- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 3 561
Akkutakuu on Toijotassa käsittääkseni sen miljoonan, mutta vaatii merkkiliikkeen huoltohistorian.
Näinhän se olikin, google ei osannut parsia tuota tietoa toyotan sivulta, enkä välttämättä oikein minäkään:Akkutakuu on Toijotassa käsittääkseni sen miljoonan, mutta vaatii merkkiliikkeen huoltohistorian.
Toyota bZ4X tarjoaa sen akkuturvan (10 v/1 000 000 km) lisäksi Toyota Relax -turvan, jos käyttää valtuutetulla huollossa.bz4x takuu 3v / 100 000km, eli ei mitään mullistavaa. Seat/Cupra tarjoaa 5v.
Akkutakuu molemmissa sama 8v / 160 000km.
Takuun toimivuudesta ei tietoa, kun ei kolmen vuoden aikana ole tullut käyttöä, mutta ainakin tällä pitäjällä on virallisia huoltopalvelun tarjoajia muitakin kuin keskon omistamat putiikit...
Toki siinä Miissä on 32 kWh akku eli 160 Mm äkkiseltään vastaisi lataussyklien määrässä Toyotan 71kWh akulla 355 Mm.Seatin 5 v/100 000 km alkaa näyttää yllättävän lyhyeltä, vaikka Miitä hakiessa pidin sitä oikein hyvänä. Ja akkutakuun kilsarajana 160 tkm on vähän nirkoinen, kun nimenomaan sähköautoilla saatetaan ajaa paljon (kaverin Teslaan tuli juuri 295 tkm).
Ei välttämättä. Kia ev6 oli mielestäni heikompi esitys kuin tuo bz4x (nelivetoja verratessa). Ev6 voitti rangessa ja tehoissa, muuten Toyota tuntui paremmalta. Lisäksi ev6:n järjetön yli 14kk toimitusaika, niin eipä tuo siinäkään mielessä houkuttele. Luotettavuutta ei omalla kohdalla tarvinut miettiä, kun firman auto. Tämä "tuulipuku" päätyi rangen takia sitten Teslaan.@Gugi^ @TommiZeliard No joo myönnetään, että onhan tuossa noita luotettavuustekijöitä, jotka saattavat juurikin tätä ”tuulipukukansaa” vetää puoleensa. Tietty olisi sitten Hyundai Ioniq5 ja Kia Ev6 pitkällä takuulla ja varmasti pykälää paremmalla laatuvaikutelmalla tarjolla.
Aika vaikea vedellä mutkia suoraksi noin paljon, että kokonaisuudessaan VW-konserni noin toimisi. Omakohtaisesti Audi Center on hoitanut monta vuotta takuun pitkäksi mennyttä tapausta ilman mutinoita kunhan huoltohistoria oli kunnossa tai jopa lähes 10v vanhaan isompaa mäntäremppaa vaikka mittarissakin 150tkm. Eli aika pitkälle ihan tuuristakin, omasta asenteesta ja varsinkin itse autosta kiinni.Makuasioita sano musti jne. taas.
Itse kallistun bz4x:n suuntaan yksinkertaisesti pidemmän takuun ja etenkin takuun toimivuuden vuoksi.
VAG konserni kun ei luota omiin tuotteisiin sen vertaa että antaisi 2v pidemmän takuun. Lisäksi heidän tyyli kun on että perävalojen hävittyä liikkeen pihasta kaikki viat kielletään ja aina saa tapella.
Enemmän luottoa Toyotan takuuseen ja huoltoon.
Jos VAG:lle olis sattunut samanlainen ongelma pyöränpulttien kanssa kuon Toyotalla oli bz4x:ssä, niin ei varmaan mitään olisi tehnyt vaan syyllistänyt vaan jonkun muun osapuolen ja pessyt omat kätensä jättäen kuskin oman onnensa nojaan.
Akun koko (ja energiankulutus ym.) vaikuttaa sykleihin, mutta kun Miin lisäksi niissä isoakkuisissakin volkkareissa on sama pienehkö 160 Mm.Toki siinä Miissä on 32 kWh akku eli 160 Mm äkkiseltään vastaisi lataussyklien määrässä Toyotan 71kWh akulla 355 Mm.
Joillakin sähköautoilla saatetaan tosiaan ajaa paljon, mutta Seat Miillä kantama ja suurin latausnopeus on sen verran pieniä, että se lie harvemmin edustettuna tuossa joukossa.
Toki jos olisi vaikka 150km työmatka suuntaansa ja auton lataisi työpaikalla ja kotona niin saisihan siitä vuodessa 70 000 km plus viikonloppuajon päälle. Tuo 150km:kin saattaa talvella olla siinä rajoilla pääseekö jos pitää lämmityksen päällä. Tai siis ainakaan motarinopeudella ei varmasti pääse lämmityksen kanssa 150 kilsaa.
Tuo 50kW lataus yhdistettynä 25kW+ kulutukseen aiheuttaa sen, että matka-ajossa Toyotalla on pidettävä vähintään tunnin lataustauko joka 200km välein.Tuli muuten mieleen Harri Salon koeajovideosta ja googlen kuvahakua selaamalla, että tuossa BZ4X:ssä on aika vaatimaton latauskäyrä. Harri Salo taisi saada max 50kW irti lämpimällä akulla ja netistä löytyvät kuvat latauskäyristä puhuvat samaa kieltä. Tähän yhdistettynä korkeahko sähkönkulutus, niin ei ainakaan matkantekokyvyltään ole mitään luokkansa parhaimmistoa.
Joo tosin sillähän oli 40% SOC latausta aloittaessa.Harri Salo taisi saada max 50kW irti lämpimällä akulla ja netistä löytyvät kuvat latauskäyristä puhuvat samaa kieltä.
Näinhän tuo on suurella osalla sähköautoista. Mahdollisimman tyhjä ja lämmin akku takaa parhaat latausnopeudet. Joitain poikkeuksia toki löytyy, kuten Audi e-tron.Eli ilmeisesti toyolla saa pidettyä latausajat kurissa sillä että lataa lähes tyhjää akkua, mutta ei se kovin kivaa oo ainakaan jos yhtään kärsii kantama-ahdistuksesta. ("range anxiety")
Jossain oli että sillä voi ajaa puolimetriseen veteen eikä se ole moksiskaan, eli tehty ilmeisen vedenpitäväksi myös alapuolelta. Muuta en keksi.Koeajovideoiden perusteella en kyllä keksi tilannetta, missä joku ostaisi tuon toyota bz4x:n. Toki joillekin vanhuksille, jotka ovat aina ajaneet toyotaa voi tietysti upota kuin väärä raha. Mutta eihän se tainnut muuten tuoda pöytään mitään ainakaan parempaa kuin mitä olisi jo muilta valmistajilta tullut hieman paremman näköisinä. Esim. ID4 ja skoda enyaq.
edit. Neliveto taitaa olla halvin tällä hetkellä, eli siinä voisi tietysti olla joku ohuen ohut myyntivaltti.
Tietysti käyrä laskee aina jossain vaiheessa, mutta onhan tuo hyvin erilainen verrattuna valtaosaan sähköautoista, joissa käyrä lähtee laskuun viimeistään 30 % kohdalla.Kyllähän se audi eTronissakin niin näyttäisi menevän. Paitsi tietysti jos latausasema on rajoittava tekijä
No mitä noita nyt enemmänkin katselin niin oli aika fiftisixti että lähteekö se laskuun 30% vai 50% kohdalla vai siinä välissä. Joisskain lähti jopa ennen 30%. Ehkä toi kuitenkin tosiaan on enemmistö (enemmän kuin 50% automalleista), jossa lähtee tippumaan jo 30% paikkeilla. Mutta kyllä noitakin siis on aika paljon jossa alkaa tippua 50% paikkeilla.hyvin erilainen verrattuna valtaosaan sähköautoista, joissa käyrä lähtee laskuun viimeistään 30 % kohdalla
Tossa puhutaan enemmänkin siitä mikä maksimilatausteho kuin siitä minkä muotoinen käyrä on. Tietenkin jos vaikka Lidlin 30kW laturilla ladataan niin valtaosa autoista pääsee 80% SOC asti maksimiteholla. En missään tapauksessa kiistä etteikö eTronin maksimilatausteho olisi ihan kiva.Jos rajana pitää 100 kW, niin e-tron pääsee 80 % SOC asti kun Model 3 LR jää reilun 60 % tasolle. ID4 tipahtaa satkun alle jo 50 % paikkeilla.
Vielä ei ole kuin pikkasen reilu -10’C matkanteosta kokemusta, mutta siinä Q4 ilman akun ennakkolämmitystä matkassa kuitenkin otti max 123kW ja aloitti aika ok noin 85-90kW kulmilta. Kesällä sitten pomppaa ehkä 5min nopeammin ja alkuun max 132-133kW josta lähtee tippumaan.Kylmällä kelillä Tessu taitaa silti pärjätä paremmin, koska siinä on toimiva esilämmitys lataukseen tien päällä vrt "fat E-tron?"
Mut antiikki Tron lataa kyllä vahvalla tahdilla jos akku vaan on yhtään lämmennyt.
Mutta totta tosiaan, ei ole ees tässä -23 faceliftissä eli Q8 E-tronissa esilämmitystä, samalla lailla "tulee joskus" kuin ID ym, jotka on jo pari vuotta odottaneet sitä...
Tuntuu tosiaan että nimenomaan Eurooppalaiset autonvalmistajat on pahimpia keskeneräisten tuotteiden pukkaajia. Sen jälkeen kun auto on saatu raakileena myytyä lupaamalla että päivitykset korjaa niin kiinnostus todellisuudessa tehdä niitä päivityksiä lopahtaa täysin. Ruotsissa sentään kuluttajat vaativatkin asiaan parannusta, suomalaiset taitaa olla liian kilttejä.Korealaisiin tämä ihme ja kumma tosiaan tuli päivityksenä.
Olen tästä aiemminkin tainnut mainita, mutta kyllä tuo kulutus on kaiken a ja o näissäkin tilanteissa, jos oletetaan että auto ei ole se joka rajoittaa latausnopeutta. Ja kuten tunnettua, Teslalla tuo kulutuspuoli on aika hyvässä mallissa, korealaiset myös mukana niissä kekkereissä.Toi maksimi latausteho on kuitenkin vain pieni osa tuosta latauksen todellisesta käytännön toteumasta. Todelliseen lataustehokkuuteen, eli paljonko kilometrejä latausminuutilla pääsee, vaikuttaa myös mm. akun lämmitys, auton kulutus ja latausaseman tehonjako ja kapasiteetti.
Hyvänä esimerkkinä Teslan karvalakkimalli pääsee "1000km challengen" yhtä nopeasti kuin EV6 ja puoli tuntia nopeammin kuin E-Tron 55 vaikka latauskäyrä ei ole samalla tasolla. Ja sitten kun käytännön liikenteessä tullaan tilanteeseen, jossa sitä täydellistä tyhjää asemaa ja optimilataustehoa ei olekaan saatavilla syystä tai toisesta, niin nopeus kääntyykin jo tuon karvalakkimallin eduksi kun se ei kärsi ruuhkassa pienentyvästä lataustehosta samassa suhteessa kuin nuo muut.
Toimitusaika 24kk, huhhuh.
"TÄMÄ AUTO LUOVUTETTAVISSA AIKAISINTAAN 2024"K-Auto
K-Auto on Volkswagen-konsernin valmistamien autojen maahantuontiin ja myyntiin sekä huolto- ja korjauspalveluihin keskittyvä yritys. Kehitämme edistyksellisiä autoalan konsepteja ja tarjoamme asiakkaillemme myös leasing-, rahoitus- ja vakuutuspalveluita. K-Auto on alansa markkinajohtaja Suomessa.www.k-autokauppa.fi
Ähh olikin vaan mainoskikka Tulee varmaan Saksasta myyntiin vähän käytettyjä ennen kuin uuden saa."TÄMÄ AUTO LUOVUTETTAVISSA AIKAISINTAAN 2024"
Mjoo, no K-Auto on ollu ns "Upplevelseä" kaikilla tasoilla. Onneks ei enää tarvitte välttämättä asioida heidän kanssaan."TÄMÄ AUTO LUOVUTETTAVISSA AIKAISINTAAN 2024"
Valtavia myyntiponnisteluita ei kyllä K-auto kaupassa nähty, kuulemma koko poppoo tänään oli menossa Helsinkiin pääjohtajan puhutteluun. Tavara-autopuoli ei ollut edes nähnyt tarpeelliseksi tulla tänään töihin. Ja ilmeisesti Buzz lasketaan tavara-autopuolen tuotteeksi, niin avaimia ei meinannut löytyä mistään ja auto oli parkkeerattu pihan perimmäiseen nurkkaan.
Automyyjien puheet harvemmin vastaa todellisuutta. Mutta tällä kertaa puhui ihan totta, nopeat lataukset kuluttaa akkua nopeammin kuin hitaat.Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
Tottahan tuo nykyisten akkujen kanssa on. Toki tämä vaihtelee sen alapään ja yläpään bufferin mukaan, kuinka paljon on DC-latausta tehty, kuinka kuumana akut käy jne. Mutta pääosin hidas lataus on akulle terveempi. Tuskin on ensimmäisen omistajan ongelma tosin tuo, ellei aja jotain 200tkm.Tulipas tälläinen vastaan tänään, että automyyjä sanoi "pikalatauksen olevan pahaksi akuille" (eli nämä DC-suurteholaturit") ja kuulemma "suositus on hidaslataus" (ilmeisesti siis AC-lataus) varsinkin plugin-hybrideille. Kuulosti itselle kyllä vähän silleen paskapuheelta. Mikä on internetin konsensus asiasta?
Automyyjien puheet harvemmin vastaa todellisuutta. Mutta tällä kertaa puhui ihan totta, nopeat lataukset kuluttaa akkua nopeammin kuin hitaat.
Kyseessä oli siis Volvo-kauppias ja katseltiin C40 (täyssähkö) ja S60 (plugari) malleja. Sain itse vaan siitä sellaisen kuvan, että sillä olisi jokin suurikin ero lataako DC:llä (ikinä) vai pelkästään AC:llä ja onko tuosta sitten mitään oikeaa dataa olemassa.Tottahan tuo nykyisten akkujen kanssa on. Toki tämä vaihtelee sen alapään ja yläpään bufferin mukaan, kuinka paljon on DC-latausta tehty, kuinka kuumana akut käy jne. Mutta pääosin hidas lataus on akulle terveempi. Tuskin on ensimmäisen omistajan ongelma tosin tuo, ellei aja jotain 200tkm.
Sitten vielä odottelet että akku jäähtyy ennen kuin laitat hitaaseen lataukseen. En tiedä mikä juttu toi on mutta jotkut lähinnä plugarin omistajat tekee tuota, kai siinä joku idea on.Niissä akuissa on nykyisin joku 8 vuoden takuu. Kuka hullu alkaa tienpäällä odottelemaan jollakin hidaslatauksella kun eteenpäin pitäisi kuitenkin päästä. En minä ainakaan.
Ei se nyt varmaankaan ole se idea mitä haettiin, vaan se, että DC lataa kaikki ajonsa. Vaikka olisikin mahdollista jos ei kotilatauksella niin kauppareissulla/asioinneissa käyttää sitä AC latausta.Niissä akuissa on nykyisin joku 8 vuoden takuu. Kuka hullu alkaa tienpäällä odottelemaan jollakin hidaslatauksella kun eteenpäin pitäisi kuitenkin päästä. En minä ainakaan.
Veikkaisin että suurinta osaa uuden ostajista ei voisi vähempää kiinnostaa missä kunnossa akku on 300tkm kohdilla. Useimmissa tapauksissa noilla kilsoilla se on tyyliin viidennen omistajan ongelma.Vai onko tuo siis juurikin sitä, että 300tkm kohdalla huomaa akkujen olevan #% huonompi vs. ei ikinä ole käyttänyt DC-latausta. Jos se ero olisi jotenkin merkittävä, niin ei kait noissa noita DC-latauksia edes olisi?
Vaikka se olisi ihana fantasia että sähköautoilijat joutuisivat kärsimään, niin todellisuudessa auton akkujen kotilataaminen yöllä vähäisen kulutuksen aikaan on vain palvelus sähköverkolle eikä uhkaa sen toimintaa.Kaipa tämä koskee myös ja erityisesti sähköautolijoita
"Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Kantaverkkoyhtiö Fingridin mukaan autojen sisätilojen lämmittämisestä pitää luopua, jos sähköpula uhkaa".
Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaa
Fingrid: Jos sähköpula uhkaa, auton sisätilan lämmitys pitää lopettaayle.fi
Samalla lailla se se sähköauto kuluttaa aamulla sen lämmityssähkön jos auto lämpiää ENNEN liikkeellelähtöä. Akku voi olla jo aamulla täynnä mutta latausjohdosta se kabiinin (ja akustojen) lämmitys suoraan tulee eikä akuista.Vaikka se olisi ihana fantasia että sähköautoilijat joutuisivat kärsimään, niin todellisuudessa auton akkujen kotilataaminen yöllä vähäisen kulutuksen aikaan on vain palvelus sähköverkolle eikä uhkaa sen toimintaa.