Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 025
Itse lataan kotona, mutta pärjäisin hyvinkin ilman kotilatausta, kun on kahden eri firman pikalaturit työmatkan varrella. Asun haja-alueella, kaupunkiin 10km. 2-3 kertaa viikossa tarvii ladata näillä ajoilla niin ei mikään ongelma olisi käydä pelkästään niissä, latausaikana voisi käydä vaikka kävelylenkillä tai räplätä puhelinta niinkuin nytkin (siihen menee muuten hirveästi aikaa ihmisillä nykyään jopa töissä). Suurempi ongelma minusta on tämä someen kulutettava aika kuin sähköauton lataukseen. Latauksen hinta olisi se 5-7€/kerta pikalatureilla. Urheilukenttien ja kuntosalien läheisyyteen kannattaisi laittaa latauspaikkoja, niissähän se lataus hoituisi ihan itsekseen, silloin jopa bensantankkaaja joutuisi odottelemaan enemmän sitä tankin täyttymistä. En tarkoita edellistä provosoidakseni väittelyyn. Asennejuttuja nämä lataukset.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eli " olisi täysin järjen ja logiikan vastaista laittaa mukaan 1-vaihekaapeli, jos autossa on 3-vaihelaturi. " ??
Sorry, jos unohdin mainita itsestäänselvyyden, että puhun siitä type 2 - type 2 kaapelista. Jos auto tukee 3-vaihelatausta, niin on täysin järjetöntä laittaa mukaan type 2 -kaapeli, joka tukee vain yhtä vaihetta.

Type 2 - suko -kaapeli taas on eri tarkoitusta varten ja se luonnollisesti on aina 1-vaihe.


Konassa siis tulee vain tuo kotilaturi, ei mitään muuta. Eli ei voi hyödyntää auton laturin koko kapasiteettia mukana tulevalla laturilla. Eikä edes ladata noista type2 latureista kun niihin taidetaan aina vaatia oma piuha.
Joo, tuo sukolaturi on ihan käyttökelpoinen. Asiakas voi sitten itse ostaa sen type2-kaapelin, jos haluaa ladata julkisista AC-latureista.

En tiedä miksi oli niin vaikea käsittää argumenttini, että on typerää laittaa mukaan 1-vaihe type2-kaapeli, koska asiakas joka tapauksessa joutuu hommaamaan sen tilalle 3-vaihekaapelin. Eli parempi olisi jättää silloin koko kaapeli pois.
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
K ja S hoitaa kyllä homman kotiin, muut jäi telineisiin. Kempower takoo kultaa tuotteillaan. :love2:
Kyllä Rechargekin on puolensa pitänyt. Latauspaikkojen määrä vähän pienempi, kun keskittyvät enemmän pikalataukseen, mutta aika tasaiseen tahtiin ovat uusista paikoista ilmoitelleet. Kun vielä siirtyisivä kWh-hinnoitteluun.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 375
Päästään näissäkin sitten nauttimaan duopolista... voi v***ujen kevät tätä maata.
Tällä hetkellä taitaa Suomessa olla Euroopan halvimmasta päästä julkiset lataukset, kiitos duopolin keskitetyn hinnoittelun. Rahaa ei tehdä latauksesta, vaan asiakkaan saamisesta sisään, joka lienee sähköautoilijoille se paras ratkaisu.

Mieluummin näin kuin kirjava joukko firmoja, jotka pyrkii tekemään rahaa juuri sillä lataamisella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 212
Onko joku ennakkotilannut tätä Sonoa:

Tuossahan ei toimituskuluja mainita ja hintahan Suomeen kalliimpi kun tuo hinta on Saksan verojen mukaan.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 531
Noniin, Saksasta tulossa kotiin päin sieltä ostetulla Model 3 LR:llä. Lisävarusteina koukku ja valkoiset penkit. Uudet kesärenkaatkin tuli mukaan alla olevien välikelin renkaiden lisäksi. Auto on 6kk vanha ja aika tasan 6000km ajettu (tosin ei enää). Hintaa oli vajaat 15k€ vähemmän kuin vastaava Suomessa nyt uutena.

Tuo liikkuu kyllä todella vähällä energialla. Saksassa tuli ajeltua koko ajan kun tie vain veti vähintään 150 (mikä on vakkarin maksimi) ja välillä vähän kovempaa kun huvitti. 700km keskikulutukseksi jäi 209Wh/km. Tosin välillä ajettiin pitkiä pätkiä 90kmh tietöiden kohdissa. Ja välillä ajettiin pitkiä matkoja 200 ja välillä 233...

Tanskassa tuli pyörittyä 500km verran ja 130 kattonopeudesta johtuen kulutus oli enää 164Wh/km.

Sähkö on kallista matkan varrella. Saksassa ja tanskassa yli 50c/kWh superchargerilla. Ajaminen on about saman hintaista kuin dieselillä.

Voimalinja on hieno, siitä ei pääse mihinkään.

Miinuksiakin löytyy aika tavalla mutta ei mitään minkä kanssa ei voisi elää :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 194
Onko joku ennakkotilannut tätä Sonoa:

Tuossahan ei toimituskuluja mainita ja hintahan Suomeen kalliimpi kun tuo hinta on Saksan verojen mukaan.
Jos range olisi ollut yli 400km niin olisihan tuo pitänyt tilata. Työajoon tuo ei vaan riitä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
840
Noniin, Saksasta tulossa kotiin päin sieltä ostetulla Model 3 LR:llä. Lisävarusteina koukku ja valkoiset penkit. Uudet kesärenkaatkin tuli mukaan alla olevien välikelin renkaiden lisäksi. Auto on 6kk vanha ja aika tasan 6000km ajettu (tosin ei enää). Hintaa oli vajaat 15k€ vähemmän kuin vastaava Suomessa nyt uutena.

Tuo liikkuu kyllä todella vähällä energialla. Saksassa tuli ajeltua koko ajan kun tie vain veti vähintään 150 (mikä on vakkarin maksimi) ja välillä vähän kovempaa kun huvitti. 700km keskikulutukseksi jäi 209Wh/km. Tosin välillä ajettiin pitkiä pätkiä 90kmh tietöiden kohdissa. Ja välillä ajettiin pitkiä matkoja 200 ja välillä 233...

Tanskassa tuli pyörittyä 500km verran ja 130 kattonopeudesta johtuen kulutus oli enää 164Wh/km.

Sähkö on kallista matkan varrella. Saksassa ja tanskassa yli 50c/kWh superchargerilla. Ajaminen on about saman hintaista kuin dieselillä.

Voimalinja on hieno, siitä ei pääse mihinkään.

Miinuksiakin löytyy aika tavalla mutta ei mitään minkä kanssa ei voisi elää :)
Minulla on vastaavanlainen LR . Itse olen ajanut noin 1000 km, josta moottoritietä about neljännes. Keskikulutus on n. 15 kWh satasella. Kerran olen ladannut täällä superchargerilla. Söimme ruoan melko nopeaan tahtiin, kun auto latasi, ja kantama kasvoi noin 300 kilsalla. Hintaa kertyi vähän päälle 16 euroa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 231
Noniin, Saksasta tulossa kotiin päin sieltä ostetulla Model 3 LR:llä. Lisävarusteina koukku ja valkoiset penkit. Uudet kesärenkaatkin tuli mukaan alla olevien välikelin renkaiden lisäksi. Auto on 6kk vanha ja aika tasan 6000km ajettu (tosin ei enää). Hintaa oli vajaat 15k€ vähemmän kuin vastaava Suomessa nyt uutena.
Mistä löytyi noin uusi LR 50k€ hinnalla? Oliko kyseessä pelkkä auton ostohinta vai myös muut tuontiin liittyvät kulut?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 531
Mitä kautta ostit? Voitko kertoa vähän tarkemmin prosessin kulkua? Miten järjestit rahoituksen? Itseä kiinnostaa sama ratkaisu.

Pahoittelut kysymysten määrästä :)
Mobile.de:stä katoin auton yksityiseltä ja aloin hieromaan kauppoja. Kannattaa pyytää kuva henkkareista ja auton asiakirjoista jos joutuu edes jotain käsirahaa maksamaan etukäteen. Kauppasumma sitten tilisiirtona kun on nähnyt auton ja myyjän. Siinä onkin sitten suurin jännitys koko hommassa ettei myyjä ja auto häviä sillä aikaa kun rahat siirtyy :) Rahat oli jo valmiina olemassa. En tiedä saako mistään rahoitusta autolle, jota lähtee itse hakemaan.

Vakuutus etukäteen runkonumeron perusteella vakuutusyhtiöstä ja siirtokilvet voi ottaa joko Saksasta (jos osaa tai myyjä hommaa ne) tai sit Suomesta siirtokilvet mukaan. Saksan kilpiin sisältyy joku vakuutus mutta ite oon ottanut aina niihinkin suomesta vakuutuksen vielä lisäksi.

Ite tein käyttöönottoilmoituksen ja otin suoraan 3kk kilvet, hinta 15€. Tässä on riskinä että auto ei ole mitä on luvattu ja kaupat peruuntuvat jolloin joutuu tapella verottajan kanssa ettei autoa verotetakaan. En tiedä miten tuo tapahtuu kun niin ei käynyt.

Toinen vaihtoehto on ottaa siirtokilvet ja merkitä lappuihin reitti Saksasta kotiin.

Jos noita kuluja miettii niin:
Lennot alle 100€
Kilvet suomesta 15€
Paluumatkan sekoilut €€€€€€€€
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 531
Mistä löytyi noin uusi LR 50k€ hinnalla? Oliko kyseessä pelkkä auton ostohinta vai myös muut tuontiin liittyvät kulut?
Oli se yli 50 mutta mobile.de:stä niitä löytyy. Kaupat taputtelin kyllä jo pari kuukautta sitten valmiiksi mikä vaikutti olevan ihan hyvä juttu kun hinnat on nyt vähän nousseet. Pelkkää tuuria toki.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 660

Pääväylille 60 km välein latureita 2025 mennessä.
Tuossa puhutaan vain "latausasemista", joten riittääkö 11kW AC-latausasema? Sellaisia nyt varmaan voisikin pystyttää halvalla vaikka minne.

Pääväylille varmaan kuitenkin tarvittaisiin nimenomaan DC-pikatalausasemia joilla vaan käydään kääntymässä ja matka jatkuu. 11 tai 22kW latausasemat sitten ovat sopivia asiointilataukseen kauppakeskusten ja muiden enemmän aikaa kuluttavien käyntikohteiden yhteyteen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 660
Itse tähän mennessä pidemmät reissut aina osunut "pääväylille", joten ihan fiksu rajata niihin.
Mielestäni tiheyttä tärkeämpi kyllä olisi latausasemien määrät. Ainakin itseä huolestuttaa tämä sähköautobuumi, autoja tilataan ovista ja ikkunoista mutta infra on aina ollut vajaata eikä varmasti nyt pysy mukana laajennuksessa.
Varmaan on jotain suosittuja hotspotteja, mutta minusta on aina vaikuttanut siltä että esim. läheisen K-Latauksen ja kauppakeskuksen 22kW AC-latausrivistö ovat aina erittäin vähällä käytöllä. Ainoat latauspaikat missä olen toistaiseksi havainnut minkäänasteista ruuhkaa ovat Lidlien ja Jumbon kauppakeskuksen ilmaiset AC-latauspaikat.

Toki otantani on kovin pieni, mutta silti se pistää miettimään lieneekö kaupallinen lataustoiminta vielä kuinka kannattavaa, jos maksulliset latauspisteet tuntuvat olevan noin vähällä käytöllä? No, kunhan tulee lisää sähköautoja teille...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 660
Mitä kautta ostit? Voitko kertoa vähän tarkemmin prosessin kulkua? Miten järjestit rahoituksen? Itseä kiinnostaa sama ratkaisu.

Pahoittelut kysymysten määrästä :)
Googletin aiemmin ja Autoliitolta löytyi aika kattavan tuntuiset ohjeet:

 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
222
Tuossa puhutaan vain "latausasemista", joten riittääkö 11kW AC-latausasema? Sellaisia nyt varmaan voisikin pystyttää halvalla vaikka minne.

Pääväylille varmaan kuitenkin tarvittaisiin nimenomaan DC-pikatalausasemia joilla vaan käydään kääntymässä ja matka jatkuu. 11 tai 22kW latausasemat sitten ovat sopivia asiointilataukseen kauppakeskusten ja muiden enemmän aikaa kuluttavien käyntikohteiden yhteyteen.
En nyt ehdi kaiva lähdettä, mutta tekstiin on sisällytetty asemien teho- ja paikkojen määrän kriteerit. Käytännössä suurtehopaikkoja, joiden määrä myös kasvaa tulevaisuudessa
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 576
Onkos nykyään mitään järkeä noita chademo latureita laittaa mihinkään? Niitähän käyttää käytännössä vain jotkut Leafit ja Mitsu(?). Kai ne saa konvertoitua normaaliksi jollain helpohkolla laturin vaihdolla? Tuntuu jotenkin resurssien hukkaanheittämiseltä, että aina tulee se 2xchademoa kaikkialle, kun niitä käyttää jotkut antiikkikulkineet.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 375
Onkos nykyään mitään järkeä noita chademo latureita laittaa mihinkään?
Leaf on oli viime vuonna viidenneksi myydyin sähköauto Suomessa, samalta näyttää tämän vuoden tilastot tähän asti. Unohtamatta sitä valtavaa määrää Leafeja mitä myytiin ennen nykyistä sähköautobuumia. Kyllä niille Chademoille on vielä pitkään tilausta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 592
Leaf on oli viime vuonna viidenneksi myydyin sähköauto Suomessa, samalta näyttää tämän vuoden tilastot tähän asti. Unohtamatta sitä valtavaa määrää Leafeja mitä myytiin ennen nykyistä sähköautobuumia. Kyllä niille Chademoille on vielä pitkään tilausta.
Silti koomista että en ole nähnyt yhtään tuon lähi Prisma chademo pistokkeen olevan käytössä kuin ehkä 5kertaa. Ja muuten tyhjä ja muut pistokkeet täynnä.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
997
Leaf on oli viime vuonna viidenneksi myydyin sähköauto Suomessa, samalta näyttää tämän vuoden tilastot tähän asti. Unohtamatta sitä valtavaa määrää Leafeja mitä myytiin ennen nykyistä sähköautobuumia. Kyllä niille Chademoille on vielä pitkään tilausta.
Alle 6% ensirekisteröidyistä sähköautoista (reilu 10k) oli leaffeja. Ei noilla määrillä oikeasti kannata chademoihin panostaa...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 375
Silti koomista että en ole nähnyt yhtään tuon lähi Prisma chademo pistokkeen olevan käytössä kuin ehkä 5kertaa. Ja muuten tyhjä ja muut pistokkeet täynnä.
Sama. Sen yksittäisen chademopaikan muuttaminen CCS:ksi ei kuitenkaan ratkaisisi mitään, vaan ratkaisut tulee isommilla laajennustoimilla, joita onneksi vähän joka suunnassa tehdäänkin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 576
Silti koomista että en ole nähnyt yhtään tuon lähi Prisma chademo pistokkeen olevan käytössä kuin ehkä 5kertaa. Ja muuten tyhjä ja muut pistokkeet täynnä.
Itse olen nyt sähköllä ajaessa sen liki kolme vuotta nähnyt chademossa kiinni tasan neljä kertaa Leafin. Nämä K-latausasemien otannalla. Tuntuu vaan rahan tuhlaukselta koko chademo, kuten niitä tukevat autotkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 375
Itse olen nyt sähköllä ajaessa sen liki kolme vuotta nähnyt chademossa kiinni tasan neljä kertaa Leafin. Nämä K-latausasemien otannalla. Tuntuu vaan rahan tuhlaukselta koko chademo, kuten niitä tukevat autotkin.
Latausasemat on kuitenkin yksityisellä rahalla rakennettu, joten niitä ylläpitävien ja rakentavien firmojen mielestä ei siis Chademo ole vielä tuhlausta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 846
Enemmän tuo Chademo siinä mielessä merkkaa, että henk. koht. en kyllä enää ostais yhtäkään vehjettä, jossa on Chademo tarjolla. Tämä siis ihan jälleenmyytävyys syistä. Kotinurkkien kauppakassissa kotilataajalle pikalatausliitännällä ei ole merkitystä. Työmatka-mii on käynyt 2 vuoden aikana ehkä 3 kertaa pikalaturilla, niistäkin eka oli "miten tää toimii" käyttökokeilu.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
691
Latausasemat on kuitenkin yksityisellä rahalla rakennettu, joten niitä ylläpitävien ja rakentavien firmojen mielestä ei siis Chademo ole vielä tuhlausta.
Vai lasketaanko chademo-kulujen alittavan "mainehaitan" kulut? Eiköhän joku repäise otsikoita chademo-syrjinnästä, ylimielisyydestä ja asiakkaiden valinnasta (chademo-leafit halpoja = asiakkaat "köyhempiä"). Ihan hatusta heitettyä juttuja, mutten yllättyisi jos chademo-vähemmistö alkaa pitämään ääntä heti, kun noita aletaan leikkaamaan latauspaikoilta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 541
Polle kiihdyttää; hiljattain esiintynyt 3 eli iso katumaasturi saa myöhemmin seuraa Taycan/Model S kilpailija 5:sta.

e: linkki unohtui
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 481
Onko maailmasta nimet loppu vai miksi pitää nykyään käyttää vain numeroita? Saattaa tulla pientä sekaannusta Teslan ja Pollen välillä numeroinnissa jos kolmonen on kansan auto, ei kun iso katumaasturi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Tää Chademo-keskustelu kuulostaa ihan siltä, että Leaffihän ois ihan hyvä vaihtoehto jos latauspaikat on kaikki aina tyhjiä. Käyn ens viikolla koeajamassa ja jos penkit ei oo ihan surkeat niin varmaankin on pakko tilata.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Alle 6% ensirekisteröidyistä sähköautoista (reilu 10k) oli leaffeja. Ei noilla määrillä oikeasti kannata chademoihin panostaa...
offtopic:
Samanlainen määrä on aikoinaan ollut Suomessa erästä kielivähemmistöä. Nykyään jopa vähemmän, silti panostetaan melkoisesti
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
Itse olen nyt sähköllä ajaessa sen liki kolme vuotta nähnyt chademossa kiinni tasan neljä kertaa Leafin. Nämä K-latausasemien otannalla. Tuntuu vaan rahan tuhlaukselta koko chademo, kuten niitä tukevat autotkin.
Näin Leafilla ajavana se k-lataus on aikalailla viimeinen vaihtoehto. Vanhat teslat noissa myös aika-ajoin roikkuu jollei ccs-päivitystä ole tehty.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tää Chademo-keskustelu kuulostaa ihan siltä, että Leaffihän ois ihan hyvä vaihtoehto jos latauspaikat on kaikki aina tyhjiä. Käyn ens viikolla koeajamassa ja jos penkit ei oo ihan surkeat niin varmaankin on pakko tilata.
Penkit on japsityyliin onnettomat. Reisituki olematon ja ratti ei säädy tarpeeksi lähelle. Ongelma toki vain keskimittaisille ja sitä pidemmille. 170 cm ja lyhyemmät saanee ongelmitta hyvän ajoasennon. Plus toki pidemmätkin jos sattuu olemaan suhteessa lyhyet jalat ja pitkät kädet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
287
Penkit on japsityyliin onnettomat. Reisituki olematon ja ratti ei säädy tarpeeksi lähelle. Ongelma toki vain keskimittaisille ja sitä pidemmille. 170 cm ja lyhyemmät saanee ongelmitta hyvän ajoasennon. Plus toki pidemmätkin jos sattuu olemaan suhteessa lyhyet jalat ja pitkät kädet.
Joo, katoin jonkun videon jo jossan 190cm kuski haukkui penkin. Oon itse 194cm, pitkät jalat. Todennäköisesti on ihan kauhea ajaa kuten käytännössä kaikki Japaniautot joita olen ajanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 846
Tää Chademo-keskustelu kuulostaa ihan siltä, että Leaffihän ois ihan hyvä vaihtoehto jos latauspaikat on kaikki aina tyhjiä. Käyn ens viikolla koeajamassa ja jos penkit ei oo ihan surkeat niin varmaankin on pakko tilata.
Niissä on monesti joko-tai yhden CCS:n kanssa. Eli jos siinä on valtavirran auto jo paikalla, niin onnea seuraavan pistokkeen etsintään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Muutaman tonnin autossa on tilaa. Ei taida edes 50k riittää tilavaan sähköautoon?
Jos ei halua sähköautoa, niin sen voi torpata kahdella tavalla, ei en halua sähköautoa, olen valmis maksamaan siitä etten halua sähköautoa.
Tai en halua sähköautoa, määritellään lähtöhinta minkä ali pitää olla ja tai joku vaatimus mitä sillä rajalla ei saa.

Jos haluaa sähköauton, niin mallisto ja tarjonta on monipuolistunut, entistä useammalle ongelma on se että saatavuus on huono, eli toimitusajat ovat pitkiä. Se ymmärrettävästi saa kiireelliset katsomaan muitavaihtoehtoja ja ne joilla ei ole autokuume polttele niin katselemaan miten markkinat kehittyy.


Sähköistämis tavoitteiden kannalta on ihan hyvä että haluttomat antaa halukkaiden hankkia ensin. Samoin sähkökokemukset voi olla pettymys jos halutun ostaa itselleen epäsopivan vaihtoehdon.

Tilaa havitteville on tilattavaksi tullut varsinaisten pakettiautojen lisäksi VAG ID.Buzz, josta siis paketti ja "tila-autoverisio" ilmeisesti tiukat aloitus kamppikset kuopattu , ja joutuu tyytyyn kysyntä tarjonta tilanteen mukaisiin hintoihin.

Eli tuo toki ylittää kysyjän ilmoittaman lähtöhinnan, mutta jos tilat osuu ns optimiin ja todella haluaa sähköauton, niin kannattaa vilasta.

Jos hintaraja on tiukka, ja sähköauto polttelee, niin vilasta Maxus malisto, jos ei paketti auto tarvi, niin siellä jonkin lainen "katumaasturi".

Jos raja tiukka, niin käytettyjä tuontiautoja. Kannattaa toki miettiä mitä oikeasti tarvii ja mistä on valmis maksamaan.

Ketjussa on mm käytettyjen tuonti Teslojen kokemuksia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 375
Hullut päivät e-2008:sta hieman ohi, mutta 19.5. tilaamallani e-208:lla oli jo tuotantopaikka valmiina. Autoon ei voinut lisätä mitään varusteita ja värejä oli valittavissa vain 3. Auton pitäisi valmistua jo huomenna. Eli pitäisi saada joskus heinäkuun aikana ajoon.
Nyt varmistui minullakin, että auto on mennyt tuotantoon. Jännä nähdä, saadaanko samasta erästä.

Pidemmän tähtäimen tavoitteena on sitten ensi vuonna ostaa ID.3 77kWh Max, kun taas alkaa tehdastilauksia saamaan. Paitsi jos sen hinta nousee yli 50k, sitten ehkä yhtä alemmalle varustelutasolla.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
475
Polle kiihdyttää; hiljattain esiintynyt 3 eli iso katumaasturi saa myöhemmin seuraa Taycan/Model S kilpailija 5:sta.
Kuvion perusteella vaikea usko että Polestar 3 olisi samaa kokoluokkaa kuin Volvo XC90. Jos on isompi kuin nykyinen XC90 niin menee harkintaan.
En ymmärrä miksi kaikkiin urheilullisiin malleihin kuten Porsche Taycan ja Polestar 5 pitää laittaa takapenkit onnettomine takatiloineen. Ensi vuonna tuleva sähköinen Caymanin seuraaja varmaan lopulta korjaa tämän ongelman.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Nyt varmistui minullakin, että auto on mennyt tuotantoon. Jännä nähdä, saadaanko samasta erästä.

Pidemmän tähtäimen tavoitteena on sitten ensi vuonna ostaa ID.3 77kWh Max, kun taas alkaa tehdastilauksia saamaan. Paitsi jos sen hinta nousee yli 50k, sitten ehkä yhtä alemmalle varustelutasolla.
Odotellaan. Ei vielä tiedä koska auto tulee minulle. Toivottavasti ennen ensilumia kuitenkin :)

Minulla on vielä myös PS2 standard range tilauksessa. Katselen sitten mitä teen, jos tuo tänä vuonna vielä tulee. Saattaahan tuo mennä ensi vuoden puolellekin. No ajellaan Pösöllä nyt ainakin siihen asti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 488
Jos ei halua sähköautoa, niin sen voi torpata kahdella tavalla, ei en halua sähköautoa, olen valmis maksamaan siitä etten halua sähköautoa.
Tai en halua sähköautoa, määritellään lähtöhinta minkä ali pitää olla ja tai joku vaatimus mitä sillä rajalla ei saa.

Jos haluaa sähköauton, niin mallisto ja tarjonta on monipuolistunut, entistä useammalle ongelma on se että saatavuus on huono, eli toimitusajat ovat pitkiä. Se ymmärrettävästi saa kiireelliset katsomaan muitavaihtoehtoja ja ne joilla ei ole autokuume polttele niin katselemaan miten markkinat kehittyy.


Sähköistämis tavoitteiden kannalta on ihan hyvä että haluttomat antaa halukkaiden hankkia ensin. Samoin sähkökokemukset voi olla pettymys jos halutun ostaa itselleen epäsopivan vaihtoehdon.

Tilaa havitteville on tilattavaksi tullut varsinaisten pakettiautojen lisäksi VAG ID.Buzz, josta siis paketti ja "tila-autoverisio" ilmeisesti tiukat aloitus kamppikset kuopattu , ja joutuu tyytyyn kysyntä tarjonta tilanteen mukaisiin hintoihin.

Eli tuo toki ylittää kysyjän ilmoittaman lähtöhinnan, mutta jos tilat osuu ns optimiin ja todella haluaa sähköauton, niin kannattaa vilasta.

Jos hintaraja on tiukka, ja sähköauto polttelee, niin vilasta Maxus malisto, jos ei paketti auto tarvi, niin siellä jonkin lainen "katumaasturi".

Jos raja tiukka, niin käytettyjä tuontiautoja. Kannattaa toki miettiä mitä oikeasti tarvii ja mistä on valmis maksamaan.

Ketjussa on mm käytettyjen tuonti Teslojen kokemuksia.
Tuo oli lähinnä teoreettinen kysymys, koska ihmeteltiin miten muutaman tonnin auto vastaisi 50ke sähkö-autoa. Mikä sähkis sitten on kokoluokkaa mondeo/passat, joku E-tron?
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Jos ei halua sähköautoa, niin sen voi torpata kahdella tavalla, ei en halua sähköautoa, olen valmis maksamaan siitä etten halua sähköautoa.
Tai en halua sähköautoa, määritellään lähtöhinta minkä ali pitää olla ja tai joku vaatimus mitä sillä rajalla ei saa.
Avaatko vähän tuota "olen valmis maksamaan siitä etten halua sähköautoa".

Ja toiseksi, unohdat täysin sen pointin, että mikäli henkilön asumisjärjestelyt ovat sellaiset, että kotona ei voi sähköautoa ladata, niin sähköauto on silloin jo siitä syystä poissuljettu vaihtoehto.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 592
Avaatko vähän tuota "olen valmis maksamaan siitä etten halua sähköautoa".

