Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
810
Kyllä minäkin niin mieleni pahoitin, kun aina kotoa polttiksella liikkelle lähtiessä oli renkaat kylmänä, moottori kylmänä ja melkein aina asfaltti likainen/märkä/väärän lämpöinen, enkä siten saanut 100% ajasta autosta 100% irti. Ennen kaikkea kun normaalisti ajan niin suuren osan ajasta kaasu pohjassa heti parkkiruudusta.

Ehkäpä se Skoda ei vaan sovi RS:n jälkeen. Paremmin imagoon istunee konserniautoista Taycan tai e-Tron GT.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 130
Eli senkun vaan lisää kierroksia turboon, pyörivät huvikseen matalammilla kierroksilla lähempänä meren pintaa. Eivät vaan halua myydä ilmaista tehoa matalammalla?
Siis noinhan nykyään valmistajat tekevät eri tehoiset moottorit. Ihan sama pata muuten, mutta tehokkaammassa enemmän ahtoja.

Ja kun kyseessä on turbo moottori, sitä ei voi myydä maksimitehoilla, tai jos myydään, niin moottorin käyttöikä lyhenee aika radikaalisti, kääntöpuolena sitten ohuemmassa ilmassa voidaan ahtaa enemmän ja saada merenpinnan tehot ilman että moottori juurikaan rasittuu enempää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Siis noinhan nykyään valmistajat tekevät eri tehoiset moottorit. Ihan sama pata muuten, mutta tehokkaammassa enemmän ahtoja.

Ja kun kyseessä on turbo moottori, sitä ei voi myydä maksimitehoilla, tai jos myydään, niin moottorin käyttöikä lyhenee aika radikaalisti, kääntöpuolena sitten ohuemmassa ilmassa voidaan ahtaa enemmän ja saada merenpinnan tehot ilman että moottori juurikaan rasittuu enempää.
Niin olikos tätä myös jo sähköautoissa? Sama moottori, eri akut, eri säädöt tai pari muuta komponenttia. Aka virittelijä saisi softaa muuttelemalla näistäkin enemmän irti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 130
Niin olikos tätä myös jo sähköautoissa? Sama moottori, eri akut, eri säädöt tai pari muuta komponenttia. Aka virittelijä saisi softaa muuttelemalla näistäkin enemmän irti.
Ainakin tesla on tehnyt tuota, mutta varmasti tuota tapahtuu jollain tasolla muillakin.

Tosinsähkärissä on vielä mahdollisuus että moottori on sama kuin tehokkaammassa mutta siinä driverissä ei vaan riitä potku ottaa kaikkea irti.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 529
Ainakin tesla on tehnyt tuota, mutta varmasti tuota tapahtuu jollain tasolla muillakin.

Tosinsähkärissä on vielä mahdollisuus että moottori on sama kuin tehokkaammassa mutta siinä driverissä ei vaan riitä potku ottaa kaikkea irti.
Eli virittely tulee jatkumaan ihan normi henkilöautoissakin eikä jää vain erikoisempien rakenneltujen kulkineiden huviksi. Jos parilla komponenttimuutoksella saadaan vaikka se 100-200hp lisää niin ollaan jo tilanteessa missä moni autoja virittelevä maksaa ilomielin tuosta monta tonnia. Joillakin virimerkeillä +40hp softa ja pari osaa polttikseen voi maksaa sen 1500e+
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
EV 6:lle antoi myyjä deltasta arvion 14kk ja pia nousemassa kuulemma n. 18 kuukauteen. On kyllä absurdia maailman meno kaikin puolin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
24
Haluaisin nähdä tilanteen missä autolla käytetään 30sec ajan maksimitehoa.

Jos kiihtyvyys 0-100 on luokkaa 6sec ja 0-180 vai paljonko tuon GTX:n huiput ovatkaan on ehkä 18sec, niin mikä on se kuviteltava skenaario jossa maksimiteho voi käyttää 30sec putkeen edes teoriassa? Asuntovaunu perässä rajoittamattoman nopeuden autobaanalle ylämäkeen rampista kiihdyttäen voisi ehkä juuri ja juuri saada kiihdytyksen kestämään 30sec? Aika cornercasea haetaan.
30s täyttä kaasua/sähköä on kieltämättä autobahn-tyyppinen skenaario :D

Omalla kohdalla se "ongelma" oli vaan simppeli siltäosin, että on ilmoitettu tehot ja perään sitten pitkä litania ehtoja. Missään muissa (VAG-konsernin) sähkiksissä, saati polttiksilla ylipäätään ei moisia selityksiä ole hinnastoissa näkynyt, niin hätiköityjä johtopäätöksiä on helppo vetää, että mitäs vilunkia tässä nyt on meneillään. Sitten kun asiaa miettii toisenkin sekunnin, niin ymmärtää maksimitehot on ilmoitettu ja ne on myös ulosmitattavissa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
EV 6:lle antoi myyjä deltasta arvion 14kk ja pia nousemassa kuulemma n. 18 kuukauteen. On kyllä absurdia maailman meno kaikin puolin.
Itse olen odotellut pian vuoden ja 14 kk ylittyy lähes 100 %:n varmuudella. Jos varustelu on kattavampi, niin 1,5 vuotta alkaa olla realismia.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
134
Tässä on PS2:n jossakin mitatut käyrät. Sininen on vakio ja punainen valmistajan "Performance upgrade". Alussa nopeasti nouseva käyräpari on vääntö ja loivemmin nouseva teho.


Lähde:
Tän käyrän voi vahvistaa ihan koeajon perstuntumalla, alkuun tuntuu ettei mitään tapahdu mutta kiihtyvyys nousee rajusti vauhdin kasvaessa,
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 639
Miten näette sähköautojen hinnankehityksen parin vuoden sisällä? Tällä hetkellä ei nyt ihan tonnin pommi mutta 2-3k arvoinen perus käyttöauto, joka kuluttaa sen 7l/100km maantiellä. Ihan kauheasti ei tule ajeltua mutta näillä bensan hinnoilla on tullut ajateltua uuteen sähköautoon kuten Peugeotin e-208:iin vaihtaminen.

tuleeko hinnat laskemaan hieman esim. vuoden sisällä jotta kannattaisi jo nyt vaihtaa vai ajella tuolla maltillisesti vuosi kaksi ja katsella sitten kun saatavuus on parempi?
Paljonko ajat viikossa ja paljonko sinulla menee polttoaineisiin rahaa normikuukautena?

Sähköauto kannattaa mitä enemmän ajat. Minulla jo päivittäiset työmatkat ovat 2x60= 120km ja sen päälle vaihtelevasti muita ajoja ja välillä käydään viikonloppuisin Vantaalta Lohjalle ja takaisin yms., joten nopeasti päädyin viime syksynä siihen että kyllä minun kannattaa vaihtaa 13 v vanha bensa-autoni huokeahkoon sähköautoon jolle nuo ajamani matkat eivät ole ongelma. En ole katunut päätöstäni.

Jos taas ajeluni olisivat kovin vähäisiä, esim. ei yleensä arkisin ajoja ja joskus harvoin viikonloppuna ehkä mökille tai vieraisiin, luultavasti olisin katsonut paremmaksi pitää jotain vanhaa toimivaa polttomoottoriautoa, jos kerran auto on kuitenkin "pakko" olla.

Aika hyvä lähtökohta sähköauton oston järkevyyden arviointiin on paljonko sitä rahaa menee nyt polttoaineisiin, ja verrata sitä lainanlyhennyksiin ja lainanhoitomenoihin mitä sähköauton ostaessa menisi esim. seuraavan 5-6 vuoden aikana.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 500
Tän käyrän voi vahvistaa ihan koeajon perstuntumalla, alkuun tuntuu ettei mitään tapahdu mutta kiihtyvyys nousee rajusti vauhdin kasvaessa,
Olin käsityksessä että yhdellä vaihteella kiihdyttäessä paras kiihtyvyys on suurimman vääntömomentin kohdalla eli kiihtyvyyden pitäisi olla alussa maksimissa ja hidastua 60km/h jälkeen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Olin käsityksessä että yhdellä vaihteella kiihdyttäessä paras kiihtyvyys on suurimman vääntömomentin kohdalla eli kiihtyvyyden pitäisi olla alussa maksimissa ja hidastua 60km/h jälkeen?
Niin sen pitäisi mennä. Vaikka teho onkin alhaisilla kierroksilla matala, niin sitä kompensoi se, että alhaisilla nopeuksilla liike-energiakin on matala. Teho on se tahti jolla autoon lisätään liike-energiaa ja alhaisilla nopeuksilla nopeus kasvaa paljon pienelläkin liike-energian muutoksella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Suomalaiset ovat "volvo"-kansaa...

1654248515993.png

Tesla 3 rapeat -50% viime vuoteen. Tilastoharha vai vetääko muut oikeasti vasemmalta ja oikealta ohi?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 470
Teslallahan ne rekisteröinnit tulee purskeina kuten autotkin, neljä kertaa vuodessa.

Sillä voidaan sitten kikkailla suuntaan tai toiseen tilastoinnissa, per vuosi olis se parhain muoto kaiketi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 548
Tesla 3 rapeat -50% viime vuoteen. Tilastoharha vai vetääko muut oikeasti vasemmalta ja oikealta ohi?
Teslalta ei ole vielä toisen kvartaalin toimituksia tullut ollenkaan. Ja tulee pieni erä, koska tehtaat olleet kiinni.

Muutenkin näitä tilastoja on täysin turha lukea sillä silmällä, että mikä käy kaupaksi. Tilasto kertoo vain siitä, että mitä autoa on minäkin kuukautena satuttu saamaan maahan. Jokaisella valmistajalla on tilauskirjat vähintään vuoden verran täynnä eteenpäin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 235
Onko ID4/ID3 tilanne kysynnän vai tarjonnan puutetta? Skodaa mennyt selvästi paremmin, selittääkö että Suomeen saatu paremmin Skodaa kun ollaan oltu perinteisesti "octavia" kansaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Tuntuu sähköllä toimivilla olevan enemmän ehtoja ja rajoituksia kuin polttiksilla, joten ei se voimalinja kaikilta osin parempi ole.
Polttiksista ilmoitettiin kaikissa mainoslauseissa vaan se yksi numero @5600 rpm ja se siitä. Eikä kukaan tullut huutelemaan perään, että 'mutku mää ajan kaupungissa max 2300 rpm, missä mun maksimitehot aina!'. Sähköautoista kun nyt sitten lopulta kerrotaan *enemmän* teknisiä tietoja, niin se onkin yhtäkkiä joidenkin mielestä todella huono asia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 548
Tuntuu sähköllä toimivilla olevan enemmän ehtoja ja rajoituksia kuin polttiksilla, joten ei se voimalinja kaikilta osin parempi ole.
Ota polttomoottoriautosta vaihteisto pois ja mieti sen jälkeen minkä verran rajoituksia on missäkin moottorissa. Vaihteistolla kun pyritään poistamaan polttomoottorin puutteita, sähkiksessä sitä ei tarvita.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Suomalaiset ovat "volvo"-kansaa...


Tesla 3 rapeat -50% viime vuoteen. Tilastoharha vai vetääko muut oikeasti vasemmalta ja oikealta ohi?
Onkohan Polestar 2 tilauksia paljonkin jonossa vai sakkaakohan komponenttien saatavuus, kun seuraavat toimitukset uusissa tilauksissa menee tällä hetkellä joulukuulle 2022? Saanee noita kuitenkin nopeammin kuin montaa muuta merkkiä tällä hetkellä. Tai sitten ei, sillä voihan PS2:n saatavuuskin siirtyä vielä kauemmaksi ensi vuoteen koska tilaussivulla lukee "Ensimmäisten toimitusten ajankohta: Joulukuu 2022" Polestar – Configure your Polestar online

Onko foorumilla PS2:n tilanneita ja onko teillä tuotantopaikkaa vielä tiedossa?

edit. Näköjään Polestar olikin jo ilmoittanut, että ei pysty toimittamaan kaikkia autoja tänä vuonna mitä oli suunnitellut. Arvioidusta 65 000 autosta jäädään noin 50 000 autoon.

