Minä ostin sähköautoni nimenomaan pienentääkseni juoksevia ajokulujani koska bensaan alkoi mennä liian monta satasta per kk. Ajattelin että tämä kompensoi sähköauton korkeampaa hankintahintaa.Tämähän oli selkeästi odotettavissa. Vähän kuin ilmaiset ämpärit. Jos ne ämpärit olisivat maksaneet 10centtiä, niin ei niitä kukaan jonottaisi, mutta koska ne ei maksa mitään niin jono on valmis. Onko tämä joku pihien Suomalaisten ominaisuus vaan?
Kun motiivini sähköauton hankinnalle oli taloudellinen, tuntuisi oudolta että pyrkisin lataamaan mahdollisimman kalliilla paikoilla, minuuttihintaisilla latausasemilla tai 50c/kWh. Sehän on ihan loogista että jos kerran tarkoituksenani on ollut minimoida ajokulut, pyrin hyödyntämään myös ilmaisia lataustapoja, olivat ne sitten työpaikkani ilmainen hidaslataus, tai Lidlin pihalla ostosten yhteydessä.
Nyt alkavat viimeiset ilmaiset latausasemat (noin yleisesti) muuttua maksullisiksi, mutta periaate ei ole muuttunut. Nyt sähköautonuukailijat, kuten minä, metsästävät maksullisista latauspaikoista niitä halvimpia. Esim. käsittääkseni Helsingin Redin kauppakeskuksessa 22kW AC lataushinta on 15c/kWh, mikä on nykytilanteessa kovin halpaa kun siinä on verot ja siirtomaksut mukana.
Jos pörssisähköhinnat jatkavat laskuaan ja näyttävät pysyvämmin jäävän matalalle tasolle kevättä kohti mentäessä, luultavasti siirryn takaisin kotilatailijaksi, enkä juuri muualla taas lataakaan kuin kotona ja työpaikalla. Nyt olen työpaikan lisäksi lataillut lähinnä noissa halvemmissa kauppakeskuksissa, ruokaostosten yhteydessä.