Ja toiseksi, unohdat täysin sen pointin, että mikäli henkilön asumisjärjestelyt ovat sellaiset, että kotona ei voi sähköautoa ladata, niin sähköauto on silloin jo siitä syystä poissuljettu vaihtoehto.
Ei välttämättä. Riippuu täysin missä asuu. Selvisin melkein vuoden oikein nätisti ilman kotilatausta. Ei vituttanut yhtään. Toki helvetisti helpompaa kotilatauksen kanssa nykyisessä kämpässä muttei tuo mikään deal breaker ole.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 121
Täyssähköauto tännekin tilauksessa, eikä ole kotilataus mahdollista. Lähin kaupallinen laturi tosin 500m päässä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 926
Mikä sähkis sitten on kokoluokkaa mondeo/passat, joku E-tron?
Mun mielestä Q4 ja Eniaq ovat molemmat sisätiloiltaan suurempia, toki erin muotoisia. Kuvittelisin, että ID4 myös.

Ja varmaan moni muukin, yllättävän paljon tilaa ollut sisällä vaikkei ulkoa näyttäisi.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 025
Ei välttämättä. Riippuu täysin missä asuu. Selvisin melkein vuoden oikein nätisti ilman kotilatausta. Ei vituttanut yhtään. Toki helvetisti helpompaa kotilatauksen kanssa nykyisessä kämpässä muttei tuo mikään deal breaker ole.
Asennekysymys paljolti ja jos osaa sopeutua niin sietää muutoksia.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Avaatko vähän tuota "olen valmis maksamaan siitä etten halua sähköautoa".
Tuolla viittasin kalliin polttiksen käyttöön, en siihen että o jokin skenaario missä polttis halvempi.

Ja toiseksi, unohdat täysin sen pointin, että mikäli henkilön asumisjärjestelyt ovat sellaiset, että kotona ei voi sähköautoa ladata, niin sähköauto on silloin jo siitä syystä poissuljettu vaihtoehto.
En unohtanut. oli vähän ohi aihee.

Olet kuitekin tärkeässä asiassa, lataaminen pitää ja kannattaa miettiä ennen ostopäätöstä.

Mutta jos lataaminen askarruttaa ja sähkistä tekee mieli, niin sitten kysytään ja pohditaan miten sen laatamiseen voijärjestää. Ne tosiaan kannattaa miettiä ennen hankintaan ja jos vaatii omia toimia niin saada valmiiksi ennen toimitusta. Jos päätyy kotilataus tarpeeseen, eikä ratkaisua löydy, niin menee suunnitelmat uusiksi, osalla jää tilaamatta.

Kaikilla sähkiskäyttäjillä ei ole kotona latausta, osalla ei ole ottanut, vaikka tarjolla olisi.

Osalla se "ehdoton", edellytys että nyky tilanteessa suostuus sähkiksen ottaan.

Osalle edes koti ja työpaikka lataus ei riitä.

Harvalla kerrostalo asujalla on kotona polttistankkaus mahdollisuutta, hätä tilannetta varten voi olla tyhjä 5l kanisteri, joku voi vitsailla että sähkistävarten roikka ikkunasta. Puolentunnin kanisteri reissulla saa 45Kwh, roikalla saa latailla vähän pidempään.


Tuo oli lähinnä teoreettinen kysymys, koska ihmeteltiin miten muutaman tonnin auto vastaisi 50ke sähkö-autoa. Mikä sähkis sitten on kokoluokkaa mondeo/passat, joku E-tron?
Tähän taisi jossain vastata.
Viidenhengen autoa löytyy VAG konsernilta, esim ID.4, mitoiltaan pitäs mahtua samaan talliinkin, jos oviaukko ei liian matala. Lyhyempi. (No Mondeoo ja Passattia on monen mittasta, joten tarkistaa mikä on se kriittinen mitta, jos kysyt mahtuuko isompi kuski, niin kuskin kannattaa käydä istumassa, taksinakin noita on, joten jotain matkustajia mahtuu)

Jos seuraava kysymys on vetokoukku, niin tuohon senkin saa.

Vetokoukusta pääsee siihen että jos harrastuksiin kuuluu moottoriurheilu tai hevosurheilu ja kärryä pitäisi vetää paljon, niin huomio huomattavasti kasvava energian kulutus, eli lataus tarpeet voi yllättää.


Edit:
Syotän seuraavaan maalikohti, jos seuraavaksi kysytään mahtuuko lasten rattaa, niin mahtuu, mutta ei välttämättä. Mutta jos johonkin 2000 alun passattiin mahtuu, niin kyllä sellaisia sähkiksiä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 934
Minulla ei ole kotilatausta joka on tällä hetkellä syy etten hanki sähköautoa. Tai oikeastaan hankin 3v sitten dieselauton sillä ajatuksella että ajan sillä 10v jonka aikana saadaan taloyhtiöön lataus/autot kehittyvät ja halpenevat.

Omat ajot sellaisia että illalla saattaa tulla tieto että aamupäivällä pitäisi olla 600km päässä. Eli pakko olla aamuyöstä aina täysi akku ja riittävästi rangea. Tosin lasken sen varaan että 7v päästä akut ja lataukset ovat kehittyneet niin onnistuu helposti tämä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Asennekysymys paljolti ja jos osaa sopeutua niin sietää muutoksia.
Ei välttämättä. Riippuu täysin missä asuu. Selvisin melkein vuoden oikein nätisti ilman kotilatausta. Ei vituttanut yhtään.
Tämä on vähän erikoinen asenne ja sen yleistys. Jos on täysin selkeää, että tuollaisessa tilanteessa sähköauton lataukset ovat huomattavasti vaivalloisempia ja aikaa vievempiä kuin polttomoottiauton tankkaus, niin on ihan itsestäänselvää, ettei monikaan halua hankaloittaa elämäänsä vain sen vuoksi, että olisi pakonomainen tarve saada sähköauto.

Jos te olette tällaiseen ratkaisuun tyytyneet, niin ette te voi yleistää, että se sopisi kaikille. Ja jos henkilö ei tästä syystä hanki sähköautoa, niin ei se tarkoita, että jotenkin vastustaisi sähköautoja.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Harvalla kerrostalo asujalla on kotona polttistankkaus mahdollisuutta, hätä tilannetta varten voi olla tyhjä 5l kanisteri, joku voi vitsailla että sähkistävarten roikka ikkunasta. Puolentunnin kanisteri reissulla saa 45Kwh, roikalla saa latailla vähän pidempään.
No tämä on juuri se oleellinen ero. Polttiksen voi aina käydä muutamassa minuutissa tankkaamassa täyteen, kun taas sähköauton lataaminen täyteen on aina pidempi operaatio.

Jos kotona ei ole latausmahdollisuutta, niin kaikki auton lataukset pitää suunnitella niin, että pystyy lataamaan omien muiden asiointien yhteydessä. Muussa tapauksessa täytyy lähteä erikseen lataamaan ja kuluttamaan siihen aikaa.

Itsekin hommasin sähköauton vasta sitten kun sain kotiin 11 kW laturin. Jos olisi kotilataus ollut pelkän sukolatauksen varassa, niin olisin pysytellyt plugarissa. Minulle oma aika on merkityksellisempää kuin raha, joten ei olisi tullut kuuloonkaan hommata autoa jonka vuoksi joutuisi notkumaan julkisilla latureilla, kun polttiksen kanssa on vain niin paljon helpompaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 692
Asennekysymys paljolti ja jos osaa sopeutua niin sietää muutoksia.
Tämä on vähän erikoinen asenne ja sen yleistys. Jos on täysin selkeää, että tuollaisessa tilanteessa sähköauton lataukset ovat huomattavasti vaivalloisempia ja aikaa vievempiä kuin polttomoottiauton tankkaus, niin on ihan itsestäänselvää, ettei monikaan halua hankaloittaa elämäänsä vain sen vuoksi, että olisi pakonomainen tarve saada sähköauto.
Samaa mieltä.

Jos puhutaan ihan vaan siitä liikkumisen välineestä, ei muusta.

Jos myyjä sanoo, tässä hyvä auto, vaatii sulta sopeutumista, asenne muutosta, ja halua viettää aikaa latauspisteillä, koita keksi jotain tekemistä, Niin ei tule kauppoja, osalle se kerran 1000km tankkaaminen on pakollista pakkopullaa, jossa toivoisi että olisi ammattiautoilia pummpu isolla syötöllä. Polttiksen lämppärin roikka on siinä ja siinä, ja siksi ruksittu polttoainalämmitin, ettei tarvi töissä ja kotona narujen kanssa pelata. (*

Jos lisätään pohdintaan hinta, niin osa on valmis maksamaan ihan kunnolla siitä ettei tarvi latauasasemilla aikaa kuluttaa.

Yllä oleva on toki eri jengia kuin se joka itkee polttiksen työmatka kuluja, työssä käynnin kannattavuutta jne. Jälkimmäisellä ei ola maksuhalua maksaa siitä ettei tarvi latausasemalla notkua, ei halua maksaa siitä että polttoaineella esilämittää kopin lämpöiseksi jne.


(*
Moni on toki valmis uhraan jonkinverran omaa hyvinvointia isompien asioiden hyväksi, ja voivat siihen kotiroikka jumppaa olla valmiita, jos ei sen jälkeen tarvi viikottain notkua latausasemilla.

Osalla (sähkö)autoilu on harrastus, johon käytetään aikaa ja resurrseja, mutta muille se on vain välttämätön pakko muidan tarpeiden tyydyttämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 826
Viestejä
4 242 538
Jäsenet
71 248
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom