Yleistä keskustelua sähköautoista

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 626
Riippuu toteutuksesta Skodan (vai VAG:n?) aktiivivakkari joka ei toimi käytännössä talvella "ikinä" on melkoinen turhake. Toimivana joo samaa mieltä.
Oma VAG kyllä toimii hyvin aktiivivakkarin suhteen. Ainoa jolloin ongelmaa tulee, on paakkuinen räntäsade jolloin koko sensori menee tukkoon.

Tuo kertoo juurikin sen, että valot on kalibroimatta. Tästä seuraa luonnollisesti epämääräinen valokeila ja heikentynyt teho. Kalibroinnin ja säädön voi tehdä itse tasaisella alustalla suoraan ajoneuvon valikosta.
Varmastikin, kuten sanoin niin omani oli näitä Proudly Made in America yksilöitä. Olihan noita säädetty ja tehty ja ties mitä, mutta valokeila vaan oli huono. Tulee mieleen joku alkupään ledivalot VAGeissa 2010-luvulla.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
wtf? Molemmissa Audeissani toimi hyvin. Ne ei tosin edustaneet uusimpia malleja. Naurettava ominaisuus jos todella näin.
Noi ID anturit menee tuiskussa tukkoon helposti. Todella ärsyttävää, mutta omalle kohdalle ei sattunut kuin pari kertaa viimetalvena. 0 kelissä tarttuu lumi keulaan pahiten. ODB:llä saa ymmärtääkseni säädettyä että menee adaptiivisesta "tyhmään" vakkariin, eikä pois päältä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 277
Noi ID anturit menee tuiskussa tukkoon helposti. Todella ärsyttävää, mutta omalle kohdalle ei sattunut kuin pari kertaa viimetalvena. 0 kelissä tarttuu lumi keulaan pahiten. ODB:llä saa ymmärtääkseni säädettyä että menee adaptiivisesta "tyhmään" vakkariin, eikä pois päältä.
Joo tuo auto on ihan rampa pienellä lumisateella, kun koko vakkaria ei pysty käyttämään. Tuo koko ID perhe on pilattu ihan täysin käsittämättömän huonolla softalla. Täällä odotellaan vielä puolentoista vuoden omistuksen jälkeen sitä toista "isoa" päivitystä, vaikka noita piti tulla aiemman markkinoinnin mukaan neljä kertaa vuodessa OTA:na. Viimeisinkin päivitys piti kuitenkin käydä huollossa asentamassa, koska OTA:na ei onnistunut...
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 345
Tuleeko Polestarissa siis aktiivisen vakkarin sijaan tavallinen? Edustan varmasti vähemmistöä, kun pitäisin sitä autokaupoilla melkein etuna, vaikka totta kai teknisesti ajatellen se on antiikkisempi lisävaruste. Tai ainakin olisi hyvä, jos voisi itse kytkeä ACC:n ja perinteisen vakkarin väliltä. Vaikka omassa autossa on toi automaattinen vakkari, en ole siihen niin tykästynyt. Kai sitä pitäisi kunnolla joskus kokeilla yksinomaan kaupunkiajossa, mutta toistaiseksi kaikki liikenneympyrät, lähdöt valoista ym. tuntuu paljon luontevammalta hallita itse. Moottoriteillä ja vastaavilla osuuksilla täytyy yleensä taas muistaa asettaa etäisyys minimiin, jotta auto ei ehdi alkaa hidastaa ennen kuin lähden ohittamaan. Tässä suhteessa se tyhmempi vakkari oli huolettomampi.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
275
Volvossa voi käyttää normaaliakin vakkaria, jos jostain syystä se adaptiivinen on jonkun räntäsateen takia pois käytöstä. Eiköhän Pollessa ole ihan sama homma. Ja joo ilman Pilot (lite) -pakettia autossa tulee normaali vakkari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Tuleeko Polestarissa siis aktiivisen vakkarin sijaan tavallinen? Edustan varmasti vähemmistöä, kun pitäisin sitä autokaupoilla melkein etuna, vaikka totta kai teknisesti ajatellen se on antiikkisempi lisävaruste. Tai ainakin olisi hyvä, jos voisi itse kytkeä ACC:n ja perinteisen vakkarin väliltä. Vaikka omassa autossa on toi automaattinen vakkari, en ole siihen niin tykästynyt. Kai sitä pitäisi kunnolla joskus kokeilla yksinomaan kaupunkiajossa, mutta toistaiseksi kaikki liikenneympyrät, lähdöt valoista ym. tuntuu paljon luontevammalta hallita itse. Moottoriteillä ja vastaavilla osuuksilla täytyy yleensä taas muistaa asettaa etäisyys minimiin, jotta auto ei ehdi alkaa hidastaa ennen kuin lähden ohittamaan. Tässä suhteessa se tyhmempi vakkari oli huolettomampi.
Ei kai sitä vakkaria nyt missään liikenneympyröissä muutenkaan käytetä. Ohitukset hoituu sillä että painaa itse kaasua ohituksen aikana.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 345
Ei kai sitä vakkaria nyt missään liikenneympyröissä muutenkaan käytetä. Ohitukset hoituu sillä että painaa itse kaasua ohituksen aikana.
Niin no ilmeisesti jotkut kuitenkin käyttää, kuten Smugu ylempänä sanoi:
No eihän tavalliselle vakkarille olekaan suomessa käyttöä kuin ehkä moottoriteillä, missä on kahta kaistaa molemmin puolin koko ajan. Tuon takiahan se adaptiivinen pitääkin olla. Sillä pystyy mennä liikenneympyrät, taajamat, liikennevalot ja kaikki koskematta kaasuun tai jarruun. Olettaen siis, että joku auto on edessäkin menossa.
Ohitukset hoituu ihan hyvin, mutta perinteisellä vakkarilla tuli usein pidettyä tietty lukema pitkään vakkarissa ja edessä olevan hitaamman auton lähestyessä siirryttyä ohituskaistalle koskematta vakkariin. Ei siis sillä ettäkö ACC:n käyttäminen olisi jotain rakettitiedettä, mutta toisinaan kävi sitä, että auto ehti himmata ennen ohitukseen lähtöä, mikäli etäisyyssäätö oli jäänyt pidemmälle asetukselle. En nyt mitenkään tarkoittanut tuomita koko adaptiivista vakkaria sinänsä, en vaan ole siihen samalla tavalla lisävarusteena ihastunut kuin lämmitettävään rattiin tai vaikka peruutuskameraan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Nopeasti yleinen laaduttomuus. Panel gapit, sisätilojen materiaalit, penkit, ominaisuuksien muuttuminen, perustoiminnallisuuksien puute ja/tai huono toiminta. Model S on mielestäni vieläkin paras täyssähkö, jota on tähän asti valmistettu, joten toivoin että Model 3 perisi edes vähänkin sen fiilistä.
Model 3 / Y tuotantohan on laadullisesti S:ää parempi. Model S valmistetaan edelleen aika vanhalla tavalla ja olihan ne "sain just uuden Plaidin, vain ovi tippuu avatessa" tyyliset videot ihan hauskoja. Laatuongelmista vain kuulee S/X kohdalla vähemmän, koska niitä autoja on vähemmän. Panel-gapeista nyt puhumattakaan (joita ainakaan omassa MiCissäni ei kyllä ole).

Jos kyse oli status-symbolista, niin vielä vähemmän ihmiset jotka laittoivat 100k€ status-autoonsa uskaltavat mainita "ei tämä nyt oikein pysy kasassa". 3:n kohdalla nyt monikaan omistaja ei puhu mistään status-symbolista, eihän kyseessä koskaan ole ollut kallis auto. Unohdetaan nyt siis Musk-uskovaiset joille Twitterinkin touhu on vain pelastus.

Auton koko laatu oli kuin kiinalaisen tehtaan 1980-luvun tuotos, jossa laatumittarina käytettiin 1970-luvun Ladaa.
Vertaus pitäisi osua kyllä nyt jenkkitehtaaseen, siellähän ne maanantaikappaleet pääasiassa tehtiin.

Teslan kanssa ei myöskään ikinä keskustelu näyttänyt tuottavan mitään tulosta. Korjaus oli aina kädenvääntöä siihen aikaan. Tuon lisäksi toki yksi asia joka söi miestä oli Teslan täysin sysipaskat etuvalot. Jos ajelee pimeillä osuuksilla, ne oli huonommat kuin monet halogeeneilla varustetut aiemmat autot jostakin xenoneista puhumattakaan.
Model 3:n valot vaihtuivat 2021 vuosimalliin (ja kaikissa MiCeissä on jo uudemmat valot myös vaikka ovat 2020 mallia). Eihän niissä mitään vikaa ole valaisutehossa, ainoa että Volkswagen ja vastaavat tuottavat noita älykkäämpiä valoja. Lienee aika turhaa enää vääntää jostain 2019 mallin puutteista nykypäivänä? Ei sellaista uutena kaupasta saa.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuo kertoo juurikin sen, että valot on kalibroimatta. Tästä seuraa luonnollisesti epämääräinen valokeila ja heikentynyt teho. Kalibroinnin ja säädön voi tehdä itse tasaisella alustalla suoraan ajoneuvon valikosta.
Ainakin Facebook ryhmän perusteella monen Model 3:n valot menettävät kalibrointinsa ihan itsekseen ja niitä saa jatkuvasti vatkata siinä vaiheessa kun ihmiset alkavat vilkuttelemaan vastaantullessa. Eli kyllä niissä on ollut ongelmia. Ei minkään auton valoja pitäisi jatkuvasti kalibroida ja pitää sitä normaalina.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Yhteensä 20 painikevalintaa ohjauspyörässä? Painikkeet on kyllä ilahduttavan isoja ja omaavat perinteisen vasteen, mutta olisihan tuota pienellä suunnittelulla saanut vähennettyä puoleen.
Autoa kun käyttää päivittäin niin sillä ei ole mitään väliä montako painiketta siinä on kun niihin ei tarvitse katsoa kun niitä painelee, vähän sama kuin näppäimistöllä kirjoittaminen.

Ääripäät on pahimpia kun halutaan kaikki toiminnot kahden napin taakse tai sitten kun VAG-konserni posti napit kokonaan :facepalm:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Volvossa voi käyttää normaaliakin vakkaria, jos jostain syystä se adaptiivinen on jonkun räntäsateen takia pois käytöstä. Eiköhän Pollessa ole ihan sama homma. Ja joo ilman Pilot (lite) -pakettia autossa tulee normaali vakkari.
En muista löytäneeni tälläistä valintaa Android Automotive-käyttiksellä varustetusta Volvosta enkä myöskään Polestarista. Toki kokemukset rajoittuvat vain muutaman päivän koeajoihin molempien osalta.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 144
Löytyyhän noita rattinappejakin Niro EV:stäkin 17 kpl, joista 4 on sellaisia ylös/alas/paino pikkunypyjä. Vaati vähän oppimista, mutta pikkuhiljaa ne sieltä muistuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 591
Teslabjörnikin on sanonut, että Teslan valot on kutakuinkin huonoimmat mitä löytyy poislukien kiinalaiset "uudet autot".
Teslabjörn on kehunut Teslan uusia valoja. Kannattaa ajantasaistaa niitä tietojansa eikä toistaa juttuja, mitkä on joskus vuonna miekka ja kivi pitänyt paikkansa. Model 3:n valot on nykyään varsin hyvät, mutta matriisitoimintoa ei ole (ainakaan toistaiseksi). Toki hyvätkin valot voi olla huonot, jos ne on säädetty päin persettä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 626
Teslabjörn on kehunut Teslan uusia valoja. Kannattaa ajantasaistaa niitä tietojansa eikä toistaa juttuja, mitkä on joskus vuonna miekka ja kivi pitänyt paikkansa. Model 3:n valot on nykyään varsin hyvät, mutta matriisitoimintoa ei ole (ainakaan toistaiseksi).
Mä peilaan tottakai siihen mitä itse omistin ja vuoden aikana koin. Tavallinen ummikko tuskin erottaa Model 3 ostaessa 2020, 2021, 2022 välisiä eroja, kun ei autistisesti osaa katsoa jokaista nippeliä. Kiva homma, että Tesla saanut paremmaksi tätä ja kuten sanoin, voimalinjateknisesti se on edelleenkin parhaita autoja hintaluokassaan, ellei jopa paras.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Ohitukset hoituu sillä että painaa itse kaasua ohituksen aikana.
Eikö tässä mene vähän adaptiivisen vakkarin idea hukkaan, jos se vaan aiheuttaa lisähommia kuskille. "Tyhmällä" vakkarilla ei motarilla tarvitse tehdä muuta kuin vaihtaa kaistaa.

Jossain maantiellä adaptiivinen on ihan kiva jos ei ole ohitustarpeita (eli kohtalaista ja melko tasaista vauhtia ajetaan), mutta motarilla tuon käytöstä ei juuri minulle ollut iloa. Jos taas edessä menevä ajelee +/-20km/h nopeudella, niin en perässä viitsi ajella vaikka miten oma vakkari siihen sopeutuisi. Ja sillon tällöin kuitenkin myös havahtuu siihen, että edessä menevä auto onkin tiputtanut vauhtia yhtäkkiä 15km/h syystä tai toisesta, ja sitten joutuu itse taas kiihdyttelemään ohi (koska vakkari itse kiihdyttää niin verkkaisesti). Toisaalta joskus tuo tutka ei hoksaa, kun se edessä menevä poistuu liittymään ja jarruttaa, vaan auton tietokone kuvittelee sen olevan yhä edessä ja jarruttaa motarilla.

Kuvittelin ennen, että sitä adaptiivista vakkaria voisi käyttää ihan ilman älyäkin tavallisena vakkarina, mutta ainakaan omassa autossa en tämmöistä mahdollisuutta onnistunut löytämään. Luulisi, ettei olisi vaikea toiminnallisuus lisätä vaikka etäisyydensäädön yhteyteen. Semmoisenaan se olisi paljon käyttökelpoisempi.
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
29
En muista löytäneeni tälläistä valintaa Android Automotive-käyttiksellä varustetusta Volvosta enkä myöskään Polestarista. Toki kokemukset rajoittuvat vain muutaman päivän koeajoihin molempien osalta.
Omasta Polestarista en vielä ole kokeillut mutta adaptiivisella vakkarilla varustetuissa Volvoissa normivakkari menee päälle kun painaa vakkari- nappia pidempään pohjassa
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
630
Joissain laitteissa se vakkarin kaasunkäyttö on suoraan linkattu ajomoodiin. Jos menee ecolla niin vakkarikin kiihdyttelee hitaasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 200
Adaptiivisella vakkarilla olen ajellut eri autoilla vuosikausia enkä keksi yhtäkään tilannetta missä se pitäisi ottaa pois päältä. Moottoritiellä jos on vaihtamassa kaistaa ohitusta varten niin jalka hakeutuu kaasupolkimelle jota ei tarvitse kuin hipaista niin auto ei hidasta tunnistaessaan edellä ajavan. Vähemmän tuossa on työtä kuin perinteisellä vakkarilla jota pitää säätää aina kun edessä on joku.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Mä peilaan tottakai siihen mitä itse omistin ja vuoden aikana koin. Tavallinen ummikko tuskin erottaa Model 3 ostaessa 2020, 2021, 2022 välisiä eroja, kun ei autistisesti osaa katsoa jokaista nippeliä. Kiva homma, että Tesla saanut paremmaksi tätä ja kuten sanoin, voimalinjateknisesti se on edelleenkin parhaita autoja hintaluokassaan, ellei jopa paras.
Niin toki jos tekee ~50 000 euron hankinnan ja ei osaa ottaa selvää asioista niin vika on silloin kyllä joko:

A) Ratin ja penkin välissä
B) Peilissä
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
706
Niin toki jos tekee ~50 000 euron hankinnan ja ei osaa ottaa selvää asioista niin vika on silloin kyllä joko:

A) Ratin ja penkin välissä
B) Peilissä
Onko noita eroja jossain nätisi listattuna eri vuosimallien välillä? Nimimerkillä pohtinut model 3 liisausta, mutta en kyllä jaksaisi alkaa käyttämään aikaa siihen että kaivan eri foorumeilta tiedonpalasia ja koostan niistä taulukkoa..
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Onko noita eroja jossain nätisi listattuna eri vuosimallien välillä? Nimimerkillä pohtinut model 3 liisausta, mutta en kyllä jaksaisi alkaa käyttämään aikaa siihen että kaivan eri foorumeilta tiedonpalasia ja koostan niistä taulukkoa..
Yllättävän heikosti löytyy mitään kunnon listausta(ainakaan itse en ole löytänyt), mutta siis -21 malliin on korjattu paljon asioita mitkä aikasemmissa oli vikana.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 626
Yllättävän heikosti löytyy mitään kunnon listausta(ainakaan itse en ole löytänyt), mutta siis -21 malliin on korjattu paljon asioita mitkä aikasemmissa oli vikana.
Ja mihin malliin sitten poistui parkkisensorit ja muut pikkujutut, kuten lataavat usb-liittimet? Kun kerran sinun mielestäsi oli helppoa tutustua 50000€ hankintaan, johon yllättävän heikosti löytyy listauksia (koska niitä ei ole), niin näytä ihmeessä esimerkkiä. Toki jos Teslan omistaa, niin muutokset, puutteet ja muut pienet asiat ovat vain ominaisuuksia, koska Tesla tietää paremmin.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ja mihin malliin sitten poistui parkkisensorit ja muut pikkujutut, kuten lataavat usb-liittimet? Kun kerran sinun mielestäsi oli helppoa tutustua 50000€ hankintaan, johon yllättävän heikosti löytyy listauksia (koska niitä ei ole), niin näytä ihmeessä esimerkkiä. Toki jos Teslan omistaa, niin muutokset, puutteet ja muut pienet asiat ovat vain ominaisuuksia, koska Tesla tietää paremmin.
En mä ole missään väittänyt että ois helppo tutustua vaan sanoin että saa olla aika vitun idiootti että painaa 50 000 euroa kiinni ostokseen mistä ei tiedä mitään.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 749
Ainakin Facebook ryhmän perusteella monen Model 3:n valot menettävät kalibrointinsa ihan itsekseen ja niitä saa jatkuvasti vatkata siinä vaiheessa kun ihmiset alkavat vilkuttelemaan vastaantullessa. Eli kyllä niissä on ollut ongelmia. Ei minkään auton valoja pitäisi jatkuvasti kalibroida ja pitää sitä normaalina.
No tämä selittäää kun viimeksi tänään tuli Model3 vastaan ihan helvetin kirkkailla valoilla ja häikäisi keskipäivällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Onko noita eroja jossain nätisi listattuna eri vuosimallien välillä? Nimimerkillä pohtinut model 3 liisausta, mutta en kyllä jaksaisi alkaa käyttämään aikaa siihen että kaivan eri foorumeilta tiedonpalasia ja koostan niistä taulukkoa..
Tyhmä kysymys, mutta eikö liisarifirman myyjä osaa näihin antaa vastausta, että mitä siitä autosta löytyy ja mitä ei?
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Tyhmä kysymys, mutta eikö liisarifirman myyjä osaa näihin antaa vastausta, että mitä siitä autosta löytyy ja mitä ei?
Yllättän paskasti auton myyjät tietävät/kertovat asioista(näin ainakin käytettyjen autojen kohdalla). Monta kertaa on lupailtu et on tätä ja tätä MY mallia tai että löytyy ilppi ja sitten kun kyseistä autoa on käynyt katsomassa niin ei olekaan pitäny paikkaansa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Yllättän paskasti auton myyjät tietävät/kertovat asioista(näin ainakin käytettyjen autojen kohdalla). Monta kertaa on lupailtu et on tätä ja tätä MY mallia tai että löytyy ilppi ja sitten kun kyseistä autoa on käynyt katsomassa niin ei olekaan pitäny paikkaansa.
Tähän asti jokaisesta liikkeestä, missä olen joutunut/saanut asioida, on löytynyt vähintään se yksi myyjä, joka tietää. Mutta kun nykyinen kulttuuri tuntuu olevan suurimmalla osalla sitä, että ostetaan ja myydään paskaa välittämättä lopputuloksesta ja siitä sitten naristaan ainoastaan kotona tai netissä, niin ei virheistä kukaan opi ja homma jatkuu, kun jopa myyjäfirma kuvittelee tehneensä onnistuneet kaupat, koska ei palautetta ja osata vaatia sitä mitä ollaan oltu ostamassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ja kai nyt Teslallakin on edes myyjä-/huoltoliikkeillä käytössä tehtaan tietokanta, mistä löytyy auton varustelu vin-koodilla?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
706
Tyhmä kysymys, mutta eikö liisarifirman myyjä osaa näihin antaa vastausta, että mitä siitä autosta löytyy ja mitä ei?
Tässä vähän sitäkin, että automyyjän pitäisi osata kertoa, kaikki eivät todellakaan osaa ja itse pitäisi osata myös kysyä, että onko tässä mallissa jo esim lämmitetty ratti kun näkyy tulleen kesken 2021 jne. Ja olen siis katsellut noita autolle.com vähän ajettuja privaliisareita. Toki uusistakin pitää tietää yhtä sun toista, on saatettu poistaa ominaisuuksia uusista vs. vanhat joista on esim koeajovideoita katsellut.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sehän riippuu ihan siitä maksukortista mitä käyttää. Jos käytettävä maksukortti vaatii pankkitunnistatumisen, niin sitten ABC mobiilikin vaatii sen kun kortti otetaan käyttöön. Käsittääkseni C&D appissa (Recharge verkon appi) on ihan sama. Jos kummassa noista vaan on ollut "ajoissa" liikkeellä ja rekisteröinyt maksukortin ennen kuin vaatimus sen vahvistamiseen pankkitunnuksilla on tullut, niin sitten ne saattavat toimia ilman sitä siihen kunnes kortin voimassaoloaika seuraavan kerran menee umpeen.

Kävin ihan kokeilemassa Fortum Charge & Drivella, ja vaati kortin lisäämisessä hyväksynnän pankkitunnuksilla.

Mut no joo siitä on kyllä aika pitkä aika kun viimeksi olen ABC mobiilia käyttänyt, että en osaa sanoa vaatiiko se vahvistamista joka kerta vai vaan ekalla kerralla.
No itse olen käyttänyt Rechargen (Fortumin) lätkää muutaman kuukauden eikä ole vielä tarvinnut laittaa uudestaan pankkitunnuksia. Northen kautta Recharge toimii Northen omalla applikaatiolla eikä siinäkään tarvitse laittaa pankkitunnuksia kuin alussa tai varmaan jossain vaiheessa joutuu laittamaan uudestaan, mutta ei joka latauksen yhteydessä.

Saattaahan tuo ABC lataus olla ihan hyvä, mutta en aio käyttää sitä, jos joka kerta pitää laittaa pankkitunnukset vai pitääkö oikeasti?

Minulla on sama maksukortti kaikissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tässä vähän sitäkin, että automyyjän pitäisi osata kertoa, kaikki eivät todellakaan osaa ja itse pitäisi osata myös kysyä, että onko tässä mallissa jo esim lämmitetty ratti kun näkyy tulleen kesken 2021 jne. Ja olen siis katsellut noita autolle.com vähän ajettuja privaliisareita. Toki uusistakin pitää tietää yhtä sun toista, on saatettu poistaa ominaisuuksia uusista vs. vanhat joista on esim koeajovideoita katsellut.
No, jos yhtään tuntuu siltä, että itte et tiedä ja myyjäkään ei osaa sanoa, niin jos ei siitä kyseisestä liikkeestä löydy ketään tietoista, niin vaihtaa liikettä palautteen kera.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
En tiedä plugitin ja kiinteistön välisestä sopimuksesta. Mutta yleensä nuo toimii niin, että kiinteistö omistaa laturit ja sähköliittymän, ja plugit hoitaa laturien asennuksen, ylläpidon ja asiakkailta laskuttamisen. Kiinteistön omistaja asettaa pilvipalvelussa lataukselle hinnan, jonka plugit sitten laskuttaa lataajilta ja välittää kiinteistölle. Plugitilla on luultavasti kiinteä, laturikohtainen kk-maksu, jolla touhu on heidän näkökulmastaan kannattavaa riippumatta siitä, mitä kiinteistö laskuttaa lataajiltaan...
Jaa no sitten, jos noin on. Saa nähdä milloin hinta muuttuu jos milloinkaan, kun on niin monta kk jo ilmeisesti ollut kalliin sähkön aikana. Toisaalta kilpailevassa läheisessä Sellossa on edelleen (toistaiseksi) ilmainen lataus...

Mitä Lidliin tulee, onneksi maksun (ja edullisimman sellaisen) pystyy maksamaan heidän omalla olemassaolevalla Lidl Plus äpillään, ettei joudu asentamaan TAAS uutta latausapplikaatiota (jos on jo Lidlin asiakas). Tuon tarkoituksena lienee samalla houkutella ihmisiä Lidlin asiakkaiksi kun tulevat asentaneeksi heidän äppinsä.


Hyvä että on kilpailua, ikävä että sitä varten joutuu asentamaan pirun monta äppiä mutta oh well, tarvitsee vain hankkia isomassamuistinen puhelin johon voi asentaa miljoona äppiä samanaikaisesti. Helppoa kuin heinänteko, joka on aivan helevatan raskasta ja ikävää puuhaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749


Nyt v*ttu oikeasti Toyota.. :nb:
On tuossa se hyvä puoli että onnistuu painelu talvisormikkaillakin, kosketusnäyttö ei ainakaan itselläni toimi hanskoillani kai kun on kaiketi kapasitiivinen eivätkä sormikkaani oli erikoissormikkaat nimenomaan some-käyttöön...

Toyotan sähkiksessä varsinkin hyvä juttu jos pitää paikkansa että pelkkä ilmastoinnin tai lämmityksen laittaminen edes pienelle teholle vie toimintamatkasta ältsisti pois, kuten ne norjalaiset testaajat väittivät. Parempi ajella talvellakin ilman lämmitystä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 674
Minä päättelin että Tesla-kuski nyt varsinkin joutuu ihmettelemään fyysisten nappuloiden määrää. Teslassa kun on vain yksi nappula, ja sekin ajajan housuissa.
Ooookei :D... No joo Ei siis onhan toi ratti totaali hirvitys. Kyllä tuo itselle toimisi funktionaalisesta suunnasta oletuksella etteivät MITKÄÄN napit ole kosketuspainikkeita. Mutta kauneus, keskivertokuluttajan tai etenkin Toyotakuskin kyvyt ja halukkuus oppia... ei jatkoon. Todella moni noista napeista voisi olla toteutettu fiksummin ja todennäköisesti vähemmällä nappiviidakolla.

Ja mitä Teslaan tulee, itseasiassa on pakko sanoa etten jäänyt kaipaamaan kuin paria lisäfunktiota viiksissä. Muuten sain tehtyä kaiken mitä halusin ratista.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 035
Koeajovideoiden perusteella en kyllä keksi tilannetta, missä joku ostaisi tuon toyota bz4x:n. Toki joillekin vanhuksille, jotka ovat aina ajaneet toyotaa voi tietysti upota kuin väärä raha. Mutta eihän se tainnut muuten tuoda pöytään mitään ainakaan parempaa kuin mitä olisi jo muilta valmistajilta tullut hieman paremman näköisinä. Esim. ID4 ja skoda enyaq.

edit. Neliveto taitaa olla halvin tällä hetkellä, eli siinä voisi tietysti olla joku ohuen ohut myyntivaltti.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 556
Valehtelivat sitten kun kesällä pudottivat kapasiteettia sähkön riittävyyteen vedoten kun sen nyt yllättäen voi kappas vaan maksullisuuden jälkeen kääntää täydelle teholle!
No mut nythän niillä on varaa ostaa enemmän sähköä kun saavat siitä rahaakin. :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 072
Mielenkiintoinen väite. Valot on tähän saakka jotakuinkin parhaimmat mitä mulla on ollut. Edelliset oli Audi A4 ja A6 xenoneilla. Vuoden vanhan Hyundai Konan LED-valot oli aivan surkeat Teslaan verrattuna. Lieneekö valojesi säätö ollut pielessä tai sitten ne on edustaneet jotain varhaista generaatiota?
Jotta ei tarvitse mutuilla, niin TM testasi käyttötestissä heidän Model3:n valot: (En tiedä mikä versio on kyseessä)
1668709179252.png


Verrokkina ID4 valot käyttötestissä
1668709219296.png


Ja tässä sähköautovertailun tulokset:
1668709303882.png


Eli perinteiseen tapaan vanhoilla merkeillä pitää tietää mitä on ostamassa, jos haluaa hyvät valot. Enyaqin valot vaikuttaa parhailta, mutta mikä versio niistä pitää ostaa?

edit. Polestar 2 näyttäisi pyyhkivän pöytää kaikilla muilla:
edit2: ne olikin jotkut spesiaali pikselivalot:
1668709834232.png

1668709720553.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 591
Noi TM:n testaamat valot on vanhan mallin valot, eivät uudet "matriisivalot".
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797
Huomautus: Älä käytä giffejä asia-alueilla
Siis katotsä oikeesti jotain TM testejä? Sama lehti joka väitti että 249g kuvauskoptereita voi lennättää ilman lupaa yms perseilyt.

 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
941
Koeajovideoiden perusteella en kyllä keksi tilannetta, missä joku ostaisi tuon toyota bz4x:n. Toki joillekin vanhuksille, jotka ovat aina ajaneet toyotaa voi tietysti upota kuin väärä raha. Mutta eihän se tainnut muuten tuoda pöytään mitään ainakaan parempaa kuin mitä olisi jo muilta valmistajilta tullut hieman paremman näköisinä. Esim. ID4 ja skoda enyaq.

edit. Neliveto taitaa olla halvin tällä hetkellä, eli siinä voisi tietysti olla joku ohuen ohut myyntivaltti.
Makuasioita sano musti jne. taas.
Itse kallistun bz4x:n suuntaan yksinkertaisesti pidemmän takuun ja etenkin takuun toimivuuden vuoksi.
VAG konserni kun ei luota omiin tuotteisiin sen vertaa että antaisi 2v pidemmän takuun. Lisäksi heidän tyyli kun on että perävalojen hävittyä liikkeen pihasta kaikki viat kielletään ja aina saa tapella.
Enemmän luottoa Toyotan takuuseen ja huoltoon.
Jos VAG:lle olis sattunut samanlainen ongelma pyöränpulttien kanssa kuon Toyotalla oli bz4x:ssä, niin ei varmaan mitään olisi tehnyt vaan syyllistänyt vaan jonkun muun osapuolen ja pessyt omat kätensä jättäen kuskin oman onnensa nojaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 694
Onhan sekin toisaalta hienoa, että huollattaa yleisesti huolettomamman sähköautonsa 15tkm välein merkkiliikkeessä, koska takuu. :kahvi:

Suotta ainakaan Toijotan edustajat pelkäävät EV murroksen iskevän jälkimarkkinointiin jos omistajat eivät muutu uskossaan.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
bz4x takuu 3v / 100 000km, eli ei mitään mullistavaa. Seat/Cupra tarjoaa 5v.

Akkutakuu molemmissa sama 8v / 160 000km.

Takuun toimivuudesta ei tietoa, kun ei kolmen vuoden aikana ole tullut käyttöä, mutta ainakin tällä pitäjällä on virallisia huoltopalvelun tarjoajia muitakin kuin keskon omistamat putiikit...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 402
Viestejä
4 304 648
Jäsenet
71 840
Uusin jäsen
dataunavailable

Hinta.fi

Ylös Bottom