Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
i3 on täysverinen sähköauto ja sellaiseksi suunniteltu. 120Ah tai 94Ah+REX niin pääsee jo aika
Ah, amppeerituntia ? Jos akkuihin viittasi ? paljonkos se on energiaa, Kwh ? Jos tosiaan akkuihin viittaisi nuo tyypit, niin mikä idea käyttää tuollaista yksikköä
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
779
Tulipa käytyä koeajamassa Polestar 2 dual motor long range versio emännän kanssa. Kyllä oli vakuuttava peli. Yhden polkimen ajo oli erittäin hienosti toimiva, kun pysähdyksiin asti toimii tuossa. Olen siis nyt testannut kahta eri sähköautoa, toinen Porsche Taycan 4s ja toinen tämä Polestar 2. Verrattuna Porscheen, niin erona oli ajotuntumassa minun mielestä parempi ajettavuus, tosin possulla ajelin comfort-tilassa, niin ilma-alusta oli sellainen kelluva vene-tyyppinen. Muuten hyvin samantyyppinen ajokokemus. Porschella tunsi ehkä renkaiden ja tien välisen kontaktin tarkemmin. Porschessa oli ehkä myös laadukkaampi olemus ja sisusta, mutta ei tuossa Polestarissa mitenkään epälaadukas vaikutelma ollut varsinkin kun miettii, että se maksaa kaksi kertaa vähemmän. Ollaan tässä nyt mietiskelty asiaa niin varmaan tuon joutuu laittamaan tilaukseen vaikka joutuu varmaan vuoden alkuun odottelemaan. Vahva suositus käydä kokeilemassa! Suurena plussana tuohon saa myös vetokoukun, mikä on melkein ostokriteeri. Eikä se 400+ heppaa ja neliveto myöskään haitaksi ole. Vastaavan tehoisen polttomoottoriauton kun hommaisi uutena oltaisiin jo 80000+ euron summissa. Kyllä tuntuu 2021-vuosimallin golffi antiikkiselta näiden rinnalla :D
Polestar 2n tilattu myös. Ilman koeajoa.
Neliveto long range. Kiihtyvyys se 0-100 4,7sek, tilat, vetokoukku ja nelivete = ei paha hinta paketista.

mikset toukokuussa ostanut, olisit saanut 2300e renkaat vanteineen kaupantekijäisiksi?
 
Liittynyt
13.07.2021
Viestejä
137
Ah, amppeerituntia ? Jos akkuihin viittasi ? paljonkos se on energiaa, Kwh ? Jos tosiaan akkuihin viittaisi nuo tyypit, niin mikä idea käyttää tuollaista yksikköä
Syytä pitää kysyä BMW:ltä. Ei oikein hirveästi ideaa kyllä, koska jännite kuitenkin vaihtelee hieman. Joka tapauksessa ainakin EV-Databasen mielestä 120Ah i3:ssa on 42kWh akku, josta 38kWh on käyttökelpoista ja 94Ah mallissa vastaavasti 33/27kWh.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
REX versioon ei mahdu kun siellä on se polttomoottori. Molempia ei saa.
On siinä varmasti ilmastointi eli lämpöpumppu, jota ei voi käyttää lämmitykseen. Veikkaan kyllä että kabiinin saa viilennettyä etukäteen ja myös lämmitettyä sähkövastusten avulla eli mitään mukavuuseroa ei pitäisi olla BEV-versioon, jossa on myös lämmityksessä toimiva lämpöpumppu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
173
Polestar 2n tilattu myös. Ilman koeajoa.
Neliveto long range. Kiihtyvyys se 0-100 4,7sek, tilat, vetokoukku ja nelivete = ei paha hinta paketista.

mikset toukokuussa ostanut, olisit saanut 2300e renkaat vanteineen kaupantekijäisiksi?
Tuohan se harmittaa kun tarjous on jo päättynyt ja koeajoimme auton, jolloin siunaus hankinnalle syntyi vasta 4.6. Tilausta ei ole vielä laitettu tulille vaan odottelemme jotain täkyä mihin tarttua :) onnittelut hyvästä valinnasta!
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Polestar 2n tilattu myös. Ilman koeajoa.
Neliveto long range. Kiihtyvyys se 0-100 4,7sek, tilat, vetokoukku ja nelivete = ei paha hinta paketista.

mikset toukokuussa ostanut, olisit saanut 2300e renkaat vanteineen kaupantekijäisiksi?
Onnea! Itse tilasin 31.5. pikkuakkuisen PS2:n pilot lite paketilla ja talvirenkailla. Ei voinut mitään :) Arvioitu toimitusaika Marraskuu 2022. En tosin tiedä vielä perunko tilauksen, kun e-208 on tulossa minulle ensi kuussa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395

Pääväylille 60 km välein latureita 2025 mennessä.
Päätie voi olla pettymys, jos se linkkisi mukaan tarkoittaa Helsingistä Lahdenkautta Tornioon, ja toinen Turusta Vaalimaalle.
Edit: Vai oliko Helsinki Tampereen ja Jyväskylän kautta Tornioon.

Ja siis Tavoite. No en epäile etteikö kohtuu hyvin onnistu siihen mennessä ihan markkinaehtoisesti.

2030 sitten sitten paljon enemmän väyliä, kainuuta myöden, tosin harvaanasutuille alueille helpotuksia.

En epäile etteikö tällävuosikymmellä löydy julkista laturia joka puolelta maata, nopeudet oma lukunsa ja joillain alueilla 60km on matka missä ei valmista "liiketillaa" mutta jos jonkin sähköyhtiön naruja tien lähellä, niin kai sen jollain pakolla/tuella saa tienläheisyyteen. Isomilla teillä helpompaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 504
Itse tähän mennessä pidemmät reissut aina osunut "pääväylille", joten ihan fiksu rajata niihin.
Mielestäni tiheyttä tärkeämpi kyllä olisi latausasemien määrät. Ainakin itseä huolestuttaa tämä sähköautobuumi, autoja tilataan ovista ja ikkunoista mutta infra on aina ollut vajaata eikä varmasti nyt pysy mukana laajennuksessa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 588
Kappas, maaliskuussa -22 tilattu Enyaq olisi jo elokuun lopussa noudettavissa. Alunperin toimitusajankohdaksi oli arvioitu 12kk.
Komiaa! Otsikoiden mukaan autojen sirupula on hieman helpottanut jo. Suurin jarru taitaa olla Ukrainassa valmistetut komponentit, siellä tehdään johtosarjojen lisäksi myös monenlaista pikkunippeliä autoihin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Itse tähän mennessä pidemmät reissut aina osunut "pääväylille", joten ihan fiksu rajata niihin.
Turku, vaalimaa vai Helsinki Tornio ?

Jos siis tuosta aiemmasta viestistä pohdit. Uskon että tuo väli ihan markkinaehtoisesti täytyy "asemilla".

Jos patteriautot korvaa polttikset ja talouden ainoaksi autoksi yleistyy pikkuakkuiset autot, ja niillä lähdetään käymään siellä esi-isien synnynseuduilla, niin latuspisteita tarvitaan joka savuun vievillä väylillä.

Ja jos ladataan n 150km välein, niin toiveena on että vapaapaikka, takuulla, vaikka sitten varaamismahdollisuudella ja myös nopeaa latausta.

Tiepalvelu jengillä sitten generaattori, millä voi antaa virtaa tienvarteen hiipuneille, vaihtoehtoisesti veikkaan hinauspalvelua, auto kuljetetaan lähimmällä laturille.

Ne joilla bensa loppuu aina silloin tällöin oppivat kyllä ajoittaan, ja jos ei vanhempia autoa enään saakkaan lainaksi kun patterit tyhjiä, niin lainaajatkin oppivat tavoille.
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Itse tähän mennessä pidemmät reissut aina osunut "pääväylille", joten ihan fiksu rajata niihin.
Mielestäni tiheyttä tärkeämpi kyllä olisi latausasemien määrät. Ainakin itseä huolestuttaa tämä sähköautobuumi, autoja tilataan ovista ja ikkunoista mutta infra on aina ollut vajaata eikä varmasti nyt pysy mukana laajennuksessa.
Ainakin pikalatausverkosto on kyllä kasvanut hyvin ja rohkenisin väittää että nopeammin kuin sähköautokanta.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Ja jos ladataan n 150km välein, niin toiveena on että vapaapaikka, takuulla, vaikka sitten varaamismahdollisuudella ja myös nopeaa latausta.
Varattavaa pikalaturia on melko varmasti turha odottaa. Keskeisiin lokaatioihin tulee isot latauskentät, joissa homma ei kuse, vaikka joku ei tulisikaan siirtämään autoaan heti pois laturilta kun akussa on 80%.
Hotelleihin varattavia latauspisteitä varmaan tuleekin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Varattavaa pikalaturia on melko varmasti turha odottaa.
Naivisti ajattelin että tämä olisi helppo/halpa palvelu toteuttaa.

Maalikona pähkäilin että pikalatauksessa kustannut on se perustaminen, ja ei ole iso juttu onko yksi vai kaksi autopaikkaa (kuorman jaolla), jos sii nyt puhutaan näistä kainuun reittien kalustamisesta.

Vaikka siellä olisi joku jo lataamassa, niin pitkämatkalaisella olisi tieto ja varmuus että saapuessa on paikka ja että saa myös virtaa ripeästi.

Ajatus siis että paljon parempi palvelukokemus kun ennustettavuutta ja paljon halvempaa kuin se että rakennetaan korpeen kohtuuttomasti ylikapasiteettia.

Edit:
Etelässäkin on alueita joissa tarvetta latausmahdollisuudelle, mutta ei suurta kysyntään ->ei suuria palveluasemia.
Jos raskaampi liikenne siirtyy patteriaikaan, niin taukopaikat, mutta luulis erityisesti haluttavan ennustettavuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 504
Onhan niitä jo olemassa. En nyt muista kuka tarjosi. Varaus maksaa lähes saman minuutilta kuin lataaminen, joten laturin omistajalle ihan sama onko laturi käytössä vai varattuna. Varauksesta varmaan saa jopa paremman katteen kun ei sähköä tai vehkeitä kulu.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Naivisti ajattelin että tämä olisi helppo/halpa palvelu toteuttaa.
Eihän siinä toki teknistä vaikeutta ole, mutta aiheuttaisi tehottomuutta jo hidastaisi keskimääräisiä matka-aikoja.
Edit: Korjaan näkemystäni sen verran että teknistä vaikuttakin toki tulee heti siinä vaiheessa kun joku ei siirrä autoaan pois laturilta oikealla hetkellä.

Onhan niitä jo olemassa. En nyt muista kuka tarjosi. Varaus maksaa lähes saman minuutilta kuin lataaminen, joten laturin omistajalle ihan sama onko laturi käytössä vai varattuna. Varauksesta varmaan saa jopa paremman katteen kun ei sähköä tai vehkeitä kulu.
Tarkoitatko pikalatureita? Type2-pisteitä kyllä on saanut varattua muistaakseni esim. Virran sovelluksella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Edit: Korjaan näkemystäni sen verran että teknistä vaikuttakin toki tulee heti siinä vaiheessa kun joku ei siirrä autoaan pois laturilta oikealla hetkellä.
Se että on pöytävarattua ja silti joku sössii on pienempi paha kuin se että paikat on täysi eikä paikkaa ole odotettavissa. Varmaan muissa palveluissa paikanvaranneet on törmänneet tilanteeseen missä paikka ei olekkaan ajallaan vapaa. Silloinkin se varauskortti on ihan hyvä, vs ei mitään.


Tosin paikka yleensä on toki tärkeä, mutta pikalatausta tuossa mietin ja mainitsin että yhden sijaan kaksi latauspaikkaa ei ole iso juttu, eli jos siellä joku pikalatailee ja saavut siihen varattuun resurssiin, niin se toinen ei varannut sitten tippuu pienemmälle teholle.

Eihän siinä toki teknistä vaikeutta ole, mutta aiheuttaisi tehottomuutta jo hidastaisi keskimääräisiä matka-aikoja.
Okei, nyt en tajua. Jos tosiaan noin, niin tuota ajattelin juuri toisin päin. Nopeuttaa matkantekoa, tai siis lyhentää taukoja, kun pikalataus on tarjolla, parantaa tehokkuutta kun latauspaikat osuu kohdille, ei huteja ja voi mitoittaa tarkemmin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Tosin paikka yleensä on toki tärkeä, mutta pikalatausta tuossa mietin ja mainitsin että yhden sijaan kaksi latauspaikkaa ei ole iso juttu, eli jos siellä joku pikalatailee ja saavut siihen varattuun resurssiin, niin se toinen ei varannut sitten tippuu pienemmälle teholle.
Jos puhutaan jostain kahden paikan laturista niin kieltämättä varaaminen voisi houkuttaa, mutta lähtökohtaisesti tuollainen on aivan kelvoton päätien varteen eli lähtisin siitä että järkevissä latauspaikoissa töpseleitä on jo nyt vähintään 4kpl ja parin vuoden päästä 10. Noissa on jo kiertoa sen verran että jono etenee, jos sellainen pääsee muodostumaan. Tästä on jo Suomessakin kokemusta teslan supereilla. En myöskään muista kenenkään sähköautoilijan toivoneen varausmahdollisuutta pikalaturille, vaan lisää niitä latureita. Toistaiseksihan ruuhkahuipuista on selvitty hyvin ja latausverkosto kasvaa autokantaa nopeammin eli en olisi kovin huolissani.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
964
Komiaa! Otsikoiden mukaan autojen sirupula on hieman helpottanut jo. Suurin jarru taitaa olla Ukrainassa valmistetut komponentit, siellä tehdään johtosarjojen lisäksi myös monenlaista pikkunippeliä autoihin.
Vanteet on kuulemma ainakin yksi. Itsellä tilaus 20", vakio 19" on ainakin kaikki toimitukset siirtyneet.

Eli jos jollain on tilaus sisässä vakiovanteilla, kannattaa kysyä jos vaihtaisi sen 19" -> 20" :tup:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Jos puhutaan jostain kahden paikan laturista niin kieltämättä varaaminen voisi houkuttaa, mutta lähtökohtaisesti tuollainen on aivan kelvoton päätien varteen eli lähtisin siitä että järkevissä latauspaikoissa töpseleitä on jo nyt vähintään 4kpl ja parin vuoden päästä 10. Noissa on jo kiertoa sen verran että jono etenee, jos sellainen pääsee muodostumaan. Tästä on jo Suomessakin kokemusta teslan supereilla. En myöskään muista kenenkään sähköautoilijan toivoneen varausmahdollisuutta pikalaturille, vaan lisää niitä latureita. Toistaiseksihan ruuhkahuipuista on selvitty hyvin ja latausverkosto kasvaa autokantaa nopeammin eli en olisi kovin huolissani.
Juttu vähän lähti eri haaroihin, vilkkailla paikoilla on paukkuja sijoittaa enemmän kysyntä tasaisempaa, ympärivuoden. Mutta jos ei riitä ruuhkiin, niin jotain sekin tarvii.

En tuonut tarpeaksi selkeästi esille missä ajatukseni pyöri, eli niillä "esi isien synnyin seuduilla", siis alueilla joissa ei ole tiheää peruskysyntää, paikalliset lataa yksityisillä ja sille julkiselle kysyntä ei sijoitu kantateiden tai muille alueen teiden varsilla markkinaehtoitsesti tiheään, jolloin infran rakentaminen kahdelle pikalatukselle on vähän rahan hukkaanheittoa, jos saman palvelukokemuksen voi taata edullisemmin.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
En tuonut tarpeaksi selkeästi esille missä ajatukseni pyöri, eli niillä "esi isien synnyin seuduilla", siis alueilla joissa ei ole tiheää peruskysyntää, paikalliset lataa yksityisillä ja sille julkiselle kysyntä ei sijoitu kantateiden tai muille alueen teiden varsilla markkinaehtoitsesti tiheään, jolloin infran rakentaminen kahdelle pikalatukselle on vähän rahan hukkaanheittoa, jos saman palvelukokemuksen voi taata edullisemmin.
Luulen kyllä että aika "huonoissakin" lokaatioissa tullaan näkemään esim. S-ryhmän 3xCCS+1xChademo -komboja. Esim. Kainuussa noita on jo kohtalaisesti, mutta toki pääteiden varsilla. En pidä tuota kuitenkaan ongelmana, kun käytännössä pidemmät siirtymät menevät ihan luontevasti useimmiten osittain pääteiden kautta ja syrjemmässä on usein kuitenkin mahdollista ladata AC:lla.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Tänään menossa koeajamaan e-Golffia. Tiedossa on jo auton vaatimaton range ja tietyt kompromissit mm. sisätilojen suhteen, kun kyseessä ei ole täysiverinen sähköauto.

Mitä varusteita mielestänne e-golffissa kannattaisi ehdottomasti olla? Suurin osa näyttää olevan erittäin vaatimattomasti varusteltuja, mutta muutamia enemmänkin varusteltuja onneksi löytyy.
Onko autossa jotain kalliita huoltoja, joita pitäisi tietyllä kilometrimäärällä olla tehtynä? Mitä tyyppivikoja tai tarkistettavia paikkoja autossa on, joita voisi koeajolla tsekata?

Samalla reissulla käyn aikataulusta riippuen koeajamassa myös i3:sen Bemarin. Tällä hetkellä e-golf on ihan ulkonäkösyistä ykkösvalintana, mutta eipä sitä koskaan tiedä, vaikka i3 käytännöllisyydellään kiilaisi kompromissisähkiksen edelle.
E-Golffi lähti "tilaukseen", eli ulkopaikkakunnalta löytyi sopiva yksilö jossa tietyt itselle tärkeät varusteet (paremmat penkit, adaptiivinen vakkari ja kessy). Vielä pitäisi odotella, että auto käy akkutestissä ja se rahdataan lähemmäs minua.

Seuraavaksi olisi pari asiaa selvityslistalla:
Auto on tuontivehje, eli luonnollisesti vain yksillä vanteilla. Tinkasin myyjäliikkeen piikkiin uuden satsin vanteita+renkaita. Mielessä kävi että pyöräyttäisi nykyisille 17" vanteille kitkarenkaat ja ostaisi liikkeen piikkiin isommat kesävanteet. Millainen vanne ja rengassetti olisi vielä kohtuullinen, jotta se ei liiaksi syö rangea?
Toinen asia olisi latausaseman hankinta. Taloudessa on jo valmiikis yksi hybridiauto, jota on nyt ladattu ihan perus schuko-rasiasta. Onko markkinoilla jotain selkeästi muista erottuvaa latausasemaa tai onko asemissa jotain specsejä, joihin kannattaisi hankinnassa kiinnittää huomiota?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 687
Riippuu lähinnä tarvitsetko kuormanhallintaa vai nou ja johdon pituus.

Jos sulla on voimavirtapistoke hyvällä kohtaa, siihen on se täällä mainostamani latausjohto suoraan, Teslan ja BMW:n asemat on edulliset.

e: METRON Matkalatauskaapeli 11kW - evasema.fi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
613
Riippuu lähinnä tarvitsetko kuormanhallintaa vai nou ja johdon pituus.

Jos sulla on voimavirtapistoke hyvällä kohtaa, siihen on se täällä mainostamani latausjohto suoraan, Teslan ja BMW:n asemat on edulliset.
Voimavirtaa olisi välittömästi seinän toisella puolen. Pitääkin tutustua tuohon latausjohtoon.

E: aika näppärän oloinen tuo latausjohto. Pystyisi latailemaan myös esim. vanhempien luona kylässä käydessä autoa vähän rivakammin kuin perus 230v rasiasta. Uskaltaako tuota jättää pidemmäksi aikaa kytketyksi, vai pitääkö aina napata irti kun auto ei ole laturissa. Mielellään haluaisin sellaisen systeemin kotiin, että saisi vain lyödä johdon kiinni autoon, eikä tarvitsisi ylimääräisiä kikkailla.
 
Viimeksi muokattu:

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 302
Muutama itselleni merkityksellinen huomio jos olisin tätä autoa hankkimassa:
- 19'' kevytmetallivanne, talvivannemalli KB4095M400 Kysy pakettihinta jälleenmyyjältäsi <-- Paljonko muissa vastaavissa autoissa nämä alkuperäisvanne- ja rengaspaketit ovat maksaneet?
- Irrotettava vetokoukkupaketti (Sisältää sovittimen 13-napaisesta 7-napaiseen) 1 307 eur <-- Maksimi vetopaino 750 kg = huono
- Lämpöpumppu on
- Onko akun lämmitystä jota kuljettaja voi hallita?
- 22 kW laturi vain 87 kWh versiossa.
- Akkutakuu 8 vuotta / 160 000 km <-- Takuu on voimassa, jos akunkapasiteetti laskee tänä aikana kojelaudalla näkyvistä 12 palkista alle 9 palkkiin
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Muutama itselleni merkityksellinen huomio jos olisin tätä autoa hankkimassa:
- Irrotettava vetokoukkupaketti (Sisältää sovittimen 13-napaisesta 7-napaiseen) 1 307 eur <-- Maksimi vetopaino 750 kg = huono
- Onko akun lämmitystä jota kuljettaja voi hallita?
- 22 kW laturi vain 87 kWh versiossa.
- Isommilla kärryillä range jää aika huonoksi eli en tiedä onko tuo 750kg niin iso miinus. Voi kuitenkin vetää kuomukärryä tai Poksia.
- Akun lämmitys pitäisi olla ja käytetään manuaalisesti.
- 22kW:n laturin saa tonnilla halvempaankin malliin...en pidä mahdottoman kalliina.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
939
Odottelen edelleen Dacia Springin ja MG5 EV:n saapumista Suomeen myyntiin.
Pitkään on näiden tulosta puhuneet mutta vielä eivät ole saaneet aikaiseksi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Odottelen edelleen Dacia Springin ja MG5 EV:n saapumista Suomeen myyntiin.
Pitkään on näiden tulosta puhuneet mutta vielä eivät ole saaneet aikaiseksi.
Minä odottelin myös Dacia Springiä, mutta kun ei tapahtunut mitään Suomen osalta, niin tilasin toisen sähköauton. Spring tuontiautona lähellä 25 tonnia. Mielestäni aika vaatimaton auto siihen hintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 504
Näköjään Maxus vai mikä se kiinalainen tila-auto onkaan saa jo liikenteeseen. En ole ennen nähnyt, mutta eilen sellainen kärkkyi lidlin pihalla. Aika ruma auto kyllä oli ja vähän nauratti kun omistaja(?) kärkkyi sähköpaikkaa, kun sen sai niin jäi istumaan autoon. Eli liikenteessä taidettiin olla vain ilmaisen sähkön perässä. Mietin siinä että jos ei ole kotona auton latausmahdollisuutta niin kyllä aika raskasta olisi sähköautolla ajella. Tiedä kauanko oli odottanut latausta, itse noin 10min seurasin kun söin jäätelöä. Laturikin on vain 50kw niin siinä saa hetken norkoilla että akku täynnä.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 912
sitähän nuo tesla kuskitkin tekee, ostaa helvetin kalliin auton ja sitten istuu lukemassa kirjaa lidlin parkkipaikalla. Todistin em. näytelmää kun kaveri vielä vaihteli ruutua välillä kerran kun olin työn vuoksi kuskaamassa tavaraa sulkemisajan jälkeen erään lidlin parkkiksella. Jotenkin aika lyhytnäköistä käyttää väärin näitä koska väärinkäyttö vie lopulta kaiken hyvän pois. Sitä en ymmärrä jos ei lidl sulje noista virtaa kun kauppa menee kiinni.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
386
sitähän nuo tesla kuskitkin tekee, ostaa helvetin kalliin auton ja sitten istuu lukemassa kirjaa lidlin parkkipaikalla. Todistin em. näytelmää kun kaveri vielä vaihteli ruutua välillä kerran kun olin työn vuoksi kuskaamassa tavaraa sulkemisajan jälkeen erään lidlin parkkiksella. Jotenkin aika lyhytnäköistä käyttää väärin näitä koska väärinkäyttö vie lopulta kaiken hyvän pois. Sitä en ymmärrä jos ei lidl sulje noista virtaa kun kauppa menee kiinni.
Tää on kyllä niin älytöntä. Itse lataan lataushybridiäni Lidlissä asioidessani, ja todellakin vain sen asioinnin ajan (10-20min). 80% kerroista siellä kököttää joku autossa istumassa. Jos satun pääsemään lataamaan, todella usein siihen kurvaa joku auto viereen, laittaa lataukseen, ja jää tuijottamaan tyhjyyteen. Kun tulen kaupasta, siinä se kököttää, eikä todellakaan käynyt Lidlissä sisällä. Täysin samaa mieltä siitä että kohta se etu viedään pois, mutta eihän niitä vatipäitä se kiinnosta, kun lypsävät sähköt mistä saavat, ja siirtyvät seuraavaan paikkaan lokkeilemaan. Tiedä vaikka jonkun latauksen päätyttyä kävisivät vähän ravistelemassa josko johtoon olisi jäänyt vähän sähköä mitä voisi ottaa kuten bensapumpulla konsanaan. En olisi yhtään sitä vastaan, että lataus aloitettaisiin vaikka luottokortilla, ja kun olet tehnyt tietynsuuruisen ostoksen (esim. 10-20 euroa, ettei vain tikkarin hinnalla latailla), kuitissa on koodi jolla veloituksen saa nollattua. Toki sitten oltaisiin roskiksia kaivelemassa koodien perässä, mutta senkin voisi kiertää sillä, että koodin saa kuittiin vain pyydettäessä, ja koodi olisi voimassa vain kymmenen minuuttia. Toki tästä syntyisi kustannuksia, joten kaipa se kohta menee Lidlin appikseen tai vastaavaan.

Lidlin latauspisteet on suljettuna kun kauppakin on kiinni, joten siitä ei onneksi huolta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 395
Jotenkin aika lyhytnäköistä käyttää väärin näitä koska väärinkäyttö vie lopulta kaiken hyvän pois. Sitä en ymmärrä jos ei lidl sulje noista virtaa kun kauppa menee kiinni.
Varasta ei jätä varastamatta sen takia, vaan varastaa niin pitkään kun se tehdään riittävän vaikeaksi.

Jos varas ajattelisi uhria, ja alkaisi sitä oikeasti sääliin, niin tuskin varastaisi, varas jos alkaa tunteileen, niin keksii itsestään jokin Robon Hood vertauksen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Joo sehän on vaan ajan kysymys, koska Lidlin lataukset muuttuu maksullisiksi. Model 3 seisoo Lidlin latauspaikoilla noin 90% varmuudella kun sinne menet käymään. Näähän on varmaan niitä, joiden oli pakko saada Tesla vaikka ei kotona minkäänlaista mahdollisuutta ladata (tai edes parkkipaikkaa autolle).
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
870
Mietin siinä että jos ei ole kotona auton latausmahdollisuutta niin kyllä aika raskasta olisi sähköautolla ajella.
Itse taas mietin, että kotipihan latausmahdollisuuden puuttuminen ei ole läheskään niin iso ongelma, kuin yleisesti puhutaan. Pari kertaa viikossa ainakin tulee käytyä isommassa marketissa mistä löytyy laturit, joten lataukset hoituisi helposti ostosten yhteydessä. Toki pidemmälle matkalle lähtiessä pitää vähän suunnitella, että akku on sitten täynnä reissuun lähtiessä, mutta jokapäiväisessä ajossa laturittomuus ei juuri haittaisi.

Nykyisen lataushybridin kanssa sähkön hyödyntäminen ajossa olisi kyllä aika minimaalista ilman omaa laturia, kun 2h latauksella saa sen 40km rangea kesäisin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Joo sehän on vaan ajan kysymys, koska Lidlin lataukset muuttuu maksullisiksi. Model 3 seisoo Lidlin latauspaikoilla noin 90% varmuudella kun sinne menet käymään. Näähän on varmaan niitä, joiden oli pakko saada Tesla vaikka ei kotona minkäänlaista mahdollisuutta ladata (tai edes parkkipaikkaa autolle).
Tää on vissiin sitten vähän paikasta ja ehkä myös siitä mihin kiinnittää huomiota. Itse olen nähnyt Teslan Lidlin laturilla kerran. Yleensä koko Mersu ja tai Kia/Hyundai malleja latauksessa. Jonkin verran takseja.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tää on vissiin sitten vähän paikasta ja ehkä myös siitä mihin kiinnittää huomiota. Itse olen nähnyt Teslan Lidlin laturilla kerran. Yleensä koko Mersu ja tai Kia/Hyundai malleja latauksessa. Jonkin verran takseja.
Nojuu todennäköisestihän ne on ne muutamat samat hessut aina siellä samoilla latureilla, eli riippuu siitä minkä auton se paikallinen nihilistiapina on valinnut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Nojuu todennäköisestihän ne on ne muutamat samat hessut aina siellä samoilla latureilla, eli riippuu siitä minkä auton se paikallinen nihilistiapina on valinnut.
Joo ja en tiedä omalta osaltasi mutta Tesla nyt kerää huomiota koska on monen ihmisen silmissä niin kallis ja elitistinen verrattuna muihin merkkeihin. Olen kuulema muksun luokan coolein isi koska ajan Teslalla ja heitin yhden muksun kaverin himaan niin luuri käteen ja heti kuvaamaan Teslan rattia ja pistämään viestiä kavereille että kattokaa missä mä oon. En usko että samaa olisi tapahtunut edes tuplasti kalliimmassa Mersussa, bemarissa tms.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
423
Joo sehän on vaan ajan kysymys, koska Lidlin lataukset muuttuu maksullisiksi. Model 3 seisoo Lidlin latauspaikoilla noin 90% varmuudella kun sinne menet käymään. Näähän on varmaan niitä, joiden oli pakko saada Tesla vaikka ei kotona minkäänlaista mahdollisuutta ladata (tai edes parkkipaikkaa autolle).
Tää on kyllä jännä. Omalla kylällä ku ajelee Lidlin pihaan niin neljästä latauspaikasta käytännössä max. yksi on käytössä. Useimmiten täysin tyhjä vaikka menisi viiden tienoilla kun valtaväki on päässyt töistä pois.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Joo ja en tiedä omalta osaltasi mutta Tesla nyt kerää huomiota koska on monen ihmisen silmissä niin kallis ja elitistinen verrattuna muihin merkkeihin. Olen kuulema muksun luokan coolein isi koska ajan Teslalla ja heitin yhden muksun kaverin himaan niin luuri käteen ja heti kuvaamaan Teslan rattia ja pistämään viestiä kavereille että kattokaa missä mä oon. En usko että samaa olisi tapahtunut edes tuplasti kalliimmassa Mersussa, bemarissa tms.
Ei tää mitään lumetta ole kyllä mä pistän merkille ihan jokaisen automallin mitä siellä laturilla istuu ja Model 3 on kyllä ihan huimasti yliedustettuna siellä. Toki se nyt on vissiin ollut launchista lähtien Suomen myydyin yksittäinen täyssäähkäri, mikä osaltaan selittää tilannetta.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 667
Ei tää mitään lumetta ole kyllä mä pistän merkille ihan jokaisen automallin mitä siellä laturilla istuu ja Model 3 on kyllä ihan huimasti yliedustettuna siellä. Toki se nyt on vissiin ollut launchista lähtien Suomen myydyin yksittäinen täyssäähkäri, mikä osaltaan selittää tilannetta.
Juu yleisesti siis meinasin. Meillä keskimääräisesti autoista enemmän kiinnostuneilla on hiukan enemmän silmää moiselle.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 205
Ok, minulla oli uskomus että ABC-Latauksen perussettiin ei enään kuuluisi Chademo vaan puhtaasti Type2:sta ja CCS:ää tästä eteenpäin. Mutta tuhat? Ei varmasti.
Palataan tähän sen verran että juuri auenneet Mikkelin ja Juvan ABC-Lataukset ovat ilman Chademoa. Molemmissa ihan mukavat systeemit eli kentän kokonaisteho 300kW ja töpselikohtainen maksimi 150kW. Mikkelissä 4xCCS ja Juvalla 6xCCS.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 350
Palataan tähän sen verran että juuri auenneet Mikkelin ja Juvan ABC-Lataukset ovat ilman Chademoa. Molemmissa ihan mukavat systeemit eli kentän kokonaisteho 300kW ja töpselikohtainen maksimi 150kW. Mikkelissä 4xCCS ja Juvalla 6xCCS.
Noniin, vähän jo aloin miettimään että olenko muistellut ihan höpöjä mutta onhan se Chademon lisääminen settiin nykypäivänä aika lyhytnäköistä koska uusista BEVeistä muutama prosentti käyttää tuota töpseliä.

Hyvä näin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 313
Viestejä
4 307 454
Jäsenet
71 812
Uusin jäsen
GarthKicle

Hinta.fi

Ylös Bottom