tavallinen viikari
Tukijäsen
- Liittynyt
- 04.04.2020
- Viestejä
- 1 191
Paljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
0% kunhan auto on ensirekisteröity 1.10.2021 jälkeen ja on min 6kk vanha.Paljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
Tämä olisi oikein hyvä juttu. Itse vaan päättelin, että näinköhän tulee peltivanteilla kun tilauslapun rengaspaketin kulut oli 12xx EUR ja halvin aluvanne Elborn oli pari sataa enemmän (teräsvanne oli juuri tuo halvempi hinnastossa). Mutta 16”lla ainakin tuo HP:n kamppis-active pitäisi tulla.mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.
Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..
edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
0 eurPaljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.0% kunhan auto on ensirekisteröity 1.10.2021 jälkeen ja on min 6kk vanha.
Tarkoitin siis sitä, että Model 3 LR ja Performance eroavat muista siinä mielessä, että vähän ajettuna ja lähes uutena sitä saa edullisemmin kuin uutta, mutta vaikeaa on löytää muista sähköautomalleista vastaavaa esimerkkiä.Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
Varmaan riippuu tapauksesta. Varusteet huomioiden Audi Q4 oli lanseerauksen yhteydessä aikalailla euroopan halvin. Tuo hinta johtui pitkälti siitä, että halusivat sen hankintatuen alle.Hankintatuki nosti vain autojen hintaa.
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Tämä takia juuri kysyin tuota. Tuossa ylempänä keskusteltiin hankintatuesta ja minun mielestä käytetyille sähköautoille olisi oikea kannustin että tuota veroa ei perittäisi tai se hakemusta vastaan palauttettaisiin.Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.
Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
Alvi menee jos alle 6kk ikäinen - käsittääkseni.Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
ALVin erotus, mikä vaatii aikamoista jumppaa.Alvi menee jos alle 6kk ikäinen - käsittääkseni.
Eikö riitä että lataustolpassa on esim. digitaalinäyttö joka näyttää kuinka paljon siihen mennessä on kWh kulutettu? Pitääkö saada nimenomaan puhelimeen tieto?olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.Mulla on 11kw varaus niin ilmeisesti siihen vois pistää esim tälläsen Wallbox Pulsar Plus -sähköauton latausasema, 3x32 A, 22 kW, Type2, 5 m, valkoinen 889,00 ?
Itselläkin ajankohtaista hommata laturia. Onko tässä kuormanhallintaa (ei Teslalle)?Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Ei ole integroituna. Vaatii väliin laatikon, jos sellaisen haluaa. Sen puuttuminen näkyy myös hinnassa. Kuormanhallinnan sisältävät ovat kalliimpia.Itselläkin ajankohtaista hommata laturia. Onko tässä kuormanhallintaa (ei Teslalle)?
Saa perua maksutta, soveltavat etäkaupan säännöksiä.Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Auton päästä.Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.
Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
Pystyy sen säätämään laitteestakin.Auton päästä.
Mutta se ei ole ihan niin smoothia.Pystyy sen säätämään laitteestakin.
Ei niinMutta se ei ole ihan niin smoothia.
Monilla pystyy, joillakin ei. Esim. mun Zoessa ei voi määrittää auton päästä, joten rajoitan latauspiuhalla (silloin kun sukosta lataan, type 2 AC toki saa tulla maksimi 22kW teholla jos latausasema sen verran suostuu antamaan).Auton päästä.
Pelkkään tiedon lukuun toimii esim shelly 3em, jonka saa vaikka pelkkään pistorasiaan.olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Itsellä on ollut tuo Teslan laite käytössä jonkun aikaa, en voisi olla tyytyväisempi. Varsinkin, kuin aikaisempien ladattavien autojen kanssa ollut vain 1x16A superschuko käytössä. Suosittelen. Käytän auton päästä latauksen ajastusta, niin lataan vain öisin.Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.
En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.
Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?
No ei kai sitä miettiä tarvitse, vaan näppäilet vain exceliin arviot ajojen kustannuksista...Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).
Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.Miksi bemari leasinkinä.
Noilla ajoilla ei kuulosta muutenkaan tuon hintainen auto mitenkään "järkevältä" ratkaisulta. Tällä viittaan siis siihen, että ehkä se auton mukavuus ja miellyttävyys korostuu sinulla. Ja viestien perusteella muutenkin vahva bias on bemaria kohtaan. Sen itsekin ottaisin mielelläni, jos vain tili antaisi myöden.Viime vuonna näytti siltä, että sähköautojen hinnat laskisivat tavalliseen tapaan, mutta sen jälkeen markkinat on mennyt sekaisin. Tilatessa kampanjatarjouksesta 600 euron kuukausimaksu 66000 euron autosta ei tuntunut niin kalliilta.
Ajoahan mulle ei tule kuin alle 15 tuhatta vuoteen, joten excelissä tuo arvonalenema on oleellinen. Mutta hinnanpudotuksen arviointi onkin nyt sitten arvailua. Kalliimpi ja kivempi BMW vai perus-Polle.. Tätä mä nyt mietin.
Mistä tuo BMW:n leasinghinta on? Ja milloin tilattu, jos jo tilauksessa?Pitäisi tässä piakkoin päättää otanko BMW i4 edrive40 yksityisleasingin hintaan 600€/kk vai ostanko omaksi Polestar 2 etuvedon (69kWh).
Molempia ajaneena (ja molemmat autot tilauksessa) on Bemari noista se parempi auto. Mietin lähinnä kuinka paljon kalliimmaksi tuon valinta kolmessa vuodessa tulisikaan, kun sähköautojen hinnat ei näytä laskevan normaalisti.
Eikös tätä ole nyt hieman hankala kommentoida tietämättä, mitä leasing-sopimus pitää sisällään.Ei 600€/kk kuullosta hirveän kalliilta ton hintaluokan autosta?
Missäs on Ariya koeajettavana?Koeajoin i4:n ja Polestar2:n lisäksi Nissan Aryan, Tesla Model3:n, Ioniq 5:n. Ensin mainituista jompi kumpi tulee siis talvella pihaan.
Polestarissa esim 3v tai määräaikaishuollot 50tkm asti huollot sisältyy hintaan.36kk, 600€/kk, 21600€ leasing-ajan kustannukset.
Paljonko i4:n (ovh ~60.000€) huollot on ensimmäisenä 3v aikana? Paljonko arvo laskee?
Enpä tiedä, itse en tuohon hintaan autoa liisaisi - varsinkaan sähköautoa jossa huoltojen tarve oletettavasti minimaalinen ensimmäisen 36kk ainana.
Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.Laturin spekseistä on vaikea tutkia miten sillä pystyy rajoittamaan ulkopuolisten latailua.
Viitataan mahdollisiin ohjelmistopäivityksiin ja sieltä tuleviin ominaisuuksiin. Sen löysin, että Teslaa ladattaessa osaa tunnistaa auton ja antaa vain sille virtaa. Mutta jos toinen auto pihassa on joku muu, niin ainakaan vielä ei taida sen tunnistamiseen taipua. Tägejä ei taida olla millä voisi latauksen ainoastaan sallia? Teslalle kysymyksiä laittaessa heiltä ei vastauksia ole tippunut.
Eli jos on muu kuin Tesla ja ostaa tuon, niin kuka tahansa voisi myös tulla lataamaan pihallesi, toki varmaan aika marginaalinen riski, että joku ajaisi toisen pihaan lataamaan, mutta on kuitenkin ja vaatisi johonkin lukolliseen tilaan asennuksen jos haluaisi varmistua ettei noin käy. Vai saako tuosta vielä jostain jonkun, ettei se lataa ennen hyväksyntää tms tyyppisen tilan?Ainakin laturin asetuksista pystyy säätämään, sallitaanko lataus vain Tesloille, vain sinun Teslalle, vai kaikille autoille.
Miksi sähköauton renkaat + vanteet olisivat erityisen kalliit? Tietty kun rengaskoot ovat 18” ylöspäin niin kyllähän se setti enemmän maksaa kuin golffin tai japsin hinnat-alkaen 16” paketti, mutta ei sen nyt niin stratosfäärisesti enempää pitäisi maksaa?Muistaakseni joskus kesäkuussa oli Ariyan koeajokiertue, jolloin sillä pääsi ajamaan 20 minuutin lenkin myyjän kanssa. Ajettavuus ja tilat tuntui hyviltä. Fiilispohjalta ei kuitenkaan puhutellut ja hinta oli kiveen hakattu (ilman rahoitustarjouksia).
Sähköautojen huolloille ei tarvitse laskea kummempaa hintaa lyhyellä omistajuudella, mutta yksityisleasingiin kuuluville talvirenkaille kyllä. Sähköautoille sopivat rengas- ja vannesetit on kovissa hinnoissa ja toivois että vielä useampi valmistaja sorvais sähköautoille sopivia vanteita.