Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Mun ruokakaupassa käynti kestää 5-10 minuuttia, sisältäen kävelyt parkkiksella.

Auton lataus vie aikaa karvan alle tunnin, riippuu siitä mikä on lähtöprosentti. Työmatkaa taas on sen verran (120km/päivä) että lataus pitää suorittaa joka toinen päivä. Kiinnosti tai ei. Pari kertaa sitä jaksoi potkia hyllyjä Motonetissä tunnin verran, sen jälkeen on kiinnostavampaa ottaa työlaukusta iPad ja tunkea se ratin koloon (ihan kuin ratti olis suunniteltu niin).

Käytännössä siis lataan 64kwh akun joka toinen päivä tuonne 80-90% väliin. 2/3 kerroista on tullut käytettyä Motonetin latausta kotimatkalla ja yleensä se la/su iltaan ajoittuva latauskerta liiterillä jos on ollut vapaana.

Alunperin noiden lataustolppien piti olla keväällä käytettävissä, silloin ajattelin että kai sitä nyt pari kk jaksaa latailla julkisillakin. Sitten valmistumispäivä vaan veny ja veny... viimeisin annettu päivämäärä oli ennen juhannusta.

11kw asiointilataus on söpö ajatus mutta tuo kikotin hyödyntää siitä yhden vaiheen verran, parikymmentä minuuttia antais rangea ~6km. Ihan kuin olis plugari. Taloyhtiöön tulee sentään 22kw tolpat, niillä saa kymmenessä tunnissa sataan prosenttiin asti :) Sen jälkeen tässä touhussa on järkeä ihan eri tavalla.
Nopea on kauppa reissu. Mutta ilmeisesti sitten sinulle ainoat vaihtoehdot on istua autossa ja ladata tai ladata kotona, eikä esim. tule käytyä kuntosalilla, juoksemassa tms, minkä yhteyteen sen lataamisen voisi ajoittaa, eikä erikseen tarvitsisi käydä.

Sinänsä tuo ei liity siihen onko lataus ilmaista vai ei. Jos ei esim. omaa mahdollisuutta kotilataukseen, sitten on vähän pakko käydä välillä julkisilla latureilla. olivat ne maksullisia tai ei.

Maksullisuuden vastineeksi voi toki saada nopeamman (kuin 50kW) DC-latauksen, mutta paljon on sähköautoja jotka eivät edes lataa tuota nopeammin, ja monesti ne tosinopeet DC-laturit ovat myös aika suolaisen hintaisia ettei niitä halua käyttää kuin erikoistilanteissa. Eivätkä maksullisetkaan aina niin erityisen nopeitakaan ole, esim. läheiset K-Latausasemat osaavat 50KW ja ABC-laturit 80kW, mutta ovat sentään sopuhintaisia (30c/kWh).

Hyvä kysymys tosiaan on minkälaisen hintalapun laittaa omalle ajalleen, esim. tälle kun nyt läppärin ääressä kirjoitan kotonani tätä viestiä tälle nettifoorumille. Kyllä tämä vähintään 5€/min arvoista aikaa on, verrattuna siihen että kirjoittaisin tätä viestiä läppärilläni jossain kauppakeskuksen penkillä istuen tai ilmastoidussa autossa. Selväähän on että me kaikki käytämme kaiken vapaa-aikamme erittäin tuotteliaasti, rakennamme omakotitaloja ja keksimme lääkkeitä syöpään, ei sellaista aikaa sovi tuhlata latailuun katsoen jotain typerää Netflixiä tai selailemalla tätä foorumia.

Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Niin, ei tietääkseni tähänkään ole muuta väittänyt. Maksullinen vs. ilmainen pointtina oli toisten parempi kattavuus, jolloin niitä löytyy helpommin paikoista missä arkena muutenkin viettäisi aikaa ja se lataaminen hoituu muiden asioiden ohella. Ja tottakai riippuu ajoprofiilista riittääkö se, jollei riitä eikä ole saamassa kotiin latausta niin ehkä miettisin muutaman kerran kiinnostaako lähteä erikseen laturille istuskelemaan.

Jokainen toki määrittää oman aikansa arvon niinkuin lystää, voi siitä huumoriakin vääntää jos jaksaa eikä muuta keksi.

Ps. Ei itselläkään ole kotona mahdollisuutta ladata, eikä töissä, mutta en silti kyllä latureilla istuskele vaan lataukset hoituu muiden asioiden ohessa, jotka olisi pakko joka tapauksessa tehdä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
587
Pohdin tässä kotiin latausratkaisua täyssähköautolle, joka tukee 1-vaiheista latausta 7,4kW @ 32A. Googlatessa vastaan tuli Evtun Accelev V2 8kW, joka yhdistää kahdesta 16A-vaiheesta yhteen vaiheeseen 32A, jolloin lataustehoksi saadaan auton tukema 7,4kW. Onko kenelläkään kokemuksia em. latausasemasta?

Toinen vaihtoehto mitä mietin on kodin pääsulakekoon vaihtaminen 3x25A -> 3x35A, jolloin mahdollistuisi voimavirta 3x32A. Tämä vaihtoehto olisi pitkässä juoksussa houkutteleva siinä mielessä että se mahdollistaisi peräti 22kW tehon 3-vaiheisena. Tosin sitä jäin miettimään että jääkö pääsulake liian pieneksi etenkin lämmityskautena vaikka suorasähkölämmitystä talossa ei olekaan. Olisiko tuo ensinnä mainittu vaihtoehto parempi?
Ei omakohtaista kokemusta, mutta kyllä Accelevit on toimiviksi todettu, myös sen arvaavan kuormanhallinnan kannalta. Riippuu ihan niistä omista käyttötarpeista onko vaiheetyhdistävälle latauslaitteelle oikeasti tarvetta vai riittääkö se puolikas tehokin.

Kotikäyttöön 22 kW lataustehon haaveilu on yleensä ihan turhaa useammastakin eri syystä. 1) Hyvin harva auto tukee yli 11 kW latausta 2) hyvin harva ajaa niin paljon ja tiukoilla aikatauluilla, etteikö 11 kW:llakin akku kun akku olisi yönyli täynnä 3) 3x35 A liittymästä jää 22 kW:lla ladattaessa vain 3x3 A muun asumisen käyttöön ja se loppuu lämmityskaudella alkuunsa.

Toki minullakin kotona on 22 kW latauslaite, kun ei se sen enempää maksa kuin 11 kW versiokaan. Yksivaiheauton kanssa voi tarvittaessa ylikellottaa siitä 1x19 A, mutta enimmäkseen se nyt kuitenkin on 8 A asetuksella käytössä (ja nykyisellään sukon perässä...).
 
Liittynyt
29.01.2021
Viestejä
45
Itsellekin tässä EV6 tulossa syksyllä. Tai vapautumassa oikeastaan, on nykyään kyseinen yksilö liikkeen esittelyautona. Siinä mielessä tuntuu hyvältä, että tuosta teki kaupat jo reilu kuukausi sitten, kun nyt hinta olisi tosiaan lähes 6000€ enemmän. Kunhan vaan saa sen sitten vielä aikanaan ja sovitusti hyvässä kunnossa. Täysin uusihan se ei tietenkään sitten ole enää, hyvässä ja pahassa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
402
Mulla on huomenna alkamassa oman EQS:n kasaus Sindelfingenissä. Tilaus tehty 1/2022 ja tilausvaiheessa alustava toimitusaikataulu oli 8-9/2022 eli ei vaikuta olevan myöhässä tässä vaiheessa. Komponenttipula toki voi vielä kasausvaiheessakin vaikuttaa asiaan, mutta sormet ristiin. Mersun sähköjen hinnat näyttää nousseen 6 kk noin 7 %, kun nyt hinnastoa katsoo. Mainitaan vielä, että samalla tilatun GLE-hybridin, jonka kasauksen piti alkaa 6/2022, päivämääristä ei vieläkään mitään ennakkotietoa. Ainakin mersulla siis katsovat ilmeisesti, että sähkövehkeet saavat ensin kondensaattorinsa ja näyttönsä ja sitten vasta muut mallit?
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
349
Tai, voihan sen odotteluajan käyttää vaikka käymällä juoksulenkillä, tulee sekin hoidettua pois eikä tarvitse erikseen enää käydä lenkillä. Tulee kuntoakin.
Urheilukenttien ja kuntosalien läheisyyteen olisi hyvä saada latauspaikkoja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
701
Mulla on huomenna alkamassa oman EQS:n kasaus Sindelfingenissä. Tilaus tehty 1/2022 ja tilausvaiheessa alustava toimitusaikataulu oli 8-9/2022 eli ei vaikuta olevan myöhässä tässä vaiheessa. Komponenttipula toki voi vielä kasausvaiheessakin vaikuttaa asiaan, mutta sormet ristiin. Mersun sähköjen hinnat näyttää nousseen 6 kk noin 7 %, kun nyt hinnastoa katsoo. Mainitaan vielä, että samalla tilatun GLE-hybridin, jonka kasauksen piti alkaa 6/2022, päivämääristä ei vieläkään mitään ennakkotietoa. Ainakin mersulla siis katsovat ilmeisesti, että sähkövehkeet saavat ensin kondensaattorinsa ja näyttönsä ja sitten vasta muut mallit?
Hyvä sijoituskohde! Tällaisessa taloustilanteessa vastaavia tai parempia on vaikea löytää.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
488
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Kyllä, samaa mieltä. Ehkä peräpää suht okei. Mutta se onkin Nissan, eikä ne pääsääntöisesti koskaan mitään muotovalioita ole olleet.
Sisältähän tuo itseasiassa ihan jopa siistin näköinen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Njaa näin se vaan äkkiä tilanteet muuttuu. Kilometrien pudottua rupesi vituttamaan maksella Teslaa pihassa ja kilsoja mittarissa juuri sen verran että oli ns viimeinen mahdollisuus saada se melkein uuden hinta ennen kuin ihmiset mieltävät auton oikeasti käytetyksi. Halpa ajaa mutta kallis parkkeerata. Tuloksena, Tesla lähti myyntiin, voittoa en saanut mutta olen hintaan tyytyväinen. Perjantaina viimeinen päivä Teslan ratissa ja siitä alkaakin siirtyminen takaisin täysin manuaaliseen aikaan. Tällä hetkellä liikkeessä varattuna Mazda MX-5 MK1 ja toivottavasti sen saa nopeasti alle. Tänään kävin pikaisella koeajolla ja olihan erilainen kokemus MX-5:sta ajamattomalle vs muut vanhemmat ja etenkin vs Tesla :D. Nooh, katto alhaalla tuo viidennes Teslan tehoista ei niin vituta. Hauska juttu kyllä kun istahti Mazdaan ja kävi heittämässä lenkin niin tuli jotenkin fiilis että ajoin autoa vs Teslan ratissa olisin ajanut jotenkin uhm.... hädintuskin autoa tai jotenkin "feikkiä". Vaikea selittää mutta tuntui yhtäkkiä se matala simppeli kippo pirun kotoisalta.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286

Tilanne 30.6.2022: sähköhenkilöautot ja muuntotuet 71 % määrärahasta varattu. Jokunen viikko sitten määrärahat oli 100 % varattu, mutta nyt määrärahoja lisätty.

Juuri laitoin hankintatukihakemuksen e-208:n. Ei tietoa kuinka nopeasti hupenee, mutta kannattanee laittaa hakemus mikäli auton tilaus on jo sisällä.
6.7.2022 tilanne: 74 % määrärahasta varattu. Nopeasti menee.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 196
MG Marvel Electric bongattu mustana. Onpas premiumin näköinen peli, kuvat eivät tee oikeutta. Tosin ei tuossa taida vanhaa britti-MG:tä enää olla kuin logo. Toivottavasti tulee Suomeen joskus, Ruotsissa niitä ilmeisesti jo myydään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mitenköhän tuossa oikein käy jos auto on ostettu (sopimus tehty) ja tukihakemus lähetetty, mutta tukirahat loppuvat kesken ennen kuin auto saapuu?
Taitaa käydä niin että tukea ei silloin saa eikä sitä voi hakea uudelleen myöhemmin kun määrärahoja on saatu lisää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 073
Mitenköhän tuossa oikein käy jos auto on ostettu (sopimus tehty) ja tukihakemus lähetetty, mutta tukirahat loppuvat kesken ennen kuin auto saapuu?
Eikös se summa "korvamerkitä" heti sen hakemuksen jättöaikaan, ei vasta auton saapuessa? Näin automyyjä minulle muistaakseni kertoili.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 623
Eikös se summa "korvamerkitä" heti sen hakemuksen jättöaikaan, ei vasta auton saapuessa? Näin automyyjä minulle muistaakseni kertoili.
Tätä vähän juuri hain takaa, että korvamerkataanko raha heti käytetyksi kun hakemus on sisällä? Tosin jonkun se hakemusksin pitää käsitellä ja käsittelyssä saattaa siinäkin olla jonoa jonkun verran.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
121
...varattuna Mazda MX-5 MK1 ja toivottavasti sen saa nopeasti alle. Tänään kävin pikaisella koeajolla ja olihan erilainen kokemus MX-5:sta ajamattomalle vs muut vanhemmat ja etenkin vs Tesla :D. Nooh, katto alhaalla tuo viidennes Teslan tehoista ei niin vituta. Hauska juttu kyllä kun istahti Mazdaan ja kävi heittämässä lenkin niin tuli jotenkin fiilis että ajoin autoa vs Teslan ratissa olisin ajanut jotenkin uhm.... hädintuskin autoa tai jotenkin "feikkiä".
Toivottavasti saat sen MX5:n alle pian. Sitä odotellessa pysy ainakin etäällä kaikista moottoripyöräliikkeistä. Älä ainakaan mene kysymään, että olisiko niillä tarjota jotain, missä kuskilla olisi semmoinen oikea ajamisen fiilis. Ei, älä nyt ainakaan mene kysymään näin kesällä vaan odota syksyn loskakelejä: pimeää, märkää, jäätävän kylmää.

[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
647
[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
Ei mikään. kiihtyvyyttä ja tehoja löytyy mutta ei fiilistä. Ainakaan ite en ole löytänyt ja paljon mieluummin ottaisin tuon tulevan i4 tilalle M3 competition mikä maailmalla on samanhintainen mutta fiilis jotain ihan muuta mitä sähköstä nyt ei vaan saa, suomessa M3 isojen päästöjen takia hintalappukin sitten jotain ihan älytöntä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Toivottavasti saat sen MX5:n alle pian. Sitä odotellessa pysy ainakin etäällä kaikista moottoripyöräliikkeistä. Älä ainakaan mene kysymään, että olisiko niillä tarjota jotain, missä kuskilla olisi semmoinen oikea ajamisen fiilis. Ei, älä nyt ainakaan mene kysymään näin kesällä vaan odota syksyn loskakelejä: pimeää, märkää, jäätävän kylmää.

[EDIT] Niin, mitkä sähköautot tarjoavat kuljettajalle aidon ajamisen fiilistä, sellaista hauskuutta, mikä olisi verrattavissa avokattoiseen roadsteriin tai moottoripyörään?
Juu ei pelkoa. Ei A:ta kortissa ja itsesuojeluvaisto sanoo että älä kokeile onneasi :D. Ja mitä keleihin tulee, eipä moinen tunnu missään, nimimerkillä kylmimmillään -37c lämmöissä runsaslumisena talvena töihin ja toki kaikki muutkin ajelut moposkootterilla.

Ja eipä noita aidon ajamisen fiiliksiä tuovia sähköjä taida löytyä (ainakaan suomesta). Ulkomailta löytyy jo mutta ovat melkeinpä kaikki sähköistettyjä klassikoita yleensä Teslan tekniikalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 167
Kauneus on katsojan silmässä, mutta tämän auton ulkonäöstä en löydä mitään mikä miellyttäisi silmää, mutta menisi varmasti täällä Suomessa hyvin kaupaksi, jos siitä löytyisi polttomoottori ja auton perässä lukisi Qashqai.
Kyllä, samaa mieltä. Ehkä peräpää suht okei. Mutta se onkin Nissan, eikä ne pääsääntöisesti koskaan mitään muotovalioita ole olleet.
Sisältähän tuo itseasiassa ihan jopa siistin näköinen.
Omaan silmään suht' ok näköinen ja kuten yllä niin sisältä hyvinkin positiivinen yllätys. Oikeastaan ainoa pahempi kauneusvirhe pikaisesti vilkaistuna oli tuo ratin kytkinten ja konsolin vaihdevalitsimen pianomusta pölyrasvasormenjälkimagneettipinta. Varmasti pystyisi ajelemaan tuolla ilman sen pahempaa suuhun oksentelua. Toisinkuin esimerkiksi joku BMW iX...

MUTTA, ehkä se suurempi kynnys tuossa lienee se, että pudottaisinko reippaasti yli 60k € neliveto Nisukkaan? Todennäköisesti en, ellen olisi varma suht' järkevästä jälleenmyyntiarvon kehityksestä. Etuovetonahan näitä autoja ei luonnollisesti hankinta.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 963
Inflaatio vääristää tilanteet niin, että itseään pettää jos fiksautuu kiintopisteisiin; "En ikinä maksaisi tuotteesta X enempää kuin N määrän valuuttaa."

Koska mikään ei tule olemaan hetkeen kuten ennen ja kaikki nousee, paitsi oma ostovoima.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
56
Kotikäyttöön 22 kW lataustehon haaveilu on yleensä ihan turhaa useammastakin eri syystä. 1) Hyvin harva auto tukee yli 11 kW latausta 2) hyvin harva ajaa niin paljon ja tiukoilla aikatauluilla, etteikö 11 kW:llakin akku kun akku olisi yönyli täynnä 3) 3x35 A liittymästä jää 22 kW:lla ladattaessa vain 3x3 A muun asumisen käyttöön ja se loppuu lämmityskaudella alkuunsa.

Toki minullakin kotona on 22 kW latauslaite, kun ei se sen enempää maksa kuin 11 kW versiokaan. Yksivaiheauton kanssa voi tarvittaessa ylikellottaa siitä 1x19 A, mutta enimmäkseen se nyt kuitenkin on 8 A asetuksella käytössä (ja nykyisellään sukon perässä...).
Minulla on taloyhtiön pihassa 16A eli 3,6kW -latausmahdollisuus. Se on aika hyvin riittänyt kaikkiin ajoihin kotoa eteenpäin 3500km/kk, jos autoa pitää koko ajan laturissa kiinni sen ollessa kotona ei ole ongelmia.
Olen laiska enkä jaksa koko aikaa viritellä sitä laturia kontista tolpan nokkaan. Mikäli kotilataus ei riitä lataamaan akkua riittävälle tasolle ennen matkaa, silloin käyn ottamassa sähköä pikalatureista 60-80% lataukseen saakka: lähiPrismassa on 80kW-laturit ja McDonaldsilla 150kW. Loput imuttelen sitten kotipihassa, jos siihen on enää tarvetta. En usko, että tarvitsen muuta ja jos sähköyhtiöt tuovat markkinoille tehomaksuja 11kW ja 22kW-kotilaturit nostavat 10-30€/kk sähkölaskun perusmaksuja. Taitaa tuo kotilataus vain vaikeutua tulevaisuudessa ja erityisesti taloyhtiöissä, jos viranomainen ei puutu tuohon hinnoitteluun. No toivottavasti siirtoyhtiöt luopuvat tuolloin sähkökeskuksen sulakekokoon perustuvasta laskutuksesta, kun haluavat tehomaksun tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
349
Ei mikään. kiihtyvyyttä ja tehoja löytyy mutta ei fiilistä. Ainakaan ite en ole löytänyt ja paljon mieluummin ottaisin tuon tulevan i4 tilalle M3 competition mikä maailmalla on samanhintainen mutta fiilis jotain ihan muuta mitä sähköstä nyt ei vaan saa, suomessa M3 isojen päästöjen takia hintalappukin sitten jotain ihan älytöntä.
Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla. Latauksen aikana, jos ei henkilökohtaista huoltotarvetta, niin voi katsella huoltamon hintatolppaa. Minulla ainakin siitä tulee hyvä fiilis. Ja fiilis jatkuu, kun katsoo päättyneen latauksen hintaa. Nautin myös vaihteettomuudesta, viiveettömästä vakkarista ja moottorin äänettömyydestä. Esilämmitystä ja jäähdytystä fiilistelen myös joka kerta. Ja hauskin fiilis tulee, kun lukee sähköautoja vastustavien kommentteja :)
 
Liittynyt
03.01.2022
Viestejä
38
Sähköautojen kanssa fiilikset tulee eri asioista kuin polttiksilla.
Tai sitten autoilun fiilis on täysin subjektiivinen kokemus ja tarkoittaa jokaiselle aivan eri asioita.

Se mistä oletan tuossa aiempien kirjoittajien puhuneen, on jonkinlainen avoauton/moottoripyörän ”vapauden” kokemus joka tulee ilmavirran tuntemisesta, visuaalisesta avoimuudesta ympäristön suhteen sekä vahvempi tunne yhteydestä seuraavassa ketjussa: renkaat-auton hallintalaitteet-keskushermosto-tietoiset kokemukset.

Puhun vain omasta kokemuksesta, ja sen perusteella totean että sellaista vahvaa tunnetta autoiluun on vaikea saada samalla tavalla kuin kesäpäivänä lapsuuden maisemissa avoautolla ajelu suosikkibändin soidessa kaiuttimista. Unohtumattomia fiiliksiä. Noissa on vain niin vahvasti kyse henkilökohtaisista ns. triggereistä, että ilmiötä on käytännössä mahdotonta edes yrittää yleistää koskemaan laajempaa joukkoa ilman että valtava määrä yksityiskohtia kustomoidaan aivan erilaisiksi. Siinä alkaa olla jo melko se ja sama, millainen auto alla.

Mitä tulee sitten taas sähköautoihin, sähköisiin voimalinjoihin ja niiden herättämiin tunteisiin, puhutaan jo aivan mielivaltaisen laajasta kirjosta lähtökohtia, että asiasta täsmällisesti keskusteleminen vaikeutuu ja puheessa korostuu tahaton ja tahallinen väärinymmärrys. Veikkaan myös, että suurelle osalle ihmisistä pelkkä sähköautoista kirjoittaminen tuo parhaan fiiliksen koko sähköautoiluun liittyen, oli asiasta sitten mitä mieltä tahansa.

Sähköautot ovat tavallisesti massiivisia autoja akkujen lisäpainon myötä. Autossa on monesti mahdollisuus erittäin hyvään ajotuntumaan, koska auton painopiste on mahdollista saada matalaksi. Valitettavasti (henk.koht. mielipide) suuri osa sähköautoista tehdään ”tunnottomiksi”, eli sähköisillä avustimilla autosta häivytetään pois tunne renkaista rattiin. Lisäksi autot korkeita, mikä tekee niistä helpohkosti huojuvia ja käyttäytyminen voi olla siten epämääräistä. Miten kovaksi alusta täytyy tehdä, entä miten kovilla rengaspaineilla täytyy ajaa jotta saavutetaan maksimaalinen energiatehokkuus?

Parastahan olisi, että kuljettaja saisi itse säätää autoa mieleisekseen.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
349
Toi lapsuuden/nuoruuden fiilisten romantisointi on siinä mielessä hauskaa ja subjektiivista, että meillä on jo syntynyt ihmisiä kenen autoilumuistot tulevat perustumaan täysin sähköautoihin.
Kyllä. Muistan sen fiiliksen, kun kesäinen perjantai-ilta ja Lada lähtee laakista käyntiin. Pioneerit soittaa mielimusiikkia ja eletään vuotta 1986, ajokortti varsin uusi vielä. Bensaa tankissa, rahaa tilillä (tilipäivä), nättityttö odottaa mukavan ajomatkan päässä.
Auton aiheuttama fiilis tuossa lähinnä se, että oli vapaa liikkumaan. Vastaavanlaista fiilistä ei enää pysty saavuttamaan, mutta töiden jälkeen perjantaina pitemmän reitin kautta kotiin sähköautolla cruisaillen saavutan jotain kuitenkin tuosta nuoren miehen perjantaifiiliksestä vielä nykyäänkin. Paljon on muuttunut, mutta jotain uutuuden viehätystä kuitenkin on mukana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Itsellä oli jo unohtunut tuo raakuus mitä vanhempi auto tarjoaa. Sähkö on aivan mahtava ja tuo Performance tarjoaa jopa tuntuman jonka varassa uskaa vetää talvella nätisti kahva edellä ja pieni sivuluisu 120kmh rampilla ei pelota. Edellinen auto Fiesta ST on tunnettu ajettavuudestaan ja leikkisyydestään mutta kun tuon MX5:n penkille istahti ja laittoi ykkösen silmään niin tuli heti fiilis että nyt prkl ajetaan. Tuo auton alle tonnin paino, vaihteiston toiminta ja pieni ratti vain olivat heräte siitä mitä auto voi olla.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
259
Stadin tai miksei jonkun muunkin vanhan kivikylän kantakaupungissa sähköautoa pitävät: Onko teillä hallipaikka latausmahdollisuudella, vai hoidatteko vaan kauppareissuilla latailut?

pitäisi firman pakukalustoa (1 kpl :D) uusia tässä jossain tulevaisuudessa, ja vähän kalliimpikin hallipaikka on harkinnassa muutenkin ihan vaan kermaperseilyn nimissä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 378
Meillä on halli kaupungin yhtiöittämä josta taloyhtiöillä tietty osuus paikoista, sinänsä kätevä että pääsee suoraan hissillä rapusta. Mulla on auto vasta tilauksessa, eli tämä on vielä meillä harkinnan alla.

Halliin saa halutessaan latausmahdollisuuden, mutta se on täysin ulkoistettuna. Latauksesta pitää maksaa ensin kiinteä maksu (olisko n. 200€) ja sitten n. 10€ kuukausimaksu, ja päälle 25c/kwh. Nämä hinnat siis hitaalle lataukselle, nopea olisi kalliimpi. Jos peruuttaa alle 2v sisällä joutuu maksamaan kuukausimaksut sille ajalle.

Eli aika kallista jos miettii, että naapurin s-marketissa 25c/kwh lataus. Toisaalta olishan tuo kätevää.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Itsellä oli jo unohtunut tuo raakuus mitä vanhempi auto tarjoaa. Sähkö on aivan mahtava ja tuo Performance tarjoaa jopa tuntuman jonka varassa uskaa vetää talvella nätisti kahva edellä ja pieni sivuluisu 120kmh rampilla ei pelota. Edellinen auto Fiesta ST on tunnettu ajettavuudestaan ja leikkisyydestään mutta kun tuon MX5:n penkille istahti ja laittoi ykkösen silmään niin tuli heti fiilis että nyt prkl ajetaan. Tuo auton alle tonnin paino, vaihteiston toiminta ja pieni ratti vain olivat heräte siitä mitä auto voi olla.
Onhan ne nyt aika erityyppiseen käyttöönkin suunniteltu, niin tuleehan sitä fiilistä toisessa vähän eritavalla. Itsekkin vaihtaisin tuon Model S:n heti 911:seen mieluitenkin johonkin GT/GTS malliin, jos ainot tarve autolle olisi fiilistely, eikä tarvitsisi töiden ja muiden asioiden puolesta ajella näin paljoa. Tästä päästäänkin siihen, että mielenkiinnolla odotan millaista sähköversiota näitä ”urheilu”autoista tulee ja pääsevätkö ne lähellekkään sitä samaa fiilistä (tuskin).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Onhan ne nyt aika erityyppiseen käyttöönkin suunniteltu, niin tuleehan sitä fiilistä toisessa vähän eritavalla. Itsekkin vaihtaisin tuon Model S:n heti 911:seen mieluitenkin johonkin GT/GTS malliin, jos ainot tarve autolle olisi fiilistely, eikä tarvitsisi töiden ja muiden asioiden puolesta ajella näin paljoa. Tästä päästäänkin siihen, että mielenkiinnolla odotan millaista sähköversiota näitä ”urheilu”autoista tulee ja pääsevätkö ne lähellekkään sitä samaa fiilistä (tuskin).
Ehdottomasti eri käyttötarkoitus ja asiakaskuntakin mutta kyllä tuo olis silmiä avaava kokemus vaikka vanhoja autoja on ollut varsin paljon. Eipä olisi itsekään tullut vaihdettua ellei tuo ajomäärä olisi pudonnut ja vitutti pitää 60ke autoa pihassa ja maksella lyhennyksiä. Nyt saan helvetisti halvemmat kk kulut pelkästä pihalla seisomisesta ja jos tulee kilsoja enemmän niin tulee kalliimmaksi mutta siinä vaiheessa auton helppo jälleenmyynti tarkoittaa sitä että myy kipon ja ostaa uuden sähkön. Museokilvissä oleva orkkiskuntoinen klassikko ei enää arvoaan pudota joten varsin turvallinen ostos jos vaan pitää kunnossa.

Mitä sähköisiin hauskoihin kippoihin tulee niin ostajia olisi sähköisille hot hatcheille mutta nykyiset todennäköistä paremman katteen autot menevät kaupaksi niin miksi tehdä. Sääli kyllä. Olisin ilomielin ostanut jonkun sähköisen hot hatchin jos niitä olisi ollut saatavilla. Suoranopeus on kiva mutta se että voin polkea kaasua paikaltaan lähtiessä max 4s kunnes ollaan jo 120kmh tai yli ei ole oma käsitys hauskasta. Mieluummin hidastamatta mutkaan ja tasapainoillen pidon rajoilla kuin se paras 0-100kmh kiihtyvyys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
738
Meillä on halli kaupungin yhtiöittämä josta taloyhtiöillä tietty osuus paikoista, sinänsä kätevä että pääsee suoraan hissillä rapusta. Mulla on auto vasta tilauksessa, eli tämä on vielä meillä harkinnan alla.

Halliin saa halutessaan latausmahdollisuuden, mutta se on täysin ulkoistettuna. Latauksesta pitää maksaa ensin kiinteä maksu (olisko n. 200€) ja sitten n. 10€ kuukausimaksu, ja päälle 25c/kwh. Nämä hinnat siis hitaalle lataukselle, nopea olisi kalliimpi. Jos peruuttaa alle 2v sisällä joutuu maksamaan kuukausimaksut sille ajalle.

Eli aika kallista jos miettii, että naapurin s-marketissa 25c/kwh lataus. Toisaalta olishan tuo kätevää.
Onpa harvinaisen koukkunokkaista porukkaa päättämässä kyllä teillä jos tuollaista hintoja pyydetään, kas kun ei erikseen joku viikkomaksu ja sitten vuosimaksukin vielä.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 428
Latauspaikkojen valmistumisessa lähiaikoina on toinenkin hyvä puoli: saan tuotua ykkösauton takaisin kotipihalle kun jatkossa mulla on kaksi autopaikkaa :D Nyt tuo "rättikattoinen nelivetobensaturbo" (kuulostaa paremmalta kuin A4 cabrio) on ollut viime talvesta asti kaukana tallissa piilossa.

Mitä sähköisiin hauskoihin kippoihin tulee niin ostajia olisi sähköisille hot hatcheille mutta nykyiset todennäköistä paremman katteen autot menevät kaupaksi niin miksi tehdä. Sääli kyllä. Olisin ilomielin ostanut jonkun sähköisen hot hatchin jos niitä olisi ollut saatavilla. Suoranopeus on kiva mutta se että voin polkea kaasua paikaltaan lähtiessä max 4s kunnes ollaan jo 120kmh tai yli ei ole oma käsitys hauskasta. Mieluummin hidastamatta mutkaan ja tasapainoillen pidon rajoilla kuin se paras 0-100kmh kiihtyvyys.
Mä olen omastani tykännyt, harvinainen ainakin täällä päin suomea. Kolme on tullut vastaan puolen vuoden aikana niin että olen huomannut ja kahta käynyt autokaupassa katsomassa. 200 heppaa on ihan sopivasti, sport modella kumi palaa ja eco modella tuleekin ajeltua enimmäkseen. Miinuspuolena naurettava tavaratila ja hidas lataus. 64KWh Kona/Niro on samalla voimalinjalla ja huomattavasti suositumpia.

1657188267135.png
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Latauspaikkojen valmistumisessa lähiaikoina on toinenkin hyvä puoli: saan tuotua ykkösauton takaisin kotipihalle kun jatkossa mulla on kaksi autopaikkaa :D Nyt tuo "rättikattoinen nelivetobensaturbo" (kuulostaa paremmalta kuin A4 cabrio) on ollut viime talvesta asti kaukana tallissa piilossa.

Mä olen omastani tykännyt, harvinainen ainakin täällä päin suomea. Kolme on tullut vastaan puolen vuoden aikana niin että olen huomannut ja kahta käynyt autokaupassa katsomassa. 200 heppaa on ihan sopivasti, sport modella kumi palaa ja eco modella tuleekin ajeltua enimmäkseen. Miinuspuolena naurettava tavaratila ja hidas lataus. 64KWh Kona/Niro on samalla voimalinjalla ja huomattavasti suositumpia.
Älä käsitä väärin mutta tuo ei ole hot hatchiä nähnytkään, ainakaan ajettavuudeltaan ja 200hp painavassa sähkössä on todella vähän.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
405
Älä käsitä väärin mutta tuo ei ole hot hatchiä nähnytkään, ainakaan ajettavuudeltaan ja 200hp painavassa sähkössä on todella vähän.
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Kaikki on suhteellista. En ole omistanut Datsunia lukuunottamatta yhtään alle 200hp autoa sitten 2012 ja sitä ennenkin 2010 lähtien oli jo 180hp auto. Siitä vanhemmat olivatkin sitten ihan perus prutkuja 110-120hp teholuokassa. Kaikki kun on suhteellista ja mihin on tottunut. Omissa silmissä teho tuo turvaa, mukavuutta ja antaa optioita eikä tarkoita automaattisesti jatkuvaa perseilyä. Mitä 0-100kmh kiihdytyksiin tulee niin itseä ei se niin kiinnosta vaan enemmänkin se miten auto kulkee kun on jo liikkeellä. On se kiva välillä runtata kovaa paikoiltaankin kun on nelikko alla mutta vajaavetoisella varsin tyhjänpäiväistä auton kidutusta. Kyllä sitä liikenteen mukana pysyy motaria lukuunottamatta vaikka 50hp Datsunilla mutta ei se kovin mukavaa ole.

Tekniikka kehittyy ja hevosvoimaluvut kasvavat jatkuvasti kuten myös autojen paino. Vertailee sitten tehoja, 0-100kmh aikoja tai mitä nyt haluaakaan mutta suunta on aina ollut ylöspäin (paitsi saastelaitteiden tulo ensin 70-luvulla joihinkin autoihin ja 80-luvulla loppuihin autoista hidastaen tehojen nousua). Jos nyt miettisin ostavani uuden auton niin perus Polo/Fiesta kokoluokan autoissa oma ehdoton minimi olisi 150hp, 200hp se mukava, Focus/Golf kokoluokassa ehdottomasti 200hp, mielellään 250hp jne. Ja nuo siis polttiksissa jotka ovat kevyempiä kuin suurin osa sähköistä. Toki sitä tehoa voi olla liikaakin kuten esim nyt Teslassa eli kaasua ei liiemmin voi käyttää sekuntia paria pidempään tai ollaan laittomissa vieden osan huvista kun joudut kokoajan tuijottamaan mittaria jos hipaisetkaan kaasua. Muistaakseni Model 3:n chill modessa olisi noin 200hp ja ei se kyllä liikaa tehoa tarjoile ja tuntuu todella lussulta.

Edit: Lisähuomiona, nykyiset hot hatchit/pikkusportit ovat itsessään jo varsin rajuja. Alle 6s 0-100kmh on arkipäivää ja uusia alle 200hp hot hatchejä on käytännössä melkein mahdoton löytää (GT86 ja Subarin vastine ovat ainoat mitä tulee mieleen). Jos sähköön mennään ja paino nousee (jos ei nousisi niin tuo teho olisi ihan fine) niin tehoa on saatava enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 378
Onpa harvinaisen koukkunokkaista porukkaa päättämässä kyllä teillä jos tuollaista hintoja pyydetään, kas kun ei erikseen joku viikkomaksu ja sitten vuosimaksukin vielä.
- 10 taloyhtiön hallitusten edustajat yhdessä Helsingin kaupungin kanssa tekevät kompromissejä
- yritys keksii liikeidean joka siirtää kaiken vastuun ja riskin asukkaalle

Onhan se perseestä, mutta vaihtoehto lienee ettei kukaan saisi ikinä päätöstä aikaiseksi. Lataus näyttää olevan käytössä lähinnä jollain varakkaammilla asukkailla joilla on XC60 / XC90 / Porsche, eli ei niin tarkkaa. Kyllä mäkin varmaan sen otan ihan vaan ettei tarvitse ravata kaupalla ellei työpaikalle tule latausmahdollisuutta (josta on kyllä puhuttu).
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
23
Miniltä löytyy myös sähkömalli, eikö tuo nyt ainakin aika lähelle vastaa "Hot hatchin" määritettä? Tehoa vähän alle 200hv ja painoakin "vain" n. 1400kg, lisäksi ajettavuuden hauskuudesta olen nähnyt tuota kehuttavan, vaikka varmasti tuokin paino tuntuu ja bensa-mallin John Cooper -versio vie tässä voiton. 0-100 ajoissa tuo nyt ei loista ja menee varmaan aika samaan kuin tuo Soul, mutta muuten osunee paremmin kriteereihin.

Itse ajanut saman konsernin samalla tekniikalla olevaa BMW i3-mallia ja kyllä tuo ainakin aika pirteältä tuntuu tehoihinsa nähden, vaikka isommissa nopeuksissa sitten tietynlaisen tehon vajavaisuuden huomaakin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Miniltä löytyy myös sähkömalli, eikö tuo nyt ainakin aika lähelle vastaa "Hot hatchin" määritettä? Tehoa vähän alle 200hv ja painoakin "vain" n. 1400kg, lisäksi ajettavuuden hauskuudesta olen nähnyt tuota kehuttavan, vaikka varmasti tuokin paino tuntuu ja bensa-mallin John Cooper -versio vie tässä voiton. 0-100 ajoissa tuo nyt ei loista ja menee varmaan aika samaan kuin tuo Soul, mutta muuten osunee paremmin kriteereihin.

Itse ajanut saman konsernin samalla tekniikalla olevaa BMW i3-mallia ja kyllä tuo ainakin aika pirteältä tuntuu tehoihinsa nähden, vaikka isommissa nopeuksissa sitten tietynlaisen tehon vajavaisuuden huomaakin.
Njaa no tuo alkaa olla jo hieman lähempänä oikeaa ajatusta. Toki, onko menty ajettavuudessa Cooper S suuntaan vai eko eko eko hipster suuntaan. Positiivista että edes joku merkki on tuonut moista markkinoille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 533
Honda e:ssä on 50:50 painojakauma, takaveto ja 0-100 8 s. Ei maailman nopein tykki, mutta ihan hauska pikkukippo ajella, kun kävin koeajolla. Harmittaa, kun Honda ei ole malliaan päivittänyt aikaa sitten tapahtuneen esittelyn jälkeen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
701
Tesla 3 hieman sumentanut todellisuutta?

Hieman päälle 7s 0-100km on varmasti tarpeeksi hyvä suorituskyky jotakuinkin kenelle tahansa arkiautoilijalle. Samoihin lukemiin päästääkseen tarvitsee polttispuolelta uusimman 2.0 litraisen koneen tai sitten päälle 2,0 litraisen koneen vanhemmasta kalustosta. Itsellä samalla tekniikalla varustettu Kona, eikä todellakaan ole tarvinnut jalkoihin jäädä myöskään motariohituksissa, vaikkei mistään tykistä olekaan kyse.
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
587
Abc näköjään nostanut latauksen hintoja, monilla asemilla kWh hinta pompannut 0.25€->0.3€, mutta ei tosin kaikilla. Eli nyt hinnat vaihtelee paikan mukaan
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Kävin tänään kokeilemassa Mersun EQE-sähkistä, jolla oli varusteineen hintaa yli 100 ke. Auto ei tuntunut kiihtyvän mihinkään, kun on tottunut ajamaan Teslalla, joka kiihtyy nollasta sataan alle neljään sekuntiin. Sitäkin edellinen auto toteutti kiihdytyksen noin kuudessa sekunnissa. EQE ei tarjonnut todellakaan mitään vau-fiilistä, joskin pidin penkeistä. Vahvistan, että parhaat ajofiilikset syntyvät näinä päivinä hieman vanhemmilla manuaalilaatikolla varustetuilla polttiksilla, eikä kiihtyvyydellä niinkään ole väliä. Datsun 100 A:n penkkejä kaipaan myös hieman.
Hullu ukko :D. Ei kyllä meikäläisen kroppa liikaa huutele 100a:n penkkien perään :D. Toki itsellä se ettei meinaa mahtua koivet ratin ja polkimien väliin.

Mites paljon tuo tuo Mersu sanoo tehokseen? Mietin vain että mikä tekee nuo jäätävät erot kiihtyvyyksissä eri merkkien välillä. Ottaako Tesla vain niin paljon brutaalimmin/pienemmin turvarajoin ulos akusta ja moottoreista vai mistä on kyse.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
405
Abc näköjään nostanut latauksen hintoja, monilla asemilla kWh hinta pompannut 0.25€->0.3€, mutta ei tosin kaikilla. Eli nyt hinnat vaihtelee paikan mukaan
Kappas vain. Kahdessa lähimmäisessä s-marketissa, jossa käynyt pikalatailemassa, noussu nyt 0,25 -> 0,27.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 533
Mites paljon tuo tuo Mersu sanoo tehokseen? Mietin vain että mikä tekee nuo jäätävät erot kiihtyvyyksissä eri merkkien välillä. Ottaako Tesla vain niin paljon brutaalimmin/pienemmin turvarajoin ulos akusta ja moottoreista vai mistä on kyse.
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.

e: Eiköhän mersulta kuitenkin tule vielä ulos sporttisempaakin mallia...
e2: Perusmalli näytti olevan 6 sekunnin pintaan 0-100, AMG ottaa puolet ajasta pois.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.
Tuon ymmärtää mutta toisaalta mitä "haittaa" tuosta olisi että annettaisiin kiihtyä rajummin vaikka jossain tietyssä modessa tms. Kuitenkin isokoneiset Mersut ovat myyneet tietyissä malleissa oikein nätisti eli kyllä sille tehollekin on kysyntää Mersun asiakaskunnassa. Mitä käyttöliittymään tulee niin jos on yhtään kuin Mersun hybridimaasturissa (ei ole se uusin vissiin koska pienehkö erillinen kosketusnäyttö) joka on todella kankean oloinen ja tökkivä. Juuri jouduin 30min sitten käyttämään moista että saatiin koukku ulos kun auton omistaja ei sitä löytänyt mistään ja ei jäänyt kyllä hyvä vaikutelma. Oli lopulta asetusten pikavalinnoissa ollut nimetön nappi jossa epämääräinen koukun kuva. Toivottavasti ovat saaneet edes nuo sulaviksi noissa sähkäreissä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 443
Suunnitteluvalintoja. Ei e-sarjalaista osteta kiihtyvyyden takia, joten miksi siihen pistäisi paukkuja/kuluja. Teslalla on kiihtyvyys ja "erilainen" käyttöliittymä erottumistapoina/myyntivaltteina, kun perinteisissä premium-ominaisuuksissa on vähän hiljaisempaa.

e: Eiköhän mersulta kuitenkin tule vielä ulos sporttisempaakin mallia...
Lisäksi alusta, penkit, äänieristys yms vaikuttaa siihen miltä se kiihtyvyys tuntuu, näytti sekuntikello mitä tahansa. Kovalla alustalla, sporttipenkeillä ja huonolla äänieristyksellä kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin autossa jossa kello pysähtyy samaan aikaan mutta penkit ovat mallia mukavat, äänieristys kunnossa ja alusta viritetty pehmeämmäksi.

Voin lyödä vetoa että M3:n (siis se oikea M3 Baijerista) 4 sek kiihtyvyys tuntuu kovemmalta kuin vastaava kiihtyvyys sähkärissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 753
Viestejä
3 289 092
Jäsenet
59 202
Uusin jäsen
froznkunt

Hinta.fi

Ylös Bottom