Yleistä keskustelua sähköautoista

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 252
.. tai siis ärsyttävät jutut saa kytkettyä pysyvästi pois...
On tuokin ärsyttävää, kun ajoon lähtiessä pitää joka kerta käydä valikkoja läpi niin kuin lentokoneen lähtöselvityksessä:
- Kelvoton kaistavahti joka kerta erikseen pois päältä liikkeelle lähtiessä
- Navigaattoriin seuraavan latauspaikan osoite, että akku on latauslämmöissä laturille saapuessa

Ja muuta aivan turhaa, millä ei ole ajamisen kanssa mitään tekemistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
On tuokin ärsyttävää, kun ajoon lähtiessä pitää joka kerta käydä valikkoja läpi niin kuin lentokoneen lähtöselvityksessä:
- Kelvoton kaistavahti joka kerta erikseen pois päältä liikkeelle lähtiessä
- Navigaattoriin seuraavan latauspaikan osoite, että akku on latauslämmöissä laturille saapuessa

Ja muuta aivan turhaa, millä ei ole ajamisen kanssa mitään tekemistä.
Kuten sanoin ni valitsemalla merkin oikein ni ei ole ongelmaa. Senku klikkaa akunlämppärin päälle vähä ennenku on laturilla. näköjään -5 joku 5min riittää että ottaa maksimit vastaan.
Kaistavahdin kelvottomuutta en ole tiedostanut, joo jos bmw tyyliin vaihtelen kaistaa ilman vilkkua niin vähä auto yrittää sanoa ja pistää vastaan että koita nyt edes.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 837
Kuten sanoin ni valitsemalla merkin oikein ni ei ole ongelmaa. Senku klikkaa akunlämppärin päälle vähä ennenku on laturilla. näköjään -5 joku 5min riittää että ottaa maksimit vastaan.
Kaistavahdin kelvottomuutta en ole tiedostanut, joo jos bmw tyyliin vaihtelen kaistaa ilman vilkkua niin vähä auto yrittää sanoa ja pistää vastaan että koita nyt edes.
Nii jatkossa kun noita pimputuksia ei saa kokonaan disabloitua, oli automerkki mikä tahansa niin ne on pakko olla päällä jokaiselle ajolle lähdettäessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
Nii jatkossa kun noita pimputuksia ei saa kokonaan disabloitua, oli automerkki mikä tahansa niin ne on pakko olla päällä jokaiselle ajolle lähdettäessä.
Olettaisin että jokainen järkevä firma tekee sitten tyyliin rattiin pikanapin millä pimputukset menee pois.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 099
En kyllä kanssa ymmärrä miten tuo on mahdollista nykypäivänä kun käsijarrut on sähköisiä
Eikös se nimenomaan mahdollista tuon. Mekaanisen käsijarrun kanssa tuo olisi paljon epätodennäköisempää, kun sen päälläolo on (lähes) aina yksiselitteisesti kuljettajan tiedossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
Eikös se nimenomaan mahdollista tuon. Mekaanisen käsijarrun kanssa tuo olisi paljon epätodennäköisempää, kun sen päälläolo on (lähes) aina yksiselitteisesti kuljettajan tiedossa.
Normaali mikä vaan järkevä auto ulisee aika hemmetisti jos sillä yrittää ajaa käkkäri päällä ja on tehnyt niin jo monta vuosikymmentä.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 252
Menee nyt keskustelu vähän sähköautoilun ulkopuolelle, koska tuo käsijarruasia koskee kaikkia autoja voimantuotosta riippumatta.

Tässä esimerkissä kyse oli uudesta sähköautosta, niin varmaan sitten tässä ketjussa keskustellaan:
- Normaalisti uusissa autoissa käsijarru aukeaa kun ajo"vaihde" tai ajo"moodi" kytketään päälle
- Jos käsijarru (joka tyypillisesti on automaattinen toiminto, eikä mikään "käsijarru") on päällä, ei autossa saa laitettua voimaa renkaille

Tuo Hyundain turvavyö/käsijarru toiminto on aivan älytön ja vaarallinen yhdistelmä. Se on joko ohjelmistobugi tai ohjeman laatija tai määrittelijät eivät ole loppuun asti ajatelleet että mitä ovat luoneet.
Käytänössä tuossa on jatkuvana riskinä seuraava:
- Auto kulkee esim. 100 km/h. Syystä taikka toisesta turvavyön kiinniolosignaali katoaa. Mitä tapahtuu?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
- Jos käsijarru (joka tyypillisesti on automaattinen toiminto, eikä mikään "käsijarru") on päällä, ei autossa saa laitettua voimaa renkaille
Tyypillisesti autossa vetoa löytyy käkkärin asennosta riippumatta. Jos ei ole automaattista vapautinta niin se sitten raahaa niitä perässä tai vääntää moottorilla vasten kuten perinteisessä kahvassa. Tämä automaattinen vapautus on yllättävän uusi keksintö vaikka sähköisiä käkkäreitä on ollut jo joku 20 vuotta.
En tiedä autoa joka ei anna voimaa renkaille jos käkkäri on päällä vaikka niitä varmastikin on.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 252
Tyypillisesti autossa vetoa löytyy käkkärin asennosta riippumatta. Jos ei ole automaattista vapautinta niin se sitten raahaa niitä perässä tai vääntää moottorilla vasten kuten perinteisessä kahvassa. Tämä automaattinen vapautus on yllättävän uusi keksintö vaikka sähköisiä käkkäreitä on ollut jo joku 20 vuotta.
En tiedä autoa joka ei anna voimaa renkaille jos käkkäri on päällä vaikka niitä varmastikin on.
Kyse oli nyt siitä että auto lyö takarenkaisiin vaikuttavan "käsijarrun" päälle jos turvavyön kiinniolosignaali ei tule ajojärjestelmään tai katoaa kesken ajon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
Kyse oli nyt siitä että auto lyö takarenkaisiin vaikuttavan "käsijarrun" päälle jos turvavyön kiinniolosignaali ei tule ajojärjestelmään tai katoaa kesken ajon.
Joo mutta tämä ei mitenkään ole mikään normisetti. Erittäin vammainen systeemi ja ei taida missään muussa autossa olla vastaavaa.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 499
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 828
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
Ok.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
Tämä on oikeasti faktaa jos omaa mitään bensalenkkariluonnetta.
Vaikka oma nykyinen sähköbemmi lähtee ku tykinsuusta ni ei siinä ole sitä fiilistä minkä hitaamminkin kiihtyvä mutta vaihdoissa paukkuva tehokas iso bensakone saa aikaan.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 511
Tämä on oikeasti faktaa jos omaa mitään bensalenkkariluonnetta.
Vaikka oma nykyinen sähköbemmi lähtee ku tykinsuusta ni ei siinä ole sitä fiilistä minkä hitaamminkin kiihtyvä mutta vaihdoissa paukkuva tehokas iso bensakone saa aikaan.
Kaikki isosti savuttavat ja kaikenmaailman pop&bang softatut diiselit aiheuttaa vain myötähäpeää. Harrastevehkeissä, autoissa ja moottoripyörissä on kiva kuunnella bensakoneen ääntä, käyttöpeleissä kaikki ylimääränen äänimaailma on turhaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
Kaikki isosti savuttavat ja kaikenmaailman pop&bang softatut diiselit aiheuttaa vain myötähäpeää. Harrastevehkeissä, autoissa ja moottoripyörissä on kiva kuunnella bensakoneen ääntä, käyttöpeleissä kaikki ylimääränen äänimaailma on turhaa.
Järkevän autoveron maissa samaan hintaan ku oman i4M50 saa vaikka M3/4 competition xdrive, ja en olisi sekuntiakaan edes harkinnut i4 mikäli suomessa olisi samaan rahaan voinut ostaa M3, ihan sama vaikka jää se välitön kiihtyvyys ja sähköwebasto.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 499
Kaikki isosti savuttavat ja kaikenmaailman pop&bang softatut diiselit aiheuttaa vain myötähäpeää. Harrastevehkeissä, autoissa ja moottoripyörissä on kiva kuunnella bensakoneen ääntä, käyttöpeleissä kaikki ylimääränen äänimaailma on turhaa.
Ei kaikkien pidä tykätä samoista asioista kuin sinä. Jo sillä elämänohjeella pääse varsin pitkälle. En minäkään kyseenalaista sinun valintojaksi.

 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 511
Ei kaikkien pidä tykätä samoista asioista kuin sinä. Jo sillä elämänohjeella pääse varsin pitkälle. En minäkään kyseenalaista sinun valintojaksi.

En kyseenalaista enkä neuvo ketään. Jokainen saa ajella minun puolestani juuri sellaisella vekottimella kun haluaa. Jopa niillä hevoskärreillä. Monelta bensalenkkarilta tuppaa vaa uhotessa unohtumaan että ei kukaan aikuinen ihminen aja millään sulosointuisella bensa V8:lla arkiajoja. Ne arkiajot hoidetaan sillä BMW 518d:llä. 2litran nelosdiiselin ronklatus ja pakosaundi ei itselläni ainakaan aiheuta minkäänlaisia orgasmi värähtelyjä, päin vaistoin.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 249
Ei voi kyllä palata polttisten auttamattoman hitaaseen kiihtyvyyteen ja reagointiin sähkön jälkeen. :D Suorastaan harmittaa jos joutuu olemaan edes kyydissä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 440
Jos tilanteet ja olosuhteet olisivat otolliset, niin voisin harkita sähköautoa kakkosautoksi.

Mutta en missään nimessä ykkösautoksi kun vaihtoehtona on ripeä bmw tai mersu/audi. Se tunne kun painaa kaasua ja oikeasti palavaa pakokaasua tunkee pakoputkesta ulos, ei tule vain täytettyä yhdelläkään sähköautolla. Ja tämä ei muutu, piste.
Minulle juuri se ettei autostani tule pakokaasua on toiseksi paras syy ajaa sähköautolla. Ei ketuta ollenkaan pitää auto käynnissä ja pakkasella lämpimänä parkissa jne. kun koko ympäristö ei täytykään savunkatkusta. Monesti pysähdyn ja vaimo käy hakemassa takapaksista jotain, ei tarvitse pelätä että hän pakahtuu jaloilleen ja naamalleen tunkevaan pakokaasuun pitäessäni auton edelleen käynnissä, tai että ko. pakokaasu tunkee auton sisään avonaisesta takaluukusta.

(Se paras syy on halvemmat ajokilometrit. Kolmanneksi paras on auton hiljaisuus koska moottori on niin hiljainen.)
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 440
Tämä on oikeasti faktaa jos omaa mitään bensalenkkariluonnetta.
Vaikka oma nykyinen sähköbemmi lähtee ku tykinsuusta ni ei siinä ole sitä fiilistä minkä hitaamminkin kiihtyvä mutta vaihdoissa paukkuva tehokas iso bensakone saa aikaan.
Juu näin se on! Sähköautoilussa ei ole yhtään samaa tunnetta kuin perunapellolla mölisevällä vanhalla traktorilla täyttä vauhtia puuta päin ajo, tai 80-luvun bensiinikäyttöisellä kaksitahtiruohonleikkurilla pörrääminen jolloin naapurikin saa osansa savusta ja melusta. Pörrörröö!

/sarkasmi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 776
Minulle juuri se ettei autostani tule pakokaasua on toiseksi paras syy ajaa sähköautolla. Ei ketuta ollenkaan pitää auto käynnissä ja pakkasella lämpimänä parkissa jne. kun koko ympäristö ei täytykään savunkatkusta. Monesti pysähdyn ja vaimo käy hakemassa takapaksista jotain, ei tarvitse pelätä että hän pakahtuu jaloilleen ja naamalleen tunkevaan pakokaasuun pitäessäni auton edelleen käynnissä, tai että ko. pakokaasu tunkee auton sisään avonaisesta takaluukusta.

(Se paras syy on halvemmat ajokilometrit. Kolmanneksi paras on auton hiljaisuus koska moottori on niin hiljainen.)
Sama täällä, hiljaisuus, pakokaasuttomuus, suuri vääntö heti lähdöstä välittömästi ja tietenkin lähes ilmaiset kilometrit(sähkön osalta) ovat kyllä todella mahtavia asioita.

Toiset varmaan tykkää kauheasta pörinästä ja pakokaasun katkusta ja ovat valmiita maksamaan mitä vaan polttoaineesta. Itse en tätä kyllä tajua, mutta onneksi löytyy kaikille erilaisia vaihtoehtoja.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 440
Muistakaa sähköautolla matkatessanne pitää akussa riittävää toimintamatkaa, jos vaikka sen suunnitellun latauspaikan laturi ei toimisikaan.


:)
Hassu tarina joo. Itäisessä Lapissa sattuu olemaan Suomessa juuri kaikkein huonoin tilanne latausasemien suhteen, kaiketi sen takia että se on muutenkin kaikkein harvimmin asuttua aluetta Suomessa. Kaiketi bensa-asemiakin ja ruokakauppoja siellä on paljon harvemmassa kuin muualla Suomessa, joten varovaisesti siellä liikkuessa.

Tosin syytä katsoa peiliin jos ei älyä matkalaturia pitää mukanaan, useimmissa sähköautoissa se tulee mukana ja jos ei tule sen pitäisi olla ensimmäisiä hankintoja. Sähköautoilussa turvaa tuo juuri se että sähköä on hätätapauksessa saatavissa melkein mistä vaan, mutta siihen toki tarvitsee sen matkalaturin. Lohkolämmitystä varten asennetusta ulkosähköpistorasiasta uskaltaa kyllä hätätapauksessa ladata sähköautoa esim. 8A virralla.

Siitä olen samaa mieltä että toimintamatkaa sähköautolla kannattaa olla reippaasti yli "todellisen tarpeen", juuri tällaisiakin yllätyksiä varten.

Tarkistin vielä latauskartta.fi sivustolta, ja oletan Saariselän toimimattomien latausasemien olleen:
1. Saariselän Nesteen pikalatausasema.
2. Riekonlinnan hotellin AC-latausasemat (Plugit)
(3. On siellä myös autonlatausta varten voimavirtapistoke Northern Lights Villageen majoittuvia varten, en tiedä pitääkö olla oma adapteri.)

18 km ajomatkan päässä etelässä olisi vielä Suomen Latu Kiilopään 4x 11kW AC-latausasemia. Eikö herra sitten ollut tietoinen niistä, eikö niitä saanut käyttää (paitsi jos oli murtsikat mukana), vai oliko auton akku oikeasti niin typötyhjä ettei kehdannut 18 km ajaa seuraavalle latausasemalle?

Seuraavaksi lähimmät latausasemat ovat pohjoisessa Ivalon lentoasemalla (AC-latausasemia) ja sen lähellä myös S-Market jossa on sekä pikalatureita että AC-latausasemia. Sinne matkaa Saariselältä on 27 km.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 159
Suomessa on tyyliin joku 1% pottomoottoreita autoissa jotka olisivat mitenkaan mieleenkiintoisempia kuin sahkomoottorit.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 164
Toiset varmaan tykkää kauheasta pörinästä ja pakokaasun katkusta ja ovat valmiita maksamaan mitä vaan polttoaineesta. Itse en tätä kyllä tajua, mutta onneksi löytyy kaikille erilaisia vaihtoehtoja.
Muistaakseni siitä ei ole kovin pitkä aika kun itsekin perustelit sillä vanhalla polttiksella ajamista ja kerroit kuinka se sähkis ei vain sovi sinulle ja on liian kallis. Joskus siis se vastaus omiin kysymyksiin löytyy peiliin katsomalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 776
Muistaakseni siitä ei ole kovin pitkä aika kun itsekin perustelit sillä vanhalla polttiksella ajamista ja kerroit kuinka se sähkis ei vain sovi sinulle ja on liian kallis. Joskus siis se vastaus omiin kysymyksiin löytyy peiliin katsomalla.
Nyt en puhunutkaan hinnasta. Toki ymmärrän että sähkikset ovat kalliita.

Lähinnä kommentoin ylläolevaa postausta siitä kuinka henikl tykkäsi polttomoottorista. Eikä siinä siis mitään. Itse vaan en ymmärrä vaan pidän enemmän sähköautoista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 082
Onhan polttomoottoriautoissa oma mielenkiintonsa. Vähän kuin kelloissa. Mekaanisia liikkuvia osia ja vaikka monesti sähkiksellä moni asia toteutetaan yksinkertaisemmin ja paremmin niin se on usein vain softaa.

Mekaanisissa ratkaisuissa on vaan oma mielenkiintonsa, mutta en henkilökohtaisesti arkiajoihin varsinaisesti tarvitse autolta mitään erikoista. Harrastevälineet sitten toki erikseen ja siihen sitten toimii sinänsä mikä tahansa voimalinja mitä tykkää ropeltaa/säätää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 159
Onhan polttomoottoriautoissa oma mielenkiintonsa. Vähän kuin kelloissa. Mekaanisia liikkuvia osia ja vaikka monesti sähkiksellä moni asia toteutetaan yksinkertaisemmin ja paremmin niin se on usein vain softaa.
Niin se on kuin puhuisi kiinalaisista mekaanisista kelloista ja vertaisi niita rolexeihin kun puhutaan LS6 ja ecoboostista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 082
Niin, en harrasta niin ei hajuakaan mistä puhut (mitä nyt Ecoboost on tuttu Fordeista nimellä).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 159
Niin, en harrasta niin ei hajuakaan mistä puhut (mitä nyt Ecoboost on tuttu Fordeista nimellä).
Koitain sanoa eta yleisesti kaytettu perustelu etta sahkoautoissa ei ole hajua, makua ja tuntoa pitaa yhtalailla paikkansa viimeisen 20 vuoden aikana tehdyissa eurooppalaisissa kansan autoissa ja kiinalaisissa kopio kelloissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 286
Enyaqqailua takana 450 km. En hoksannutkaan, miten paljon tuo esilämmityksen puuttuminen voikaan siepata tuolla tien päällä. Ajallisesti sillä nyt ei liene hirveästi väliä, lataako tasaisella ~50kW teholla, mitä tuo tuntui tuossa -12'C pikkupakkasessa ottavan vastaan vai etupainotteisella tehokkaammalla latauksella, mutta kyllähän jokainen laturilla vietetty ylimääräinen minuutti on...laturilla vietetty ylimääräinen minuutti. Se tunne, kuitenkin siinä laturilla istuessa, kun voisi ladata nopeampaa, mutta ei voi koska softa. Vähän hölmöä. 95% omasta ajosta tulee olemaan nurkka-ajoa ja lataus kotona, että sinänsä tuo korostuu niinä harvoina talvireissuina, mutta silti.

Latausluukku oli suoraan lähdöstä jumissa ja aiheutti ensimmäiset kummastukset, mutta sain lopulta nitkuteltua auki. Forumeilla kuulemma on kaikenmaailman kikkakolmosia tuon aikaisuun, mutta pitää nyt katsoa, jos vaikka jollain aserasvalla asettuisi. Surkea rakenne joka tapauksessa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
323
Enyaqqailua takana 450 km. En hoksannutkaan, miten paljon tuo esilämmityksen puuttuminen voikaan siepata tuolla tien päällä. Ajallisesti sillä nyt ei liene hirveästi väliä, lataako tasaisella ~50kW teholla, mitä tuo tuntui tuossa -12'C pikkupakkasessa ottavan vastaan vai etupainotteisella tehokkaammalla latauksella, mutta kyllähän jokainen laturilla vietetty ylimääräinen minuutti on...laturilla vietetty ylimääräinen minuutti. Se tunne, kuitenkin siinä laturilla istuessa, kun voisi ladata nopeampaa, mutta ei voi koska softa. Vähän hölmöä. 95% omasta ajosta tulee olemaan nurkka-ajoa ja lataus kotona, että sinänsä tuo korostuu niinä harvoina talvireissuina, mutta silti.

Latausluukku oli suoraan lähdöstä jumissa ja aiheutti ensimmäiset kummastukset, mutta sain lopulta nitkuteltua auki. Forumeilla kuulemma on kaikenmaailman kikkakolmosia tuon aikaisuun, mutta pitää nyt katsoa, jos vaikka jollain aserasvalla asettuisi. Surkea rakenne joka tapauksessa.
Pesun jälkeen luukku auki niin ei ole jäätynyt ja akku suosiolla alle 10% ennen latausta niin työntää reilua 70kw akkuun. ID4 omistajana, täällä joku kertoilikin kohtuullisista latausnopeuksista hetki sitten, mutta täytyy rohkeasti vetää se alle 10%.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 252
70kW on melko hidasta, ja kaikkia ei kiinnosta optimoida menojansa niin että akun saa tietylle prosenttiluvulle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 285
70kW on melko hidasta, ja kaikkia ei kiinnosta optimoida menojansa niin että akun saa tietylle prosenttiluvulle.
Joo joskus jos löytynyt vaan 100kw tai alle laturi tms niin tuntuu että siinä hommassa menee ikuisuus. 200kw tuntuu myös aika hidastelulta ja saisi kyllä olla reilusti nopeempaa. tai 200kw olisi ok jos vetäisi 0-100% sitä vauhtia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
323
Enyaqqailua takana 450 km. En hoksannutkaan, miten paljon tuo esilämmityksen puuttuminen voikaan siepata tuolla tien päällä. Ajallisesti sillä nyt ei liene hirveästi väliä, lataako tasaisella ~50kW teholla, mitä tuo tuntui tuossa -12'C pikkupakkasessa ottavan vastaan vai etupainotteisella tehokkaammalla latauksella, mutta kyllähän jokainen laturilla vietetty ylimääräinen minuutti on...laturilla vietetty ylimääräinen minuutti. Se tunne, kuitenkin siinä laturilla istuessa, kun voisi ladata nopeampaa, mutta ei voi koska softa. Vähän hölmöä. 95% omasta ajosta tulee olemaan nurkka-ajoa ja lataus kotona, että sinänsä tuo korostuu niinä harvoina talvireissuina, mutta silti.

Latausluukku oli suoraan lähdöstä jumissa ja aiheutti ensimmäiset kummastukset, mutta sain lopulta nitkuteltua auki. Forumeilla kuulemma on kaikenmaailman kikkakolmosia tuon aikaisuun, mutta pitää nyt katsoa, jos vaikka jollain aserasvalla asettuisi. Surkea rakenne joka tapauksessa.
70kW on melko hidasta, ja kaikkia ei kiinnosta optimoida menojansa niin että akun saa tietylle prosenttiluvulle.
Melkoista optimointia se tuntuu olevan noiden esilämmitystenkin kans navigointien yms. kanssa. Huomattava ero kuitenkin siihen, että menet 50-60% varauksella seisottamaan autoa piuhan nokkaan. Pointtina se, että voi pärjätä hyvin ilman esilämmityksiä vaikka sitä pidetään the juttuna eihän moni auto lataa edes kesäisin tuolla teholla varsinkaan lähes täynnä oleviin akkuihin. 70kw kylmään lämmittämättömään akkuun ihan kohtalainen, kun nousee siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
769
Pesun jälkeen luukku auki niin ei ole jäätynyt ja akku suosiolla alle 10% ennen latausta niin työntää reilua 70kw akkuun. ID4 omistajana, täällä joku kertoilikin kohtuullisista latausnopeuksista hetki sitten, mutta täytyy rohkeasti vetää se alle 10%.
Jos voi vetää korttelia ympäri varauksen alas, niin mikäpä siinä, mutta motarilla harvemmin voi valita kovin monen prosentin tarkkuudella.
En tiedä mikä on MEBin normaali, itsellä vetäisi viime talvena (motarilta jo pois, kolme kilsaa kotoa) 8% kohdalla kävelyvauhdin päälle. Sattui olemaan Ionity korttelin päässä, siinä tuli latailtua alle 30kW teholla sen verran (niin, ei tullut kovempaa tuossakaan kohtaa), että pääsi taajamanopeuksia. Taisi olla liikaa pakkasta noin yksinkertaiseen laitteeseen.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 745
... ja akku suosiolla alle 10% ennen latausta niin työntää reilua 70kw akkuun. ID4 omistajana, täällä joku kertoilikin kohtuullisista latausnopeuksista hetki sitten, mutta täytyy rohkeasti vetää se alle 10%.
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.

Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.

Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 252
Ajatelkaa jos polttomoottoriautoonkin pitäisi tuommoisia loitsuja luoda että polttoainetta saisi sisään kohtuullisella nopeudella (1000 km välein).
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 291
Nooh, se ~130 vuotta kehitystä sähköautoiluun mitä on polttiksilla/siihen liittyvällä ollut niin...

On puhelimetkin muuttuneet matkan varrella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
7 923
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.

Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.

Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Ilmeisesti BYD Blade akulla olevat teslat lataa nopeammin jos akku on alkuun kylmä. Aikamoinen boosti hyötysuhteeseen täällä pohjoisessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
821
Ajatelkaa jos polttomoottoriautoonkin pitäisi tuommoisia loitsuja luoda että polttoainetta saisi sisään kohtuullisella nopeudella (1000 km välein).
Polttomoottoriauton tankkiin et saa lisättyä kotioloissa bensaa tai dieseliä millään loitsuilla. Onnistuu se toki kanisterista, mutta jostain se täytyy ensin loihtia myös sinne.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
323
Matka-ajossa haasteena onkin saada pikalatausasema osumaan tuohon 5-10% ikkunaan.

Helpointa vaan olisi, kun auto ottaisi 10-40% tasoilla yli 100kW, mieluiten 150kW. Audin tai korealaisten 800V latauskäyristä saisi moni ottaa mallia. Teslassakin on ihan ok, mutta edellä mainitut ovat omaa luokkaansa. Kunhan vain akun lämmitys on käytettävissä.

Tesla muuten lämmittää akun noin 45 asteen paikkeille, kun sitä lämmittää (laturille navigoitaessa) riittävän kauan. Noin -15 asteen pakkasessa akku jäähtyy lämmityksen sammuttua sellaisen asteen per kolme kilometriä maantieajossa. Mikäköhän on akun lämpö, jolla ottaa jo maksimit sisään?
Jos voi vetää korttelia ympäri varauksen alas, niin mikäpä siinä, mutta motarilla harvemmin voi valita kovin monen prosentin tarkkuudella.
En tiedä mikä on MEBin normaali, itsellä vetäisi viime talvena (motarilta jo pois, kolme kilsaa kotoa) 8% kohdalla kävelyvauhdin päälle. Sattui olemaan Ionity korttelin päässä, siinä tuli latailtua alle 30kW teholla sen verran (niin, ei tullut kovempaa tuossakaan kohtaa), että pääsi taajamanopeuksia. Taisi olla liikaa pakkasta noin yksinkertaiseen laitteeseen.


Kerran oli kilppari mode jo 10% kohdalla päällä syy oli vain se, että vaimo vetäisi suoraan tien päältä tyhjällä akulla ja jätti -10c lämpöön auton. Niitä on kaksi keltainen eli auto vielä kulkee ja punainen on kävely vauhti. Varmaan järkikin sanoo ettei Saariselän ainoalle laturille kannata tähdätä ilman reserviä, mutta jos tiedossa pysähdys isossa kaupungissa jossa useita mahdollisuuksia ladata en kovin todennäköisenä pitäisi välille jäämistä. Samallailla säädät sen navin kanssa jos haluat esilämmittää akun ennen latausta ja joudut suunnitelemaan sen pysähdyksen tarkasti lämmityksen perään. Puhumattakaan noista ABC:n 150kw ruuhkaisista pöntöistä joista saa toivoa sitä 100kw edes.
 
Viimeksi muokattu:

a-p

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
662
Päädyin lankeamaan 0% diilitarjoukseen, joka koski Hyundai Kona 64kwh autoa. Kilometrejä tuolla on ~60tkm. Ensirekisteröity kesällä 2021.

Kulut tuossa ovat ~10€/kk paperihommista, toimitusmaksu 150€ ja luoton perustamismaksu 260€.

Ajoneuvon hinta oli 30k€ ja kuukausieräksi tuli 300€/kk.

Hieman tutkin yleistä hintatasoa ja tuollakorkodiilillä valikoimani auto oli paras mikä vastaan tuli. Monessa muussa vastaavan akun omaavaassa Konassa hinnat olivat 5-15k€ enemmän ja rahoituksen korko oli siinä 5-12% tietämillä. Noin 23k€ hintaan olisi saanut vuotta vanhemman Konan, jossa olisi ollut +20tkm enemmän kilsoja ja puolet pienempi akku. Tuossa olisi ollut myös sama korkodiili. Omiin kilometreihin nähden se pikkuakku olisi ollut liian rajoittava/hankaloittava tekijä.

Tein tuon päätöksen suht lyhyellä mietinnällä, joskin tutustuin yleisiin kokemuksiin ja arviointeihin tuosta. En pahemmin löytänyt isompaa ongelmaa tuosta käyttäjäkokemuksien perusteella.

Maanantaina olisi auton nouto toimipisteeltä. Tässä on taustalla se kymmenen vuoden autoiluhistoria ja noin viidentoista polttomoottorin omistajuus. Pidemmän aikaa olin miettinyt panostamista autoiluun ja laskin, että omalla ajelulla se kuukausipätkä menee heittämällä dieseliin.

Tämän vuoden aikana olen korjannut vanhoja koslia ~2000€ edestä. On ollut kuluvaa osaa ja yllättäviä ongelmia, joita on saanut hoitaa pajalla. Lopullisen niitin teki viime viikonlopun etanamoodi, jonka seuruksena hinkkasin yhteensä 400km matkan nissanilla. Matka taittui kärsien, kun kierroksia ei tullut millään ja pienikin ylämäki oli syy vaihtaa ykköselle tai kakkoselle.

Vaikka sitä olisi halvemmalla saanut vastaavanlaisen, niin tuota sähkäriä on jo vatvonut suht hyvän tovin ja se tappelu tonnin kiesien kanssa alkoi olemaan jo tarpeeksi.
 

TTE

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
864
Päädyin lankeamaan 0% diilitarjoukseen, joka koski Hyundai Kona 64kwh autoa. Kilometrejä tuolla on ~60tkm. Ensirekisteröity kesällä 2021.

Kulut tuossa ovat ~10€/kk paperihommista, toimitusmaksu 150€ ja luoton perustamismaksu 260€.

Ajoneuvon hinta oli 30k€ ja kuukausieräksi tuli 300€/kk.

Hieman tutkin yleistä hintatasoa ja tuollakorkodiilillä valikoimani auto oli paras mikä vastaan tuli. Monessa muussa vastaavan akun omaavaassa Konassa hinnat olivat 5-15k€ enemmän ja rahoituksen korko oli siinä 5-12% tietämillä. Noin 23k€ hintaan olisi saanut vuotta vanhemman Konan, jossa olisi ollut +20tkm enemmän kilsoja ja puolet pienempi akku. Tuossa olisi ollut myös sama korkodiili. Omiin kilometreihin nähden se pikkuakku olisi ollut liian rajoittava/hankaloittava tekijä.

Tein tuon päätöksen suht lyhyellä mietinnällä, joskin tutustuin yleisiin kokemuksiin ja arviointeihin tuosta. En pahemmin löytänyt isompaa ongelmaa tuosta käyttäjäkokemuksien perusteella.

Maanantaina olisi auton nouto toimipisteeltä. Tässä on taustalla se kymmenen vuoden autoiluhistoria ja noin viidentoista polttomoottorin omistajuus. Pidemmän aikaa olin miettinyt panostamista autoiluun ja laskin, että omalla ajelulla se kuukausipätkä menee heittämällä dieseliin.

Tämän vuoden aikana olen korjannut vanhoja koslia ~2000€ edestä. On ollut kuluvaa osaa ja yllättäviä ongelmia, joita on saanut hoitaa pajalla. Lopullisen niitin teki viime viikonlopun etanamoodi, jonka seuruksena hinkkasin yhteensä 400km matkan nissanilla. Matka taittui kärsien, kun kierroksia ei tullut millään ja pienikin ylämäki oli syy vaihtaa ykköselle tai kakkoselle.

Vaikka sitä olisi halvemmalla saanut vastaavanlaisen, niin tuota sähkäriä on jo vatvonut suht hyvän tovin ja se tappelu tonnin kiesien kanssa alkoi olemaan jo tarpeeksi.
Kannattaa tsekata onko vaihdettu ajoakku, ellei, niin eikun uutta vaatimaan.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 229

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 291
Pitääkö se nyt paikkansa, että BYD kaikessa #teslantappaja rummutuksesta huolimatta ei osaa esilämmitystä pikalaturille?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
234 188
Viestejä
4 113 605
Jäsenet
69 908
Uusin jäsen
tsu14

Hinta.fi

Ylös Bottom