Yleistä keskustelua sähköautoista

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 191
Paljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
737
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
202
Juu, moni lainannut viestiäni. En jaksa yksitellen vastata.

Varmaankin se noin on kuten moni vastasikin, että jobbarit/tuonti lisää käytettyjen määrää nopeasti. Sekä noita ilmoja jossa autoa ei vielä edes ole saatavissa.


Aikaisemmin myynnissä olevien määrä on indikoinut sen hetkistä tilannetta. Autoveron alennukset, yms. muutokset joku 15v(?) vuotta sitten. Korona alku, yms. Heilautti myytävien määriä nopeasti määriä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
253
mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
Tämä olisi oikein hyvä juttu. Itse vaan päättelin, että näinköhän tulee peltivanteilla kun tilauslapun rengaspaketin kulut oli 12xx EUR ja halvin aluvanne Elborn oli pari sataa enemmän (teräsvanne oli juuri tuo halvempi hinnastossa). Mutta 16”lla ainakin tuo HP:n kamppis-active pitäisi tulla.

Tuohon hankintatukihommaan tänne kuulostaa jotenkin suoraviivaisemmalle, että uuteen saa jonkun tuen ja se on siinä. Käytetyn kanssa menisi vähän säädöksi, jos miettii että ko. auton elinkaaren aikana se on voinut saada useita hankintatukia kuin vain yhden. Siis esim Saksassa ensin uutena, mitä jos sitten kannettu vaikka johonkin maahan välillä, tuet otettu ja vuoden päästä taas tänne ja uudelleen hankintatuet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
1 839
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
737
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
Tarkoitin siis sitä, että Model 3 LR ja Performance eroavat muista siinä mielessä, että vähän ajettuna ja lähes uutena sitä saa edullisemmin kuin uutta, mutta vaikeaa on löytää muista sähköautomalleista vastaavaa esimerkkiä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 676
Hankintatuki nosti vain autojen hintaa.
Varmaan riippuu tapauksesta. Varusteet huomioiden Audi Q4 oli lanseerauksen yhteydessä aikalailla euroopan halvin. Tuo hinta johtui pitkälti siitä, että halusivat sen hankintatuen alle.

Tommosen rajan asettaminen toimii kahteen suuntaan. Mä en yleisesti olisi tilannut 50k autoa, mutta tuommoinen raja pitkälti asetti budjetin siihen. Samaan aikaan, on vaikea mennä tosta yli kun ”menettää jotain”.

Vaikutus on silleen paska, että ihmiset joutuvat jättämään lisävarusteet ostamatta. Paremmat valot, kaistavahti yms lisäisi turvallisuutta, mutta hankintatuen myötä jäi ottamata.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
1 839
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 191
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
Tämä takia juuri kysyin tuota. Tuossa ylempänä keskusteltiin hankintatuesta ja minun mielestä käytetyille sähköautoille olisi oikea kannustin että tuota veroa ei perittäisi tai se hakemusta vastaan palauttettaisiin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
3 050
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Alvi menee jos alle 6kk ikäinen - käsittääkseni.

Ja ymmärsin myös siten että autoverovapaus koskee vain 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröityjä autoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
1 084
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Eikö riitä että lataustolpassa on esim. digitaalinäyttö joka näyttää kuinka paljon siihen mennessä on kWh kulutettu? Pitääkö saada nimenomaan puhelimeen tieto?

Ulkonäköseikkoihin en ota kantaa koska en tiedä minkä näköinen tolppa sinua miellyttää. Minusta kauneimpia ovat vaaleanpunaiset nonpareillein koristellut latausasemat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
 
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
25
Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
Saa perua maksutta, soveltavat etäkaupan säännöksiä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
308
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.

Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 544
Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.

Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
Auton päästä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
308
Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.

Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
1 084
Auton päästä.
Monilla pystyy, joillakin ei. Esim. mun Zoessa ei voi määrittää auton päästä, joten rajoitan latauspiuhalla (silloin kun sukosta lataan, type 2 AC toki saa tulla maksimi 22kW teholla jos latausasema sen verran suostuu antamaan).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 239
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Pelkkään tiedon lukuun toimii esim shelly 3em, jonka saa vaikka pelkkään pistorasiaan.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
115
Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.

Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?
Itsellä on ollut tuo Teslan laite käytössä jonkun aikaa, en voisi olla tyytyväisempi. Varsinkin, kuin aikaisempien ladattavien autojen kanssa ollut vain 1x16A superschuko käytössä. Suosittelen. Käytän auton päästä latauksen ajastusta, niin lataan vain öisin.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
74
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
928
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
No ei kai sitä miettiä tarvitse, vaan näppäilet vain exceliin arviot ajojen kustannuksista...
Minusta tuo 600€/kk kuulostaa kalliilta, mutta vaikea sanoa miten on kun ei tiedä kaikkia muuttujia tapauksessasi.
edit. Arvonalenema tietysti merkkaa paljon.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
74
Miksi bemari leasinkinä.
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.

Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
148
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.

Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
Noilla ajoilla ei kuulosta muutenkaan tuon hintainen auto mitenkään "järkevältä" ratkaisulta. Tällä viittaan siis siihen, että ehkä se auton mukavuus ja miellyttävyys korostuu sinulla. Ja viestien perusteella muutenkin vahva bias on bemaria kohtaan. Sen itsekin ottaisin mielelläni, jos vain tili antaisi myöden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
6 544
Riippuu ihan ajosta minkälaista autoa tarvitsee. BMW on kyllä paljon kivempi kuin Polle.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
74
Myönnetään etten ole autoa olla hankkimassa pelkästään tarve- tai järkiperustein. Näillä kilometreillä nykyinenkin bensa-auto ajaisi asiansa. Harmittaa lähinnä että hintalappua valinnalle on vaikea laskea. Päätöksen jälkeen perusteluthan löytyy takuulla :) Toivoisi silti että automarkkina palaa normaalimmaksi. Nykytilanteessa autojen teknologinen murros, inflaatio, taantuma, energian hinta ja autojen saatavuus sekä pitkät toimitusajat hankaloittaa hankintapäätöksiä.

Koeajoin i4:n ja Polestar2:n lisäksi Nissan Aryan, Tesla Model3:n, Ioniq 5:n. Ensin mainituista jompi kumpi tulee siis talvella pihaan.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
154
Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).

Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
Mistä tuo BMW:n leasinghinta on? Ja milloin tilattu, jos jo tilauksessa?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
3 050
36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.

Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?

Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
74
Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).

Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
357
Mercedes-Benz EQS SUV on saanut hinnat. Ei ihan halpa mutta ei niin kallis kuin luulin.
1660554184051.png
Toki tuohon pitäisi lisätä varmaan ainakin 30 000 eurolla lisävarusteita ennen tilaamista.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
627
36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.

Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?

Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
Polestarissa esim 3v tai määräaikaishuollot 50tkm asti huollot sisältyy hintaan.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
143
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
115
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
891
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 779
Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).

Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
199 256
Viestejä
3 576 909
Jäsenet
63 380
Uusin jäsen
Kaljapukki

Hinta.fi

Ylös Bottom