Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Mökillä usein ollaan pidempään kuin muutama tunti joten lataus voi olla hitaampi. 8A virralla saa karvan alle 2kwh latauksen. Joten 12h mökillä ololla saa noin 20kwh akkuun.

Tilasin Alin puodin kautta ranskasta halppis 1-vaihelaturin jotta saan vapaasti säädettyä 2-16A virtaa. Kokeillut nyt ihan mielenkiinnosta ajaa 16A virralla Sukon läpi. Vaikka on nykyaikaiset sähköt (alle 5v) niin kyllä toi suko aika paljon lämpeää. 3-4h latausta ja töpselin eristeet on kuumat ja koitin sormella kontaktipintaa niin nahka "paloi". Vähän samaan tapaan kuin jos juotoskolviin vahingossa hipasee. Eli yli 100c?
Hyvä testi siinä mielessä, että ei ne varoitukset ole tuulesta temmattu että Sukon läpi ei ole fiksua ajaa jatkuvaa 16A virtaa.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 665
Mökillä usein ollaan pidempään kuin muutama tunti joten lataus voi olla hitaampi. 8A virralla saa karvan alle 2kwh latauksen. Joten 12h mökillä ololla saa noin 20kwh akkuun.

Tilasin Alin puodin kautta ranskasta halppis 1-vaihelaturin jotta saan vapaasti säädettyä 2-16A virtaa. Kokeillut nyt ihan mielenkiinnosta ajaa 16A virralla Sukon läpi. Vaikka on nykyaikaiset sähköt (alle 5v) niin kyllä toi suko aika paljon lämpeää. 3-4h latausta ja töpselin eristeet on kuumat ja koitin sormella kontaktipintaa niin nahka "paloi". Vähän samaan tapaan kuin jos juotoskolviin vahingossa hipasee. Eli yli 100c?
Hyvä testi siinä mielessä, että ei ne varoitukset ole tuulesta temmattu että Sukon läpi ei ole fiksua ajaa jatkuvaa 16A virtaa.
Mites ne ns. Supersukot, niistä voi vissiin ajaa sen 16A läpi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Mites ne ns. Supersukot, niistä voi vissiin ajaa sen 16A läpi?
Onkos super suko se sininen ns. karavaanari/teollisuus suko? Senhän pitäisi kestää jatkuvaa 16A, mutta en omista sellaista piuhaa/rasiaa joten en pääse kokeilemaan kuinka lämpeää. Tuskin lämpeää, koska siinä sukossa on paljon suuremmat kontaktipinnat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 215
Mökillä usein ollaan pidempään kuin muutama tunti joten lataus voi olla hitaampi. 8A virralla saa karvan alle 2kwh latauksen. Joten 12h mökillä ololla saa noin 20kwh akkuun.

Tilasin Alin puodin kautta ranskasta halppis 1-vaihelaturin jotta saan vapaasti säädettyä 2-16A virtaa. Kokeillut nyt ihan mielenkiinnosta ajaa 16A virralla Sukon läpi. Vaikka on nykyaikaiset sähköt (alle 5v) niin kyllä toi suko aika paljon lämpeää. 3-4h latausta ja töpselin eristeet on kuumat ja koitin sormella kontaktipintaa niin nahka "paloi". Vähän samaan tapaan kuin jos juotoskolviin vahingossa hipasee. Eli yli 100c?
Hyvä testi siinä mielessä, että ei ne varoitukset ole tuulesta temmattu että Sukon läpi ei ole fiksua ajaa jatkuvaa 16A virtaa.
Tästä tulikin mieleeni, että saako sähköautoissa yleensä säädettyä latausvirtaa niin että ottaisi esim. 6A? Vai onko tuo sellainen asia, joka pitää säätää laturilla ja on onko kotimaisissa kaupoissa sellaista laturia jolla tuon voisi säätää.

Kyselen tyhmiä, koska sähköauton hankkiminen on lähellä ja olisi kiva ladata sitä mökillä invertterillä. Invertteri kestää jatkuvaa kuormaa n.1800W ja pitäisi säätää auton lataus tuota selvästi pienemmäksi (ja ajastaa päiville niin ei suotta mökin akkuja käyttäisi.

Eli säätäisi latauksen esim. 6A tehoon.

Edit: nopealla otannalla pääosassa tuo alkaa 8A virroista, eli ei ole ainakaan kovin yleistä saada alle sen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 848
saako sähköautoissa yleensä säädettyä latausvirtaa
Yleensä saa, eli suuressa osassa sähköautoja on tuollainen ominaisuus. Ei kuitenkaan kaikissa, joten lopullisesti asia ratkeaa vasta kun tietää mistä autosta on kyse. Varmempaa on hankkia latauslaite jolla rajoituksen pystyy tekemään, se toimii sitten autosta riippumatta.

Latauslaitteita virran rajoitusominaisuudella löytyy kaupoista vaikka kuinka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Kyllä se virran säätö on tietääkseni laturin vastuulla. Jokaisesta laturista jollain tasolla pystyy säätämään. Jotkut on vain 8/16 ja toisissa sitten esim 2A välein. Varmasti löydät sopivan kotimaisilta tarjoajilta.
Itse tosiaan (en suosittele jos ei tiedä mihin ryhtyy) tilasin Alin puodista samanlaisen laturin kuin suomessa myydään 1/3 hintaan. Tässä on omat riskit, kuten ketjussa on monesti tapeltu.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
383
Onkos super suko se sininen ns. karavaanari/teollisuus suko? Senhän pitäisi kestää jatkuvaa 16A, mutta en omista sellaista piuhaa/rasiaa joten en pääse kokeilemaan kuinka lämpeää. Tuskin lämpeää, koska siinä sukossa on paljon suuremmat kontaktipinnat.
Asennutin supersukon viime kuussa, ja oivallisesti toimii jatkuvalla 16A latauksella ainakin oman plugarin kanssa. Ei lämpene mikään osa niin että merkittävää eroa normaaliin huomaisi. Oman 16A sulakkeen takana tuo autopaikan rasia, joten menee hyvin. Ammattilaisilla tehdyt kartoitukset ja asennukset.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Onkos super suko se sininen ns. karavaanari/teollisuus suko? Senhän pitäisi kestää jatkuvaa 16A, mutta en omista sellaista piuhaa/rasiaa joten en pääse kokeilemaan kuinka lämpeää. Tuskin lämpeää, koska siinä sukossa on paljon suuremmat kontaktipinnat.
Supersuko nimellä markkinoitavat on yhteensopiva tavallisten suko töpselien kanssa, mutta on jatkuvanvirran kestoltaan 16A

Karavaanari versioon ei sovi normi roikka, etuna siinä että menee vaihe ja nolla halutun päin . (lataamisessa tuskin kiinnostaa)


Edit.
Tunnistaako "laturin" pää että jatkuvaa virtaa saa ottaa 16A?
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 594
Supersuko on ilmeisesti niin "löysästi määriltelty," että on parempiakin normaali rasioita kuin huonoja SS.


Jos haluaa mennä yhdellä vaiheella niin paksua kaapelia ja Caravan rasia, se kestää.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 998
Missä vaiheessa Nissan Leafiin tuli ratin etäisyyssäätö? Mielestäni my21 esittelyautossa sellainen on, mutta koeajoraporttien mukaan 18/19 malleissa ai ainakaan olisi? My22 autoissa tuo lukee jo varustelistauksessakin kaikissa malleissa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Supersuko on ilmeisesti niin "löysästi määriltelty," että on parempiakin normaali rasioita kuin huonoja SS.
Mutuilen sinun tarkoittavan että Supersuko nimityksellä ei taida olla mitään suojaa ?

Idea kai siinä että jos myyjä lupaa sen kestävän jatkuvaa, ja vielä jollain uskottavalla standartilla, ja myyjä vilpitön, niin ollaa hyvällä tiellä.

Samaa mieltä että jos myyjä lupaa hyvää "karavaanari" rasiaa, niin samoin ja sillä lähtökohtaisesti paremmat edellytykset onnistua, jos sen vielä sähläriasentaa. Halvimman Super sukon saattaa käyttäjä itse vaihtaa lämmitystolppaan.

