Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
813
Tämä on tietysti totta, mutta hyvä on huomioida myös se, että sähkikset maksavat huomattavasti enemmän kuin vastaavan kokoiset polttikset. Alv-tuottoa kertyy niin paljon, että en olisi huolissani asiasta
Se isompi "polttis" voi olla yli 300ke maksava, joka syö arkipäivisin vaikka 250ltr verotettua dieseliä..
Vaikka kyse onkin ammattiliikenteestä, sieltä tulee aika summa valtion kassaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
845
Ei sillä kateta polttoaineista tulevaa veroa kuin pieni osa:
Vuonna 2020 polttoaineista saatiin veroa 2,625 miljardia euroa plus alvit 1,245 miljardia euroa eli yhteensä 3,87 miljardia.
Uusista autoista saatu alv oli 811 miljoonaa.
Tämäkin on tietysti totta, mutta jos maksan 7000-8000 euroa enemmän alvia, niin kyllä se hyödyttää valtiota varsinkin, kun kilometrimäärä ei ole ollut kovin suuri edes polttomoottoriautolla. Toki pitää ottaa huomioon se, että autoveroa ei tarvitse enää maksaa. Sanomattakin on kuitenkin selvää, että jossain vaiheessa sähköautojen käytön verotusta joudutaan lisäämään.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 290
Käytön verotuksen lisääminen olisi sinänsä kansantalouden kannalta positiivista, verrattuna siis polttiksiin. Autoista kun tulee infraan kustannuksia ja verotettavana hyödykkeenä se on kuitenkin sellainen mistä moni on valmiita maksamaan. Lisäksi polttoaineiden kohdalla iso osa rahasta virtaa raaka-aineen tuottajan/jalostajan taskuun (eli ulkomaille).

Autoilun vähentäminen sinänsä kun on ihan paikallaan, varsinkin jos sille saadaan realistisia vaihtoehtoja koko ajan (erilaiset kevyemmät sähkökulkineet, joukkoliikenne yms).

Käytön verotukselle kun on ihan realistisia syitä, joten siinä mielessä kilometrien verotus on ihan paikallaan. En laittaisi toki pahaksi, jos omistamisen jakaminen useammalle henkilölle (eli autojen vähentäminen) laskisi ko. veroa huomattavasti. Esimerkkinä vaikka yhteisautoilun tukeminen (auto vaikka naapuruston yhteisessä käytössä) tai vaikka perheen palkitseminen verotuksella mitä vähemmän autoja (aka. isoja moottoriajoneuvoja) on käytössä.

Sinänsä siis käytöstä kun verotetaan enemmän niin käytön vähäisyydestä/käyttämättömyydestä voisi samalla sitten vaikka palkita (mikä ikinä ko. malli sitten yksityiskohdiltaan olisi).

Sähköautoilun tukemista ostovaiheessa ei ole oikein realistista nostaa tässä vaiheessa, kun hinnat jatkavat nousuaan ja kaikki myydään mitä autotehtaat saavat ulos puskettua.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Käytön verotuksen lisääminen olisi sinänsä kansantalouden kannalta positiivista, verrattuna siis polttiksiin. Autoista kun tulee infraan kustannuksia ja verotettavana hyödykkeenä se on kuitenkin sellainen mistä moni on valmiita maksamaan. Lisäksi polttoaineiden kohdalla iso osa rahasta virtaa raaka-aineen tuottajan/jalostajan taskuun (eli ulkomaille).

Autoilun vähentäminen sinänsä kun on ihan paikallaan, varsinkin jos sille saadaan realistisia vaihtoehtoja koko ajan (erilaiset kevyemmät sähkökulkineet, joukkoliikenne yms).

Käytön verotukselle kun on ihan realistisia syitä, joten siinä mielessä kilometrien verotus on ihan paikallaan. En laittaisi toki pahaksi, jos omistamisen jakaminen useammalle henkilölle (eli autojen vähentäminen) laskisi ko. veroa huomattavasti. Esimerkkinä vaikka yhteisautoilun tukeminen (auto vaikka naapuruston yhteisessä käytössä) tai vaikka perheen palkitseminen verotuksella mitä vähemmän autoja (aka. isoja moottoriajoneuvoja) on käytössä.

Sinänsä siis käytöstä kun verotetaan enemmän niin käytön vähäisyydestä/käyttämättömyydestä voisi samalla sitten vaikka palkita (mikä ikinä ko. malli sitten yksityiskohdiltaan olisi).

Sähköautoilun tukemista ostovaiheessa ei ole oikein realistista nostaa tässä vaiheessa, kun hinnat jatkavat nousuaan ja kaikki myydään mitä autotehtaat saavat ulos puskettua.
Suomessa kun iso osa kansasta ei asu alueella missä julkinen liikenne toimisi. PK-seudulla ehkä ja parin suuremman kaupungin keskustoissa kyllä pärjä autotta, mutta ulkopuolelle jää iso osa kansasta joille se auto on välttämätön arjen pyörittämiseen. Ja paljonkos ne autoilijat nyt maksaa vuodessa, jotain 8 miljardia euroa vuodessa? Tieliikenneinfran ylläpitoon palautuu siitä murto-osa, yksi miljardi? Kyllä tässä maassa pitäisi tehdä jo viimein jotain muuta kuin vain enemmän ja enemmän kurittaa autoilijoita ja keskiluokkaisia palkansaajia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Autoilun vähentäminen sinänsä kun on ihan paikallaan, varsinkin jos sille saadaan realistisia vaihtoehtoja koko ajan (erilaiset kevyemmät sähkökulkineet, joukkoliikenne yms).
Tuo on ideologinen ja poliittinen mielipide, ei mikään vastaansanomaton fakta. Yhtä hyvin voitaisiin väittää että julkisen liikenteen käytölle(kin) ja kevyemmille sähkökulkineille pitää myös lätkäistä lisäveroja eli tehdä niistä käyttäjilleen kalliimpia jotta ihmiset liikkuisivat vähemmän julkisella liikenteellä ja kevyemmillä sähkökulkineilla koska nekin tarvitsevat infraa, niiden valmistaminen tuhoaa maailman jne.

Minusta ihmisiä ei tule ohjata liikkumaan "mahdollisimman vähän", edes omalla autolla. Liikkumisen vapaus on minulle samanlainen perusarvo kuin sananvapaus, ja rajoittamalla omaa ja perheeni liikkumista köyhennän heidän kokemuksiaan ja elämänpiiriään, kun muka ainoa oikea tapa elää olisi neljän seinän sisällä, liikkumatta missään keräämässä uusia positiivisia kokemuksia.

Jos oikeasti haluttaisiin pelastaa maailma, pitäisi lätkäistä älyttömän suuri lapsivero ettei kukaan vain tuottaisi lisää pikku maailmantuhoajia tähän maailmaan. Tämä tietenkin pitäisi ulottaa myös ja varsinkin kehitysmaihin koska täällä Suomessa ja muuallakin länsimaissa syntyvyys on jo valmiiksi kovin alhainen.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
Suomessa kun iso osa kansasta ei asu alueella missä julkinen liikenne toimisi. PK-seudulla ehkä ja parin suuremman kaupungin keskustoissa kyllä pärjä autotta, mutta ulkopuolelle jää iso osa kansasta joille se auto on välttämätön arjen pyörittämiseen. Ja paljonkos ne autoilijat nyt maksaa vuodessa, jotain 8 miljardia euroa vuodessa? Tieliikenneinfran ylläpitoon palautuu siitä murto-osa, yksi miljardi? Kyllä tässä maassa pitäisi tehdä jo viimein jotain muuta kuin vain enemmän ja enemmän kurittaa autoilijoita ja keskiluokkaisia palkansaajia.
Ikävä faktahan on kuitenkin se, että tämä maa pyörii autoilun ja alkoholin verotuksen tuloilla. Jos yhtäkkiä lopetettaisiin ajaminen ja ryyppääminen, Suomi menisi konkurssiin. Jatketaan siis ajamista ja juomista (ei kuitenkaan samaan aikaan).
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 290
Minusta ihmisiä ei tule ohjata liikkumaan "mahdollisimman vähän", edes omalla autolla. Liikkumisen vapaus on minulle samanlainen perusarvo kuin sananvapaus, ja rajoittamalla omaa ja perheeni liikkumista köyhennän heidän kokemuksiaan ja elämänpiiriään, kun muka ainoa oikea tapa elää olisi neljän seinän sisällä, liikkumatta missään keräämässä uusia positiivisia kokemuksia.
Itse olen täsmälleen samaa mieltä. Auto on tosin aika pieni osa liikkumista ja liikkumisen helppous ja monipuolisuus on kohtuullisen harvoin autoilua.

Auto on merkittävä liikkumisen väline kyllä, mutta itse pyrin välttämään sitä jos vaihtoehtoja on. Mitenkään mielenkiintoinen kun se ei siihen varsinaisesti ole.

Mutta jos näin sähköautoilua ajatellaan, niin haja-asutusalueilla se tuo paljon liikkuvuutta lisää. Suurin osa kaupungeista on mielekkäämpiä kun palvelut ovat sähköpyörän kantamalla (alle 10km). Motivointiin pitäisi ehdottomasti ottaa se positiivinen porkkana mukaan että löydettäisiin muita tapoja liikkua. Nythän polttoaineen hinta on tiputtanut autolla ajettuja kilometrejä 10% vuodessa, joka ei taatusti ole sähköautoilun ansiota ja/tai sellainen asia joka korjataan sähköautoilla missään relevantissa aikajänteessä.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Itse olen täsmälleen samaa mieltä. Auto on tosin aika pieni osa liikkumista ja liikkumisen helppous ja monipuolisuus on kohtuullisen harvoin autoilua.

Auto on merkittävä liikkumisen väline kyllä, mutta itse pyrin välttämään sitä jos vaihtoehtoja on. Mitenkään mielenkiintoinen kun se ei siihen varsinaisesti ole.

Mutta jos näin sähköautoilua ajatellaan, niin haja-asutusalueilla se tuo paljon liikkuvuutta lisää. Suurin osa kaupungeista on mielekkäämpiä kun palvelut ovat sähköpyörän kantamalla (alle 10km). Motivointiin pitäisi ehdottomasti ottaa se positiivinen porkkana mukaan että löydettäisiin muita tapoja liikkua. Nythän polttoaineen hinta on tiputtanut autolla ajettuja kilometrejä 10% vuodessa, joka ei taatusti ole sähköautoilun ansiota ja/tai sellainen asia joka korjataan sähköautoilla missään relevantissa aikajänteessä.
Kyllä autolla ajetut kilometrit tippuu, kun ei kannata käydä enää 40km päässä töissä korkeiden työmatkakulujen takia.

Syrjemmällä sijaitseva yritys voi kuitenkin yrittää houkutella uusia työntekijöitä esimerkiksi tarjoamalla henkilökunnalle maksuttoman latauksen sähköllä liikkuviin autoihin. Täytyy toivoa että tätä ei aleta liikaa verottamaan, niin on maaseudullakin mahdollista tehdä liiketoimintaa ja yrittää luoda uusia työpaikkoja.

Tällä hetkellä uuden henkilöstön löytäminen ainakin meidän paikkakunnalla tuntuu olevan todella haasteellista ja väittäisin että tärkeänä syynä on nimenomaan pyrkimys löytää työpaikka aiempaa lähempää. 40km etäisyydeltä löytyy kaksi kaupunkia, joista aiemmin on porukka vielä viitsinyt töihin ajella, mutta tänä vuonna hakemuksia tullut todella vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Kyllä autolla ajetut kilometrit tippuu, kun ei kannata käydä enää 40km päässä töissä korkeiden työmatkakulujen takia.

Syrjemmällä sijaitseva yritys voi kuitenkin yrittää houkutella uusia työntekijöitä esimerkiksi tarjoamalla henkilökunnalle maksuttoman latauksen sähköllä liikkuviin autoihin. Täytyy toivoa että tätä ei aleta liikaa verottamaan, niin on maaseudullakin mahdollista tehdä liiketoimintaa ja yrittää luoda uusia työpaikkoja.

Tällä hetkellä uuden henkilöstön löytäminen ainakin meidän paikkakunnalla tuntuu olevan todella haasteellista ja väittäisin että tärkeänä syynä on nimenomaan pyrkimys löytää työpaikka aiempaa lähempää. 40km etäisyydeltä löytyy kaksi kaupunkia, joista aiemmin on porukka vielä viitsinyt töihin ajella, mutta tänä vuonna hakemuksia tullut todella vähän.
Työmatkavähennyksiä nostettiin just sen verran, että se kompensoi polttoaineen hinnan nousut. Paljonko enemmän pitäisi nostaa?

Lopetetaanko tää OT vähitellen? Alkaa olla aika kaukana sähköautoista.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Työmatkavähennyksiä nostettiin just sen verran, että se kompensoi polttoaineen hinnan nousut. Paljonko enemmän pitäisi nostaa?

Lopetetaanko tää OT vähitellen? Alkaa olla aika kaukana sähköautoista.
Mielestäni työmatkakustannukset sähköautolla vs polttomoottoriautolla sopii ihan hyvin aihepiirin yleistä sähköautoilusta alle.

Työmatkavähennyksiä onneksi nostettiin. Pitää kuitenkin huomioida että polttoaineen hinta kahdessa vuodessa on lähes tuplaantunut, joten 18,5% nosto ei varmasti riitä kompensoimaan kuluja kokonaan.
Kyllä sanoisin että sähkö ja plugin autoilla on iso merkitys työmatka-ajamiseen, jos yritys pystyy työntekijöilleen tarjoamaan maksuttoman latauksen.
Itsekkin tilasin sähköauton juuri tästä syystä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Ikävä faktahan on kuitenkin se, että tämä maa pyörii autoilun ja alkoholin verotuksen tuloilla. Jos yhtäkkiä lopetettaisiin ajaminen ja ryyppääminen, Suomi menisi konkurssiin. Jatketaan siis ajamista ja juomista (ei kuitenkaan samaan aikaan).
Eipä tuo alkoholiverotus mitenkään kovin merkittävä tulonlähde ole, mutta se on samanlainen alue josta (jotkut) ihmiset ovat valmiita maksamaan. Toisaalta myös jossainmäärin samanlaista sairaudella rahastamista kuin uhkapelitkin.

Normi ihmisen vuosittaisesta liikevaihdosta menee kuitenkin aivan mitätön osuus alkoholiveroon verrattuna liikenteen veroihin. Jopa markkinaehtoisen bussiliikenteen liikevaihdosta liikenteen verotus on ihan hyvä viipale, vaikka itse autoilla ei veroja olekaan (pl. ALV).

Mielestäni työmatkakustannukset sähköautolla vs polttomoottoriautolla sopii ihan hyvin aihepiirin yleistä sähköautoilusta alle.
Itseasiassa sähköauton ja julkisen liikenteenkin vertailu olisi ihan paikallaan..

Puhtaasti kustannusten puolesta polttiksellakin pääsee monessa tapauksessa alle julkisen liitekenteen työmatkakuluissa, mutta sähkärillä voidaan päästä jo ekologisestikin ajateltuna yksityisautoilun eduksi.

Julkinen liikenne on tietysti todella nätin näköinen vaihtoehto kun lasketaan sen täyteen ahdetun bussin tai junan päästöjä per km, mutta jotta niihin saadaan riittävästi matkustajia niillä pitää ajella myös silloin kun ihmisä on vähemmän liikkellä (+ siirtoajot yms täysin tyhjänä ajelu), ei 15m dieselbussi kovin ekologinen tapa ole viedä yhtä spurgua kylän laidalta toiselle.

Aiemmin yksi joukkoliikenteen etu oli kaluston elinkaari, kerran valmistettu bussi käytettiin loppuun ja lopuksi kierrätettiin, nykyään erityisesti suurempien kaupunkien tilausliikenne ajetaan käytännössä lyhyen elinkaaren laitteilla. No sähköbusseilla olisi potentiaali olla pitkäikäisiä, mutta en tiedä millaisia ratkaisuja niissä on rakenteellisesti tehty. Kaupallisella puolella bussien elinkaari lienee vielä käytännössä suunnilleen ennallaan, vaikka korinvaihdot onkin tehty käytännössä mahdottomiksi.

Yksi potentiaalinen tapa lisätä linja-autojen ekologisuutta olisi muuttaa dieselbusseja sähköisiksi, mutta jos se dieselbussi on alunperin suunniteltu lyhyelle elinkaarelle, siellä lahoaa kaikki muutkin komponentit kuin vain voimansiirto.

Tehokas tapa parantaa liikenteen ekologisuutta olisi tehdä liikenteessä käytettävästä kalustosta pitkäikäisempää, joka varsinkin sähköautojen kohdalla kumoaa myös ainaisen "uuden auton pienemmät päästöt" valheen. Tämä olisi myös kansantalouden kannalta parempi ratkaisu, mutta sopii huonosti autoteollisuudelle, joka on myös niin vahva lobbari ettei tuohon suuntaan ohjaavaa lainsäädäntöä saada käytännössä murjottua läpi.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 148
Eipä tuo alkoholiverotus mitenkään kovin merkittävä tulonlähde ole, mutta se on samanlainen alue josta (jotkut) ihmiset ovat valmiita maksamaan. Toisaalta myös jossainmäärin samanlaista sairaudella rahastamista kuin uhkapelitkin.

Normi ihmisen vuosittaisesta liikevaihdosta menee kuitenkin aivan mitätön osuus alkoholiveroon verrattuna liikenteen veroihin. Jopa markkinaehtoisen bussiliikenteen liikevaihdosta liikenteen verotus on ihan hyvä viipale, vaikka itse autoilla ei veroja olekaan (pl. ALV).


Itseasiassa sähköauton ja julkisen liikenteenkin vertailu olisi ihan paikallaan..

Puhtaasti kustannusten puolesta polttiksellakin pääsee monessa tapauksessa alle julkisen liitekenteen työmatkakuluissa, mutta sähkärillä voidaan päästä jo ekologisestikin ajateltuna yksityisautoilun eduksi.

Julkinen liikenne on tietysti todella nätin näköinen vaihtoehto kun lasketaan sen täyteen ahdetun bussin tai junan päästöjä per km, mutta jotta niihin saadaan riittävästi matkustajia niillä pitää ajella myös silloin kun ihmisä on vähemmän liikkellä (+ siirtoajot yms täysin tyhjänä ajelu), ei 15m dieselbussi kovin ekologinen tapa ole viedä yhtä spurgua kylän laidalta toiselle.

Aiemmin yksi joukkoliikenteen etu oli kaluston elinkaari, kerran valmistettu bussi käytettiin loppuun ja lopuksi kierrätettiin, nykyään erityisesti suurempien kaupunkien tilausliikenne ajetaan käytännössä lyhyen elinkaaren laitteilla. No sähköbusseilla olisi potentiaali olla pitkäikäisiä, mutta en tiedä millaisia ratkaisuja niissä on rakenteellisesti tehty. Kaupallisella puolella bussien elinkaari lienee vielä käytännössä suunnilleen ennallaan, vaikka korinvaihdot onkin tehty käytännössä mahdottomiksi.

Yksi potentiaalinen tapa lisätä linja-autojen ekologisuutta olisi muuttaa dieselbusseja sähköisiksi, mutta jos se dieselbussi on alunperin suunniteltu lyhyelle elinkaarelle, siellä lahoaa kaikki muutkin komponentit kuin vain voimansiirto.

Tehokas tapa parantaa liikenteen ekologisuutta olisi tehdä liikenteessä käytettävästä kalustosta pitkäikäisempää, joka varsinkin sähköautojen kohdalla kumoaa myös ainaisen "uuden auton pienemmät päästöt" valheen. Tämä olisi myös kansantalouden kannalta parempi ratkaisu, mutta sopii huonosti autoteollisuudelle, joka on myös niin vahva lobbari ettei tuohon suuntaan ohjaavaa lainsäädäntöä saada käytännössä murjottua läpi.
Minusta 1,5 miljardia on aika merkittävä tulonlähde valtiolle:
Mutta sitä minä en tiedä, miten alkoholivero liittyy sähköautoihin :hmm: Vaikea se on korvata polttoaineista tuleva tulo, mutta se ei kuitenkaan poistu yhtäkkiä. Sähköautoilun kustannuksia toivottavasti lisätään pikkuhiljaa sitä mukaa kun autokanta sähköistyy. Eikä toivottavasti siten että vaje kustannetaan nostamalla polttoaineautojen kustannuksia. Sitä vastaan taas sotii se, että polttomottoriautoista halutaan valtiotasolla eroon. Jännä nähdä miten tämä lopulta menee. Varma kuitenkin on se, että autoilijan kukkarosta tulot revitään tavalla tai toisella.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 290
Tällä hetkellä uuden henkilöstön löytäminen ainakin meidän paikkakunnalla tuntuu olevan todella haasteellista ja väittäisin että tärkeänä syynä on nimenomaan pyrkimys löytää työpaikka aiempaa lähempää. 40km etäisyydeltä löytyy kaksi kaupunkia, joista aiemmin on porukka vielä viitsinyt töihin ajella, mutta tänä vuonna hakemuksia tullut todella vähän.
Riippuu tietty aika paljon työpaikasta (työntekijämäärästä), mutta 40 kilsaa on jo sellainen etäisyys että voin kuvitella että vaikeuksia löytää työntekijöitä on ihan aito.

Näin varsinais-suomen näkökulmasta noilla etäisyyksillä oleviin duuneihin on jo järjestetty työkuljetuksia ja/tai kimppakuljetuksia jos julkiset eivät kulje (tai työpaikka maksaa 75% julkisen hinnasta tms.) Tietty sähköauton lataus voi jollekin prosentille työvoimasta olla merkityksellinen (ja halutaan kohdentaa haku juuri näihin), mutta yleisesti kuulostaa aika huonolta porkkanalta sähkölataus.

Mitä kustannuksiin tulee, niin viime vuoden 1,6e hinnalla 30km päästä pääsi polttoainekulut vs. bussilippu samaan (10 minuutin yhden suuntaan säästöillä) kahden henkilön autolla (n. 7litraa satasella). Yksin ei ollut puhettakaan, että tuollakaan polttoaineen hinnalla tuossa olisi mitään järkeä kulkea autolla.

Sähköautot yleistyvät toki koko ajan, mutta johtuen valtavan paljon isommasta hankintahinnasta niin niiden vetovoima (esim. ilmaisella latauksella)
on kohtuullisen heikko.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Megane EV koeajaettu, tosin lyhyt 45min siivu. 220hp versio, Iconic-varusteilla (paras taso).

Olin varma että tuo määrä tehoa ja vääntöä pelkästään eturenkailla tarkoittaa armotonta vetelyä mutta yllättävän vähän sitä oli. Tehoa oli täysin riittävästi, joskin jostain syystä 40-80kmh kiihtyvyys ei varsinaisesti häikäissyt, 120->160kmh tuntui paljon vakuuttavammalta. En viitsinyt testata lujempaa motarilla, jos olisi joku sunnuntai-poliisi sattunut olemaan mittaamassa.

Laatuvaikutelma oli hyvä, hallintalaitteet paljon esim. ID4:sta paremmat. Koeajo-autossa oli isot skriinit ja onhan tuo Android Automotive aivan kuningas käyttöliittymä varsinkin isolta ruudulta, ensimmäinen kerta kun pääsin tuota näpistelemään enemmän ja menee ihan heittämällä kärkeen näistä EV autojen käyttöliittymistä mitä itse kokeillut (VAG, Tesla, Pösö, Kia, Mersu (EQC eli vanhempi versio)).

Autossa oli 20" nakit ja pikkasen tuli kyllä rengasmelua, hiljaisessa vauhdeissa auto oli käytännössä äänetön mutta motarivauhdissa tuli ensiksi rengasäänet ja sitten tuulen suhinat mukaan. Silti yleiskuva varsin hyvä, hiljainen auto kyseessä, varmasti vielä hiljaisempi 18" nakeilla.

Tilat "ok", takapenkille mentäessä piti vähän asetella itseään ja päätilaa ei paljoa jäänyt tällaiselle vähän reilut 180cm pituiselle. Takakontti oli hieman kapeahko mutta syvä (korkeussuunnassa siis), pituutta ei ollut paljoa eli ei mikään tilaihme.

Ulkoapäin varsin tyylikäys, joskin etuhelmojen "kulta" väritys ei kyllä itseäni yhtään nappaa, ilmeisesti pitää maksaa erikseen että tuon saa korinväriseksi.

Mielenkiintoinen auto kaikenkaikkiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 001
Alkuperäisessä hinnastossa kultauksen sai pois ilmaiseksi. Suurin puute tuossa (naurettavan hinnan lisäksi) on takapenkin tilat. Etupenkit vielä mallia, jossa ei saa jalkoja alle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Alkuperäisessä hinnastossa kultauksen sai pois ilmaiseksi. Suurin puute tuossa (naurettavan hinnan lisäksi) on takapenkin tilat. Etupenkit vielä mallia, jossa ei saa jalkoja alle.
Mulla oli släbärit jalassa ja ne meni kyllä ihan kiltisti etupenkin alle, tosin autossa oli edessä sähköpenkit muistilla eli olisiko ne erilaiset.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
236
Ostin tommosen voimavirtaan laitettavan blaupunktin laturin ja ohjekirjassa sanotaan että laturi toimii jos sitä käytetään sovittimen kautta yksivaiheisesta pistorasiasta? Mitähän tämä tarkoittaa? Että jos tuon liittäs sovittimella sukoon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 001
Mulla oli släbärit jalassa ja ne meni kyllä ihan kiltisti etupenkin alle, tosin autossa oli edessä sähköpenkit muistilla eli olisiko ne erilaiset.
Voi olla, en nyt valitettavasti muista mikä malli oli autoverkkokaupan esittelyssä silloin kun julkaisivat. Tuskin oli paras. Kovin matala se penkinalus ainakin siinä mallissa oli. Tosi hankala löytää sopivaa istuma-asentoa takapenkille. Yhden hengen työmatka-autoksi ihan ok, mutta varsinkin sillä käyttötarkoituksella hinnoittelu ei oikein osu. Perheautona jos tuota pitää ja vertaa muihin samanhintaisiin, niin hyvin heikko tilojen osalta ja varustelukaan ei mitenkään extraspecial ole. Esim. Ioniq 5 perusmalliin nähden. Laatuvaikutelma ID sarjaan nähden on parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 231
Ostin tommosen voimavirtaan laitettavan blaupunktin laturin ja ohjekirjassa sanotaan että laturi toimii jos sitä käytetään sovittimen kautta yksivaiheisesta pistorasiasta? Mitähän tämä tarkoittaa? Että jos tuon liittäs sovittimella sukoon?
Sovittimella sukosta tai sinisestä karavaanaripistokkeesta. Jälkimmäinen on suunnuteltu kestämään jatkuva 16A.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
236
Sovittimella sukosta tai sinisestä karavaanaripistokkeesta. Jälkimmäinen on suunnuteltu kestämään jatkuva 16A.
Joo. Itellä leaf just tullee ja tuosta voimavirtapistorasiasta otan virran. Aattelin vaan että kun hassusti muotoiltu tuo lause että eikait tarvii jottain adapteria hommata
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Riippuu tietty aika paljon työpaikasta (työntekijämäärästä), mutta 40 kilsaa on jo sellainen etäisyys että voin kuvitella että vaikeuksia löytää työntekijöitä on ihan aito.
Asun pääkaupunkiseudulla, ja otin taannoin vastaan työtä vajaan 60km päässä kotoani pääkaupunkiseudun ulkopuolella, koska työpaikka sopi osaamiseeni erinomaisesti, ja tietenkin koska hekin olivat halukkaita ottamaan minut töihin (tuota edeltävää työpaikkaa ennen minulla oli ollut lähes 2 vuoden työttömyysjakso jolloin lähetin varmaan satoja työpaikkahakemuksia, ei vaan oikein tärpännyt... mikä tietenkin teki vähemmän nirsoksi sen suhteen onko uusi työpaikka kuinka lähellä kotia).

Mielestäni tuo 60km ei ole erityisen paha koska se taittuu minulta autolla n. 40 minuutissa, mitä auttaa kovasti se että menen ruuhkaa vastaan (muut pyrkivät aamulla pääkaupunkiseudulla, minä puolestaan pois, ja iltapäivällä päinvastoin). Ajallisesti se ei ole paha ottaen huomioon että kun aiemmin kävin julkisilla töissä Helsingin ydinkeskustassa täältä Vantaalta, siihen matkaan meni julkisilla n. 50 minuuttia, joskus kauemminkin jos oli tietyöruuhkaa tms. (ennätys taisi olla 1h 15min eräänä ruuhkaisena aamuna, 14km työmatkaan julkisilla).

Ainoa mikä minua rupesi korpeamaan oli todellakin se että bensaan alkoi mennä useita satasia kuussa, nyt varmaan menisi jo päälle 400 euroa/kk. Sähköauton hankinta poisti onneksi tuonkin ongelman, varsinkin kun voin ladata työpaikallani 8A-10A hidaslatauksella, jolla saan kuitattua ehkä vähän vajaan puolet työmatka-ajojeni sähköistä. Verottaja onneksi hyväksyy työmatka-ajeluni täysmääräisinä vähennyksissä.

Valitettavasti en voi tehdä etätöitä kuin osittain. Jos voisin tehdä pelkkinä etätöinä, varmaan myisin sähköautoni ja siirtyisin Espanjaan tai Thaimaahan ja tekisin työt sieltä käsin. Mikä jottei, ellei sitten jokin lakipykälä estä etätyöskentelyä ulkomailta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 951
Taitaa olla työpaikkojen politiikkaa ennemmin kuin laki. Palkanmaksu / eläkkeet / vakuutukset ja terveydenhuolto on hieman haastavampaa jo kaikki työntekijät ovat jossain random biitsillä välimeren rannalla (minä olisin ekana jos vain saisi).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Taitaa olla työpaikkojen politiikkaa ennemmin kuin laki. Palkanmaksu / eläkkeet / vakuutukset ja terveydenhuolto on hieman haastavampaa jo kaikki työntekijät ovat jossain random biitsillä välimeren rannalla (minä olisin ekana jos vain saisi).
IT-alalla on jo oikeasti paljon duuneja jossa työnantajaa ei oikeasti kiinnosta mistä teet duunisi kunhan yhteydet on kunnossa ja olet samaan aikaan muiden kanssa tekemässä duunia.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 220
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Sähköauto tulossa ja pitäisi saada mökille lataus.

Ongelma on että auto pysäköidään noin 60m päähän mökistä, lähemmäs ei pääse. Sähkölinja menee kapeaa kannasta pitkin mökille mutta maaperä on todella kivistä joten johdon kaivaminen maahan ei onnistu mökiltä parkkipaikalle.

Parkkipaikka on sähkölinjan alla, saakohan linjaan liitettyä toista sähkökaappia jonka laittaisi suoraan parkkipaikalle?

Muita ehdotuksia? Ei taida 60m pitkiä latausjohtoja?
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Sähköauto tulossa ja pitäisi saada mökille lataus.

Ongelma on että auto pysäköidään noin 60m päähän mökistä, lähemmäs ei pääse. Sähkölinja menee kapeaa kannasta pitkin mökille mutta maaperä on todella kivistä joten johdon kaivaminen maahan ei onnistu mökiltä parkkipaikalle.

Parkkipaikka on sähkölinjan alla, saakohan linjaan liitettyä toista sähkökaappia jonka laittaisi suoraan parkkipaikalle?

Muita ehdotuksia? Ei taida 60m pitkiä latausjohtoja?
Onko sähkölaitoksen keskus jossain siinä auton lähellä mistä teille lähtee syöttökaapeli mökille ja teidän pääkeskus sitten tyyliin mökin seinässä?

Itse siis tuli juuri tässä talvella-keväällä rakennettua mökki ja jätin juuri tuota sähköautoa varten mittarikeskuksen parkkipaikan laitaan, siinä myös pari pistorasiaa laitailuja varten. Siitä jatkettu sitten mökin pääkeskukselle joka meidän tapauksessa nyt tuli alle 20m päähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
423
Sähköauto tulossa ja pitäisi saada mökille lataus.

Ongelma on että auto pysäköidään noin 60m päähän mökistä, lähemmäs ei pääse. Sähkölinja menee kapeaa kannasta pitkin mökille mutta maaperä on todella kivistä joten johdon kaivaminen maahan ei onnistu mökiltä parkkipaikalle.

Parkkipaikka on sähkölinjan alla, saakohan linjaan liitettyä toista sähkökaappia jonka laittaisi suoraan parkkipaikalle?

Muita ehdotuksia? Ei taida 60m pitkiä latausjohtoja?
Tuohon kysymykseen, että saako linjaan liitettyä toista sähkökaappia on kyllä foorumilta vaikea saada vastausta. Teoriassa saa, onko kannattavaa, ehkä, ehkä ei.
Ilmajohto lienee kuitenkin sähkönsiirtoyhtiön omistama, joten heidän päästä saanee parhaiten vastauksen.

Uusi liittymä + mittari tuohon vaaditaan joka tapauksessa, mikäli et mökin mittarin kautta sitä pysty pyöräyttämään.

Tälläisessa tilanteessa mikäli mahdollisuus on, pyrkisin itse ehkä siihen että tulisi mahd. täydellä akulla perille ja tarvittaessa sitten valuttelisi jatkoroikkien kautta hitaalla 1-vaihe laturilla akkuun mehua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 911
Tuohon kysymykseen, että saako linjaan liitettyä toista sähkökaappia on kyllä foorumilta vaikea saada vastausta. Teoriassa saa, onko kannattavaa, ehkä, ehkä ei.
Ilmajohto lienee kuitenkin sähkönsiirtoyhtiön omistama, joten heidän päästä saanee parhaiten vastauksen.

Uusi liittymä + mittari tuohon vaaditaan joka tapauksessa, mikäli et mökin mittarin kautta sitä pysty pyöräyttämään.

Tälläisessa tilanteessa mikäli mahdollisuus on, pyrkisin itse ehkä siihen että tulisi mahd. täydellä akulla perille ja tarvittaessa sitten valuttelisi jatkoroikkien kautta hitaalla 1-vaihe laturilla akkuun mehua.
Halvin ja helpoin vaihtoehto on varmaan kaivaa maahan sähkökaapeli mökin sähkökeskukselta. Uusi liittymä tulisi ihan törkeän kalliiksi.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
147
Onko parkkipaikka siis omalla tontilla? Jos, niin mittarikeskuksen siirto parkkipaikalle kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta jos roikkien kanssa ei halua pelata. Jättää nykyisen keskuksen ilman mittaria sinne mökkiin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
423
Halvin ja helpoin vaihtoehto on varmaan kaivaa maahan sähkökaapeli mökin sähkökeskukselta. Uusi liittymä tulisi ihan törkeän kalliiksi.
Sehän se halvin lienee joo, mutta tätä en ehdottanut kun AP sanoi, että johdon kaivaminen mökiltä parkkipaikalle ei onnistu kivikkoisen maaston takia.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Tuohon kysymykseen, että saako linjaan liitettyä toista sähkökaappia on kyllä foorumilta vaikea saada vastausta. Teoriassa saa, onko kannattavaa, ehkä, ehkä ei.
Ilmajohto lienee kuitenkin sähkönsiirtoyhtiön omistama, joten heidän päästä saanee parhaiten vastauksen.

Uusi liittymä + mittari tuohon vaaditaan joka tapauksessa, mikäli et mökin mittarin kautta sitä pysty pyöräyttämään.

Tälläisessa tilanteessa mikäli mahdollisuus on, pyrkisin itse ehkä siihen että tulisi mahd. täydellä akulla perille ja tarvittaessa sitten valuttelisi jatkoroikkien kautta hitaalla 1-vaihe laturilla akkuun mehua.
Kaapelikela lienee yksi vaihtoehto, 50m asti näyttää löytyvän noita 16A keloja, sillä saisi jo sen 3,7kw latauksen mikä voisi riittää.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Onko parkkipaikka siis omalla tontilla? Jos, niin mittarikeskuksen siirto parkkipaikalle kuulostaa järkevimmältä vaihtoehdolta jos roikkien kanssa ei halua pelata. Jättää nykyisen keskuksen ilman mittaria sinne mökkiin.
Joo, omaa tonttia tuo kaikki, jaa että mittarin voisi siirtää sinne ja jättää tän keskuksen paikalleen? Täähän on mielenkiintoinen idea, pitää sähkärin kanssa jutella olisiko vaihtoehto.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Halvin ja helpoin vaihtoehto on varmaan kaivaa maahan sähkökaapeli mökin sähkökeskukselta. Uusi liittymä tulisi ihan törkeän kalliiksi.
Joo harmillisesti maaperä on kallioinen ja johdot tulee ilmassa mökille, ainoastaan viimeiset metrit on kaivettu maahan ja veikkaan että nekin on aika pinnassa, tuskin on kovin syvälle saatu...
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Sehän se halvin lienee joo, mutta tätä en ehdottanut kun AP sanoi, että johdon kaivaminen mökiltä parkkipaikalle ei onnistu kivikkoisen maaston takia.
Putkeen, tolppaan?
Mutta tuo aiemmin ilmaan heitetty viesti, missä mittaus parkkipaikalle ja sieltä sitten mökkiin, ihan kustannuksiltaan pohdittava verkkoyhtiönkanssa sovittavissa.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Kaapelikela lienee yksi vaihtoehto, 50m asti näyttää löytyvän noita 16A keloja, sillä saisi jo sen 3,7kw latauksen mikä voisi riittää.
Juuri näin, tätä itsekkin hain. Mutta tässä vaikuttaa paljon se, että onko sähkölaitos tuonut sen liittymän sinne teidän mökille asti. Jos sähkölaitoksen keskus siellä jossain parkkipaikan tuntumassa ja siitä "itse" vedetty mökille, niin tuo on todella simppeli ja verrattaen edullinen ratkaisu siirtää se mittarikeskus.

Itse jättäisin tuon kelojen kanssa kikkailun pois jos joku kiinteä ratkaisu on järkevästi toteutettavissa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Voihan sieltä nykyiseltä keskukselta vetää myös ilmakaapelin takaisinpäin sinne parkkikselle, jos sähköyhtiö hinnoittelee tuon keskuksen siirron/uuden mittauskeskuksen liian pitkäksi.

Sinänsä sen mittauskeskuksen asentaminen matkalle ja vanhan ilmakaapelin käyttäminen sinne talolle eteenpäin on kyllä teknisesti mahdollista, mutta ihan kädenkäänteessä tuokaan ei tapahdu.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Voihan sieltä nykyiseltä keskukselta vetää myös ilmakaapelin takaisinpäin sinne parkkikselle, jos sähköyhtiö hinnoittelee tuon keskuksen siirron/uuden mittauskeskuksen liian pitkäksi.
Mitä byrokratiaa se vaatii/kustannuksia, jos joutuu käyttään verkkoyhtiön tolppia?

Kysyjällä ilmeisesti valmius (halu) sijoittaa kunnolla että saa sen latauspisteen, eli ei siitä kyse, vaan siitä mikä pitkällä juoksulla paras ratkaisu.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 687
Taitaapi olla niin pitkä matka, että edes 60m 3x16A roikkaa eli voimavirtajohdolla ei onnistu, häviöt kasvaa.
Ei ole helppoja ratkaisuja tarjolla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Mitä byrokratiaa se vaatii/kustannuksia, jos joutuu käyttään verkkoyhtiön tolppia?

Kysyjällä ilmeisesti valmius (halu) sijoittaa kunnolla että saa sen latauspisteen, eli ei siitä kyse, vaan siitä mikä pitkällä juoksulla paras ratkaisu.
Tolpat on sähköyhtiön omistamia, joten lupa pitää kysyä, mutta varsinkin jos nuo tolpat ovat omalla maalla, niin miksi se sähköyhtiötä haittaisi?

Taitaapi olla niin pitkä matka, että edes 60m 3x16A roikkaa eli voimavirtajohdolla ei onnistu, häviöt kasvaa.
Ei ole helppoja ratkaisuja tarjolla.
No onnistuuhan se tuolla roikallakin ja auto kyllä latautuu, mutta eihän tuollainen kivikossa seikkaileva roikka mikään optimiratkaisu ole.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 687
En ole sähkömees mut näppituntumalla sanoisin, että 3x 20m 11kW jatkoroikkaa peräkkäin on ensinnäkin

- ongelmien kerjäämistä
sekä
- olettama, että autolle tulee 11kW edestä lataustehoa puhdasta toiveajattelua.

Kaapelien laatu vaikuttaa, liittimet kuumenevat ym. Joku asioiden kanssa työtään tekevä vois kommentoida, mutta mun näkemys; koska perus valovirtakeräkin pitäis purkaa aina auki jos käytetään yhtään kauemmin ja isolla teholla, koska se kuumenee kelalla niin ei ole kestävä ratkaisu.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
423
En ole sähkömees mut näppituntumalla sanoisin, että 3x 20m 11kW jatkoroikkaa peräkkäin on ensinnäkin

- ongelmien kerjäämistä
sekä
- olettama, että autolle tulee 11kW edestä lataustehoa puhdasta toiveajattelua.

Kaapelien laatu vaikuttaa, liittimet kuumenevat ym. Joku asioiden kanssa työtään tekevä vois kommentoida, mutta mun näkemys; koska perus valovirtakeräkin pitäis purkaa aina auki jos käytetään yhtään kauemmin ja isolla teholla, koska se kuumenee kelalla niin ei ole kestävä ratkaisu.
Joo 11kw latausta ei tuolla roikkamäärällä kyllä tule saamaan.
Tarpeita on toki erilaisia, mutta itse jotenkin koen tuon 11kW latauksen hieman turhana mökille. Tai itse kun ajattelee, että kun mökille menee niin se auto saa maata latauksessa ainakin sen viikonlopun, jolloin yksivaihe-laturillakin ehtii kyllä mehua akkuun saamaan, huolimatta siitä vaikka kävisi lähikaupassa välillä.

Mutta toki jos kaapelia aletaan maan sisään laittamaan/vetämään ilmassa niin sitten kannattaa johdotus laittaa toki niin, että se 11kw saadaan irti.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 687
Otin tuon kolmivaihevirran sen vuoksi, että valovirralla (se yksi vaihe) tilanne olisi vielä heikompi. Kelat on 50m, siihen vielä yksi jatkoroikka ja laturi = not gud.
miettii.gif
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
120
Aika paljon muuttujia tuossa, missä kohtaa linjaa mökki sijaitsee, lähellä muuntajaa vai jossain perimmäisenä. Yhtenäisellä 60m 2.5mm2 roikalla voi hyvin toimia pienellä latausvirralla, isoilla virroilla jännite voi tippua niin alas, että mitä auton laturi sitten siitä tuumaa.
Onhan tommonen roikka jossain kivikossa aika kyseenalainen, mutta vikavirtasuoja lähtöpäässä suojaa kyllä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
841
60m 2.5mm2 kaapelilla jossain 30-40 asteen lämpötilassa 10A kuormalla jännitehäviötä arviolta n. 8-10V. Resistanssi pelkästään tuolla johtimella jotain puolen ohmin luokkaa. Ei kyllä varmasti optimi ole oikosulkuvirtojen jne suhteen, mutta kyllä tuo nyt vielä tuolla 8-10A kuormalla ja 60-70m vedolla varmaan menisi. Mutuilua nyt vain toki tämäkin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 666
Nonih, juteltiin sähkärin kanssa ja toi jatkoroikka oli pakko unohtaa, sen käyttö on kielletty sähköautojen latauksessa, varsinkin jonkun 50m pitkän...

No, nyt sitten todettiin että vedetään uusi keskus parkkipaikalle ja siitä veto järven pohjassa mökille johon jää nykyinen kaappi paikalleen. Ilmajohdot jää pois, ne kuulemma olis joka tapauksessa poistumassa kun niiden ylläpito on kallista.

Pääkeskus siirtyy siis parkkipaikalle, samalla saa sen latausaseman suoraan siihen viereen. Tulee ihanan kallista mut onneksi näihin taitaa saada jotain tukea valtiolta?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 200
Nonih, juteltiin sähkärin kanssa ja toi jatkoroikka oli pakko unohtaa, sen käyttö on kielletty sähköautojen latauksessa, varsinkin jonkun 50m pitkän...

No, nyt sitten todettiin että vedetään uusi keskus parkkipaikalle ja siitä veto järven pohjassa mökille johon jää nykyinen kaappi paikalleen. Ilmajohdot jää pois, ne kuulemma olis joka tapauksessa poistumassa kun niiden ylläpito on kallista.

Pääkeskus siirtyy siis parkkipaikalle, samalla saa sen latausaseman suoraan siihen viereen. Tulee ihanan kallista mut onneksi näihin taitaa saada jotain tukea valtiolta?
Taloyhtiöt saa tukea jos 11kw ja rahaa on valtiolla. 35% saa jeesiä.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Nonih, juteltiin sähkärin kanssa ja toi jatkoroikka oli pakko unohtaa, sen käyttö on kielletty sähköautojen latauksessa, varsinkin jonkun 50m pitkän...

No, nyt sitten todettiin että vedetään uusi keskus parkkipaikalle ja siitä veto järven pohjassa mökille johon jää nykyinen kaappi paikalleen. Ilmajohdot jää pois, ne kuulemma olis joka tapauksessa poistumassa kun niiden ylläpito on kallista.

Pääkeskus siirtyy siis parkkipaikalle, samalla saa sen latausaseman suoraan siihen viereen. Tulee ihanan kallista mut onneksi näihin taitaa saada jotain tukea valtiolta?
Mjaa, vai kielletty. Itse varmaan vastaavassa tilanteessa latailisin surutta pitkällä yhteinäisellä jatkoroikalla. Tietysti pienimmällä mahdollisella virralla, joka muistaakseni oman auton mukana tulleessa laturissa 6A. Tuohan ei ole paljoa, reilu kilowatti tunnissa, mutta kylläpä siinä mökkiviikonlopun aikana ihan tarpeeksi tulisi lisää ajomatkaa.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
343
Onko hajua mites autokauppa suhtautuu jos vaihdokin menee myymäänkin itse, vaikka sen on vaihdossa antanut? Eli autoa odottanut 10kk ja nyt kaveri ois ostamassa autoni pois lähes sillä hintaa minkä autokauppa siitä hyvittää.
Eli onko kellään kokemusta, että onnistuuko suorakauppa, eli käteisalennus ilman vaihdokkia, vaikka vaihturin kanssa kaupat tehtiin. Automyyjä lomilla..
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Onko hajua mites autokauppa suhtautuu jos vaihdokin menee myymäänkin itse, vaikka sen on vaihdossa antanut? Eli autoa odottanut 10kk ja nyt kaveri ois ostamassa autoni pois lähes sillä hintaa minkä autokauppa siitä hyvittää.
Eli onko kellään kokemusta, että onnistuuko suorakauppa, eli käteisalennus ilman vaihdokkia, vaikka vaihturin kanssa kaupat tehtiin. Automyyjä lomilla..
Harvemmimpa autokauppa tuosta ongelmaa saa aikaiseksi. Se on sit eri asia paljonko saa käteisalennusta neuvoteltua tuossa vaiheessa kun auto on jo tilattu sulle :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 308
Viestejä
4 307 298
Jäsenet
71 812
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom