Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
508
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle ;)
Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä. ;) Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
476
Löytyy vw:n tehtaan ohjeet, niin ei hirvitä. ;) Sinänsä tässä kaasuautossa ei ole muuta ihmeellistä kuin toinen polttoainejärjestelmä toisen rinnalla. Paineet ovat toki kovat, jos sieltä pullon kyljestä mitataan, mutta kukaan ei liene niin hullu, että noita ropaisi, jos siellä on paineet päällä. Ihan ohjeita lukemalla voi paineet laskea pois, siis ne jäännöspaineet, mitä pulloissa edelleen on, jos ne on ajettu tyhjiksi. Toki kiireistä johtuen ei ole aina aikaa kaikkea tehdä itse, mutta 90% tekniikasta on vanhaa tuttua.
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
46
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
46
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
536
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Kaikki milläänlailla kannatavat sähköautot ja plug in hybridit raahattu euroopasta ja jopa pidemmältäkin. Pieni vero ja isot tuotot. Tesloja tuotu paljon ja kaikenmaailman välimalleja kuten californian Fiat 500.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
476
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Silloinhan myytäisiin ei oota jos kysyntä ylittää tarjonnan. Nyt näyttää olevan ylitarjontaa. No ihan rehellisesti nuo vanhat Leaffit, yms. ei mikään hitti ole. Varmasti on kysytään "kunnon autoille"


Pitäisi pitemmältä ajalta pystyä tekemään vertailua vaihtuvuudesta, yms. ennen kuin sen suurempia johtopäätöksiä tekee.
Sillä aloitin tuota seuraamaan, kun polttoaineet hieman halventunut ja sähkö "kallista", sekä pelotellaan sähköpulalla ja hinnan noususta edelleen. Että alkaako miten näkymään tarjonnassa.
Nettiautossa näkyy olevan tällä hetkellä myynnissä 82345 ajoneuvoa.
Bensiini 37682
Diesel 32984
Sähkö 2804
Kaasu 376
Hybridi (kaikki) 8144
E85/bensiini 294

Sähköautojen 2804 lukumäärästä näkyy olevan noin 700kpl vm 2022, eli käytännössä uusia. Monet noista ei ole edes heti saatavilla, vaan autoliikkeiden mainoksia uusista tilattavista.
Jos rajaa haun vm. 2021 , niin löytyy:
sähkö 875
diesel 443
bensiini 1015
muita marginaalikäyttövoimia en viitsinyt edes katsoa tähän

Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Liekö nyt sähköautobuumissa osa laitettu myyntiin josko saisi paremman hinnan kuin uudena on maksettu. No en kyllä tiedä, eikä kyllä näistä nettiauton myynti-ilmoitusmääristä nyt kovin kummoisia johtopäätöksiä voi vetää.
Iso osa melkein uusista autoista Nettiautossa on liikkeiden tuomia tuontiautoja, joista osa ei ole vielä edes maassa. Toisaalta varmasti monia alusta asti Suomessa olleitakin autoja on laitettu myyntiin kun jopa voitolla saa menemään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
553
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
Akkutekniikka muuttuu kokoajan. Mooooonta erilaista tälläkin hetkellä kehitteillä. Vesiakku, hiilihappo, merilevä, solid state, solid hydrogen, suola, alumiini, litium-rikki jne.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
553
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Autojobbarit tuo niitä Euroopasta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
94
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:
Niille jotka vielä jahkailee tämä on selvä merkki, että nyt on korkea aika lyödä se 50kiloa tiskiin ja ostaa se sähkis... muuten on jäävä jalkamieheksi loppuiäksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 395


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Meinaat että rahvas tarkoittaa samaa kuin tyhmä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 395
Tällä viikolla aloin seuraamaan nettiauton "sähköautot" myynnissä olevien määrää.
Nyt on reilu 2800kpl myynnissä. Muutamalla kymmenellä lisääntynyt taas parin päivän aikana.

Muutenkin ihmetyttää sähköautojen suuri määrä myynnissä olevista, kun suhteuttaa siihen kuinka vähän sähköautoja on rekisterissä verrattuna polttomoottoriautoihin.

Miksi sähköautoja on suhteessa enemmän myynnissä kuin muita?

Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.


Toki käyttövoiman "sähkö" alla löytyy sellaisia, joissa ilmoituksen käyttövoima on valittu väärin, mutta nopealla vilkaisulla on aika marginaalinen osa.
Iso osa niistä myynnissä olevista sähköautoista on käytännössä vaan ilmoituksia että meiltä voi tällaisen sähköauton tilata, toimitus sitten kun tehtaalta sellainen saadaan.

Aika hankala nettiautossa saada haarukoitua se niin että listaa vain olemassa olevat autot jotka saa heti.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
508
Itse en kyllä uskaltaisi moisella vekottimella ajaa, sitä kun ei tiedä milloin se räjähtää. Usein onkin motarilla jännittänyt suunnattomasti kun saanut kaasuauton näköpiiriin.
Niin no... Jätän tämän lyhyeksi, koska menee ot, mutta uskallan väittää, että oma autoni on lähes satavarmasti paremmassa kunnossa, kuin useimmat autot liikenteessä. Nimimerkillä huollan autoani lentokonetyyliin osien teknisen eliniän mukaan, en vasta sitten kun ne menevät rikki. Esim. kesällä uusin kaikki jarrulevyt, palat, kannakkeet ja satulat. Käytin VW:n alkuperäisiä osia taikka Aten osia. Joka ainoa komponetti on asennettu täsmälleen virallisten ohjeiden mukaan ja oikeilla kiristysmomenteilla. Kaikki pultit uusin tuoreisiin. Sama metodologia kaikissa kohteissa autossa. En missään nimessä ryhtyisi mihinkään sellaiseen huoltotoimenpiteeseen, jota en voisi toteuttaa täsmälleen oikeiden proseduurien mukaisesti.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
579


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.

Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!

Mutta joo, pois hankintatuki ja annetaan markkinoiden päättää. Samalla voitaisiin mielestäni luopua kokonaan asuntolainojen verovähennysoikeudesta (josta kai ollaankin asteittan luopumassa?), ja asumistuesta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
579
Paljon on myös vähän ajettuja melkein uusia. Eikö maistunut vai mikä? Tuskin kaikki on mitään esittelyautoja, tms.
Ainakin tai varsinkin jos ovat vähänajettuja Tesloja, veikkaan aika suuren osan olevan Saksasta tuotuja.

Sillä on tehty bisnestä että Saksassa (myös yli 50000€ hintaiselle) sähköautolle on saanut varsin mojovan hankintatuen, joten Saksassa kannattaa ostaa (tai liisata jonkun toisen käyttöön) upouusi sähköauto joksikin aikaa, napata iso hankintatuki, ja sitten myydä Suomen kaltaiseen maahan missä hankintatuki on paljon alhaisempi tai sitä ei saa ollenkaan (yli 50000€ hintaiselle autolle).

Tarina jopa kertoo että Saksassa olisi tarjottu uusia Tesloja ilmaiseksi liisauskäyttöön, ja ne sitten myydään myöhemmin Suomeen voitolla.

Saksan valtio on herännyt tuohon porsaanreikään ja on kai alkanut suitsia toimintaa pidentämällä käyttöaikaa (Saksassa) ennenkuin sille saa hankintatuen, ja kai sielläkin ollaan hankintatuesta jossain vaiheessa luopumassa.

Se oli suomalaisille sähköautonostajille aika hyvä diili, pääsevät edes jonkin verran hyötymään saksalaisesta avokätisestä hankintatuesta. Ja tietenkin tahot jotka vetävät siitä välistä vähän voittoa myymällä vähän käytetyn ja hankintatuetun auton Suomeen.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
343
Koko sähköautotuki oli aika plääh, sellainen ideologinen pläjäys mistä ei tullut kenellekään kuin paha mieli. Kai jotkut poliitikot pääsivät sillä patsastelemaan että katsokaas me pyrimme saamaan ihmiset ostamaan nollapäästöisiä autoja.

Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!

Mutta joo, pois hankintatuki ja annetaan markkinoiden päättää. Samalla voitaisiin mielestäni luopua kokonaan asuntolainojen verovähennysoikeudesta (josta kai ollaankin asteittan luopumassa?), ja asumistuesta.
Ja käytetyn sähköauton ostaja ei saanut mitään tukea vaikka vaihtoi ilmastoystävällisempään kulkineeseen. En sinänsä ymmärtänyt tuota miksi se tuki oli/on vain uuteen autoon.
Kyllähän jonkinlainen tukimuoto käytetyn ostajallekin laskisi kynnystä siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Ehkä siirtymää olisi tapahtunut vielä nopeammin, kun se olisi ollut rahallisesti houkuttelevampaa. Saahan etanoli ja kaasukonversioistakin tuen 1tuki/omistaja/vuosi. Mutta päätösten taustalla useimmin politiikka kuin ilmastoystävällisyys tai kansalaisten hyvinvointi.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 195
Vähän arvon pitäisikö vielä kysellä voisiko kattokaiteita enää tässä vaiheessa lisätä tilaukseen. Sivussa olen jo ehtinyt hommata orggis-17" alut, jos jumppaisi vähän renkaita kun HP-kamppiksessa taitaa tulla talvisetissä pelti-16"t.
Miettisin myös kaiteita mutta ne eivät ole tarpeelliset kun siellä on paikat telineille kuitenkin (muutamalta valmistajalta sai, ei kuitenkaan thule/mb). Ja kaiteet lisää ilmanvastustusta joka syö rangea. Toki onhan ne kaiteet paremmat jos paljon käyttää, itsellä kerran irtosi tuollainen ei-kaide kiinnitys.

Tuleeko sieltä tosiaan peltivanteet? No mikäs siinä. Pysyisin ihan mukavuus syistä 16 tuumaisissa vaikka tuskin tuossa kovin iso ero on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 533
Ja käytetyn sähköauton ostaja ei saanut mitään tukea vaikka vaihtoi ilmastoystävällisempään kulkineeseen. En sinänsä ymmärtänyt tuota miksi se tuki oli/on vain uuteen autoon.
Kyllähän jonkinlainen tukimuoto käytetyn ostajallekin laskisi kynnystä siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Ehkä siirtymää olisi tapahtunut vielä nopeammin, kun se olisi ollut rahallisesti houkuttelevampaa. Saahan etanoli ja kaasukonversioistakin tuen 1tuki/omistaja/vuosi. Mutta päätösten taustalla useimmin politiikka kuin ilmastoystävällisyys tai kansalaisten hyvinvointi.
Siitähän oliskin tullut kunnon ikiliikkuja, kun käytettyynkin olisi saanut tukea :D
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
1 615
Paljon järkevämpää Suomen valtion talouden kannalta ja muutenkin olisi ollut että Suomessa ei olisi ollut ko. hankintatukea ollenkaan, vaan suomalaiset olisivat ostaneet entistä enemmänkin Saksasta tuotuja vähän käytettyjä Tesloja yms. joihin on leivottu Saksan valtion paljon avokätisempi hankintatuki sisään. Suomalaiset autonostajat olisivat voittaneet ja saksalaiset veronmaksajat maksaneet, jeeee!
On niitä taidettu tässä alkuvuoden aikana tuodakin...

IMG-20220806-WA0000.jpg
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
891
Miettisin myös kaiteita mutta ne eivät ole tarpeelliset kun siellä on paikat telineille kuitenkin (muutamalta valmistajalta sai, ei kuitenkaan thule/mb). Ja kaiteet lisää ilmanvastustusta joka syö rangea. Toki onhan ne kaiteet paremmat jos paljon käyttää, itsellä kerran irtosi tuollainen ei-kaide kiinnitys.

Tuleeko sieltä tosiaan peltivanteet? No mikäs siinä. Pysyisin ihan mukavuus syistä 16 tuumaisissa vaikka tuskin tuossa kovin iso ero on.
mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 136
Paljonko noista käytetyistä menee autoveroa yms. Siis niistä oikeasti käytetyistä, eikä niistä justiinsa 6 kk käytetyistä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
700
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
46
Juu, moni lainannut viestiäni. En jaksa yksitellen vastata.

Varmaankin se noin on kuten moni vastasikin, että jobbarit/tuonti lisää käytettyjen määrää nopeasti. Sekä noita ilmoja jossa autoa ei vielä edes ole saatavissa.


Aikaisemmin myynnissä olevien määrä on indikoinut sen hetkistä tilannetta. Autoveron alennukset, yms. muutokset joku 15v(?) vuotta sitten. Korona alku, yms. Heilautti myytävien määriä nopeasti määriä.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
209
mun mielestä oli 17” alut, ainakin talvirenkaatkin oli sellaisille laitettu.

Jos ois saanu valita niin oisin ottanut peltivanteet ja pölykapselit..

edit: elborn 16” alut pitäis olla talvirenkaissa, ja muistaakseni sama ole oletuksena alla.
Tämä olisi oikein hyvä juttu. Itse vaan päättelin, että näinköhän tulee peltivanteilla kun tilauslapun rengaspaketin kulut oli 12xx EUR ja halvin aluvanne Elborn oli pari sataa enemmän (teräsvanne oli juuri tuo halvempi hinnastossa). Mutta 16”lla ainakin tuo HP:n kamppis-active pitäisi tulla.

Tuohon hankintatukihommaan tänne kuulostaa jotenkin suoraviivaisemmalle, että uuteen saa jonkun tuen ja se on siinä. Käytetyn kanssa menisi vähän säädöksi, jos miettii että ko. auton elinkaaren aikana se on voinut saada useita hankintatukia kuin vain yhden. Siis esim Saksassa ensin uutena, mitä jos sitten kannettu vaikka johonkin maahan välillä, tuet otettu ja vuoden päästä taas tänne ja uudelleen hankintatuet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
1 615
Näyttää siltä, että Model 3:n ylitarjonta näkyy jo hieman hinnoissakin. Vähän ajettua, uutta vastaavaa noin vuoden ikäistä tai nuorempaa autoa on tarjolla uutta edullisemmin, mutta tämä sääntö näyttäisi pätevän vain LR- ja Performance-malleihin.
edit: vähän ajetut vm 21-22 takavetoiset pyörivät 52-54 ke:n luokassa. Uuden saisi noin 54 000 eurolla.
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
700
Model 3 LR:n (lähes uuden) hinta on pysynyt Suomessa lähes paikoillaan koko vuoden. Saksassa sen sijaan hinnat ovat nousseet noin 5000€ vuoden alusta.
Tarkoitin siis sitä, että Model 3 LR ja Performance eroavat muista siinä mielessä, että vähän ajettuna ja lähes uutena sitä saa edullisemmin kuin uutta, mutta vaikeaa on löytää muista sähköautomalleista vastaavaa esimerkkiä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 364
Hankintatuki nosti vain autojen hintaa.
Varmaan riippuu tapauksesta. Varusteet huomioiden Audi Q4 oli lanseerauksen yhteydessä aikalailla euroopan halvin. Tuo hinta johtui pitkälti siitä, että halusivat sen hankintatuen alle.

Tommosen rajan asettaminen toimii kahteen suuntaan. Mä en yleisesti olisi tilannut 50k autoa, mutta tuommoinen raja pitkälti asetti budjetin siihen. Samaan aikaan, on vaikea mennä tosta yli kun ”menettää jotain”.

Vaikutus on silleen paska, että ihmiset joutuvat jättämään lisävarusteet ostamatta. Paremmat valot, kaistavahti yms lisäisi turvallisuutta, mutta hankintatuen myötä jäi ottamata.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
1 615
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 136
Kyllä vanhemmista pitää maksaa edelleen eli noista ennen 1.10.2021 ensirekisteröidyistä.

Vero on ~1500€ normihintaisissa autoissa.
Tämä takia juuri kysyin tuota. Tuossa ylempänä keskusteltiin hankintatuesta ja minun mielestä käytetyille sähköautoille olisi oikea kannustin että tuota veroa ei perittäisi tai se hakemusta vastaan palauttettaisiin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 428
Ei kai sähköautosta autoveroa joudu maksamaan enää missään tilanteessa. Nehän vapautettiin autoverosta kokonaan, niin kai tuo koskee yhtälailla myös käytettyjä autoja.
Alvi menee jos alle 6kk ikäinen - käsittääkseni.

Ja ymmärsin myös siten että autoverovapaus koskee vain 1.10.2021 jälkeen ensirekisteröityjä autoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
579
olis 11kw laturille tarvetta kotiin, mistäs löytys joku mobiiliappi lisäksi mistä näkis tolpan sähkönkulutuksen yms? ulkonäöstä plussa
Eikö riitä että lataustolpassa on esim. digitaalinäyttö joka näyttää kuinka paljon siihen mennessä on kWh kulutettu? Pitääkö saada nimenomaan puhelimeen tieto?

Ulkonäköseikkoihin en ota kantaa koska en tiedä minkä näköinen tolppa sinua miellyttää. Minusta kauneimpia ovat vaaleanpunaiset nonpareillein koristellut latausasemat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 235
Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
 
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
20
Yritin kaivella mutta en äkkiseltään löytänyt: tietääkö joku millaiset toimitusehdot Polestarilla on peruutusten suhteen? Jos nyt tilaa auton mutta tulee katumapäälle ennen kuin auto löytää tiensä perille, niin saako perua maksutta (kuten ilmeisesti Teslan kanssa?)
Saa perua maksutta, soveltavat etäkaupan säännöksiä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
298
Halvemmalla pääset kun ostat TWC v3. 3. Sukupolven seinäliitin. Voit ladata sillä muitakin, kuin Tesloja.
Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.

Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 804
Itsellänikin laturin hankinta ajankohtainen. Päätymässä kiinteään, kun puolen vuoden käyttökokemusten perusteella en nää tarvetta 3-vaihe pistokemallille.

Kysymys: Onko tässä jollakin tapaa virran säätö (sovelluksella, bluetooth, wifi)? Esim. 8-16A välillä?
Ilman kuormanhallintaa pärjään jos virran pystyy säätämään. Harvoin on tilanne, että tarvisi 11 kW ladata.
Auton päästä.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
298
Okei, eli onnistuu ilmeisesti tuosta Teslan laitteesta. Tuo kyllä kiinnostaa hinnan puolesta, turhaanpa sitä maksaa ylimääräsiä. Lisäksi ulkonäkö fiksu ja latauspiuha pitkä, niin mahtuu kiertämään autoa.

En ainakaan äkkiseltään löytänyt Niro -20 mallista tehon säätöä. Toki, tuossa ei ole kuin yksivaihelataus niin tehoa vie kuitenkin sen 3,6 kW vain.

Marraskuussa tulee Ioniq 5, siinä varmaan on auton päässä tehon säätö?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 475
Viestejä
3 287 557
Jäsenet
59 145
Uusin jäsen
Tjerffi

Hinta.fi

Ylös Bottom