Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 313
Olen nyt päätymässä latauasemaan mihin saa kuorman hallinnan. Saa sitten maximin käyttöön ja varmaan järkevä myös tulevaisuutta ajatellen, jos vaikka tulee joskus toinenkin sähköauto. Onko näistä kokemuksia tai onko jokin parempi. ABB Latausasema Terra AC-W11-G5-R-0 dynaaminen kuormanhallinta | KOTILATURI tai Wallbox Pulsar Plus
Itsekin ajattelin ostaa jonkun vastaavan. Olen katsellut defan dynaamisella kuormanhallinnalla olevaa laturia mutta tuo ABB on tonnin halvempi! Ja kuitenkin ihan asialliselta valmistajalta vielä.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Syitä olla ostamatta 59 kW Leafia?
  • CHAdeMO
  • 6 kW yksivaihelataus
  • Ei akkujen jäähdytystä
  • Lämmitysteho kovemmilla pakkasilla
  • Kulutus / km
  • (39 kWh -malli riittää)

Jos näiden kanssa pärjää, mitä muuta vielä huomioida? Bensa-auto myös käytössä niin ei tarvitse Leafilla päästä Lappiin.

Jonkinlainen tarjouskampanja menossa ja muutama ihan ok vaihtotarjous nykyisestä autosta on. Olisi tulossa pääsääntöisesti 130 km päiväajoon ja vuositasolla kilometrejä noin 25 tkm.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Onko dynaamiselle kuormanhallinnalle olemassa jotain erillisiä bokseja? Eli ratkaisu jolla saisi perus voimavirtapistokkeesta dynaamisesti ohjatun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Syitä olla ostamatta 59 kW Leafia?
  • CHAdeMO
  • 6 kW yksivaihelataus
  • Ei akkujen jäähdytystä
  • Lämmitysteho kovemmilla pakkasilla
  • Kulutus / km
  • (39 kWh -malli riittää)

Jos näiden kanssa pärjää, mitä muuta vielä huomioida? Bensa-auto myös käytössä niin ei tarvitse Leafilla päästä Lappiin.

Jonkinlainen tarjouskampanja menossa ja muutama ihan ok vaihtotarjous nykyisestä autosta on. Olisi tulossa pääsääntöisesti 130 km päiväajoon ja vuositasolla kilometrejä noin 25 tkm.
Millaisia tarjouksia olet saanut ja onko millaiset toimitusajat tällä hetkellä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Onko maailmasta nimet loppu vai miksi pitää nykyään käyttää vain numeroita? Saattaa tulla pientä sekaannusta Teslan ja Pollen välillä numeroinnissa jos kolmonen on kansan auto, ei kun iso katumaasturi.
Kirjaimethan ne loppu olivat.. Teslahan olisi kolmosensa nimennyt "Model e":ksi, mutta tuo tuotemerkki oli jo rekisteröity. Tosin, Teslahan on "Model 3" ja Polle on pelkkä "3".

Numeroita ei myöskään voi rekisteröidä tuotemerkiksi, ja jos joku toinen valmistaja alkaa itkemään numeron käytöstä, niin juridisesti asiasta voi olla välittämättä, joskus noita numerointeja on muutettu kun kilpailija on asiasta huomauttanut, toisinaan sama numero on vaan ollut kilpailevissa tuotteissa käytössä eikä asia olen sen kummempaa polemiikkia aiheuttanut (esim BMW 740 ja Volvo 740).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Syitä olla ostamatta 59 kW Leafia?
  • CHAdeMO
  • 6 kW yksivaihelataus
  • Ei akkujen jäähdytystä
  • Lämmitysteho kovemmilla pakkasilla
  • Kulutus / km
  • (39 kWh -malli riittää)

Jos näiden kanssa pärjää, mitä muuta vielä huomioida? Bensa-auto myös käytössä niin ei tarvitse Leafilla päästä Lappiin.

Jonkinlainen tarjouskampanja menossa ja muutama ihan ok vaihtotarjous nykyisestä autosta on. Olisi tulossa pääsääntöisesti 130 km päiväajoon ja vuositasolla kilometrejä noin 25 tkm.
Ellet jotain ihan superhintaa saa niin en kyllä koskisi, CHADEMO pikalataus todnäk rupeaa näkymään arvonalenemassa jossain kohtaa.

Saako kysyä millä hintaa olisit tuollaiset ostamassa?
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
939
Onhan toi surkuhupaisaa katsella autoliikkeiden sivuilta käytettyjen sähköautojen hintoja.
3v vanhasta melkein 100tkm ajetusta Leafista nyhdetään uuden hintaa.
Ei käy kateeksi autokuumeessa pyörivien lompakoita nyt.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Millaisia tarjouksia olet saanut ja onko millaiset toimitusajat tällä hetkellä?
Nissanin Leaf-kampanja löytyy tuolta: Nissan LEAF ostajan edut

Tarjous liittyy minun tapauksessa myös vaihtoauton hinnoitteluun. Ensimmäistä kierrosta vasta kysellyt, parin kanssa keskustelu jatkuu, jos Leafiin kiinnostus pysyy. Korkotarjous on myös ihan hyvä ja vaikuttaa muiden vaihtoehtojen (polttomoottori) kiinnostavuuteen.

Ilmeisesti hinnat on jossain vaiheessa ollut alhaisemmat, mutta se ei nyt hirveästi auta.

Isommalla akulla toimitusajat ilmeisesti vuoden vaihteeseen / ensi vuoden alkuun, pienemmällä akulla syksy.

Ellet jotain ihan superhintaa saa niin en kyllä koskisi, CHADEMO pikalataus todnäk rupeaa näkymään arvonalenemassa jossain kohtaa.

Saako kysyä millä hintaa olisit tuollaiset ostamassa?
Voihan se olla, mutta varmasti löytyy muitakin, joille sillä ei ole niinkään merkitystä.

Hintaa en vielä varmaksi tiedä, mutta tuskin tuon kampanjan lisäksi kovin mittavia pudotuksia hintaan tulee. Vaihtoautosta saatava hyvitys on sitten oma lukunsa.

Mitäs vaihtoehtoja tuolle on? Mielelläni otan vinkkejä vastaan, itselle ei ole oikein varteenotettavia vaihtoehtoja tullut vastaan.

