Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
360
Itse olen miettinyt tämän auton hallinnan siltä kantilta että mitään et saa hautaan mukaan.

Se on hyvä sitten 65na pullistella kun on 500k tilillä ja edelleen ajan paskalla Nissan Sunnnylla.

Jos miulla on kuollessa yli 10k tilillä niin koen epäonnistuneen.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
674
Jospa laittaisi kohta puoliin kolmannen sähköauton tilaukseen, kun toisen toimitus lähestyy. Vuoden päähän on todella vaikea ennustaa joten pitäisi olla jonkinlainen varavaihtoehto.
Millä merkeillä on halvat tilauksen peruutuskulut vai onko millään?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
719
Jos vertaa samanarvoisia autoja niin sähköautolla ajaminen on aina kannattavampaa. Toki jos vertaa vaikka 500 euron vuoden leimalla olevaa polttista ja uutta sähköautoa niin silloin hankintakulut saattavat olla monille liian isot.
No yleisesti ottaen sähköautot ovat nykyisin edelleen huomattavan paljon kalliimpia kuin "vastaavantasoinen" polttisauto, ja käytettyjen markkinoilla tilanne on vieläkin huonompi. Omassa tapauksessani arvelin pikaisesti että sähköauton hankinta tuli 10000€ kalliimmaksi kuin vastaavan bensa-auton hankinta, mutta katsoin sen varsinkin pidemmällä tähtäimellä kannattavaksi pitkien työmatkojeni takia.
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
231
Minun nähdäkseni tämä poikkeustilanne on oikeastaan jatkunut vasta reilun vuoden ajan. Näkökulmasi voi olla oikea, mutta kun puhutaan +50t€ autosta ja jos rahaa ei ole aiemminkaan laittanut autoon noin paljon, ei mielestäni ole lainkaan vahingollista tutkia asiaa useammalta kantilta. Nykyiseen poikkeustilanteeseen vertaaminen on vähän niin ja näin, koska kukaan meistä ei voi tietää, jatkuuko tilanne tällaisena vai mihin se muuttuu. Esimerkiksi jos Keski-Euroopassa iskee talvella todella paha energiakriisi ja valtava määrä ihmisiä joutuu kilometritehtaalle, autojen myynti ottaa aivan välittömästi todella paljon osumaa. Jos ja kun tämä sitten heijastuu yleisestikin talouden kysyntään, inflaatio ainakin autoissa hellittänee ja yhdistettynä vähäisempään kysyntään, voi tilanne myös sähköautojen osalta siirtyä normaalimpaan suuntaan.
Kun itse tilailin kesällä -21 sähköautoa, ei ollut tietoakaan tuotanto/komponenttiongelmista ja tosiaan näillä kulmilla vuosi sitten tuli ensimmäiset päivitykset, että pikkasen toimitus voi venyä joulukuulta. Sitten aika perään kyselyä voiko ruksitella pois langatonta mobiilin latausta yms. Mutta vasta marraskuussa virallisemmin tuli update, että joo nyt menee pitkäksi kunnolla. Veikkaan, että vähintään ensi vuosi menee samalla moodilla tapahtui sitten mitä tahansa energiapuolella.

Ja sellainen huomio, että jos tulevana talvella iskisi energiakriisi niin silloin hyvin todennäköisesti ne autojen tuotantolinjatkin on stau. Eli ei paljon uusia edes saisi tuotantoputkeen ja myydä ei edes pystytä jonoon, joten käytettyjen sähkisten hinnat mihinkään laske.

Model S tai e-Golfin hinnan muutokset historiassa on enemmänkin synkkausta yleiseen tarjontaan, myynnin statseihin ja kilpailutilanteeseen. Varmasti tämä on edessä joskus tulevaisuudessa taas, mutta ei kyllä lähivuosien aikana (pl. HP-pösöcaset).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
719
Lähinnä mietteissä huolettomuus tuon leasingin kanssa nykyisin aika vanha bensa laite alla. Toki jollain liikkeillä oli myös näitä 12kk diilejä että autoa maksettiin kk maksuilla tuo aika ja sen jälkeen autoliike osti sen sovittuun hintaan pois. Tälläisessä kiehtoisi huolettomuus ja arvon alenemaa tai muuta ei tarvitsisi miettiä, samoin ei juuri haittaisi jos auto ei olisi hirveästi mieleen esim 2kk jälkeen kun siitä pääsisi vuodessa eroon. Sähköautot tekniikkana toki myös kiinnostaa ja tietty latauksen hoitaminen työpaikalla.

Toki vanhalla bensalla jatkaminen se rahallisesti järkevin vaihtoehto lienee, varsinkin kun tämä sähköautojen saatavuus ja hinta homma on lähtenyt vähän laukalle.
Ok vähän sama tilanne kuin minulla että uuteen kulkineeseen oli joka tapauksessa halu ja tarvekin siirtyä. Minulla tosin vaakakupissa painoi paljon suurempi vuotuinen kilometrimäärä, halusin eroon useiden satasten kuukausittaisista polttoainekuluista.

Kun muutama vuosi sitten aloin ekan kerran harkita uudempaan tai ainakin parempaan vaihtoa, kuvittelin hankkivani jonkun hyväkuntoisen käytetyn diesel-Volvon tai -Mersun tai miksei -Skodankin, eli vaihtaisin isompaan. Vaihdoin sittenkin ehkä jopa hieman pienempään (no ainakin kapeampaan) sähköautoon, LOL. Onneksi on kuitenkin edelleen riittänyt tiloiltaan tarpeisiini, haaveilin vaan isommasta autosta jossa ei alkaisi ketään ahdistaa.

Muuten tilat riittävät mutta valitettavasti isohko sähköpotkulautani ei aivan mahdu takakonttiin, senteistä kiinni. Ainoa mihin se mahtuisi olisi rumasti pystyyn pelkääjän istuimen paikalle, ja siihenkin vaivoin. Olisin mielelläni ottanut sen mukaan esim. Tallinnan-matkallemme (jonne menimme autolla), ja tuossa tulisi myös yksi toinenkin pidempi reissu syyskuussa jonne mielelläni ottaisin sen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
719
Ei kai kaikki päätä kulkuneuvojansa vain sen mukaan millä on halvinta ajaa?
Ilmeisesti ei, siksi kysyinkin. Se myös antaa osviittaa millaista sähkökulkinetta halajaa, esim. jos haluaa Tesla Model S Plaid suorituskykyä niin sitten varmaan turha miettiä Seat Mii:tä tai Renault Zoe:a vaihtoehdoksi, tai edes VW ID.3.

Minulle tärkein syy sähköauton hankinnalle oli kyllä polttoainekuluissa säästö. Jos esim. nyt työpaikkani siirtyisi lähelle kotiani, miettisin tarkasti voisinko luopua autosta kokonaan ja myydä sähköautoni pois vielä suht hyvään hintaan, tai jos koen että tarvitsen autoa joskus harvemmin, ehkä sitten joku halvempi bensa-auto tilalle. (Veikkaan kuitenkin että päätyisin pitämään sähköauton, koska olen tottunut siihen ja tuli latauspaikkakin hommattua ja ja ja...).

Ehkä toissijaisaisina pointtina sähköautolle minulla oli että ihan kivahan se on ettei tule mitään pakokaasuja eli hiukkaspäästöjä (vaikka se vaikuttaakin enemmän jalankulkijoihin ja takanani ajaviin, kuin minuun), ja "vaihteettomuus" myös kiinnosti kun entinen autoni oli manuaalivaihteinen.

Ilmastonmuutosaspektia ei sähköautonhankinnassani ollut ollenkaan. Minulle on aivan sama vaikka dinosaurukset ja mammutit olisivat kuolleet autojen pakokaasupäästöjen takia, se ja sama. Ilmastonmuutos schilmastonmuutos, pyh.
Siksi minulle on myös yhdentekevää vaikka joku pystyisikin aukottomasti todistamaan että sähköauton elinkaaripäästöt olisivat kymmenkertaiset diesel-traktoriin tai bensamönkijään verrattuna, mitä väliä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
399
Jospa laittaisi kohta puoliin kolmannen sähköauton tilaukseen, kun toisen toimitus lähestyy. Vuoden päähän on todella vaikea ennustaa joten pitäisi olla jonkinlainen varavaihtoehto.
Millä merkeillä on halvat tilauksen peruutuskulut vai onko millään?
Polestarilla ei maksanut mitään. 2 kk oli ollut tilaus sisällä, kun peruin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 616
Kukaan täällä saanut vielä Hullut Päivät Pösöä (HPP)? Tai saanut jotain tietoa tuotantoonmenosta/toimitusaikatauluista edes.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 578
Jospa laittaisi kohta puoliin kolmannen sähköauton tilaukseen, kun toisen toimitus lähestyy. Vuoden päähän on todella vaikea ennustaa joten pitäisi olla jonkinlainen varavaihtoehto.
Millä merkeillä on halvat tilauksen peruutuskulut vai onko millään?
Siis mitä tällä tavoitellaan, en ymmärrä? Tarvitset kolmannen auton, vai haluat tilata vain varalta jos joku toimitus viivästyy?
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
40
Kukaan täällä saanut vielä Hullut Päivät Pösöä (HPP)? Tai saanut jotain tietoa tuotantoonmenosta/toimitusaikatauluista edes.
Oma auto on viime viikolla tullut Suomeen ja ollut maahantulotarkastuksessa. Aikaa menee lähinnä siihen, että se saataisiin kuljetettua auto jälleenmyyjälle. Facessa paljon viestejä ihmisiltä jotka saaneet omansa. Oman auton toimitusaikatauluksi laitettiin alun perin heinä-elokuu. Tilattu 24.3. päivällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
No yleisesti ottaen sähköautot ovat nykyisin edelleen huomattavan paljon kalliimpia kuin "vastaavantasoinen" polttisauto, ja käytettyjen markkinoilla tilanne on vieläkin huonompi. Omassa tapauksessani arvelin pikaisesti että sähköauton hankinta tuli 10000€ kalliimmaksi kuin vastaavan bensa-auton hankinta, mutta katsoin sen varsinkin pidemmällä tähtäimellä kannattavaksi pitkien työmatkojeni takia.
No sehän riippuu aivan täysin autotyypistä.
Mersun, bemarin, audin, porschen tapauksissa esim sähköauton hinta on monesti alle puolet vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna, koska vähän isommissa koneissa päästöt kevyesti tuplaavat auton hinnan.
Onhan ihan jo vaikka golffi paljon kalliimpi kuin id3 jos otat golffin 300 heppasella koneella.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
674
Siis mitä tällä tavoitellaan, en ymmärrä? Tarvitset kolmannen auton, vai haluat tilata vain varalta jos joku toimitus viivästyy?
No jos markkina jatkuu näin hyvänä vielä vuoden, niin tienaan yhden auton ostolla mukavasti kun myyn sen pois aina vuoden käytettynä. Eli kun lokakuussa myyn nykyisen ja ostan uuden, voisin laittaa tilauksen jo seuraavasta sisään. On sitten taas uusi auto odottamassa vuoden päästä.

Lueskelin että noin reipas pari tonnia olisi kaupan purku, kun puhutaan noin 50t€ autosta. Eli jos markkina sulaa täysin ja käytettyjen arvostus romahtaa, niin ei ole paha rasti perua kauppoja. Kauppakirjaan ei vaan saa tulla mainintaa erikoistilausauto.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 578
No jos markkina jatkuu näin hyvänä vielä vuoden, niin tienaan yhden auton ostolla mukavasti kun myyn sen pois aina vuoden käytettynä. Eli kun lokakuussa myyn nykyisen ja ostan uuden, voisin laittaa tilauksen jo seuraavasta sisään. On sitten taas uusi auto odottamassa vuoden päästä.

Lueskelin että noin reipas pari tonnia olisi kaupan purku, kun puhutaan noin 50t€ autosta. Eli jos markkina sulaa täysin ja käytettyjen arvostus romahtaa, niin ei ole paha rasti perua kauppoja. Kauppakirjaan ei vaan saa tulla mainintaa erikoistilausauto.
Okei joo nyt ymmärrän.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 478
Ennemmin uskoisin etta parin vuoden sisalla ne ihmiset jotka ovat valmiita maksamaan kaytetysta uuden hinnan ovat saaneet sahkoautonsa ja heilla on aikaa odotella uutta kaupasta vuoden paivat, Eli autoja ei tule saamaan juurikaan paremmin mutta ne jotka haluavat vakisin ostaa loppuvat.
 
  • Tykkää
Reactions: mie

mie

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
124
Ja sellainen huomio, että jos tulevana talvella iskisi energiakriisi niin silloin hyvin todennäköisesti ne autojen tuotantolinjatkin on stau. Eli ei paljon uusia edes saisi tuotantoputkeen ja myydä ei edes pystytä jonoon, joten käytettyjen sähkisten hinnat mihinkään laske.
Energiakriisin iskiessä niin kovaa, että autotehtaita pitää sulkea, se tulee aiheuttamaan mukanaan myös melkoisen laman. Talouden hiipuessa autokauppa kokee kovimman laskun, kun ihmiset ensimmäisenä lopettavat kalliiden kulutustuotteiden oston ja peruvat jo tilattuja tuotteita. Tämä sama kaava on nähty monet laskusuhdanteet, että kuluttajat alkavat välttelemään pääoman sitomista kalliisiin tuotteisiin ja jatkavat sitkuttelua vanhalla. Toisaalta lama ja inflaatio tekevät melkoista tuhoa ja entistä harvemmalla on yksinkertaisesti varaa. Varmasti näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
919
Mistä lähtien auton vaihto uuteen on ollut kannattavaa?

Itse tilasin sähköauton koska oli tarvetta vaihtaa autoa ja polttomoottorista nyt ei osta kukaan joka on edes lehtiotsikoiden tasolla maailman menossa mukana.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
347
Miksi 10 minuutin lataustauoista pitää huudella, kun ne eivät ole ollenkaan todellisuutta Tampereen pohjois- ja itäpuolella. Esimerkkinä nyt vaikkapa reitti, johon olen aiemminkin viittannut, autona ID4 ja kelinä -15 C ja vähän lunta tiellä. Viimeinen nopea(hko) latauspaikka olisi Kokkolassa, mutta edes Kokkolasta Vuokattiin (<300 km) ei pääse talvikelissä perille. Lopputuloksena 40 minuutin pysähdys kylmäasemalla keskellä ei mitään.

Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee, Mutta. Näin vuosi myöhemmin Kärsämäen Juustoportilla on 12X 250kW supercharger kaikille avoimena + 4X Recharger Infran 185kW laturit. Ihan kymmeneen minuutin lataustaukoon ei vieläkään pääse, mutta 15min menee ABRP:n mukaan juustoportilla ID4:llä talvella. Rajusti on latausmaailma kehittynyt vuodessa, kun samalla reitillä ainoa vaihtoehto vuosi sitten oli 40min odotelua yhdellä 50kW laturilla...

Hieman yllättäen suurin osa uusista latureista on viimeisen vuoden aikana rakennettu ilman julkista tukea. Valtio on kilpailuttanut infratukea, ja moni tuen voittaja on vain jättänyt rakentamatta pikalaturinsa... Juuri päättyneellä 2022/1 tukikierroksella on voittaneita hankkeita on 420:n pikalaturin edestä. Saa nähdä onko niiden toteutusprosentti suurempi. Noiden lisäksi Neste on saanut EU:lta 3 Miljoonaa oman latausverkonsa rakentamiseen.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
347

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 058
3. Julkisen pikalatauksen runkoverkon rakentaminen Suomeen

Neste sai kolme miljoonaa euroa hankkeelle, jossa tavoitteena on rakentaa julkisen pikalatauksen runkoverkko Suomeen. Vuoteen 2025 mennessä hankkeessa on tarkoitus rakentaa kevyiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen pikalatausasema 30 Nesteen asemalle ympäri Suomen.



- Kenelle Neste lataus on tarkoitettu?
"Neste Lataus palvelu on tarkoitettu yritysasiakkaille."


Se, että se on julkinen, ei tarkoita sitä, että se on julkinen ja tarjolla sinulle, siviili. Se on ammattiliikenteelle tarkoitettu, ettei kaiken maailman penninvenyttäjät blokkaa niitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
3. Julkisen pikalatauksen runkoverkon rakentaminen Suomeen

Neste sai kolme miljoonaa euroa hankkeelle, jossa tavoitteena on rakentaa julkisen pikalatauksen runkoverkko Suomeen. Vuoteen 2025 mennessä hankkeessa on tarkoitus rakentaa kevyiden ja keskiraskaiden ajoneuvojen pikalatausasema 30 Nesteen asemalle ympäri Suomen.



- Kenelle Neste lataus on tarkoitettu?
"Neste Lataus palvelu on tarkoitettu yritysasiakkaille."


Se, että se on julkinen, ei tarkoita sitä, että se on julkinen ja tarjolla sinulle, siviili. Se on ammattiliikenteelle tarkoitettu, ettei kaiken maailman penninvenyttäjät blokkaa niitä.
Hyvä ajateltu kyllä. Se tästä puuttuisikin että joku raskaankaluston lataukseen tarkoitetussa töpselissä roikkuisi joku megahitaalla latauksella oleva plugari :lol:
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
513
Geologit epäilee, ettei kaikille riitäkään sähköautoja:

No, kaverin Škoda Enyaqia eilen ihastelin, oli jo 6 kuukauden jälkeen menossa vaihtoon, ottaa isompiakkuisen nelivedon. Hiukan yli vuoden odotti ilmeisesti lisävarustejuttujen takia. Saa nähdä, tuleeko nopeammin. Toisella tutulla Volvon tilausaika oli liki 10 kk, ihme bugeja ohjelmistossa ollut. Lataus loppui ja osaa odoteltu turkasen kauan. Varotti, että kannattaa ottaa aina lämmin takki mukaan, kun piipahtaa vaikka hautuumaalla yms pikkuasioilla. Jätti päivityksen ajaksi tunniksi auton ulkopuolelle.
Kivoja ja hiljaisiahan ovat, rengastesteistä kannattaa siksi lukeakin aina melupuoli tarkkaan, ettei ajokokemus heikkene turhaan.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
316
Varotti, että kannattaa ottaa aina lämmin takki mukaan, kun piipahtaa vaikka hautuumaalla yms pikkuasioilla. Jätti päivityksen ajaksi tunniksi auton ulkopuolelle.
Uskoisin että myös Volvossa (kuten omassa Polestarissakin) lukee selvällä suomenkielellä näytössä että ohjelmistopäivityksen hyväksymisen ja aloittamisen jälkeen auto ei ole käytettävissä noin 1,5 tuntiin. Päivitystä auto ei asenna ilman hyväksyntää eli käyttäjävika ollut.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
431
Tuttuni tarkkana miehenä pitää kirjaa autoilun kuluista ja eilen niitä esitteli niin yhdessä todettiin, että hullujen päivien pösöllä kk-kulut olisi tulleet edullisemmiksi. Näissä kuluissa ei näkynyt vielä nykyiset polttoainehinnat, vasta alkuvuoden. Tosin nykyinen bensa-auto sillä kokonaan omaksi maksettu, mutta reilusti yli 10v vanha. Oli hänellekin yllätys :)
 
Viimeksi muokattu:

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 462
Hyvää analyysiä, mutta tuli mieleeni se suomalainen Teslan räjäyttäjä... Ottiko hän (viallisen?) akun pois autosta ja sai siitä jotain rahaakin, ja sitten räjäytti pelkän Teslan kuoren?

Tarinastahan sai sen kuvan että hänen Teslansa olisi muka ollut arvoton koska Tesla ei suostunut takuukorjaamaan sitä, ja siksi paljon maksanut Tesla räjäytettiin taivaan tuuliin. Mutta ilmeisestikään se ei ihan noin mennyt, jos viallinen akkukin on materiaaliensa takia kuitenkin jonnin arvoinen?
Tuosta on jo liikaa aikaa...

Muistaakseni kyseessä oli jenkeissä lunariin mennyt kolariauto, joka oli laivattu itäeurooppaan. Siellä akku vaihdettu korjauksen yhteydessä isomman mallin akuksi (60->90?). Seuraavaksi oli sitten jostain vuotanut nestettä (akun jäähdytyskö?) ja jotain meni oikoseen, samalla autoon meni ajonesto päälle.

Tesla taas ei suostunut ottamaan ajonestoa pois, ellei autoon vaihdeta alkuperäisen kokoista akkua takaisin (tai jotain muuta älytöntä/kallista) -> mä räjäytän tän paskan

Tuon ajoneston omistaja itse mainitsi jossain niistä videoista mitä kuvattiin. Akku ja moottorit meni johonkin mersusta sähköauto -projektiin, penkit näytti olevan paikallaan mutta varmaan kaikki irtilähtevä muuten oli otettu pois.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
719
BYD Tang on minulle uusi tuttavuus:



Mikä tuossa videossa minua lähinnä kiinnosti oli että ilmeisesti on mahdollista valmistaa henkilöauto isollakin LFP-akulla. Tuossa autossa se on ilmeisesti jotain päälle 86kWh.

Olen pelännyt että koska LFP-akut tuppaavat olemaan vieläkin painavampia per kWh kuin NMC- tai NCA-akut (jotka jo nekin ovat varsin painavia), rajoittaisi tämä miten suurikapasiteettisia niistä kannattaa henkilöautoissa tehdä, ettei tule ihan hervottoman painavia autoja. No, jos kiinalaiset pystyvät tekemään yli 86kWh LFP-akulla varustetun henkilöauton, kai se sitten on mahdolista.

Tuon testatun auton lähtöhinnaksi mainittiin Norjassa 630000 NOK, joka valuuttalaskurin mukaan olisi euroina päälle 64000€. Enemmän kuin mitä minä haluan maksaa sähköautosta ja toivoin LFP-akullisten autojen olevan halvempia kuin vastaavat NMC- ja NCA-akulliset autot, mutta kai tuo sitten on olevinaan premium-malli. Jos saisi samantapaisen ilman nahkaistuimia, autonavigointia ja kääntyvää näyttöä, motorisoitua takaluukkua yms. premium-bullshittiä, ja hintaa alas vaikka 15000€, niin sitten voisin mennä autokaupoille.

Oli miten oli, minulle tärkeä tieto oli että kyllä isompiakkuinenkin LFP-auto on ilmeisen mahdollinen. Tesla Model 3 RWD LFP taisi olla jossain 60kWh paikkeilla? Ehkä Teslalta tulee jossain vaiheessa isoakkuisempiakin LFP-malleja?

LFP kiinnostaa siksikin että niiden pidemmän eliniän luulisi piristävän vuosien saatossa myös käytettyjen sähköautojen markkinoita, kun ei tarvitse enää yhtä paljon huolehtia missä kunnossa 8 vuotta vanha LFP akku on, kuten enemmän ehkä huolettaisi NCA tai NMC-akun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
408
Tuosta on jo liikaa aikaa...

Muistaakseni kyseessä oli jenkeissä lunariin mennyt kolariauto, joka oli laivattu itäeurooppaan. Siellä akku vaihdettu korjauksen yhteydessä isomman mallin akuksi (60->90?). Seuraavaksi oli sitten jostain vuotanut nestettä (akun jäähdytyskö?) ja jotain meni oikoseen, samalla autoon meni ajonesto päälle.

Tesla taas ei suostunut ottamaan ajonestoa pois, ellei autoon vaihdeta alkuperäisen kokoista akkua takaisin (tai jotain muuta älytöntä/kallista) -> mä räjäytän tän paskan

Tuon ajoneston omistaja itse mainitsi jossain niistä videoista mitä kuvattiin. Akku ja moottorit meni johonkin mersusta sähköauto -projektiin, penkit näytti olevan paikallaan mutta varmaan kaikki irtilähtevä muuten oli otettu pois.
Asimoilleen näin. Jos löytyy tunnarit hesariin, niin tossa pitempi juttu tapauksesta:
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
231
Energiakriisin iskiessä niin kovaa, että autotehtaita pitää sulkea, se tulee aiheuttamaan mukanaan myös melkoisen laman. Talouden hiipuessa autokauppa kokee kovimman laskun, kun ihmiset ensimmäisenä lopettavat kalliiden kulutustuotteiden oston ja peruvat jo tilattuja tuotteita. Tämä sama kaava on nähty monet laskusuhdanteet, että kuluttajat alkavat välttelemään pääoman sitomista kalliisiin tuotteisiin ja jatkavat sitkuttelua vanhalla. Toisaalta lama ja inflaatio tekevät melkoista tuhoa ja entistä harvemmalla on yksinkertaisesti varaa. Varmasti näkyy myös käytettyjen hinnoissa.
Tarkennan - tuotantolinjan stau ei tarkoita autotehtaiden sulkemista (jos siis sähköä alettaisiin annostelemaan). Tuota tuotannon pysäyttelyä viikoiksi tapahtui jo edellisenä keväänäkin, kun esim Zwickaun suunnalta loppuivat johtosarjat ja Q4 & ID.4 -biilien valmistus oli seis. Ja taisi käydä jopa sellaisiakin tilanteita, että autoja oli valmistunut, mutta kun ei ollut täyttä junaa eteenpäin niin nämä seisoivat tehtaan päässä valmiina. Eipä tuo tietty taso vielä lamaa aiheuta, mutta aiheuttaa edelleen sen tilanteen, että sähköautoilla on reilusti isompi kysyntä mitä niitä saadaan linjalta ulos.

Hullujen Päivien sähköpösöön tänne ainakaan vielä kantautunut mitään 25.3 keskipäivällä tilatusta autosta. Ensin tosiaan oli arvio elo-syyskuun vaihteesta, sitten lapuissa lukee lokakuu ja viimeisimpänä arviona huhtikuussa myyjä veikkaili marras-joulukuun vaihdetta. Vähän arvon pitäisikö vielä kysellä voisiko kattokaiteita enää tässä vaiheessa lisätä tilaukseen. Sivussa olen jo ehtinyt hommata orggis-17" alut, jos jumppaisi vähän renkaita kun HP-kamppiksessa taitaa tulla talvisetissä pelti-16"t.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
555

Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan. Jos toimintasäde putoaa kahdeksanvuotiaalla autolla 85 kilometriin, niin eipä tuo oikein sovellu enää kuin tiiviiseen kaupunkipyöritykseen. Jutusta ei käynyt ilmi, että oliko tuo toimintasäde talvella, kesällä vai milloin. Korjauskustannus ei toki ole mahdoton, mutta vaikka säde kasvaisi taas tuohon 150 kilometriin, niin silti olen pitänyt näitä näin lyhyen toimintasäteen autoja jokseenkin kyseenalaisena, koska vaikka aika moni tuskin ajelee päivittäin yli 150 kilometriä, on tuo kuitenkin siinä määrin rajoittava tekijä, ettei moisella autolla viitsi kovin moneen kesälomareissuun lähteä taikka edes välttämättä maakunnasta toiseen. Olettaisin myös näissä vanhimmissa autoissa latausnopeuksien olevan jotain muuta kuin v. 2022 malleissa, joten laturilta tuskin päästäneen myöskään kymmenessä minuutissa eteenpäin. Ihan oma lukunsa on se, että mikäli kyseessä olisi kahdeksanvuotias 130tkm ajettu bensa-auto, niin tuotahan pidettäisiin suomalaisella mittakaavalla vielä kohtuuikäisenä ja paljon ajokilometrejä edessä olevana pirssinä. Toki toimintasäde olisi todennäköisesti jotain muuta kuin 85 km.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
205
Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan.
Jälleen kerran, täysin tapauskohtaista onko järkevää vai ei, taloudellisesta tai ympäristöllisestä näkökulmasta. 12v/200tkm, sähköauton CO2/km ~2-5% bensaverrokista (vihreällä sähköllä), polttoainekulut ~25% bensaverrokista (7ltr&1.8e vs 20kwh&15snt), alussa kapasiteetti 21kwh, 12v jälkeen ~10-13kwh. Tähdet kohdillaan niin range riittää edelleen sähköllä siihen tarkoitukseen mihin ostettukin 12v kohdalla.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
555
Jälleen kerran, täysin tapauskohtaista onko järkevää vai ei, taloudellisesta tai ympäristöllisestä näkökulmasta. 12v/200tkm, sähköauton CO2/km ~2-5% bensaverrokista (vihreällä sähköllä), polttoainekulut ~25% bensaverrokista (7ltr&1.8e vs 20kwh&15snt), alussa kapasiteetti 21kwh, 12v jälkeen ~10-13kwh. Tähdet kohdillaan niin range riittää edelleen sähköllä siihen tarkoitukseen mihin ostettukin 12v kohdalla.
Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
205
Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
Juuri näin, en väitä että olisi mahdollista/järkevää suurellekaan osalle. Kuitenkin yhtenä esimerkkinä kahden auton talouksissa, joissa työmatkoista generoituu huomattava osa vuotuisista kilometreistä, tuollainen halvemman pään sähkis voi olla omiaan jopa 15tkm-20tkm vuoteen ajoihin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
719
Uskoisin kuitenkin rajaavan melko paljon ostajaehdokkaita, jos toimintasäde kahdeksanvuotiaana 85 km, joka on pahimmassa tapauksessa kesäolosuhteissa normiajossa, jolloin talvella säde vieläkin lyhyempi. Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä. Kuten sanottua, kaikki eivät aja päivässä edes tuota 85 kilometriä, mutta kyllä tuo toimintasäteenä on kuitenkin sellainen, ettei sitä voi "unohtaa" arjessa, jolloin tuo melko varmasti on deal breaker monelle. Voin toki olla täysin väärässä, mutta aika moni täälläkin perustelee sähköauton hankintaa erityisesti siinä tilanteessa, että kilometrejä vuodessa tulee ainakin sen 20 tkm tai enemmän.
Minulla on sellainen peukalosääntö että kannattaa ostaa sellainen auto joka istuu omiin tarpeisiinsa.

Minulle esim. 85km toimintasäde ei riittäisi (tai ainakin se usein muodostuisi minulle ongelmaksi), mistä syystä en ole ostanut 10 v vanhaa Nissan Leafia pienellä akulla, vaan ostin uuden sähköauton 52/55kWh akulla jolla WLTP-toimintamatkaksi mainostettiin 395km (todellinen toimintamatka yleensä paljon alhaisempi olosuhteista ja ajoprofiilista riippuen).

Kun esim. minä olen maininnut sähköautoilun olevan kannattavaa mitä enemmän ajaa, olen lähtenyt ajatuksesta että aikoo ostaa uuden tai uudehkon, useita kymmeniä tuhansia maksavan sähköauton. Jos taas ajaa vuodessa esim. vain 5000km lähinnä lyhyitä kaupunkiajoja, sitten tuollainen 85km 10v vanha Nissan Leaf ehkä vielä toimisi ja olisi taloudellisesti kannattavakin, kun ei siitä kovin montaa tonnia joudu maksamaan (enempää kuin vastaavanlaisesta vanhasta bensakiposta).
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
555
Minulla on sellainen peukalosääntö että kannattaa ostaa sellainen auto joka istuu omiin tarpeisiinsa.

Minulle esim. 85km toimintasäde ei riittäisi (tai ainakin se usein muodostuisi minulle ongelmaksi), mistä syystä en ole ostanut 10 v vanhaa Nissan Leafia pienellä akulla, vaan ostin uuden sähköauton 52/55kWh akulla jolla WLTP-toimintamatkaksi mainostettiin 395km (todellinen toimintamatka yleensä paljon alhaisempi olosuhteista ja ajoprofiilista riippuen).

Kun esim. minä olen maininnut sähköautoilun olevan kannattavaa mitä enemmän ajaa, olen lähtenyt ajatuksesta että aikoo ostaa uuden tai uudehkon, useita kymmeniä tuhansia maksavan sähköauton. Jos taas ajaa vuodessa esim. vain 5000km lähinnä lyhyitä kaupunkiajoja, sitten tuollainen 85km 10v vanha Nissan Leaf ehkä vielä toimisi ja olisi taloudellisesti kannattavakin, kun ei siitä kovin montaa tonnia joudu maksamaan (enempää kuin vastaavanlaisesta vanhasta bensakiposta).
Lähinnä tässä on se juttu, että siinä missä esim. Nissan Micran polttoainetankki riittää kuitenkin useita satoja kilometrejä, ei se rajannut ostajaehdokkaita pois ainakaan tuon takia, vaan auto soveltui paljon taikka vähän ajavalle. Mutta koska Leafissa toimintasäde on niin pieni, rajaa tuo heti kaikki sellaiset ostajat pois listalta, jotka joutuvat ajamaan yhtään enemmän taikka eivät halua olla joka välissä autoa lataamassa. Melko todennäköisesti myös taloudet, missä ei ole kotilatausmahdollisuutta, rajautuvat näissä autoista ulos, vaikka ajoa tulisi vähän ja näitä riittää niillä alueilla, missä voisi kuvitella etäisyyksien olevan lyhyitä. Myös kahdeksan vuoden iässä tuleva useamman tuhannen euron akkukustannus ei houkuttele välttämättä autoa ostamaan, jolloin pidän ainakin mahdollisena, että nämä autot päätyvät romutettavaksi paljon ennen kuin vastaava polttomoottoriauto, jolloin elinkaaripäästötkin merkitsevät jotain.
 

Kinetic

Tukijäsen
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
468
Olettaen, ettei ostaja halua maksaa tuota 3500 euroa kunnostuksesta, joka n. kymppitonnin autossa alkaa jo olemaan sellainen kustannus edullisesta sähköstä huolimatta, että ihan kaikki eivät välttämättä siihen tahdo ryhtyä.
Pakko sen verran sanoa tähän väliin, että esim. 3.0tdi Audiin maksaa aikatarkalleen tuon verran vaihdelaatikon korjauttaminen tai jakopään ketjun vaihto. Etenkin jakopään venähtäminen on sen verran yleinen vitsaus, että sitä voisi luonnehtia pakolliseksi remontiksi auton elinkaaren aikana.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
555
Pakko sen verran sanoa tähän väliin, että esim. 3.0tdi Audiin maksaa aikatarkalleen tuon verran vaihdelaatikon korjauttaminen tai jakopään ketjun vaihto. Etenkin jakopään venähtäminen on sen verran yleinen vitsaus, että sitä voisi luonnehtia pakolliseksi remontiksi auton elinkaaren aikana.
Tunnen VW:n ongelmat laatikoiden ja ketjujen kanssa ja muutamien korjaamojen edustajien kanssa jutelleenani aika usein tuon korjaamisen mielekkyys on ollut voimakkaasti sidoksissa siihen, missä vaiheessa remontti on tullut vastaan. Jos kyse on 10te tai halvemmasta autosta, niin on ollut vähän niin ja näin, onko remonttiin enää ryhdytty. Jotkut sitten myyvät vikoineen eteenpäin, kun korjaamisella ei olisi tienannut extraa jälleenmyyntiarvoon ja vaivaan nähden. Tämä siis, jos olettama on ollut, että koko remppa menee omasta pussista.

Sähköautoissa periaatteessa vikojahan pitäisi tulla polttomoottoriautoja vähemmän, mutta ne voivat keskimäärin olla kalliimpia, jolloin niihin olisi varmaan ihan hyvä varautua ennakolta säästämällä jonkinlaista remonttibudjettia, mutta aika harva varmaan noin tekee. Yleensä käytettyä autoa ostavalle suosittelen vähintään 2te huoltobudjettia hankintahinnan päälle, kun harvemmin edellinen omistaja on viitsinyt autoa rempata juuri ennen myyntiä taikka vähintään yksi rengassarja on vaihtokuntoinen, mutta aika moni silti sortuu laittamaan koko budjetin auton hankintahintaan ja sitten kiristellään hampaita, kun jotain pitäisi tehdä piakkoin auton hankinnan jälkeen. Toisin sanoen, sähköautossa saatetaan sokaistua edullisista kilometreistä, eikä osaa siitä säästyvästä rahasta laiteta autoa kohden myöhempää tarvetta varten. Sitten kun tätä ei tehdä, tulee kuvioihin kaiken maailman purkkaviritykset ja säästämiset väärässä paikassa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
719
Lähinnä tässä on se juttu, että siinä missä esim. Nissan Micran polttoainetankki riittää kuitenkin useita satoja kilometrejä, ei se rajannut ostajaehdokkaita pois ainakaan tuon takia, vaan auto soveltui paljon taikka vähän ajavalle. Mutta koska Leafissa toimintasäde on niin pieni, rajaa tuo heti kaikki sellaiset ostajat pois listalta, jotka joutuvat ajamaan yhtään enemmän taikka eivät halua olla joka välissä autoa lataamassa. Melko todennäköisesti myös taloudet, missä ei ole kotilatausmahdollisuutta, rajautuvat näissä autoista ulos, vaikka ajoa tulisi vähän ja näitä riittää niillä alueilla, missä voisi kuvitella etäisyyksien olevan lyhyitä. Myös kahdeksan vuoden iässä tuleva useamman tuhannen euron akkukustannus ei houkuttele välttämättä autoa ostamaan, jolloin pidän ainakin mahdollisena, että nämä autot päätyvät romutettavaksi paljon ennen kuin vastaava polttomoottoriauto, jolloin elinkaaripäästötkin merkitsevät jotain.
Jos ajaa paljon niin silloin se halpa Micrakin tulee kalliiksi polttoainekulujensa takia (minulla oli ennen sähköautoa parin tonnin arvoinen bensa-Auris joka alkoi tulla minulle liian kalliiksi käyttää). Silloin kannattaa sähköpuolella katsella jotain 20000-30000€ hintaisia sähkökulkineita, joko uutena tai hieman parempaa käytettynä, siis jos miettii että haluaa vähentää ajokulujaan pidemmällä tähtäimellä.

Jos taas puhut omasta erikoistapauksestasi eli että kilometrejä kertyy vuodessa kohtuu vähän, mutta joskus harvoin sinulle tulee jotain useamman sadan kilometrin matkoja jolloin et halua hetkeksikään pysähtyä lataamaan, silloin mieleen tulisi jompikumpi seuraavista, joista jälkimmäinen saattaa olla jopa halvempi vaihtoehto:

a) pitää jotain vanhaa bensa- tai dieselautoa parkissa, ja silloin harvoin ottaa se käyttöön kuin noille pitkille ajoille tarvitsee.

b) et omista autoa ollenkaan, vaan vuokraat sellaisen silloin kun sinulle noita harvoin toistuvia pitkiä matkoja tulee. Vähän kuten jotkut vuokraavat auton vain lomamatkoilleen.

B saattaisi olla järkevämpi koska autosta kyllä kertyy ikävästi kuluja vaikka se seisoisi parkkipaikalla, katsastukset määräaikaishuollot vakuutukset verot jne. Ehkä kannattaisi silloin miettiä onko järkeä omistaa autoa ollenkaan. Eikös nykyisin ole joku se palvelukin jossa yksityishenkilöiltä voi vuokrata autoa käyttöön, ei ole pakko sännätä edes Hertzille?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 654
Sähköautoissa periaatteessa vikojahan pitäisi tulla polttomoottoriautoja vähemmän, mutta ne voivat keskimäärin olla kalliimpia,
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 786
Hyundai Ioniq ei suostu enää lataamaan. Laturi on sitä mieltä, että kyllä tässä lataillaan juu, mutta autosta kuuluu vain pari vaimeaa naksahdusta ja lataus ei ala. Latauskaapeli ei lukitu autoon. Charger-merkityn sulakkeen poistamalla naksahduksiakaan ei kuulu, ja sulake oli ihan kunnossa.

Mitenköhän tuon saisi suostuteltua aloittamaan latauksen, vaikkei kaapeli jääkään kiinni? Akkua on jäljellä ikävästi n. 20 km matkaan ja Hyundai-huolto on 35 km päässä. Soittelin jo lähempään liikkeeseen, jonka kauemmassa toimipisteessä on merkkihuolto ja lähempi väittää huoltavansa kaikki merkit. Eivät suostuneet ottamaan työtä vastaan.
Auto korjattu. Oikeastaan oli jo eilen iltapäivällä, mutten ehtinyt hakemaan aiemmin. Oli myös ladattu täyteen huollossa :tup:

Vaihdettu osa oli "actuator-inlet locking combo" ja työaikaa kului vähän reilu tunti. 310 e kustansi. Ei halpaa muttei kallistakaan.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
558
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
Näissä uusissa ajoneuvoissa, oli se sitten millä tahansa käyttövoimalla toimiva, on niin helkkaristi kaikkea elektroniikkaa. Niitä ohjausboxeja eri tarkoituksiin. Noita kun alkaa kylmäjuotosten tms. takia hajoamaan niin kalliiksi tulee. Merkkihuoltohan sitten niiden hajonneiden tilalle vaihtelee uusia alkaen tyyliin tonnin kappale + työt, eikä edes yritä korjata. Joitain tuollaisia sattunut kohdalle sellaisissa vm. 2000 - 2010 autoissa. Onneksi löytynyt osaavia elektroniikkakorjaajia ja selvinnyt suht halvalla.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
555
No tietenkään me ei tiedetä minkähintaisia remontteja keskimäärin sähköautoihin joudutaan vanhemmiten tekemään, joten tietysti ne voi olla kalliimpiakin, mutta mitään loogista perustetta sille ei ole.

Sähköautoissa ei kuitenkaan ole kovin suuria osakokonaisuuksia joiden keskinäinen virheetön toimivuus takaa sen että kaikki osat eivät hajoa kerralla.

Siis onhan esimerkiksi akku kallis osakokonaisuus, mutta ellei jolin tulipalon tapainen tilanne sitä tuhoa se ei oikein voi hajota kokonaan, vaan sieltä hajoaa aina hyvin pieni osuus.

Mun nähdäkseni pahin skenaario on että moottoriohjain hajoaa niin että se jättää sähkön päälle, joka voi puolestaan polttaa sähkömoottorin. Todennäköisemmin se kyllä hajoaa niin päin että sähkö ei mene läpi ollenkaan, mutta on tuollainenkin vika mahdollinen.

Polttomoottorissa sen sijaan on useampikin kohta jossa hajoaminen voi johtaa tai usein johtaa hyvin laajaan muidenkin komponenttien hajoamiseen, ja siitä huolimatta noiden hankkimista ei pidetä kovinkaan ihmeellisenä riskinä.
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 654
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Eniten sitä huoltokustannusta nostaa tällähetkellä se että yksityisiä korjaamoja on niin vähän.

Marmoritiskillä remontti on aina kallista, ja jos marmoritiskin on ainoa paikka jossa remontin saa niin se rempntti on kallis.

Harakiriosia, korjaamoja ja romisosia kun ei vaan vielä ole markkinoilla.

Tosin, eihän polttomoottoriautossakaan ainoat hajoavat komponentit ole moottoriin tai vaihdelaatikkoon liittyviä, loppuautohan on käytännössä samoista mahdollisimman halvoista komponenteista kasattu.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
558
Mulla ei siis ole sinänsä mitään sähköautoja vastaan ja mielläni jossain vaiheessa varmaan sellaisen hankin. Mutta ainakin omaan korvaani esim. tuollaiset 85 km rangella kahdeksanvuotiaana toimivat autot eivät nyt kovin järkeviltä resurssienkäytöltä tunnu.

Vaikka en ole mitään kouluja käynyt aiheeseen liittyen, niin oikeastaan 2009 lähtien olen autojani pääasiassa itse huoltanut ja hiljalleen kertynyt enemmän kokemusta ja taitoa tehdä enemmänkin juttuja. Sen puolesta kehtaa jotain huudella, mutta toki sähköautojen tekniikasta ei vielä ole niin paljoa kokemusta, että voisin tyhjentävästi kaikesta puhua. Mutta kun lähipiirissä on useampikin sähköauto, olen sellaisilla ajanut ja vähän olen päässyt kuulemaan ammattilaisten kommentteja niiden huolloista, niin joku haju on niistäkin. Kuten sanottua, todennäköisyys, että sähköauto vikaantuu, on selvästi epätodennäköisempää kuin polttomoottoriautossa, mutta ne harvemmat osat vikaantuessaan voivat olla arvokkaampia, eli kyseisen remontin loppulasku voi olla isompi kuin polttomoottoriauton. Tuollainen 3500 euron akkuremontti vertautuu kustannuksiltaan kuitenkin esim. ketjunvaihtoon, kansiremonttiin taikka laatikkoremonttiin. Harvempi niitä tykkää maksella kun omalle kohalle sattuu, varsinkaan iäkkäämmässä autossa. Se on sitten oma asiansa, moniko osaa jatkossa suhtautua asiaan niin, että huoltaa tarvitsee harvemmin, mutta kun jotain tulee, niin vika voi olla pykälän arvokkaampi. Ei toki aina.

Model S:stä on eniten kokemuksia ja kyllä siinä ainakin huoltokustannuksia on syntynyt ihan nelinumeroisia summia jo n. viisivuotiaana. Ilmatolppaa on mennyt, niveliä vaihdettu, ovenkahvat uusittu ja sitten erinäisiä elektroniikan komponentteja. Myös renkaat kuluvat nopeammin ja kun vannekoko on siellä 19-21 tuumassa, niin kappalehinta on vähän eri.
Etkös sinä kertonut ajavasi kaasuautolla? Eikös niidenkin tekniikka osin ole vähän sellaista mitä tee-se-itse-mies ei voi eikä saakaan korjata?
ps. kovasti olet aktiivinen tässä ketjussa, joten selkeästi sähköautot polttelee. Joten ei muutakun vain se kaasuvolkkari vaihtoon vain kun siitä vielä jotain saa vaihdossa ja sähköautoa tilalle ;)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 275

Juttu näyttää julkaistun jo 4.5., mutta mielestäni nuo n. 150 km rangen sähköautot (uutena) eivät kyllä ole nähdäkseni kovin hyvin perusteltavissa ympäristönäkökulmilla taikka muutenkaan. Jos toimintasäde putoaa kahdeksanvuotiaalla autolla 85 kilometriin, niin eipä tuo oikein sovellu enää kuin tiiviiseen kaupunkipyöritykseen. Jutusta ei käynyt ilmi, että oliko tuo toimintasäde talvella, kesällä vai milloin. Korjauskustannus ei toki ole mahdoton, mutta vaikka säde kasvaisi taas tuohon 150 kilometriin, niin silti olen pitänyt näitä näin lyhyen toimintasäteen autoja jokseenkin kyseenalaisena, koska vaikka aika moni tuskin ajelee päivittäin yli 150 kilometriä, on tuo kuitenkin siinä määrin rajoittava tekijä, ettei moisella autolla viitsi kovin moneen kesälomareissuun lähteä taikka edes välttämättä maakunnasta toiseen. Olettaisin myös näissä vanhimmissa autoissa latausnopeuksien olevan jotain muuta kuin v. 2022 malleissa, joten laturilta tuskin päästäneen myöskään kymmenessä minuutissa eteenpäin. Ihan oma lukunsa on se, että mikäli kyseessä olisi kahdeksanvuotias 130tkm ajettu bensa-auto, niin tuotahan pidettäisiin suomalaisella mittakaavalla vielä kohtuuikäisenä ja paljon ajokilometrejä edessä olevana pirssinä. Toki toimintasäde olisi todennäköisesti jotain muuta kuin 85 km.
Tuossa on taas oikein klikkiotsikko. Tuo auto ei uutenakaan ole mennyt 150km, sillä 2012 leafia on ollut vain 24kwh akulla, jolla NEDEC standardin mittauskin on 175km. Ilmeisesti 2016 on tullut 30kwh versio, jossa range on parempi, mutta kyllähän nuo molemmat on olleet käytännössä kauppakasseja jo uusina (vaikkakin noillakin joku PK seudun asukki käy lapissa viikonloppuisin)

Nänä uudemmat, jopa 39kwh(julkaistu 2018 42kwh nimellä) mallit lienevät tuossa iässä ja kilometreillä vielä käypää tavaraa. Mutta tuskin silloin, kuten nytkään niitäkään kukaan kaupparatsuna halki suomen ajeleva työkäyttöön ostaa
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 350


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 275


Hallitus ilmeisesti todennut että rahvas on jo tarpeeksi sähköautoja ostanut ja että tästä eteenpäin ostajat on vaan rahamiehiä, jotka ostaa sähköauton joka tapauksessa. Inflaation ja hankintatuen poistumisen myötä sähköautojen myynti sakannee, koska hinnat yksinkertaisesti karkaavat rahvaan ulottumattomiin.

Väittäisin että tästä tulee omalla tavallaan vuoden 2012 autoveroon laitetun Jutta-lisän toisinto.
Itse väittäisin juuri päinvastaista. Sähköautojen hinnat tulee ruon johdosta pysymään samoissa tai jopa entisestään hieman nousevan kasvavan kysynnän myötä (jakeluvelvoite nostaa polttisten kuluja).

Mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarmuus... Toivoisi toki, että valtio antaisi jokaiselle suomalaiselle täysi-ikäiselle ilmaisen sähköauton ja siitä tulisi siten normiliikenneväline ja niille jotka autoa ei halua, saisivat vaikka 10 vuoden bussiliput (tai mikä paikallisliikennemuoto onkaan mieluisin)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
185 340
Viestejä
3 380 317
Jäsenet
60 508
Uusin jäsen
Yoch

Hinta.fi

Ylös Bottom