Yleistä keskustelua sähköautoista

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 690
Kiinalaiset tulee, Maxushan täällä jo on:

e: Voi vittu tän palstan FB upotuksia...

Kiinalaisen BYD:n maahantuonti Suomeen on alkanut eTP3-sähköpakulla, josta itselle tulee mieleen Nissan eNV-200 pikkupakut.

- yksi sähkömoottori edessä,, 100 kW / 180 Nm, etuveto
- huippunopeus rajoitettu 100 km/h
- 50 kWh akku
- CCS-lataus ja type2 6,6 kW AC-lataus
- kulutus ?? kWh/100 km WLTP
- 310 km toimintamatka WLTP
- pituus 4,460 m, leveys 1,720 m, korkeus 1,875 m, akseliväli 2,725 m, Paino 1775 kg, vetomassa 0 kg, kattotaakka ?, kantavuus 645 kg
- takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / ??? Km?
- hinta Suomessa alk 44 900 e
Henkilöautoja varmaan piakkoin? @Sähköautoileva motoristi
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Noniin, eli tässä oli sinulla hyvät perusteet sähköauton hankintaan. Mutta pointtini ei ollut se, että onko sinulla siihen perusteet, vaan se, että ihmettelen miksi sinulla tuntui olevan pakonomainen tarve puuttua muiden auton hankintaan ja viestisi antoivat kuvan, että ikäänkuin se olisi sinulle henkilökohtainen ongelma, jos joku muu ihminen ei halua sähköautoa.
En tiedä oliko tarkoituksesi vastata jollekin toiselle, mutta en muista esittäneeni että kaikkien pitäisi hankkia sähköauto. Päinvastoin olen sanonut että vähemmillä ajokilometreillä ehkä itsekin yrittäisin pitää jotain halvahkoa polttomoottoriautoa (ehkä olisin jatkanut parin tonnin arvoisen ja maalipinnaltaan hilseilevän 14 vuotiaan Toyotani tekohengitystä, toivoen ettei se joku päivä jätä minua tielle lopullisesti), tai sitten pärjätä kokonaan ilman omaa autoa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
En tiedä oliko tarkoituksesi vastata jollekin toiselle, mutta en muista esittäneeni että kaikkien pitäisi hankkia sähköauto. Päinvastoin olen sanonut että vähemmillä ajokilometreillä ehkä itsekin yrittäisin pitää jotain halvahkoa polttomoottoriautoa (ehkä olisin jatkanut parin tonnin arvoisen ja maalipinnaltaan hilseilevän 14 vuotiaan Toyotani tekohengitystä, toivoen ettei se joku päivä jätä minua tielle lopullisesti), tai sitten pärjätä kokonaan ilman omaa autoa.
Et ehkä tunnista käytöstäsi itse, mutta tuota pakonomaista tarvetta kuvasi juurikin ne sinun viestisi, joissa aloit kyseenalaistamaan muiden ihmisten perusteluita olla hankkimatta sähköautoa. Kun ihmiset sanoivat, etteivät halua sähköautoa, koska sillä joutuu tekemään ylimääräisiä pysähdyksiä, niin sinä aloit tätä haastamaan että miksi pitäisi pystyä ajamaan pitkiä pätkiä putkeen. Eli ihan suorasanaisesti aloit kyseenalaistamaan ihmisten omia henkilökohtaisia perusteluita olla hankkimatta sähköautoa, eli kuten sanoin, puutuit muiden ihmisten auton hankintaan. Tästä ihan ymmärrettävästi syntyy mielikuva, että sinulla on pakonomainen tarve saada kaikki ihmiset sähköauton kannalle.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 594
Kaksi kertaa tosin olen unohtanut irroittaa lämmityspiuhan kun olen lähtenyt ajamaan. Latausjohdolla epätodennäköisämpää varsinkin niillä joilla latausaukko on sivulla takana koska se törröttää niin näkyvillä, ja ainakaan minun sähköautoni ei suostu edes käynnistymään jos latauspiuha on kiinni. Valittaa myös aktiivisesti jo siitä jos latausluukku on unohtunut auki kun käynnistää auton.
Lohkolämmittimen piuha tosiaan helppo unohtaa kun yleensä kun se on paikalla on talviaamu ja pimeää. Varsinkin jos ei ole sisätilan puhallinta ei sitä huomaa mistään. Tuskin mikään sähköauto liikkuu latausjohto kiinni?
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 452
Lohkolämmittimen piuha tosiaan helppo unohtaa kun yleensä kun se on paikalla on talviaamu ja pimeää. Varsinkin jos ei ole sisätilan puhallinta ei sitä huomaa mistään. Tuskin mikään sähköauto liikkuu latausjohto kiinni?
Life hack on niputtaa se lohkolämmittimen johto kuminauhalla tai velcrolla jossa on iso Remove before flight -lippu tms, ja aina kun pistää johdon töpseliin, nykäiseen sen kiinnityslenkin rattiin kiinni. Ei tuu lähdettyä ajeleen piuha kiinni. :)
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 861
Onko niissä yleensä mitään mekaanista vapautinta HELPOSSA paikassa jos sattuu ettei piuha lähdeekkään irti?
Suurimmassa osassa autoja on jonkinlainen mekaaninen vapautin mutta en lupaa varmaksi että kaikissa olisi. Eikä ole sanottua että se aina ihan helpossa paikassa olisi. Olemassa kuitenkin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Suurimmassa osassa autoja on jonkinlainen mekaaninen vapautin mutta en lupaa varmaksi että kaikissa olisi. Eikä ole sanottua että se aina ihan helpossa paikassa olisi. Olemassa kuitenkin.
Mjaa. Sen verran muistan että joku moitti että oli sisälokasuojan sisällä. Ei kyl hinurikuski rupea sitä salpaa etsimään.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Plugineista ceedissä on takaluukussa polttoaineluukun vapautin ja konepellin alla sähkölatauksen vapautin. Sen lisäksi on vapautin suurjänniteakun irroittamiselle (sekin taisi olla konepellin alla, mutta tuosta en ole varma).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
107
Ioniq 5:ssä on takakontissa manuaalinen vapautin. Muista ei ole kokemusta.
Teslan Model 3:ssa on myös takakontissa, veikkaisin että Y:stäkin löytyy samasta paikasta. Yhden kerran olen joutunut tuohon turvautumaan ja hyvinpä silläkin irtosi latauskaapeli.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Statsia reilu puolen vuoden ja kohta 23tkm osalta,

Lataukset (kerrat / eurot)
  • Kotona ~30 / ~250e
  • ABC 40 / 321,34e
  • Shell-Fortum-Northe 22 / 266,88e
  • Virta 17 / 161,23e
  • K-lataus 13 / 80,36e
=> Noin 1100e mennyt eli per kilometri kulut 4,7c (edellisellä isohkolla farkkudieselillä olisi vastaavat ajot noin 13-13,5c/km)

Julkisilla latauksia tulee tuosta reilu 90 kappaletta. Tilanteita:
  • 4 x lataustilanteessa sekoilut/virheilyt (aivan ensimmäinen latauskerta Tammiston Cittarilla päätyi auton virheilyyn ja auto meinasi lähteä lavalla, toipui kuitenkin 15-20min auton unilla. Toinen tilanne oli Matkuksen McD, jossa keväällä lataus vain 5min kohdalla napsahti poikki itsekseen. Kahteen kertaan olen onnistunut pääsemään Lidlin laturille, mutta molemmilla kerroilla laturi mykkä ja ehkä rajatapaus pitäisikö edes tähän näitä huomioida, koska en olisi muuten lataillut kuitenkaan)
  • 1 x laturit täynnä (Kaakkurin McD noin viikko sitten, menin sitten viereiselle cittarille lataamaan)
  • 2-3 x lataamaan viimeiselle vapaalle paikalle (Rechargella vielä tällöin tulee ihan ok, mutta ABC:lla yleensä ei)
  • 5-7 x kärsinyt ABC:n rajusta kuormantasauksen leikkurista (naurettava max kapa latauskentällä), Nyt noin kuukauden jo suoraan vältellyt menemästä edes ABC:lle lataamaan, jos muistan/tiedän että ko. pisteessä hyytyy nopeasti lataustehot. Esim blacklistattuna Heinola ja Pudasjärvi, joissa itselleni on ihan sama onko kaikki paikat tyhjänä vai ei ja muissa kyttäilen ennakkoon mikä tilanne latureissa on.)

Ajoprofiili pitkälti pk-seudulla pyöritystä tai pitkää matkaa 840km siivu yhdellä vetäisyllä. Pelkästään parin kuukauden sisällä Kuusamon kulmille ajeltu viitisen kertaa. Tällä välillä menee noin tunti kauemmin kuin dieselillä eli ajallisesti ei isoa tilannetta, mutta toki stopit tehdään auton tilanne priorisoituna vs. matkustajat. Toki kylmät ilmat tulevat vaikuttamaan ja jo nyt viikonloppuna pohjoisesta ajelussa alkumatkasta meni ehkä 2-3 kWh/100km enemmän mitä toiseen suuntaan ajaessa vaikka keli vain lähellä nollaa ja tihkusade.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
[

Vai semmoinen hommeli. No montako niitä latureita on per ABC ja paljonko/mihin lataus tippuu jos kaikki paikat on käytössä?
Abc mobiilista näkee aina kyseisen aseman maksimin CCS pistooleista. Tuo sitten jaetaan pikalataajien kesken.
Tämä siis karkeasti jaoteltuna. Eli jos kentän maksimi 150 niin mikäli autosi tuota pystyy ottamaan saat sitä niin kauan kuin olet yksin. Ruuhkaisissa paikoissa tyypillistä saada noin 25-40 riippuen siitä kentästä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Tämä menee ihan omien kokemusten pohjalta ja mitä Facessa seurannut latausryhmiä ABC:n osalta.

Eli esim Kajaanin Prismassa 5-6 x 150kW ja kentässä kokonaisteho sen verran iso ettei heti lähde maksimit kyykkäämään, kun latauksessa esim pari autoa. Mutta jos sama käy Pudasjärvellä (jossa oli 3 x 100kW) niin jo kahdella autolla antoi max 50kW luokkaa. Kolmas pistooli olisi tarjonnut kolmannelle lataajalle sitten 40kW, joka alkaa olemaan kohtalaisen nihkeä jos pitäisi a) maksaa teholatauksen hintalappu b) jatkaa matkaa mahdollisimman nopeasti. Myös Heinolassa kun olin alkuun yksin latailemassa hyvillä tehoilla niin jo toisen lataajan tulo tiputti puoleen silloisen lataustehon.

ABC:n apista ei näe juuri kuin ns. teoreettisen maksimin per laturi ja tietty miten niitä on juuri sillä hetkellä varattuna. Saisi olla kyllä tuo kentän maksimikin jossain ilmoitettu, ettei tarvitsisi arpoa mitä tehdä. Sen takia alkanutkin pelaamaan varman päälle enkä edes mene tietyille ABC-latureille ollenkaan ja osan kanssa varmistelen etukäteen miten latureita käytössä ja etsin toisen paikan ladata jos vaikuttaa täydeltä. Nimittäin Recharge ei kärsi kuormantasauksesta ainakaan omien kokemusten pohjalta läheskään yhtä rajusti. Vielä Northella jää Recharge omalla biilillä hintalappu alle 0,30w/kWh.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Northe | The platform for EV charging ja 0,40e/min. Löytyy appi millä ladata. Vissiin korttikin löytyy.
Tällaisesta en ollut koskaan kuullutkaan. Miten tuo toimii? Onko tuo siis sellainen, jolla saa alennusta esim. Rechargen (Fortum) minuuttihintaisesta pöntöstä eli on halvempi kuin Fortumin omalla lätkällä?

Edit. Tähän minun lähistölle 50 kW:n Rechargen pöntölle Northe antaa 17 snt/min hinnan, Rechargen oma hinta on 25 snt/min. Mitähän tuo nyt tulee sitten maksamaan per kWh. Northen sivu sanoo, että tuo pönttö olisi 62,5 kW vaikka siis pöntössä lukee 50 kW. Se on sellainen vanha Tritium laturi, jossa voi ladata ainoastaan yhtä autoa kerrallaan (CCS tai CHAdeMO). Auton latauskäyrä on 0-31% 98 kW, 31-57% 80 kW, 57-66% 65 kW ja 66-80% 56 kW.

Edit2. Olen ladannut kerran tuolla laturilla: 27 min lataussessio 18,241 kWh. Lataus maksoi 7 € eli 38,37 snt/kWh. Eli kallista oli ainakin tuolla kerralla. Jos olisin ladannut tuolla Northen 17 snt/min hinnalla niin hinta olisi ollut 4,59 € eli 25,16 snt/kWh. Onhan tuo merkittävä hintaero.

Latasin 83 %:n asti. En tiedä millä nopeudella tuli, kun tässä autossa ei näe suoraan latausnopeutta kW muodossa (ainoastaan x km/h) eikä laturistakaan nähnyt nopeutta kuin aloittaessa session olisiko ollut 47 kW. Latauskentällä ei ole muita pikalatureita, mutta siellä on muistaakseni 6 kpl 22 kW:n tolppia tosin noissa näytti olevan vain 6 kW:n tehot ainakin Northen mukaan. En tiedä sitten miten paljon käytössä olevat 22 kW:n tolpat vaikuttaa pikalaturin tehoihin, että tuleeko sieltä vähemmän vai enemmän kuin 50 kW siis jos auto ei rajoita? Jotenkin 62,5 kW kuulostaa kuitenkin aika optimistiselta 50 kW:n laturille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 315
Itsekin olen törmännyt ABC:n agressiiviseen kuormanhallintaan (eli siis alimitoitettuun latauskentän kokonaiskapasiteettiin). Melko ärsyttävää tämä on nopeasti lataavalla autolla kun alunperinkin 150kW on alle uusien sähköautojen maksimin. Kuitenkin olen tykännyt suosia vähillä pikalatauksillani ABC:tä ja K-latausta joilla hinnoittelu on asiallisesti kWh-pohjainen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 763
Itsekin olen törmännyt ABC:n agressiiviseen kuormanhallintaan (eli siis alimitoitettuun latauskentän kokonaiskapasiteettiin). Melko ärsyttävää tämä on nopeasti lataavalla autolla kun alunperinkin 150kW on alle uusien sähköautojen maksimin. Kuitenkin olen tykännyt suosia vähillä pikalatauksillani ABC:tä ja K-latausta joilla hinnoittelu on asiallisesti kWh-pohjainen.
Paaomakustannukset pienempia nain niin saadaan enemman latauskenttia samalla rahalla. Itse ole site mielta etta parempi puoltitehoisia 50km valein kuin taysitehoisia 100km valein. Ei ole lataus on ABC mikaan rahantekokone vaan sisaanheitto tuote. Muutenkin tama on kauheassa murroksessa. 5 vuoden paasta tilanne on taysin eri kun latauksesta voi alkaa tienaamaan. Tallahetkella lahinna lukitaan ihmisia ketjuihin.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
367
Tällaisesta en ollut koskaan kuullutkaan. Miten tuo toimii? Onko tuo siis sellainen, jolla saa alennusta esim. Rechargen (Fortum) minuuttihintaisesta pöntöstä eli on halvempi kuin Fortumin omalla lätkällä?
Asentelin tuon Northen, luottokortin nakuttelu ja sitä kautta vaan suoraan lataamaan Rechargen pöntöllä. Tuntuu vielä ehkä vähän jouhevammalta käytön osalta kuin Fortumin palikka.

Itse pikkuhiljaa kallistun minuuttihintaisiin latureihin. Esim Rukalla syyslomalla oli 3/4 Virran 11/22kW laturia varattuina ja jokaisessa hybridi valuttamassa hitaasti kun vein neljänneksi autoa lataamaan. Bonuksena yksi oli jo ladannut täyteen ja tiedä kauan oli jo varannut paikkaa.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Et ehkä tunnista käytöstäsi itse, mutta tuota pakonomaista tarvetta kuvasi juurikin ne sinun viestisi, joissa aloit kyseenalaistamaan muiden ihmisten perusteluita olla hankkimatta sähköautoa. Kun ihmiset sanoivat, etteivät halua sähköautoa, koska sillä joutuu tekemään ylimääräisiä pysähdyksiä, niin sinä aloit tätä haastamaan että miksi pitäisi pystyä ajamaan pitkiä pätkiä putkeen. Eli ihan suorasanaisesti aloit kyseenalaistamaan ihmisten omia henkilökohtaisia perusteluita olla hankkimatta sähköautoa, eli kuten sanoin, puutuit muiden ihmisten auton hankintaan. Tästä ihan ymmärrettävästi syntyy mielikuva, että sinulla on pakonomainen tarve saada kaikki ihmiset sähköauton kannalle.
Tuota haastamista tulee tehtyä kyllä itsekin, osittain varmaan siksi että aluksi kuvittelin sen pysähtelyn olevan suuri ongelma. Varsinkin kun kuljen Etelästä Lappiin 2-3 krt vuodessa ja kuljen välillä muutenkin pitkiä matkoja työnpuolesta.

Nyttemmin olen todennut että lataaminen on loppujen lopuksi aika vaivatonta ja tauot tekevät hyvää jaksamiselle, paljon virkeämpänä kuljen nykyään.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuota haastamista tulee tehtyä kyllä itsekin, osittain varmaan siksi että aluksi kuvittelin sen pysähtelyn olevan suuri ongelma. Varsinkin kun kuljen Etelästä Lappiin 2-3 krt vuodessa ja kuljen välillä muutenkin pitkiä matkoja työnpuolesta.

Nyttemmin olen todennut että lataaminen on loppujen lopuksi aika vaivatonta ja tauot tekevät hyvää jaksamiselle, paljon virkeämpänä kuljen nykyään.
Mutta saman sanon sinullekin, että älä yleistä omia tottumuksiasi muihin. Vaikka itse olet tottunut taukojen pitämiseen, niin älä oleta, että muita ihmisiä silti alkaisi kiinnostaa pysähtely yhtään sen enempää kuin heitä kiinnostaa nytkään.

Minullekin lataustauot ovat edelleen tympeitä ylimääräisiä pysähdyksiä, kun ennen polttiksella riitti pari minuuttia jos piti käydä kusella ja sitten matka jatkui. En minä lataustauoista ala maagisesti pitämään vain siksi, että nyt sähköauton kanssa niitä on pakko pitää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
696
Palatakseni tuohon pitkän matkan ajoprofiiliin, niin edessä ensimmäinen matka Polestar 2 pf- mallilla Hki - Roi, n 820 km.
Tulee ajettua n 6-7 krt/vuodessa ja aina yöaikaan. Lähden yleensä illalla paahtamaan ja aikaisin aamulla perillä.
Volvolla vedetty yhtä soittoa Hki - Viitasaari, missä aikoinaan ABC oli 24- tuntia auki. Nyt viime vuodet joutunut tankkaus-/kahvipaikkaa vaihtamaan muualle.
Eli Rovaniemelle ajettu yhden pysähdyksen taktiikalla ja sekin pysähdys ollut n 15-20 min.
Näillä ilmoilla ja auton rangella ajattelin, että lataamaan joutuu n 300km välein- tuntuu näin alkuun aika tuskaiselta.

Onko E75 sähköautoilijoilla vinkkejä missä kannattaisi käydä lataamassa?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Palatakseni tuohon pitkän matkan ajoprofiiliin, niin edessä ensimmäinen matka Polestar 2 pf- mallilla Hki - Roi, n 820 km.
Tulee ajettua n 6-7 krt/vuodessa ja aina yöaikaan. Lähden yleensä illalla paahtamaan ja aikaisin aamulla perillä.
Volvolla vedetty yhtä soittoa Hki - Viitasaari, missä aikoinaan ABC oli 24- tuntia auki. Nyt viime vuodet joutunut tankkaus-/kahvipaikkaa vaihtamaan muualle.
Eli Rovaniemelle ajettu yhden pysähdyksen taktiikalla ja sekin pysähdys ollut n 15-20 min.
Näillä ilmoilla ja auton rangella ajattelin, että lataamaan joutuu n 300km välein- tuntuu näin alkuun aika tuskaiselta.

Onko E75 sähköautoilijoilla vinkkejä missä kannattaisi käydä lataamassa?
Ainakin ABC:lla on ilmeisesti välillä tosi hidasta latailla, jos sattuu olemaan latauskentällä muita lataajia kuten tuossa aiemmin jo mainittiinkin. Tosin yöaikaan saattaa olla tyhjiäkin latauskenttiä?

En tiedä miten Performance eroaa tuosta Polestar 2:n latauskäyrästä, mutta ainakin tuossa Long Rangessa 80 %:n kohdalla lataustehoa on enää 45 kW. Joten tietenkin kannattaa pitää useampia lataustaukoja, jos vain latauspaikkoja löytyy.

1666645846438.png
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 672
Ainakin ABC:lla on ilmeisesti välillä tosi hidasta latailla, jos sattuu olemaan latauskentällä muita lataajia kuten tuossa aiemmin jo mainittiinkin. Tosin yöaikaan saattaa olla tyhjiäkin latauskenttiä?

En tiedä miten Performance eroaa tuosta Polestar 2:n latauskäyrästä, mutta ainakin tuossa Long Rangessa 80 %:n kohdalla lataustehoa on enää 45 kW. Joten tietenkin kannattaa pitää useampia lataustaukoja, jos vain latauspaikkoja löytyy.
Sen mitä muistan ajalta ennen kotilatausta on ABC latauksen epämääräiset nopeudet. Joskus mukavan nopeaa ja seuraavan sai olla iloinen että sai perus lämppäritolpan latausta nopeampaa. Aivan jäätävä heittely sen mukaan miten oli autoja. Hinnoittelu oli jees, sijainti jees.... Mutta silti päädyin varsin usein aavistuksen kalliimmalle K-latausasemalle jossa nopeampi/vakaampi lataus ja kävin joko ulkoilemassa tai tuijotin Netflixiä ja nollasin aivoja tms. latauksen ajan. Itsellä oli kyseessä Model 3 Performance MY2021 FL. Pari pidempää reissua tuli tehtyä ennen paluuta bensalaitteisiin (mallia antiikki) ja silloin esim Helsinki-Joensuu välillä kesken kovinta pakkasta ja lumimyräkkää joutui pysähtymään 1-2krt riippuen kuinka rohkea oli ja kuinka kovaa ajoi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Mutta saman sanon sinullekin, että älä yleistä omia tottumuksiasi muihin. Vaikka itse olet tottunut taukojen pitämiseen, niin älä oleta, että muita ihmisiä silti alkaisi kiinnostaa pysähtely yhtään sen enempää kuin heitä kiinnostaa nytkään.
En ymmärrä miksi muuttaisin mielipidettäni, uskon että se on valtaosan mielipide, ainakin kun seuraa keskustelua somessa tai pienen kaveripiirin keskuudessa. Tietenkin pitää tiedostaa että ei kaikki opi nauttimaan tauoista, mutta osa pitää sitä isompana mörkönä kuin se onkaan ja siihen toivon helpotusta. Vähän sama kun ne volkkari hipaisupainikkeet ratissa, aluksi tuntui erittäin tyhmältä mutta alun jälkeen ihan toimintavarmat ja helppokäyttöiset.

Sen verran kuitenkin arvostan aikaani että yleensä pyrin pitämään tauot kalleimmilla ja nopeimmilla laitureilla, koska pysähdys pysyy juuri sen ruokailun pituisena.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 712
Vähän sama kun ne volkkari hipaisupainikkeet ratissa, aluksi tuntui erittäin tyhmältä mutta alun jälkeen ihan toimintavarmat ja helppokäyttöiset.
Paitsi että sakemannit joutuivat myöntämään että paskathan ne oli, ja uusiin autoihin niitä ei enää tule: "For example, we are bringing back the push-button steering wheel! That’s what customers want from VW".

 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 351
Maahantuojalta kuultua: vähän pelkäävät että HP pösöt ei tulisi vielä Q1:lläkään, näkyvyys nolla, aina kerran kuukaudessa saavat päivityksen tilanteesta. Todennäköistä että e2008 saa saman voimalinjapäivityksen kuin pikkusisko, varovainen arvaus että ensi vuoden loppupuoliskolla.

Jos näitä HP pösöjä ei keritä toimittaa ennenkuin voimalinja muuttuu niin menee kimurantiksi, en tiedä juridista puolta mutta käsittääkseni tämä ei ole mikään force majeure jonka perusteella autoliike voisi peruuttaa tilauksen. e208:ssa kuulemma uusi voimalinja koskee vain GT-versiota, halvemmat versiot menee vanhalla paketilla, ainakin aluksi.

e308 saattaa tulla Suomeen ensi vuoden lopulla pienissä määrin mutta SW versio tulee vasta 2024.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 034
Mutta saman sanon sinullekin, että älä yleistä omia tottumuksiasi muihin. Vaikka itse olet tottunut taukojen pitämiseen, niin älä oleta, että muita ihmisiä silti alkaisi kiinnostaa pysähtely yhtään sen enempää kuin heitä kiinnostaa nytkään.

Minullekin lataustauot ovat edelleen tympeitä ylimääräisiä pysähdyksiä, kun ennen polttiksella riitti pari minuuttia jos piti käydä kusella ja sitten matka jatkui. En minä lataustauoista ala maagisesti pitämään vain siksi, että nyt sähköauton kanssa niitä on pakko pitää.
En haluaisi enää väitellä ja myönnän että kritiikki minuakin kohtaan oli aiheellista, mutta kyllä tuota taukojen pitämistä edes parin tunnin välein voi jo ehkä jopa yleistää ja suositella muillekin. Se, että on tottunut ajamaan 4-5 tuntia putkeen autolla ei ole asia missä kannattaisi pyrkiä pysymään. Vaikka kuinka ajattelisi, että on virkeä ja aistit valppaana, niin ei se kuljettaja 4h jälkeen sitä voi enää olla.

Toinen asia, että elämme aikamoisessa murroksessa tuon autoilun suhteen ja varmasti viimeistään 5-10 vuoden kuluttua fossiiliautoilusta on tehty jo niin kallista, että paine ostaa sähköauto on jo liian kova ja viimeistään silloin pitäisi alkaa opetella uusia tapoja autoilun suhteen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 396
En haluaisi enää väitellä ja myönnän että kritiikki minuakin kohtaan oli aiheellista, mutta kyllä tuota taukojen pitämistä edes parin tunnin välein voi jo ehkä jopa yleistää ja suositella muillekin. Se, että on tottunut ajamaan 4-5 tuntia putkeen autolla ei ole asia missä kannattaisi pyrkiä pysymään. Vaikka kuinka ajattelisi, että on virkeä ja aistit valppaana, niin ei se kuljettaja 4h jälkeen sitä voi enää olla.
Yli 5 tuntia vs alle 2 tuntia, aika iso ero. Varsinkin jos käytät sitä keppihevosena sähköauton suositteluun, siis ajoneuvon tekninen ongelma yritetään muuttaa sillä hyväksi.

Jos käytössä on neljäntunnin patteri, niin sitä voi pysähtyä lataileen paritunnin välein, mutta jos on kahdentunnin patteri, niin sitä joutuu lataileen aina kun laturi löytyy ja suunnitteleen reitti niin että myös löytyy ja toivoa että ovat toimivia.

4h välein on ihan hyvä pitää tauko, vaikka ajo tuntuisi sujuvan. mutta jos jokin viiden tunnin veto ja siinä paritaukoa, niin se tauko / latauspaikalla ajo syö aikaa ja jos kohteessa ei voi ladata, niin vielä yksi tauko ennen kohdetta.

Jos nyt pohditaan kuinka iso akku, jos arkiajot on alle tunti päivässä, joskus pätkissä parikin, ja muutama lapinreissu, jos se reissun ajomatka ei ole tunnista kahdesta kiinni, niin tiheä taukoilu voi olla jopa ilo, verrattuna siihen että ostaisi isoakkuisen auton. Ja muistettava että on kuskeja joilla ihan luonto vaatii sen tauon parin tunnin välein.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Et ehkä tunnista käytöstäsi itse, mutta tuota pakonomaista tarvetta kuvasi juurikin ne sinun viestisi, joissa aloit kyseenalaistamaan muiden ihmisten perusteluita olla hankkimatta sähköautoa. Kun ihmiset sanoivat, etteivät halua sähköautoa, koska sillä joutuu tekemään ylimääräisiä pysähdyksiä, niin sinä aloit tätä haastamaan että miksi pitäisi pystyä ajamaan pitkiä pätkiä putkeen. Eli ihan suorasanaisesti aloit kyseenalaistamaan ihmisten omia henkilökohtaisia perusteluita olla hankkimatta sähköautoa, eli kuten sanoin, puutuit muiden ihmisten auton hankintaan. Tästä ihan ymmärrettävästi syntyy mielikuva, että sinulla on pakonomainen tarve saada kaikki ihmiset sähköauton kannalle.
Kyseenalaistin väitettä ettei polttomoottoriautolla joudu niillä 700km matkoilla pysähtymään koskaan, kun kuitenkin esitettiin ettei sähköauto ole vaihtoehto jos sillä joutuu ko. matkalla pysähtymään kertaakaan lataamaan. Ilmeisesti kysymykseni etteikö hän muka koskaan pysähdy 700km mökkimatkoillaan tankkaamaan aiheutti älähdyksen?

Kun on kuitenkin myös perusteluja, jotka ovat lähinnä tekosyitä, joskus takana voi olla myös luuloja ja ymmärtämättömyyttä (esim. minä luulin aikoinaan etteivät sähköautot yksinkertaisesti toimi kovalla pakkasella, piste, koska ei kännykkänikään toimi jos jätän sen yöllä pakkaseen).

Kyllä mielestäni voi kertoa avoimesti myös todelliset syyt antipatiaansa jotain vaihtoehtoa kohtaan. Tietenkin minun ymmärrystäni osaltaan rajoittaa se että minulle taloudellisuus (johtuen suurista ajokilometreistä) on se tärkein syy sähköautolle, minkä vuoksi minun on helpompi ymmärtää miksi vähän ajava ei halua satsata kalliimpaan sähköautoon.

Samaan sarjaan mahdollisista tekosyistä lukeutuu ajatus siitä että latauspiuhan kiinnittäminen autoon kotona on liian suuri vaiva kun polttomoottoriautolla sellaista ei tarvitse tehdä (paitsi lohkolämmittimelle). Aivan yhtä uskottava peruste kuin että ei voisi kuvitellakaan ostavansa polttomoottoriautoa koska sitä joutuu tankkaamaan huoltoasemalla, eikä sitä voi tankata kotona. Eivät tuollaiset perustelut vain kuulosta kovin uskottavilta, joten on ok kyseenalaistaakin niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Toisaalta pienempiakkuinen (yleensä vanhempi malli) syö alhaisissa nopeuksissa myös suhteessa vähemmän vaikka latautuukin hitaammin. Siinä mielessä pidemmälläkin matkalla voi olla kustannustehokkaampaa laskea ajonopeuksia vaikka se sitten tarkoittaa hitaampaa matka-aikaa, kun sen ajan menettäisi nopeampaa ajamalla latauksissa.

Uskoisin suunnitelmallisissa pidemmän matkan ajoissa pärjäävän sähköautolla hienosti. Ongelmallisempia ovat tilanteet, jossa kohteet vaihtuvat lähes jatkuvasti ja/tai sitten tilanne jossa esim. syyslomien, juhannuksen tms. lomien takia liikkeellä on tavanomaista enemmän porukkaa. Tällöin jos menee jonotteluksi laturille niin siihen todennäköisesti hukkuu ennemmin se aika.

Sinänsä yhtälö on suhteellisen haastava, kun autojen ottamia latausnopeuksia on vaikka minkälaisia. Saa nähdä tuleeko ruuhkaisimpiin aikoihin jotain laturirajoituksia (tai onko niitä kuinka helppo ottaa käyttöön), että laturi lataisi esim. vain johonkin prosenttiin asti (60-80%) riippuen oletettavasta ruuhka-tilanteesta. Vieressä olisi lisälatureita sitten hitaammilla nopeuksilla jos pitää saada auto seuraavan etapin takia ihan täyteen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Lohkolämmittimen piuha tosiaan helppo unohtaa kun yleensä kun se on paikalla on talviaamu ja pimeää. Varsinkin jos ei ole sisätilan puhallinta ei sitä huomaa mistään. Tuskin mikään sähköauto liikkuu latausjohto kiinni?
Näin oletinkin, mutta en osannut varmaksi sanoa löytyykö joku sähköauto joka antaisi niin kuitenkin tehdä (lopettaa latauksen kun painaa start-nappulaa ja ei muuta kuin ajoksi, latauspiuha edelleen kiinni...).

Toinen niistä kerroista kun lämmityspiuha unohtui kiinni oli aika ilkeä koska piuha jäi roikkumaan etusäleiköstä ja pian tunsinkin nykäisyn kun se jäi eturenkaan alle. Hieman tuli damagea kun piuha nykäisi lämmtyspistoketta alaspäin... Sen jälkeen opin kiertämään lämmityspiuhan aina lämmitystolpan ympärille siten ettei niin herkästi jää autoon kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 351
Käsittääkseni yksikään plugari eikä sähkis lähde liikkeelle jos latauspiuha on kiinni. Saa korjata jos olen väärässä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Saa nähdä tuleeko ruuhkaisimpiin aikoihin jotain laturirajoituksia (tai onko niitä kuinka helppo ottaa käyttöön), että laturi lataisi esim. vain johonkin prosenttiin asti (60-80%) riippuen oletettavasta ruuhka-tilanteesta.
Kai tuo on jo yleisesti pyritty taklaamaan sillä että tietyn ajan jälkeen alkaa mennä jotain lisämaksua latauksesta? Tuo on käsittääkseni jo aika yleistä maksullisilla latureilla.

Tai sitten Lidlin systeemi missä lataus yksinkertaisesti katkeaa tunnin latailun jälkeen...
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
En haluaisi enää väitellä ja myönnän että kritiikki minuakin kohtaan oli aiheellista, mutta kyllä tuota taukojen pitämistä edes parin tunnin välein voi jo ehkä jopa yleistää ja suositella muillekin. Se, että on tottunut ajamaan 4-5 tuntia putkeen autolla ei ole asia missä kannattaisi pyrkiä pysymään. Vaikka kuinka ajattelisi, että on virkeä ja aistit valppaana, niin ei se kuljettaja 4h jälkeen sitä voi enää olla.

Toinen asia, että elämme aikamoisessa murroksessa tuon autoilun suhteen ja varmasti viimeistään 5-10 vuoden kuluttua fossiiliautoilusta on tehty jo niin kallista, että paine ostaa sähköauto on jo liian kova ja viimeistään silloin pitäisi alkaa opetella uusia tapoja autoilun suhteen.
Noh, kunkin tavallaan. Viimeksi kun pidempi siivu ajettiin, katsottiin sopiva s-market, siellä on vessa + pikku purtavaa+juoma, KUSKI VAIHTOON ja äkkiä baanalle. Neljän hengen porukalla sitäpaitsi se huoltoasemasafka maksaa jo eikä se mikään elämys ole. Lähtiessä syödään jotain ja matkan varrella pikastoppi.
Biopolttoaineiden kehitystä odotellen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Onko niissä yleensä mitään mekaanista vapautinta HELPOSSA paikassa jos sattuu ettei piuha lähdeekkään irti?
Mielenkiintoinen kysymys, ja mietin mitä mahdollisia vaaratilanteita se puolestaan aiheuttaisi JOS tuollainen mekaaninen vapautin olisi. Siis ajatellen tilannetta että auto latautuu just 350kW teholla ja menee nappaisemaan johdon mekaanisesti irti (no, kaiketi lataus joka tapauksessa loppuisi oitis myös mekaanisella vapauttimella). Toivottavasti vapautin on ainakin auton sisällä ettei kukaan ulkopuolinen pysty tekemään tihutöitä?

Esim. Renault Zoe:ssa lataus lopetetaan ja johto vapautetaan auton sisällä olevasta napista. Jos auto olisi ihan kuollut eikä vastaa mihinkään niin sitten ei varmaan toimisi kyseinen nappi? Vai vapautuuko lukitus automaattisesti jos autossa ei ole enää mitään sähköjä?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 396
Toisaalta pienempiakkuinen (yleensä vanhempi malli) syö alhaisissa nopeuksissa myös suhteessa vähemmän vaikka latautuukin hitaammin. Siinä mielessä pidemmälläkin matkalla voi olla kustannustehokkaampaa laskea ajonopeuksia vaikka se sitten tarkoittaa hitaampaa matka-aikaa, kun sen ajan menettäisi nopeampaa ajamalla latauksissa.

Uskoisin suunnitelmallisissa pidemmän matkan ajoissa pärjäävän sähköautolla hienosti. Ongelmallisempia ovat tilanteet, jossa kohteet vaihtuvat lähes jatkuvasti ja/tai sitten tilanne jossa esim. syyslomien, juhannuksen tms. lomien takia liikkeellä on tavanomaista enemmän porukkaa. Tällöin jos menee jonotteluksi laturille niin siihen todennäköisesti hukkuu ennemmin se aika.

Sinänsä yhtälö on suhteellisen haastava, kun autojen ottamia latausnopeuksia on vaikka minkälaisia. Saa nähdä tuleeko ruuhkaisimpiin aikoihin jotain laturirajoituksia (tai onko niitä kuinka helppo ottaa käyttöön), että laturi lataisi esim. vain johonkin prosenttiin asti (60-80%) riippuen oletettavasta ruuhka-tilanteesta. Vieressä olisi lisälatureita sitten hitaammilla nopeuksilla jos pitää saada auto seuraavan etapin takia ihan täyteen.
Jos tässä yritetään myydä haluttomalla pikänmatkan ajajalle sähköautoa, niin taitaa jäädä kauppa syntymättä.

Se joka ajaa paljon, ja suunnittelee auton vaihtoa, niin sellaiset asiat myy jotka tekee siitä matkanteosta joutusampaa, vähemmänrasittavaa, edullisempaa ja että myös tyydyttyy ne tarpeet mitä nykyinen ajoneuvo täyttää.

Ok, pysähtyy noin 4-5h välein, kuskin viihtyvyyden takia , taukopaikat valittu sen mukaan.

Jos myynti lähtee siitä, että sinun on pysähdyttävä 4-5 välein tunniksi latausasemalle, talvella kaksikertaa useammin, niin voi olla aika hiljaista. Kannattaa lähteä siitä mitä se tarjottava sähköauto tarjoaa enemmän, niin paljon enemmän että voidaan siirtyä siihen keskusteluun onko mahdollinen ostaja valmis pidentämään matka-aikoja tuntuvasti, saadakseen nuo edut.

Siellä kaupassa on hybridia, lataushybridi ja puhdasta polttista mitä erilaisempia versioita. Siinä saa vähän miettiä että osalla edes löytää sähköauto valikoimasta auton joka tyydyttää perustoiveet halutussa budjetissa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Kai tuo on jo yleisesti pyritty taklaamaan sillä että tietyn ajan jälkeen alkaa mennä jotain lisämaksua latauksesta? Tuo on käsittääkseni jo aika yleistä maksullisilla latureilla.
Joka varmasti toimii normitilanteessa ihan hienosti. Mutta jos nyt katsotaan vaikka jotain loman ruuhkaliikennettä, niin nykyisillä laturimäärillä loppuu kyllä paikat aika huolella kesken. Tällöin joku tiukka prosenttiraja maksimoisi lataajien ja varsinkin saatavan latausnopeuden. Toki jos latauskentät ovat jo valmiiksi kuristettuja, niin eipä tuosta sitten merkittävää hyötyä välttämättä voi saada.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
782
Mielenkiintoinen kysymys, ja mietin mitä mahdollisia vaaratilanteita se puolestaan aiheuttaisi JOS tuollainen mekaaninen vapautin olisi. Siis ajatellen tilannetta että auto latautuu just 350kW teholla ja menee nappaisemaan johdon mekaanisesti irti (no, kaiketi lataus joka tapauksessa loppuisi oitis myös mekaanisella vapauttimella). Toivottavasti vapautin on ainakin auton sisällä ettei kukaan ulkopuolinen pysty tekemään tihutöitä?

Esim. Renault Zoe:ssa lataus lopetetaan ja johto vapautetaan auton sisällä olevasta napista. Jos auto olisi ihan kuollut eikä vastaa mihinkään niin sitten ei varmaan toimisi kyseinen nappi? Vai vapautuuko lukitus automaattisesti jos autossa ei ole enää mitään sähköjä?
Tuli vaan mieleen kun taannoin jossain autotestissä laturi nappas johdosta kiinni, ei alkanut lataamaan, ei irronnut millään ja road assistanceista puhelimella ei ollut apua.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 861
Toivottavasti vapautin on ainakin auton sisällä ettei kukaan ulkopuolinen pysty tekemään tihutöitä?
Eiköhän se joka autossa ole joko konepellin alla tai takakontin uumenissa, riippuen siitä missä päin autoa se latausliitin on.

Jos johdon saa vapautettua mekaanisesti, niin lataus katkeaa joka tapauksessa ennen kuin varsinaiset latauskontaktit irtoavat. Se liitin on oikein suunniteltu sellaiseksi, control pilot pinni on niin lyhyt että se irtoaa väkisin ensimmäisenä ja katkaisee latauksen ennen varsinaisten isompivirtaisten kontaktien irtoamista.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 294
Jos tässä yritetään myydä haluttomalla pikänmatkan ajajalle sähköautoa, niin taitaa jäädä kauppa syntymättä.
Eipä tässä mitään olla kenellekään myymässä, vaan kertomassa niitä muutoksia joita mahdollisesti joutuu tekemään.

Sehän on ihan ajoprofiilista kiinni millaista kulkinetta haluaa käyttää. Itsekin ajan ladattavaa hybridiä kun arkiajot menevät sähköllä. Joku toinen ostaa sähköauton kun sillä sujuu arkiajot kun etäisyydet vähän pidempiä. Kolmas ostaa sitten jotain muuta ja eiköhän kaikille joku sopiva auto löydy. Tällä hetkellä kompromisseja joutuu tekemään ostamisessakin, kun haluttua autoa ei noin vain ole saatavilla.

Jos 95% ajoista auto soveltuu omasta mielestä erinomaisesti, niin se puuttuva 5% on yleensä suunniteltavissa pienillä kompromisseilla. Ellei se 5% ole sitten täysin mahdoton, jolloin juuri siihen pitää varautua (vaikka isompi maavara, neliveto tms.) ja joutuu tekemään sitten arkiajoon sen kompromissin.

Sinänsä kompromissi se on auton tankkaaminenkin, mutta rahallinen sellainen. Nykyhinnoilla toki sitten kokonaistaloudellisuus siirtyy sinne ja tänne kun auton omistamisen ja käyttämisen kuluja laskee.

Mitä auton latausjohdon kiinnijäämiseen tulee, niin tosiaan manuaalinen vapautin varmasti löytyy kaikista automalleista. Ei se kyllä helposti saatavilla ole, koska ei sitä ole tarkoitettu käytettäväksi oikeastaan koskaan. Vähän kuin sähköisesti avautuva polttoaineen tankkaus luukku. Ei sitäkään ole tarkoitus manuaalisesti vapauttaa kuin sitten jos siihen tulee joku vika.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mielenkiintoinen kysymys, ja mietin mitä mahdollisia vaaratilanteita se puolestaan aiheuttaisi JOS tuollainen mekaaninen vapautin olisi. Siis ajatellen tilannetta että auto latautuu just 350kW teholla ja menee nappaisemaan johdon mekaanisesti irti (no, kaiketi lataus joka tapauksessa loppuisi oitis myös mekaanisella vapauttimella).
Tuo on speksattu kuntoon jo ihan liitintä suunniteltaessa. Latausliittimessä on nastoja eri syvyyksillä, ja kun kaapelia vetää ulos, niin ensimmäisenä irtoaa kontakti kontrollipinnistä, joka katkaisee virransyötön, ennenkuin varsinaiset latauskontaktit ehtivät irrota.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Vielä yhden viestin kirjoitan aiheesta ja lopetan tähän. Minun mielestäni on erikoista käytöstä, että ihminen on kiinnostunut toisen ihmisen (vieläpä tuntemattoman) auton hankinnasta ja vieläpä siinä määrin, että häntä kiinnostaa alkaa kyseenalaistamaan tämän toisen ihmisen perustelut omalle autovalinnalleen.

Meillä esimerkiksi vaimon kanssa tulee välillä ajettua noin 600 km siivua ja ne on aina ajettu sillä tyylillä että välillä pysähdytään vessaan ja vaihdetaan samalla kuskia. Ja joskus ollaan pysähdytty syömään esimerkiksi johonkin ravintolaan. Nyt kun meillä on sähköauto, niin tuo ei enää onnistu ja jos tulee matkalla nälkä, niin ruokailukin on pakko järjestää sellaiseen paikkaan, missä auton saa pikalataukseen, jotta saa jotain järkevää tekemistä latauksen ajaksi.

Ja eivät nämä heikennykset muutu positiivisiksi pelkästään ajatuksen voimalla, vaan ne ovat ihan yksiselitteisiä haittoja. Minä olin nuo haitat valmis ottamaan harteilleni, kun sähköauton halusin, mutta en minä sentään ala itselleni ja muille valehtelemaan, etteikö ne olisi haittoja. Ja ymmärrän täysin, että monia ihmisiä ei kiinnosta noita haittoja itselleen ottaa, koska heille se sähköautoilu ei muuten tuo mitään vastinetta, mistä olisivat kiinnostuneet. Eli ei ole heillä mitään järkeä heikentää matkustusmukavuuttaan turhan takia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 366
Eihän se tosiaan auto jonka käytännössä ainoa tarkoitus on se että sillä pääsee mökille, tms pitkän matkan päähän, ole järkevää olla sähköauto. Se voi olla sähköauto, mutta koska sillä ei ole mitään arkiajoa, niin ne arkiajon edut jotka sähkärillä saa, jää kokonaan saavuttamatta, ja sen käytöstä on ylimääräistä vaivaa.

Mikään ei tietysti estä ostamasta sitä V8 katumaasturia arkiajoihin ja nurkissa pyörimiseen, mutta ei se puolestaan mikään optimilaitos siihen ole, ja sen käytöstä on ylimääräistä vaivaa verrattuna sähkäriin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 249
Viestejä
4 299 754
Jäsenet
71 826
Uusin jäsen
cnasse

Hinta.fi

Ylös Bottom