Käyttäjän kannalta ensimmäinen on käytettävämpi, ja jälkimmäisessä se vaara että käyttäjä hankkii tai tekee adapterin millä saa normi sukon sähköihin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 306
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
236
Missä vaiheessa Nissan Leafiin tuli ratin etäisyyssäätö? Mielestäni my21 esittelyautossa sellainen on, mutta koeajoraporttien mukaan 18/19 malleissa ai ainakaan olisi? My22 autoissa tuo lukee jo varustelistauksessakin kaikissa malleissa
Ainakin kaverin 2020 tilatussa leafissa on etäisyysensäätö ratissa
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 195
Kyllä se virran säätö on tietääkseni laturin vastuulla. Jokaisesta laturista jollain tasolla pystyy säätämään. Jotkut on vain 8/16 ja toisissa sitten esim 2A välein. Varmasti löydät sopivan kotimaisilta tarjoajilta.
Itse tosiaan (en suosittele jos ei tiedä mihin ryhtyy) tilasin Alin puodista samanlaisen laturin kuin suomessa myydään 1/3 hintaan. Tässä on omat riskit, kuten ketjussa on monesti tapeltu.
Laturi on autossa ja se aina viime kädessä määrittää latausvirran. Tämä toki ei voi ylittää sitä, mitä latausasema tarjoaa ja sekin on vielä mahdollista että latausaseman ja auton välissä oleva kaapeli muodotuu rajoittavaksi tekijäksi. Joissain autoissa virtaa voi säätää valikosta tai sovelluksesta ja jotkut kai pyrkivät aina ottamaan mahdollisimman paljon.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Mun latautuu tästä hyvin, toimii. 10-12A on riittänyt hyvin yöaikaan, ehtii ladata halvimpaan aikaan lähes aina, sit jos on vaan 20% akkua jäljellä niin aloittaa aikaisemmin lataamaan, riippuen lähtöajasta.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
978
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Kerro ihmeessä mistä tuon pistorasian saa tuolla hinnalla, niin ostan heti repullisen.
Monella muullakkin varmaan mielessä kohteita joihin mielellään laittaisi vähän isompaa jatkuvaa virtaa kestävän pistorasia. (siis ihan muita kohteita kuin sähkäautojen lataaminen), mutta tuo taisi käydä lämmitystolppiin, joten siellä markkinaa edulliselle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 248
Polestaria näyttäisi saavan 6kk toimitusajalla ja halvimman mallin hinta jäisi alle 45k€ hankintatuen jälkeen. Tuossahan voisi olla hyvä vaihtoehto Miin korvaajaksi. Harmiksi adaptiivinen vakkari täytyy ottaa 2,5k€ paketin mukana.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Super Suko, onko tuossa mitään millä auton/laturin pää tunnistaa että saa 16A jatkuvasti ?

Joku idea tuossa että 10-12A kuitekin ottaa?
Laturista voi säätää 6-16. Käytän yleensä 10-12A, kun se riittää yösähkön aikaiseen lataukseen. Jos 22-07 aikainen lataus ei riitä siihen, että akku on täynnä ennen lähtöaikaa niin auto käynnistää latauksen aikaisemmin, aina lähtiessä akku täynnä kuitenkin. Laturin pistotulpassa myös lämpötilavahti.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Pistorasia 5-6€ ja ip-luokiteltu kotelo nysällä toinen mokoma? Loput tulee varmaan siitä kun nimeen insertoitu *lataus*.
Kysyinkin sähköliikkeestä, että onko tämä sama kuin ne siniset pistorasiat mitä näkee usein 3x16A pistorasioiden yhteydessä niin ei kuulemma ole. Ne ei kuulemma kestä jatkuvaa 16A.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Monella muullakkin varmaan mielessä kohteita joihin mielellään laittaisi vähän isompaa jatkuvaa virtaa kestävän pistorasia. (siis ihan muita kohteita kuin sähkäautojen lataaminen), mutta tuo taisi käydä lämmitystolppiin, joten siellä markkinaa edulliselle.
Kyllä, työpaikalla on sulanut pistorasioita ihan normi lohko/sisätilalämmitin yhdistelmälläkin. Toisessa toimipisteessä sisätilan lämmittimien käyttö on jopa kielletty.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 689
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Siis sanotaan että noin vuoden vanhasta sopivan vähän ajetusta sähköautosta saa enemmän kuin ostaessa on maksanut. Kuka noita oikein ostaa ja maksaa enemmän kuin vastaava ja ehkä myös parempi uutena?
Käsittääkseni tuohon vaikuttaa kaksi asiaa:

1. Uusien sähköautojen hinnat ovat kohonneet, joka lisää myös käytettyjen jälleenmyyntiarvoa.

2. Sähköautoista on nyt pula eli myyjän markkinat, ja uusia joutuu odottamaan kauan. Monet ovat valmiita maksamaan ekstraa siitä että saavat kohtuullisesti käytetyn auton nyt, eikä puolen vuoden tai vuoden kuluttua, jos koko ajan joutuu nykyisellä autollaan maksamaan esim. 400-500€/kk polttoainekuluja. Mitä nopeammin saa sähköautonsa, sitä nopeammin pääsee säästämään polttoainekuluissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 689
No tuota, kuulostaa vähän hätähousujen touhulta. Ei minulle ole ongelmaa odottaa uutta autoa vaikka esimerkiksi vuosi.
Ei vaikka se tarkoittaisi että sinulla kuluu joka kuukausi esim. 500€ bensaan sillä tonnin pommilla jonka ostit odotusajaksi?

Juuri nyt keväällä on vaikuttanut ihmisten tulossa olevat kesälomat, jos aikovat käydä paljon mökillä tai kaukana Suomea kiertämässä. Se olisi paljon halvempaa sähköautolla kuin polttomoottoriautolla.

Lisäksi polttisten ja sähkisten "polttoaineen" hinnoissa on sellainen hassu ristiriita että bensa ja diesel tuppaavat aina kallistumaan kesälomien lähestyessä, kun taas sähkö pikemminkin halpenee kun on kesä ja vähemmän sähkönkulutusta noin muuten. Taidettiin juuri uutisoida että bensan hinta Suomessa on noussut toukokuun alusta tähän mennessä 30 senttiä/litra, tuntuvat kaikki halvimmatkin kylmäasemat tarjoavan nyt 95E:tä yli 2,50 c/l.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 689
Tästä tulikin mieleeni, että saako sähköautoissa yleensä säädettyä latausvirtaa niin että ottaisi esim. 6A? Vai onko tuo sellainen asia, joka pitää säätää laturilla ja on onko kotimaisissa kaupoissa sellaista laturia jolla tuon voisi säätää.
Joissakin sähköautoissa voi säätää auton päässä, joissakin ei voi.

Suko-latauspiuhoissa on ihan normivakiotoiminto että siinä voi itse valita millä virralla ladataan, jolloin sillä ei ole merkitystä jos auton puolelta sitä ei voi rajoittaa. Minulla on sattuneesta syystä nyt ostettu kaksi "halpis" suko latauspiuhaa, niitä parin sadan piuhoja.

Toisessa voi valita manuaalisesti joko 10A tai 16A latausvirran (oletuksena aina 10A), ja toisessa voi valita 6A/8A/10A/12A/16A (lähtooletuksena 6A). Sinänsä typerää ettei tuossa ekassa ole mahdollisuutta rajoittaa 8A, vaan 10A, mutta ehkä perus-suko sen 10A kestää... Kaiken varalta kannattaa kuitenkin ostaa latausjohto jossa voi rajoittaa 8A, useimmissa uskoisin pystyvän.

Olen lisäksi käsityksessä että monissa sähköautoissa mukana tuleva suko-latauspiuha on rajoitettu max 8A virralle, eli niillä ei edes voi ladata isommalla virralla vaikka haluaisi. Pitää ostaa uusi johto jos haluaa. Minun sähköautoni mukana ei tullut suko-latausjohtoa, piti ostaa erikseen.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Virran latureilla hurja hinnan korotus ainakin paikallisesti. 0.15€/kW laturit kaikki nykyään 0.25/kW. Vähän sama kuin bensa viime kesänä 1.50 ja nyt 2.50.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 195
Virran latureilla hurja hinnan korotus ainakin paikallisesti. 0.15€/kW laturit kaikki nykyään 0.25/kW. Vähän sama kuin bensa viime kesänä 1.50 ja nyt 2.50.
En paljon itkisi vielä tuosta. Käytännössä ehkä ollaan nyt omakustannustasolla.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
929
Virran latureilla hurja hinnan korotus ainakin paikallisesti. 0.15€/kW laturit kaikki nykyään 0.25/kW. Vähän sama kuin bensa viime kesänä 1.50 ja nyt 2.50.
Täälläpäin näyttää olevan fortumin chargen 22kw type2 pisteet 0.30€/kwh ja 225kw ccs:t sitten 0.54€/min
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Jos diesel-auto kuluttaa 5l/100km eli 12€ (2,40€/L).
Sähkö sais maksaa 0,80€/kWh, jos auto kuluttaa 15kWh/100km. Silloin olisi samanhintaista ajoa, jos vaan polttoaine huomioidaan. 1000km/kk maksaisi molemmilla 120€. Omakotitalon tammikuun sähkönkulutus voi olla 2000kWh niin se maksaisi samalla sähkön hinnalla silloin 1600€. Loppuu ennemmin sähkölämmittäminen kuin liikkuminen sähköllä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 159
Tästä tulikin mieleeni, että saako sähköautoissa yleensä säädettyä latausvirtaa niin että ottaisi esim. 6A? Vai onko tuo sellainen asia, joka pitää säätää laturilla ja on onko kotimaisissa kaupoissa sellaista laturia jolla tuon voisi säätää.

Kyselen tyhmiä, koska sähköauton hankkiminen on lähellä ja olisi kiva ladata sitä mökillä invertterillä. Invertteri kestää jatkuvaa kuormaa n.1800W ja pitäisi säätää auton lataus tuota selvästi pienemmäksi (ja ajastaa päiville niin ei suotta mökin akkuja käyttäisi.

Eli säätäisi latauksen esim. 6A tehoon.

Edit: nopealla otannalla pääosassa tuo alkaa 8A virroista, eli ei ole ainakaan kovin yleistä saada alle sen.
Seat Miissä voi kännykällä rajoittaa maksimivirran 5 A, 10 A, 13 A ja max.
 

Liitteet

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Laturista voi säätää 6-16. Käytän yleensä 10-12A, kun se riittää yösähkön aikaiseen lataukseen. Jos 22-07 aikainen lataus ei riitä siihen, että akku on täynnä ennen lähtöaikaa niin auto käynnistää latauksen aikaisemmin, aina lähtiessä akku täynnä kuitenkin. Laturin pistotulpassa myös lämpötilavahti.
Kiitos vastauksesta.
Onko sinulla yöllä jotain muuta kuormaa kotona että rajoitat sen takia virtaa, vai varmanpäälle, jos sattuukin tökkäseen tavis pistorasiaa (jolloin olisi kiva jos laturi tunnistaisi tuon super sukon), vai muuten vain ?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
224
Kiinteä 11kw laturi suunnitteilla kylmään autotalliin onko suosituksia kuorman seurannalla olevasta ja ilman?
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Kiitos vastauksesta.
Onko sinulla yöllä jotain muuta kuormaa kotona että rajoitat sen takia virtaa, vai varmanpäälle, jos sattuukin tökkäseen tavis pistorasiaa (jolloin olisi kiva jos laturi tunnistaisi tuon super sukon), vai muuten vain ?
Yösähköllä lämpenee myös käyttövesi, ei muuta suurempaa kuormaa. Ajatellut vaan etten täysiä vedä, kun vähempikin riittää. Mielessä ollut, että kokeilis ladata vaikka päivällä valvotuissa olosuhteissa 16A ja mittailis sulakkeiden, pistorasian ja tulpan lämpöjä vaikka 10h aikana.
Pistorasia on 16A tulppasulakkeella. Saattaa vanhetessaan poksahtaa, jos max kuorma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 053
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Tuli mieleen että voisiko täysposliininen rasia olla parempi vaihtoehto tuolle superchukolle? Hinta ainakin paljon halvempi ja 16A pitäisi kestää. Ei ainakaan mitään mikä voisi sulaa ja syttyä palamaan ellei sitten itse pistotulppa ala kuumenemaan.

Tuota, en ihan vakuuttunut, eikä siinä edes väitetty että kestää jatkuvaa.
Kuvaavaa oli se että jos asentaa palavanmateriaalin, esim puu, niin pitää ostaa erikseen pohjalevy.

Olen yllättynyt jos virrankestolta olisi edes sitätasoa mitä aidot 60 luvun.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 195
Kiinteä 11kw laturi suunnitteilla kylmään autotalliin onko suosituksia kuorman seurannalla olevasta ja ilman?
Ei kai noita kovin huonoja ole...itse hankkisin halvimman, jonka ulkonäkö miellyttää ja missä on ne ominaisuudet mitä tahdot.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 594

”No hands!” – Sähköautojen automaattinen akkuvarikko vaihtaa tyhjän tuoreeseen käden käänteessä
14.6.202211:00
AUTO
SÄHKÖAUTO
AKKUTEKNOLOGIA
TEKNIIKKA
TEOLLISUUS


Kiinalainen Nio aikoo pystyttää 20 varikon verkon Norjaan tämän vuoden aikana.

