Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 025
Jos itse olisin ostamassa jompaa kumpaa, saattaisin harkita pienemmällä akulla varustettua versiota. Itse olen huomannut sen, että akuston täyttä kapasiteettia ei tule juurikaan käytettyä vaikka mahdollista olisi ajaa 500 kilsan etappeja.
Pienempi akkuinen ei ole vaihtoehto kyllä, koska lasten harrastukset vievät pelimatkojen osalta pk-seudulta vuosittain Turku/Tampere/Jyväskylä -akselille. Lisäksi mökille olisi kiva päästä lataamatta välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Itse en ole joutunut jonottamaan vielä kertaakaan, joskin olen ladannut julkisella latauspaikalla alle 10 kertaa. Tilannetta on helpottanut huomattavalla tavalla se, että ABC-asemille on rakennettu runsain määrin latausinfraa ja lisää on tulossa Lapin osalta tilanne on heikompi, koska sieltä niitä ei juurikaan löydy, mutta muilta osin tilanne on sielläkin parantunut. S-ketjun osalta toivottavaa olisi se, että kilowatti-perusteista hintaa laskettaisiin omakustannetasolle eli 15 sentin tuntumaan tai sen alle, jotta AC-latureille olisi enemmän käyttöä ja jotta niiden yhteydessä olevat parkkipaikat tulisi hyödynnetyksi.
Nykyinen 20snt / kWh on kyllä tämän päivän sähkön hinnoilla hyvinkin kilpailukykyinen. Tämän päivän hinnoilla se kotilataaminenkin maksaa sen 20snt / kWh, niin miksi sitä sähköä pitäisi julkisesta laturista halvemmalla saada? Ruuhkia vaan saadaan aikaiseksi, jos olisi kannattavampaa siellä S-ryhmän laturissa roikkua kotilaturin sijaan.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
76
Nykyinen 20snt / kWh on kyllä tämän päivän sähkön hinnoilla hyvinkin kilpailukykyinen. Tämän päivän hinnoilla se kotilataaminenkin maksaa sen 20snt / kWh, niin miksi sitä sähköä pitäisi julkisesta laturista halvemmalla saada? Ruuhkia vaan saadaan aikaiseksi, jos olisi kannattavampaa siellä S-ryhmän laturissa roikkua kotilaturin sijaan.
Tämä. Toivottavasti vaan nuo julkiset laturit myös seuraa sähkön hintakehitystä jos se meneekin jossain vaiheessa alaspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Eikö tuo ioniq5 nyt ole aika perinteinen hatchback-korimalli - mitä nyt auto on vähän isompi kuin yleensä hatchbackeissä on totuttu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Mikä tuommoinen ”WLTP kaupungissa” on? Markkinointimiehen unelma?

Tuolla on noita selityksiä kolmannella kotimaisella:
The combined range according to WLTP, i.e. 517 km in the case of our example of the Volkswagen ID.4, is obtained by dividing the measured energy content without charging losses by the electricity consumption from the weighted average of the two full WLT-Cycles. The City range is obtained by dividing the same by the values from the City cycle (keeping in mind that these are the Low and Medium speed subcycles), i.e. 701 km for the ID.4.

Eli tuo WLTP city-range lasketaan noista WLTP-testin sisällä olevista low + medium speed osuuksien kulutuksista.

Kaupunkirange on ihan realistinen lukema monilla ihmisille - osa ei aja ikinä missään muualla kuin kaupungissa ja joku wolt-kuski joka veivaa päivästä toiseen kehä1:sen sisällä on aika eri tilanteessa vs. pelkkää motaria / maantietä ajava myyntitykki.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Miillä meni kaupunkiajossa heittämällä yli 300km akullisella. Senhän "oikea" WLTP range on jotain 210? 220?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Kaupunkirange on ihan realistinen lukema monilla ihmisille - osa ei aja ikinä missään muualla kuin kaupungissa ja joku wolt-kuski joka veivaa päivästä toiseen kehä1:sen sisällä on aika eri tilanteessa vs. pelkkää motaria / maantietä ajava myyntitykki.
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
Kyllä kait kaupunkirangella on siinä mielessä väliä, että kaikilla ei ole kotilatausmahista. On ihan kätevää jos auto kulkee kolmen viikon ajot yhdellä lataussessiolla kauppakeskuksen parkkihallista. Tai sillä että käy kerran käymässä kaverin okt:n pihassa ostamassa 11kW laturista sähköt autoon.

Mutta sen takiahan noista voi ilmoittaa pari eri lukemaa. Itse mietin kyllä ihan suoraan noita 1000km aikoja, koska _minulle_ se on todella relevantti testi. Väittäisin kuitenkin, että 95%:lle autoilijoista se on melkolailla turha testi, koska todella harva ajelee noin pitkiä päiväsiirtymiä yhdeltä istumalta. Itse tosiaan teen tuota vähän väliä, mutta suurin osa muista ei.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
Ilmanvastuskerroin aika oleellinen. Ioniq6 näyttää aika virtaviivaiselta, jos vertaa vaaralliseen SUV-trendiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
ID Aero & Ioniq 6 ovat ainakin omasta mielestäni aika kiinnostavia autoja. Jos Hyundai saa fiksailtua nuo coldgate / rapidgate ongelmansa lataukseen liittyen ja ilmanvastuskertoimen viilaus nostaa rangea motarilla mukavasti, niin se on kyllä todella houkutteleva auto.

Myös ID Aeron tuotantomalli saattaisi olla potentiaalinen valinta - VW konserni on saanut MEB-autojensa latauskäyriä paremmalle tolalle ja infotainment-softan parannukset + akun esilämmitykset jne. tuntuvat vähitellen ilmestyvän softapäivityksinä, joten hyvältä näyttää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.
Tuollainen 40 minuutin ero 1000km:n matkalla on täysin merkityksetön ellei tuollaista matkaa aja joka viikko. Jos tuollaisen 1000km reissun tekee kerran kaksi vuodessa perheen kanssa (esim. etelästä Lappiin) niin tuo 40 minuuttia häviää hetkessä matkustajien tarvitsemiin jaloittelu-, wc- ja ruokataukoihin ja autot ovat oikeasti ihan yhtä nopeita, koska auto itsessään ei ole hidastava tekijä.

Paljon oleellisempaa itsestä on se oma tarve. Esimerkiksi jos on mökki 250km päässä, johon mennään useasti vuoden aikana, ja pääseekö sinne perille ilman välilatausta ja perillä voi taas ladata akun täyteen. Vai pitääkö matkalla aina pysähtyä lataamaan. Nämä on sellaisia jonka jokaisen pitää itse miettiä mitä on valmis tekemään. Jonkun auton pikkuakkuinen versio saattaa hyvin riittää >95%:iin arkiajoista, mutta mökille se ei aivan riitä jonne mennään 5 kertaa vuodessa. Voisiko noina 5 kertana vuodessa pysähtyä lataamaan vartiksi välissä ja jatkaa matkaa. Ottaisi siis pikkuakkuisen version, säästäisi useamman tonnin hankintahinnassa ja käyttää pari tuntia vuodessa enemmän latailuun. Nämä kaikki ovat hyvin henkilökohtaisia valintoja ja mietiskelyjä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
ID Aero & Ioniq 6 ovat ainakin omasta mielestäni aika kiinnostavia autoja. Jos Hyundai saa fiksailtua nuo coldgate / rapidgate ongelmansa lataukseen liittyen ja ilmanvastuskertoimen viilaus nostaa rangea motarilla mukavasti, niin se on kyllä todella houkutteleva auto.

Myös ID Aeron saattaisi olla potentiaalinen valinta - VW konserni on saanut MEB-autojensa latauskäyriä paremmalle tolalle ja infotainment-softa + akun esilämmitykset jne. tuntuvat vähitellen ilmestyvän softapäivityksinä, joten hyvältä näyttää.
Ioniq 6 on jakanut kyllä mielipiteitä. Itse pidän sen ulkonäöstä joskaan en sen sisätiloista aivan yhtä paljoa. Kun se on mahdollista, aion kuitenkin kysäistä tarjousta siitä. Toivottavasti matala ilmanvastuskerroin näkyisi myös kulutuksessa, joskaan en aivan usko siihen, että se kykenisi alittamaan M3:n kulutuksen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
Kaupunkirangella ei varmastikaan ole sinulle väliä ja kaupunkiajoilla suurinosa pääsee lataamaan riittävän usein pysähdyksillä. Poikkeuksena toki taksit, uberit, wolt-kuskit yms, joille sillä on kaikista eniten merkitystä. Itsellänikin on ajot lyhyitä pääosin, joten akun koko ei ole merkityksellinen päivittäisiin ajoihin. Muutamia kertoja vuodessa täytyy käydä ~500km päässä sekä useammin ~200km päässä. Onhan selkeää, että M3LR on mukavampi tällöin, mutta kannattaako muutamalle ajolle vuodessa laittaa liikaa painoarvoa? Jokaisella on kuitenkin omat tarpeet kuten sinulla on kärryn vetäminen ja sehän merkitsee tällöin enemmän.

Tosielämän tarpeista pitkän matkan/nopean nopeuden ajoilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä suurimmalle osalle autoilijoista, joten voisi sanoa ettei sillä ole mitään väliä. 1000km kertamatkoja säännöllisesti tekee todella pieni promillen tuhannesosa autoilijoista, jotta tuolla aikaerolla matkassa olisi ~mitään väliä.

Bjornin testit ovat sopivan epätieteellisiä testejä laittaa autoja ominaisuuksien puolesta taulukkoon ja mahdollista vertailla suurta määrää eri sähköautoja toistensa kanssa. Tämä on jotain mitä kukaan muu ei tällä hetkellä tarjoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että niiden testien tuloksista kannattaa tehdä liian suuria johtopäätöksiä.

Edit. Piti kirjoittaa vielä, että tuo Ioniq 5 on aikamoinen laatikko vaikuttaen luultavasti kulutukseen aika paljon kun taasen M3 on virtaviivainen. Tietämättä tarkempia speksejä vaikea sanoa ilman vastuksesta, mutta ainakin ulkonäöllisesti olisi helppo väittää I5 olevan aika huono pitkään ajoon 120km/h nopeuksilla. Näitä nopeuksia ei muuten edes pääse ajamaan Suomessa kuin muutamilla tieosuuksilla kun suurin osa on max 100km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Paljon oleellisempaa itsestä on se oma tarve. Esimerkiksi jos on mökki 250km päässä, johon mennään useasti vuoden aikana, ja pääseekö sinne perille ilman välilatausta ja perillä voi taas ladata akun täyteen. Vai pitääkö matkalla aina pysähtyä lataamaan.
Kaupunkirangella ei varmastikaan ole sinulle väliä ja kaupunkiajoilla suurinosa pääsee lataamaan riittävän usein pysähdyksillä.
Pointtini oli se, että sähköauton mainostaminen kuluttajalle "toimintamatka kaupungissa jopa 710 km" on irrallaan tosielämän tarpeista ja on omiaan lisäämään väärinymmärryksiä autojen rangeista. Sitten ihmetellään kun samalla autolla ei pääse Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta. Kaikkein olennaisinta on ymmärtää pokkuksen (lainaus) sanoin esimerkiksi auton kyvyt palvella omia toistuvia matkoja. Tätä ymmärrystä toimintamatka kaupungissa ei paranna, ja valmistajat eivät valitettavasti ole kovin kyvykkäitä lisäämään ostajien ymmärrystä tästä.

Kun kerron ajavani sähköautolla (Model 3 LR), niin joka ikinen on kysynyt auton toimintamatkaa. Yleinen vastaukseni on, että 300 kilometriä pääsee käytännössä tilanteesta riippumatta, ja sopivissa olosuhteissa yli 500.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 394
Kaupunki range on kovinkin oleellinen Pekingissa missa kellaan ei ole kotilatausta ja 99% ajosta on alle 50 kmh nopeudella.

Lonkalta tekisi mieli sanoa etta Peking on yhta iso markkina kuin Suomi. Vaikka tulot ovat pienia niin ihmiset laittavat ihan alyttomasti rahaa suhteessa asuntoon ja autoon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kaupunkirangella ei varmastikaan ole sinulle väliä ja kaupunkiajoilla suurinosa pääsee lataamaan riittävän usein pysähdyksillä. Poikkeuksena toki taksit, uberit, wolt-kuskit yms, joille sillä on kaikista eniten merkitystä. Itsellänikin on ajot lyhyitä pääosin, joten akun koko ei ole merkityksellinen päivittäisiin ajoihin. Muutamia kertoja vuodessa täytyy käydä ~500km päässä sekä useammin ~200km päässä. Onhan selkeää, että M3LR on mukavampi tällöin, mutta kannattaako muutamalle ajolle vuodessa laittaa liikaa painoarvoa? Jokaisella on kuitenkin omat tarpeet kuten sinulla on kärryn vetäminen ja sehän merkitsee tällöin enemmän.

Tosielämän tarpeista pitkän matkan/nopean nopeuden ajoilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä suurimmalle osalle autoilijoista, joten voisi sanoa ettei sillä ole mitään väliä. 1000km kertamatkoja säännöllisesti tekee todella pieni promillen tuhannesosa autoilijoista, jotta tuolla aikaerolla matkassa olisi ~mitään väliä.

Bjornin testit ovat sopivan epätieteellisiä testejä laittaa autoja ominaisuuksien puolesta taulukkoon ja mahdollista vertailla suurta määrää eri sähköautoja toistensa kanssa. Tämä on jotain mitä kukaan muu ei tällä hetkellä tarjoa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että niiden testien tuloksista kannattaa tehdä liian suuria johtopäätöksiä.

Edit. Piti kirjoittaa vielä, että tuo Ioniq 5 on aikamoinen laatikko vaikuttaen luultavasti kulutukseen aika paljon kun taasen M3 on virtaviivainen. Tietämättä tarkempia speksejä vaikea sanoa ilman vastuksesta, mutta ainakin ulkonäöllisesti olisi helppo väittää I5 olevan aika huono pitkään ajoon 120km/h nopeuksilla. Näitä nopeuksia ei muuten edes pääse ajamaan Suomessa kuin muutamilla tieosuuksilla kun suurin osa on max 100km/h.
Pitäisi melkein olla joku ilmanopeusmittari, jos haluaisi tieteellistä dataa ettei tuuli sotke tuloksia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Pointtini oli se, että sähköauton mainostaminen kuluttajalle "toimintamatka kaupungissa jopa 710 km" on irrallaan tosielämän tarpeista ja on omiaan lisäämään väärinymmärryksiä autojen rangeista. Sitten ihmetellään kun samalla autolla ei pääse Helsingistä Turkuun ja takaisin lataamatta. Kaikkein olennaisinta on ymmärtää pokkuksen (lainaus) sanoin esimerkiksi auton kyvyt palvella omia toistuvia matkoja. Tätä ymmärrystä toimintamatka kaupungissa ei paranna, ja valmistajat eivät valitettavasti ole kovin kyvykkäitä lisäämään ostajien ymmärrystä tästä.

Kun kerron ajavani sähköautolla (Model 3 LR), niin joka ikinen on kysynyt auton toimintamatkaa. Yleinen vastaukseni on, että 300 kilometriä pääsee käytännössä tilanteesta riippumatta, ja sopivissa olosuhteissa yli 500.
Tuo on erittäin hyvin paikaansa pitävä ja range on hankala aihe kun lataus on toistaiseksi kohtuullisen pitkä prosessi, ja siinäkin on yksi ongelmakohta liittyen tähän samaan markkinointiin. Ei auta, että sähköautoilua puolustavat kertoo kuinka lataus 20-80% kestää, niin ja niin monta minuuttia, mutta todellisuus latauspisteillä iskee päin näköä, kun jonotat omaa vuoroasi 30-60 minuuttia kiireisimpinä vuodenaikoina. Talvella kun akulla ei pääsekään normaalia matkaa, niin tuo korostuu hyvin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Toisaalta tuota rangea myös katsotaan välillä ihan liikaa, kun mietitään sitä kerran viidessä vuodessa tehtävää Lapinmatkaa, vaikka 99%:a omista ajoista oikeasti onnistuisi sillä yli 30kWh akullisella autolla. On sellaisiakin kuskeja, jotka eivät käytännössä ikinä lähde 50km kauemmaksi kotoa autolla. Tärkeintä olisi siis omistajien ja myyjien ymmärtää millainen se oma tarve oikeasti on suurimman osan ajasta eikä takertua niihin muutamiin yksittäisiin ajokertoihin.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Kaupunkirangella ei vaan todellisuudessa ole ~mitään väliä. Noiden WLTP-testin low + medium osuuksien keskinopeus on noin 30 km/h, joten tuo Ioniq 5:n 710 km "WLTP kaupungissa" kertoo lähinnä sen, että autolla voi ajaa vaikka 24 tuntia putkeen kaupunkiajoa. Toisin sanoen akku ei tule koskaan loppumaan kesken päivän aikana. Mikään sähköauto ei kuluta paljoa kaupungissa, koska ilmanvastuskerroin ei pääse merkittävään rooliin.

Jos ajatellaan tosielämän tarpeita, niin itseäni kiinnostaisi erityisesti autojen range esimerkiksi 120 km/h nopeudessa, kuten esim. Bjorn Nyland testaa (linkki alla).
Tällaisessa testissä Ioniq 5 (2021) tarjoaa vain 289 km rangen, kun M3LR kipittää 422 km matkan. Bjornin 1000 km testi paljastaa mikä käytännön vaikutus tällä erolla on. M3LR etenee 1000 km matkan ajassa 09:20, kun Ioniq 5 tarvitsee siihen tasan 10 tuntia.

Akun loppuminen tulee nimenomaisesti vastaan kun ajetaan pitkiä siirtymiä nopealla nopeudella, tai kun vedetään peräkärryä. Päivittäisessä töihin ja takaisin ajossa itsellenikin riittäisi teoriassa noin 30 kWh akku, mutta juurikin pitkillä matkoilla tai kärryä kiskoessa tuo M3LR:n noin 75 kWh kapasiteetti tulee tarpeen.


Bjorn Nylandin lista.
M3LR ja Ioniq 5 ovat hyvin erilaisia autoja, sedan vs SUV/CUV, mutta ihan samaa mieltä toimintasäteestä sinänsä. Kaupunkiluvut ovat merkityksettömiä. Motarirange vaikuttaa paljon siihen, miten käytännöllistä autolla on ajaa pitkiä matkoja.

Itselläni on yksi suht yleinen 250 kilometrin matka enimmäkseen moottoritietä, ja sitä en uskaltaisi M3SR+:lla vetää kesäisin ilman välilatausta. Talvisin on täysin selvää, että ladata täytyy ja kunnolla. Tuohon tuo uuden Ioniqin vähän reilu 300 km moottoritierange taas riittäisi ainakin kesäkaudella.
 
Viimeksi muokattu:

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Tosielämän tarpeista pitkän matkan/nopean nopeuden ajoilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä suurimmalle osalle autoilijoista, joten voisi sanoa ettei sillä ole mitään väliä. 1000km kertamatkoja säännöllisesti tekee todella pieni promillen tuhannesosa autoilijoista, jotta tuolla aikaerolla matkassa olisi ~mitään väliä.
Olisiko sinulla jotakin lähdettä tuolle "promillen tuhannesosa autoilijoista" ?

Itse kävin eilen ajamassa 800 km työhön liittyvää ajoa länsirannikkoa pitkin. Oma havainto oli useiden autojen kanssa mentiin pitkiä matkoja yhtämatkaa ja niin on usein muulloinkin. Eiliseltä toinen havainto oli että tienpäällä ei tullut vastaan yhtään sähköautoa, yksikään sähköauto ei ohittanut minua enkä minä en ohittanut yhtään sähköautoa. Eli selvästikkään ei vieläkään ole sähköautoja arkipäivisin liikenteessä pidemmillä reiteillä. Kaupunkien läheisyydessä näkyi muutama.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 150
Onko kokemusta kauanko Trafilla menee että käsittelevät noi sähköautotukihakemukset? TIlaussopimuksella sen nyt hain että saa rahat varattua, ensirekisteröintiä odotellessa.
Ei ole auto tullut vielä, mutta hakemus on tehtynä. Joka ikinen kerta kun tuonne on tarvinnut asioida (alkuperäinen hakemus + muutos auton toimituspäivään) niin vastauksessa on mennyt noin kuukausi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Itselläni on yksi suht yleinen 250 kilometrin matka enimmäkseen moottoritietä, ja sitä en uskaltaisi M3SR+:lla vetää kesäisin ilman välilatausta. Talvisin on täysin selvää, että ladata täytyy ja kunnolla. Tuohon tuo uuden Ioniqin vähän reilu 300 km moottoritierange taas riittäisi ainakin kesäkaudella.
Miksi?

TB on testannut SR+:lla ~19-24 kelissä 290-315km rangea ja nollakelissä 290-300km lukemia useampaankin otteeseen 120km nopeudella.

Long Rangella -16C kelissä 120kmh vauhtia (laitonta suomessa) range oli 304km. Jos vauhdin pudottaa lailliseen nopeuteen, niin range on varmaankin luokkaa 320km tai enemmänkin vaikka pakkasta olisi ihan kunnolla.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Miksi?

TB on testannut SR+:lla ~19-24 kelissä 290-315km rangea ja nollakelissä 290-300km lukemia useampaankin otteeseen 120km nopeudella.

Long Rangella -16C kelissä 120kmh vauhtia (laitonta suomessa) range oli 304km. Jos vauhdin pudottaa lailliseen nopeuteen, niin range on varmaankin luokkaa 320km tai enemmänkin vaikka pakkasta olisi ihan kunnolla.
No koska polttiksilla ajellessa on tottunut siihen, että on jo kiire tankkaamaan kun auto varoittaa polttoaineen vähyydestä kun rangea on jäljellä reilut 100km.
Muistan muinoin kun ajoin tankin kuivaksi työmatkalta tullessa. Rangea jäi 20-30km. No aamulla sitten vaimo hyppäsi rattiin ja lähti kaupoille ja tankille. Soitteli sitten hetken päästä paniikissa, että range näyttää nollaa, mitä mää nyt teen?! :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Olisiko sinulla jotakin lähdettä tuolle "promillen tuhannesosa autoilijoista" ?

Itse kävin eilen ajamassa 800 km työhön liittyvää ajoa länsirannikkoa pitkin. Oma havainto oli useiden autojen kanssa mentiin pitkiä matkoja yhtämatkaa ja niin on usein muulloinkin. Eiliseltä toinen havainto oli että tienpäällä ei tullut vastaan yhtään sähköautoa, yksikään sähköauto ei ohittanut minua enkä minä en ohittanut yhtään sähköautoa. Eli selvästikkään ei vieläkään ole sähköautoja arkipäivisin liikenteessä pidemmillä reiteillä. Kaupunkien läheisyydessä näkyi muutama.
Tarkoituksella dramatisoitu ilmaisu ettei kukaan ottaisi tietoa faktana vaan ylikorostuksena. Olisi voinut ilmaista toisin. Pointti oli ettei tuollaisia yhtä soittoisia päiväajoja säännöllisesti (viikoittain tai useampia kuukausittain) suorita Suomessa kuin hyvin pieni joukko ihmisiä.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Miksi?

TB on testannut SR+:lla ~19-24 kelissä 290-315km rangea ja nollakelissä 290-300km lukemia useampaankin otteeseen 120km nopeudella.

Long Rangella -16C kelissä 120kmh vauhtia (laitonta suomessa) range oli 304km. Jos vauhdin pudottaa lailliseen nopeuteen, niin range on varmaankin luokkaa 320km tai enemmänkin vaikka pakkasta olisi ihan kunnolla.
Varmaan joo todellisuudessa menisi. Ehkä jäänyt tavaksi vetää varman päälle niiltä päiviltä, kun latausinfra ei ollut näin hyvä. Todella harvoin olen mihinkään saapunut alle 50 km rangella. Se on se varmuusvara, jonka jätän yllättävien tilanteiden varalle.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
TB on testannut SR+:lla ~19-24 kelissä 290-315km rangea ja nollakelissä 290-300km lukemia useampaankin otteeseen 120km nopeudella.
Nyt kun sai itsekin tatsia M3 SR+ pidempien matkojen ja eri nopeuksien kulutuksiin (lämpötila välillä 15 - 20 C tuolloin), niin päädyin samaan lopputulokseen. Motarilla 120 km/h range n. 300 km ja maantiellä 100/80 rajoitusten sekoitusta helposti 360-390 km. On vaan niin alhainen kulutus tuossa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Sisäänheittotuotteena toimii, saa asiakkaan tulemaan kauppaan. Todella harvoin jaksaa jumittaa parkissa istuen latauksen ajan, vaan lähden ennemmin kauppaan käppäilemään ja ostan aina jotain pientä. Varmaan siitä ostosta ja latauksesta jää kaupalle jotain katetta.
Kyllä Lidlistä on tullut kantakauppani nimenomaan (ilmaisen) latauksen takia. Jos se poistuu, luultavasti siirryn taas vähitellen 90% Prisman asiakkaaksi.

Kauppakeskukset ovat vähän vaikeampi yhtälö koska ilmaislatauksen mahdollisesti tuomista asiakkaista hyötyvät kaikki liikkeet, mutta parkkialue ja latauspisteet lienevät muiden osapuolien omistuksessa. Ehkä sitten kaikilta liikkeiltä voitaisiin vuokrassa ottaa sen verran hieman enemmän että ainakin voitaisiin hieman subventoida latauspisteiden hintaa, jos ei sentään täysin ilmaiseksi tehtäisi.

En ole tarkistanut onko hinta noussut, mutta esim. Kaaren kauppakeskuksessa (Kannelmäki, Helsinki) oli viimeksi tarkistaessani edelleen kovin halpa 16c/kWh lataus, monta monta latauspistettä rivissä. Ne tosin ovat "vain" 22kW AC-latauspisteitä, mutta silti mielestäni kovin halpaa, jos edelleen ovat tuolla hinnalla.

Mietin aina johtuuko halpuus vain firman (Plugitcloud tjsp.) halusta kasvattaa käyttäjäkuntaanta toistaiseksi halvoilla lataushinnoilla, vai subventoiko kauppakeskus toimintaa jotenkin jotta voivat myydä halpaa latausta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Toisaalta tuota rangea myös katsotaan välillä ihan liikaa, kun mietitään sitä kerran viidessä vuodessa tehtävää Lapinmatkaa, vaikka 99%:a omista ajoista oikeasti onnistuisi sillä yli 30kWh akullisella autolla. On sellaisiakin kuskeja, jotka eivät käytännössä ikinä lähde 50km kauemmaksi kotoa autolla. Tärkeintä olisi siis omistajien ja myyjien ymmärtää millainen se oma tarve oikeasti on suurimman osan ajasta eikä takertua niihin muutamiin yksittäisiin ajokertoihin.
Minä haluan sähköautolta mahdollisimman pitkän WLTP-toimintamatkan myös sen takia että sitten pystyn helpommin ja useammin pitämään akun varaustason sen omalla mukavuusalueella, eli tulee harvemmin tarvetta sen enempää ladata akkua piripintaan, kuin ajaa se 2% tyhjäksi. Akun elinikä kasvaa tuonkin takia.

LFP-akut ehkä hieman sekoittavat pakkaa koska ne ilmeisesti kestävät paremmin ainakin täyteen latausta.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Toisaalta tuota rangea myös katsotaan välillä ihan liikaa, kun mietitään sitä kerran viidessä vuodessa tehtävää Lapinmatkaa, vaikka 99%:a omista ajoista oikeasti onnistuisi sillä yli 30kWh akullisella autolla. On sellaisiakin kuskeja, jotka eivät käytännössä ikinä lähde 50km kauemmaksi kotoa autolla. Tärkeintä olisi siis omistajien ja myyjien ymmärtää millainen se oma tarve oikeasti on suurimman osan ajasta eikä takertua niihin muutamiin yksittäisiin ajokertoihin.
Se että asiasta keskustellaan jokaisen uuden auton julkaisun yhteydessä ja spekuloidaan olemassa olevien autojen tiedoilla, kertoo jo itsessään että kyseessä on ongelma johon ihmiset toivovat nopeaa ratkaisua.

Polttomoottoriautojen kohdalla tämän kysymyksen takia ei ole tarvinnut Suomen etäisyyksillä vaivata päätään koskaan. Sähköautojen osalta asia nousee esiin joka ikisessä keskustelussa ja lehtiartikkelissa.

Itse toivon että mahdollisimman pian tulee saataville niitä aitoja Suomen olosuhteissa 500 km rangen omaavia autoja.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 416
En ole tarkistanut onko hinta noussut, mutta esim. Kaaren kauppakeskuksessa (Kannelmäki, Helsinki) oli viimeksi tarkistaessani edelleen kovin halpa 16c/kWh lataus, monta monta latauspistettä rivissä. Ne tosin ovat "vain" 22kW AC-latauspisteitä, mutta silti mielestäni kovin halpaa, jos edelleen ovat tuolla hinnalla.

Mietin aina johtuuko halpuus vain firman (Plugitcloud tjsp.) halusta kasvattaa käyttäjäkuntaanta toistaiseksi halvoilla lataushinnoilla, vai subventoiko kauppakeskus toimintaa jotenkin jotta voivat myydä halpaa latausta.
Eiköhän tuossa tahtipuikkona ole sähköliittymän omistajan sähkösopimuksella oleva hinta kilowatille ja plugit vetää välistä mitä nyt ottaakaan.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Se että asiasta keskustellaan jokaisen uuden auton julkaisun yhteydessä ja spekuloidaan olemassa olevien autojen tiedoilla, kertoo jo itsessään että kyseessä on ongelma johon ihmiset toivovat nopeaa ratkaisua.
Ei kerro, vaan siitä, että sitä kantamaa joutuu miettimään ihan eri tavalla kuin ennen. Joillekin se on ongelma, toisille ei lainkaan, ja osalle kelpo kompromissi jo nykyisillä sähköautoilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Tuo on erittäin hyvin paikaansa pitävä ja range on hankala aihe kun lataus on toistaiseksi kohtuullisen pitkä prosessi, ja siinäkin on yksi ongelmakohta liittyen tähän samaan markkinointiin. Ei auta, että sähköautoilua puolustavat kertoo kuinka lataus 20-80% kestää, niin ja niin monta minuuttia, mutta todellisuus latauspisteillä iskee päin näköä, kun jonotat omaa vuoroasi 30-60 minuuttia kiireisimpinä vuodenaikoina. Talvella kun akulla ei pääsekään normaalia matkaa, niin tuo korostuu hyvin.
eikö millään palveluntarjoajalla ole mitään sellaista että varaat vaikka maksua vastaan laturin kun lähestymässä että se kanssa on vapaana kun kurvaat pihaan?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
eikö millään palveluntarjoajalla ole mitään sellaista että varaat vaikka maksua vastaan laturin kun lähestymässä että se kanssa on vapaana kun kurvaat pihaan?
Liekö palveluntarjoajilla kummoisiakaan intressejä noin hienon (ja ehkä käyttäjälle hieman monimutkaisen) systeemin toteuttamiseen, kunhan siellä joku on latailemassa?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Rangekeskustelu lähtee kyllä helposti täysin lapasesta. Moni kuski on lähtee siitä oletuksesta, että autolla on pakko päästä kelissä kuin kelissä sen 400km, muuten elämästä ei tule mitään. Kuten käyttäjä @pokkus on sanonut, jos 99% ajosta on jotain kaupunkiajoa, niin mihin sitä 400km rangea tarvitsee? itsehän otin yllättävän ns. riskin kun Polestar 2 lähti kiertoon ja tilalle tuli "paskan rangen MX-30". Yllättäen vaan sillä Polestarilla tuli ajettua ihan sitä samaa 15km työmatkaa ja muita lähialueen ajeluita, joihin tuo 200km range riittää tai vaikka puolikaskin siitä. Ehkä pitäisi kiinnittää huomiota siihen ihan auton laatuun ja ajomukavuuteen, kuin itkeä aina auton rangea tai mitä näitä nyt onkaan. Plugarillakin 20000km aikana laskennallisesti (talvi mukaanlukien) tuli se 16300km pelkkää sähköajoa. Itsekin luulin pitkään, että tartten pitkää rangea ja höhööö sähköautot - mutta kovin ne realiteetit vaan ovat nämä. Ja ennen kuin joku vääräleuka tulee leuhkimaan "ajan 800km per päivä", niin ehkä kannattaa se mitoitus tehdä realismin, eikä "kusematta lappiin joka päivä" -mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Pikalatausnopeus on satunnaisessa matka-ajossa paljon tärkeämpi asia kuin akun koko, jos puhutaan matkoista, joilla riittää noin 2 akullista suuntaansa. Eli esim. pikkuakkuinen Ioniq on aika kova peli kauppakassi + kerran kuussa esim. Helsinki-Turku/Tampere-Helsinki ajoon. Jos taas on tarkoitus ajaa jotain Helsinki-Oulu väliä, niin aika ranteen auki menoksi menee pikkuakulla. Miillä 200 km motaria menee vähällä tuskalla ja lyhyellä latauksella, mutta 300 km alkaa jo vituttaa hitaan pikalatauksen ja lataustauon pituuden takia.

e: Miin kahden vuoden huolto 167 e sis. jarrunesteet. Motonetista siihen päälle raitisilmafiltteri alle 20 e ja helvetin helppo vaihtaa. Ei voi valittaa huollosta. Edellinen asiakas otti Golfiin 1,5 k€ osumaa "perus"huollosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Rangekeskustelu lähtee kyllä helposti täysin lapasesta. Moni kuski on lähtee siitä oletuksesta, että autolla on pakko päästä kelissä kuin kelissä sen 400km, muuten elämästä ei tule mitään. Kuten käyttäjä @pokkus on sanonut, jos 99% ajosta on jotain kaupunkiajoa, niin mihin sitä 400km rangea tarvitsee? itsehän otin yllättävän ns. riskin kun Polestar 2 lähti kiertoon ja tilalle tuli "paskan rangen MX-30". Yllättäen vaan sillä Polestarilla tuli ajettua ihan sitä samaa 15km työmatkaa ja muita lähialueen ajeluita, joihin tuo 200km range riittää tai vaikka puolikaskin siitä. Ehkä pitäisi kiinnittää huomiota siihen ihan auton laatuun ja ajomukavuuteen, kuin itkeä aina auton rangea tai mitä näitä nyt onkaan. Plugarillakin 20000km aikana laskennallisesti (talvi mukaanlukien) tuli se 16300km pelkkää sähköajoa. Itsekin luulin pitkään, että tartten pitkää rangea ja höhööö sähköautot - mutta kovin ne realiteetit vaan ovat nämä. Ja ennen kuin joku vääräleuka tulee leuhkimaan "ajan 800km per päivä", niin ehkä kannattaa se mitoitus tehdä realismin, eikä "kusematta lappiin joka päivä" -mukaan.
Ihan vain antaakseni esimerkin että kaikki isoa rangea toivovat eivät suunnittele ainoastaan sitä kerran viidessä vuodessa -roadtrippiä, voin kertoa omasta ajoprofiilistani.

Teen pääsääntöisesti etätöitä, mutta joudun silloin tällöin kulkemaan tre-hki-väliä, ja ainakin tuon verran pitäisi mennä yhdellä latauksella säässä kuin säässä (mikä toki nykyisillä autoilla toteutuukin). Auto on kuitenkin itselle pitkälti harrasteväline, ja esim. vaeltamaan tai kiipeilykallioille joutuu usein ajamaan sen 200-500km per suunta (tai enemmänkin), ja näitä ajoja tulee aika usein viikonloppuisin. Kohteessakaan kun ei autoa pysty lataamaan, niin sähkärillä vaatisi jonkimman verran suunnittelua, varsinkin kun maaseudulla latauspisteitä ei ole ihan jokapaikassa. Alle 500km matkat ajan pääsääntöisesti yhtä soittoa, tai parin minuutin vessatauon voimin.

Kaupunkiajoa ei itsellä tule kovinkaan paljoa, lähinnä kauppaan ja takaisin että saa ostokset roudattua kotiin. Kaupungissa asuvana kuljen keskustaan mielummin julkisilla tai polkupyörällä, kun pysäköinti on aika vaikeaa ja kallista. Lähiliikuntapaikoille kuljen mahdollisuuksien mukaan pyörällä, jotenkin tuntuisi hassulta mennä kuntosalille autolla (paitsi jos keli aivan järkyttävä).

Näistä syistä itsellä on plugari tällä hetkellä käytössä. Ford Kuga kuluttaa akku tyhjänäkin vain 4,5-5,5l/100km, ja kun kotona saa sen 50km "valmiiksi tankkiin", niin pidemmänkin reissun kustannukset laskevat hieman. Ajokilometrejä tulee itselle se n. 30 000 vuoteen, joten sähköauto kiinnostaisi kovasti, mutta erityisesti talvella tuo range jännittää kieltämättä edelleen aika paljon. En myöskään vierasta sähköreitä konseptina millään lailla, päin vastoin todella mielelläni sellaisen hankkisin ja Tesla Y oli jo aikaisemmin liipaisimella, mutta rangepelko ja korkea hankintahinta ja siitä johtuva mahdollinen korkea arvonalenema (olettaen että arvonalenema on ICU-autojen tavoin x prosenttia vuodessa) saivat painamaan jarrua.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Ihan vain antaakseni esimerkin että kaikki isoa rangea toivovat eivät suunnittele ainoastaan sitä kerran viidessä vuodessa -roadtrippiä, voin kertoa omasta ajoprofiilistani.

Teen pääsääntöisesti etätöitä, mutta joudun silloin tällöin kulkemaan tre-hki-väliä, ja ainakin tuon verran pitäisi mennä yhdellä latauksella säässä kuin säässä (mikä toki nykyisillä autoilla toteutuukin). Auto on kuitenkin itselle pitkälti harrasteväline, ja esim. vaeltamaan tai kiipeilykallioille joutuu usein ajamaan sen 200-500km per suunta (tai enemmänkin), ja näitä ajoja tulee aika usein viikonloppuisin. Kohteessakaan kun ei autoa pysty lataamaan, niin sähkärillä vaatisi jonkimman verran suunnittelua, varsinkin kun maaseudulla latauspisteitä ei ole ihan jokapaikassa. Alle 500km matkat ajan pääsääntöisesti yhtä soittoa, tai parin minuutin vessatauon voimin.

Kaupunkiajoa ei itsellä tule kovinkaan paljoa, lähinnä kauppaan ja takaisin että saa ostokset roudattua kotiin. Kaupungissa asuvana kuljen keskustaan mielummin julkisilla tai polkupyörällä, kun pysäköinti on aika vaikeaa ja kallista. Lähiliikuntapaikoille kuljen mahdollisuuksien mukaan pyörällä, jotenkin tuntuisi hassulta mennä kuntosalille autolla (paitsi jos keli aivan järkyttävä).

Näistä syistä itsellä on plugari tällä hetkellä käytössä. Ford Kuga kuluttaa akku tyhjänäkin vain 4,5-5,5l/100km, ja kun kotona saa sen 50km "valmiiksi tankkiin", niin pidemmänkin reissun kustannukset laskevat hieman. Ajokilometrejä tulee itselle se n. 30 000 vuoteen, joten sähköauto kiinnostaisi kovasti, mutta erityisesti talvella tuo range jännittää kieltämättä edelleen aika paljon.
Kiitos hienosta avauksesta. Tämähän se totuus on, mikäli haluaa sen 500km toteuttaa ns. ongelmitta ja se on toteuttava viikonloppuisin, ei tuo sähkö ole vielä ratkaisu siihen. Itselleni ajoprofiili mukautui reliateetteihin ja siihen, etten tarvitse yli 100km yhtäjaksoista matkaa kuin vain harvoina viikonloppuina. Tätä varten onkin se plugari. Eli avatakseni hieman auto-omistushistoriaa: Seat Mii -> Tesla Model 3 -> Polestar 2 - Mazda MX-30. Paras hinta/laatusuhde oli ehdottomasti Miillä, mutta se on pikkuauto ja sen kanssa pienet motarisiirtymät olivat ihan ookoo, mutta Turku - Helsinki -siirtymät olivat tasoa "pieni paussi jossain ja meno jatkuu". MX-30 mitigoi tavallaan tuon "ei niin miellyttävä fiilis motarilla" kokonaan pois. Auto on suhteellisen iso, mukava ajaa, hiljainen ja ennenkaikkea sen sisätilan laadukkuus on jotain aivan toista maata vrt. muut saman hintaluokan (tai pari luokkaa korkeamman hintaluokan autot). Itseki kun menen syksyllä esim. pojan kanssa katsomaan rekkoja sinne Power Truck Show'hin, en edes mieti mitään Mazdaa tai sähköä - sen reilu 400km ajan plugarilla just eikä melkein ja yhteen menoon koko matka vailla mitään "pieniä lataustaukoja". Kuitenkin tuo on aika poikkeus sääntöön ja kesällä Mazda vetää Turku - Helsinki välit helposti. Toki en sillä kovalla pakkasella edes mieti lähtemistä -> se tapahtukoon luotettavalla polttomoottorilla.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Olisiko sinulla jotakin lähdettä tuolle "promillen tuhannesosa autoilijoista" ?

Itse kävin eilen ajamassa 800 km työhön liittyvää ajoa länsirannikkoa pitkin. Oma havainto oli useiden autojen kanssa mentiin pitkiä matkoja yhtämatkaa ja niin on usein muulloinkin. Eiliseltä toinen havainto oli että tienpäällä ei tullut vastaan yhtään sähköautoa, yksikään sähköauto ei ohittanut minua enkä minä en ohittanut yhtään sähköautoa. Eli selvästikkään ei vieläkään ole sähköautoja arkipäivisin liikenteessä pidemmillä reiteillä. Kaupunkien läheisyydessä näkyi muutama.
Kyllä tällä 2000km reissulla on Teslaa tullut vastaan aika kiitettävästi, jopa Oulu-Kuusamo välillä. Volkkareita myös.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 491
Rangekeskustelu lähtee kyllä helposti täysin lapasesta. Moni kuski on lähtee siitä oletuksesta, että autolla on pakko päästä kelissä kuin kelissä sen 400km, muuten elämästä ei tule mitään. Kuten käyttäjä @pokkus on sanonut, jos 99% ajosta on jotain kaupunkiajoa, niin mihin sitä 400km rangea tarvitsee? itsehän otin yllättävän ns. riskin kun Polestar 2 lähti kiertoon ja tilalle tuli "paskan rangen MX-30". Yllättäen vaan sillä Polestarilla tuli ajettua ihan sitä samaa 15km työmatkaa ja muita lähialueen ajeluita, joihin tuo 200km range riittää tai vaikka puolikaskin siitä. Ehkä pitäisi kiinnittää huomiota siihen ihan auton laatuun ja ajomukavuuteen, kuin itkeä aina auton rangea tai mitä näitä nyt onkaan. Plugarillakin 20000km aikana laskennallisesti (talvi mukaanlukien) tuli se 16300km pelkkää sähköajoa. Itsekin luulin pitkään, että tartten pitkää rangea ja höhööö sähköautot - mutta kovin ne realiteetit vaan ovat nämä. Ja ennen kuin joku vääräleuka tulee leuhkimaan "ajan 800km per päivä", niin ehkä kannattaa se mitoitus tehdä realismin, eikä "kusematta lappiin joka päivä" -mukaan.
No jos haluaa pienten lasten kanssa ajaa sujuvasti 400km niin 400km range helpottaa asiaa. Yleensä pakollinen pysähtyminen ei osu täsmälleen siihen kohtaan missä on latausmahdollisuus. Kun paskat on vaipassa on pysähdyttävä lähes välittömästi (tai kuunneltava suoraa huutoa pysähtymiseen asti). Tähän pitäisi vielä sitten lisätä ylimääräinen latauspysähdys johon lapsi sitten vielä herää eikä enää nukahda uudelleen ja sama huuto todennäköisesti jatkuu.

Ihan vain yhtenä esimerkkinä "mihin sitä nyt oikeasti voisi tarvita".
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Hyundai IONIQ 5 uudistuu – WLTP-toimintamatka kaupungissa jopa 710 km - Hyundai

Sais vaan tulla "perinteisempiä" korimalleja tältäkin konsernilta... "IMHO."
Samalla tuosta uutisoinnista voi jotenkin lukea lävitse, että tähän mennessä myydyt Hyundai/Kia eivät saa akun esilämmitystä...
Tarvittava tekniikka akun lämmitystä varten löytyy kuitenkin autosta, niin itse arvelisin, että esilämmitys tulee joskus myöhemmin ja mahdollisesti jo nyt heinäkuussa, kun mallivuoden 2023 autoja aletaan valmistamaan. Voi kuitenkin olla, että myös niiden kohdalla joudutaan odottelemaan päivityspaketteja. Ioniq 5 julkaistiin kyllä hieman aiemmin, ja sen kohdalla suurempi akusto saa myös hieman lisäkapasiteettia, niin voi toki olla että sen kohdalla tarvittaisiin myös uutta rautaa, mutta EV6:n tapauksessa uusi mallivuosi tuonee vain vähäisiä muutoksia. EV6-mallin kohdalla mallivuoden 2023 autot ovat jo ilmeisesti myyty loppuun, eli kun tilauskirjat pian taas avataan puhutaan jo mallivuoden 2024 autoista.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Rangekeskusteluun:

Omalla kohdallani, preferoin mahdollisimman pitkiä toimintamatkoja (WLTP esim. 500km; nykyisessäni on 395km joka on "ihan ok" sähköautolle josta uutena maksoin karvan verran alle 30000€) koska se vähentää stressiä ja antaa enemmän joustavuutta ajeluun.

- ei siis joudu suunnittelemaan yhtä tarkasti pidemmillä motarimökkimatkoilla tms. missä pysähtyy 130km välein pikalatailemaan
- harmittelemaan kun kohdalle osuva pikalaturi on joku törkeähintainen minuuttilaskutusrousku joka vielä alkaa vetää roaming-laskua (eikö ole enää latausta tarpeeksi mennä seuraavalle 50km päässä olevalle järkevähintaiselle ABC-laturille tms.)
- arkiajoissakin voi turvallisesti pitää enemmän välipäiviä (varsinkin jos ei olisi kotilatausmahdollisuutta, ja pörssisähkön takia minä juuri nyt välttelen taloyhtiöni parkkipaikalla latailua...)
- normikäytössä isompi akku pysyy enemmän omalla mukavuusalueellaan eli sitä ei juuri koskaan tarvitse ladata tappiin asti tai käyttää melkein tyhjäksi, vaan pysyy enemmän siellä puolitäynnä-osastolla myös satunnaisella lataamisella, mikä lisää akun elinikää.
- odottamattomat tekijät, eli välillä kun minulla on päivystysvuoro, periaatteessa saattaisin hätätapauksessa lähteä kotoa äkkiä töihin riippumatta vuorokaudenajasta, jos homma ei hoidu kotoa käsin. Siinä voisi stressitaso nousta jos olisi kiire työpaikalle 60km päähän mutta just laitoin auton kotona hidaslataukseen 5% akkuvarauksella. Toki on sanottava että kyllä nykyinenkin auto tuohon taipuu jos en tarkoituksella pidä välipäiviä latailuissa, mutta tässä korostuu just se kuinka tärkeää minulle on se että akku riittää tarvittaessa kahteen edestakaiseen työmatka-ajoon (240km josta suuri osa motaria, ja voi olla kiire työpaikalle eli motarilla ei körötellä 75km/h), eli en halua että akku riittäisi just ja just yhteen edestakaiseen työajoon, joka kohdallani toki on normi-ihmistä pidempi. Tosin, voi olla että kireimmillä pakkasilla tuokaan 240km ei enää onnistuisi minullakaan, taitaa range jäädä pikemminkin 200km tasolle tai jopa alle...

Eli elämän kyllä voi suunnitella pienempiakkuisellekin autolle, mutta isompi akku tuottaisi vähemmän stressiä itselleni. Toki on todettava että monella sähköauton omistamattomalla on kummallisia kuvitelmia sähköautojen rangesta. Kun "sähköautokriittinen" työkaverini kuuli sähköauto-ostoksestani, tuli hän heti kyselemään ettei varmaan range riitä, en taida kuitenkaan päästä töihin ja takaisin yhdellä latauksella? Vaikutti hämmentyneeltä kun sanoin että kyllä tuolla pienellä sähköautollani kaksi edestakaista työmatkaa voisi tehdä ja vielä jäisi yleensä vähän ylikin (työmatka on 80km/h kehäteitä ja 100-120km/h motaria). Tarkensin toki vielä hänelle että asiaa auttaa sekin että voin hidaslatailla työpäivän aikana töissä 8A, mutta tarvittaessa hyvin pärjäisin ilmankin.

Vähän kuitenkin olin yllättynyt että hänkin oli kuvitelmassa ettei normi sähköautolla voisi tosiolosuhteissa, motarillakin, ajaa hyvin yli 120km taipaleita. Ehkä hän on lukenut liikaa tarinoita loppuunkäytetyistä 10 vuotta vanhoista Nissan Leafeista, tms.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Tarvittava tekniikka akun lämmitystä varten löytyy kuitenkin autosta, niin itse arvelisin, että esilämmitys tulee joskus myöhemmin ja mahdollisesti jo nyt heinäkuussa, kun mallivuoden 2023 autoja aletaan valmistamaan. Voi kuitenkin olla, että myös niiden kohdalla joudutaan odottelemaan päivityspaketteja. Ioniq 5 julkaistiin kyllä hieman aiemmin, ja sen kohdalla suurempi akusto saa myös hieman lisäkapasiteettia, niin voi toki olla että sen kohdalla tarvittaisiin myös uutta rautaa, mutta EV6:n tapauksessa uusi mallivuosi tuonee vain vähäisiä muutoksia. EV6-mallin kohdalla mallivuoden 2023 autot ovat jo ilmeisesti myyty loppuun, eli kun tilauskirjat pian taas avataan puhutaan jo mallivuoden 2024 autoista.
On puhuttu, että Ioniq 5:n julkaisu oli melko kiirehditty ja EV6:een ehdittiin korjata heikkouksia. Nythän nämä sitten käytännössä backportataan Ioniq 5:een. Jännä nähdä, poistuuko myös tarve kalliille jäähdytysnesteen vaihdolle.

Nvidia Driven piti tulla kaikkiin Hyundai/KIA-malleihin 2022, mutta siitä ei ole mitään näkynyt tai kuulunut. Infotainmentin puolesta on jo pari vuotta myöhässä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Tarvittava tekniikka akun lämmitystä varten löytyy kuitenkin autosta, niin itse arvelisin, että esilämmitys tulee joskus myöhemmin ja mahdollisesti jo nyt heinäkuussa, kun mallivuoden 2023 autoja aletaan valmistamaan. Voi kuitenkin olla, että myös niiden kohdalla joudutaan odottelemaan päivityspaketteja. Ioniq 5 julkaistiin kyllä hieman aiemmin, ja sen kohdalla suurempi akusto saa myös hieman lisäkapasiteettia, niin voi toki olla että sen kohdalla tarvittaisiin myös uutta rautaa, mutta EV6:n tapauksessa uusi mallivuosi tuonee vain vähäisiä muutoksia. EV6-mallin kohdalla mallivuoden 2023 autot ovat jo ilmeisesti myyty loppuun, eli kun tilauskirjat pian taas avataan puhutaan jo mallivuoden 2024 autoista.
Olis niin kiva jos Hyundai/Kia mahdollistaisivat manuaalisenkin esilämmityksen, eli ajaja päättää, milloin aletaan esilämmitys mahdollista talvipikalatausta varten. Eikä siis pakoteta auton navigaattorin käyttöön päästäkseen tutulle latausasemalle, vain jotta esilämmitys käynnistyisi.

Tuosta artikkelissa ei sellaista ainakaan mainittu, toivottavasti ajattelivat vain ettei ole mainitsemisen arvoinen ominaisuus mutta että löytyy kyllä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
eikö millään palveluntarjoajalla ole mitään sellaista että varaat vaikka maksua vastaan laturin kun lähestymässä että se kanssa on vapaana kun kurvaat pihaan?
Hämärä muistikuva on, että olisin kuullut tuollaisesta palvelusta, mutta ei mitään käsitystä onko Suomessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Osalle akuista varmaan on, samaan tapaan kun osa polttomoottoreista hajoaa 8v ikäisenä. Useimmat sitten kestääkin pidempään. Tosin akut kuluvat kokoajan ja joku 40v vanha polttomoottori voi olla ihan hyvä, mutta 40v vanha litiumakku tuskin toimii ollenkaan. En usko että 20v vanhakaan akku toimii kovin hyvin enää, joten jos akkujen hinnat eivät tule todella paljon alas niin aikanaan ei ole enää mitään tonnin pommi autoja olemassakaan, kuten nykyään kun akku on kokonaan kuollut niin auto on aika turha jos sen arvo muuten olisi alle 1000€ ja uuden akun hinta 10k€.
Käytännössähän noissa käy niin että tonninpommeja ei sähköautona ole, koska kun se auto alkaa olla muuten valmis, niin sen akun arvo on niin kova että se auto menee hyvällä hinnalla sen akun takia. Akku otetaan pois ja loppu auto paaliin.

Tai ehkä ennenpitkää kun markkinat ovat kyllästyneet akuilla, noita tonnin vehkeitäkin tulee, mutta silloin ne akutkaan ei amksa enää mitään.

Kyllä, vastaan on tullut täälläkin. Vaunun vedossa en ole nähnyt, mutta sähköauto sopii kyllä väännön puolesta hyvinkin vetohommiin kunhan saadaan akkuihin riittävästi kapasiteettia.
Itseasiassa sähköauton huono vääntöhän se ensimmäinen ongelma on. Siksi ne vetomassatkin ovat vastaavia polttiksia pienemmät kun vääntöä ei ole riittävästi sen nyytin liikkeelle saamiseksi.

Itse sähkömoottorin maksimivääntö sinänsä on ihan hyvä, mutta polttiksessa tulee kuitenkin luokkaa tuplat enemmän vääntöä kun laitetta kammetaan liikkeelle, jonka lisäksi sähkömoottorin vääntö nollakierroksilla on kaukana siitä maksimiväännöstä.

Maantiellä vauhdissa vääntöä ja tehoa on sähkärissä riittävästi, jolloin tuo akkukapasiteetti tulee rajoittavaksi tekijäksi.


Itselläni on yksi suht yleinen 250 kilometrin matka enimmäkseen moottoritietä, ja sitä en uskaltaisi M3SR+:lla vetää kesäisin ilman välilatausta. Talvisin on täysin selvää, että ladata täytyy ja kunnolla. Tuohon tuo uuden Ioniqin vähän reilu 300 km moottoritierange taas riittäisi ainakin kesäkaudella.
Eiköhän jokainen sähköauton käyttäjä ota tuollaisessa range hilkulla tapauksessa esim 5kmh motarilla nopeutta pois sen sijaan että arpoisi välilatausta jos matka on muuten niin lyhyt ettei tauolle ole tarvetta matkustajien kannalta.

Matka-aikaanhan tuolla ei ole mitään käytännön vaikutusta... Tai itseasiassa sen lataustarpeen poistuminen lyhentää matka-aikaa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Eiköhän jokainen sähköauton käyttäjä ota tuollaisessa range hilkulla tapauksessa esim 5kmh motarilla nopeutta pois sen sijaan että arpoisi välilatausta jos matka on muuten niin lyhyt ettei tauolle ole tarvetta matkustajien kannalta.

Matka-aikaanhan tuolla ei ole mitään käytännön vaikutusta... Tai itseasiassa sen lataustarpeen poistuminen lyhentää matka-aikaa.
Niin siis keinojahan on monia. Mene pienellä marginaalilla eli ota riskiä, pudota matkanopeutta tai tee mielenrauhan vuoksi lyhyt pysähdys. Alkuperäinen pointti oli kuitenkin juuri se, että hyvä motarirange tarkoittaa mukavampaa matkantekoa. Vain me early adopter -sähköautoilijat mietimme ajamista näin tarkasti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 285
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom