Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
467
Mercedes-Benz EQS SUV on saanut hinnat. Ei ihan halpa mutta ei niin kallis kuin luulin.
1660554184051.png
Toki tuohon pitäisi lisätä varmaan ainakin 30 000 eurolla lisävarusteita ennen tilaamista.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
736
36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.

Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?

Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
Polestarissa esim 3v tai määräaikaishuollot 50tkm asti huollot sisältyy hintaan.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).

Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 515
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?
Isot vannekoot, leveitä, matala profiili, paikoin kovat nopeusluokat ja xl painoluokka nostaa hintaa yllättävän paljon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Isot vannekoot, leveitä, matala profiili, paikoin kovat nopeusluokat ja xl painoluokka nostaa hintaa yllättävän paljon.
Juuri näin, kun 245/45R19 koossa katselee 102Y XL renkaita niin yhden ei-kiinalaisen rengassarjan hinnalla saa kolme sarjaa peruskinneriin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Juuri näin, kun 245/45R19 koossa katselee 102Y XL renkaita niin yhden ei-kiinalaisen rengassarjan hinnalla saa kolme sarjaa peruskinneriin.
Ainakin Model3:sen vakiorengaistus on 235/40R18? Enyaq ja id4 235/55 R19. Polestarin nettisivu toimii niin huonosti, etten saa sieltä selvää, mutta se saattaa kyllä olla jo tuota 255/45R19 kokoa tjsp mallia.

Teslassa maksaa BT-LE pohjainen paineanturi, niistä tulee liki 400€ lisähintaa kun katselin jotain saksalaista reifen.com configuraattoria. Ilman tuota talvirenkaat saisi reippaasti halvemmalla kuin teslan kaupasta mukaan ruksimalla.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 515
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Nuo Teslan ovat vuodesta 2021 bluetooth pohjaisia. Tarjoavat kai lisädataa (olisiko rengaslämmöt tms) ja kyllä hintalappu tarvikevanteilla ja hakkapeliitat tulivat maksamaan antureiden kanssa monta tonnia. Vs että saisin perus satsin vanteita+merkki renkaita nykyiseen tonnilla.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Lähinnä kai pointtina, että nuo paineanturit vaan usein tuppaa unohtumaan niillä jotka päivittelee uuden auton talvirengaspaketin hintaa. Tyyliin "miksi maksoit 2500€ talvirengassarjasta kun netistä tarvikevanteet + kiinankumit olisi maksanut vain vajaat kakstonnia"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ei kai noita paineantureita tarvitse uusia kuin ainoastaan silloin jos menee anturi rikki tai hommaa kokonaan uudet vanteet? Onhan noita rengaskohtaisia paineantureita ollut jo 90-luvulta lähtien ja eivät yleensä ole aivan mahdottomia maksaneet (siis ne anturit).
Esim. Tesla 3:sta tilatessa voi ruksia talvirenkaat mukaan - 1850€ Nokioista 18” vanteilla.

Kysymys lähinnä kuuluu, että saako halvemmalla jos erikseen tilaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 882
Esim. Tesla 3:sta tilatessa voi ruksia talvirenkaat mukaan - 1850€ Nokioista 18” vanteilla.

Kysymys lähinnä kuuluu, että saako halvemmalla jos erikseen tilaa.
Tuo on hyvä hinta. Erilliset hankittuna pyörii samoissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
946
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Viime vuonna tuli kuukaudessa. Autoliike haki valtakirjalla omassa tapauksessa
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
No varmaankin sitten lukollinen asennus vaaditaan. Ei tuollaisia rajoituksia taida monella olla, voisin sanoa että jos ajan tien toiselle puolelle ja laitan Teslan hänen Enston laturiin kiinni niin saan auton ladattua. Mutta ei se oikein ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Myönnetään etten ole autoa olla hankkimassa pelkästään tarve- tai järkiperustein. Näillä kilometreillä nykyinenkin bensa-auto ajaisi asiansa. Harmittaa lähinnä että hintalappua valinnalle on vaikea laskea.
Kun tulevaisuuden näkymät monenkin muuttujan suhteen ovat hiukan utuiset, kannattaa odottaa hiukan ja katsoa alkaako selkiintyä, myös oma henkinen tila haluamisen suhteen, jos aivan rationaalista pakkoa ei ole vaikka alla olevan auton välittömän hajoamisen suhteen :D. Esim. ensi vuonna voidaan jo nähdä jotain suuntaa antavampaa maailman tilan, hintojen, tekniikan kehityksen yms. suhteen mikäli suinkin oma pinna pitää.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
No varmaankin sitten lukollinen asennus vaaditaan. Ei tuollaisia rajoituksia taida monella olla, voisin sanoa että jos ajan tien toiselle puolelle ja laitan Teslan hänen Enston laturiin kiinni niin saan auton ladattua. Mutta ei se oikein ole.
No siis, Enstossa esimerkiksi saa asetettua ”Authorized”-tilan jossa vaatii hyväksynnän apista ennenkuin antaa virtaa, eli voit hyvin estää muiden lataamisen jos näin haluat. Ja kuten sanoin, riski lienee aika marginaalinen, että joku ajaa toisen pihaan lataamaan. Tosin tiedän monta muutakin asiaa mitkä eivät ole oikein ja silti ihmiset niitä tekevät.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Joo tuon löysin. Ja siinä maininta, että tulevat ohjelmistopäivitykset voivat muuttaa tilannetta.
Hinta/laatu taitaa olla kuitenkin niin kohdallaan että tuo rajoitus pitää miettiä muuta kautta jos tulee ongelmaksi.
Rivitalon autokatos ja yleensä tilaisuus tekee varkaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 542
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Samoihin aikoihin tuli tehtyä ja ei vielä ole näkynyt mitään.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
151
Joo tuon löysin. Ja siinä maininta, että tulevat ohjelmistopäivitykset voivat muuttaa tilannetta.
Hinta/laatu taitaa olla kuitenkin niin kohdallaan että tuo rajoitus pitää miettiä muuta kautta jos tulee ongelmaksi.
Rivitalon autokatos ja yleensä tilaisuus tekee varkaan.
Mulla on pari päivitystä jo tullut, eikä asetukset latauksen suhteen ole nollaantuneet (ainakaan vielä).
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
736
Miten tuo sähköauton tukihomma menee, jos hakee tuen, saa tuen ja myy auton esim 5kk päästä auton saamisesta?
Pitääkö tuki maksaa takaisin, kun ilmeisesti pitäisi vuoden autoa pitää.
Tarkistaa ne sen jostain että auto on myyty ja nyt pitäisi tukia karhuta takaisin?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 882
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.

Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 605
Ok.
Lähinnä mietin myös sitä jos liike on suoraan antanut hankintatukiavustuksen niin kuinkahan moni on muistanut maksaa avustuksen takaisin jos ovat myyneet auton alle vuoden päässä ostosta.
Viime vuonnahan sai myydä ihan koska vaan pois, eli viime vuonna ja aiemmin rekisteröityjä. 1.1.2022 tuli tuo uusi sääntö vähintään 12kk omistuksesta.

Lisäksi tietysti ei koske 50 000+€ autoja, kun niihin ei sitä tukea ole muutenkaan saanut.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.
No varmasti aika tapauskohtaista, saattaa olla aika paljon työtä saada katkaisija johonkin järkevään sijaintiin helposti käytettäväksi, toisena sitten se, ettei tuo ihan millään valokatkaisimella mene ja taitavat nuo isommat järjestäen olla järkyttävän rumia. Mutta joo, eihän tähän mitään yhtä ratkaisua oikein ole.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Kotikäyttöön mahtaa olla toistaiseksi ihan olemattomaan uhkaan varautumista, jos pelottaa, että satunnainen ohikulkija tulee sieltä lataussähköä varastamaan.

Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Nuoruudenkodistani muistelen kuinka perheen auton lohkolämmitin, joka sai sähkönsä talon ulkoseinässä olevasta ulkopistorasiasta, käytiin näppäisemässä päälle ja pois päältä autotallin sisällä olevasta "valokatkaisimesta".

Jos on jotain voimavirtavetoa vetämässä johonkin ulos, onko se kuinka suuri lisäinvestointi laittaa jonnekin sisätiloihin katkaisija sitä varten? Minusta se ainakin tuntuisi aika helpolta tavalta kontrolloida milloin ja kuka latausasemaa käyttää, sen takia se kai nuoruudenkodissanikin oli jotta sähköt saatiin tarvittaessa kokonaan pois ulkopistorasiasta.

Toki se voi olla halvempi ratkaisu lukita latausjohto tai itse pistorasia (jos ei ole kiinteää latausjohtoa), mutta alkaako avainten käyttö kypsyttää nopeammin kuin sisällä olevan katkaisimen räplääminen? Ei katkaisimen käyttö ainakaan minua häirinnyt.

Mietin myös työpaikallani kun mietittiin ulkoseinään latauspistorasian asentamista, heti tuli joiltain mietintää että jos siihen tulee jotain ulkopuolisiakin käyttämään firman sähköä. Ihmettelin silloinkin eikö esim. hallin sisälle (mistä sähkö tulisi ulos) sitten saa jotain katkaisinta jolla sähköt voisi käydä laittamassa työpäivän päätteeksi ulkopistorasiasta pois kokonaan?
Pelkkä normaalikytkin ei riitä. Vaatii ainakin releen väliin tai teollisuuskytkimen. Muutenkin jos joku lataa vaikka autoaan 22kw teholla ja nykäiset sähköt poikki, niin on siinä koskettimet kovilla. Toki toimiva järjestely tuo on sikäli, ettei ilman sähköä kukaan pääse lataamaan

Kuten tuossa ylläkin on jo sanottu, paras pohtia muita ratkaisuja. Vaikka hankkia etäohjattava tai ajastettava latausasema, jos on suuri riski tuonkaltaisiin väärinkäytöksiin. Jos joku tuo autonsa esim. omalle pihalleni, niin itse lataus on siinä jo pienempi ongelma. Myös pidempään toistuessaan tuollainen saattaisi laturilainaajalta kadota renkaat tms ja auto hinattuna kadunvarresta :D
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Yrityskäyttöön (ja miksei kotiinkin) taas helppo ratkaisu on hallittava latauslaite, joka antaa sähköä vain tagilla/appilla tai on muuten vaan ohjattavissa pois päältä haluttuna aikana. Voihan sille sen valokytkimen ja kontaktorin tietysti laittaa, jos haluaa bruteforcettaa, mutta mahtaa tulla äkkiä kalliimmaksi kuin hallittavan latauslaitteen asentaminen.
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.

Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.

Mutta siinä jäisi mietittäväksi se miten estää asiattomia käyttämästä sitä, joko jonkun lukittavan boksin sisään koko hirvitys, tai sitten katkaisija sisällä hallissa. Tai sitten jätetään silleesti, ei tänne kukaan noin vain eksy.
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Ei työpaikalle varmaan (haluttaisi) mitään varsinaista latausasemaa asentaa, kiinteillä johdoilla ja tägeillä yms.

Itse miellyin ajatukseen että ulkoseinään tulisi voimavirtapistorasia, ja siihen kiinni adapteri josta voi valinnaisesti joko ottaa kolme lataajaa 1x16A virralla (3xsuper-suko), tai yksi lataaja 3x16A (type2). Jossain nettikaupassa tuollaisenkin voimavirtapistorasiaan liitettävän adapterin näin missä oli siis nuo kaikki, 3xsuper-suko ja 1xtype2. Ei kaikkia neljää toki voi samaan aikaan käyttää.
Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.

Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
 
Liittynyt
27.04.2018
Viestejä
19
Kokemuksia kauanko sähköauton tukihakemuksen käsittelyssä kestää trafissa? Kesäkuun vipalla viikolla hakemus tehty ja ei vielä ainakaan ole mitään tietoa tullut.
Tein keväällä hakemuksen auton tilauksen yhteydessä ja silloin tuli samantien ilmoitus määrärahan varaamisesta. Nyt auton saapuessa meni päivä ilmoitukseen puoltavasta päätöksestä. Raha pitäisi tulla kuukauden sisällä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Miksei haluttaisi? Vai mikä mielestäsi on latausasema?
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ei, ei ja ei. Tuo suunnitelmasi olisi ihan hirveä ranetus, eikä tulisi edes halvaksi, kun sen adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa joka tapauksessa. Jos sukolatausta haluaa tarjota, niin sitten ihan oikeat erilliset rasiat ja niiden taakse se kontaktori ajastimella, jos on pakko ajastaa. Tai sitten vaan se oikea latausasema, niitä saa kyllä ilman kiinteää piuhaakin.

Firmojen pihat on täynnä lämmityspistorasioita, eikä niistä varastamisesta ole (vielä) tullut mitään merkittävää ongelmaa, mihin pitäisi ihan erityisesti etukäteen varautua.
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?

Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2. Noin äkkiseltään se vaikuttaisi minusta juuri kaikkein kätevimmältä, eli jos paikalla on vain yksi sähköauto, se voisi ladata siitä vaikka 11kW teholla type2, mutta jos autoja on useampia (2 tai 3), voisivat ne kaikki ladata 1x16A virralla koko työpäivän, ilman että tarvitsee välillä käydä vaihtamassa yhtä kaapelia toiseen ja vielä kolmanteenkin autoon työpäivän aikana.

EDIT: Tai sitten muistan väärin ja se oli seinään kiinnitettävä voimavirtapistorasia, missä oli myös kolme 1x16A supersukoa samassa. Siihen voimapistorasiaan voisi sitten halutessaan tökätä sopivan kaapelin jolla yksi sähköauto lataa 11kW teholla, tai sitten max kolme autoa lataa omilla sukokaapeleillaan sukoista 3,68kW teholla.

Siinä tosin jäisi edelleen auki se voiko sähköt tarvittaessa sulkea voimavirtapistorasiasta, mutta ehkä sitä mahdolisuutta ei tarvita, tai on järjestettävissä muuten.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Mainittiin tagilla ja/tai äpillä hallinnoitava latausasema... Ehkä kuitenkin liian hieno/monimutkainen ratkaisu siihen mitä haetaan, eli ulkoseinään pistorasia/-rasioita joista 1-3 henkilöä voi ladata kerrallaan, esim. jos jollain pitkämatkalaisella on kiire, voisi ladata 11kW (3x16A) teholla siitä yksinään, mutta normitilanteessa siinä on 2-3 autoa jotka latailevat kiltisti samanaikaisesti 1x16A sukojen kautta koko työpäivän ajan (mulla tulisi sillä nopeudella ladattua koko edestakaisen työmatkan sähköt työpäivän aikana).
No näkemys se tämäkin, itse vaikea nähdä miten tuo viritys olisi helpompi kuin se latausasema mitä voi hallita tai olla hallitsematta mitenkään, miten ikinä haluaakin ja ostamalla kuormanhallinnalliset laitteet ei tarvitse miettiä millä teholla voi ladata vaan Type2-johto kiinni ja automatiikka hoitaa. Mutta aika kauas päästiin siitä, voiko Teslan latausasemasta rajoittaa jotenkin latausta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa".
Ehkä sitä, että jos haluaa samaan murikkaan kolme ns supersukoa, niin sellaisen joutuu itse rakentamaan. Vai löytyykö jostain jo valmis sovellus? Pelkkä sininen väri pistorasiassa ei tarkoita supersukoa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
28
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
V2G latausasemalla onnistuu (jos auto tukee tuita). Taitavat vaan maksaa useita tuhansia tuollaiset pöntöt
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
69
Onko kukaan myynyt sähköauton akusta sähköenergiaa valtakunnan verkkoon? Miten tämän pystyisi toteuttamaan? Sähköautoa saa ladattua todella paljon halvemmalla kuin piikkitunneilta maksetaan, ehkä tuossa olisi sauma tehdä muutama euro rahaa Ioniq 5:lla.
Ongelmana tuossa on juurikin muunnokset, akuston tasasähkö pitäisi muuntaa vaihtosähköksi (esim. normaali seinämallinen AC-latauslaitehan tekee juurikin päin vastoin) ja synkronoida täsmälleen sähköverkon kanssa, jotta sinne voidaan syöttää tehoa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Häkkää sen auton niin että sieltä saa sähköä ilos ja tuuttaa aurinkokennoinvertterillä sen verkkoon. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
En tiedä mitä tuo tarkoittaa että "adapterin sisälmykset pitäisi vaihtaa". Olin kuvitellut homman helpoimmillaan menevän sillä että seinään järjestetään voimavirtapistorasia, ja sitten voimme erikseen päättää mitä sen kanssa tehdään: siihen voi joku työntekijöistä kiinnittää vaikka oman voimavirta -> type2 piuhansa jos sellaisen omistaa, ja ladata siitä 11kW?

Näin jossain myynnissä voimavirtapistorasiaan laitettavan adapterin missä oli sekä kolme 1x16A supersukoa, ja yksi type2.
Se halpisadapteri, jossa on kolme sukoa, ei ole supersukosta kuullutkaan, joten siihen pitäisi vaihtaa ne sukorasioiden sisälmykset, jonka jälkeen se ei ole enää halpa eikä kätevä. Sininen väri tarkoittaa yksivaiheista liitintä, ei supersukoa. Jos olisi liittimenä type2, niin se sitten olisi latausasema, ei pelkkä pistorasia. Ihan semmoista valmista ratkaisua mitä haikailet ei vaan ole olemassa. Lähimmäs pääsee laittamalla latausaseman kuormanhallinnalla ja sen lisäksi sukorasioita. Mutta kyllä siinä hinnassa sitten on enemmän numeroita kuin 30 e adapterissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Siis onko toi Blazer muka tulossa Eurooppaan?
Itse asiassa taitaa ollakin tulossa. GM on tekemässä paluun Eurooppaan Cadillacin, Chevroletin ja Hummerin sähkömallien voimin. Povataan että Chevyltä tulisi Blazer ja Equinox.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tässä on itselläkin nyt sähköauton hankinta ajankohtainen kun päivittäinen työmatka on ~110km ja alla on 3 litrainen dieseli.

Nyt jonkun aikaa oon noita vertaillu ja omaan silmään ja hintaluokkaan osuis Kia Niro ja Hyundai Kona, ja näistä se 64kwh versio. Ymmärtääkseni autot ovat periaatteessa samaa tekniikkaa ja mietinkin että onko täällä kellään kertoa eroja autojen välillä? Oon koittanut noista lueskella mutta yllättävän vähän löytänyt.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Merkittävin ero on varmaan se, että Niro on isompi. Niron takapenkillä ja takakontissa on selvästi enemmän tilaa kuin Konassa. Vastapainoksi Kona menee marginaalisesti pienemmällä kulutuksella.

Muuten aika lailla sama auto kyseessä. Tietysti ulkonäkö eroaa, etenkin keulasta ovat aika eri näköisiä. Makuasia kummasta enemmän pitää.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
287
Konan houkuttelevuutta vähentää vähän se, kun pienoisella lisäpanostuksella saisi Ioniq 5. Noiden välinen hintaero saisi olla vähän suurempi, mieluusti tieten niin, että Kona halventuisi.
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 047
Jep, mulla ollut Kona ja nyt alla Niro. Niroon mahtuu paremmin takapenkille istumaan ja konttiin myös.

Konassa oli Style varustelu ja e-Nirossa EX + EX premium pack. Konaa oli paremman varustelun ja muutamien suunnitteluratkaisujen takia vähän kivempi ajaa. Lisäksi esim. aktiivinen ohjaus tuntui paremmalta Konassa, e-Niro välillä heilauttaa rattia voimakkaasti kaistan reunaa kohti, mitä en muista olleen ongelmana Konassa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 187 305
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom