Yleistä keskustelua sähköautoista

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Siis, eikai nyt ainoat vaihtoehdot ole a) ladata kotona ja b) ladata julkisella laturilla samalla autossa istuskellen.Mites kaupassa käynnin yhteydessä, harrastuksien yhteydessä jne? Onko nämä kaikki jotenkin sellaisia, ettei näitä ole, tai et saa näiden kuluttamana aikana tarpeeksi ladattua?
Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.

Auton lataus vie aikaa karvan alle tunnin, riippuu siitä mikä on lähtöprosentti. Työmatkaa taas on sen verran (120km/päivä) että lataus pitää suorittaa joka toinen päivä. Kiinnosti tai ei. Pari kertaa sitä jaksoi potkia hyllyjä Motonetissä tunnin verran, sen jälkeen on kiinnostavampaa ottaa työlaukusta iPad ja tunkea se ratin koloon (ihan kuin ratti olis suunniteltu niin).

Käytännössä siis lataan 64kwh akun joka toinen päivä tuonne 80-90% väliin. 2/3 kerroista on tullut käytettyä Motonetin latausta kotimatkalla ja yleensä se la/su iltaan ajoittuva latauskerta liiterillä jos on ollut vapaana.

Alunperin noiden lataustolppien piti olla keväällä käytettävissä, silloin ajattelin että kai sitä nyt pari kk jaksaa latailla julkisillakin. Sitten valmistumispäivä vaan veny ja veny... viimeisin annettu päivämäärä oli ennen juhannusta.

11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
668
Siis onko Lidlin edustaja todennut noin, vai joku arvellut?

Mietin miksi sitä varten tarttisi lataus olla kaikilla Lidleillä (ennenkuin voi muuttua maksulliseksi)... eihän nyt kaikilla S-Marketeillakaan ole latausta, mutta joillakin on.
Loka-marraskuussa -21, kun suunnittelin ensimmäisen sähköauton tilaamista, kartoitin lähikauppojen latausmahdollisuuksia. Ainakin tuolloin Lidlin sivuilla oli kirjoitettu noin 100% varmuudella. Muistaakseni oli jotenkin tyyliin "...ilmainen lataus, kunnes kaikissa myymälöissä latausmahdollisuus, arvioidusti -24 asti" tjsp. Toki tässä ei siis puhuta vain CCS, vaan yhtälailla löytyy myös vain 11/22kwh type2-myymälöitä.
 

rzy

Liittynyt
08.06.2021
Viestejä
11
Pohdin tässä kotiin latausratkaisua täyssähköautolle, joka tukee 1-vaiheista latausta 7,4kW @ 32A. Googlatessa vastaan tuli Evtun Accelev V2 8kW, joka yhdistää kahdesta 16A-vaiheesta yhteen vaiheeseen 32A, jolloin lataustehoksi saadaan auton tukema 7,4kW. Onko kenelläkään kokemuksia em. latausasemasta?

Toinen vaihtoehto mitä mietin on kodin pääsulakekoon vaihtaminen 3x25A -> 3x35A, jolloin mahdollistuisi voimavirta 3x32A. Tämä vaihtoehto olisi pitkässä juoksussa houkutteleva siinä mielessä että se mahdollistaisi peräti 22kW tehon 3-vaiheisena. Tosin sitä jäin miettimään että jääkö pääsulake liian pieneksi etenkin lämmityskautena vaikka suorasähkölämmitystä talossa ei olekaan. Olisiko tuo ensinnä mainittu vaihtoehto parempi?
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Sanoisin, että ajattele pidemmälle kuin tämä auto;

- Jos saat sulakekoon noston edullisesti ja vuosikustannus mielestäsi ok, ota 35A.
- Kannattaako ottaa vaiheen yhdistävää, koska "standardi" mitä sitten seuraava autosi tukee on 11kW kolmesta vaiheesta. Ellet tarvitse sitä nykyistäsi jatkuvasti 'tyhjästä täyteen' yön aikana niin mieti kannattaisko hommata ihan vaan se 11kw latausasema, plus mahdollinen kuormanhallinta. Tämä autosi lataa hitaasti, mutta tulevat ottavat täydet. Tämä on "futureproof" vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Sanoisin, että ajattele pidemmälle kuin tämä auto;

- Jos saat sulakekoon noston edullisesti ja vuosikustannus mielestäsi ok, ota 35A.
- Kannattaako ottaa vaiheen yhdistävää, koska "standardi" mitä sitten seuraava autosi tukee on 11kW kolmesta vaiheesta. Ellet tarvitse sitä nykyistäsi jatkuvasti 'tyhjästä täyteen' yön aikana niin mieti kannattaisko hommata ihan vaan se 11kw latausasema, plus mahdollinen kuormanhallinta. Tämä autosi lataa hitaasti, mutta tulevat ottavat täydet. Tämä on "futureproof" vuosikymmeniä.
Tai sitten ottaa suurimman sulakekoon mitä verkko-operaattori antaa ilman kk-maksun nousua. Carunalla taisi olla 65A seuraava hintaluokka tms ja muutosmaksu on n.1000€ joka tapauksessa, riippumatta tulevasta sulakekoosta (sikäli mikäli runkoverkossa on kapasiteettia)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km.
Sama ollut mielessä, ettei ruokakaupassa käynnin ajaksi kannata laittaa jollei akku ole kovin tyhjä. Jossain Ikeassa käynti eri asia, kun siellä voi vierähtää tunti jos toinenkin. Yleensä ehtii kotimatkan verran saada virtaa akkuun.
Eilen kävin pikalaturissa 0,30€/kWh, 24min 16,7kWh, halpaa oli vielä. (Autolle max50kW)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Jos 32A lataa yhdella vaiheella 35A pääsulakkeella, niin saa olla kyllä tarkkana muun kulutuksen kanssa. Hieman pystyy tietysti muuttamaan talon kuormaa muille vaiheille, mutta esim jokin perinteinen lattialiesi on väkisinkin kolmella vaiheella, jolloin sen käytön kanssa saa olla tarkkana.
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
676
Tai sitten ottaa suurimman sulakekoon mitä verkko-operaattori antaa ilman kk-maksun nousua. Carunalla taisi olla 65A seuraava hintaluokka tms ja muutosmaksu on n.1000€ joka tapauksessa, riippumatta tulevasta sulakekoosta (sikäli mikäli runkoverkossa on kapasiteettia)
Kappas, Caruna ei peri eri sulakekoosta erihintaista kuukausimaksua. Toista se on Elenian kanssa. 3x25A 19,67e/kk, 3x35A 33,96e/kk jne. Elenia on hands down kallein ja paskin verkkoyhtiö (mm. tuotanto/kulutus tunti- ja vaihenetotus puuttuu edelleen).

EDIT: Katsoinkin Caruna Espoon hintoja. Muualla näyttää sielläkin pääsulakekoon nostosta tulevan hintaa: 3x25A 25,80e -> 3x35A 45,20e.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.
Niin minullakin. Paitsi jos auto on ilmaisessa laturissa, niin saattaa mennä tuntikin siinä nätille kassaneitille flirttaillessa. Pakko vain joskus jonottaa useampaan kertaan siihen kassalle, kun muut jonossa olevat alkaa tulistumaan.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
Toisaalta Lidleissä on yleisesti 50kW tehoiset DC-laturit mutta tietty niille vasta jonotetaankin.

Minun sähkökiesini osaa onneksi ladata AC:täkin 22kW teholla joten sitten olen hyödyntänyt niitä, onhan sekin sentään kaksi kertaa nopeammin kuin 11kW.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Toisaalta Lidleissä on yleisesti 50kW tehoiset DC-laturit mutta tietty niille vasta jonotetaankin.

Minun sähkökiesini osaa onneksi ladata DC:täkin 22kW teholla joten sitten olen hyödyntänyt niitä, onhan sekin sentään kaksi kertaa nopeammin kuin 11kW.
Varmaan pk-seudun juttuja nuo Lidlin 50KW DC laturit, ei meillä maakunnassa (22KW AC).

Tarkoitat varmaan AC:tä 22KW, kyllähän kaikki DC latauskiesit latailee 22KW DC nykyään, varmaan halvimmatkin lataa 50KW DC.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Loka-marraskuussa -21, kun suunnittelin ensimmäisen sähköauton tilaamista, kartoitin lähikauppojen latausmahdollisuuksia. Ainakin tuolloin Lidlin sivuilla oli kirjoitettu noin 100% varmuudella. Muistaakseni oli jotenkin tyyliin "...ilmainen lataus, kunnes kaikissa myymälöissä latausmahdollisuus, arvioidusti -24 asti" tjsp. Toki tässä ei siis puhuta vain CCS, vaan yhtälailla löytyy myös vain 11/22kwh type2-myymälöitä.
Ok. En tiedä miksi he odottelevat ensin että kaikissa Lidleissä on latausmahdollisuus, ennenkuin muuttavat sen maksulliseksi.

Sinänsä maksulliseksi muuntaminen kuulostaisi loogiselta ladattavien autojen määrän kasvaessa, ja samahan kai tapahtui aiemmin esim. joidenkin S-Markettien luona olevilla ABC-latauspisteillä. Muistan lukeneeni että vielä viime vuonna ne olisivat olleet ilmaisia, ja jossain vaiheessa muutettiin maksullisiksi ABC-latauspisteiksi.

TOSIN, muistelen että n. kuukausi sitten jossain Helsingin Sanomien artikkelissa, missä käsiteltiin sähkön hinnan nousua ja sen aiheuttamia hinnannousupaineita maksullisiin latauspaikkoihin, Lidlin edustaja mielestäni siinä esitti että mitään erityisiä tai tarkkoja suunnitelmia ei ole Lidlin latauspaikkojen muuntamisesta maksullisiksi. No, ehkä sitten on epätarkkoja suunnitelmia... Artikkelista jäi kuitenkin kuva että Lidl vielä arpoo mitä asian kanssa kannattaisi tehdä. Ymmärrän tuskan, minähän sanoinkin että luultavasti alkaisin taas käydä autolla ostoksilla lähinnä Prismassa jossa on lämmin hallikin, nykyisen Lidlin sijaan. Semmoista se on, tylsäähän se olisi jos elämä olisi liian helppoa.

(Minulla menee kaupassakäyntiin yleensä ehkä 20-30 minuuttia, jos en jää munimaan. Ostan yleensä kerralla vähän enemmän.)
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Varmaan pk-seudun juttuja nuo Lidlin 50KW DC laturit, ei meillä maakunnassa (22KW AC).

Tarkoitat varmaan AC:tä 22KW, kyllähän kaikki DC latauskiesit latailee 22KW DC nykyään, varmaan halvimmatkin lataa 50KW DC.
Juu kyllä sori, tarkoitin toki 22kW AC.

Ne Lidlit joissa olen latausmahdollisuuden nähnyt (5 Lidliä, kaikissa Lidleissä ei ole latausta esim. Lohjan Lidl):
- Kolmessa Lidlissä on yksi pömpeli jossa on edessä kaksi pysäkointipaikkaa ja kolme kiinteää latauspiuhaa: 50kW DC CCS, 50kW DC Chademo, 22kW AC type2. Eli kaksi voi latailla samanaikaisesti, toinen 50kW DC ja toinen 11/22kW AC. Koska näitä olen nähnyt jopa kolme, olen olettanut että tämä on yleisin Lidlien latausjärjestely.
- Yhdessä Lidlissä (Vantaan Koivukylä) on 4x 22kW AC (kaksi pömpeliä joissa molemmissa kaksi pistorasiaa, eli neljä latauspaikkaa), pitää käyttää omaa piuhaa. Tosin viimeksi kun siellä kävin, molemmissa pömpeleissä vain toinen pistorasioista toimi, eli kaksi pystyi latailemaan).
- Sitten tämä yksi uusi Lidl kotini lähellä, jossa voi latailla kuusi autoa kerralla:
2x noita isoja pömpeleitä joissa on 1xCCS 1xChademo 1xtype2 kiinteillä piuhoilla (näiden pömpeleiden edessä yhteensä neljä pysäköintipaikkaa)
niitä vastapäätä kaksi AC type2 latauspaikkaa joissa pitää käyttää omaa piuhaa
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Niin, tottakai voi, en muuta ole väittänytkään. Se tosin ei myöskään ole viestini mukaista pelkästään lataamaan menemistä.
Sinänsä tuo ei liity siihen onko lataus ilmaista vai ei. Jos ei esim. omaa mahdollisuutta kotilataukseen, sitten on vähän pakko käydä välillä julkisilla latureilla. olivat ne maksullisia tai ei.

Maksullisuuden vastineeksi voi toki saada nopeamman (kuin 50kW) DC-latauksen, mutta paljon on sähköautoja jotka eivät edes lataa tuota nopeammin, ja monesti ne tosinopeet DC-laturit ovat myös aika suolaisen hintaisia ettei niitä halua käyttää kuin erikoistilanteissa. Eivätkä maksullisetkaan aina niin erityisen nopeitakaan ole, esim. läheiset K-Latausasemat osaavat 50KW ja ABC-laturit 80kW, mutta ovat sentään sopuhintaisia (30c/kWh).

Hyvä kysymys tosiaan on minkälaisen hintalapun laittaa omalle ajalleen, esim. tälle kun nyt läppärin ääressä kirjoitan kotonani tätä viestiä tälle nettifoorumille. Kyllä tämä vähintään 5€/min arvoista aikaa on, verrattuna siihen että kirjoittaisin tätä viestiä läppärilläni jossain kauppakeskuksen penkillä istuen tai ilmastoidussa autossa. Selväähän on että me kaikki käytämme kaiken vapaa-aikamme erittäin tuotteliaasti, rakennamme omakotitaloja ja keksimme lääkkeitä syöpään, ei sellaista aikaa sovi tuhlata latailuun katsoen jotain typerää Netflixiä tai selailemalla tätä foorumia.

Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.

Auton lataus vie aikaa karvan alle tunnin, riippuu siitä mikä on lähtöprosentti. Työmatkaa taas on sen verran (120km/päivä) että lataus pitää suorittaa joka toinen päivä. Kiinnosti tai ei. Pari kertaa sitä jaksoi potkia hyllyjä Motonetissä tunnin verran, sen jälkeen on kiinnostavampaa ottaa työlaukusta iPad ja tunkea se ratin koloon (ihan kuin ratti olis suunniteltu niin).

Käytännössä siis lataan 64kwh akun joka toinen päivä tuonne 80-90% väliin. 2/3 kerroista on tullut käytettyä Motonetin latausta kotimatkalla ja yleensä se la/su iltaan ajoittuva latauskerta liiterillä jos on ollut vapaana.

Alunperin noiden lataustolppien piti olla keväällä käytettävissä, silloin ajattelin että kai sitä nyt pari kk jaksaa latailla julkisillakin. Sitten valmistumispäivä vaan veny ja veny... viimeisin annettu päivämäärä oli ennen juhannusta.

11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
Nopea on kauppa reissu. Mutta ilmeisesti sitten sinulle ainoat vaihtoehdot on istua autossa ja ladata tai ladata kotona, eikä esim. tule käytyä kuntosalilla, juoksemassa tms, minkä yhteyteen sen lataamisen voisi ajoittaa, eikä erikseen tarvitsisi käydä.

Sinänsä tuo ei liity siihen onko lataus ilmaista vai ei. Jos ei esim. omaa mahdollisuutta kotilataukseen, sitten on vähän pakko käydä välillä julkisilla latureilla. olivat ne maksullisia tai ei.

Maksullisuuden vastineeksi voi toki saada nopeamman (kuin 50kW) DC-latauksen, mutta paljon on sähköautoja jotka eivät edes lataa tuota nopeammin, ja monesti ne tosinopeet DC-laturit ovat myös aika suolaisen hintaisia ettei niitä halua käyttää kuin erikoistilanteissa. Eivätkä maksullisetkaan aina niin erityisen nopeitakaan ole, esim. läheiset K-Latausasemat osaavat 50KW ja ABC-laturit 80kW, mutta ovat sentään sopuhintaisia (30c/kWh).

Hyvä kysymys tosiaan on minkälaisen hintalapun laittaa omalle ajalleen, esim. tälle kun nyt läppärin ääressä kirjoitan kotonani tätä viestiä tälle nettifoorumille. Kyllä tämä vähintään 5€/min arvoista aikaa on, verrattuna siihen että kirjoittaisin tätä viestiä läppärilläni jossain kauppakeskuksen penkillä istuen tai ilmastoidussa autossa. Selväähän on että me kaikki käytämme kaiken vapaa-aikamme erittäin tuotteliaasti, rakennamme omakotitaloja ja keksimme lääkkeitä syöpään, ei sellaista aikaa sovi tuhlata latailuun katsoen jotain typerää Netflixiä tai selailemalla tätä foorumia.

Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Niin, ei tietääkseni tähänkään ole muuta väittänyt. Maksullinen vs. ilmainen pointtina oli toisten parempi kattavuus, jolloin niitä löytyy helpommin paikoista missä arkena muutenkin viettäisi aikaa ja se lataaminen hoituu muiden asioiden ohella. Ja tottakai riippuu ajoprofiilista riittääkö se, jollei riitä eikä ole saamassa kotiin latausta niin ehkä miettisin muutaman kerran kiinnostaako lähteä erikseen laturille istuskelemaan.

Jokainen toki määrittää oman aikansa arvon niinkuin lystää, voi siitä huumoriakin vääntää jos jaksaa eikä muuta keksi.

Ps. Ei itselläkään ole kotona mahdollisuutta ladata, eikä töissä, mutta en silti kyllä latureilla istuskele vaan lataukset hoituu muiden asioiden ohessa, jotka olisi pakko joka tapauksessa tehdä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Pohdin tässä kotiin latausratkaisua täyssähköautolle, joka tukee 1-vaiheista latausta 7,4kW @ 32A. Googlatessa vastaan tuli Evtun Accelev V2 8kW, joka yhdistää kahdesta 16A-vaiheesta yhteen vaiheeseen 32A, jolloin lataustehoksi saadaan auton tukema 7,4kW. Onko kenelläkään kokemuksia em. latausasemasta?

Toinen vaihtoehto mitä mietin on kodin pääsulakekoon vaihtaminen 3x25A -> 3x35A, jolloin mahdollistuisi voimavirta 3x32A. Tämä vaihtoehto olisi pitkässä juoksussa houkutteleva siinä mielessä että se mahdollistaisi peräti 22kW tehon 3-vaiheisena. Tosin sitä jäin miettimään että jääkö pääsulake liian pieneksi etenkin lämmityskautena vaikka suorasähkölämmitystä talossa ei olekaan. Olisiko tuo ensinnä mainittu vaihtoehto parempi?
Ei omakohtaista kokemusta, mutta kyllä Accelevit on toimiviksi todettu, myös sen arvaavan kuormanhallinnan kannalta. Riippuu ihan niistä omista käyttötarpeista onko vaiheetyhdistävälle latauslaitteelle oikeasti tarvetta vai riittääkö se puolikas tehokin.

Kotikäyttöön 22 kW lataustehon haaveilu on yleensä ihan turhaa useammastakin eri syystä. 1) Hyvin harva auto tukee yli 11 kW latausta 2) hyvin harva ajaa niin paljon ja tiukoilla aikatauluilla, etteikö 11 kW:llakin akku kun akku olisi yönyli täynnä 3) 3x35 A liittymästä jää 22 kW:lla ladattaessa vain 3x3 A muun asumisen käyttöön ja se loppuu lämmityskaudella alkuunsa.

Toki minullakin kotona on 22 kW latauslaite, kun ei se sen enempää maksa kuin 11 kW versiokaan. Yksivaiheauton kanssa voi tarvittaessa ylikellottaa siitä 1x19 A, mutta enimmäkseen se nyt kuitenkin on 8 A asetuksella käytössä (ja nykyisellään sukon perässä...).
 
Liittynyt
29.01.2021
Viestejä
58
Itsellekin tässä EV6 tulossa syksyllä. Tai vapautumassa oikeastaan, on nykyään kyseinen yksilö liikkeen esittelyautona. Siinä mielessä tuntuu hyvältä, että tuosta teki kaupat jo reilu kuukausi sitten, kun nyt hinta olisi tosiaan lähes 6000€ enemmän. Kunhan vaan saa sen sitten vielä aikanaan ja sovitusti hyvässä kunnossa. Täysin uusihan se ei tietenkään sitten ole enää, hyvässä ja pahassa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
455
Mulla on huomenna alkamassa oman EQS:n kasaus Sindelfingenissä. Tilaus tehty 1/2022 ja tilausvaiheessa alustava toimitusaikataulu oli 8-9/2022 eli ei vaikuta olevan myöhässä tässä vaiheessa. Komponenttipula toki voi vielä kasausvaiheessakin vaikuttaa asiaan, mutta sormet ristiin. Mersun sähköjen hinnat näyttää nousseen 6 kk noin 7 %, kun nyt hinnastoa katsoo. Mainitaan vielä, että samalla tilatun GLE-hybridin, jonka kasauksen piti alkaa 6/2022, päivämääristä ei vieläkään mitään ennakkotietoa. Ainakin mersulla siis katsovat ilmeisesti, että sähkövehkeet saavat ensin kondensaattorinsa ja näyttönsä ja sitten vasta muut mallit?
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Urheilukenttien ja kuntosalien läheisyyteen olisi hyvä saada latauspaikkoja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Mulla on huomenna alkamassa oman EQS:n kasaus Sindelfingenissä. Tilaus tehty 1/2022 ja tilausvaiheessa alustava toimitusaikataulu oli 8-9/2022 eli ei vaikuta olevan myöhässä tässä vaiheessa. Komponenttipula toki voi vielä kasausvaiheessakin vaikuttaa asiaan, mutta sormet ristiin. Mersun sähköjen hinnat näyttää nousseen 6 kk noin 7 %, kun nyt hinnastoa katsoo. Mainitaan vielä, että samalla tilatun GLE-hybridin, jonka kasauksen piti alkaa 6/2022, päivämääristä ei vieläkään mitään ennakkotietoa. Ainakin mersulla siis katsovat ilmeisesti, että sähkövehkeet saavat ensin kondensaattorinsa ja näyttönsä ja sitten vasta muut mallit?
Hyvä sijoituskohde! Tällaisessa taloustilanteessa vastaavia tai parempia on vaikea löytää.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Kyllä, samaa mieltä. Ehkä peräpää suht okei. Mutta se onkin Nissan, eikä ne pääsääntöisesti koskaan mitään muotovalioita ole olleet.
Sisältähän tuo itseasiassa ihan jopa siistin näköinen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Njaa näin se vaan äkkiä tilanteet muuttuu. Kilometrien pudottua rupesi vituttamaan maksella Teslaa pihassa ja kilsoja mittarissa juuri sen verran että oli ns viimeinen mahdollisuus saada se melkein uuden hinta ennen kuin ihmiset mieltävät auton oikeasti käytetyksi. Halpa ajaa mutta kallis parkkeerata. Tuloksena, Tesla lähti myyntiin, voittoa en saanut mutta olen hintaan tyytyväinen. Perjantaina viimeinen päivä Teslan ratissa ja siitä alkaakin siirtyminen takaisin täysin manuaaliseen aikaan. Tällä hetkellä liikkeessä varattuna Mazda MX-5 MK1 ja toivottavasti sen saa nopeasti alle. Tänään kävin pikaisella koeajolla ja olihan erilainen kokemus MX-5:sta ajamattomalle vs muut vanhemmat ja etenkin vs Tesla :D. Nooh, katto alhaalla tuo viidennes Teslan tehoista ei niin vituta. Hauska juttu kyllä kun istahti Mazdaan ja kävi heittämässä lenkin niin tuli jotenkin fiilis että ajoin autoa vs Teslan ratissa olisin ajanut jotenkin uhm.... hädintuskin autoa tai jotenkin "feikkiä". Vaikea selittää mutta tuntui yhtäkkiä se matala simppeli kippo pirun kotoisalta.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Tilanne 30.6.2022: sähköhenkilöautot ja muuntotuet 71 % määrärahasta varattu. Jokunen viikko sitten määrärahat oli 100 % varattu, mutta nyt määrärahoja lisätty.

Juuri laitoin hankintatukihakemuksen e-208:n. Ei tietoa kuinka nopeasti hupenee, mutta kannattanee laittaa hakemus mikäli auton tilaus on jo sisällä.
6.7.2022 tilanne: 74 % määrärahasta varattu. Nopeasti menee.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
MG Marvel Electric bongattu mustana. Onpas premiumin näköinen peli, kuvat eivät tee oikeutta. Tosin ei tuossa taida vanhaa britti-MG:tä enää olla kuin logo. Toivottavasti tulee Suomeen joskus, Ruotsissa niitä ilmeisesti jo myydään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mitenköhän tuossa oikein käy jos auto on ostettu (sopimus tehty) ja tukihakemus lähetetty, mutta tukirahat loppuvat kesken ennen kuin auto saapuu?
Taitaa käydä niin että tukea ei silloin saa eikä sitä voi hakea uudelleen myöhemmin kun määrärahoja on saatu lisää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Mitenköhän tuossa oikein käy jos auto on ostettu (sopimus tehty) ja tukihakemus lähetetty, mutta tukirahat loppuvat kesken ennen kuin auto saapuu?
Eikös se summa "korvamerkitä" heti sen hakemuksen jättöaikaan, ei vasta auton saapuessa? Näin automyyjä minulle muistaakseni kertoili.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Eikös se summa "korvamerkitä" heti sen hakemuksen jättöaikaan, ei vasta auton saapuessa? Näin automyyjä minulle muistaakseni kertoili.
Tätä vähän juuri hain takaa, että korvamerkataanko raha heti käytetyksi kun hakemus on sisällä? Tosin jonkun se hakemusksin pitää käsitellä ja käsittelyssä saattaa siinäkin olla jonoa jonkun verran.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
663
...varattuna Mazda MX-5 MK1 ja toivottavasti sen saa nopeasti alle. Tänään kävin pikaisella koeajolla ja olihan erilainen kokemus MX-5:sta ajamattomalle vs muut vanhemmat ja etenkin vs Tesla :D. Nooh, katto alhaalla tuo viidennes Teslan tehoista ei niin vituta. Hauska juttu kyllä kun istahti Mazdaan ja kävi heittämässä lenkin niin tuli jotenkin fiilis että ajoin autoa vs Teslan ratissa olisin ajanut jotenkin uhm.... hädintuskin autoa tai jotenkin "feikkiä".
Toivottavasti saat sen MX5:n alle pian. Sitä odotellessa pysy ainakin etäällä kaikista moottoripyöräliikkeistä. Älä ainakaan mene kysymään, että olisiko niillä tarjota jotain, missä kuskilla olisi semmoinen oikea ajamisen fiilis. Ei, älä nyt ainakaan mene kysymään näin kesällä vaan odota syksyn loskakelejä: pimeää, märkää, jäätävän kylmää.

[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
Ei mikään. kiihtyvyyttä ja tehoja löytyy mutta ei fiilistä. Ainakaan ite en ole löytänyt ja paljon mieluummin ottaisin tuon tulevan i4 tilalle M3 competition mikä maailmalla on samanhintainen mutta fiilis jotain ihan muuta mitä sähköstä nyt ei vaan saa, suomessa M3 isojen päästöjen takia hintalappukin sitten jotain ihan älytöntä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Toivottavasti saat sen MX5:n alle pian. Sitä odotellessa pysy ainakin etäällä kaikista moottoripyöräliikkeistä. Älä ainakaan mene kysymään, että olisiko niillä tarjota jotain, missä kuskilla olisi semmoinen oikea ajamisen fiilis. Ei, älä nyt ainakaan mene kysymään näin kesällä vaan odota syksyn loskakelejä: pimeää, märkää, jäätävän kylmää.

[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
Juu ei pelkoa. Ei A:ta kortissa ja itsesuojeluvaisto sanoo että älä kokeile onneasi :D. Ja mitä keleihin tulee, eipä moinen tunnu missään, nimimerkillä kylmimmillään -37c lämmöissä runsaslumisena talvena töihin ja toki kaikki muutkin ajelut moposkootterilla.

Ja eipä noita aidon ajamisen fiiliksiä tuovia sähköjä taida löytyä (ainakaan suomesta). Ulkomailta löytyy jo mutta ovat melkeinpä kaikki sähköistettyjä klassikoita yleensä Teslan tekniikalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 288
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Kyllä, samaa mieltä. Ehkä peräpää suht okei. Mutta se onkin Nissan, eikä ne pääsääntöisesti koskaan mitään muotovalioita ole olleet.
Sisältähän tuo itseasiassa ihan jopa siistin näköinen.
Omaan silmään suht' ok näköinen ja kuten yllä niin sisältä hyvinkin positiivinen yllätys. Oikeastaan ainoa pahempi kauneusvirhe pikaisesti vilkaistuna oli tuo ratin kytkinten ja konsolin vaihdevalitsimen pianomusta pölyrasvasormenjälkimagneettipinta. Varmasti pystyisi ajelemaan tuolla ilman sen pahempaa suuhun oksentelua. Toisinkuin esimerkiksi joku BMW iX...

MUTTA, ehkä se suurempi kynnys tuossa lienee se, että pudottaisinko reippaasti yli 60k € neliveto Nisukkaan? Todennäköisesti en, ellen olisi varma suht' järkevästä jälleenmyyntiarvon kehityksestä. Etuovetonahan näitä autoja ei luonnollisesti hankinta.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Inflaatio vääristää tilanteet niin, että itseään pettää jos fiksautuu kiintopisteisiin; "En ikinä maksaisi tuotteesta X enempää kuin N määrän valuuttaa."

Koska mikään ei tule olemaan hetkeen kuten ennen ja kaikki nousee, paitsi oma ostovoima.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
59
Kotikäyttöön 22 kW lataustehon haaveilu on yleensä ihan turhaa useammastakin eri syystä. 1) Hyvin harva auto tukee yli 11 kW latausta 2) hyvin harva ajaa niin paljon ja tiukoilla aikatauluilla, etteikö 11 kW:llakin akku kun akku olisi yönyli täynnä 3) 3x35 A liittymästä jää 22 kW:lla ladattaessa vain 3x3 A muun asumisen käyttöön ja se loppuu lämmityskaudella alkuunsa.

Toki minullakin kotona on 22 kW latauslaite, kun ei se sen enempää maksa kuin 11 kW versiokaan. Yksivaiheauton kanssa voi tarvittaessa ylikellottaa siitä 1x19 A, mutta enimmäkseen se nyt kuitenkin on 8 A asetuksella käytössä (ja nykyisellään sukon perässä...).
Minulla on taloyhtiön pihassa 16A eli 3,6kW -latausmahdollisuus. Se on aika hyvin riittänyt kaikkiin ajoihin kotoa eteenpäin 3500km/kk, jos autoa pitää koko ajan laturissa kiinni sen ollessa kotona ei ole ongelmia.
Olen laiska enkä jaksa koko aikaa viritellä sitä laturia kontista tolpan nokkaan. Mikäli kotilataus ei riitä lataamaan akkua riittävälle tasolle ennen matkaa, silloin käyn ottamassa sähköä pikalatureista 60-80% lataukseen saakka: lähiPrismassa on 80kW-laturit ja McDonaldsilla 150kW. Loput imuttelen sitten kotipihassa, jos siihen on enää tarvetta. En usko, että tarvitsen muuta ja jos sähköyhtiöt tuovat markkinoille tehomaksuja 11kW ja 22kW-kotilaturit nostavat 10-30€/kk sähkölaskun perusmaksuja. Taitaa tuo kotilataus vain vaikeutua tulevaisuudessa ja erityisesti taloyhtiöissä, jos viranomainen ei puutu tuohon hinnoitteluun. No toivottavasti siirtoyhtiöt luopuvat tuolloin sähkökeskuksen sulakekokoon perustuvasta laskutuksesta, kun haluavat tehomaksun tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Ei mikään. kiihtyvyyttä ja tehoja löytyy mutta ei fiilistä. Ainakaan ite en ole löytänyt ja paljon mieluummin ottaisin tuon tulevan i4 tilalle M3 competition mikä maailmalla on samanhintainen mutta fiilis jotain ihan muuta mitä sähköstä nyt ei vaan saa, suomessa M3 isojen päästöjen takia hintalappukin sitten jotain ihan älytöntä.
Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla. Latauksen aikana, jos ei henkilökohtaista huoltotarvetta, niin voi katsella huoltamon hintatolppaa. Minulla ainakin siitä tulee hyvä fiilis. Ja fiilis jatkuu, kun katsoo päättyneen latauksen hintaa. Nautin myös vaihteettomuudesta, viiveettömästä vakkarista ja moottorin äänettömyydestä. Esilämmitystä ja jäähdytystä fiilistelen myös joka kerta. Ja hauskin fiilis tulee, kun lukee sähköautoja vastustavien kommentteja :)
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
58
Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla.
Tai sitten autoilun fiilis on täysin subjektiivinen kokemus ja tarkoittaa jokaiselle aivan eri asioita.

Se mistä oletan tuossa aiempien kirjoittajien puhuneen, on jonkinlainen avoauton/moottoripyörän ”vapauden” kokemus joka tulee ilmavirran tuntemisesta, visuaalisesta avoimuudesta ympäristön suhteen sekä vahvempi tunne yhteydestä seuraavassa ketjussa: renkaat-auton hallintalaitteet-keskushermosto-tietoiset kokemukset.

Puhun vain omasta kokemuksesta, ja sen perusteella totean että sellaista vahvaa tunnetta autoiluun on vaikea saada samalla tavalla kuin kesäpäivänä lapsuuden maisemissa avoautolla ajelu suosikkibändin soidessa kaiuttimista. Unohtumattomia fiiliksiä. Noissa on vain niin vahvasti kyse henkilökohtaisista ns. triggereistä, että ilmiötä on käytännössä mahdotonta edes yrittää yleistää koskemaan laajempaa joukkoa ilman että valtava määrä yksityiskohtia kustomoidaan aivan erilaisiksi. Siinä alkaa olla jo melko se ja sama, millainen auto alla.

Mitä tulee sitten taas sähköautoihin, sähköisiin voimalinjoihin ja niiden herättämiin tunteisiin, puhutaan jo aivan mielivaltaisen laajasta kirjosta lähtökohtia, että asiasta täsmällisesti keskusteleminen vaikeutuu ja puheessa korostuu tahaton ja tahallinen väärinymmärrys. Veikkaan myös, että suurelle osalle ihmisistä pelkkä sähköautoista kirjoittaminen tuo parhaan fiiliksen koko sähköautoiluun liittyen, oli asiasta sitten mitä mieltä tahansa.

Sähköautot ovat tavallisesti massiivisia autoja akkujen lisäpainon myötä. Autossa on monesti mahdollisuus erittäin hyvään ajotuntumaan, koska auton painopiste on mahdollista saada matalaksi. Valitettavasti (henk.koht. mielipide) suuri osa sähköautoista tehdään ”tunnottomiksi”, eli sähköisillä avustimilla autosta häivytetään pois tunne renkaista rattiin. Lisäksi autot korkeita, mikä tekee niistä helpohkosti huojuvia ja käyttäytyminen voi olla siten epämääräistä. Miten kovaksi alusta täytyy tehdä, entä miten kovilla rengaspaineilla täytyy ajaa jotta saavutetaan maksimaalinen energiatehokkuus?

Parastahan olisi, että kuljettaja saisi itse säätää autoa mieleisekseen.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
993
Toi lapsuuden/nuoruuden fiilisten romantisointi on siinä mielessä hauskaa ja subjektiivista, että meillä on jo syntynyt ihmisiä kenen autoilumuistot tulevat perustumaan täysin sähköautoihin.
Kyllä. Muistan sen fiiliksen, kun kesäinen perjantai-ilta ja Lada lähtee laakista käyntiin. Pioneerit soittaa mielimusiikkia ja eletään vuotta 1986, ajokortti varsin uusi vielä. Bensaa tankissa, rahaa tilillä (tilipäivä), nättityttö odottaa mukavan ajomatkan päässä.
Auton aiheuttama fiilis tuossa lähinnä se, että oli vapaa liikkumaan. Vastaavanlaista fiilistä ei enää pysty saavuttamaan, mutta töiden jälkeen perjantaina pitemmän reitin kautta kotiin sähköautolla cruisaillen saavutan jotain kuitenkin tuosta nuoren miehen perjantaifiiliksestä vielä nykyäänkin. Paljon on muuttunut, mutta jotain uutuuden viehätystä kuitenkin on mukana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Itsellä oli jo unohtunut tuo raakuus mitä vanhempi auto tarjoaa. Sähkö on aivan mahtava ja tuo Performance tarjoaa jopa tuntuman jonka varassa uskaa vetää talvella nätisti kahva edellä ja pieni sivuluisu 120kmh rampilla ei pelota. Edellinen auto Fiesta ST on tunnettu ajettavuudestaan ja leikkisyydestään mutta kun tuon MX5:n penkille istahti ja laittoi ykkösen silmään niin tuli heti fiilis että nyt prkl ajetaan. Tuo auton alle tonnin paino, vaihteiston toiminta ja pieni ratti vain olivat heräte siitä mitä auto voi olla.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Stadin tai miksei jonkun muunkin vanhan kivikylän kantakaupungissa sähköautoa pitävät: Onko teillä hallipaikka latausmahdollisuudella, vai hoidatteko vaan kauppareissuilla latailut?

pitäisi firman pakukalustoa (1 kpl :D) uusia tässä jossain tulevaisuudessa, ja vähän kalliimpikin hallipaikka on harkinnassa muutenkin ihan vaan kermaperseilyn nimissä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Meillä on halli kaupungin yhtiöittämä josta taloyhtiöillä tietty osuus paikoista, sinänsä kätevä että pääsee suoraan hissillä rapusta. Mulla on auto vasta tilauksessa, eli tämä on vielä meillä harkinnan alla.

Halliin saa halutessaan latausmahdollisuuden, mutta se on täysin ulkoistettuna. Latauksesta pitää maksaa ensin kiinteä maksu (olisko n. 200€) ja sitten n. 10€ kuukausimaksu, ja päälle 25c/kwh. Nämä hinnat siis hitaalle lataukselle, nopea olisi kalliimpi. Jos peruuttaa alle 2v sisällä joutuu maksamaan kuukausimaksut sille ajalle.

Eli aika kallista jos miettii, että naapurin s-marketissa 25c/kwh lataus. Toisaalta olishan tuo kätevää.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 141
Itsellä oli jo unohtunut tuo raakuus mitä vanhempi auto tarjoaa. Sähkö on aivan mahtava ja tuo Performance tarjoaa jopa tuntuman jonka varassa uskaa vetää talvella nätisti kahva edellä ja pieni sivuluisu 120kmh rampilla ei pelota. Edellinen auto Fiesta ST on tunnettu ajettavuudestaan ja leikkisyydestään mutta kun tuon MX5:n penkille istahti ja laittoi ykkösen silmään niin tuli heti fiilis että nyt prkl ajetaan. Tuo auton alle tonnin paino, vaihteiston toiminta ja pieni ratti vain olivat heräte siitä mitä auto voi olla.
Onhan ne nyt aika erityyppiseen käyttöönkin suunniteltu, niin tuleehan sitä fiilistä toisessa vähän eritavalla. Itsekkin vaihtaisin tuon Model S:n heti 911:seen mieluitenkin johonkin GT/GTS malliin, jos ainot tarve autolle olisi fiilistely, eikä tarvitsisi töiden ja muiden asioiden puolesta ajella näin paljoa. Tästä päästäänkin siihen, että mielenkiinnolla odotan millaista sähköversiota näitä ”urheilu”autoista tulee ja pääsevätkö ne lähellekkään sitä samaa fiilistä (tuskin).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Onhan ne nyt aika erityyppiseen käyttöönkin suunniteltu, niin tuleehan sitä fiilistä toisessa vähän eritavalla. Itsekkin vaihtaisin tuon Model S:n heti 911:seen mieluitenkin johonkin GT/GTS malliin, jos ainot tarve autolle olisi fiilistely, eikä tarvitsisi töiden ja muiden asioiden puolesta ajella näin paljoa. Tästä päästäänkin siihen, että mielenkiinnolla odotan millaista sähköversiota näitä ”urheilu”autoista tulee ja pääsevätkö ne lähellekkään sitä samaa fiilistä (tuskin).
Ehdottomasti eri käyttötarkoitus ja asiakaskuntakin mutta kyllä tuo olis silmiä avaava kokemus vaikka vanhoja autoja on ollut varsin paljon. Eipä olisi itsekään tullut vaihdettua ellei tuo ajomäärä olisi pudonnut ja vitutti pitää 60ke autoa pihassa ja maksella lyhennyksiä. Nyt saan helvetisti halvemmat kk kulut pelkästä pihalla seisomisesta ja jos tulee kilsoja enemmän niin tulee kalliimmaksi mutta siinä vaiheessa auton helppo jälleenmyynti tarkoittaa sitä että myy kipon ja ostaa uuden sähkön. Museokilvissä oleva orkkiskuntoinen klassikko ei enää arvoaan pudota joten varsin turvallinen ostos jos vaan pitää kunnossa.

Mitä sähköisiin hauskoihin kippoihin tulee niin ostajia olisi sähköisille hot hatcheille mutta nykyiset todennäköistä paremman katteen autot menevät kaupaksi niin miksi tehdä. Sääli kyllä. Olisin ilomielin ostanut jonkun sähköisen hot hatchin jos niitä olisi ollut saatavilla. Suoranopeus on kiva mutta se että voin polkea kaasua paikaltaan lähtiessä max 4s kunnes ollaan jo 120kmh tai yli ei ole oma käsitys hauskasta. Mieluummin hidastamatta mutkaan ja tasapainoillen pidon rajoilla kuin se paras 0-100kmh kiihtyvyys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
929
Meillä on halli kaupungin yhtiöittämä josta taloyhtiöillä tietty osuus paikoista, sinänsä kätevä että pääsee suoraan hissillä rapusta. Mulla on auto vasta tilauksessa, eli tämä on vielä meillä harkinnan alla.

Halliin saa halutessaan latausmahdollisuuden, mutta se on täysin ulkoistettuna. Latauksesta pitää maksaa ensin kiinteä maksu (olisko n. 200€) ja sitten n. 10€ kuukausimaksu, ja päälle 25c/kwh. Nämä hinnat siis hitaalle lataukselle, nopea olisi kalliimpi. Jos peruuttaa alle 2v sisällä joutuu maksamaan kuukausimaksut sille ajalle.

Eli aika kallista jos miettii, että naapurin s-marketissa 25c/kwh lataus. Toisaalta olishan tuo kätevää.
Onpa harvinaisen koukkunokkaista porukkaa päättämässä kyllä teillä jos tuollaista hintoja pyydetään, kas kun ei erikseen joku viikkomaksu ja sitten vuosimaksukin vielä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Latauspaikkojen valmistumisessa lähiaikoina on toinenkin hyvä puoli: saan tuotua ykkösauton takaisin kotipihalle kun jatkossa mulla on kaksi autopaikkaa :D Nyt tuo "rättikattoinen nelivetobensaturbo" (kuulostaa paremmalta kuin A4 cabrio) on ollut viime talvesta asti kaukana tallissa piilossa.

Mitä sähköisiin hauskoihin kippoihin tulee niin ostajia olisi sähköisille hot hatcheille mutta nykyiset todennäköistä paremman katteen autot menevät kaupaksi niin miksi tehdä. Sääli kyllä. Olisin ilomielin ostanut jonkun sähköisen hot hatchin jos niitä olisi ollut saatavilla. Suoranopeus on kiva mutta se että voin polkea kaasua paikaltaan lähtiessä max 4s kunnes ollaan jo 120kmh tai yli ei ole oma käsitys hauskasta. Mieluummin hidastamatta mutkaan ja tasapainoillen pidon rajoilla kuin se paras 0-100kmh kiihtyvyys.
Mä olen omastani tykännyt, harvinainen ainakin täällä päin suomea. Kolme on tullut vastaan puolen vuoden aikana niin että olen huomannut ja kahta käynyt autokaupassa katsomassa. 200 heppaa on ihan sopivasti, sport modella kumi palaa ja eco modella tuleekin ajeltua enimmäkseen. Miinuspuolena naurettava tavaratila ja hidas lataus. 64KWh Kona/Niro on samalla voimalinjalla ja huomattavasti suositumpia.

1657188267135.png
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Latauspaikkojen valmistumisessa lähiaikoina on toinenkin hyvä puoli: saan tuotua ykkösauton takaisin kotipihalle kun jatkossa mulla on kaksi autopaikkaa :D Nyt tuo "rättikattoinen nelivetobensaturbo" (kuulostaa paremmalta kuin A4 cabrio) on ollut viime talvesta asti kaukana tallissa piilossa.

Mä olen omastani tykännyt, harvinainen ainakin täällä päin suomea. Kolme on tullut vastaan puolen vuoden aikana niin että olen huomannut ja kahta käynyt autokaupassa katsomassa. 200 heppaa on ihan sopivasti, sport modella kumi palaa ja eco modella tuleekin ajeltua enimmäkseen. Miinuspuolena naurettava tavaratila ja hidas lataus. 64KWh Kona/Niro on samalla voimalinjalla ja huomattavasti suositumpia.
Älä käsitä väärin mutta tuo ei ole hot hatchiä nähnytkään, ainakaan ajettavuudeltaan ja 200hp painavassa sähkössä on todella vähän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom