä hakemuksen auton tilauksen yhteydessä ja silloin tuli samantien ilmoitus määrärahan varaamisesta. Nyt auton saapuessa meni päivä ilmoitukseen puoltavasta päätöksestä. Raha pitäisi tulla kuukauden sisällä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.

Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?

Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2. Noin äkkiseltään se vaikuttaisi minusta juuri kaikkein kätevimmältä, eli jos paikalla on vain yksi sähköauto, se voisi ladata siitä vaikka 11kW teholla type2, mutta jos autoja on useampia (2 tai 3), voisivat ne kaikki ladata 1x16A virralla koko työpäivän, ilman että tarvitsee välillä käydä vaihtamassa yhtä kaapelia toiseen ja vielä kolmanteenkin autoon työpäivän aikana.

EDIT: Tai sitten muistan väärin ja se oli seinään kiinnitettävä voimavirtapistorasia, missä oli myös kolme 1x16A supersukoa samassa. Siihen voimapistorasiaan voisi sitten halutessaan tökätä sopivan kaapelin jolla yksi sähköauto lataa 11kW teholla, tai sitten max kolme autoa lataa omilla sukokaapeleillaan sukoista 3,68kW teholla.

Siinä tosin jäisi edelleen auki se voiko sähköt tarvittaessa sulkea voimavirtapistorasiasta, mutta ehkä sitä mahdolisuutta ei tarvita, tai on järjestettävissä muuten.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
No näkemys se tämäkin, itse vaikea nähdä miten tuo viritys olisi helpompi kuin se latausasema mitä voi hallita tai olla hallitsematta mitenkään, miten ikinä haluaakin ja ostamalla kuormanhallinnalliset laitteet ei tarvitse miettiä millä teholla voi ladata vaan Type2-johto kiinni ja automatiikka hoitaa. Mutta aika kauas päästiin siitä, voiko Teslan latausasemasta rajoittaa jotenkin latausta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa".
Ehkä sitä, että jos haluaa samaan murikkaan kolme ns supersukoa, niin sellaisen joutuu itse rakentamaan. Vai löytyykö jostain jo valmis sovellus? Pelkkä sininen väri pistorasiassa ei tarkoita supersukoa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
28
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
V2G latausasemalla onnistuu (jos auto tukee tuita). Taitavat vaan maksaa useita tuhansia tuollaiset pöntöt
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
68
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
Ongelmana tuossa on juurikin muunnokset, akuston tasasähkö pitäisi muuntaa vaihtosähköksi (esim. normaali seinämallinen AC-latauslaitehan tekee juurikin päin vastoin) ja synkronoida täsmälleen sähköverkon kanssa, jotta sinne voidaan syöttää tehoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Häkkää sen auton niin että sieltä saa sähköä ilos ja tuuttaa aurinkokennoinvertterillä sen verkkoon. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?

Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2.
Se halpisadapteri, jossa on kolme sukoa, ei ole supersukosta kuullutkaan, joten siihen pitäisi vaihtaa ne sukorasioiden sisälmykset, jonka jälkeen se ei ole enää halpa eikä kätevä. Sininen väri tarkoittaa yksivaiheista liitintä, ei supersukoa. Jos olisi liittimenä type2, niin se sitten olisi latausasema, ei pelkkä pistorasia. Ihan semmoista valmista ratkaisua mitä haikailet ei vaan ole olemassa. Lähimmäs pääsee laittamalla latausaseman kuormanhallinnalla ja sen lisäksi sukorasioita. Mutta kyllä siinä hinnassa sitten on enemmän numeroita kuin 30 e adapterissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Siis onko toi Blazer muka tulossa Eurooppaan?
Itse asiassa taitaa ollakin tulossa. GM on tekemässä paluun Eurooppaan Cadillacin, Chevroletin ja Hummerin sähkömallien voimin. Povataan että Chevyltä tulisi Blazer ja Equinox.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tässä on itselläkin nyt sähköauton hankinta ajankohtainen kun päivittäinen työmatka on ~110km ja alla on 3 litrainen dieseli.

Nyt jonkun aikaa oon noita vertaillu ja omaan silmään ja hintaluokkaan osuis Kia Niro ja Hyundai Kona, ja näistä se 64kwh versio. Ymmärtääkseni autot ovat periaatteessa samaa tekniikkaa ja mietinkin että onko täällä kellään kertoa eroja autojen välillä? Oon koittanut noista lueskella mutta yllättävän vähän löytänyt.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Merkittävin ero on varmaan se, että Niro on isompi. Niron takapenkillä ja takakontissa on selvästi enemmän tilaa kuin Konassa. Vastapainoksi Kona menee marginaalisesti pienemmällä kulutuksella.

Muuten aika lailla sama auto kyseessä. Tietysti ulkonäkö eroaa, etenkin keulasta ovat aika eri näköisiä. Makuasia kummasta enemmän pitää.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
285
Konan houkuttelevuutta vähentää vähän se, kun pienoisella lisäpanostuksella saisi Ioniq 5. Noiden välinen hintaero saisi olla vähän suurempi, mieluusti tieten niin, että Kona halventuisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Jep, mulla ollut Kona ja nyt alla Niro. Niroon mahtuu paremmin takapenkille istumaan ja konttiin myös.

Konassa oli Style varustelu ja e-Nirossa EX + EX premium pack. Konaa oli paremman varustelun ja muutamien suunnitteluratkaisujen takia vähän kivempi ajaa. Lisäksi esim. aktiivinen ohjaus tuntui paremmalta Konassa, e-Niro välillä heilauttaa rattia voimakkaasti kaistan reunaa kohti, mitä en muista olleen ongelmana Konassa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
No kyllähän Ioniqiin joutuu sen melkeen 20 000 euroa laittamaan enemmän kiinni kuin Konaan samoilla varusteilla
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Oliskohan oikeasti noin. Ero uuden E-Niron ja Ioniq 5:n välillä on kuitenkin vain pari tonnia.
No joo en sit tiiä miten noi menee uusien suhteen mutta nettiautossa aika pitkälti on toisella 45 000 paikkeilla hinnat ja toisella siel 60 000 paikkeilla. Ehkä ero ei ihan tota 20 000 euroa ole mutta on se silti kohtalaisen iso.

Uudet nyt on ainakin itseltäni poissuljettuja koska toimitusajat menevät todella pitkälle ensi vuodelle. Siinä ajassa raha mikä menee dieseliin, veroihin ja vakuutuksiin on huomattava.

Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
 
Liittynyt
27.01.2018
Viestejä
65
Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
Niron osalta MY20 tuli isompi infotainment ja 21 etähallinta (nämä siis Suomiautoihin). Konasta en niin tiedä
Laskisin ison arvon 3-vaihelataukselle, jotta kotonakin saa helpommin kunnon tehot. Plus tietty kaupan pihassa jos tarvetta joskus on (pääsääntöisestihän julkiset lataukset on pikalatausta)

Konasta todettakoon että siinä oli akunvaihtokampanja, eli hyvällä todennäköisyydellä käytetyssä joko on akku vaihdettu tai vaihto edessä turvallisuussyistä. Nirossa eri valmistajan akut, ei vaihtokamppista
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Mä ostaisin Nirosta ehdottomasti MY21 auton, ihan vaan ton etähallinnan takia. On aivan luksusta saada auto talvella lämpimäksi ja kesällä viileäksi kännykästä napsauttamalla enkä tuosta luopuisi enää millään.

Tarkkana myös sen kanssa, onko auto tuotu alunperin suomeen vai uitettu jostain muualta. Täällä uutena myydyissä MY21 autoissa on vakiona esimerkiksi lämpöpumppu ja 3-vaihelataus, mutta jostain muualta uitetuissa ei välttämättä noita olekaan.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Mistäs sen näkee että onko auto MY21 vai mitä mallia? Meneekö jonkun rekisteröintipäivän mukaan vai pitääkö autokauppiaalta kysyä?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Mä ostaisin Nirosta ehdottomasti MY21 auton, ihan vaan ton etähallinnan takia. On aivan luksusta saada auto talvella lämpimäksi ja kesällä viileäksi kännykästä napsauttamalla enkä tuosta luopuisi enää millään.

Tarkkana myös sen kanssa, onko auto tuotu alunperin suomeen vai uitettu jostain muualta. Täällä uutena myydyissä MY21 autoissa on vakiona esimerkiksi lämpöpumppu ja 3-vaihelataus, mutta jostain muualta uitetuissa ei välttämättä noita olekaan.
Etähallinta on kyllä ehdoton plussa ja itselläkin vaatimus, mutta ei välttämättä lämmityksen takia. Auto on itsellä useimmiten katoksessa eli lasit ei jäädy tai lunta ei keräänny katolle, niin ei tarvitse pidempään lämmitellä ennen lähtöä. Sähköautot lämpenee kylmällä pakkasellakin sen verran nopeasti, ettei sisällä tarvitse juuri palella, vaikka kylmällä autolla joutuukin lähtemään liikkeelle. Sitten toki jos auto seisoo taivasalla niin tilanne on eri.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.

Hälyt tulee apple watchiin asti: on mukava ominaisuus kun auto vinkkaa että ovet jäi taas auki ja ne saa kännykästä kiinni samantien.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
847
Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.

Hälyt tulee apple watchiin asti: on mukava ominaisuus kun auto vinkkaa että ovet jäi taas auki ja ne saa kännykästä kiinni samantien.
Juu se on kiva, kun kellotaulussa näkyy auton range ja voi ohjata auton toimintoja.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
156
Kyllä -20 mallin Nirossa on etäohjaus jos siinä on ver 5w soitin.

KIAsta itsellä kokemusta ja juurikin tuo 64 akku 2020 vuosimalli.
Hyundaihin verrattuna Kian cruise parempi. Toimii liikennevaloissakin.
Hyundai lopettaa alle 30km vauhdissa cruisen käytön.

Myös auton pitkä 7v takuu sellainen asia mikä itseä siinä viehättää.

Hyundaissa myös se 20 vuoden leveä soitin tukee etäkäyttöä.
Saattaa vaatia viimeisimmän päivityksen, mutta tietoa tuostakin on.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 829
Kyllä -20 mallin Nirossa on etäohjaus jos siinä on ver 5w soitin.
En laskisi tämän varaan. Olen minäkin nähnyt sellaisia autoja, jotka on tuotu saksasta ja ovat MY20 ja silti etäkäyttö jo toimii. Mutta yhtäkään uutena suomeen maahantuotua MY20 autoa jossa olisi etäkäyttö, ei ole osunut tutkaan.

Olen toki kiinnostunut oppimaan lisää jos jollain on suomesta uutena ostettu MY20 jossa etäkäyttö toimii.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
@Narghar
Tämän jo katsonut? Lähinnä rintarinnan vertailuja ulkonäöstä, sisustasta ja tiloista. Vanha video toki ja siten myös vanhat mallit kyseessä.


Hyundaihin verrattuna Kian cruise parempi. Toimii liikennevaloissakin.
Hyundai lopettaa alle 30km vauhdissa cruisen käytön.
2022 Konassa ainakin vakkari pelaa alle 30kmh vauhdeissakin. Ja liikennevaloissa adaptiivinen cruise päällä seurailee edellä menijää. Cruisen nappuloista voi "herätellä" autoa liikkeelle jos tuntuu että ei lähde tarpeeksi nopeasti liikkeelle.

Toistaiseksi olen useamman kerran laittanut kian ovet lukkoon etänä kuin käynnistänyt lämppärin/ilmastoinnin ennen lähtöä.
Sen verran hitaasti ja epäluotettavasti se Bluelink tms appi ainakin itsellä toiminut, että en edes viitsi avata sitä jos ovet unohtunut auki, vaan ennemmin kävelen siihen autolle ja lukitsen "manuaalisesti". hälyt avoinaisista ovista kyllä tulee sopivasti, mutta niiden komentojen lähettäminen auton suuntaan on hidasta. Siis jos ylipäätään toimii. Eilenkin oli koko paske koko päivän pois käytöstä. Onneksi tuosta Blålinkistä ei tarvii maksaa mitään ensimmäiseen kolmeen vuoteen tms.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Kian versio (uvo?) on toiminut kyllä ihan hyvin tähän asti ja jossain asetuksissa luki että se on ilmainen about saman aikaa mitä taitaa autossa olla takuutakin jäljellä, eli viitisen vuotta vielä.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Noh kävin ajelemassa ja istumassa molemmat tänään ja onhan toi Kia huomattavasti isompi sisältä. Ajotuntumasta paha sanoa mitään kohtuu lyhyen lenkin perusteella.

Eli nyt alkaa Niron metsästys, sellaisen missä on ilmalämpöpumppu, Kamuxilla on yks myynnissä. Muualla kaikki on keski-euroopasta tuotuja autoja ja yhdessäkään ei ole ilppiä.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
No joo en sit tiiä miten noi menee uusien suhteen mutta nettiautossa aika pitkälti on toisella 45 000 paikkeilla hinnat ja toisella siel 60 000 paikkeilla. Ehkä ero ei ihan tota 20 000 euroa ole mutta on se silti kohtalaisen iso.

Uudet nyt on ainakin itseltäni poissuljettuja koska toimitusajat menevät todella pitkälle ensi vuodelle. Siinä ajassa raha mikä menee dieseliin, veroihin ja vakuutuksiin on huomattava.

Mutta vielä palatakseni Niroon ja Konaan niin onko noissa vuosimalleissa eroja? Tai että onko esimerkiksi joitain vuosimalleja mitä kannattaa välttää tai olla joistain asioista tietoinen?
Minulla oli itseasiassa vähän sama tilanne (iso diesel ja paljon kilsoja) ja tuli katsottua noita käytettyjä Niroja. Ihan semmosta miellyttävää comboa ei löytynyt ja käytettyjen hinnat tuntui aika korkealta samaan aikaan kun juuri on uusi korimalli tulossa joka luultavasti heti tiputtaa edellisen korimallin hintaa. Kysyin sitten puolipiruuttaan uutta Niro EV:tä ja toimitusaikaa luvattiin 5kk. Tilasin auton siis aikalailla tasan kuukausi sitten kun ei tuo 5kk niin pahalta kuulostanut.

