- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 005
Tätä juuri tarkoitin, kun aiemmin kommentoin ylisuuria odotuksia. 10 k€ myyjältä vs. noin 1 k€ ostajalta, jos kauppa purkaantuu ko. tahosta johtuvasta syystä. Kuulostaako tasapuoliselta/realistiselta? Ei. Juristi vastaa siihen kysymykseen mitä kysytään. Oleellisempi kysymys olisi ollut mikä se hinnanerotuksen kaavan pitäisi olla, kun vastaavaa tuotetta ei ole saatavilla. 10 pykälässä kummittelee myös se ”myyjästä riippumattomista syistä”, johon tässä varmaan pyritään myyjän toimesta tarraamaan, jos pahin käy.Laitoin aiheesta kysymystä kuluttajaviraston juristille twitterissä.
Ja tuostahan on ennakkopäätöskin jo, että korvaukseen voi olla oikeutettu vaikka ei edes osta sitä tuotetta mistään muualta.
Kuluttajansuojalaki on suurelta osin pakottavaa lainsäädäntöä, eikä sopimusehdoilla voi muuttaa sitä.
Oletan myös, että tuossa viitataan kuluttajansuojalain 10§ jossa todetaan vahingonkorvauksesta
Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
En tiedä sitten toimisiko niin, että jos myyjä peruu tilauksen ja ostaja katsoo, että uuden käytetyn samanlaisen hinta on nyt +10ke niin on oikeutettu korvaukseen.
Lisäksi KKV:n tiedote aiheesta puhuu erityisesti elektroniikan verkkokaupasta, mutta eihän laki ota kantaa mitä myydään, autoja vai pesukonetta.
![]()
Huolestuttava ilmiö verkkokaupoissa: myyjät yrittävät vetäytyä tilauksista lainvastaisin perustein
KKV:n kuluttajaneuvontaan tulee yhä enemmän ilmoituksia siitä, että verkkokaupat yrittävät vetäytyä sopimuksia koskevista vastuistaan. Yritykset koettavat yksipuolisesti perua asiakkaansa tilauksen…www.kkv.fi