Kahdelle turvaistuimelle tarvitsee hyvät tilat ja 59 kWh akulla ihan ok hinta, jos voi aiemmin mainittujen puutteiden kanssa elää. Ihan pientä en ottaisi, kun maantieajoa tulee kilometreistä kuitenkin varmaan sen 90 %.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
244
Chademoja puskee jatkuvasti uusia, vaikka ei luonnollisesti samaan tahtiin kuin CCS:ää. Seuraavaan kymmeneen vuoteen et ainakaan tule ongelmiin joutumaan jos Leafiin päädyt. Yksivaihelataus voisi varmaan haitata jos eläisi pelkästään julkisten varassa; kotilatausta käytettäessä ei merkitystä jos ajot normaalilla tasolla.

Lämmitystehosta kovilla pakkasilla kirjoitit niin en ainakaan itse ole huomannut siinä mitään erityistä, normaalisti lämpenee ja auto tietysti aina puhelimesta lämpimäksi ennen lähtöä. Parinkymmenen plusasteen keleillä 300 km maantiematkat yhdellä vartin latauksella (39 kWh) eikä tuo mainittu akkujen kuumeneminen ole vielä tullut vastaan. Tämän keskikulutus alkaen 1.1.2022 ollut auton mukaan 14,7 kwh/100 km.

Selkä menosuuntaan turvaistuimet mahtuvat tosiaan heittämällä vaikka etupenkillä reilut 190 cm kuski. Tavaratila myös iso kooltaan.

Vänkäämällä varmasti keksii tästä autosta jotain valitettavaa, mutta vänkääjät valitsee sitten jonkun muun :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 228
Kun tuolla Nissan Leafin tiedoissa lukee "6,6 kW kiinteä laturi" tarkoittaako se, että normaaleista type2 latureistakin voi ladata, mutta tulee vain 6,6kW teholla ja sitten jos pikalatausta haluaa niin sitten pitää mennä 50kW chademo laturille?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Kun tuolla Nissan Leafin tiedoissa lukee "6,6 kW kiinteä laturi" tarkoittaako se, että normaaleista type2 latureistakin voi ladata, mutta tulee vain 6,6kW teholla ja sitten jos pikalatausta haluaa niin sitten pitää mennä 50kW chademo laturille?
Joo, 6,6kw ac laturi, eli se perus type 2, mutta pikalataus dc\llä haluaa cademon.


Kyllähän se tietysti jollain tasolla mahdollista valmistaa adapteri jolla tuo css laturi osaisi leafia ladata. Dc sähkö lienee dc sähköä, mutta kai nuo juttelevat eri tavalla, ja pelkkä liitinmuunnos ei riitä.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Chademoja puskee jatkuvasti uusia, vaikka ei luonnollisesti samaan tahtiin kuin CCS:ää. Seuraavaan kymmeneen vuoteen et ainakaan tule ongelmiin joutumaan jos Leafiin päädyt. Yksivaihelataus voisi varmaan haitata jos eläisi pelkästään julkisten varassa; kotilatausta käytettäessä ei merkitystä jos ajot normaalilla tasolla.

Lämmitystehosta kovilla pakkasilla kirjoitit niin en ainakaan itse ole huomannut siinä mitään erityistä, normaalisti lämpenee ja auto tietysti aina puhelimesta lämpimäksi ennen lähtöä. Parinkymmenen plusasteen keleillä 300 km maantiematkat yhdellä vartin latauksella (39 kWh) eikä tuo mainittu akkujen kuumeneminen ole vielä tullut vastaan. Tämän keskikulutus alkaen 1.1.2022 ollut auton mukaan 14,7 kwh/100 km.

Selkä menosuuntaan turvaistuimet mahtuvat tosiaan heittämällä vaikka etupenkillä reilut 190 cm kuski. Tavaratila myös iso kooltaan.

Vänkäämällä varmasti keksii tästä autosta jotain valitettavaa, mutta vänkääjät valitsee sitten jonkun muun :thumbsup:
Hienoa, jos niitä CHAdeMOja vielä tulee. Olin ehkä saanut nykytilanteesta hieman toisenlaisen kuvan.

Minkälainen toimintamatka on -10 tai -15 asteen pakkasella 39 kWh -mallilla? TM sai tulokseksi 150 km.

Tuolla isommalla akulla saisi tosiaan ajettua kaikki arkiajot ja käytännössä melko paljon muutakin. Talouden ainoaksi autoksi en Leafia ottaisi, mutta kyllä sillä meilläkin pystyisi varmaan 90 % vuoden kilometreistä ajamaan.

TM:n vuoden 2019 talvitestissä Leaf ei tosiaan loistanut lämmityksellä ja kulutus vaikutti tosi isolta. Lämpötila oli testin aikana ollut muistaakseni keskimäärin -11°C.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Samaa mieltä.

Jos puhutaan ihan vaan siitä liikkumisen välineestä, ei muusta.

Jos myyjä sanoo, tässä hyvä auto, vaatii sulta sopeutumista, asenne muutosta, ja halua viettää aikaa latauspisteillä, koita keksi jotain tekemistä, Niin ei tule kauppoja, osalle se kerran 1000km tankkaaminen on pakollista pakkopullaa, jossa toivoisi että olisi ammattiautoilia pummpu isolla syötöllä. Polttiksen lämppärin roikka on siinä ja siinä, ja siksi ruksittu polttoainalämmitin, ettei tarvi töissä ja kotona narujen kanssa pelata. (*

Jos lisätään pohdintaan hinta, niin osa on valmis maksamaan ihan kunnolla siitä ettei tarvi latauasasemilla aikaa kuluttaa.

Yllä oleva on toki eri jengia kuin se joka itkee polttiksen työmatka kuluja, työssä käynnin kannattavuutta jne. Jälkimmäisellä ei ola maksuhalua maksaa siitä ettei tarvi latausasemalla notkua, ei halua maksaa siitä että polttoaineella esilämittää kopin lämpöiseksi jne.


(*
Moni on toki valmis uhraan jonkinverran omaa hyvinvointia isompien asioiden hyväksi, ja voivat siihen kotiroikka jumppaa olla valmiita, jos ei sen jälkeen tarvi viikottain notkua latausasemilla.

Osalla (sähkö)autoilu on harrastus, johon käytetään aikaa ja resurrseja, mutta muille se on vain välttämätön pakko muidan tarpeiden tyydyttämiseen.
Ei tässä olla ketään pakottamassa sähköautoiluun, jokainen saa ajaa ihan millä haluaa. En kuvitellut itsekään vielä vuosi sitten, vaikka sähköautojen tekniikka kyllä kiinnosti, että hankkisin sähköauton, mutta kun piruuttani kysyin ja autoliike teki hyvän tarjouksen niin vaihdoin. Aikaisempi autoni vei 12l/100km bensaa. Oli tunteella ostettu auto ja silloin kun bensa maksoi alle 1,50€/l. Mutta olen nykyiseen kulkineeseen erittäin tyytyväinen, sopii päivittäisiin ajoihin mainiosti, eikä latauksesta ole minkäänlaisia haittoja tai hankaluuksia, eli sinänsä minun ei ole oikeastaan tarvinnut sopeutua muuhun kuin siihen ettei ajaminen maksa niin paljoa kuin aikaisemmin. Taloudessa, kun on oltava kaksi autoa niin toinen on diesel, jolla sitten pitkät matkat ja vaunun vetoa ympäri Suomea. Hyviä kesälomamatkoja kaikille, ajeletpa millä tahansa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 749
Itsekin hommasin sähköauton vasta sitten kun sain kotiin 11 kW laturin. Jos olisi kotilataus ollut pelkän sukolatauksen varassa, niin olisin pysytellyt plugarissa. Minulle oma aika on merkityksellisempää kuin raha, joten ei olisi tullut kuuloonkaan hommata autoa jonka vuoksi joutuisi notkumaan julkisilla latureilla, kun polttiksen kanssa on vain niin paljon helpompaa.
Paljonko ajat jos suko-lataus ei riittäisi? Mietin vaan kun ajan mielestäni aika paljon (120km työajot päivässä, ja päälle omat ajot, ehkä pahimmillaan 200km päivässä), ja 8A tai 10A suko-lataus on riittänyt aivan hyvin. Illassa ja yössä on niin paljon tunteja aikaa ladata. (Käyn kyllä Lidlissäkin välillä lataamassa ostosten yhteydessä, mutta siinä on syynä rahansäästö, ei se ettei suko-lataus kotona riittäisi kilometreilleni).

En voi puhua muiden puolesta, mutta minulle syy hankkia uudeksi autokseni täyssähköauto polttomoottoriauton sijaan ei ollut mikään muu kuin rahansäästö, johtuen kilometrimääristäni. "Tankkauksen" helppous oli tuossa aika toissijainen syy, vaikka toki halusin autopaikalleni hidaslatausmahdollisuuden jotta on varmuudella edes yksi paikka missä ladata auton akkua.

Alkoi jo ketuttaa kun meni jo viime syksynä varmaan 300€/kk bensaan, ja nykyhinnoilla se olisi varmaan jotain 450€/kk. Latauskuluni ovat pieniä verrattuna tuohon.

Kahdella työkaverillani täysin sama motiivi sähköautoon vaihtoon. Vielä viime syksynä he olivat molemmat järkähtämättömiä "sähköauto vain kuolleen ruumiini yli!", mutta ensin murtui eka ja sitten kuukausia myöhemmin toinen, kun dieselin hinta alkoi mennä heidän sietokykynsä yli. Tekivät ihan laskelman kuinka paljon säästäisivät ajamalla sähköautolla, ja se oli siinä.

Jos omat ajokilometrit jäävät kovin alhaisiksi tai työnantaja maksaa polttoaineet, sitten ei varmaan niin suurta merkitystä polttoaineiden hinnalla ostopäätökselle.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Paljonko ajat jos suko-lataus ei riittäisi? Mietin vaan kun ajan mielestäni aika paljon (120km työajot päivässä, ja päälle omat ajot, ehkä pahimmillaan 200km päivässä), ja 8A tai 10A suko-lataus on riittänyt aivan hyvin. Illassa ja yössä on niin paljon tunteja aikaa ladata. (Käyn kyllä Lidlissäkin välillä lataamassa ostosten yhteydessä, mutta siinä on syynä rahansäästö, ei se ettei suko-lataus kotona riittäisi kilometreilleni).
Ei sillä ole mitään merkitystä paljonko ajan, kun haluan, että huolimatta siitä paljonko akussa on varausta jäljellä, saan sen ladattua täyteen seuraavaksi aamuksi.

Ainoa motiivi sähköauton hankinnalle oli se, että voimalinja miellyttää enemmän kuin polttomoottoriautoissa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Toukokuun ajoihin sähköä omasta mittarista 16,50€: n edestä ja vanhalla autolla bensat olis tullu maksamaan 197€ niin erotuksella lyhentää kummasti kk-erää. Ja velka-auto oli se vanhakin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Toukokuun ajoihin sähköä omasta mittarista 16,50€: n edestä ja vanhalla autolla bensat olis tullu maksamaan 197€ niin erotuksella lyhentää kummasti kk-erää. Ja velka-auto oli se vanhakin.
Yllättävän tarkka bensan kustannusarvio särähti.
Ulkopuolisella vähän vaikeita lukuja, tulee mieleen että halpaa sähköä, tai kallista bensaa ja tai paljon bensaa kuluttavaa ajoa. No huhti-toukokuussa tuolla rahalla sai jossain 80-100 litraa, 1-2 tankillista, sillä ajaa 500-2000km.
Sähkönkin mittarikustannus vaihtelee, ja toki sen auton kulutus, mutta noin nopeasti saa olla kohtuuhintaista sähkö ja nuukailua että pääsee edes tuon poltis arvion reunaan.

Touko-kesäkuussa satalitraa bensaa voinut maksaa 250€, tänään jopa enemmän, jos ei ihan nuukaa polttis (8l) ja sillä ajelee sen 1250km, jos ynnää sähkiksellä , 250kwh, niin voi miettiä sitä montako "tankkaus" kertaa, 1-2 kertaa viikossa, (tämä siihen jos joutuu käymään asemalla), mutta jos kotosalla kotihinnoin, niin alle 50€ mittari sähkö mahdollista.

Mikä laskelman pointti, se että aiemmin juttua että sähkistä sai noilla kilometreilla "ihan sattummalta" 20 senttiä kilometri, alkaa energian hintaero kotilatauksella (ilman asennusta) kattaan tuosta jo kaksi kolmasosaa, tästä johdattelua niihin paljon vieviin vanhoihin farkkuihin, jos kuluts suhde 10l vs 20kwh per 100km ....
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 176
Meillä päätös oli helppo reipas 2v sitten. 520D Xdrive -15 nieli noin 400e kuukaudessa dieseliin. Mielummin sitten tuo summa laitettiin sähköauton lyhennyksiin. Tällä tiellä ollaan, nyt jo 130 tuhatta ja risat sähköllä ajoa takana.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Onhan toi surkuhupaisaa katsella autoliikkeiden sivuilta käytettyjen sähköautojen hintoja.
3v vanhasta melkein 100tkm ajetusta Leafista nyhdetään uuden hintaa.
Ei käy kateeksi autokuumeessa pyörivien lompakoita nyt.
Samaa katsellut. Kiireisiltä rahat pois. Niinhän se aina menee. Ei se ole tyhmä joka pyytää.
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
236
Itsekin ajattelin ostaa jonkun vastaavan. Olen katsellut defan dynaamisella kuormanhallinnalla olevaa laturia mutta tuo ABB on tonnin halvempi! Ja kuitenkin ihan asialliselta valmistajalta vielä.
Itsellä tulossa leaf ja kun on yksivaihde lataus niin ajattelin että turvallisempi toteuttaa kuormanhallinalla.

Onko porukka muuten miten paljon lataillut nuilla auton mukana tulevilla schuko latureilla? Tarviis joskus harvoin sillä saada appivanhempien luona ladattua nissan melkein täyteen. Kauvanhan siinä kestää, mutta yleensä tulee useampi yö oltua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Itsellä tulossa leaf ja kun on yksivaihde lataus niin ajattelin että turvallisempi toteuttaa kuormanhallinalla.

Onko porukka muuten miten paljon lataillut nuilla auton mukana tulevilla schuko latureilla? Tarviis joskus harvoin sillä saada appivanhempien luona ladattua nissan melkein täyteen. Kauvanhan siinä kestää, mutta yleensä tulee useampi yö oltua.
Taitaa käytännössä suurinosa noista latautua sukolla.

Siitä suko tilapäislaturista tulee helposti pysyvä ratkaisu kun se toimiikin käytännössä ihan hyvin.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 182
Yllättävän tarkka bensan kustannusarvio särähti.
Ulkopuolisella vähän vaikeita lukuja, tulee mieleen että halpaa sähköä, tai kallista bensaa ja tai paljon bensaa kuluttavaa ajoa. No huhti-toukokuussa tuolla rahalla sai jossain 80-100 litraa, 1-2 tankillista, sillä ajaa 500-2000km.
Sähkönkin mittarikustannus vaihtelee, ja toki sen auton kulutus, mutta noin nopeasti saa olla kohtuuhintaista sähkö ja nuukailua että pääsee edes tuon poltis arvion reunaan.

Touko-kesäkuussa satalitraa bensaa voinut maksaa 250€, tänään jopa enemmän, jos ei ihan nuukaa polttis (8l) ja sillä ajelee sen 1250km, jos ynnää sähkiksellä , 250kwh, niin voi miettiä sitä montako "tankkaus" kertaa, 1-2 kertaa viikossa, (tämä siihen jos joutuu käymään asemalla), mutta jos kotosalla kotihinnoin, niin alle 50€ mittari sähkö mahdollista.

Mikä laskelman pointti, se että aiemmin juttua että sähkistä sai noilla kilometreilla "ihan sattummalta" 20 senttiä kilometri, alkaa energian hintaero kotilatauksella (ilman asennusta) kattaan tuosta jo kaksi kolmasosaa, tästä johdattelua niihin paljon vieviin vanhoihin farkkuihin, jos kuluts suhde 10l vs 20kwh per 100km ....
Vanha auto vei nimimerkin mukaan 12 l/100 km.

Kilsat bensalla toukokuussa, jos 2,5 €/l:

197 € / 2,5 €/l / 12 l/100 km * 100 km = 657 km


Meidän kotisähköllä (ilmasto mix 24 kk 3.8.2023 asti + siirto Espoo + verot = 10,69 snt/kWh) sähköauton kulutus, kun kustannus 16,50 €:

16,50 € / (657 km / 100 * 0,1069 €/kWh) = 23,49 kWh/100 km

Täysin uskottava sähköauton kulutus. Pienellä autolla kulutus voisi olla pienempikin, jolloin vastaavasti sähkö saisi olla kalliimpaa kuin meillä.


Edit. Laitetaas esimerkki pienestä sähköauton kulutuksesta. Meidän Mii vei viime toukokuussa pahimmillaan 11 kWh/100 km (pihein reissu oli 7,2 kWh/100 km). Kuvassa mökkireissu 10,6 kWh/100 km. Jos laskee keskimäärin kympillä ja virhettä sekä lataushäviötä yht. 23 %, niin @B170 :n toukokuiset 657 km olisivat meidän sähköhinnalla maksaneet:

10 kWh/100 km * 1,23 * 657 km / 100 * 0,1069 €/kWh = 8,64 €

Melkoinen ero vs. B170:n edellisen auton 197 euroon. Miin mittariin onkin kertynyt viimeisen 40 päivän aikana yli 3000 km, kun pääsee kahdella kolikolla edestakaisen mökkireissun (~270 km). Vertailun vuoksi Auris hybrid ryystää mökkireissulla 10 ja 20 euron setelit. Ennemmin niillä seteleillä ostaa jotain hyvää grilliin tms. Meniskö sateella käymään kauemmas muuttaneella kaverilla, 0,10 € per suunta? Nuuksion kansallispuistoon, 0,28 € per suunta. Lähemmälle mökille 0,30 € per suunta. Liikkumisen vapaus ja ilo, jota eivät nykyiset aivan karseat polttoainehinnat pilaa.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ihan vaan muistutuksena kaikille keskustelijoille, että se on suomenkielellä ihan vaan suko. Ei schuko tai mikään muukaan c:tä ja h:ta sisältävä viritys :)

On lyhenne sanasta suojakosketin.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Ihan vaan muistutuksena kaikille keskustelijoille, että se on suomenkielellä ihan vaan suko. Ei schuko tai mikään muukaan c:tä ja h:ta sisältävä viritys :)

On lyhenne sanasta suojakosketin.
Ei ollu edes muistutus, vaan myönnän tietämättömyyteni tuosta lyhenteestä (ja alla vielä sähköalan tutkintojakin 240op+180osp :btooth:).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 361
Ihan vaan muistutuksena kaikille keskustelijoille, että se on suomenkielellä ihan vaan suko. Ei schuko tai mikään muukaan c:tä ja h:ta sisältävä viritys :)

On lyhenne sanasta suojakosketin.
Tosin tässä tapauksessa taitaa kyllä olla niin päin että tuo suko oli ensin ja sitten keksittiin että voisi olla lyhenne suojakoskettimesta.

Suko tuo saksalaisen schuko mallisen pistorasian suomalainen nimi kuitenkin on.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tosin tässä tapauksessa taitaa kyllä olla niin päin että tuo suko oli ensin ja sitten keksittiin että voisi olla lyhenne suojakoskettimesta.

Suko tuo saksalaisen schuko mallisen pistorasian suomalainen nimi kuitenkin on.
Itseasiassa myös tuo saksan sana schuko on lyhenne sanasta schutzkontakt.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Ainakaan omalla mökillä ei uskalla suko/schuko pistorasiasta ladata. Sähköt tehty reilu 30v sitten ja pistorasioiden sekä johtojen kesto isolla virran syötöllä voi aiheuttaa ongelmia. Sähköhommia tekevä kaveri selitti, että se kontaktien huonous tällä liitintyypillä aiheuttaa vikaantumisen ajan kanssa. Itse kuvittelin, että rajujen virtojen tuottama lämpö voi aiheuttaa palovaaraa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 089
Ainakaan omalla mökillä ei uskalla suko/schuko pistorasiasta ladata. Sähköt tehty reilu 30v sitten ja pistorasioiden sekä johtojen kesto isolla virran syötöllä voi aiheuttaa ongelmia. Sähköhommia tekevä kaveri selitti, että se kontaktien huonous tällä liitintyypillä aiheuttaa vikaantumisen ajan kanssa. Itse kuvittelin, että rajujen virtojen tuottama lämpö voi aiheuttaa palovaaraa.
Ei kai siitä rasiasta tarvitse "täysiä" tehoja ottaa? Rajoita autosta/laturista virta 8A tasolle niin varmasti kestää 30 vuotta vanha rasia ja johdot aivan hyvin, toki silmämääräisesti kannattaa varmistaa liittimen ja rasian kunto...
 
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
158
Mitäs sanotte, jos ostaisi Polestar 2 hinnat alkaen mallin 16500 euron omarahoitusosuudella 6 vuoden ajan? Mukaan 19" kitkarenkaat niin kokonaishinta toimituskuluineen yms 49800€ ja siihen vielä hankintatuki kaupan päälle. 300€ kuukaudessa ja viimeinen suurempi maksuerä 14940€. Todellinen vuosikorko 2,01%.

Lataus tosin onnistuisi ainoastaan töissä ja julkisilla paikoilla. 0,30 x 69 = 20,7€ jossain pikalaturissa ladattuna.

Kilometrejä tulisi varmaan enemmän, koska on niin halpaa ajella sähköllä. Tosin, tuon koko luokan renkaat kyllä maksaa..

Ei sitä kai bensapeleihin kehtaa enää sijoittaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Mitäs sanotte, jos ostaisi Polestar 2 hinnat alkaen mallin 16500 euron omarahoitusosuudella 6 vuoden ajan? Mukaan 19" kitkarenkaat niin kokonaishinta toimituskuluineen yms 49800€ ja siihen vielä hankintatuki kaupan päälle. 300€ kuukaudessa ja viimeinen suurempi maksuerä 14940€. Todellinen vuosikorko 2,01%.

Lataus tosin onnistuisi ainoastaan töissä ja julkisilla paikoilla. 0,30 x 69 = 20,7€ jossain pikalaturissa ladattuna.

Kilometrejä tulisi varmaan enemmän, koska on niin halpaa ajella sähköllä. Tosin, tuon koko luokan renkaat kyllä maksaa..

Ei sitä kai bensapeleihin kehtaa enää sijoittaa.
Osta pois :) Itsekin tilasin vastaavan pari viikkoa sitten Pilot lite -paketilla varustettuna.

Ei minullakaan ole kotilatausta. Julkisilla latauspisteillä ajattelin pärjäillä kauppareissujen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Mitäs sanotte, jos ostaisi Polestar 2 hinnat alkaen mallin 16500 euron omarahoitusosuudella 6 vuoden ajan? Mukaan 19" kitkarenkaat niin kokonaishinta toimituskuluineen yms 49800€ ja siihen vielä hankintatuki kaupan päälle. 300€ kuukaudessa ja viimeinen suurempi maksuerä 14940€. Todellinen vuosikorko 2,01%.

Lataus tosin onnistuisi ainoastaan töissä ja julkisilla paikoilla. 0,30 x 69 = 20,7€ jossain pikalaturissa ladattuna.

Kilometrejä tulisi varmaan enemmän, koska on niin halpaa ajella sähköllä. Tosin, tuon koko luokan renkaat kyllä maksaa..

Ei sitä kai bensapeleihin kehtaa enää sijoittaa.
Sen verran kannattaa pohtia vielä, että tuolla lyhennyssummalla auton arvo putoaa nopeammin kuin mitä maksat sitä pois (jos ei huomioida käsirahaa). Kuuden vuoden jälkeen auton arvo lienee jossain 20 tuhannen euron paikkeilla vaihdossa (riippuen varmasti maailmantilanteesta ja auton kilometreistä), eli sulle jää viimeisen maksuerän jälkeen viitisen tonnia seuraavan auton käsirahaksi.

Jos tämä ei haittaa niin siitä vaan.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sen verran kannattaa pohtia vielä, että tuolla lyhennyssummalla auton arvo putoaa nopeammin kuin mitä maksat sitä pois (jos ei huomioida käsirahaa). Kuuden vuoden jälkeen auton arvo lienee jossain 20 tuhannen euron paikkeilla vaihdossa (riippuen varmasti maailmantilanteesta ja auton kilometreistä), eli sulle jää viimeisen maksuerän jälkeen viitisen tonnia seuraavan auton käsirahaksi.

Jos tämä ei haittaa niin siitä vaan.
Onhan tuo 16500 käsiraha (34 %) kuitenkin riittävällä tasolla 48000 autoon mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Sen verran kannattaa pohtia vielä, että tuolla lyhennyssummalla auton arvo putoaa nopeammin kuin mitä maksat sitä pois (jos ei huomioida käsirahaa). Kuuden vuoden jälkeen auton arvo lienee jossain 20 tuhannen euron paikkeilla vaihdossa (riippuen varmasti maailmantilanteesta ja auton kilometreistä), eli sulle jää viimeisen maksuerän jälkeen viitisen tonnia seuraavan auton käsirahaksi.

Jos tämä ei haittaa niin siitä vaan.
Jos auton arvo on suurempi kuin viimeinen erä, niin eikö se ole silloin mennyt ihan ok. Jos haluaa samalla säästää, niin tunkee sitten jonkun kympin johon toiseen "sijoitus" kohteeseen, jos ihan varmanpäälle, niin sellaiseen jossa riskit käänteiset autoon verrattuna.

Jos tarjolla selalinen rahoitus missä maksetaan vain "käytöstä", niin se vielä parempi, mutta niissä nousee se jäännös arvo riski, jos ei ola teknisesti vuokra-auto.

Suomessa sähkäauton jäännösarvoriskiä vähän lievittää se että jos uusien sähkäautojen verottomat realihinnat laskettelee ja tekniikka harppoo, niin valtio kyllä tulee apuun ja lättäsee autoveroa.

Jos rahoituksen korko on kiinteä, niin mahdolinen kiihtyvä inflaatio vain hymyilyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Vanha auto vei nimimerkin mukaan 12 l/100 km.

Kilsat bensalla toukokuussa, jos 2,5 €/l:

197 € / 2,5 €/l / 12 l/100 km * 100 km = 657 km


Meidän kotisähköllä (ilmasto mix 24 kk 3.8.2023 asti + siirto Espoo + verot = 10,69 snt/kWh) sähköauton kulutus, kun kustannus 16,50 €:

16,50 € / (657 km / 100 * 0,1069 €/kWh) = 23,49 kWh/100 km

Täysin uskottava sähköauton kulutus. Pienellä autolla kulutus voisi olla pienempikin, jolloin vastaavasti sähkö saisi olla kalliimpaa kuin meillä.


Edit. Laitetaas esimerkki pienestä sähköauton kulutuksesta. Meidän Mii vei viime toukokuussa pahimmillaan 11 kWh/100 km (pihein reissu oli 7,2 kWh/100 km). Kuvassa mökkireissu 10,6 kWh/100 km. Jos laskee keskimäärin kympillä ja virhettä sekä lataushäviötä yht. 23 %, niin @B170 :n toukokuiset 657 km olisivat meidän sähköhinnalla maksaneet:

10 kWh/100 km * 1,23 * 657 km / 100 * 0,1069 €/kWh = 8,64 €

Melkoinen ero vs. B170:n edellisen auton 197 euroon. Miin mittariin onkin kertynyt viimeisen 40 päivän aikana yli 3000 km, kun pääsee kahdella kolikolla edestakaisen mökkireissun (~270 km). Vertailun vuoksi Auris hybrid ryystää mökkireissulla 10 ja 20 euron setelit. Ennemmin niillä
Toukokuun ajoihin sähköä omasta mittarista 16,50€: n edestä ja vanhalla autolla bensat olis tullu maksamaan 197€ niin erotuksella lyhentää kummasti kk-erää. Ja velka-auto oli se vanhakin.
Yllättävän tarkka bensan kustannusarvio särähti.
Ulkopuolisella vähän vaikeita lukuja, tulee mieleen että halpaa sähköä, tai kallista bensaa ja tai paljon bensaa kuluttavaa ajoa. No huhti-toukokuussa tuolla rahalla sai jossain 80-100 litraa, 1-2 tankillista, sillä ajaa 500-2000km.
Sähkönkin mittarikustannus vaihtelee, ja toki sen auton kulutus, mutta noin nopeasti saa olla kohtuuhintaista sähkö ja nuukailua että pääsee edes tuon poltis arvion reunaan.

Touko-kesäkuussa satalitraa bensaa voinut maksaa 250€, tänään jopa enemmän, jos ei ihan nuukaa polttis (8l) ja sillä ajelee sen 1250km, jos ynnää sähkiksellä , 250kwh, niin voi miettiä sitä montako "tankkaus" kertaa, 1-2 kertaa viikossa, (tämä siihen jos joutuu käymään asemalla), mutta jos kotosalla kotihinnoin, niin alle 50€ mittari sähkö mahdollista.

Mikä laskelman pointti, se että aiemmin juttua että sähkistä sai noilla kilometreilla "ihan sattummalta" 20 senttiä kilometri, alkaa energian hintaero kotilatauksella (ilman asennusta) kattaan tuosta jo kaksi kolmasosaa, tästä johdattelua niihin paljon vieviin vanhoihin farkkuihin, jos kuluts suhde 10l vs 20kwh per 100km ....
Huom! Omasta mittarista! Työpaikan mittarista muutama lataus 0€ ;-)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Ainakaan omalla mökillä ei uskalla suko/schuko pistorasiasta ladata. Sähköt tehty reilu 30v sitten ja pistorasioiden sekä johtojen kesto isolla virran syötöllä voi aiheuttaa ongelmia. Sähköhommia tekevä kaveri selitti, että se kontaktien huonous tällä liitintyypillä aiheuttaa vikaantumisen ajan kanssa. Itse kuvittelin, että rajujen virtojen tuottama lämpö voi aiheuttaa palovaaraa.
Samanlailla pesukoneen pistoke voi sulaa jos kontaktit huonot. Schuko-lataukseen saa ns teollisuuspistorasiaa, siitä olen ladannut 12A eikä lämpene pistotulppa, tosin siinä on lämpötilavalvonta. Tulppasulake on yön latauksen jäljiltä hieman lämmin. Aikoinaan kun yösähköllä lämmitettiin massavaraajaa niin tulppasulake oli aika kuuma.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Onhan toi surkuhupaisaa katsella autoliikkeiden sivuilta käytettyjen sähköautojen hintoja.
3v vanhasta melkein 100tkm ajetusta Leafista nyhdetään uuden hintaa.
Ei käy kateeksi autokuumeessa pyörivien lompakoita nyt.
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Siis sanotaan että noin vuoden vanhasta sopivan vähän ajetusta sähköautosta saa enemmän kuin ostaessa on maksanut. Kuka noita oikein ostaa ja maksaa enemmän kuin vastaava ja ehkä myös parempi uutena?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 011
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Siis sanotaan että noin vuoden vanhasta sopivan vähän ajetusta sähköautosta saa enemmän kuin ostaessa on maksanut. Kuka noita oikein ostaa ja maksaa enemmän kuin vastaava ja ehkä myös parempi uutena?
No, kuukauden käytetystä corollastakin autoliike sai 2k enemmän kuin uusi maksoi ja se on sentään hybridi, eikä edes mallia plugin. Kyllä halutut autot vain on haluttuja ja tuntuvat menevän kaupaksi, joten miksi kauppiaat myisi halvemmalla... Ikävä kehityssuunta kuitenkin yleisesti, siis käytettyjä autoja ostaville (joita valtaosa meistä tietysti on)
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 700
No tuo ei varmasti loputtomiin tule jatkumaan. Jossain vaiheessa kysyntä ja tarjonta tasoittuu ja hinnatkin normalisoituu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 010
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Siis sanotaan että noin vuoden vanhasta sopivan vähän ajetusta sähköautosta saa enemmän kuin ostaessa on maksanut. Kuka noita oikein ostaa ja maksaa enemmän kuin vastaava ja ehkä myös parempi uutena?
Uusien toimitusaika on pitkä? Jos tarvitsee auton nyt niin hankala kai se on odottaa vuosi tai pari? Ja kun kysyntä on kovaa käytetyissä niin hinnat nousee.

Toivottavasti tilanne normalisoituu, mutta huonolta näyttää. Komponentti ja materiaalipula on valtava ja kysyntä kovaa ja tuskin mitään helpotusta ihan heti tulossa. Vuosia menee ennenkuin autoja saisi taas "normaaleilla" toimitusajoilla.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Uusien toimitusaika on pitkä? Jos tarvitsee auton nyt niin hankala kai se on odottaa vuosi tai pari? Ja kun kysyntä on kovaa käytetyissä niin hinnat nousee.

Toivottavasti tilanne normalisoituu, mutta huonolta näyttää. Komponentti ja materiaalipula on valtava ja kysyntä kovaa ja tuskin mitään helpotusta ihan heti tulossa. Vuosia menee ennenkuin autoja saisi taas "normaaleilla" toimitusajoilla.
Hyvänä puolena arvonalenema on tällä hetkellä aika maltillinen sähköautoissa (mikäli omistaa sellaisen).
 
Viimeksi muokattu:

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Uusien toimitusaika on pitkä? Jos tarvitsee auton nyt niin hankala kai se on odottaa vuosi tai pari? Ja kun kysyntä on kovaa käytetyissä niin hinnat nousee.
No tuota, kuulostaa vähän hätähousujen touhulta. Ei minulle ole ongelmaa odottaa uutta autoa vaikka esimerkiksi vuosi. Ostan vaikka torista ensimmäisen tonnin pommin ja ajelen sillä kunnes uusi saapuu... Mieluummin niin, kuin että maksan jostain hikisestä käytetystä enemmän kuin uusi maksaisi. Mutta kukin tavallaan. Enkä valita, uusi sähkövempele tulossa alle pikapuoliin ja minua haittaa lainkaan jos siitä joku vielä 2-3 vuoden päästä hyvin maksaisikin. Epäilen kyllä vahvasti jotta meno jatkuisi samanlaisena useampia vuosia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 911
No tuota, kuulostaa vähän hätähousujen touhulta. Ei minulle ole ongelmaa odottaa uutta autoa vaikka esimerkiksi vuosi. Ostan vaikka torista ensimmäisen tonnin pommin ja ajelen sillä kunnes uusi saapuu... Mieluummin niin, kuin että maksan jostain hikisestä käytetystä enemmän kuin uusi maksaisi. Mutta kukin tavallaan. Enkä valita, uusi sähkövempele tulossa alle pikapuoliin ja minua haittaa lainkaan jos siitä joku vielä 2-3 vuoden päästä hyvin maksaisikin. Epäilen kyllä vahvasti jotta meno jatkuisi samanlaisena useampia vuosia.
Tällä hetkellä näyttää arvioiden mukaan, että tilanne pahenee lähivuosien aikana. Kysyntä kasvaa, mutta tuotanto sakkaa ja akkujen osalta näyttää ettei tuotantoa saada lisättyä tarpeeksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
No tuota, kuulostaa vähän hätähousujen touhulta. Ei minulle ole ongelmaa odottaa uutta autoa vaikka esimerkiksi vuosi. Ostan vaikka torista ensimmäisen tonnin pommin ja ajelen sillä kunnes uusi saapuu... Mieluummin niin, kuin että maksan jostain hikisestä käytetystä enemmän kuin uusi maksaisi. Mutta kukin tavallaan. Enkä valita, uusi sähkövempele tulossa alle pikapuoliin ja minua haittaa lainkaan jos siitä joku vielä 2-3 vuoden päästä hyvin maksaisikin. Epäilen kyllä vahvasti jotta meno jatkuisi samanlaisena useampia vuosia.
Meitä on moneen junaan. Itse tulisin hulluksi tonnin pommin kanssa ellei sattuisi joku todella symppis häröpallo johon vain kiintyy ja haluaa pitää loppuelämän. Kerran kun totut suorituskykyyn, varusteisiin ja muuhun niin on pirun vaikea palata takaisin "normi" kippoihin. Exä sai kortin ajettuaan suhailla aiemmalla Fiesta ST:lläni ja on kuulema ollut pirun vaikea suhailla millään hitaammalla tai "normaalilla" kipolla kun kortin saatua "ensimmäinen" auto on ollut helvetin hauska hot hatch (toki annettava pisteet kotiin exälle että oli todella hyvä kuski kortin saaneeksi ja auton hallinta mallia että huonona apparina pystyin jopa nukkumaan kyydissä ja ajotyyli oli jostain ihmeen syystä kovin samanlainen kuin oma eli mutka on enemmänkin paikka painaa kaasua kuin jarruttaa :D). Poikkeuksena sitten harrasteet kuten itsellä Datsun 100A joka vakio 1.0 koneella poislukien suora putkisto. Tuo on pirun hauska kippo mutta täysin eri syistä. Pari viikkoa miettinyt pitäisikö myydä nykyinen Model 3 Performance voitolla ja ostaa tilalle tieliikennemönkijä (2011 oli 250cc TL-mönkkäri ja oli pirun hauska laite vaikka olikin vain 25hp) ja suhailla Datsunilla jos paskempi keli (kun saan leiman haettua) mutta noiden tehokkaampien mönkijöiden hinnalla ostaa jo uuden hot hatchin ja kulutus olisi kovempi kuin autossa vaikka toki hauskuus olisikin eri luokkaa. Saisi olla aika spesiaali kippo että jaksaisi odottaa edes vuoden. Tuota Fiestaa odottelin tehtaalta vajaat puoli vuotta ja hulluksihan siinä meinasi tulla vaikka alla oli tehokkaampi Focus ST.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Jos auton arvo on suurempi kuin viimeinen erä, niin eikö se ole silloin mennyt ihan ok. Jos haluaa samalla säästää, niin tunkee sitten jonkun kympin johon toiseen "sijoitus" kohteeseen, jos ihan varmanpäälle, niin sellaiseen jossa riskit käänteiset autoon verrattuna.

Jos tarjolla selalinen rahoitus missä maksetaan vain "käytöstä", niin se vielä parempi, mutta niissä nousee se jäännös arvo riski, jos ei ola teknisesti vuokra-auto.

Suomessa sähkäauton jäännösarvoriskiä vähän lievittää se että jos uusien sähkäautojen verottomat realihinnat laskettelee ja tekniikka harppoo, niin valtio kyllä tulee apuun ja lättäsee autoveroa.

Jos rahoituksen korko on kiinteä, niin mahdolinen kiihtyvä inflaatio vain hymyilyttää.
Niin, lähinnä meinasin, että jos nyt maksoi 16500 euron käsirahan vaihtoautolla niin tuon kauden jälkeen seuraavaan autoon jotuuu laittamaan vaihtoauton päälle vielä toistakymmentä tonnia rahaa jos haluaa samanlaisen osarin samanlaiseen autoon.

Toki saatoin ymmärtää väärin ja hän laittaa 16500 euroa ihan käteistä käsirahana, mutta siinä ei tuollaisella korolla rahoitusta saadessa ole kyllä pienintäkään järkeä kun rahoituksen saisi todennäköisesti ilman käsirahaakin suuremmalla kuukausierällä ja voisi tuon 16500 euroa sijoittaa huomattavasti kovemmalla tuotolla.

Mutta menee offtopiciksi jo...
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
No tuo ei varmasti loputtomiin tule jatkumaan. Jossain vaiheessa kysyntä ja tarjonta tasoittuu ja hinnatkin normalisoituu.
Eikä tähän välttämättä kovin kauaa mene. Komponettipulan pahin vaihe taitaa olla jo ohitettu, mutta toki johtopäätökset voi vetää siitä, että Volkkari tarjoaa jo vuotta 24 osaan autoista. Oma veikkaus on tällä hetkellä, että 2024 tilatuissa toimitusajat alkavat olla jo hyvin lähellä normaalia ja tämä kesä on nyt pahin ylilyönti käytettyjen autojen hinnoissa, josta ne alkavat tasaisesti laskea kohti normaalia.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

Ainakaan jutussa mainittujen asioiden ja arvioiden valossa vallitseva tilanne sähköautojen saatavuuden suhteen ei olisi ihan lähiaikoina helpottamassa.

Jutussa mainitaan mm. seuraavaa "Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares arvioi sähköauton akkujen puutteen nousevan autoteollisuudessa todelliseksi ongelmaksi vuosina 2024–2025. Seuraava ylitettävä este seuraa Tavaresin arvion mukaan muutamaa vuotta myöhemmin, vuosina 2027–2028, jolloin akuissa käytettävien raaka-aineiden saatavuus näillä näkymin heikentyy."

Raaka-aineiden hintojen noususta jutussa kirjoitetaan "IEA kirjoittaa litiumin hinnan nousseen vuoden 2021 alusta alkaen seitsemänkertaiseksi toukokuuhun 2022 mennessä. Samalla koboltin ja nikkelin hinta on noussut. Raaka-aineiden hintojen nousu näkyy nykyisellään noin 15 prosenttia kalliimpina tuotantokustannuksina valmistajille. Samalla sähköautojen useita vuosia jatkunut myönteinen hintakehitys on pysähtynyt."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
29
Tein oman sähköautotilaukseni Polestar 2 huhtikuun lopussa, vaihtoehtona oli tuoda maahan käytetty BMW M2/M3 tai Mersun C-sarjan AMG. Pollekin liikkuu riittävän ripeästi ja on painoon nähden ihan ok ajaa Performance- paketilla. Ero käyttökuluissa aika huima, sen minkä äänimaailmassa häviää niin euroissa voittaa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
1 105
Ei kai siitä rasiasta tarvitse "täysiä" tehoja ottaa? Rajoita autosta/laturista virta 8A tasolle niin varmasti kestää 30 vuotta vanha rasia ja johdot aivan hyvin, toki silmämääräisesti kannattaa varmistaa liittimen ja rasian kunto...
Kyllä. Monesti samoissa ”mökkijohdoissa” on lämmityskautena kiinni sähköpattereita ja kuorma voi olla suurempaa kuin tuo sähköauton lataus 8A. Hieman tietysti termarit pätkii, mutta kylmään mökkiin tullessa ovat useamman tunnin päällä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 311
Viestejä
4 307 350
Jäsenet
71 812
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom