Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 172
Jo ennen sähköauton ostoa, muodostin mielipiteen siitä, että minua vituttaa pitää lataustaukoja kun olen tekemässä pitkää matkaa. Ja nyt kun minulla on sähköauto, niin olen ihan omakohtaisesti sitten kokenut sen, että minua vituttaa pitää lataustaukoja
Loistavasti kiteytetty. Kuulun valitettavasti varmaan samaan porukkaan joille lataustauot olisivat myrkkyä. Tosin ei auta muuta kuin totutella ajatukseen kun sähkis tulee alle. Aika pitkälti periaatevitutusta ja asenteellistakin, mutta silti. Ehkä se asenne muuttuu kun on pakko.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Loistavasti kiteytetty. Kuulun valitettavasti varmaan samaan porukkaan joille lataustauot olisivat myrkkyä. Tosin ei auta muuta kuin totutella ajatukseen kun sähkis tulee alle. Aika pitkälti periaatevitutusta ja asenteellistakin, mutta silti. Ehkä se asenne muuttuu kun on pakko.
Ei se asenne ainakaan minulla muuttunut, edelleen nuo laturille pysähtymiset reissun päällä ovat pakollinen paha.

Monillahan tosin alitajunta pyrkii kompensoimaan pettymyksiä, mistä seuraa se, että omien valintojen aiheuttamia elämänlaadun heikennyksiä pyritään kääntämään positiivisiksi asioiksi, jolloin ei sitten vitutakaan :) Itse en tuohon pysty.

Latauksen aikana olen sitten ABC:llä tai Nesteellä haukannut jotain. 20-30 minuuttia tuo suunnilleen ottaa kun lataa 10->80 %. Mieluummin toki valikoisi ruokapaikan jostain muualta, mutta sitten joutuu tuon latauksen ajan pyöritteleen peukaloita.

Ei tuota lataukseen kuluvaa extra-aikaa verrattuna polttiksen tankkaamiseen voi mitenkään positiiviseksi kääntää muuten kuin itselleen valehtelemalla. Toki sitä vitutusta kompensoi hyvin se, ett normi arjessa ei tartte bensa-asemilla laukata kun auton saa ladattua kotipihalla.
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
630
Ei tuota lataukseen kuluvaa extra-aikaa verrattuna polttiksen tankkaamiseen voi mitenkään positiiviseksi kääntää muuten kuin itselleen valehtelemalla. Toki sitä vitutusta kompensoi hyvin se, ett normi arjessa ei tartte bensa-asemilla laukata kun auton saa ladattua kotipihalla.
Pitäskö sun vaan vaihtaa vaikka hybridiin suosiolla niin ei vituttas niin paljon ? Nurkka-ajot kotona sähköllä ja rautaperseet sitte perinteisellä bensalla/dieselillä? Jos autoilu vituttaa niin rahalla siitä selviää ? Eikait mitään semmosta tarvitse tehdä mistä armoton vitutus iskee (niinkuin nyt näyttää tekevän?).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Hox, tuli mieleen kun latasin sähkökatkoakkua jolla pyöritän siniaaltoinvertterin kautta tarvittaessa kiertovesipumppuja, niin missä sähköautoissa on 220V ulostulo ja pitää olla siniaaltoa, hakkuri ei käy, koska kiertovesipumpun elektroniikka. Olis meinaan kätevä tiputtaa jatkojohto vaan pannuhuoneen tuloilma venttilistä sisälle. Olis todella lyhyt matka kun ajotie on aivan vieressä. Onnistusi näppärästi talvellakin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 400
Pari reissua tullut tehtyä nyt molemmat jonkun 1000-1200 km ja eipä oikeastaan ole tarvinnut pysähdellä tai pitämään taukoja sen enemmpää kuin ennenkään, tai siltä ainakin tuntuu.
Monillahan tosin alitajunta pyrkii kompensoimaan pettymyksiä, mistä seuraa se, että omien valintojen aiheuttamia elämänlaadun heikennyksiä pyritään kääntämään positiivisiksi asioiksi, jolloin ei sitten vitutakaan :) Itse en tuohon pysty.
Pienellä otannala mutu tuntuma, monella ne lataukset ovat olleet pienempi paha kuin pelänneet.
Muistettava että sähkönauton ostavalla on jokin motiivi siihen että sen ostavat, ja tuo lataaminen lähinnä sellainen jonka osalta arponeet ja olleet epävarmoja. Jos hankinta mennyt suurinpiirtein odotustenmukaan, niin pienelle pessimistille ei pettymystä.

Yksi asiankanssa painiskellut kiteytti hyvin.

Ei autoa tarvitse varsinaisesti ladata, vaan nyt auto odottaa akku täynnä valmiina matkaan lähtöä/matkan jatkamista.

1. kotilataus, tämä tuntuu liittyvän vahvasti tyytyväisyyteen, on toki tyytyväisiä joilla ei sitä mahdollisuutta.
--- Eli auto odottaa parkissa akkutäynnä, viileänä/lämpimänä ei niitä tankilla käyntejä.

2. enemmän tai vähemmän pakosta pitkänmatkan tauot, ovat kääntyneet positiivisiksi asioiksi.
--- Eli auto odottaa tauon jälkeen parkissa akkutäynnä, viilenä/lämpimnä Tässä vähän sellainen mutu että kasvettu sen kiire nyt heti vaiheen yli , ei välttämättä kannata laskea sen varaan.


Oma lukunsa sitten ne joille se säätäminen on harrastus, voi olla ulkopuolisen silmissä hyvinkin vaikeaa ja outoa. esim nämä jotka kyhöttää josain Lidelin latauspisteessä , Jotain miten teen matkan ja reitin mahdollisimman vaikeaksi. Moskovan, Doneski Kiova reissu haaveissa.


Siinä välissä sitten ne joita ärsytti tankaaminen, joita ärsyttää lataaminen, joita ärsyttää kaikki vaiva mitä auton takia joutuu tekemään, se lataamisen sietää, jos auto muuten tyydyttää kokonaisuutena.

Muistettava että osalle ne päästöt , tai siis päästöttömyys on iso juttu.



Pitäskö sun vaan vaihtaa vaikka hybridiin suosiolla niin ei vituttas niin paljon ? Nurkka-ajot kotona sähköllä ja rautaperseet sitte perinteisellä bensalla/dieselillä? Jos autoilu vitutaa niin rahalla siitä selviää ? Eikait mitään semmosta tarvitse tehdä mistä armoton vitutus iskee (niinkuin nyt näyttää tekevän?).
Jos lataamista haluaa vältellä, niin lataushybridi niin no se kai verotuksen ja jälleenmyyntiarvon kannalta perusteltu.
Noitahan on moni ostanut ilman että edes latausta kokeiltu, ollut sopi auto johon päättynyt siitä huolimatta. Osa lataushybridin ostaneista on kyllä jopa innostuneet lataamaan, jotain tosi outoja asenne käänteitä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
En minä ainakaan osaa perustella miksi ostin sähköauton. Eikä minun oikeastaan tarvitsekaan. Jokainen ostaa mitä haluaa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Pitäskö sun vaan vaihtaa vaikka hybridiin suosiolla niin ei vituttas niin paljon ? Nurkka-ajot kotona sähköllä ja rautaperseet sitte perinteisellä bensalla/dieselillä? Jos autoilu vituttaa niin rahalla siitä selviää ? Eikait mitään semmosta tarvitse tehdä mistä armoton vitutus iskee (niinkuin nyt näyttää tekevän?).
Kannattaa hieman seurata keskustelua ennenkuin tulee laukomaan tuollaisia. Nykyinen auto on valittu ihan muilla perusteilla kuin sillä, että vituttaako vai eikö vituta reissun päällä. Noita pidempiä reissuja on niin vähän, että kyllä minä sen vitutuksen kestän. Arkiajoissa kuitenkin tällä nykyisellä autolla ajelu voittaa mennen tullen edellisen hybridin.

Ja nimenomaan vaihto tapahtui hybridistä sähköön sillä perusteella, että sen reilun vuoden kun hybridillä ajoin, niin tykästyin siihen sähköajoon siinä määrin että päätin vaihtaa hybridin täyssähköön. Ei kinnosta enää bensapistooli kourassa huoltoasemalla notkua.

Ja lähinnä nämä ratkaisut ovat olleet mahdollisia vain siksi, että taloudellinen tilanteeni on sattunut olemaan hyvä, jolloin auton on voinut valita vapaasti välittämättä siitä mitä se maksaa. Jos taloudellinen tilanteeni olisi edelleen sellainen, että joutuisin katselemaan autoja noin 50.000 euron hintaluokasta, niin todennäköisesti ajelisin bensalla tai hybridillä. Lähinnä siksi, että tällä hetkellä markkinoilla olevista sähköautoista halvin, jonka kelpuuttaisin maksaa 80.000 euroa.
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
630
Kannattaa hieman seurata keskustelua ennenkuin tulee laukomaan tuollaisia. Nykyinen auto on valittu ihan muilla perusteilla kuin sillä, että vituttaako vai eikö vituta reissun päällä. Noita pidempiä reissuja on niin vähän, että kyllä minä sen vitutuksen kestän. Arkiajoissa kuitenkin tällä nykyisellä autolla ajelu voittaa mennen tullen edellisen hybridin.
No mä nimenomaan seurasin sitä keskustelua :) Toit aika selkeästi esiin että:
Tecto sanoi:
"Ei tuota lataukseen kuluvaa extra-aikaa verrattuna polttiksen tankkaamiseen voi mitenkään positiiviseksi kääntää muuten kuin itselleen valehtelemalla. Toki sitä vitutusta kompensoi hyvin se, ett normi arjessa ei tartte bensa-asemilla laukata kun auton saa ladattua kotipihalla.".
Itsellä kävi sähkiksen kanssa aikalailla samalla tavalla, eka torppaan tuli hybridi ja sen kaveriksi vuoden jälkeen sitten täyssähkö. Kummassakin on puolensa, mutta kummassakaan tapauksessa tosin ei siellä bensa-asemilla tarvitse hirveästi normi-arjessa ramppailla.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Juu, mutta jos olisit keskittynyt keskusteluun, niin olisit huomannut jo aiemmista viesteistäni, että tuo vitutus ei minua niin paljoa haittaa, että sen vuoksi vaihtaisin sähköautosta pois ;)

Ja edelleen kertaan sen, että tässä ei ole minun vitutuksistani kyse, vaan siitä, että täällä tuntuu joitakin ärsyttävän se, että jotain muuta ihmistä tuo latauspysähtely voi vituttaa sen verran, että ei halua sähköautoa hommata. Ja minä olen tässä yrittänyt sanoa että se ei ole tervettä ottaa itseensä sitä, että joku toinen ihminen, vieläpä tuntematon sellainen, ei halua syystä X hommata sähköautoa.

Vaan olen juurikin tarkalleen sitä mieltä, että jokainen saa ihan itse päättää millä perustein autonsa hankkii. En minäkään sähköautoilijana mene muille huutelemaan, että "oletpas tyhmä kun ostit bensa-auton".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Jos se syy X ei pidä paikkaansa vaan on virheellinen oletus, niin kyllä siitä silloin on hyvä sanoa. Toki ei ehkä heti, kun toinen esittelee uutta ostostaan.

En mä kyllä oikein tunnista ilmiötä, että täällä nyt kukaan olisi mieltään erityisesti pahoittanut sen takia, että joku osti muun auton kuin itse olisi ostanut.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 102
Vaikka minutkin varmaan mielletään sähköautojen vastustajaksi niin silti olen välillä miettinyt että kuluissa sähköauto voisi olla hyvä vaihtoehto mutta koen siinä menettävän jotenkin vapauden. Riski siis siitä kun olisi oikeasti tarve ladata auto mutta laturi on varattu ja toiselle välimatka sellainen johon ei välttämättä range riitä. Ei kovin kiva olisi jäädä jonottelemaan laturille kun ei tietoa koska siihen edes pääsee. Ja että jos sattuukin olemaan epäkunnossa oleva laturi

Lisäksi sähkömarkkina on vähän liian epävarmaa vaikka varmaa on se että ei bensakaan alle kahden euron litralta enää mene.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Jos se syy X ei pidä paikkaansa vaan on virheellinen oletus, niin kyllä siitä silloin on hyvä sanoa.
Olet sinä kyllä varsinainen sankari, kun luulet tietäväsi paremmin kuin kohdehenkilö itse, mikä kohdehenkilöä vituttaa :D

Jos kohdehenkilö on sitä mieltä, että hänen syynsä olla hankkimatta sähköautoa ovat lataustauot, niin sinä ihan pokerinaamalla menet selittämään, että "ei se pidä paikkaansa, ei lataustaukoja tarvita". Hohhoijaa...
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Lisäksi sähkömarkkina on vähän liian epävarmaa vaikka varmaa on se että ei bensakaan alle kahden euron litralta enää mene.
Itseasiassa polttoainetta sai tänäänkin useasta paikasta alle kahden euron, mutta joo se ei varmaan ollut pointti.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Vaikka minutkin varmaan mielletään sähköautojen vastustajaksi niin silti olen välillä miettinyt että kuluissa sähköauto voisi olla hyvä vaihtoehto mutta koen siinä menettävän jotenkin vapauden. Riski siis siitä kun olisi oikeasti tarve ladata auto mutta laturi on varattu ja toiselle välimatka sellainen johon ei välttämättä range riitä. Ei kovin kiva olisi jäädä jonottelemaan laturille kun ei tietoa koska siihen edes pääsee. Ja että jos sattuukin olemaan epäkunnossa oleva laturi

Lisäksi sähkömarkkina on vähän liian epävarmaa vaikka varmaa on se että ei bensakaan alle kahden euron litralta enää mene.
Joo kyllähän tuollaista laturilottoa on varmasti aluksi, mutta nopeasti oppii kiertämään epävarmat laturit.

Minulla on parhaat kokemukset Rechargen (Fortum) latureista, jotka ovat toimineet minulla aina. Huonoimmat kokemukset on Lidlin latureista, jotka on aika useasti epäkunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Olet sinä kyllä varsinainen sankari, kun luulet tietäväsi paremmin kuin kohdehenkilö itse, mikä kohdehenkilöä vituttaa :D

Jos kohdehenkilö on sitä mieltä, että hänen syynsä olla hankkimatta sähköautoa ovat lataustauot, niin sinä ihan pokerinaamalla menet selittämään, että "ei se pidä paikkaansa, ei lataustaukoja tarvita". Hohhoijaa...
Kuka tässä nyt mistään vitutuksesta puhui? Tai lataustauoista? Jos et ole huomannut, niin kyllä sähköautoihin liittyy monenmoisia teknisiä epäluuloja, jotka on helppo todeta vääräksi tai suuresti liioitelluksi. Mut hieno olkiukko hei :tup:
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

"Toimintamatkan kerrotaan yltävän kiinalaisella mittaussyklillä jopa yli 600 kilometriin."

"Toyota tulee valmistamaan bZ3:a Kiinan Tianjinissa FAW-Toyotalla, ja akkuteknologia tulee puolestaan niin ikään kiinalaiselta sähköautovalmistajalta, BYD:iltä."

"bZ3 menee myyntiin aluksi vain ”kotimarkkinoillaan” Kiinassa, mutta joidenkin tietojen mukaan Toyotan sähkösedan voitaisiin nähdä Euroopan katalogissa vuonna 2024."

Ei huono.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 690
Ja kiinalainen mittaussykli on silmänlumetta, taajamanopeudella pörräämistä. Todellinen tänne ehkä ½ ilmoitetusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 072
Peogeot-forumilla tosin joku oli jo saanut maahantuojalta vastauksen, että jos 2008 malli vaihtuu, tilaukset perutaan.
Veikkaan että KKV:lla on aika iso kasa valituksia pöydällä jos tilaukset perutaan sen takia että malli vaihtuu eikä se todellisuudessa ole mikään peruste tilausten perumiselle varsinkin jos muualla Euroopassa autoa saa "normaalisti".
Juuri näin. Tuo olisi pösön maahantuojalta/kaupalta oikeudellinen itsemurha perua yksipuolisesti tilausta. Lähtökohtaisesti kauppasopimus sitoo molempia osapuolia, ellei ehdoissa toisin sovita(olettaen, että ehdot on lain mukaiset).

Autokauppaan pätee jonkin verran eri säännöt mitä normaaliin kuluttajatavaran kauppaan, mutta kuulostaa todella huonolta myyjän kannalta jos tuosta ostaja lähtisi asiaa riitauttamaan.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Juuri näin. Tuo olisi pösön maahantuojalta/kaupalta oikeudellinen itsemurha perua yksipuolisesti tilausta. Lähtökohtaisesti kauppasopimus sitoo molempia osapuolia, ellei ehdoissa toisin sovita(olettaen, että ehdot on lain mukaiset).

Autokauppaan pätee jonkin verran eri säännöt mitä normaaliin kuluttajatavaran kauppaan, mutta kuulostaa todella huonolta myyjän kannalta jos tuosta ostaja lähtisi asiaa riitauttamaan.
Joku auton tilannut voisi katsoa millaiseen sopimukseen on tullut laitettua nimi alle. Lähinnä tuo Force majeure ehto kiinnostaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Joku auton tilannut voisi katsoa millaiseen sopimukseen on tullut laitettua nimi alle. Lähinnä tuo Force majeure ehto kiinnostaisi.
Eipä niissä autoalan yleisissä ehdoissa kummoisesti asiasta muuta mainita kuin, että FM tilanteessa ei myyjän tarvitse autoa luovuttaa. Korvauksia voi toki yrittää kysyä.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
159
Ihan normaalit ehdot tuossa sopimuksessa ovat, tässä vaikka malliksi Toyotan sivuilta: Toyota | Autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehdot

Taitaa olla niin poikkeuksellinen tapaus, että ei löydy kyllä esimerkkitapausta, josta saisi osviittaa miten tuossa mahdollisesti toimittaisiin. Oletettavasti tuossa tarkasteltaisiin sitä, onko automallin päivittyminen Force Majeure syy vai ei ja jos ei ole, korvaus varmaan olisi sama mitä ostajan osalta mainitaan tilausehdoissa, eli n. 1100 euroa tässä tapauksessa. 20 heppaa lisää tehoa ja muutaman kilowatin isompi akku, muuten sama auto, aika paksuilla laseilla saa tulkita sen, että myynnissä ei enää olisi vastaava tuote.

Toki kaikki tämä on pelkkää arvuuttelua toistaiseksi, mutta jos autoja on myyty yli 1000 ja maahan niitä tulee muutaman kymmenen/kk, menevät toimitukset ainakin aika pitkälle tulevaisuuteen ja mahdollisuus skenaarion toteutumiselle on olemassa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Ihan normaalit ehdot tuossa sopimuksessa ovat, tässä vaikka malliksi Toyotan sivuilta: Toyota | Autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehdot

Taitaa olla niin poikkeuksellinen tapaus, että ei löydy kyllä esimerkkitapausta, josta saisi osviittaa miten tuossa mahdollisesti toimittaisiin. Oletettavasti tuossa tarkasteltaisiin sitä, onko automallin päivittyminen Force Majeure syy vai ei ja jos ei ole, korvaus varmaan olisi sama mitä ostajan osalta mainitaan tilausehdoissa, eli n. 1100 euroa tässä tapauksessa. 20 heppaa lisää tehoa ja muutaman kilowatin isompi akku, muuten sama auto, aika paksuilla laseilla saa tulkita sen, että myynnissä ei enää olisi vastaava tuote.

Toki kaikki tämä on pelkkää arvuuttelua toistaiseksi, mutta jos autoja on myyty yli 1000 ja maahan niitä tulee muutaman kymmenen/kk, menevät toimitukset ainakin aika pitkälle tulevaisuuteen ja mahdollisuus skenaarion toteutumiselle on olemassa.
Minun mielestä tuossa on kuitenkin vielä aika paljon kysymysmerkkejä, sillä e-2008:n päivityksestä ei ole julkisesti puhuttu yhtään mitään toisin kuin e-208:n päivityksestä, josta Stellantis on julkaissut lehdistötiedotteen 27.9.2022.

Maahantuojan edustaja Auto-Bon Oy:sta kirjoitti minulle 10.10.2022 sähköpostiviestissään, että "e-2008 malli on poistunut toistaiseksi Suomen valikoimasta ja mallista ei voi tehdä uusia asiakastilauksia." Voisikohan tuo olla Force majeure syy? Toki aiemmin tilattu auto on eri asia kuin uusi asiakastilaus, mutta mikäli Stellantis ei voi toimittaa autoja Suomeen syystä tai toisesta niin mitä jälleenmyyjä voi tehdä muuta kuin nostaa kädet pystyyn?

Kertokaahan auton tilanneet miten asia osaltanne etenee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
159
Toki, aika teoreettisen tilanteen spekulointia tämä tällä hetkellä on ja se lienee varmaa, ettei 2008 saa päivitystä ainakaan ennen vuoden 2023 loppupuoliskoa, mutta oletettavasti samat muutokset ovat myös siihen tulossa. Nykyisellä toimitusvauhdilla jo tilattujen autojen toimitukset menevät jopa vuoden 2024 puolelle asti, jolloin tilanne alkaa olemaan käsillä.

Malli ei varmaan ole tällä hetkellä myynnissä täällä, kun saattaa olla turha laittaa panostuksia malliin, jonka saa ajoon heti kahden vuoden kuluttua.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Malli ei varmaan ole tällä hetkellä myynnissä täällä, kun saattaa olla turha laittaa panostuksia malliin, jonka saa ajoon heti kahden vuoden kuluttua.
No joo, tosin samaa tekevät jotkin muutkin valmistajat tällä hetkellä esim. Hyundai (IONIQ 5) on tilattavissa edelleen vaikka auton voi saada vasta joskus parin vuoden päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
492
----------------
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. (12.8-22)
----------------
Nyt näyttääpi olevan reilut 4400 sähkäriä tarjolla. Olkoonkin osa myynnissä olevista niitä jotka ovat vasta tulossa myyntiin, tms. haamuilmoituksia, mutta myytävien trendi on selvästi nousussa ja tarjontaa alkaa olevamaan enemmän kuin kysyntää tällä hetkellä. Kysynnän vähenemisestä on kuulunut hieman huhua puolitutun automyyjän puheista pitkin syksyä ja onpa jotain sen suuntaista netissäkin kirjoteltu viime aikoina, myös hinnat ovat tervehtymässä näiden osalta (hinnat laskee kysynnän pienentyessä, alkaa olla normaali auton arvon alenema).

Veikkaampa että keskitalven jälkeen myytävien määrä on jälleen suurempi. Suuri osa on ostanut ensimmäisen sähköauton viime kevään jälkeen ja ensimmäinen talvi voi tuoda yllätyksiä joillekin, josta saattaa tulla autonvaihtomietteitä joillekin. Pettymys pienentyneeseen rangeen, tms. muita probleemia. No aika näyttää.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 351
Maahantuojan edustaja Auto-Bon Oy:sta kirjoitti minulle 10.10.2022 sähköpostiviestissään, että "e-2008 malli on poistunut toistaiseksi Suomen valikoimasta ja mallista ei voi tehdä uusia asiakastilauksia." Voisikohan tuo olla Force majeure syy?
Ei ole mikään force majeure jos muualla toimitetaan autoja täyttä häkää.
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
630
Ja edelleen kertaan sen, että tässä ei ole minun vitutuksistani kyse, vaan siitä, että täällä tuntuu joitakin ärsyttävän se, että jotain muuta ihmistä tuo latauspysähtely voi vituttaa sen verran, että ei halua sähköautoa hommata. Ja minä olen tässä yrittänyt sanoa että se ei ole tervettä ottaa itseensä sitä, että joku toinen ihminen, vieläpä tuntematon sellainen, ei halua syystä X hommata sähköautoa.
Tämäpä se on hyvin pitkälle on. Kriteerit on henkilökohtaisia, ja jokainen toki arvottaa eri asioita. Sinällään niistä turha kinata, ellei jotain päätöstä perustella täysin paikkaansa pitämättömillä faktoilla. Niistä voi mielestäni kyllä avata keskustelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 142
Nyt näyttääpi olevan reilut 4400 sähkäriä tarjolla. Olkoonkin osa myynnissä olevista niitä jotka ovat vasta tulossa myyntiin, tms. haamuilmoituksia, mutta myytävien trendi on selvästi nousussa ja tarjontaa alkaa olevamaan enemmän kuin kysyntää tällä hetkellä. Kysynnän vähenemisestä on kuulunut hieman huhua puolitutun automyyjän puheista pitkin syksyä ja onpa jotain sen suuntaista netissäkin kirjoteltu viime aikoina, myös hinnat ovat tervehtymässä näiden osalta (hinnat laskee kysynnän pienentyessä, alkaa olla normaali auton arvon alenema).

Veikkaampa että keskitalven jälkeen myytävien määrä on jälleen suurempi. Suuri osa on ostanut ensimmäisen sähköauton viime kevään jälkeen ja ensimmäinen talvi voi tuoda yllätyksiä joillekin, josta saattaa tulla autonvaihtomietteitä joillekin. Pettymys pienentyneeseen rangeen, tms. muita probleemia. No aika näyttää.
Parina viikonloppuna nyt tullut autokauppoja kierreltyä ja ei tullut vastaan kuin yksi toinen perhe joka sähköautoja katseli. Kaikenlaisten Hybridien ympärillä vaikutti eniten kuhinaa olevan. Se että sähköauton ajamisen hinta on nyt omalla kohdallanikin melkein kymmenkertaistunut hiukan hillitsee intoa ostaa ainakaan "ylihintaan". Luotto on kuitenkin kova että sähkön hinta vielä putoaa ja isolla todennäköisyydellä se sähköauto tulee hankittua kunhan järkevän kaupan saa tehtyä.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
638
Ihan varmasti vaikuttaa nykyinen sähkön säästö "talkoot" autojen haluttavuuteen.
Täällä emännän mielestä pitäisi suurinpiirtein istua pimeässä, ei nykyihmisillä ole mitään käsitystä mikä on sähkön kulutusta ja sähkön käyttöä.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 112
Tämäpä se on hyvin pitkälle on. Kriteerit on henkilökohtaisia, ja jokainen toki arvottaa eri asioita. Sinällään niistä turha kinata, ellei jotain päätöstä perustella täysin paikkaansa pitämättömillä faktoilla. Niistä voi mielestäni kyllä avata keskustelua.
Niin se on. Omassakin perheessä täällä haja-alueella kolme autoa välttämätön koulunkäynnin ja vuorotöiden takia ja kaikkien ajot olisi mahdollista hoitaa helposti näillä sähköisillä ”kaupunkiautoilla” joilla range alle 200km. Sitten kesällä, kun halutaan lähteä asuntovaunun kanssa reissuun niin sen takia sitä dieselautoa on pidettävä. Sähköautoa pystyy hyödyntämään hyvin tässä lähiliikenteessä, mutta kaksi muutakin käyttövoimaa on oltava. Pieni bensakippo pitää olla vaimon työajoihin niin ei tarvii dieselillä ajaa pätkäajoa ja toimii vara-autona, jos johonkin vikaa tulee. Sähköauto olisi tuohon työajoon muuten oivallinen, mutta maaseudun tiestö on niin huonoa, että parempi hoitaa halvalla bensakipolla. Kaikkien autojen yhteishinnalla ei saisi vielä isoakkuista sähköautoa. Autojen ajoneuvoverot on alle 1000€/a. Ennen ajelin lähiajot isolla bensamaasturilla, jonka ostossa ei ollut mitään järkeä, onneksi tajusin sen vaihtaa pois ennen tätä hintojen nousua. Nykyiseen kalustoon olen varsin tyytyväinen, mutta kieltämättä dieselin veronmaksupäivänä sitä pohtii vaihtoehtoja :)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
Juu, mutta jos olisit keskittynyt keskusteluun, niin olisit huomannut jo aiemmista viesteistäni, että tuo vitutus ei minua niin paljoa haittaa, että sen vuoksi vaihtaisin sähköautosta pois ;)

Ja edelleen kertaan sen, että tässä ei ole minun vitutuksistani kyse, vaan siitä, että täällä tuntuu joitakin ärsyttävän se, että jotain muuta ihmistä tuo latauspysähtely voi vituttaa sen verran, että ei halua sähköautoa hommata. Ja minä olen tässä yrittänyt sanoa että se ei ole tervettä ottaa itseensä sitä, että joku toinen ihminen, vieläpä tuntematon sellainen, ei halua syystä X hommata sähköautoa.

Vaan olen juurikin tarkalleen sitä mieltä, että jokainen saa ihan itse päättää millä perustein autonsa hankkii. En minäkään sähköautoilijana mene muille huutelemaan, että "oletpas tyhmä kun ostit bensa-auton".
Arvostan mielipiteitäsi ja asiallista lähestymistä asiaa koskien. Olet minullekin antanut ihan aiheellista kritiikkiä hieman kärkkäistä mielipiteistä. Aina näitä asioita pohtiessa ei mieti tarpeeksi isolla kuvalla ihmisten haluja tai tarpeita tähän auton valintaan liittyen. Varmasti suurimmalle osalle sähköauto sopisi, mutta jos siinä on joku asia, vaikka sitten vaan yleinen haluttomuus siirtyä sähköiseen liikkumiseen niin sitä pitäisi arvostaa ja antaa päätös tällä perusteella tehdä. Ehkä tämä vastakkainasettelu kahden voimalinjan välissä on vähän hölmö, mutta se on kuitenkin selvä, että tulevaisuus on siinä sähkössä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
323
Olisihan se pieni sähköauto kakkosautona varmasti monelle riittävä, mutta:

Harvoin kerros/rivitaloissa on useampaa autopaikkaa per kämppä ja lataus voi olla hankalaa.

Tämäkin siis kielii siitä, että nämä on edelleen enemmän "rikkaille" potentiaalisia vaihtoehtoja, koska pitää olla varaa omakotitaloon ja siihen pystyy lähinnä rikkaat tai jossain syrjässä asuvat. Rikkaus on myös subjektiivinen asia, ja Suomen kansa on aika köyhää.

Joten kakkosauto ei ole edes vaihtoehto, vaikka siihen olisi varaa, jos ei ole tilaa. Siksi niitä pieniä ja isoja bensakippoja ostetaan, koska ne on edelleen ylivertaisia helppoudessa suhteessa hintaan.

Se 500€ kippo kulkee yhtälailla +500km tankillisella, kuin kulkee 50 000€ autokin. Mutta edes 5000€ sähkis ei taida niin helppo olla arjessa.

Joten sitä vaan pitää odottaa, että se halpa sähköauto on käytössä yhtä helppo, jos niitä haluaa koko kansalle myydä.

En itse näkisi että sähköautot itsessään on se ongelma, vaan kansan köyhyys ja suhteessa huonot palkat. Lähes kaikki kaverit ja tutut on korkeakoulutettuja(kellään ei ole edes nelosella alkavaa palkkaa) eikä moni kehtaa edes haaveilla jostain yli 20-30 tonnin autosta.

Eipä sillä 2-3,5 tonnin bruttopalkalla kannata mitään kallista autoa ostaa, ja isompia palkkoja ei helposti pääkaupunkiseudun ulkopuolella saa, pois lukien jotkut harvat alat. Sitten jos taloudessa on kaksi töissä käyvää keskituloista aikuista, niin asia on helpompi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Ei ole mikään force majeure jos muualla toimitetaan autoja täyttä häkää.
Juu ja ei maahantuonnin lopetus ole force majeure

Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan lakko, sota, luonnonkatastrofi, sähkönjakelun keskeytyminen, vallankumous tai muu näihin rinnastettava tapahtuma.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Juu ja ei maahantuonnin lopetus ole force majeure

Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan lakko, sota, luonnonkatastrofi, sähkönjakelun keskeytyminen, vallankumous tai muu näihin rinnastettava tapahtuma.
Kiinnostavaa seurata mitä tilatuille autoille tapahtuu. Tilanne on kuitenkin vähän erikoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 530
Kävin tänään kokeilemassa Mach E GT:n ja sehän oli hieman liikaa päivittäiseen käyttöön verrattuna tuohon omaan Mach E AWD:hen, Ei ensinnäkään saa katetta riittävästi sille +20k€ hintalisälle ja tosiaan mielummin ajelen tuolla "rauhallisemmalla" versiolla. Mach E:ssä on suhteellisen järkevät toimitusajatkin, eli saa toimitukseen muutamissa kuissa riippuen varustelusta.

Tuo Peugeot tilausten kanssa räpiköinti on kyllä aika mielenkiintoista, toki onhan monella muullakin eurooppalaisella ja kiinalaisella valmistajalla toimitusvaikeuksia uusissa sähköpeleissä, mutta olisiko nyt vahingossa mennyt niin halvalla, ettei ole varaa toimittaa.

Tässä ketjussa on omaa kokemusta sähköautosta ja sen kuluista ajomatkojen mukaan. Tässä tänään juuri vähän testailin, että jos ajelisikin vähän nätimmin ja kyllähän tuo Mach E AWD:kin kulkee 100-110km/h vauhdilla riippuen kelistä sinne 20kWh/100km, eli ei se nyt niin paha kulutus ole, en ole vähentänyt mukavuusasioita van ratti lämpiää, kuten myös penkit ja matkustamo on 20-21 asteen paikkeilla. Kesällähän sitä meni itsellä 24-26kWh/100km, mutta "saatoin" ajella aika epätaloudellisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Juu ja ei maahantuonnin lopetus ole force majeure

Ylivoimaiseksi esteeksi katsotaan lakko, sota, luonnonkatastrofi, sähkönjakelun keskeytyminen, vallankumous tai muu näihin rinnastettava tapahtuma.
Missäs tämä määritelmä lukee? Ei ole ainakaan autokaupan yleisissä ehdoissa jolloin tuolla määritemällä voi pyyhkiä perseensä, jos ei ole missään muussa sopimuslapussa.

Korvauksen suuruutta voi haarukoida sillä, että ostajan purkaessa kaupan kauppa saisi noin tonnin hyvityksen. Tasapuolisuuden nimissä tuskin paljon enempää voi olettaa saavansa. Tuen menetys on välillinen vahinko ja siitä ei ole luvattu mitään yleisissä ehdoissa. Tuen menettäminen on kyllä helppo osoittaa, mutta noinkohan myyjää pistäisivät maksamaan sen takia, että tukirahat loppuivat jossain vaiheessa.

En tällä yritä sanoa, etteikö korvaus automyyjän perseilystä olisi paikallaan, mutta kuten jo aiemmin totesin, odotukset korvauksesta kannattaa pitää maltillisina. Toivotaan, että perumisiin ei edes mennä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
Missäs tämä määritelmä lukee? Ei ole ainakaan autokaupan yleisissä ehdoissa jolloin tuolla määritemällä voi pyyhkiä perseensä, jos ei ole missään muussa sopimuslapussa.

Korvauksen suuruutta voi haarukoida sillä, että ostajan purkaessa kaupan kauppa saisi noin tonnin hyvityksen. Tasapuolisuuden nimissä tuskin paljon enempää voi olettaa saavansa. Tuen menetys on välillinen vahinko ja siitä ei ole luvattu mitään yleisissä ehdoissa. Tuen menettäminen on kyllä helppo osoittaa, mutta noinkohan myyjää pistäisivät maksamaan sen takia, että tukirahat loppuivat jossain vaiheessa.

En tällä yritä sanoa, etteikö korvaus automyyjän perseilystä olisi paikallaan, mutta kuten jo aiemmin totesin, odotukset korvauksesta kannattaa pitää maltillisina. Toivotaan, että perumisiin ei edes mennä.
kuitenkin kuluttajana jos perseilee ja menee normaalin tehdastilauksen peruuttamaan niin joutuu maksamaan oliko se 4% ostohinnasta? Vai toimiiko force majeure toiseenkin suuntaan ihan vaan toteamalla sori, ei pysty?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
kuitenkin kuluttajana jos perseilee ja menee normaalin tehdastilauksen peruuttamaan niin joutuu maksamaan oliko se 4% ostohinnasta? Vai toimiiko force majeure toiseenkin suuntaan ihan vaan toteamalla sori, ei pysty?
No tuohonhan sen laskin jo auki paljonko kuluttaja joutuis maksamaan hp-2008:sta ja totesin, että se lienee kohtuullinen maksimi, jos menee toisinkin päin…
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Missäs tämä määritelmä lukee? Ei ole ainakaan autokaupan yleisissä ehdoissa jolloin tuolla määritemällä voi pyyhkiä perseensä, jos ei ole missään muussa sopimuslapussa.
Tuo on force majeuren yleismääritelmä. Eli autokauppa ei voi ainakaan siihen vedota. Autokaupan sopismusehdoissa ei ole tarkennettu tuota lisäehdoilla, joten nuo edellä mainitut ovat ainoat tapaukset joissa voivat vedota ylivoimaiseen esteeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 232
Tuo on force majeuren yleismääritelmä. Eli autokauppa ei voi ainakaan siihen vedota. Autokaupan sopismusehdoissa ei ole tarkennettu tuota lisäehdoilla, joten nuo edellä mainitut ovat ainoat tapaukset joissa voivat vedota ylivoimaiseen esteeseen.
Ei kai psa:n tarvitse kuin löytää yksi komponentti jota on tilailtu ukrainasta ja toimitusketju on sodan takia seis?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 351
Ei kai psa:n tarvitse kuin löytää yksi komponentti jota on tilailtu ukrainasta ja toimitusketju on sodan takia seis?
Sota alkoi 24.2.2022, Hullut Päivät oli huhtikuussa 2022.

Eli jos ongelmia sodan takia niin ei olisi pitänyt tehdä sopimuksia ollenkaan

Plus noita autoja toimitettu muualla euroopassa ilmeisen paljon läpi vuoden eli sekin torppaa tuon perusteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Tuo on force majeuren yleismääritelmä. Eli autokauppa ei voi ainakaan siihen vedota. Autokaupan sopismusehdoissa ei ole tarkennettu tuota lisäehdoilla, joten nuo edellä mainitut ovat ainoat tapaukset joissa voivat vedota ylivoimaiseen esteeseen.
Kysyn uudestaan, että mistäs kohtaa Suomen lakia tuo määritelmä löytyy? Sitähän tässä sovelletaan. Esim. kuluttajasuojalaki 10 § ei oo samaa mieltä sun kanssasi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sota alkoi 24.2.2022, Hullut Päivät oli huhtikuussa 2022.

Eli jos ongelmia sodan takia niin ei olisi pitänyt tehdä sopimuksia ollenkaan

Plus noita autoja toimitettu muualla euroopassa ilmeisen paljon läpi vuoden eli sekin torppaa tuon perusteen.
Hyviä pointteja.

Millainenkohan e-2008:n kiintiö Suomeen on ollut tälle ja ensi vuodelle. Ainakaan vielä autoja ei ole kovin paljoa Suomeen rekisteröity.

Tammi-toukokuu 2022 välillä e-2008:a rekisteröitiin Suomessa 68 kpl. Tuolle ajanjaksolle ei varmaankaan ole ehtinyt vielä montaa tarjousautoa.


Tammi-elokuu 2022 välillä e-2008:a rekisteröitiin Suomessa 227 kpl. Ehkä siis kesän aikana on tullut jonkin verran tarjousautoja rekisteriin. Tosin voi olla myös, että nuo kilpiin menneet ovat vanhempia tilauksia.


Syyskuun tilastoja en nyt tähän hätään löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 384
Kysyn uudestaan, että mistäs kohtaa Suomen lakia tuo määritelmä löytyy? Sitähän tässä sovelletaan. Esim. kuluttajasuojalaki 10 § ei oo samaa mieltä sun kanssasi.
Ylivoimainen este (force majeure) - Minilex no tuolla jotain, esim " Ylivoimaisena esteenä voidaan pitää sellaista sopimuksen teon jälkeistä tapahtumaa, jota ei ole ollut mahdollista ennakoida." Kaikki tämä on ollut erittäin ennakoitavissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 005
Ylivoimainen este (force majeure) - Minilex no tuolla jotain, esim " Ylivoimaisena esteenä voidaan pitää sellaista sopimuksen teon jälkeistä tapahtumaa, jota ei ole ollut mahdollista ennakoida." Kaikki tämä on ollut erittäin ennakoitavissa.
No se nähdään sitten mihin vetoavat jos joutuvat vetoamaan, mutta kyllä lakimiehet sopivan syyn varmasti löytävät mihin vedota. Lähdetkö koittamaan oikeudessa isoa tehdasta vastaan mutun ja vahvan uskon varassa? Sinällään mulle ihan sama, kunhan totesin että ei tonnien korvauksista kannata haaveilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 268
Viestejä
4 300 376
Jäsenet
71 826
Uusin jäsen
WJT

Hinta.fi

Ylös Bottom