Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Voihan se olla että heillä on Pollen kanssa diili että tietty korkotaso.
Tätä veikkaisin itsekin. Olikohan Polestarin korko hetki sitten noin 3,49 % vai muistanko väärin? Vielä kesällä se oli 1,49 %. Tuo 1,99 % on kyllä selkeä alennus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 281
Kovin ikävästi nousi teslan ostajilla nuo dnb korot vuoden vaihteessa.
Tämä on näitä Teslan omia "outouksia". Hynyn myyjäliike ainakin pitää kiinni 1% todellisesta vuosikorosta, vaikka auton toimitus on joskus vuoden 2024 puolella ja rahoittajana on DNB Finance.
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
4
Tätä veikkaisin itsekin. Olikohan Polestarin korko hetki sitten noin 3,49 % vai muistanko väärin?Vielä kesällä se oli 1,49 %. Tuo 1,99 % on kyllä selkeä alennus.
Kyllä. Pollella kävi korot jossain noissa huitelissa hetkellisesti ehkä 1-2kk:n ajan. Nyt ovat tippuneet taas tuohon syksyn tasolle, eli 1,99% + kulut.

Hyvä tietää. Meni kuitenkin kysely vielä dnb:lle tästä ja odottaisin, että huomenissa tulisi vielä aiheesta mustaa valkoiselle.
Korkoihin liittyen sain aspasta myös vahvistuksen, että korko- ja muut kulut pysyvät samana myös vastaanottohetkellä. Tosin varoittivat samalla, että jos hakemukseen tehdään muutoksia, tarvitaan uusi luottopäätös ja korko voi tuolloin muuttua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
67
Hyvä tietää. Meni kuitenkin kysely vielä dnb:lle tästä ja odottaisin, että huomenissa tulisi vielä aiheesta mustaa valkoiselle.
Siinä vaiheessa kun allekirjoitat kiinteäkorkoisen luottosopimuksen niin ei se korko enää voi muuttua. Polestarin tapauksessa sopimus kirjoitetaan aika loppumetreillä. Kaikille autoille korot eivät ole samat vaikka rahoituslaitos on eri. Lainan takauksena toimii kuitenkin auto niin rahoitusyhtiö joutuu vähän ennustamaan tulevaisuutta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Siinä vaiheessa kun allekirjoitat kiinteäkorkoisen luottosopimuksen niin ei se korko enää voi muuttua. Polestarin tapauksessa sopimus kirjoitetaan aika loppumetreillä. Kaikille autoille korot eivät ole samat vaikka rahoituslaitos on eri. Lainan takauksena toimii kuitenkin auto niin rahoitusyhtiö joutuu vähän ennustamaan tulevaisuutta.
No näinhän sen itsekin tietenkin olen käsittänyt. Aiempi keskustelu herätti kuitenkin epäilyksiä tähän.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Kyllä. Pollella kävi korot jossain noissa huitelissa hetkellisesti ehkä 1-2kk:n ajan. Nyt ovat tippuneet taas tuohon syksn tasolle, eli 1,99%/2,50%.



Korkoihin liittyen sain aspasta myös vahvistuksen, että korko- ja muut kulut pysyvät samana myös vastaanottohetkellä. Tosin varoittivat samalla, että jos hakemukseen tehdään muutoksia, tarvitaan uusi luottopäätös ja korko voi tuolloin muuttua.
Aivan. Itse odottelisin kuitenkin karvalakkiversion paluun tilauskantaan ensin, jos olisin Polestaria ostamassa. Se saattaa vaihtua etuvedosta takavedoksi, kun Volvolla tuollainen muutos on tullut. Mielenkiintoista on myös mihin hinta tulee asettumaan Teslan hinnanalennuksen myötä. Tietenkin nythän tällä hetkellä tilattavissa olevissa Polestar 2:ssa on hinnanalennusta ainakin verrattuna aiempaan, kun korko laski.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
173
Perjantaina se ois odotus ohi ja Polestar 2 LRDM luovutus meille. Vähän samanlainen fiilis kun lapsena odotteli joulupukkia. Luovutuksen jälkeen pääseekin heti testaamaan kaikki sähköautoiluun liittyvät kommellukset, kun kotimatka on reilu 400km. Kokemuksia ei ole kuin koeajoilta ja esimerkiksi latausta en ole vielä ikinä käyttänyt niin saa nähdä mitä käy!
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Perjantaina se ois odotus ohi ja Polestar 2 LRDM luovutus meille. Vähän samanlainen fiilis kun lapsena odotteli joulupukkia. Luovutuksen jälkeen pääseekin heti testaamaan kaikki sähköautoiluun liittyvät kommellukset, kun kotimatka on reilu 400km. Kokemuksia ei ole kuin koeajoilta ja esimerkiksi latausta en ole vielä ikinä käyttänyt niin saa nähdä mitä käy!
Onneksi olkoon. Koskas teit tilauksen ja millaisia väliaikatietoja sait autosta sen matkan aikana tänne?
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
969
Perjantaina se ois odotus ohi ja Polestar 2 LRDM luovutus meille. Vähän samanlainen fiilis kun lapsena odotteli joulupukkia. Luovutuksen jälkeen pääseekin heti testaamaan kaikki sähköautoiluun liittyvät kommellukset, kun kotimatka on reilu 400km. Kokemuksia ei ole kuin koeajoilta ja esimerkiksi latausta en ole vielä ikinä käyttänyt niin saa nähdä mitä käy!
Onnittelut! Oliko pitkä jonotus?

Et varmaan ole vielä ehtinyt tilailemaan tägejä? Oletettavasti kirjautumista sekä Visa-tietojen syöttöä luvassa jos ei ole jo tehtynä :)

Latauksen kun pyrkii ajoittamaan tyhjään akkuun. Polestarissa taisi olla akun esilämmitys kun navigoi laturille joten tämän osalta luvassa vain hyvää.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Perjantaina se ois odotus ohi ja Polestar 2 LRDM luovutus meille. Vähän samanlainen fiilis kun lapsena odotteli joulupukkia. Luovutuksen jälkeen pääseekin heti testaamaan kaikki sähköautoiluun liittyvät kommellukset, kun kotimatka on reilu 400km. Kokemuksia ei ole kuin koeajoilta ja esimerkiksi latausta en ole vielä ikinä käyttänyt niin saa nähdä mitä käy!
Kannattaa ladata ainakin K-Lataus ja ABC-mobiili applikaatiot puhelimeen ja rekisteröityä käyttäjäksi. Muista ottaa pankkitunnukset mukaan kun lähdet reissuun. Nuo kyselevät välillä pankkitunnuksia. latauskartta.fi voi katsella latureita, muista varautua siihen että laturi voi olla varattu/rikki/polttomoottoriauto parkissa latauspaikalla tai sitten voit joutua jonottamaan lataukseen jonkin aikaa. Sinulla kannattaa olla muutama latausvaihtoehto katsottuna valmiiksi, kun lähdet matkaan.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Mistä noi tägit muuten tilaillaan ja maksaako ne jotain? Itse tulen käyttämään ainakin virran ja rechargen latauksia.

Jos olette olleet reissussa, niin kannattaako se lataus aina ajoittaa ihan tyhjälle akulle? Jos on vaikkapa vielä 50% akkua jäljellä ja hyvä taukopaikka olisi edessä, missä on myös kohtuuhintainen lataus niin kannattaako se ladata siinä, vai kitutella mielummin akku 10% ja pysähtyä vasta sitten vaikka lataus olisi jopa hieman kalliimpaa seuraavassa paikassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 799
Mistä noi tägit muuten tilaillaan ja maksaako ne jotain? Itse tulen käyttämään ainakin virran ja rechargen latauksia.

Jos olette olleet reissussa, niin kannattaako se lataus aina ajoittaa ihan tyhjälle akulle? Jos on vaikkapa vielä 50% akkua jäljellä ja hyvä taukopaikka olisi edessä, missä on myös kohtuuhintainen lataus niin kannattaako se ladata siinä, vai kitutella mielummin akku 10% ja pysähtyä vasta sitten vaikka lataus olisi jopa hieman kalliimpaa seuraavassa paikassa.
Itse oon saanut tilattua vain k-latauksen tägin. Se oli ilmainen.

Itse en osaa oikein sanoa, mutta jos on hyvä taukopaikka, niin kai siinäkin voisi ladata noin 50% -> 80%.

Perjantaina se ois odotus ohi ja Polestar 2 LRDM luovutus meille. Vähän samanlainen fiilis kun lapsena odotteli joulupukkia. Luovutuksen jälkeen pääseekin heti testaamaan kaikki sähköautoiluun liittyvät kommellukset, kun kotimatka on reilu 400km. Kokemuksia ei ole kuin koeajoilta ja esimerkiksi latausta en ole vielä ikinä käyttänyt niin saa nähdä mitä käy!
Onnittelut :) Itse oon ajanut jonkun nelivetoisen Volvon, jossa oli myös paljon tehoa. Veikeä peli, koska jousituskin oli hyvin pehmeä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 781
Jos olette olleet reissussa, niin kannattaako se lataus aina ajoittaa ihan tyhjälle akulle? Jos on vaikkapa vielä 50% akkua jäljellä ja hyvä taukopaikka olisi edessä, missä on myös kohtuuhintainen lataus niin kannattaako se ladata siinä, vai kitutella mielummin akku 10% ja pysähtyä vasta sitten vaikka lataus olisi jopa hieman kalliimpaa seuraavassa paikassa.
Latauksen nopues siinä vain kärsii jos ei lataa tyhjään ja lämpimään akkuun.
Vähän autosta riippuen mutta noin yleensä kotiin voi kitkutella 0% koska suurimmassa osassa autoista 0% on rangea vielä sen 10km 0% kohdalla. Myös paikkakunnilla joissa on useampi latauksen tarjoaja lähekkäin voi tähdätä alle 10% varauksiin. Kaskon kanssa hinaus on yleensä maksuton jos se akku pääsee loppumaan. Lapissa kannattaa sitten miettiä paljon enemmän.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Helenin kautta saa virran tagin (itsellä oli aiemmin sieltä Virran kautta, sieltä maksoi tagi jonkun kympin tms.). Rechargea olen käyttänyt vain sovelluksella ja K-latauksen tagin tilasin ilmaiseksi kun palvelu lanseerattiin (ei ollut mitään ladattavaa autoa silloin vielä).

Mitä lataukseen reissussa tulee, niin itse preferoisin hyvää ruokapaikkaa ohi hyvän latauspaikan. Jos lataus on hitaampaa niin sitten on.

Tagit voittavat sovelluksen aika 100-0 kun ei tarvitse kaivaa kännyä esiin ja/tai auton käyttäjä voi ladata vaikka ei olisi sovellusta (ja jossain helsinki-vantaalla ei tarvitse etsiä laitteen numeroa kolmensadan laturin joukosta).
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
234
Edellä hyviä kommentteja latauksesta.

Monesti uusi autoilija ihmettelee foorumilla luvattua latausnopeutta hitaampaa toimintaa. Tällöin ohje on saapua laturille <10% varaustasolla sekä esilämmitetyllä akulla (polessa laturille navigointi hoitaa lämmityksen, muistaakseni).

Jos kuitenkin tarkoitus syödä kohteessa, on tauko lähtökohtaisestikin pidempi, joten optimointi on toissijaista. Kuitenkin, jos pysähdyt suht täydellä akulla pitkäksi aikaa saattaa akku tulla jopa täyteen, jolloin myös saatat blokata laturin joltain muulta sitä tarvitsevalta.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Monesti uusi autoilija ihmettelee foorumilla luvattua latausnopeutta hitaampaa toimintaa. Tällöin ohje on saapua laturille <10% varaustasolla sekä esilämmitetyllä akulla (polessa laturille navigointi hoitaa lämmityksen, muistaakseni).
Kyllä hitaampi lataus ja latauskäyrä asiat on tiedossa. Kysymys oli lähinnä, kun en jaksanut ruveta laskemaan, että olisiko se fiksumpaa ottaa hitaampaa latausta halvemmalla hinnalla vai nopeampaa latausta kalliimmalla hinnalla. Toki sitä en tiedä, onko enää pelkästään kwh perusteisia latureita? Silloinhan latausnopeudella ei olisi mitään merkitystä, kun hinta on sama.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
173
Onneksi olkoon. Koskas teit tilauksen ja millaisia väliaikatietoja sait autosta sen matkan aikana tänne?
Kiitos! Tilaus on tehty 29.6 eli kohtuullisella nopeudella saadaan uusi sähköauto. Polestarilta kysyin kerran miltä näyttää toimitusaikataulu ja silloin melko alussa jo sanoivat joulukuun loppu/tammikuun alku ja tämä piti paikkansa. Polestarilta tuli sähköpostilla tasaisesti päivityksiä esim. "Autoasi on alettu valmistamaan", "Autosi on noussut laivaan". Tämä toimi kyllä loistavasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
173
Onnittelut! Oliko pitkä jonotus?

Et varmaan ole vielä ehtinyt tilailemaan tägejä? Oletettavasti kirjautumista sekä Visa-tietojen syöttöä luvassa jos ei ole jo tehtynä :)

Latauksen kun pyrkii ajoittamaan tyhjään akkuun. Polestarissa taisi olla akun esilämmitys kun navigoi laturille joten tämän osalta luvassa vain hyvää.
Kiitos! Puolisen vuotta meni. Täytynee latailla jotain siis valmiiksi, kiitos vinkistä!
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Polestarilta tuli sähköpostilla tasaisesti päivityksiä esim. "Autoasi on alettu valmistamaan", "Autosi on noussut laivaan". Tämä toimi kyllä loistavasti.
Tää on kyllä jännä, että itse en ole saanut yhtään viestiä auton tuotantoon tai siirtämiseen liittyen ja auto on jo belgian kohdalla tulossa kohti Suomea. Ja kyllä olen myös katsonut roskapostikansion ja tämän tiedon auton valmistumisesta ja matkasta sain tietoon kun kyselin aspasta venyneen toimitusajan perään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
173
Tää on kyllä jännä, että itse en ole saanut yhtään viestiä auton tuotantoon tai siirtämiseen liittyen ja auto on jo belgian kohdalla tulossa kohti Suomea. Ja kyllä olen myös katsonut roskapostikansion ja tämän tiedon auton valmistumisesta ja matkasta sain tietoon kun kyselin aspasta venyneen toimitusajan perään.
Harmi ettei ole sitten kaikilla yhtä hyvä kokemus
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Korkoihin liittyen sain aspasta myös vahvistuksen, että korko- ja muut kulut pysyvät samana myös vastaanottohetkellä. Tosin varoittivat samalla, että jos hakemukseen tehdään muutoksia, tarvitaan uusi luottopäätös ja korko voi tuolloin muuttua.
Juuri tässä auton saapumisen lähestyessä itse mietin rahoitusajan pidentämistä. Tilauksiin tarjotaan tällä hetkellä tosiaan tuota 1,99% korkoa ja se on nykyiselläkin sopparilla, niin ei kai sen pitäisi tuosta muuttua? :hmm:

Olis ikävää koittaa laskea muutamalla kympillä kuukausierää vain huomatakseen, että korkokin nousi ja nyt maksellaan alkuperäistä kuukausierää pidempään.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Tää on kyllä jännä, että itse en ole saanut yhtään viestiä auton tuotantoon tai siirtämiseen liittyen ja auto on jo belgian kohdalla tulossa kohti Suomea. Ja kyllä olen myös katsonut roskapostikansion ja tämän tiedon auton valmistumisesta ja matkasta sain tietoon kun kyselin aspasta venyneen toimitusajan perään.
Sama juttu, aspastakin kyselin ja lupasivat 2pv sit laittaa sähköpostia. Eivät laittaneet, mutta sattumalta(ko) tuli samana päivä viesti, että pitäisi rahoitus vahvistaa kuukauden kuluessa. Auton tilaussivulle ilmestyi myös VIN koodi.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Sama juttu, aspastakin kyselin ja lupasivat 2pv sit laittaa sähköpostia. Eivät laittaneet, mutta sattumalta(ko) tuli samana päivä viesti, että pitäisi rahoitus vahvistaa kuukauden kuluessa. Auton tilaussivulle ilmestyi myös VIN koodi.
Tuttua hommaa. Itsekin viikko sitten jo vastailin heidän sähköpostiin ja kyselin lisää tietoja, mutta ei vieläkään ole tullut vastausta. Chatissa kyllä vastaavat nopeasti, mutta sähköpostit ja kaikki selvittelyt kestää todella pitkään. Ehkä tästä voisi antaa palautetta, jos saisi vaikka jotain ilmaisia latauksia tms.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
553
Tässä kun pureskelee tuon nykyisen bensa-auton vaihtoa tuoreempaan, niin väkisin päätyy laskemaan sähköauton kannattavuutta. Pikaisesti laskettuna saisin hommattua 30t€:n sähköauton samoilla kustannuksilla kuin 20t€:n bensan/hybridin. Se vain, että 30t€:lla ei saa käytännössä sellaista sähköautoa jossa olisi luokkaa 400km toimintamatka. Pystyn lataamaan kotona, mutta monet matkat kohdistuvat 160-250km päähän ja olisi mukava, että edes yhden suunnan reissusta pystyisi ajamaan lataamatta. Paras tilanne olisi tietysti, että koko matka menisi ilman lataamista. ID.3:n saisi hyvällä tuurilla 77kWh akulla vähän yli 30t€:lla, mutta oikein muita järkevän hintaisia minä en keksi. Yksi vaihtoehto on tietysti odottaa vielä yksi vuosi ja toivoa, että sähköautojen hinnat tippuvat kun tarjontaa tulee enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 069
Uskon tämän tapahtuva.
Käytettyä tulee varmasti paljon tarjolle, kun tehtaat saavat toimitettua paremmin uusia. Lisäksi monella alkaa olla hinku vaihtaa, kun tulee se "normaali" noin 3 vuotta täyteen omaa käyttöä, 2021 tais kuitenkin olla jo autoja suht hyvin tarjolla tai ainakin voimakkaasti kasvavissa määrin. Kysyjän kannalta heikkous hommassa on vaan se, että monet vaihtoon tulevat ovat ensisijaisesti pienemmällä/pienehköllä akulla eli isoakkuista halpaa joutunee metsästämään tuurilla. 64 kWh Konaa taidettiin myydä aika reippaasti, mutta isompihan senkin akku saisi 250 km talviolosuhteisiin olla (saattais mennä just ja just).

e: Konaa näyttää olevan 30 k€ pintaan aika hyvin tarjolla jo nyt.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
799
Tässä kun pureskelee tuon nykyisen bensa-auton vaihtoa tuoreempaan, niin väkisin päätyy laskemaan sähköauton kannattavuutta. Pikaisesti laskettuna saisin hommattua 30t€:n sähköauton samoilla kustannuksilla kuin 20t€:n bensan/hybridin. Se vain, että 30t€:lla ei saa käytännössä sellaista sähköautoa jossa olisi luokkaa 400km toimintamatka. Pystyn lataamaan kotona, mutta monet matkat kohdistuvat 160-250km päähän ja olisi mukava, että edes yhden suunnan reissusta pystyisi ajamaan lataamatta. Paras tilanne olisi tietysti, että koko matka menisi ilman lataamista. ID.3:n saisi hyvällä tuurilla 77kWh akulla vähän yli 30t€:lla, mutta oikein muita järkevän hintaisia minä en keksi. Yksi vaihtoehto on tietysti odottaa vielä yksi vuosi ja toivoa, että sähköautojen hinnat tippuvat kun tarjontaa tulee enemmän.
Ei tuota latausta kannata pitää mörkönä.
Katsoo vain että akussa on esilämmitys, niin lisää 5min lataukseen ja varmasti pääset perille.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Uskon tämän tapahtuva.
Mä taas olen skeptinen hinnanalennuksiin (muiden kuin Testan) kohdalla lähivuosina. Perustelut:
Testa on poikkeus, koska teki lähes 10k$ voittoa/auto, ennenkuin nyt tiputti hintoja reilusti. Mä en tiedä missä niiden marginaalit on nyt, joten en pidä mahdottomana että lasketaan lisääkin ja autoa saa kohtuullisin toimitusajoin.
Mutta muut perinteiset, VW, Ford, Volvo jne tekee vain tonneja / auto voittoa, joten laskuvaraa ei toistaiseksi ole. esim Toyotan luvut oli 1200$ / auto ja VW sanoi että sähkössä nyt samat katteet kuin perinteisissä autoissa. Kun / jos materiaalien hinta normalisoituu, niin pientä varaa on ehkä, mutta näin ei tapahdu ennenkuin Ukrainan tilanne on jossain määrin ratkennut. Samalla kaikilla näillä on tilauskanta tapissa. Toimitusajat on vuosissa pahimmillaan, joten kysyntä on tarjontaa isompi ja jos jono on yli vuoden niin vuoteen ei tarvii myydä autoakaan ja vielä riittää tehtaalla töitä. Eli miksi laskea hintaa, kun kaikki menee nykyiselläkin?
No entä jos porukat peruu ja tilaa Teslan, kun se on nyt niin halpa? No monelle ei ole. Teslan rahoitus on 5% luokassa ja noita perinteisiä ostettiin 0-2% korolla, tuo on jo merkittävä ero ja kaventaa vaihtohaluja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 058
Jos olette olleet reissussa, niin kannattaako se lataus aina ajoittaa ihan tyhjälle akulle? Jos on vaikkapa vielä 50% akkua jäljellä ja hyvä taukopaikka olisi edessä, missä on myös kohtuuhintainen lataus niin kannattaako se ladata siinä, vai kitutella mielummin akku 10% ja pysähtyä vasta sitten vaikka lataus olisi jopa hieman kalliimpaa seuraavassa paikassa.
Lataus kannattaa ajoittaa siihen kohtaan, mihin se lataustarpeen ja sinun oman tarpeesi osalta parhaiten istuu. Pollessa voit laittaa Google Mapsiin kotiosoitteen joka ehdottaa optimaalista latauspaikkaa, ja joka voi tapauksessasi olla siinä kohtaa kun on 20-30% kapaa jäljellä. Tämä siis ihan mutuna kun pohtii 400km matkaa josta näillä keleillä voit täydellä 90% varauksella ajella sen 300km (69kw akku?). Joka tapauksessa lataus toki vasta sitten kun akusta on kapaa sopivasti kadonnut, mutta omat lataukset pyrin tuon lisäksi sijoittamaan omien mieltymysten mukaan. Esimerkiksi helvetin hyvä lounaspaikka tai kahvipulla paikka matkalla on hyvä draiveri pysähdykselle :)
Laita muuten akkukatto auton asetuksista 100% pidemmille matkoille. Tsekkaa lisäksi, että oletus 32A ampeeriraja on asetuksissa varmasti laitettuna.
Lisäksi muistat, että vasemmalla puolella latausluukku ;) ja tuet alussa sitä latauspistoolia, jotta kättelee latauksen onnistuneesti. Sitten pullalle.
 
Liittynyt
22.07.2019
Viestejä
4
Juuri tässä auton saapumisen lähestyessä itse mietin rahoitusajan pidentämistä. Tilauksiin tarjotaan tällä hetkellä tosiaan tuota 1,99% korkoa ja se on nykyiselläkin sopparilla, niin ei kai sen pitäisi tuosta muuttua? :hmm:

Olis ikävää koittaa laskea muutamalla kympillä kuukausierää vain huomatakseen, että korkokin nousi ja nyt maksellaan alkuperäistä kuukausierää pidempään.
Tuossa on siis mielestäni kyse vain siitä, jos auton tilaukseen tekee muutoksia. Minä vaihdoin talvirenkaiden tyypin kitkoista nastoihin ja tuossa kohtaa piti tehdä uusi hakemus. Vaikka kustannukset eivät edes muuttuneet.

Laita DNB:n aspaan viesti ja pyydä muutosta maksusuunnitelmaan. Itellä jämärimuutos onnistui ihan sähköpostitse.

Itsellä tilaus ollut vetämässä syyskuusta ja Polen osalta radiohiljaisuus päättyi maanantaina ilmoituksella, että auto olisi noussut laivaan. Myös VIN tuli näkyviin.

Tämä siis juuri sopivasti Tesla-uutisten jälkeen, kun alkoi itseäkin uudet hinnoittelut kuumottelemaan. Käytetty M3 alkaa vain näyttää omissa kustannuslaskemissa koko ajan enemmän ja enemmän houkuttelevalta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 781
Mä taas olen skeptinen hinnanalennuksiin (muiden kuin Testan) kohdalla lähivuosina. Perustelut:
Ma olin kaytetyt enemman mielessani. Kaytetyissa on vielakin kuplaa ja se purkaantuu kesaksi. Ja unohdit Kiinan tulemisen vaikka se nyt ei kunnolla kesaksi mutta sekin tuo perinteisille uutta painetta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
139
Oman Polestarin mukana tuli Virta-tägi (LRDM, luovutus oli joulukuussa), joten sitä ei kannata erikseen hommata etukäteen. Samaten tuli luottokortin kokoinen Prosurfing tägikortti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 069
Ma olin kaytetyt enemman mielessani. Kaytetyissa on vielakin kuplaa ja se purkaantuu kesaksi. Ja unohdit Kiinan tulemisen vaikka se nyt ei kunnolla kesaksi mutta sekin tuo perinteisille uutta painetta.
Teslassa hinnanmuutos tulee kyllä valumaan käytettyihin, mutta hankala nähdä muissa tapahtuvan merkittävää muutosta ennen kuin autoja alkaa valua tehtaista ulos enemmän eli menee kesää pidemmälle. Veikkaisin, että suunta voi vielä kääntyäkin, kun nyt näyttää sähkön kanssa käyvän hyvin ja talven "kauhut" jäi pelotteluasteelle. Korkotason vaikutus on tietysti pieni mysteeri, pysähtyykö kauppa täysin. Perstuntumalta kuvittelisin, että tällaisessa tilanteessa automyyjän kannattaisi ekana yrittää päästä ei-toivotuimmista autoista ekana eroon eli polttikset tulisi aleen (ennen sähkiksiä). Joku nurin menossa oleva autoliike voisi olla hyvä tilaisuus, jos sattuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
Mikä mahtaa olla paras sivusto tutkia latureita Ruotsin puolella? Latauskartta.fi on (toivottavasti) niiden osalta melko puutteellinen kun tuntuu näkyvän muutamia hidaslatureita siellä täällä...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 281
Itsekin lähdin miettimään, että ottaisko Tesla Y:n kesällä tilatun karvalakkin Hynyn tilalle (Ioniq 5 RWD Style), mutta kun alkoi laskemaan euroja yhteen, niin eipä tuossa Y:ssä olekaan enää mitään järkeä omassa tilanteessa.

Kun ottaa huomioon hankintatuen (sai vielä kesällä) ja muutokset rahoitukseen, niin Y RWD on noin 9 k€ kalliimpi kuin Hyny ja LR olisi melkein 17 k€ kalliimpi. Y RWD ei minusta tarjoa oikein mitään parannusta tuohon Ioniq:iin nähden (jopa huononnuksia) ja LR:n hinta menee aivan liian pitkäksi eli ei ihan noin paljoa viitsi maksaa nelivedosta. Lisäksi Y:n rahoituksessa pitäisi laittaa käsirahaa kiinni minimissään 10 %:a ja siinä on reilusti isompi viimeinen erä. Hynyn rahoituksessa ei käsirahaa ja todellinen vuosikorko sen 1%:a. Auton luovutus vasta ensi vuonna ei ole itselle ongelma vaan oikeastaan vain hyvä asia.

Uusi Y pitäisi nyt ostaa käteisellä, jotta siinä olisi järkeä, mutta itse ehkä odottelisin puoli vuotta ja ostaisin sellaisen käytettynä Suomesta/Saksasta. Kohta varmaan saa Y LR -23 vuosimallia alle 50 k€ hinnalla ja niihin voi saada vielä hyvän rahoituksen, kun liikkeet tarjoaa käytettyihin usein parempaa rahoitusta. Saksasta jo saa -22 Y LR:ää alle 50 k€ eli kohta tulee myös uudemmat mallit siellä myyntiin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Ilmeisesti jossain käytettyjen myynti-ilmoituksissa jo mainitaan, että "parkkitutkat" löytyy. Kyllä tuo vaikuttaa ja ei ehkä kiinnosta ostaa uutta, josta ultaäänianturit puuttuu.

Toki pieni ale saattaa vaikuttaa ja kauppa käy. Tai ei tiedetä, että tuota varustetta ei enää ole ollenkaan?
Minua kiinnostaa Tesla lähinnä hyvän hyötysuhteensa, ja myös Teslan jatkuvan tuen takia (esim. kuinka vuosia vanhatkin Teslat saavat edelleen taajaan uusia päivityksiä).

Jos Tesla toisi markkinoille merkittävästi halvemman version 3:sta tai mieluummin Y:stä, joka akun kooltaan yms. olisi sama, mutta siitä olisi hinnan alentamiseksi riisuttu pois tutkat, kamerat, adaptiiviset vakkarit (normivakkari riittää minulle), autopilotti, navigaattori, ratinlämmittimet yms., niin olisin luultavasti ekana jonossa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Jos olette olleet reissussa, niin kannattaako se lataus aina ajoittaa ihan tyhjälle akulle? Jos on vaikkapa vielä 50% akkua jäljellä ja hyvä taukopaikka olisi edessä, missä on myös kohtuuhintainen lataus niin kannattaako se ladata siinä, vai kitutella mielummin akku 10% ja pysähtyä vasta sitten vaikka lataus olisi jopa hieman kalliimpaa seuraavassa paikassa.
Kunhan ei ole minuutti- vaan kWh-hintainen laturi, totta kai kannattaa ladata jos on muutenkin taukoa pitämässä.

Minuuttihintaisilla latureilla sitten kannattaa ehkä pyrkiä optimoimaan että ladataan mahdollisimman nopeasti (tyhjään lämpimään akkuun, ja lopetetaan lataus kun alkaa hidastua akun täyttymisen takia). Jos siis sillä parin euron säästöllä on itselleen jotain merkitystä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Kyllä hitaampi lataus ja latauskäyrä asiat on tiedossa. Kysymys oli lähinnä, kun en jaksanut ruveta laskemaan, että olisiko se fiksumpaa ottaa hitaampaa latausta halvemmalla hinnalla vai nopeampaa latausta kalliimmalla hinnalla. Toki sitä en tiedä, onko enää pelkästään kwh perusteisia latureita? Silloinhan latausnopeudella ei olisi mitään merkitystä, kun hinta on sama.
Minuuttihintaisia DC-pikalatausasemia kyllä on, ja voivat ne jossain tilanteissa ehkä olla taloudellisesti järkeviäkin, jos siis auto lataa rivakasti. Yhä enemmän tosin taitaa olla kWh-hintaisia.

Tuli eteeni jopa pari minuuttihintaista AC-peruslatausasemaa, joka kyllä hieman yllätti. Vantaan Tikkurilassa tuli vähän odottelua joten päätin hakea lähimmän latausaseman, ja katsoin applikaatiosta Tikkurilan Prismassa olevan plugitcloud 22kW latausasemat. Applikaatiosta katsoin että onpas tosi halpaa 2c/kWh!

Ladattuani jonkin aikaa ja jatkaessani matkaa sitten ihmettelin että mites se kuitenkin maksoi "jopa" 50 senttiä? Kunnes hokasin lukeneeni väärin, hinta olikin 2c/min.

Sikälikin tuo on outoa että se oli 22kW latausasema, mikä minulle on hyvä juttu koska autoni pystyy lataamaan 22kW AC. Useimmat autot ei pysty, joko 11kW tai jopa vähemmän jos on yksivaihelataus vain, joten pakostakin tuli mieleen onko sellaisten järkeä käyttää tuota latausasemaa yhtään, kun heille siinä latailu on 2 tai 3 kertaa kalliimpaa kuin esim. minulle?

No, nappikauppaahan tuo silti on, ei siinä ehdi montaa euroa enempää pidemmässäkään latauksessa tulla, 1,20 euroa tunnin lataus. Sama mietintä toki minuuttihintaisilla pikalatausasemilla, pystyykö oma auto vain 50 tai 80 kW lataukseen, vai 200kW. Iso periaatteellinenhan ero siinä on latauksen hinnalle.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 476
Jos Tesla toisi markkinoille merkittävästi halvemman version 3:sta tai mieluummin Y:stä, joka akun kooltaan yms. olisi sama, mutta siitä olisi hinnan alentamiseksi riisuttu pois tutkat, kamerat, adaptiiviset vakkarit (normivakkari riittää minulle), autopilotti, navigaattori, ratinlämmittimet yms., niin olisin luultavasti ekana jonossa.
Noi mainitsemasi varusteet eivät lisää paljonkaan tehtaan kustannuksia, koska ominaisuudet on kuitenkin jo suunniteltu ja varsinainen rauta ym. konkretia on lopulta melko edullista. Lisävarusteilla voi kuoria kermaa, mutta siihen alimpaan karvalakkiversion myyntihintaan niillä ei ole kovin suuri vaikutus.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
On jotenkin hellyyttävää miten joidenkin ihmisten suurin kapina ja elämäntehtävä on reagoida jokaiseen sähköautouutiseen nauruhymiöllä sosiaalisessa mediassa. Joskus vähän ärsytti, mutta nyt lähinnä hymyillen katsoo miten aikuiset ihmiset voivat kokea sähköautot niin kamalaksi uhaksi omalle miehuudelleen että pitää räkäisesti nauraa kaikelle niihin liittyvään. Mikäpäs siinä, jos oma identiteetti on rakennettu bensan ja pärinän ympärille.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 038
Mikä mahtaa olla paras sivusto tutkia latureita Ruotsin puolella? Latauskartta.fi on (toivottavasti) niiden osalta melko puutteellinen kun tuntuu näkyvän muutamia hidaslatureita siellä täällä...
Plugshare sovellusta tulee itse käytettyä laturien etsimiseen niin Suomessa kuin maailmalla.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
233
Sähköautoilusta on nyt reilu kuukausi kokemusta ja toivon että sähköautot yleistyvät mahdollisimman hitaasti. Toivon myös että sähköautojen vastustajat pitävät suurta meteliä ja pitävät kaikki negatiiviset uutiset pinnalla.

Miksi toivon tälläistä? En siksi että olisin pettynyt sähköautooni/sähköautoiluun, yksinkertaisesti siitä syystä että sitä pitempään sähköautokanta on vähäinen sitä pitempää saa nauttia edullisesta autoilusta. Ensi kesänä on pitkästä aikaa tilanne että voi lähteä autolla extempore matkoja tekemään ilman että miettii paljon siihen mahtaa bensaa kulua ja paljon se maksaa.

Kerron ihmisille paljon mielummin huonoista puolista kuin hyvistä, huonot puolet kuitenkin ihmisiä enemmän kiinnostaa ja niillä on hyvä perustella itselle miksei siirry sähköautoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 058
Sähköautoilusta on nyt reilu kuukausi kokemusta ja toivon että sähköautot yleistyvät mahdollisimman hitaasti. Toivon myös että sähköautojen vastustajat pitävät suurta meteliä ja pitävät kaikki negatiiviset uutiset pinnalla.

Miksi toivon tälläistä? En siksi että olisin pettynyt sähköautooni/sähköautoiluun, yksinkertaisesti siitä syystä että sitä pitempään sähköautokanta on vähäinen sitä pitempää saa nauttia edullisesta autoilusta. Ensi kesänä on pitkästä aikaa tilanne että voi lähteä autolla extempore matkoja tekemään ilman että miettii paljon siihen mahtaa bensaa kulua ja paljon se maksaa.

Kerron ihmisille paljon mielummin huonoista puolista kuin hyvistä, huonot puolet kuitenkin ihmisiä enemmän kiinnostaa ja niillä on hyvä perustella itselle miksei siirry sähköautoon.
öö... logiikka todella onneton, sori vaan :D
Tää on jotain samanhenkistä kuin se, että pahottaa mielensä siitä kun kaveri saa palkankorotuksen.

Oletko kokeillut ajatella posin kautta? Siis esim. siten, että ne lomareissut on kivempi hoitaa kun latausverkosto on laajempi ja käytettävyys on suuremman käyttäjämäärän takia rutkasti parempi. Tai, että uusia toimijoita on tullut markkinoille, niin sähköautovalmistajan kuin latauspalveluntarjoajan muodossa. Tai, että 10 vuoden päästä kun sun sähköinen kippo on perseestä, niin yleinen hintataso sähköautoille on tippunut nykyistä maltillisemmalle tasolle.

Tai sit sä vaan heitit läpällä kommentit ja mä en osannut tulkita sua oikein :)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Oletko kokeillut ajatella posin kautta? Siis esim. siten, että ne lomareissut on kivempi hoitaa kun latausverkosto on laajempi ja käytettävyys on suuremman käyttäjämäärän takia rutkasti parempi.
Eiköhän se nyt tälläkin hetkellä ihan hyvin vastaa tämän hetken tarpeita. Kyllä itseä ainakin kiinnostaa sähköautot osaksi myös sen takia, että saa olla tässä murroksessa ”etunenässä”.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 766
Sähköautoilusta on nyt reilu kuukausi kokemusta ja toivon että sähköautot yleistyvät mahdollisimman hitaasti. Toivon myös että sähköautojen vastustajat pitävät suurta meteliä ja pitävät kaikki negatiiviset uutiset pinnalla.

Miksi toivon tälläistä? En siksi että olisin pettynyt sähköautooni/sähköautoiluun, yksinkertaisesti siitä syystä että sitä pitempään sähköautokanta on vähäinen sitä pitempää saa nauttia edullisesta autoilusta. Ensi kesänä on pitkästä aikaa tilanne että voi lähteä autolla extempore matkoja tekemään ilman että miettii paljon siihen mahtaa bensaa kulua ja paljon se maksaa.

Kerron ihmisille paljon mielummin huonoista puolista kuin hyvistä, huonot puolet kuitenkin ihmisiä enemmän kiinnostaa ja niillä on hyvä perustella itselle miksei siirry sähköautoon.
2021 loppuvuosi ja 2022 alku oli kyllä kultaista aikaa sähköautoilulle. Ilmaisia latauspisteitäkin oli siellä sun täällä, ja ne olivat melkein aina puolityhjinä. Jalankulkijatkin kääntyivät katsomaan että mikäs ihme vimpain tuollaista ääntä pitää, tunsi olevansa erityinen.

Nykyisin ei ole enää samaa, ja joutuu jopa maksamaan latauksestaan. :(

EDIT: Okei okei, toki latauspaikkojakin on nykyisin ilmestynyt enemmän, varsinkin pikalatauspaikkoja. Eli ei ennen ihan kaikki sentään ollut paremmin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 799
Minua kiinnostaa Tesla lähinnä hyvän hyötysuhteensa, ja myös Teslan jatkuvan tuen takia (esim. kuinka vuosia vanhatkin Teslat saavat edelleen taajaan uusia päivityksiä).

Jos Tesla toisi markkinoille merkittävästi halvemman version 3:sta tai mieluummin Y:stä, joka akun kooltaan yms. olisi sama, mutta siitä olisi hinnan alentamiseksi riisuttu pois tutkat, kamerat, adaptiiviset vakkarit (normivakkari riittää minulle), autopilotti, navigaattori, ratinlämmittimet yms., niin olisin luultavasti ekana jonossa.
Ensimmäisistä Model 3 puuttuu tuo ratinlämmitin.

Jos noita turvavarusteita aletaan karsimaan, niin sitten turvallisuus tietenkin kärsii ja esim törmäystesteissäkin tulisi huonommat pisteet ja se olisi aika noloa.

Varmaan Siihen Model 2 autoon tulisi sitten vähän pienempi ja halvempi akku. Siinä olisi hyötynä normaali takuu ja vähän halvempi hinta. Varmaan myös Model 2 olisi adaptiivinen vakkari ja autopilotti, koska Tesla on sellaisen kehittänyt. En toki tiedä, mutta niin veikkaan.

Nyt toki käytetyissä hetken aikaa tilanne, että ei haluttaisi laskea sitä auton hintaa. Mutta kai sekin hintataso jossain vaiheessa korjaantuu.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Lisäksi Y:n rahoituksessa pitäisi laittaa käsirahaa kiinni minimissään 10 %:a ja siinä on reilusti isompi viimeinen erä.
Ainakin vuosi sitten olisi onnistunut tilata uusi Tesla Model 3 ilman käsirahaa ja ilman jäännöserää. Tästä vaan piti kysyä Teslan asiakaspalvelusta erikseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 528
Viestejä
4 319 268
Jäsenet
72 045
Uusin jäsen
spalmut

Hinta.fi

Ylös Bottom