Lisäksi mainittava vielä että kun vertaa maksettavaa välirahaa niin sähköauton hankintatuen kanssa uusi tuli noin tonnin halvemmaksi kuin vm.21 noin 30tkm ajettu.

Verrokkina kyselin esim EV6:sen toimitusaikaa ja siinä arvio oli 14kk.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Tässä juuri mietin, että jos sähköauton ostaisi, mutta tsiisus miten hinnat ovat nousseet o_O Esim. ford mustag e-mach, miten muistelisin, että tuota sai aiemmin alkaen 49 990 euroa? Nyt hinnat alkaen 65 000 euroa jne. Ioniq 5 autoa kävin tänää koeajamassa, mutta sekin paukkuu äkkiä yli hankintatukien ja toimitusaika noin vuoden. Netistä taas ei löydä yhtään järkevän hintaista käytettyä autoa isommalla akustolla. Taitaa olla niin, että itse jään vielä sivusta katsojaksi näiden sähköautojen osalta.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Tässä juuri mietin, että jos sähköauton ostaisi, mutta tsiisus miten hinnat ovat nousseet o_O Esim. ford mustag e-mach, miten muistelisin, että tuota sai aiemmin alkaen 49 990 euroa? Nyt hinnat alkaen 65 000 euroa jne. Ioniq 5 autoa kävin tänää koeajamassa, mutta sekin paukkuu äkkiä yli hankintatukien ja toimitusaika noin vuoden. Netistä taas ei löydä yhtään järkevän hintaista käytettyä autoa isommalla akustolla. Taitaa olla niin, että itse jään vielä sivusta katsojaksi näiden sähköautojen osalta.
Juu, e-machin hinta oli karvalakkina juuri ja juuri alle viidenkympin, tuttu osti sellaisen ja viime kesästä asti sillä jo ajellut. Silti saisi autosta nyt heittämällä enemmän mitä maksoi :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Juu, e-machin hinta oli karvalakkina juuri ja juuri alle viidenkympin, tuttu osti sellaisen ja viime kesästä asti sillä jo ajellut. Silti saisi autosta nyt heittämällä enemmän mitä maksoi :)
Ja yleensä se on juurin toistepäin. Hulluksi on mennyt maailma. Itselläni lähinnä kiikarissa oli aiemmin ford, volkswagen, hyundai ja skoda sähköautomerkeistä, mutta fordin saa jo laskea ulos tästä kategoriasta. Polestar 2 myös miettinyt, mutta perhekäyttöön ehkä hitusen pienehkö, vaikka hemmetin hyvä auto onkin ajaa.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Ja yleensä se on juurin toistepäin. Hulluksi on mennyt maailma. Itselläni lähinnä kiikarissa oli aiemmin ford, volkswagen, hyundai ja skoda sähköautomerkeistä, mutta fordin saa jo laskea ulos tästä kategoriasta. Polestar 2 myös miettinyt, mutta perhekäyttöön ehkä hitusen pienehkö, vaikka hemmetin hyvä auto onkin ajaa.
Itsellä myyjä oli vielä kuukausi sitten vakaasti sitä mieltä, että takavetoinen style-varusteinen Ioniq 5 saapuisi vielä tämän vuoden puolella (4/22 tilattu). Saas nähä. Positiivista kuitenkin että saa MY23 version, eikä MY22:ta (isompi akku ja akun lämmitys lataukseen navigoitaessa isoimpina parannuksina). Papereissa kyllä lukee 3/23 saapumisajankohdaksi, eli 11kk oli arviotu toimitusaika.

Hinnathan on tosiaan vähän nousseet. Huvikseen vilkaisin missä käytetyn Ioniqin hinnat pyörii, niin awd premium Ioniq 5 vuoden vanhana ja 20tkm ajettuna rinta-joupilla myynnissä 69k€ hintaan. MY GOD.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
68
Kysymys latauspaikoista ja -hinnoista (kun en vielä ole käyttänyt muuta kuin kotilatausta)...olisi helsingin reissu edessä tänään, ja katselin pysäköintiä ja latausta. Esim. P-Eliel:ssä on erikseen hinnat pysäköintilaitokselle (loogista sinänsä) mutta lataukselle hintaa on 25snt/kWh + 1€/h. Eli pysäköinnin tuntihinnan lisäksi menee tuo latauksen tuntihinta (auts)? Oudosti, jos taas katson saman p-hallin hintoja Plugsurfing:n kautta ei tuntihinnasta ole puhetta, annetaan vaan energian hinta 68snt/kWh....
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 517
Viestejä
4 164 966
Jäsenet
70 419
Uusin jäsen
KukkoPärssinen

Hinta.fi

Ylös Bottom