Lukuaika noin 1 min
Kiinalaisen sähköautonvalmistajan Nion kehittämät automaattiset akkuvarikot lienevät ainutlaatuisia jopa maailman mittakaavassa.

Futuristisessa pömpelissä tyhjiin ajettu akku vaihtuu automaattisesti uuteen - viidessä minuutissa. Nion kehittämät akkuvarikot ovat saapuneet myös Eurooppaan.

Uusia akkuvarikkoja
Vanhan mantereen ensimmäinen pömpeli on pystytetty sähköautojen kultamaahan Norjaan. Kuluvan vuoden loppuun mennessä Nio aikoo pystyttää Norjaan peräti 20 vastaavaa akkuvarikkoa, InsideEV´s-julkaisu kertoo.


Konsepti on Kiinassa kokeiltu ja hyväksi havaittu. Pohjalevyyn sijoitettu ajoakku vaihtuu tuoreeseen kuljettajan kököttäessä omalla paikallaan.

Viiden minuutin kuluttua alla on 90 prosenttiin ladattu uusi ajokelpoinen akkupaketti. Sadan prosentin tehoja vältetään akkujen elinkaaren pidentämiseksi.

Omaksi tai lainaksi
Jokaisen akkuvarikon tiloissa säilytetään 13 vaihtoakkua. Akkuja varastoidaan optimaalisissa lämpötiloissa mikä esimerkiksi Norjan talvioloissa on elintärkeää akkujen toimintakyvyn varmistamiseksi.

Niolla sähköautoileva asiakas voi joko lunastaa ajoakun auton mukana omakseen tai vaihtoehtoisesti turvautua merkin tarjoamiin akunvaihtopalveluihin (Battery as a Service). Palvelu tarjoaa kaksi ilmaista akunvaihtoa kuukautta kohden.

Tämän jälkeen Nio laskuttaa 10 euroa akunvaihtoa kohden, InsideEV´s kertoo sekä 20 senttiä per ladattu kWh. Akkujen vaihtoipalvelu polkaistiin käyntiin Norjassa vasta kuluvan vuoden maaliskuussa.

Maaliskuun jälkeen Nio-sähköauton hankkineista asiakkaista reilut 90 prosenttia on valinnut akunvaihtopalvelun.

Tämä lienee eräs syy Nion mielimään akunvaihtopisteiden nopeaan laajentamiseen.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613

”No hands!” – Sähköautojen automaattinen akkuvarikko vaihtaa tyhjän tuoreeseen käden käänteessä
14.6.202211:00
AUTO
SÄHKÖAUTO
AKKUTEKNOLOGIA
TEKNIIKKA
TEOLLISUUS


Kiinalainen Nio aikoo pystyttää 20 varikon verkon Norjaan tämän vuoden aikana.

Lukuaika noin 1 min
Kiinalaisen sähköautonvalmistajan Nion kehittämät automaattiset akkuvarikot lienevät ainutlaatuisia jopa maailman mittakaavassa.

Futuristisessa pömpelissä tyhjiin ajettu akku vaihtuu automaattisesti uuteen - viidessä minuutissa. Nion kehittämät akkuvarikot ovat saapuneet myös Eurooppaan.

Uusia akkuvarikkoja
Vanhan mantereen ensimmäinen pömpeli on pystytetty sähköautojen kultamaahan Norjaan. Kuluvan vuoden loppuun mennessä Nio aikoo pystyttää Norjaan peräti 20 vastaavaa akkuvarikkoa, InsideEV´s-julkaisu kertoo.


Konsepti on Kiinassa kokeiltu ja hyväksi havaittu. Pohjalevyyn sijoitettu ajoakku vaihtuu tuoreeseen kuljettajan kököttäessä omalla paikallaan.

Viiden minuutin kuluttua alla on 90 prosenttiin ladattu uusi ajokelpoinen akkupaketti. Sadan prosentin tehoja vältetään akkujen elinkaaren pidentämiseksi.

Omaksi tai lainaksi
Jokaisen akkuvarikon tiloissa säilytetään 13 vaihtoakkua. Akkuja varastoidaan optimaalisissa lämpötiloissa mikä esimerkiksi Norjan talvioloissa on elintärkeää akkujen toimintakyvyn varmistamiseksi.

Niolla sähköautoileva asiakas voi joko lunastaa ajoakun auton mukana omakseen tai vaihtoehtoisesti turvautua merkin tarjoamiin akunvaihtopalveluihin (Battery as a Service). Palvelu tarjoaa kaksi ilmaista akunvaihtoa kuukautta kohden.

Tämän jälkeen Nio laskuttaa 10 euroa akunvaihtoa kohden, InsideEV´s kertoo sekä 20 senttiä per ladattu kWh. Akkujen vaihtoipalvelu polkaistiin käyntiin Norjassa vasta kuluvan vuoden maaliskuussa.

Maaliskuun jälkeen Nio-sähköauton hankkineista asiakkaista reilut 90 prosenttia on valinnut akunvaihtopalvelun.

Tämä lienee eräs syy Nion mielimään akunvaihtopisteiden nopeaan laajentamiseen.
Aika mielenkiintoinen konsepti, tai onhan noita vastaavia ainakin ideana palloiltu jo aika paljonkin. Mielenkiintoista nähdä miten käytännössä toimii Norjan pakkassäillä. Mikään laite ei ole kokonaan häiriövapaa, joten olisi kiva tietää mitä sitten tapahtuu jos vaihtoakku ei jostain syystä istukkaan paikalleen. Onko varikolla henkilökuntaa, jotka voivat tälläisessä tilanteessa hoitaa homman ja pääset jatkamaan matkaa pienen odottelun jälkeen?
Vaihtoakku on myös ainakin ajatuksen tasolla parempi ratkaisu kuin tukirakenteisiin tehty, että akkuteknologian edistyessä voisi olla mahdollista vaihtaa helposti uuden sukupolven akut autoon. Tesla tuskin tälläiseen vaihtoakkugameen lähtee mukaan, koska taitaa luottaa pikalataukseen ja onhan tuo akun vaihto periaatteessa arkiautoilussa aika turha, mutta helpottaisi toki pidempiä reissuja.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 285
Se supersuko pistorasia on kyllä selvästi tiukempi kuin tavallinen sininen teollisuus sukorasia. Ei niissä vissiin muuta eroa käytännössä ole kuin että se kosketinmateriaali on tehty paksummasta pellistä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Aika mielenkiintoinen konsepti, tai onhan noita vastaavia ainakin ideana palloiltu jo aika paljonkin. Mielenkiintoista nähdä miten käytännössä toimii Norjan pakkassäillä. Mikään laite ei ole kokonaan häiriövapaa, joten olisi kiva tietää mitä sitten tapahtuu jos vaihtoakku ei jostain syystä istukkaan paikalleen. Onko varikolla henkilökuntaa, jotka voivat tälläisessä tilanteessa hoitaa homman ja pääset jatkamaan matkaa pienen odottelun jälkeen?
Vaihtoakku on myös ainakin ajatuksen tasolla parempi ratkaisu kuin tukirakenteisiin tehty, että akkuteknologian edistyessä voisi olla mahdollista vaihtaa helposti uuden sukupolven akut autoon. Tesla tuskin tälläiseen vaihtoakkugameen lähtee mukaan, koska taitaa luottaa pikalataukseen ja onhan tuo akun vaihto periaatteessa arkiautoilussa aika turha, mutta helpottaisi toki pidempiä reissuja.
Varmaan samaan tyyliin kuin automaattipesulat, eli joku läheinen korjaamo/huoltamo päivystää ja auttaa simppeleissä vikatilanteissa. Sitten isompaan ongelmaan kutsutaan huoltomies vähän kauempaa.

Vaihtoakku on hyvä myös auton elinkaarta ajatellen muutenkin. Akun alkaessa hyytyä sen voi vaihtaa uuteen pelkän akun hinnalla, koska vaihtotyöhön ei tarvitse purkaa autoa tai käyttää muutenkaan kenenkään aikaa.

Toki tämäkin lienee väliaikaisratkaisu, koska tulevaisuuden akkuteknologioille lupaillaan sellaisia rangeja ja latausnopeuksia, että akun lataaminen kesken päivän on joko erittäin nopeaa tai erittäin tarpeetonta.

Hyvähän se silti on, että erilaisia ratkaisumalleja lyhyellekin aikavälille kehitellään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 028
Vaihtoakku on hyvä myös auton elinkaarta ajatellen muutenkin. Akun alkaessa hyytyä sen voi vaihtaa uuteen pelkän akun hinnalla, koska vaihtotyöhön ei tarvitse purkaa autoa tai käyttää muutenkaan kenenkään aikaa.
On siinä hyvätkin puolensa.
"hinta" kai vaihtoakulle on se että auton ominaisuuksista joudutaan tinkimään, ja jotain kompromissiä kapasiteetista, kapasiteetista varmaan voi vähän tinkiäkin, jos vastineeksi saa nopeat "tankkaukset", tuo uusia käyttäjäryhmiä. Hintaa voidaan piilottaa palvelumaksuihin, eli osa akunhinnasta leipoa palvelun perusmaksuihin. (vuokra-akku)

Autonelinkaari, tavis autolla ei kai väliä, Jos uskoo johonkin uskomattomaan akkuteknolokia harppaukseen ja vielä niin että uskoo joskus saavan sellaisen vaihdettua vanhaan, ni vähän kaukaa haettu.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
73
Lisäksi vaihtoakulla pystyis pienemmällä ja kevyemmällä akulla ajella arkiajoa ja sitten matkalle vaihtaisi isomman paketin kyytiin. Ei tosiaan akkujen hyytyminen iän myötä olisi huolena.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 285
Tillekään ihmeelliselle harppaukselle akkuteknologiassa ei oikeastaan ole edes tarvetta.. Tasaisella kehityksellä me saadaan muutaman vuoden sisällä se 5min +300km akku, jonka hinta on puolet nykyisestä. Lähinnä hemmetisti kasvava kysyntä on ainoa hidastava tekijä, joka pitää hinnat turhan korkeina.

Tuo vaihtoakku on ihan jees sellaisessa konseptissa jossa akku on aina vuokra laite, mutta mun mielestä silloin se pitäisi samalla olla se autokin vuokrattu, koska se auto on silloin riippuvainen siitä akun vuokraajasta ja sen oikuista. Silloin kun tuollaiset 5min 300kmlataavat akut ovat arkipäivää, tuolle täyden akun pikavaihdolle tuskin on enää merkittävää kysyntää.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 998
Se supersuko pistorasia on kyllä selvästi tiukempi kuin tavallinen sininen teollisuus sukorasia. Ei niissä vissiin muuta eroa käytännössä ole kuin että se kosketinmateriaali on tehty paksummasta pellistä.
On siinä vähän muutakin eroa.

Eilen juuri katsoin videon aiheesta. Videolla kerrottiin, että supershcukossa on rele joka aktivoi sähkön vasta kun tulppa on paikallaan ja vastaavasti katkaisee virran, jos tulppaa lähtee irrottamaan. Tuo irroitus on se tärkeä pointti, eikä se autolle ja laiturillekaan varmasti hyvää tee, jos virtajohdon repii seinästä aina kesken latauksen

Edit. Tilasinpa muuten eilen tulevaan leafiini Tesla Wall connectorin, kun hinta oli "vain" 500€ ja sisältää hieman älyäkin (mm.vikavirtasuoja). Lisäksi tyylikäs omasta mielestäni
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 195
Tuo vaihtoakku on ihan jees sellaisessa konseptissa jossa akku on aina vuokra laite, mutta mun mielestä silloin se pitäisi samalla olla se autokin vuokrattu, koska se auto on silloin riippuvainen siitä akun vuokraajasta ja sen oikuista. Silloin kun tuollaiset 5min 300kmlataavat akut ovat arkipäivää, tuolle täyden akun pikavaihdolle tuskin on enää merkittävää kysyntää.
Jo nykyisillä latausajoilla tuntuu _erittäin_ huonolta vaihtoehdolta jonottaa akun vaihtoon verrattuna siihen että tökkää auton latauskentällä töpseliin ja painuu suoraan syömään, kahville tai ostoksille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 672
Viestejä
4 275 611
Jäsenet
71 518
Uusin jäsen
Jefe

Hinta.fi

Ylös Bottom