Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
Välillä hämmentää keskustelu rangesta ja odottelusta latauksen ajan. Keskimääräisellä autoilijalla lienee rangen takia tehtäviä latauspysähdyksiä muutamia vuodessa, sanotaan 10-20 kpl. Vaakakupissa on sitten huomattavasti edullisempi ajaminen muuten (kun hankintahintaa ei huomioida). Itselläni tulisi lataamisen takia pakollisia pysähdyksiä n. 10 kpl vuodessa, vaikka ajoja tulee 20 000 - 25 000 km. Tämä perustuu päivittäisiin kilometrisuorituksiin. Sellaiset 5 tuntia odottelua siis.

Hankitko fast line -lipun kentälle vai odotatko jonossa? Menetkö työpaikkalounaalle kovimman ruuhkan ulkopuolella? Menetkö konserttiin ajoissa? Varaatko lipun ajoissa, jolloin säästät? Sähköauton kanssa tulee säästöä muuttuvissa kuluissa, mutta se vaatii kuskista riippuen joustoa.

On kuitenkin syytä todeta, että sähköauto ei todellakaan sovi kaikille riippuen tila-, ajo- tai kuljetustarpeista sekä latausmahdollisuuksista. Suurimmalle osalle se kyllä sopii.
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
349
Meillä toimintamatkan arviointi meni puhtaasti päivittäisen ajotarpeen perusteella eli vajaat 150 kilometriä pitää päästä kelistä riippumatta ja lataus kotona yön aikana. Ja vielä siten, että kapasiteetin laskeminen esim. viiden vuoden aikana ei olennaisesti muuta auton käyttömahdollisuuksia arkimatkoissa.

Koska auto on tulossa vakiomatkan ajamiseen, oli Leafin 59 kWh meille sopiva valinta. Latausmahdollisuudet tuossa on kodin ulkopuolella hieman valinnaiset, mutta tarve, ominaisuudet, hinta ja akkukapasiteetti sekä vaihtotarjous kohtasivat. Toisen auton vaihto oli joka tapauksessa ajankohtainen, joten säästöpotentiaalia matkakuluihin tässä lähdettiin hakemaan. Vuosisuorite pelkillä vakiomatkoilla on luokkaa 25 tkm.

Taloudesta löytyy myös polttomoottoriauto, jolla voi sitten tehdä matkat, joille sähköautolla ei ole mielekästä lähteä. Ainoaksi autoksi tuota Leafia ei olisi hankittu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
On puhuttu, että Ioniq 5:n julkaisu oli melko kiirehditty ja EV6:een ehdittiin korjata heikkouksia. Nythän nämä sitten käytännössä backportataan Ioniq 5:een. Jännä nähdä, poistuuko myös tarve kalliille jäähdytysnesteen vaihdolle.
Mikäs tämä on? Mennyt ihan ohi tällainen juttu.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Noniin. Mersu näyttää taas mallia kehitykselle. 1202 km keskinopeudella 84 km/h ja 8,3 kWh/100km kulutuksella.

"Vision EQXX:n mittasuhteet ja muotoilu saattavatkin hyvin kertoa siitä, miltä sähköautot näyttävät muutaman vuoden päästä ja kuinka pitkälle niille pystyy yhdellä latauksella ajamaan."

 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Tarkoituksella dramatisoitu ilmaisu ettei kukaan ottaisi tietoa faktana vaan ylikorostuksena. Olisi voinut ilmaista toisin. Pointti oli ettei tuollaisia yhtä soittoisia päiväajoja säännöllisesti (viikoittain tai useampia kuukausittain) suorita Suomessa kuin hyvin pieni joukko ihmisiä.
Ei voi ajatella, että jättäisi tarkastelematta ajot joita esiintyy harvemmin kuin monta kertaa kuukaudessa, jos kuitenkin on joskus tarvetta ajaa pitkiäkin matkoja. Vaikka näitä olisi harvoin, niistä voi kuitenkin kertyä merkittävä osa ajosuoritteesta. Jos sähköauton ostaa sillä perusteella, että sillä pärjää hyvin melkein kaikki arkiajot, niin millä ajetaan loput?

Tavallinen diesel on siitä hyvä, että sama auto soveltuu moneen käyttöön ja tätäkin voi laajentaa mm. vetokoukulla. Autoa valitessa riittää varsin karkea käsitys omista tarpeista.

Taloudesta löytyy myös polttomoottoriauto, jolla voi sitten tehdä matkat, joille sähköautolla ei ole mielekästä lähteä. Ainoaksi autoksi tuota Leafia ei olisi hankittu.
Tämä on tietenkin käypäinen ratkaisu: yksi auto säännölliseen arkiajoon ja toinen muihin ajoihin. Hyvä ratkaisu, jos asuu maalla mutta kaupunkien autopaikkapolitiikka ei oikein tue tällaista.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Ei helvetti, ei ole todellista. Jäähdytysneste useita satoja euroja tai jopa tonni?

Luulisi että valmistaja tulisi tässä vastaan tuon huollon osalta.
Se on jotain sähköäjohtamatonta poropietarinestettä 12 l per vaihto. Teknistä pakkoa tuollaiseen ei ole, vaan valinneet noin akkupalojen pelossa siinä missä sisarmerkki ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Noniin. Mersu näyttää taas mallia kehitykselle. 1202 km keskinopeudella 84 km/h ja 8,3 kWh/100km kulutuksella.
Protot on protoja, mutta ei oikein vakuuta toi mersun osaaminen kulutuksen suhteen käytännössä. Autojen ulkonäkö on täysin uhrattu virtaviivaisuudelle, mutta todelliset tulokset on huonoja. Esimerkkinä Björn Nylandin 120km/h testeistä:

  • Sedan Mercedes EQE kesälämmöissä 25,2kWh/100km
  • Suv Tesla Model Y performance kesälämmöissä 20,5kWh/100km
  • Sedan Tesla Model 3 long range kesälämmöissä 18,0kWh/100km
Mersussa on näistä paras ilmanvastuskerroin ja mersussa oleva lisäpaino ei vaikuta näihin tasaisen nopeuden kulutuksiin. Ero on valtava erityisesti noilla mainituilla sedan-malleilla vaikka vastinaisesti saman luokan autoista ei puhutakaan, mutta molemmat ovat kuitenkin matalia sedaneita nelivedolla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Ei voi ajatella, että jättäisi tarkastelematta ajot joita esiintyy harvemmin kuin monta kertaa kuukaudessa, jos kuitenkin on joskus tarvetta ajaa pitkiäkin matkoja. Vaikka näitä olisi harvoin, niistä voi kuitenkin kertyä merkittävä osa ajosuoritteesta. Jos sähköauton ostaa sillä perusteella, että sillä pärjää hyvin melkein kaikki arkiajot, niin millä ajetaan loput?

Tavallinen diesel on siitä hyvä, että sama auto soveltuu moneen käyttöön ja tätäkin voi laajentaa mm. vetokoukulla. Autoa valitessa riittää varsin karkea käsitys omista tarpeista.
Keskustelussahan oli 40 minuutin ero noin suunnilleen 10 tunnin ajomatkalla (~1000km). Lyhyemmillä matkoilla vielä vähemmän ja tämähän oli 120km/h vauhdeilla, jota ei Suomessa edes voi laillisesti ajaa kuin muutamilla lyhyillä moottoritien pätkillä. Väittäisin, että kenen tahansa pitäisi pärjätä muut loput ajot ihan hyvin.

Lisätään nyt lopuksi, että itsekin ottaisin M3LR minä tahansa päivänä Ioniq 5:en sijaan, jos pitäisi ajaa pidempiä matkoja. Sitä nyt ei kuitenkaan voi mitenkään perustella sillä, että Ioniq 5:lla ei voisi ajaa samoja ajoja kuin M3LR. Omilla pitkien ajojen matkoilla on vain max 100km/h rajoituksia, joten tuo 120km/h use case on kohtuullisen merkityksetön. Lyhyemmät 200km+200km (edestakaisin) pääkaupunkiseudulle 120km/h rajoitusalueella menisi ihan hyvin molemmilla. Talvella kun ei joka tapauksessa saisi laillisesti ajaa yli 100km/h.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
Se on jotain sähköäjohtamatonta poropietarinestettä 12 l per vaihto. Teknistä pakkoa tuollaiseen ei ole, vaan valinneet noin akkupalojen pelossa siinä missä sisarmerkki ei.
Nirollahan käsittääkseni vaihdellaan tätä samaa nestettä ... AS:lla kiroilivat että aine maksoi jo pelkästään tyyliin 600€ / satsi, Mutta nyt ovat kuulema pudottaneet vaihdon hintaa ja se on e-Nirolla / Niro EV:llä enää reilut 300e.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Protot on protoja, mutta ei oikein vakuuta toi mersun osaaminen kulutuksen suhteen käytännössä. Autojen ulkonäkö on täysin uhrattu virtaviivaisuudelle, mutta todelliset tulokset on huonoja. Esimerkkinä Björn Nylandin 120km/h testeistä:

  • Sedan Mercedes EQE kesälämmöissä 25,2kWh/100km
  • Suv Tesla Model Y performance kesälämmöissä 20,5kWh/100km
  • Sedan Tesla Model 3 long range kesälämmöissä 18,0kWh/100km
Mersussa on näistä paras ilmanvastuskerroin ja mersussa oleva lisäpaino ei vaikuta näihin tasaisen nopeuden kulutuksiin. Ero on valtava erityisesti noilla mainituilla sedan-malleilla vaikka vastinaisesti saman luokan autoista ei puhutakaan, mutta molemmat ovat kuitenkin matalia sedaneita nelivedolla.
Tämä on mielenkiintoista ja itseäni on aina kiinnostanut mistä Teslan energiatehokkuus tulee. Sähkömoottoreissa itsessään tuskin on kovin suuria eroja hyötysuhteessa eli about saman verran saadaan akusta otetusta kilowattitunnista siirrettyä renkaisiin. Mutta jos ilmanvastus on about samalla tasolla ja maantievauhdissa painolla ei juuri merkitystä niin mistä se ero tulee?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Nirollahan käsittääkseni vaihdellaan tätä samaa nestettä ... AS:lla kiroilivat että aine maksoi jo pelkästään tyyliin 600€ / satsi, Mutta nyt ovat kuulema pudottaneet vaihdon hintaa ja se on e-Nirolla / Niro EV:llä enää reilut 300e.
Aika huvittavaa mielestäni koska jo ihan tislattu akkuvesi on low conductivity fluid… sähköä johtamatonta kun vedestä on tislattu pois kaikki suolat ja ionit jotka voisivat johtaa sähköä… Kunnon kusetus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Tämä on mielenkiintoista ja itseäni on aina kiinnostanut mistä Teslan energiatehokkuus tulee. Sähkömoottoreissa itsessään tuskin on kovin suuria eroja hyötysuhteessa eli about saman verran saadaan akusta otetusta kilowattitunnista siirrettyä renkaisiin. Mutta jos ilmanvastus on about samalla tasolla ja maantievauhdissa painolla ei juuri merkitystä niin mistä se ero tulee?
Sähkömoottoreiden hyötysuhteissa on ihan merkittäviä eroja. Usein on vaikea suunnitella moottoria jonka huipputeho olisi 200kW, mutta jonka paras hyötysuhde osuisi 15-30kW teholuokkaan, joka on se mitä tasaisen nopeuden ajossa tarvitaan.

On helppoa kuvitella tilanne, missä joku on osannut valmistaa laajalla kierroslukualueella energiatehokkaan moottorinohjauksen + laajalla tehoalueella energiatehokkaan moottorin vs. valmistaja jonka moottori + moottorinohjaus ovat vain jollain tietyillä kierrosluvuilla ja tehoilla energiatehokkaita ja sitten tosielämässä kärsivät.

4wd AMG mesen tapauksessa varmastikin joko moottorit tai moottorinohjaus ovat kompromissi korkeiden tehojen ja matalien cruising-tehojen välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Olisiko sinulla jotakin lähdettä tuolle "promillen tuhannesosa autoilijoista" ?

Itse kävin eilen ajamassa 800 km työhön liittyvää ajoa länsirannikkoa pitkin. Oma havainto oli useiden autojen kanssa mentiin pitkiä matkoja yhtämatkaa ja niin on usein muulloinkin. Eiliseltä toinen havainto oli että tienpäällä ei tullut vastaan yhtään sähköautoa, yksikään sähköauto ei ohittanut minua enkä minä en ohittanut yhtään sähköautoa. Eli selvästikkään ei vieläkään ole sähköautoja arkipäivisin liikenteessä pidemmillä reiteillä. Kaupunkien läheisyydessä näkyi muutama.
Motivan 2016 henkilömatkaliikennetutkimuksen mukaan n. 3% (kuljettajan) vuorokauden henkilöautomatkasuoritteista on pitempiä kuin 100 km. Tuota enempää granulariteettiä tilastossa ei näköjään ole. Voinnee kuvitella, että 1k km matkat vuorokaudessa henkilöautoilla ovat luokassa prosentin osia, joskaan ei nyt varmaan ihan "promillen tuhannesosa".
1656765364954.png

- https://www.motiva.fi/files/14639/Henkiloliikennetutkimus_2016_Suomalaisten_liikkuminen.pdf

Keskimääräinen autolla kuljettu matka vuorokaudessa on ~32 km.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 458
Motivan 2016 henkilömatkaliikennetutkimuksen mukaan n. 3% (kuljettajan) henkilöautomatkoista on pitempiä kuin 100 km. Tuota enempää granulariteettiä tilastossa ei näköjään ole. Voinnee kuvitella, että 1k km matkat henkilöautoilla ovat luokassa prosentin osia, joskaan ei nyt varmaan ihan "promillen tuhannesosa".

- https://www.motiva.fi/files/14639/Henkiloliikennetutkimus_2016_Suomalaisten_liikkuminen.pdf

Keskimääräinen autolla kuljettu matka vuorokaudessa on ~32 km.
Nämä ovat siis kappalemääriä. Yksi 1000km ajo vastaa 1000kpl 1km ajoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En oikein näe kovin järkevänä katsella jotain tuollaisia keskiarvoja jotka tietenkin muodostuvat sitä koti - duuni - päiväkoti - ruokakauppa neliön sahaamisesta miljoonien ihmisten toimesta.

Jopa pitkää 500km mökkimatkaa säännöllisesti ajavilta se 10x vuoteen tehtävä mökkimatka hukkuu keskiarvoistaessa kun lasta viedään tarhaan 220x vuodessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
En oikein näe kovin järkevänä katsella jotain tuollaisia keskiarvoja jotka tietenkin muodostuvat sitä koti - duuni - päiväkoti - ruokakauppa neliön sahaamisesta miljoonien ihmisten toimesta.

Jopa pitkää 500km mökkimatkaa säännöllisesti ajavilta se 10x vuoteen tehtävä mökkimatka hukkuu keskiarvoistaessa kun lasta viedään tarhaan 220x vuodessa.
Semmoinen fiilis, että jos mökki on noin kaukana siellä ei käydä kymmentä kertaa vuodessa. Hyvä jos viisi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Sähkömoottoreiden hyötysuhteissa on ihan merkittäviä eroja. Usein on vaikea suunnitella moottoria jonka huipputeho olisi 200kW, mutta jonka paras hyötysuhde osuisi 15-30kW teholuokkaan, joka on se mitä tasaisen nopeuden ajossa tarvitaan.

On helppoa kuvitella tilanne, missä joku on osannut valmistaa laajalla kierroslukualueella energiatehokkaan moottorinohjauksen + laajalla tehoalueella energiatehokkaan moottorin vs. valmistaja jonka moottori + moottorinohjaus ovat vain jollain tietyillä kierrosluvuilla ja tehoilla energiatehokkaita ja sitten tosielämässä kärsivät.

4wd AMG mesen tapauksessa varmastikin joko moottorit tai moottorinohjaus ovat kompromissi korkeiden tehojen ja matalien cruising-tehojen välillä.
Joo tämän kyllä ostan mutta käsittääkseni niin suuria "säätöeroja" noissa sähkömoottoreissa ei pitäisi olla että se selittää esim. nuo TB:n erot. Joskin nuo TB:n testaamat erot on paljon WLTP kulutuksia suuremmat joten mene ja tiedä, olikohan EQEssa jotkut 21 tuumaiset leveät läskit alla tai lämpötila poikkeuksellisen korkea tjsp?

Vai onko Mersussa säädetty moottorit autobaana nopeuksille alempien nopeuksien kustannuksella?

Mielenkiintoinen aihe kaiken kaikkiaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
En oikein näe kovin järkevänä katsella jotain tuollaisia keskiarvoja jotka tietenkin muodostuvat sitä koti - duuni - päiväkoti - ruokakauppa neliön sahaamisesta miljoonien ihmisten toimesta.

Jopa pitkää 500km mökkimatkaa säännöllisesti ajavilta se 10x vuoteen tehtävä mökkimatka hukkuu keskiarvoistaessa kun lasta viedään tarhaan 220x vuodessa.
Juu, mutta yo. tilanne onkin hyvin kaukana tilastollisista keskiarvoista. Sovitaan vaikka, että "neliösahaamiset" ovat 40 km/vrk tai alle. Nyt 10x 500 km mökkimatkat edustavat ~36% ajetuista kilometreistä (yht. 13,8k km/v) ts. "kulkutavan matkoista". Eli vastaava graafi tästä tilanteesta olisi:
1656774613373.png

Eli, kuvaamasi tilanne on tilastollinen poikkeama ja tuossa tapauksessa on varmasti järkevää miettiä miten haluaa liikennevälineensä energiakapasiteetin ja/tai voimalinjaratkaisun mitoittaa poikkeuksellisiin tarpeisiinsa.

Keskimääräinen mökkimatka on muuten 92 km ja mediaani 39 km :smile:
- Tilastokeskus - Kesämökit 2019
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
AMG mesessä on leveät nakit ja jos moottorin hyötysuhde cruising nopeudella olisi vaikka 88% vs. Teslan 93% ja moottorinohjauksessa on sama 88% vs 93% hyötysuhde-ero, niin se about selittäisi kaiken.

Jos nyt vaikka Mesen vierintävastus + ilmanvastus 120kmh:ssa on 16kW ja moottorin ohjaus noilla rpm:llä on 88% ja moottori itse 88%, niin kulutus olisi 16/0.88/0.88=20.6kW, eli 120kmh vauhdissa 24.8kWh/100km.

Jos Teslalla olisi kapeammilla renkailla kulutus 14.5kW ja hyötysuhde 0.93 kummallekin komponentille -> 14.5kW/0.93/0.93*1.2= 20.1kW/100km.

Tämä on puhtaasti arvailua, en tiedä mitään oikeaa siitä, että minkälaisia hyötysuhteita nuo komponentit saavuttavat laajoilla tehoalueilla.

Sekä mesessä, että Tesla 3 LR:ssä on 4-veto ja erilaiset moottorit edessä ja takana, joten kummallakin päällä on omat hyötysuhteet.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Sekä mesessä, että Tesla 3 LR:ssä on 4-veto ja erilaiset moottorit edessä ja takana, joten kummallakin päällä on omat hyötysuhteet.
Sähkömoottori on niin vanha keksintö että jotenkin tuntuisi oudolta että niinkin "yksinkertaisessa" laitteessa olisi kovin suuria eroja tai että autofirmat olisi konffannut niitä kovin eri nopeuksiin.

Pienessä nopeudessa Teslojen pienemmät painot selittää paljon mutta maantievauhdin kulutuserot on jääneet itselle mysteeriksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sähkömoottori on niin vanha keksintö että jotenkin tuntuisi oudolta että niinkin "yksinkertaisessa" laitteessa olisi kovin suuria eroja tai että autofirmat olisi konffannut niitä kovin eri nopeuksiin.

Pienessä nopeudessa Teslojen pienemmät painot selittää paljon mutta maantievauhdin kulutuserot on jääneet itselle mysteeriksi.
Sähkömoottori on hemmetin monimutkainen laite. Tuollainen kestomagnetoitu kone + sen supernopeasti sähkökenttiä muuttava moottorinohjaus on kaukana triviaalista ja yksinkertaisesta asiasta.

Se on todella helppoa saada toimimaan ”jotenkin” aika korkealla hyötysuhteella, mutta jos esim. Tuunaat koko paketin hyötysuhteen yhdelle kierrosluvulle ja yhdelle teholle mahdollisimman ylös, niin sitten kun ajetaankin puolta pienemmällä kierrosluvulla ja/tai korkeammalla kierrosluvulla ja 10% osateholla, niin hyötysuhde voi olla jotain aivan muuta. Pudotus voi olla paljon suurempikin kuin 93->88% ja voin uskoa, että osassa sähköautoista voimalinja käy usein alle 70% kokonaishyötysuhteilla, koska matalissa nopeuksissa tehoa tarvitaan vain 1-2 kilowattia ja täyskaasulla 200kW. Koko tehoalueen + kierroslukualueen kattaminen 96% hyötysuhteella on luultavasti aivan toivoton tehtävä. Mutta kuten sanoin, en tunne voimakoneiden käämi + magneettikenttien mallinnusta sillä tarkkuudella että voisin sanoa mitään muuta kuin sen, että supertietokonehommaa se mallinnus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Joo, niin ovat. Vuorokauden sisällä tehdään keskimäärin 1,6 henkilöautomatkaa.
Mitenköhän ne laskee nuo päivittäiset keskimatkat... Ajokilometrit vuodessa jaettuna 365?

Tuo tilastohan menee laakista sekaisin jos ajo on vain työmatkaa arkisin.

Esim mulla tulee päivässä duuniajoa yleensä 80-120km, mutta simppelillä jakolaskulla "keskimäärin" alle 50km päivässä.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Mitenköhän ne laskee nuo päivittäiset keskimatkat... Ajokilometrit vuodessa jaettuna 365?
Jep.

Tuo tilastohan menee laakista sekaisin jos ajo on vain työmatkaa arkisin.

Esim mulla tulee päivässä duuniajoa yleensä 80-120km, mutta simppelillä jakolaskulla "keskimäärin" alle 50km päivässä.
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Motivan 2016 henkilömatkaliikennetutkimuksen mukaan n. 3% (kuljettajan) vuorokauden henkilöautomatkasuoritteista on pitempiä kuin 100 km. Tuota enempää granulariteettiä tilastossa ei näköjään ole.
En jaksanut kahlata koko raporttia läpi, mutta miten raportin tiedot on kerätty? Liittyykö menetelmiin tekijöitä, jotka voisivat rajoittaa datan edustavuutta?

Keskimääräinen autolla kuljettu matka vuorokaudessa on ~32 km.
Tilastot harvemmin on suoranaisia emävalheita, mutta kannattaa lukea tilastojen "tuoteseloste" ennen datan käyttämistä.

Kiitos tästä lainauksesta:
Suomalaiset siis kulkevat keskimäärin 31,1 km autolla, 5,7 km julkisilla ja kävelevät/pyöräilevät 1,7 km, (+2,3 km muuta yksityistä - mitä se on?). Siis keskimäärin, jokainen suomalainen (aikuinen?), joka päivä. Tämä on eri liikennemuotojen kokonaisliikennesuorite jaettuna väestön koolla, eikä kuvaa juuri kenenkään liikkumista hyvin.

Tuo 32 km/pv ei siis ole keskimääräinen autoilijan päiväajo, eikä se varsinkaan ole autoilijan keskimääräinen ajo autoilupäivinä. Se on koko väestöä, jokaisena päivänä kuvaava keskiarvo, joka ei kuvaa sitä, paljonko autoilijat keskimäärin ajavat päivässä autoillessaan. Se ei ole millään muotoa relevantti mittari pohdittaessa sähköauton soveltuvuutta tavanomaiselle autoilijalle. Esim. keskimääräinen vuotuinen ajosuorite on kai n. 18000 km/v eli liki 50 km/pv. Tämäkään ei ota huomioon päiviä, jolloin auto seisoo parkissa.


Seuraavaksi voikin pohtia sitä, onko keskiarvo ylipäänsä edustava mittari tyypillisille autoilusuoritteille (tai muullekaan liikenteelle). Tälle lienee hyviä tilastotieteellisiä testejäkin mutta on ainakin helppo verrata keskiarvoa keskihajontaan. Jos keskihajonta on pieni verrattuna keskiarvoon, keskiarvo kuvaa asiaa hyvin ja muuten huonosti.
Voisihan tuosta oikeasti laskea jotain arviotakin, mutta silmämääräisesti arvioituna pituusjakauman keskihajonta on todella suuri. Data on melko tasainen roiskaisu log-skaalalla. Väitänpä siis, että keskiarvo ei kuvaa juuri kenenkään autoilutarpeita hyvin.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
Helposti. Esim. ajat kerran viikossa 100 km työmaalle ja toisena päivänä takaisin, eikä muuta ajoa juuri ole. Tyypillinen ajomatka on 100 km mutta keskimääräinen ajo 200/7= 30 km/päivä.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten keskiarvo kuvaa huonosti tyypillisiä ajoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
Itselläni ajot niin että jos ajan niin ajan usein päivässä tai parissa reilu 1000km, sitten en aja ehkä viikkoon ollenkaan. Vuodessa tulee noin 35000km tuon kun jakaa päiville niin noin 100km päivä, mutta tuo kuvaa äärettömän huonosti ajojani, koska käytännössä ajan yhtenä päivänä 1000km ja sitten 9 päivään en ollenkaan.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Helposti. Esim. ajat kerran viikossa 100 km työmaalle ja toisena päivänä takaisin, eikä muuta ajoa juuri ole. Tyypillinen ajomatka on 100 km mutta keskimääräinen ajo 200/7= 30 km/päivä.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, miten keskiarvo kuvaa huonosti tyypillisiä ajoja.
Eli "yleensä" sun vuorokausi ajot on 0 km.

Tuntuu että piirakkaa haukutaan, kun se ei kuvaa jotain mitä se ei edes yritä kuvata. Aika tyypillistä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Missä mielessä se menee sekaisin? Miten voi ajaa yleensä 100 km, mutta keskimäärin alle 50 km?
Vuodessa on jotain 200 työpäivää, ja ihan jokaisena työpäivänä ei tule ajoa ollenkaan. Ne 0km päivät suunnilleen puolittavat tuon keskimääräisen päivämatkan, mutta auton rangen puolesta se ei lohduta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Eli "yleensä" sun vuorokausi ajot on 0 km.

Tuntuu että piirakkaa haukutaan, kun se ei kuvaa jotain mitä se ei edes yritä kuvata. Aika tyypillistä.
Tai kun joku käyttää piirakkaa tarkoitukseen johon se ei (välttämättä) sovi, kuten tässä ketjussa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 259
Tuntuu että piirakkaa haukutaan, kun se ei kuvaa jotain mitä se ei edes yritä kuvata. Aika tyypillistä.
No, tuo taulukko tähän keskusteluun kuitenkin vedettiin esille, kun oli puhetta (taas) sähköautojen akustojen riittävyydestä ja autojen rangeista.

Ei ihmekkään, jos taulukko herättää kysymyksiä ja hämmästelyä. Jos taulukko toimisi ohjeena oikean auton valintaan, 97%:lle riittäisi auto, jossa on 50 km range ja tarkemmin kun alkaa asiaa miettimään, niin tuommoinen autohan taitaa olla aika monella merkillä myynnissä (hybrid).
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Tai kun joku käyttää piirakkaa tarkoitukseen johon se ei (välttämättä) sovi, kuten tässä ketjussa.
Juuri tästä on kyse: käytetään keskiarvoja kuvaamaan asoita, joita ne eivät kuvaa hyvin. Keskiarvo ei välttämättä kuvaa tyypillistä arvoa.

Esimerkiksi Oulun seudulla ihmiset ajavat junalla keskimäärin 0,8 km päivässä:
Screenshot at 2022-07-03 11-51-33.png

Tällaisen junamatkan tekeminen Oulussa ei ole edes mahdollista, eli ei varmasti ole tyypillinen arvo. Samasta tilastosta poimittua henkilöautoilun määrää n. 32 km/pv kuitenkin käytetään yleisesti tyypillisenä henkilöautoilun suoritteena, ja tällä perustellaan sitä, että varsin pienikin akku riittäisi melkein kaikkien autoilutarpeisiin.

32 km/pv sisältää myös matkustajana olemisen. Auton kuljettamista on vain 23 km/pv, eli 8500 km/v. Aika paljon vähemmän kuin 18000 km/v.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Juuri tästä on kyse: käytetään keskiarvoja kuvaamaan asoita, joita ne eivät kuvaa hyvin. Keskiarvo ei välttämättä kuvaa tyypillistä arvoa.
Tai tässä tapauksessa ongelma ei edes ole keskiarvon käyttäminen, vaan kokonaan väärän suureen. Tuo km/vrk on yhtä tyhjän kanssa kun oletettavasti haluttaisiin tietää km/matka.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Aiemminhan tänne joku linkitti niitä motivan tilastoja, mistä selviää mm. että määrällisesti 64% henkilöautomatkoista on alle 10 km pituisia, ja vain 7% yli 50 km.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Aiemminhan tänne joku linkitti niitä motivan tilastoja, mistä selviää mm. että määrällisesti 64% henkilöautomatkoista on alle 10 km pituisia, ja vain 7% yli 50 km.
Ei kai kukaan sitä kiistäkään, että lukumääräisesti lyhyitä ajomatkoja on paljon. Osaltaan tähän vaikuttaa laskutapa: jokainen matkasegmentti lasketaan omaksi matkaksi: kotoa-töihin, töistä-kauppaan ja kaupasta-kotiin = 3 matkaa. Jos käyt myös bauhausissa ja motonetissa -> 5 matkaa.

Keskiarvojen käyttäminen voi vaikuttaa myös niin päin, että esimerkiksi hybridin hyötyjä voidaan liioitella. Jos päivittäiset ajot on 10 km eikä keskimääräinen 30 km, halpoja sähkökilometrejä tulee vähän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Ei kai kukaan sitä kiistäkään, että lukumääräisesti lyhyitä ajomatkoja on paljon. Osaltaan tähän vaikuttaa laskutapa: jokainen matkasegmentti lasketaan omaksi matkaksi: kotoa-töihin, töistä-kauppaan ja kaupasta-kotiin = 3 matkaa. Jos käyt myös bauhausissa ja motonetissa -> 5 matkaa.

Keskiarvojen käyttäminen voi vaikuttaa myös niin päin, että esimerkiksi hybridin hyötyjä voidaan liioitella. Jos päivittäiset ajot on 10 km eikä keskimääräinen 30 km, halpoja sähkökilometrejä tulee vähän.
Tähän liittyen on hyvä kiinnittää huomiota siihen, että vastaavia tilastoja näytetään sitten meidän poliittisille päättäjille, jotka tekevät päätöksiä pohjautuen näihin "faktoihin". Itsellä tulee pelkästään työmatka-ajoa sen 56 x 350km vuodessa. Eihän tuo suoranaisesti ole valetta, mutta antaa väärän kuvan ajoista. Jos käytetään tuota 200työpäivää, niin ajomäärä n. 100km/työpäivä. Ja jaettuna vuoden jokaiselle päivälle niin reilu 50km/päivä.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Suomalaisten autoilukäyttäytyminen tiedetään hyvinkin tarkkaan. Ja vaikka se ei just sua koskisikaan, niin erittäin suurelle valtaosalle 300-500 km range autossa kuin autossa riittää enemmän kuin hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
Suomalaisten autoilukäyttäytyminen tiedetään hyvinkin tarkkaan. Ja vaikka se ei just sua koskisikaan, niin erittäin suurelle valtaosalle 300-500 km range autossa kuin autossa riittää enemmän kuin hyvin.
Maakunnalisia eroja on huomattavasti. Lapissa moni kaupungeissa totutut palvelut ovat satojen kilometrien päässä esim. Synnytys, pankkipalvelut, automaatit, sairaanhoito jne. Tiedän paljon ihmisiä, jotka ajavat arkipäivisin 60-240km + keikkatyöntekijät.

Lisäksi: Verottajallahan on kaikki matkat tiedossa, jotka ovat hakeneet vähennyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Suomalaisten autoilukäyttäytyminen tiedetään hyvinkin tarkkaan. Ja vaikka se ei just sua koskisikaan, niin erittäin suurelle valtaosalle 300-500 km range autossa kuin autossa riittää enemmän kuin hyvin.
Laitapa sitten lähdettä tälle.

Olisi ihan mielenkiitoinen tieto, että kuinka suurelle osalle autolijoista ei tule koskaan tarvetta yli 300 km ajolle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Laitapa sitten lähdettä tälle.

Olisi ihan mielenkiitoinen tieto, että kuinka suurelle osalle autolijoista ei tule koskaan tarvetta yli 300 km ajolle.
En sanoisi, etteikö ole tarvetta, mutta kuinka moni ihan oikeasti ajelee yli 300km ilman mitään taukoa. Uudemmalla sähköautolla lataa sen 200km jossain 15-25 min. riippuen pikalaturin toiminnasta ja akun lämmöstä, ei ole paha pitää 200-300km välein 15-25min taukoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 491
En sanoisi, etteikö ole tarvetta, mutta kuinka moni ihan oikeasti ajelee yli 300km ilman mitään taukoa. Uudemmalla sähköautolla lataa sen 200km jossain 15-25 min. riippuen pikalaturin toiminnasta ja akun lämmöstä, ei ole paha pitää 200-300km välein 15-25min taukoa.
Onhan kiva katsoa suljettujen liikkeiden ikkunoita sen 15-25minuutin ajan, kun voisi sen ajan käyttää hyödyllisesti ja ajaa autoa. :rolleyes: Esim. vuositasolla 25minuutin(-5minuuttia nykyinen tankkaus) ylimääräisellä lataustauolla tarkoittaisi +18tuntia ylimääräistä matka-aikaa vuodessa jo käytetyn matka-ajan lisäksi(224tuntia), sekä oletuksella latauksen onnistuvan työpaikalla.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
661
Tuossa on dataa ja paljon tilastoja
:facepalm:
Jos vähän katsot sivua ylemmäs, niin huomaat, että juuri tuota tutkimusta ja varsinkin sen soveltamista tässä on kritisoitu monestakin syystä.

En sanoisi, etteikö ole tarvetta, mutta kuinka moni ihan oikeasti ajelee yli 300km ilman mitään taukoa. Uudemmalla sähköautolla lataa sen 200km jossain 15-25 min. riippuen pikalaturin toiminnasta ja akun lämmöstä, ei ole paha pitää 200-300km välein 15-25min taukoa.
Siis jollain Helsinki-Jyväskylä tai Jyväskylä-Oulu -matkalla pitäisi pysähtyä taukoa pitämään? Epäilenpä, että varsinkin pitkiä matkoja säännöllisesti ajavat pyrkivät tekemään matkaa vähillä tauoilla. Kannattaa tankata ja käydä syömässä ennen ajoon lähtöä eikä vasta matkalla. Joka tapauksessa tauon tarpeen ja paikan määrittää kuljettajan ja matkustajien tarpeet eikä auton tarpeet.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Juu, on poikkeushenkilöitä ja esim. pohjoisessa missä latausinfraa ei varsinaisesti ole tilanne onkin hankala. kyllähän sitä itsekin seuraavaksi autoksi suunnittelen jotain jolla pääsee 500km+ yhdellä latauksella, mutta nykyinen 300km+ nätillä ajolla meneväkin kelpasi 700km reissulle, kun välissä oli parit paikat mitä kävin katsomassa ja esim. vessataukoja.

Palataan mielipiteiden kanssa, kun olen käynyt ekan kerran Oulussa tuolla.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
75
Se kenelle range ei riitä eikä halua autoa ladata, niin ei sitten osta sitä sähköautoa. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi perustella itselleen tai muille, että sähköauto ei jonkun ajoihin sovellu. Sit se ei sovellu, jos se tuntuu siltä.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
1 580
Puolet Suomalaisista asuu about Tampereen eteläpuolella. Joku Lappi on helvetin huono esimerkki tyypillisestä suomalaisesta autoilusta. Ihan samoin yli 300 saati yli 500 km työmatkaa puskevat.

jos puhutaan siitä millaiseen ajoon valtaosa ihmisistä autoa käyttää, niin puhutaan sitten ihan oikeasti siitä mihin autoa valtaosin käytetään, eikä keksitä
mitään skenaarioita omasta päästä.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
160
Nopea yhteenveto Model 3 2022 LFP-karvalakista matka-autona.

Matka eräästä maakunnasta Helsinkiin ja takaisin vklp aikana yhteensä 1000km. Lataukset maksoivat hpc-latureita käyttäen (ABC, Supercharger ja K-lataus yhteensä 40,98 eli 100km maksoi noin 4€. Vastaavasti edellisellä polttomoottoriautolla, joka kulutti 5L/100km maantieajossa olisi kustantanut tuolle matkalle 120€. Laskin polttoaineen litrahinnaksi 2.4€.

Lataaminen oli nopeaa ja vaivatonta. Kahvitauon/ruokailun aikana auto valmis ja takaisin tielle. Teslan tietokone oli tarkka ennusteet akun % kohteeseen olivat täsmällisiä. Ei vaatinut suurempaa suunnittelua, kun viitostiellä laturipeitto on kiitettävällä tasolla. Kaikki laturit toimivat moitteetta applikaatiolla käytettäessä.

Matka-autona M3 on erinomainen ja ohittaminen vaivatonta. Pitkää pätkää pystyy jakkaroilla istumaan ja aikuinenkin nauttii matkasta takapenkillä jalkatilan vuoksi. Mukana kolme täysikasvuista körilästä ja taapero rattaineen. Tavarat mahtuivat takaboksiin hienosti. Auto oli aina mukavasti esiviilennetty ennen lähtöä vaikka mittarissa oli 30c ja paikoin jopa hieman enemmän.

Tämän matkan perusteella en vaihtaisi polttomoottoriin vaikka sillä pääsisi kusematta Hangosta Nuorgamiin ja takaisin tankkaamatta sekä vetämällä yhdistelmäperävaunua ja anoppia perässä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom