Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Lähinnä tässä on se juttu, että siinä missä esim. Nissan Micran polttoainetankki riittää kuitenkin useita satoja kilometrejä, ei se rajannut ostajaehdokkaita pois ainakaan tuon takia, vaan auto soveltui paljon taikka vähän ajavalle. Mutta koska Leafissa toimintasäde on niin pieni, rajaa tuo heti kaikki sellaiset ostajat pois listalta, jotka joutuvat ajamaan yhtään enemmän taikka eivät halua olla joka välissä autoa lataamassa. Melko todennäköisesti myös taloudet, missä ei ole kotilatausmahdollisuutta, rajautuvat näissä autoista ulos, vaikka ajoa tulisi vähän ja näitä riittää niillä alueilla, missä voisi kuvitella etäisyyksien olevan lyhyitä. Myös kahdeksan vuoden iässä tuleva useamman tuhannen euron akkukustannus ei houkuttele välttämättä autoa ostamaan, jolloin pidän ainakin mahdollisena, että nämä autot päätyvät romutettavaksi paljon ennen kuin vastaava polttomoottoriauto, jolloin elinkaaripäästötkin merkitsevät jotain.
Jos ajaa paljon niin silloin se halpa Micrakin tulee kalliiksi polttoainekulujensa takia (minulla oli ennen sähköautoa parin tonnin arvoinen bensa-Auris joka alkoi tulla minulle liian kalliiksi käyttää). Silloin kannattaa sähköpuolella katsella jotain 20000-30000€ hintaisia sähkökulkineita, joko uutena tai hieman parempaa käytettynä, siis jos miettii että haluaa vähentää ajokulujaan pidemmällä tähtäimellä.

Jos taas puhut omasta erikoistapauksestasi eli että kilometrejä kertyy vuodessa kohtuu vähän, mutta joskus harvoin sinulle tulee jotain useamman sadan kilometrin matkoja jolloin et halua hetkeksikään pysähtyä lataamaan, silloin mieleen tulisi jompikumpi seuraavista, joista jälkimmäinen saattaa olla jopa halvempi vaihtoehto:

a) pitää jotain vanhaa bensa- tai dieselautoa parkissa, ja silloin harvoin ottaa se käyttöön kuin noille pitkille ajoille tarvitsee.

b) et omista autoa ollenkaan, vaan vuokraat sellaisen silloin kun sinulle noita harvoin toistuvia pitkiä matkoja tulee. Vähän kuten jotkut vuokraavat auton vain lomamatkoilleen.

B saattaisi olla järkevämpi koska autosta kyllä kertyy ikävästi kuluja vaikka se seisoisi parkkipaikalla, katsastukset määräaikaishuollot vakuutukset verot jne. Ehkä kannattaisi silloin miettiä onko järkeä omistaa autoa ollenkaan. Eikös nykyisin ole joku se palvelukin jossa yksityishenkilöiltä voi vuokrata autoa käyttöön, ei ole pakko sännätä edes Hertzille?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Sähköautoissa periaatteessa vikojahan pitäisi tulla polttomoottoriautoja vähemmän, mutta ne voivat keskimäärin olla kalliimpia,
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Auto korjattu. Oikeastaan oli jo eilen iltapäivällä, mutten ehtinyt hakemaan aiemmin. Oli myös ladattu täyteen huollossa :tup:

Vaihdettu osa oli "actuator-inlet locking combo" ja työaikaa kului vähän reilu tunti. 310 e kustansi. Ei halpaa muttei kallistakaan.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
Näissä uusissa ajoneuvoissa, oli se sitten millä tahansa käyttövoimalla toimiva, on niin helkkaristi kaikkea elektroniikkaa. Niitä ohjausboxeja eri tarkoituksiin. Noita kun alkaa kylmäjuotosten tms. takia hajoamaan niin kalliiksi tulee. Merkkihuoltohan sitten niiden hajonneiden tilalle vaihtelee uusia alkaen tyyliin tonnin kappale + työt, eikä edes yritä korjata. Joitain tuollaisia sattunut kohdalle sellaisissa vm. 2000 - 2010 autoissa. Onneksi löytynyt osaavia elektroniikkakorjaajia ja selvinnyt suht halvalla.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Eniten sitä huoltokustannusta nostaa tällähetkellä se että yksityisiä korjaamoja on niin vähän.

Marmoritiskillä remontti on aina kallista, ja jos marmoritiskin on ainoa paikka jossa remontin saa niin se rempntti on kallis.

Harakiriosia, korjaamoja ja romisosia kun ei vaan vielä ole markkinoilla.

Tosin, eihän polttomoottoriautossakaan ainoat hajoavat komponentit ole moottoriin tai vaihdelaatikkoon liittyviä, loppuautohan on käytännössä samoista mahdollisimman halvoista komponenteista kasattu.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle ;)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 797

Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan. Jos toimintasäde putoaa kahdeksanvuotiaalla autolla 85 kilometriin, niin eipä tuo oikein sovellu enää kuin tiiviiseen kaupunkipyöritykseen. Jutusta ei käynyt ilmi, että oliko tuo toimintasäde talvella, kesällä vai milloin. Korjauskustannus ei toki ole mahdoton, mutta vaikka säde kasvaisi taas tuohon 150 kilometriin, niin silti olen pitänyt näitä näin lyhyen toimintasäteen autoja jokseenkin kyseenalaisena, koska vaikka aika moni tuskin ajelee päivittäin yli 150 kilometriä, on tuo kuitenkin siinä määrin rajoittava tekijä, ettei moisella autolla viitsi kovin moneen kesälomareissuun lähteä taikka edes välttämättä maakunnasta toiseen. Olettaisin myös näissä vanhimmissa autoissa latausnopeuksien olevan jotain muuta kuin v. 2022 malleissa, joten laturilta tuskin päästäneen myöskään kymmenessä minuutissa eteenpäin. Ihan oma lukunsa on se, että mikäli kyseessä olisi kahdeksanvuotias 130tkm ajettu bensa-auto, niin tuotahan pidettäisiin suomalaisella mittakaavalla vielä kohtuuikäisenä ja paljon ajokilometrejä edessä olevana pirssinä. Toki toimintasäde olisi todennäköisesti jotain muuta kuin 85 km.
Tuossa on taas oikein klikkiotsikko. Tuo auto ei uutenakaan ole mennyt 150km, sillä 2012 leafia on ollut vain 24kwh akulla, jolla NEDEC standardin mittauskin on 175km. Ilmeisesti 2016 on tullut 30kwh versio, jossa range on parempi, mutta kyllähän nuo molemmat on olleet käytännössä kauppakasseja jo uusina (vaikkakin noillakin joku PK seudun asukki käy lapissa viikonloppuisin)

Nänä uudemmat, jopa 39kwh(julkaistu 2018 42kwh nimellä) mallit lienevät tuossa iässä ja kilometreillä vielä käypää tavaraa. Mutta tuskin silloin, kuten nytkään niitäkään kukaan kaupparatsuna halki suomen ajeleva työkäyttöön ostaa
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 669


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 797


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Itse väittäisin juuri päinvastaista. Sähköautojen hinnat tulee ruon johdosta pysymään samoissa tai jopa entisestään hieman nousevan kasvavan kysynnän myötä (jakeluvelvoite nostaa polttisten kuluja).

Mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus... Toivoisi toki, että valtio antaisi jokaiselle suomalaiselle täysi-ikäiselle ilmaisen sähköauton ja siitä tulisi siten normiliikenneväline ja niille jotka autoa ei halua, saisivat vaikka 10 vuoden bussiliput (tai mikä paikallisliikennemuoto onkaan mieluisin)
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle ;)
Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä. ;) Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä. ;) Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Kaikki milläänlailla kannatavat sähköautot ja plug in hybridit raahattu euroopasta ja jopa pidemmältäkin. Pieni vero ja isot tuotot. Tesloja tuotu paljon ja kaikenmaailman välimalleja kuten californian Fiat 500.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Nettiautossa näkyy olevan tällä hetkellä myynnissä 82345 ajoneuvoa.
Bensiini 37682
Diesel 32984
Sähkö 2804
Kaasu 376
Hybridi (kaikki) 8144
E85/bensiini 294

Sähköautojen 2804 lukumäärästä näkyy olevan noin 700kpl vm 2022, eli käytännössä uusia. Monet noista ei ole edes heti saatavilla, vaan autoliikkeiden mainoksia uusista tilattavista.
Jos rajaa haun vm. 2021 , niin löytyy:
sähkö 875
diesel 443
bensiini 1015
muita marginaalikäyttövoimia en viitsinyt edes katsoa tähän

Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.
Iso osa melkein uusista autoista Nettiautossa on liikkeiden tuomia tuontiautoja, joista osa ei ole vielä edes maassa. Toisaalta varmasti monia alusta asti Suomessa olleitakin autoja on laitettu myyntiin kun jopa voitolla saa menemään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
Akkutekniikka muuttuu kokoajan. Mooooonta erilaista tälläkin hetkellä kehitteillä. Vesiakku, hiilihappo, merilevä, solid state, solid hydrogen, suola, alumiini, litium-rikki jne.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
948
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Autojobbarit tuo niitä Euroopasta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
119
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
Niille jotka vielä jahkailee tämä on selvä merkki, että nyt on korkea aika lyödä se 50kiloa tiskiin ja ostaa se sähkis... muuten on jäävä jalkamieheksi loppuiäksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Meinaat että rahvas tarkoittaa samaa kuin tyhmä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 045
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Iso osa niistä myynnissä olevista sähköautoista on käytännössä vaan ilmoituksia että meiltä voi tällaisen sähköauton tilata, toimitus sitten kun tehtaalta sellainen saadaan.

Aika hankala nettiautossa saada haarukoitua se niin että listaa vain olemassa olevat autot jotka saa heti.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.
Niin no... Jätän tämän lyhyeksi, koska menee ot, mutta uskallan väittää, että oma autoni on lähes satavarmasti paremmassa kunnossa, kuin useimmat autot liikenteessä. Nimimerkillä huollan autoani lentokonetyyliin osien teknisen eliniän mukaan, en vasta sitten kun ne menevät rikki. Esim. kesällä uusin kaikki jarrulevyt, palat, kannakkeet ja satulat. Käytin VW:n alkuperäisiä osia taikka Aten osia. Joka ainoa komponetti on asennettu täsmälleen virallisten ohjeiden mukaan ja oikeilla kiristysmomenteilla. Kaikki pultit uusin tuoreisiin. Sama metodologia kaikissa kohteissa autossa. En missään nimessä ryhtyisi mihinkään sellaiseen huoltotoimenpiteeseen, jota en voisi toteuttaa täsmälleen oikeiden proseduurien mukaisesti.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.

Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!

Mutta joo, pois hankintatuki ja annetaan markkinoiden päättää. Samalla voitaisiin mielestäni luopua kokonaan asuntolainojen verovähennysoikeudesta (josta kai ollaankin asteittan luopumassa?), ja asumistuesta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.
Ainakin tai varsinkin jos ovat vähänajettuja Tesloja, veikkaan aika suuren osan olevan Saksasta tuotuja.

Sillä on tehty bisnestä että Saksassa (myös yli 50000€ hintaiselle) sähköautolle on saanut varsin mojovan hankintatuen, joten Saksassa kannattaa ostaa (tai liisata jonkun toisen käyttöön) upouusi sähköauto joksikin aikaa, napata iso hankintatuki, ja sitten myydä Suomen kaltaiseen maahan missä hankintatuki on paljon alhaisempi tai sitä ei saa ollenkaan (yli 50000€ hintaiselle autolle).

Tarina jopa kertoo että Saksassa olisi tarjottu uusia Tesloja ilmaiseksi liisauskäyttöön, ja ne sitten myydään myöhemmin Suomeen voitolla.

Saksan valtio on herännyt tuohon porsaanreikään ja on kai alkanut suitsia toimintaa pidentämällä käyttöaikaa (Saksassa) ennenkuin sille saa hankintatuen, ja kai sielläkin ollaan hankintatuesta jossain vaiheessa luopumassa.

Se oli suomalaisille sähköautonostajille aika hyvä diili, pääsevät edes jonkin verran hyötymään saksalaisesta avokätisestä hankintatuesta. Ja tietenkin tahot jotka vetävät siitä välistä vähän voittoa myymällä vähän käytetyn ja hankintatuetun auton Suomeen.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.

Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!

Mutta joo, pois hankintatuki ja annetaan markkinoiden päättää. Samalla voitaisiin mielestäni luopua kokonaan asuntolainojen verovähennysoikeudesta (josta kai ollaankin asteittan luopumassa?), ja asumistuesta.
Ja käytetyn sähköauton ostaja ei saanut mitään tukea vaikka vaihtoi ilmastoystävällisempään kulkineeseen. En sinänsä ymmärtänyt tuota miksi se tuki oli/on vain uuteen autoon.
Kyllähän jonkinlainen tukimuoto käytetyn ostajallekin laskisi kynnystä siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Ehkä siirtymää olisi tapahtunut vielä nopeammin, kun se olisi ollut rahallisesti houkuttelevampaa. Saahan etanoli ja kaasukonversioistakin tuen 1tuki/omistaja/vuosi. Mutta päätösten taustalla useimmin politiikka kuin ilmastoystävällisyys tai kansalaisten hyvinvointi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Vähän arvon pitäisikö vielä kysellä voisiko kattokaiteita enää tässä vaiheessa lisätä tilaukseen. Sivussa olen jo ehtinyt hommata orggis-17" alut, jos jumppaisi vähän renkaita kun HP-kamppiksessa taitaa tulla talvisetissä pelti-16"t.
Miettisin myös kaiteita mutta ne eivät ole tarpeelliset kun siellä on paikat telineille kuitenkin (muutamalta valmistajalta sai, ei kuitenkaan thule/mb). Ja kaiteet lisää ilmanvastustusta joka syö rangea. Toki onhan ne kaiteet paremmat jos paljon käyttää, itsellä kerran irtosi tuollainen ei-kaide kiinnitys.

Tuleeko sieltä tosiaan peltivanteet? No mikäs siinä. Pysyisin ihan mukavuus syistä 16 tuumaisissa vaikka tuskin tuossa kovin iso ero on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Ja käytetyn sähköauton ostaja ei saanut mitään tukea vaikka vaihtoi ilmastoystävällisempään kulkineeseen. En sinänsä ymmärtänyt tuota miksi se tuki oli/on vain uuteen autoon.
Kyllähän jonkinlainen tukimuoto käytetyn ostajallekin laskisi kynnystä siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Ehkä siirtymää olisi tapahtunut vielä nopeammin, kun se olisi ollut rahallisesti houkuttelevampaa. Saahan etanoli ja kaasukonversioistakin tuen 1tuki/omistaja/vuosi. Mutta päätösten taustalla useimmin politiikka kuin ilmastoystävällisyys tai kansalaisten hyvinvointi.
Siitähän oliskin tullut kunnon ikiliikkuja, kun käytettyynkin olisi saanut tukea :D
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!
On niitä taidettu tässä alkuvuoden aikana tuodakin...

IMG-20220806-WA0000.jpg
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Miettisin myös kaiteita mutta ne eivät ole tarpeelliset kun siellä on paikat telineille kuitenkin (muutamalta valmistajalta sai, ei kuitenkaan thule/mb). Ja kaiteet lisää ilmanvastustusta joka syö rangea. Toki onhan ne kaiteet paremmat jos paljon käyttää, itsellä kerran irtosi tuollainen ei-kaide kiinnitys.

Tuleeko sieltä tosiaan peltivanteet? No mikäs siinä. Pysyisin ihan mukavuus syistä 16 tuumaisissa vaikka tuskin tuossa kovin iso ero on.
mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Paljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Juu, moni lainannut viestiäni. En jaksa yksitellen vastata.

Varmaankin se noin on kuten moni vastasikin, että jobbarit/tuonti lisää käytettyjen määrää nopeasti. Sekä noita ilmoja jossa autoa ei vielä edes ole saatavissa.


Aikaisemmin myynnissä olevien määrä on indikoinut sen hetkistä tilannetta. Autoveron alennukset, yms. muutokset joku 15v(?) vuotta sitten. Korona alku, yms. Heilautti myytävien määriä nopeasti määriä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
355
mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
Tämä olisi oikein hyvä juttu. Itse vaan päättelin, että näinköhän tulee peltivanteilla kun tilauslapun rengaspaketin kulut oli 12xx EUR ja halvin aluvanne Elborn oli pari sataa enemmän (teräsvanne oli juuri tuo halvempi hinnastossa). Mutta 16”lla ainakin tuo HP:n kamppis-active pitäisi tulla.

Tuohon hankintatukihommaan tänne kuulostaa jotenkin suoraviivaisemmalle, että uuteen saa jonkun tuen ja se on siinä. Käytetyn kanssa menisi vähän säädöksi, jos miettii että ko. auton elinkaaren aikana se on voinut saada useita hankintatukia kuin vain yhden. Siis esim Saksassa ensin uutena, mitä jos sitten kannettu vaikka johonkin maahan välillä, tuet otettu ja vuoden päästä taas tänne ja uudelleen hankintatuet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
Tarkoitin siis sitä, että Model 3 LR ja Performance eroavat muista siinä mielessä, että vähän ajettuna ja lähes uutena sitä saa edullisemmin kuin uutta, mutta vaikeaa on löytää muista sähköautomalleista vastaavaa esimerkkiä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Hankintatuki nosti vain autojen hintaa.
Varmaan riippuu tapauksesta. Varusteet huomioiden Audi Q4 oli lanseerauksen yhteydessä aikalailla euroopan halvin. Tuo hinta johtui pitkälti siitä, että halusivat sen hankintatuen alle.

Tommosen rajan asettaminen toimii kahteen suuntaan. Mä en yleisesti olisi tilannut 50k autoa, mutta tuommoinen raja pitkälti asetti budjetin siihen. Samaan aikaan, on vaikea mennä tosta yli kun ”menettää jotain”.

Vaikutus on silleen paska, että ihmiset joutuvat jättämään lisävarusteet ostamatta. Paremmat valot, kaistavahti yms lisäisi turvallisuutta, mutta hankintatuen myötä jäi ottamata.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
Tämä takia juuri kysyin tuota. Tuossa ylempänä keskusteltiin hankintatuesta ja minun mielestä käytetyille sähköautoille olisi oikea kannustin että tuota veroa ei perittäisi tai se hakemusta vastaan palauttettaisiin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Alvi menee jos alle 6kk ikäinen - käsittääkseni.

Ja ymmärsin myös siten että autoverovapaus koskee vain 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröityjä autoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 441
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom