Yleistä keskustelua sähköautoista

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 294
Oliko täällä jollain Cupra Born ajossa, kommentteja? Joku täällä mainitsikin jo häiritsevän kivireki alustan (talviajossa) ja temppuilevan kaistavahdin sekä ämpärimuovin (Cupra premiumiin tullut vähän Seatia?). Kaverin puolesta kyselen, tarjottu työsuhdeautoksi.

Liisarilla ei ole väliä mutta näemmä siinä on 5 vuoden takuu toisin kuin vastaavassa vaginaattorissa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Oliko täällä jollain Cupra Born ajossa, kommentteja? Joku täällä mainitsikin jo häiritsevän kivireki alustan (talviajossa) ja temppuilevan kaistavahdin sekä ämpärimuovin (Cupra premiumiin tullut vähän Seatia?). Kaverin puolesta kyselen, tarjottu työsuhdeautoksi.

Liisarilla ei ole väliä mutta näemmä siinä on 5 vuoden takuu toisin kuin vastaavassa vaginaattorissa.
Kuinkahan monella ja kuinkahan paljon niitä talviajon kilometrejä Borneillakaan on ajettu, kun ensimmäiset toimitettiin joskus maalis- huhtikuussa Suomessa. Jotain koeajoja oli aikaisemmn, mutta kovin syväluotaavaa analyysiä en ehkä niiden pohjalta talviajosta vetäisi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Riippuu varmaan vähän mihin Bornia vertaa ja mitä autolta haluaa. Kyllähän tuo ratin (vielä!) paskempia kytkimiä lukuun ottamatta mukavampi ulkoasultaan on kuin id.3, mutta vähän tuo kärsii väkisin väännetystä sporttisuudesta, joka vaikuttaa jokapäiväiseen ajomukavuuteen. Talvella kun koeajoin, niin perän luistonesto päästi häiritsevän paljon sivulle ja rengastus oli mitä oli.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Mikäs on yleinen mielipide chademo latureiden tulevaisuudesta suomessa? Mietin leaf 2022 ostamista, mutta jopa nissan lopetti uusiin autoihin chademon laittamisen eli tulevaisuudessa ei enää varmaan tulee suomeen autoja jossa chademo pikalaturi. Chademo ei myöskään kuulu EU standardiin eli mitään pakkoa tai tarvetta tulevaisuudessa tälle ei ole.

Jos nyt ostan esim leaffin ja noin 6v päästä vielä haluan ladata lähikaupassa chademolla niin mikä todennäköisyys on että niitä on yhtä paljon tai enemmän kuin tällä hetkellä?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 551
Ainakin k-kaupoissa uusissa 100kW laturissa on vain kaksi dcc kun ennen oli dcc ja chademo. Ja tuo on yksi suurimmista latureita kaupunkialueen tarjoajien mielessä. Chademo on vähän kuin vanha Abloyn lukko - kyllä se oven lukossa pitää, mutta nykystandardein se on ihan mennyttä historiaa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 470
Kyl kuuden vuoden päähän katsoen mieluummin Ariya tai joku muu, uus Niro esim. Latauspisteitä uudistaessa chademoita muutetaan pois jo CCS, tahti vaan kiihtyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 548
Itse en ostaisi Leafia muutakuin sillä ajatuksella, että kaikki lataus tapahtuu kotona tai kaupoissa AC-latauksella. En luottaisi lainkaan siihen, että jatkossa on Chademo-pistokkeita saatavilla.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Oma veikkaus on, että Chademo säilyy kyllä hengissä. Mutta kyllä se syö miestä kun neljä CCS paikkaa ja niistä kaksi varattu. Sitten vieressä se yksi Chademo ja siihen jono. Eli autoja Suomeen sen verran tulee ettei järjestelmä kuole. Käytettävyys on vain kuin olisit hiton huonon kuuluvuuden alueella koko ajan liikkuessasi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Oma veikkaus on, että Chademo säilyy kyllä hengissä. Mutta kyllä se syö miestä kun neljä CCS paikkaa ja niistä kaksi varattu. Sitten vieressä se yksi Chademo ja siihen jono. Eli autoja Suomeen sen verran tulee ettei järjestelmä kuole. Käytettävyys on vain kuin olisit hiton huonon kuuluvuuden alueella koko ajan liikkuessasi.
Itse taas veikkaan että chademo kuolee pois sitä mukaan kun latureita uusitaan, uusia ei tule. Eli 5-10v niin ei ole enään chademoja.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Mikäs on yleinen mielipide chademo latureiden tulevaisuudesta suomessa? Mietin leaf 2022 ostamista, mutta jopa nissan lopetti uusiin autoihin chademon laittamisen eli tulevaisuudessa ei enää varmaan tulee suomeen autoja jossa chademo pikalaturi. Chademo ei myöskään kuulu EU standardiin eli mitään pakkoa tai tarvetta tulevaisuudessa tälle ei ole.

Jos nyt ostan esim leaffin ja noin 6v päästä vielä haluan ladata lähikaupassa chademolla niin mikä todennäköisyys on että niitä on yhtä paljon tai enemmän kuin tällä hetkellä?
Itse en ostaisi Leafia muutakuin sillä ajatuksella, että kaikki lataus tapahtuu kotona tai kaupoissa AC-latauksella. En luottaisi lainkaan siihen, että jatkossa on Chademo-pistokkeita saatavilla.
Tällä Terron ajatuksella tuli itse laitettua Leaf tilaukseen kesän alussa. Päivittäisistä matkoista (100-150 km) tulee vuodessa luokkaa 25 tkm eli kotilatausta pääsee hyödyntämään merkittävästi.

CHAdeMOja ei ole tarkoitus käyttää lainkaan. Uskoisin, että nuo katoaa pääosin pikkuhiljaa 5-10 vuoden sisällä. Tai ei CHAdeMO-lataus poissuljettua ole, jos sopivasti sattuu kohdalle. Varmaan jonkun 95 % ihan kaikista ajoista tuolla saisi meillä tehtyä, jos yön yli voi jättää tarvittaessa hitaampaan lataukseen kodin ulkopuolellakin.

Ainoaksi autoksi en olisi ottanut Leafia, mutta bensafarmarin kaveriksi ihan ok. Uskoisin säästöjen ja jäännösarvon jäävän kuitenkin plussalle, jos vertaa uudehkoon samoilla varusteilla olevaan "vastaavaan" polttisautoon kaikkine kuluineen. Aika näyttää, miten käy.

Ja on tuolla käyttöarvoa vastaavassa käytössä edelleen, kun tuo joskus vaihtoon lähtee. Hankintahinnalta ei tuolloin ollut oikein varteenotettavia vaihtoehtoja, isommalle akulle vaihtoehdot vaikutti luokkaa 10 t€ kalliimmilta.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Joo eiköhän tässä päädytty pisteeseen etten tuota leaffia lähde ostamaan. Valitettavasti muita sähköautoja ei saa samalla hinta-alueella niin jää varmaan sähköauton hankinta myöhemmäksi. Toki jos tilanne olisi eri ja voisin esim. kotona ladata type 2 laturilla öisin niin hankinta olisi helppo päätös. Chademojen varassa eläminen taas vaikuttaa siltä että myöhemmin katuisin päätöstä.

Kiitoksia vastauksista.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joo eiköhän tässä päädytty pisteeseen etten tuota leaffia lähde ostamaan. Valitettavasti muita sähköautoja ei saa samalla hinta-alueella niin jää varmaan sähköauton hankinta myöhemmäksi. Toki jos tilanne olisi eri ja voisin esim. kotona ladata type 2 laturilla öisin niin hankinta olisi helppo päätös. Chademojen varassa eläminen taas vaikuttaa siltä että myöhemmin katuisin päätöstä.

Kiitoksia vastauksista.
Onkai sitä nyt vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa muitakin. Esim. Opel Corsa-e, Mokka-e tai pösö e-208? En kyllä ole perehtynyt minkälaisiin latausnopeuksiin nuo kykenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
Veit sanat suustani. :) Leafin isoin vika ei ole Chademo. Harmaampaa autoa saa hakea...
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
Ajokokemus oli mielestäni oikein hyvä. Myös sisustus, penkit, ajojärjestelmä yms ei haittaa kun nykyäänkin nissan käytössä samanlaisella varustuksella. Ehkä tottumuskysymys.

Onkai sitä nyt vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa muitakin. Esim. Opel Corsa-e, Mokka-e tai pösö e-208? En kyllä ole perehtynyt minkälaisiin latausnopeuksiin nuo kykenee.
Valitettavasti tuossa hintaluokassa olevat uudet autot eivät taas itseäni kiinnosta. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa että en nissanin ja toyotan merkkien lisäksi muihin kauheasti henkilökohtaisesti luota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
Mielellään kaikki kuulisimme hyviä vaihtoehtoja täyssähköautoissa suunnilleen samassa hintaluokassa, joilla ajo on yhtä nautintoa.

Itse ajelen uutena 29000€ maksaneella Renault Zoella, ja ihan tyytyväinen olen ollut jopa päivittäisiin moottoritieajoihin, vakaampi ja hiljaisempi kuin esim. saman kokoluokan bensa-Toyota Auris. Takakontti on suht pieni (kyllä sinne normi lastenvaunu taiteltuna taitaa just ja just mahtua, tai Zoen neljät talvirenkaat tiukasti vieri viereen), ja jos taakse mahduttaa kolme aikuista, ovat kyllä ahtaasti.

Tietenkin sen puolesta olisi voinut ostaa vaikka 170.000€ Pörtsche Taycanin tms. jonka ajaminen olisi paljon nautinnollisempaa, mutta en raaskinut pistää niin paljon lisää rahaa auton hankintaan. Mieluummin olisin sillä lisärahalla ostanut omakotitalon Mäntsälästä tai Pielavedeltä tai mitä noita nyt on.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Omasta mielestä useassa sähköautossa on vikana paljonkin, en nyt puhu siis voimalinjasta. Jostain syystä monessa autossa on heitetty romukoppaan se vuosikymmenten evoluutio käytettävyydessä ja estetiikassa. Moni ratkaisu ei olisi tullut kysymykseenkään tavalliseen polttisautoon.

Otetaan pari esimerkkiä.

Vanteet, Jossain sähkiksissä on aivan järkyttävän näköisiä vanteita. ( mulamas aerodynaamiset ja säästävät energiaa ) Ei tuollaisia olisi kukaan halunut autoonsa muutaman vuosi sitten. Saako edes rahalla vaihdettua ?

Sisätilan näytöt ja hipaisukytkimet. Mielestäni esim ID3/ID4 in pilattu leikkiautomaisella mittaristolla. Sellainen pikkuinen mittari töröttää siinä kuskin edessä. Kuka olisi tuollaista kehdannut istuttaa vaikka Passatiin ?

Ja onhan ne monet sähköautot valitettavan "rumia", tehty hieman omituisen näköiseksi.

Disclaimer. En vastusta sähköautoja millään tavalla, odottelen vaan edelleen sitä oikeaa itselleni. Pelkkä sähköinen voimalinja ei riitä perusteeksi, vaikka se erinomainen onkin.

Vai olenko vain tervaskanto nykymaailmassa, joka ei vain sopeudu muutokseen...tiedä siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
Omasta mielestä useassa sähköautossa on vikana paljonkin, en nyt puhu siis voimalinjasta. Jostain syystä monessa autossa on heitetty romukoppaan se vuosikymmenten evoluutio käytettävyydessä ja estetiikassa. Moni ratkaisu ei olisi tullut kysymykseenkään tavalliseen polttisautoon.

Otetaan pari esimerkkiä.

Vanteet, Jossain sähkiksissä on aivan järkyttävän näköisiä vanteita. ( mulamas aerodynaamiset ja säästävät energiaa ) Ei tuollaisia olisi kukaan halunut autoonsa muutaman vuosi sitten. Saako edes rahalla vaihdettua ?

Sisätilan näytöt ja hipaisukytkimet. Mielestäni esim ID3/ID4 in pilattu leikkiautomaisella mittaristolla. Sellainen pikkuinen mittari töröttää siinä kuskin edessä. Kuka olisi tuollaista kehdannut istuttaa vaikka Passatiin ?

Ja onhan ne monet sähköautot valitettavan "rumia", tehty hieman omituisen näköiseksi.

Disclaimer. En vastusta sähköautoja millään tavalla, odottelen vaan edelleen sitä oikeaa itselleni. Pelkkä sähköinen voimalinja ei riitä perusteeksi, vaikka se erinomainen onkin.

Vai olenko vain tervaskanto nykymaailmasa, joka ei vain sopeudu muutokseen...tiedä siitä.
Olen aivan samaa mieltä, joku Ioniq 5 on sisältä niin luotaantyöntävä kuin olla ja voi. Miksi niistä piti alkaa tekemään sellaisia hyperfuturistisen näköisiä ja unohtaa se käytettävyys aivan täysin. Tästä hyvänä esimerkkinä juuri tehty testi vanha Volvo vs. uudet autot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mielellään kaikki kuulisimme hyviä vaihtoehtoja täyssähköautoissa suunnilleen samassa hintaluokassa, joilla ajo on yhtä nautintoa.

Itse ajelen uutena 29000€ maksaneella Renault Zoella, ja ihan tyytyväinen olen ollut jopa päivittäisiin moottoritieajoihin, vakaampi ja hiljaisempi kuin esim. saman kokoluokan bensa-Toyota Auris. Takakontti on suht pieni (kyllä sinne normi lastenvaunu taiteltuna taitaa just ja just mahtua, tai Zoen neljät talvirenkaat tiukasti vieri viereen), ja jos taakse mahduttaa kolme aikuista, ovat kyllä ahtaasti.

Tietenkin sen puolesta olisi voinut ostaa vaikka 170.000€ Pörtsche Taycanin tms. jonka ajaminen olisi paljon nautinnollisempaa, mutta en raaskinut pistää niin paljon lisää rahaa auton hankintaan. Mieluummin olisin sillä lisärahalla ostanut omakotitalon Mäntsälästä tai Pielavedeltä tai mitä noita nyt on.
Tämän takia en maininnutkaan mistään muusta, koska ymmärrän että tuossa hintaluokassa ei ole vaihtoehtoja jos sähköauto pitää saada... Oma mielipide jälleen että omilla varoilla pitää elää sen mukaan miten ne riittää. Jos rahat ei riitä haluttuun sähköautoon niin sitten sähköauto ei ole vaihtoehto. Sama se on mielestäni kaikessa muussakin, jos etelän riessuun ei ole rahaa niin ei sinne silloin kannata lähteä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Valitettavasti tuossa hintaluokassa olevat uudet autot eivät taas itseäni kiinnosta. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa että en nissanin ja toyotan merkkien lisäksi muihin kauheasti henkilökohtaisesti luota.
Minullakin oli hyviä kokemuksia Toyotasta, siis luotettavuuden ja alhaisten huoltokustannusten osalta. Olisinkin mielelläni ostanut Toyotalta ensimmäisen sähköautoni (luottaen että laatu on sama siinäkin). mutta kun Toyota ei valmistanut sähköautoja, ei sitten. Pakko ostaa jonkun toisen sähkökikotin.

Hirvitti ostaa ranskalainen (sähkö)auto koska useita vuosia sitten olin haukkunut kaikki ranskalaiset autot rikkoutuviksi romukopiksi (kuulopuheiden perusteella, siskon veljen kaimallakin oli Peugeot joka kuulemma hajoili jatkuvasti, M.O.T.), mutta uskaltauduin lopulta, ajatellen että sähköautot ovat niin yksinkertaisia voimalinjaltaan jne. etteivät edes ranskalaiset voi munata niitä.

Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, mutta toisaalta se onkin vielä alle vuoden vanha. Jostain Youtuben brittiläisestä Zoe-koeajoarvostelusta olin ymmärtävinäni että Zoen tekniikka onkin pitkälti jostain ihan muualta kuin Renaultilta, olikohan Saksasta tai briteistä? En muista tarkasti mutta kyseinen arvostelija tarjosi kyseisen knoppitiedon.

No, nykyisin Toyotaltakin alkaa vihdoinkin saada sähköautoja, mutta olin vähän pettynyt siihen mitä se tarjoaa hintansa vastineeksi, eli se toimintamatka...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Tämän takia en maininnutkaan mistään muusta, koska ymmärrän että tuossa hintaluokassa ei ole vaihtoehtoja jos sähköauto pitää saada... Oma mielipide jälleen että omilla varoilla pitää elää sen mukaan miten ne riittää. Jos rahat ei riitä haluttuun sähköautoon niin sitten sähköauto ei ole vaihtoehto. Sama se on mielestäni kaikessa muussakin, jos etelän riessuun ei ole rahaa niin ei sinne silloin kannata lähteä.
Auton ostamisen motiivit toki ovat erilaiset. Esim. itselleni sähköauto alkoi olla ainoa vaihtoehto bensan ja dieselin hinnannousujen + pitkien työmatkojeni takia, en olisi ostanut diesel-mersua tai bemaria vaikka se olisi ollut kuinka unelma ajaa, sen ajaminen olisi vain maksanut minulle aivan liikaa.

Eli oli vähän niinku pakko ostaa täyssähköauto jossa on tarpeisiini tarpeeksi pitkä toimintamatka, mahtuu laillisesti viisi henkilöä sisään, ja hinta ei ole mielestäni aivan järjetön. Kaikki muu oli minulle valinnassa toissijaista.

Vähän huuli pyöreänä seuraan keskustelua missä kauhistellaan sähköautojen vanteiden ulkonäköä... siinäkö menee ajonautinto pilalle, eikä työpaikallekaan kehtaa ajaa väärännäköisillä vanteilla? Juu olen samaa mieltä että monet sähköautot ovat jollain tavalla aika oudon näköisiä (Zoe näyttää valkoiselta Kinder-munalta, VW ID.3 näyttää leluvieteriautolta varsinkin takaapäin, Tesla Y on kuin heliumilla pullistettu jne.), mutta minulle tuolla on suunnilleen yhtä paljon merkitystä kuin millaiset pyörät tai ulkomuoto pölynimurissani on. En valitsisi bensakäyttöistä pölynimuria vain sen takia että sillä on kauniimpi ulkomuoto ja linjakkaammat pyörät.

Kunhan se vie hyvin perille ja sopii muutenkin tarpeisiini, alles bueno sanoi ruotsalainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Itse ihmettelen vannekokoa näissä uusissa sähköautoissa. Jostain syystä koot ovat kovin kasvamaan päin, enkä oikein ymmärrä, että miksi. Aika isot jarrut mahtuu jo esim 17" vanteisiin, miksi pitää olla vaikka se 20", kun hinta lähtee täysin käsistä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Vähän huuli pyöreänä seuraan keskustelua missä kauhistellaan sähköautojen vanteiden ulkonäköä...
Auton ulkonäkö itselleni on ihan merkittävä tekijä auton valinnassa. Kun siihen sijoittaa merkittävän määrän rahaa, niin miksi ei voisi samamalla vaatia sitä, että se miellyttää myös omaa silmää. Rahallahan saa uusia vanteita, mutta ei ole mukavaa heti astella vannekauppaan ja laittaa lisää touhutonneja tiskiin.

Mutta ymmärärän myös sen, että joillekin auto on vain kulkuneuvo.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Olen aivan samaa mieltä, joku Ioniq 5 on sisältä niin luotaantyöntävä kuin olla ja voi. Miksi niistä piti alkaa tekemään sellaisia hyperfuturistisen näköisiä ja unohtaa se käytettävyys aivan täysin.
Eikö tuon Ioniqin käytettävyys sisällä ole nimenomaan autojen huippua kun tilaa on joka suuntaan melko reippaasti ja penkkejä pääsee siirtelemään edessä ja takana melko vapaasti jne.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Itse ihmettelen vannekokoa näissä uusissa sähköautoissa. Jostain syystä koot ovat kovin kasvamaan päin, enkä oikein ymmärrä, että miksi. Aika isot jarrut mahtuu jo esim 17" vanteisiin, miksi pitää olla vaikka se 20", kun hinta lähtee täysin käsistä.
Eihän noissa mitään järkeä olekkaan, jarrujen koko ei todellakaan ole merkityksellinen normisähköautoissa ja varmasti kaikkiin saisi riittävät jarrut 16-17" kiekoillakin.

Itse otan autoihin pienimmät vanteet mitä mahdollista ja sitten vähän korkeamman profiilin rengasta, saa pienemmän kulutuksen ja mukavamman kyydin pienemmällä melulla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Auton ulkonäkö itselleni on ihan merkittävä tekijä auton valinnassa. Kun siihen sijoittaa merkittävän määrän rahaa, niin miksi ei voisi samamalla vaatia sitä, että se miellyttää myös omaa silmää. Rahallahan saa uusia vanteita, mutta ei ole mukavaa heti astella vannekauppaan ja laittaa lisää touhutonneja tiskiin.

Mutta ymmärärän myös sen, että joillekin auto on vain kulkuneuvo.
Aikoinaan monia monia vuosia havahduin siihen että aina kun parkkiksella jäin miettimään että onpa siinä kauniin näköinen auto, yhdeksän kertaa kymmenestä se jostain syystä tuntui olevan Peugeot. Eli ainakin Pösö tuntui, ainakin aikoinaan, osaavan tehdä ulkomuodoltaan kauniisti erottuvia yksilöitä. (Pösön sähköauto puolestaan ei tuo samanlaisia viboja, mutta toisaalta ei se myöskään ole erityisen rumakaan, varsinkaan sähköautoksi.)

Siitä huolimatta, koska minulla oli siihen aikaan luulo että Pösöt ovat ongelmapesäkkeitä, ei tuolla ulkonäköedulla olisi ollut minulle mitään merkitystä. Ostin Toyotan koska uskoin sen olevan luotettava ja halpa huoltaa, ja arvaukseni osui maaliin (toisinkuin sitä edeltäneellä Volkkarilla joka oli kriisipesäke melkein koko sen ajan kun sen omistin, kriisistä toiseen).

Kyllä minulle kauniskin auto kelpaa, kunhan se ei maksa yhtään enempää kuin vastaava ruma auto, eikä ole myöskään muilta minulle tärkeiltä ominaisuuksiltaan (kuten luotettavuus) huonompi. Muussa tapauksessa valitsen sen rumemman vaihtoehdon, ei tässä missään lavatansseissa olla!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Tuo nyt on melko typerä testi. Ei kai ole yllätys, että auto jonka kuskin paikka näyttää lentokoneen ohjaamolta, jossa jokaiselle toiminnolle on oma nappinsa, niin on nopeampi (ei välttämättä kuitenkaan parempi) käyttää. Pidän itsekin fyysisiä näppäimiä parempana ratkaisuna tärkeimmille toiminnoille, mutta tuo Volvon ratkaisu on taas ylilyönti toiseen suuntaan. Uusi tyylisuunta ei myöskään ole pelkästään sähköautoja koskeva asia vaan ihan samaa on havaittavissa kaikissa autoissa, myös polttiksissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Sitä ihmettelen suuresti, että eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta miltä se auto näyttää? Itseäni ei edes ajatuksen tasolla kiinnosta tippaakaan vaikka esim. BMW IX kun se on niin järjettömän typerän näköinen tai vaikkapa VW id mallit. Itselleni se on yksi suurimmista kriteereistä autossa ja tähän lukeutuu myös ne vanteet. Minun silmääni ainoat vaihtoehdot , joita voisin edes harkita omistavani on Polestar 2, BMW i4 ja Porsche Taycan. Näistä rahkeet riitti Polestariin, johon joutuu sitten heti ostamaan uudet vanteet ja teippaamaan halutun väriseksi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Itse otan autoihin pienimmät vanteet mitä mahdollista ja sitten vähän korkeamman profiilin rengasta, saa pienemmän kulutuksen ja mukavamman kyydin pienemmällä melulla.
Sama. Profiililtaan mahdollisimman läskit renkaat mulle, kiitos.

En tiedä onko litteissä renkaissa muuta hyötyä kuin muka sportimpi ulkonäkö? Ei ole yhtä löysä tiukoissa kurveissa?

Formula-autoissakin on läskit renkaat, joten jos formulakuskeille kelpaa läskit renkaat, kelpaa minullekin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Sitä ihmettelen suuresti, että eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta miltä se auto näyttää?
Ei ainakaan sen vertaa että haluaisin siitä maksaa erityisesti ekstraa, tai tinkiä joistakin minulle oikeasti tärkeistä ominaisuuksista ulkonäön takia (joista hinta on yksi).

Tähän tuttu ja turvallinen pölynimurivertaus.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
En tiedä onko litteissä renkaissa muuta hyötyä kuin muka sportimpi ulkonäkö? Ei ole yhtä löysä tiukoissa kurveissa?
Mutkissa ja radalla on tietysti selvä etu matalaprofiilisista renkaista mutta normiajossa ei.

Formulat on vähän eri juttu, korkeaprofiiliset renkaat olivat sääntöperusteisia, ei mikään tiimien valinta. Tälle kaudellahan vanteet kasvoivat selvästi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Ottamatta muuten kantaa niin minusta ID 3 ja 4 ovat varsin "ok" ulkonäöllisesti.

Vaikea olisi kuvitella ulkonäön perusteella hankkivani Bemarin uusia jätti-grilli sähkiksiä tai Teslan Model 3/Y:tä.
Minä taas en ymmärrä mitä vikaa Tesla Model 3 ulkonäössä on (olen monilta muiltakin kuullut että se on muka oudon näköinen, jotain puhetta muumi-nokasta tms.). Minusta se on linjakkaan ja sporttisen näköinen, ihan ok auto. Toisinkuin moni muu sähköauto. Ehkä ainoa mikä 3:n ulkonäössä hieman häiritsee on että edestäpäin en jostain syystä erota minkä muotoinen se edes on, en erota kulmia samalla tavoin kuin normiautoissa.

Tesla Y puolestaan on vähän hassun näköinen, korkea heliumilla pullistettu, vähän kuin Renault Zoen isoveli tai pikemminkin isoisä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
172
Ottamatta muuten kantaa niin minusta ID 3 ja 4 ovat varsin "ok" ulkonäöllisesti.

Vaikea olisi kuvitella ulkonäön perusteella hankkivani Bemarin uusia jätti-grilli sähkiksiä tai Teslan Model 3/Y:tä.
No sanotaan ID mallien puolustukseksi sen verran, että "ihan ok" kun on luotu tyhjästä täysin uudet mallit ja joiden pitää näyttää nykyaikaisilta ja ei edes ole sorruttu laittamaan joka puolelle autoa sinisiä sähköyksityiskohtia ja salamoita ja töpselin kuvia.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
No sanotaan ID mallien puolustukseksi sen verran, että "ihan ok" kun on luotu tyhjästä täysin uudet mallit ja joiden pitää näyttää nykyaikaisilta ja ei edes ole sorruttu laittamaan joka puolelle autoa sinisiä sähköyksityiskohtia ja salamoita ja töpselin kuvia.
Minua jostain syystä on häirinnyt ID.3:n takapuoli, ikäänkuin sen takaluukkuun olisi liimattu joku irrallinen iso musta tai tumma muoviläpyskä, joka ei oikein tunnu sulautuvan auton muuhun ulkonäköön? Vaikea kuvailla, olen vain välillä ihmetellyt tuota...

Toisaalta ei se olisi minua estänyt ostamasta ko. autoa, varsinkaan koska en kyseistä muovihärpäkettä edes auton sisältä näe. Itseasiassa ostin sen puolesta vieläkin rumemman sähköauton, koska sen sai huomattavasti halvemmalla tinkimättä juurikaan tai ollenkaan toimintamatkasta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 170
Sähköautoissa> ulkonäköä määrää paljon ilmanvastus> Se pitää saada alas.

Vanteissa myös ilmanvastus pitää saada alas.

Jarrut pitää olla suht järeät kun on massaa.

Jäärät voi toki jatkaa haaveilua 15-16” mini vanteista.

Kannataa vain hyväksyä että ajat entiset ei palaa. Olen pahoillani mutta maailma muuttuu.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Jarrut pitää olla suht järeät kun on massaa.
Muista samaa mieltä mutta tarkennetaan nyt vielä että jarrujen koko ei selitä käytännössä mitään vanteiden kasvaneista koosta.

EDIT: Model S Plaidissa 410mm jarrulevyt (17" vanne = 435mm), Model S Performance 385mm levyt, ID4 Pro performance 340mm jne

ping @Mariini

EDIT2: ilmeisesti maailman suurimmat levyt on jossain Bentleyssä, 440mm
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 470
ID sarjassa on ainakin ihan ruikut verrattuna omaan F11 vahvistetuilla jarruilla, jossa pitää käytännössä olla 18" mahtuakseen. En huomannut katsoa millaiset Tessulla on, mutta epäilen vahvasti, ettei nekään 21" tarvitsisi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 993
Sähköautoissa> ulkonäköä määrää paljon ilmanvastus> Se pitää saada alas.

Vanteissa myös ilmanvastus pitää saada alas.
Tässäpä se ihmetyksen aihe onkin. Kyllä polttisautoissa on aivan samoille asioille on tarve. Ilmanvastus alas. Miksi se on tullut nyt niin tärkeäksi että ulkonäkö "pilataan" rumilla aerodynaamisilla ratkaisuilla ?

Kenties se rajallinen range ja lataamisen hitaus on vaikuttanut tähän. Palatanko normaalin kun akkujen kapasiteetti kasvaa ja lataaminen nopeutuu merkittävästi ? Silllon ei tarvitse optimoida kaikkea ihan vimpan päälle ?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Tässäpä se ihmetyksen aihe onkin. Kyllä polttisautoissa on aivan samoille asioille on tarve. Ilmanvastus alas. Miksi se on tullut nyt niin tärkeäksi että ulkonäkö "pilataan" rumilla aerodynaamisilla ratkaisuilla ?

Kenties se rajallinen range ja lataamisen hitaus on vaikuttanut tähän. Palatanko normaalin kun akkujen kapasiteetti kasvaa ja lataaminen nopeutuu merkittävästi ? Silllon ei tarvitse optimoida kaikkea ihan vimpan päälle ?
Alla olevassa videossa jotain osviittaa (alku suunnilleen oikeilta kohdilta). Joka tapauksessa: Polttiksessa vain 16-25% polttoaineesta saadaan käytettyä auton kuljettamiseen, kun sähköautossa luku on noin 87-91%.
Kuvitellaan, että ilmanvastusta nyt sitten parannetaan sekä polttiksessa että sähköautossa. Polttomottorissa parannus kohdistuu suuntaa-antavasti tuohon 16-25% osaan polttoaineen kulutuksesta, kun sähköautossa se kohdistuu tuohon 87-91% osaan sähkön kulutuksesta. Polttiksen heikon hyötysuhteen vuoksi ilmanvastuksen parantamisella ei saada aikaan vastaavia eroja kuin sähköautolla, missä siis syy miksi asia on erityisesti sähköautoissa niin tärkeä.

Asiaa voi havainnollistaa esim. vertailemalla sähkiksen ja polttiksen kulutusta peräkärryllä ja ilman. Polttiksella kuomukärry lisää kulutusta ehkä 20 %, kun sähköautolla kulutus voi omien kokemusteni perusteella nousta 50 %.

Miksi mainitsemaasi "normaaliin" palattaisiin? Vaikka kapasiteetti ja latausteho kasvaisivat, niin vähemmän kuluttava auto on aina parempi (1) käyttökustannusten, (2) rangen ja (3) lataustarpeen osalta. Toki eroja tulee jatkossakin olemaan, mutta eiköhän tavallisen kansan autoissa energiatehokkaat ratkaisut ole tulleet jäädäkseen.


 
Liittynyt
29.01.2021
Viestejä
59
Alla olevassa videossa jotain osviittaa (alku suunnilleen oikeilta kohdilta). Joka tapauksessa: Polttiksessa vain 16-25% polttoaineesta saadaan käytettyä auton kuljettamiseen, kun sähköautossa luku on noin 87-91%.
Kuvitellaan, että ilmanvastusta nyt sitten parannetaan sekä polttiksessa että sähköautossa. Polttomottorissa parannus kohdistuu suuntaa-antavasti tuohon 16-25% osaan polttoaineen kulutuksesta, kun sähköautossa se kohdistuu tuohon 87-91% osaan sähkön kulutuksesta. Polttiksen heikon hyötysuhteen vuoksi ilmanvastuksen parantamisella ei saada aikaan vastaavia eroja kuin sähköautolla, missä siis syy miksi asia on erityisesti sähköautoissa niin tärkeä.

Asiaa voi havainnollistaa esim. vertailemalla sähkiksen ja polttiksen kulutusta peräkärryllä ja ilman. Polttiksella kuomukärry lisää kulutusta ehkä 20 %, kun sähköautolla kulutus voi omien kokemusteni perusteella nousta 50 %.

Miksi mainitsemaasi "normaaliin" palattaisiin? Vaikka kapasiteetti ja latausteho kasvaisivat, niin vähemmän kuluttava auto on aina parempi (1) käyttökustannusten, (2) rangen ja (3) lataustarpeen osalta. Toki eroja tulee jatkossakin olemaan, mutta eiköhän tavallisen kansan autoissa energiatehokkaat ratkaisut ole tulleet jäädäkseen.


Just näin. Siis polttomoottorin hyötysuhde on huonoin osakuormalla pintakaasulla, ja kun siihen tulee vähän lisää ilmanvastuksesta, niin polttoaineen kulutus toki vähän nousee, mutta ei prosentuaalisesti niin paljoa kuin sähköautossa, koska polttomoottorin hyötysuhdekin nousee samalla vähän, vaikka on edelleen surkea sähkömoottoriin verrattuna.

Sama syy on taustalla siinä, että sähköauton rangeen auttaa enemmän nopeuden tiputus esim 100->80 kuin polttomoottoriauton kulutukseen.

Tosin "huonompiin" "turhaan kuluttaviin" autoihin saatetaan osassa malleja (segmentointi) mennä kyllä sähköautoissakin. Onhan polttomoottoriautojakin ollut bensapihejä ja bensarohmuja myynnissä samaan aikaan ja kummatkin menee kaupaksi, eri asiakasryhmille. Niitä rohmuja ostavat vaan ostaa nykyäänkin edelleen bensaa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Onko muuten mitään tilastoa millaisen keskiarvo-säästön saa kun (todellisen) ajonopeuden tiputtaa 100->80kmh? Isoimmat hyödyt tulee varmaankin niissä autoissa joissa on surkein ilmanvastus (huono kerroin ja iso pinta-ala) mutta onkohan tälle jotain keskiarvoa, Björnin videoista voisi ehkä löytyä.

Mutulla pudotuksen pitäisi olla selvästi suurempi kuin 20%
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Oma mutu Audi E-tron että 130->80kmh tiputus on noin 7-8kwh. Eli 80kmh kulutus 19-21kwh ja 130kmh 26-27kwh/100km.
E-tronihan tunnetusti on todella kova syöppö. Mutta prosentit varmaan aika samaa luokkaa.

Eikös se ilmanvastus nouse nopeuden neliöön? Joten siitä voi teoriaa laskea.

EDIT: Tämä siis lähes optimi oloissa, kesällä, reipas 20c, valoisaa ja kuivaa.
EDIT2: Tuli mieleen, että viime viikonloppuna vaimo painoi 160km motaria, hän yleensä ajaa cruisella 126-128 alueella. Lähdin tuon jälkeen käymään kaupassa niin mittari näytti 30kwh/100km.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
287
Tuo Bjornin Nio testi oli ihan mielenkiintoinen. Suomeen tuskin ihan heti tulee vastaavia asemia, kun ei täällä ole kiinalaisia sähköautojakaan markkinoilla. Tuommoinen systeemi poistaisi täysin sen pelon, että mitä jos akku hajoaa ja videon perusteella tuo autoilu akun vaihdolla voi olla yhtä nopeaa kuin polttomoottorilla. Valmistajat voisivat ottaa Niosta sen verran mallia, että akun vaihto olisi helpompaa, jos siihen vikaa tulee. Eli ei runkoon integroituja, ei helposti korjattavia akkupaketteja. Ehkä myös sellainen akun leasing voisi olla joillekin sopiva ratkaisu. Siinäkään vaihtoehdossa ei tarvitsisi stressata akun kunnosta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Tuo Bjornin Nio testi oli ihan mielenkiintoinen. Suomeen tuskin ihan heti tulee vastaavia asemia, kun ei täällä ole kiinalaisia sähköautojakaan markkinoilla. Tuommoinen systeemi poistaisi täysin sen pelon, että mitä jos akku hajoaa ja videon perusteella tuo autoilu akun vaihdolla voi olla yhtä nopeaa kuin polttomoottorilla. Valmistajat voisivat ottaa Niosta sen verran mallia, että akun vaihto olisi helpompaa, jos siihen vikaa tulee. Eli ei runkoon integroituja, ei helposti korjattavia akkupaketteja. Ehkä myös sellainen akun leasing voisi olla joillekin sopiva ratkaisu. Siinäkään vaihtoehdossa ei tarvitsisi stressata akun kunnosta.
Liisaisitko polttisautossa pelkän polttomoottorin? Sikäli samaa mieltä, että akun korjattavuus olisi hyvä asia jatkossakin. Riskipaikkoja ovat varmaankin akkua valvova elektroniikka, erilaiset sensorit ja jäähdytysjärjestelmä ja olisi suotavaa ettei koko akkua pidä romuttaa jos vaikka yksi akunhallintapiirikortti pimenee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 232
Viestejä
4 195 245
Jäsenet
70 877
Uusin jäsen
MikoThun

Hinta.fi

Ylös Bottom