"For Polestar, the chip supply crunch has resulted in 15,000 fewer vehicles rolling off the production line this year.
“Polestar has now announced a reduction to the number of customer vehicle sales that it will be able to deliver in 2022 from 65,000 to approximately 50,000,” the company said in a statement on Friday.
In 2021 the company delivered approximately 29,000 vehicles, and had planned to more than double its production in 2022."

edit2. Kiinnostavaa seurata miten autovuokraamo Hertzin 65 000:n Polestar 2:n tilaus viidessä vuodessa vaikuttaa kuluttajien autojen odotusaikoihin.
Hertz and Polestar announce global strategic partnership to accelerate electric vehicle adoption
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
220
Moro. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kysyn kuitenkin. Minulle on tulossa nissan leaf tässä kuussa ja laturia siihen mietinässä. Kodissa on 3x25 sulakkeet ja tietysti nissani lataa vain yhdestä vaihteesta eli taitaa ladata max 3.7 kw. Osaako joku viisaampi sanoa miten laskea kuorman keston kun vain yhdestä vaiheesta lataa. Ei kehtaisi sulakkeita paukutella. Max tuntikulutus ollut talvella 10 kw/h. Tarkoitus siis hommata tuommoinen voimavirtaan liitettävä matkalaturi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Sun tarvitsis saada selville paljonko kuormitus kullakin talon vaiheella on. Äkkiseltään tuollaisen tehon pitäisi olla läpihuutojuttu, mutta jos sattuu sellainen kytkentä taloon, jossa kaikki uunista ja pakastimesta lähtien on yhden vaiheen perässä, niin voi tulla yllätys. Ilman kytkentöjä ei voi sanoa tarkemmin. Toki jos sä jostain näet vaihekohtaisen kulutuksen, niin sen jälkeen on helppo testaamalla selvittää mikä minkäkin takana on (jos sähköt tyyliin rintamamiestalo).
 
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Moro. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kysyn kuitenkin. Minulle on tulossa nissan leaf tässä kuussa ja laturia siihen mietinässä. Kodissa on 3x25 sulakkeet ja tietysti nissani lataa vain yhdestä vaihteesta eli taitaa ladata max 3.7 kw. Osaako joku viisaampi sanoa miten laskea kuorman keston kun vain yhdestä vaiheesta lataa. Ei kehtaisi sulakkeita paukutella. Max tuntikulutus ollut talvella 10 kw/h. Tarkoitus siis hommata tuommoinen voimavirtaan liitettävä matkalaturi.
Ne kytkennät pitää jollain tavalla selvittää, kuten edellisessä mainittiin. Jos talosta löytyy 3x16A 400 V töpseli, niin tälläisellä kahdesta yhteen vaiheeseen muuntimella myös saa kuormaa jaettua yhden sijaan kahdelle. Accelev V2 latausasema 6kW / 8kW | Älykäs sähköauton latauslaite | Jos tuo laturi antaisi jollain asetuksella ulos 4 kW, niin kuormittaisi kahta vaihetta 2 kW teholla (tai 3 kW jos käyttää 6 kW latausta). Tuolla viimeistään pitäisi sulakkeiden kestävän, kun tietää mitä vaihetta kuormitetaan eniten ja siihen ei kytketä latausta.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 658
Polttiksella voi ajaa 400 km alle kahdessa tunnissa. Millään sähköautolla ei voi tehdä tuota. Olisi ollut merkittävä asia 60-luvulla myös Suomessa, mutta ei enää ainakaan minun ajoilla eli sähkö rajoituksista huolimatta tuntuu paremmalta.
Vaikka tietysti 60-luvulla ja osan 70-luvulla oli kunnia-asia ajaa lusikka pohjassa siirtymät kaupunkien välillä, sen aikaiset tiet ei kyllä mahdollistaneet mitään tuollaisia nopeuksia 400km matkalla?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Moro. En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta kysyn kuitenkin. Minulle on tulossa nissan leaf tässä kuussa ja laturia siihen mietinässä. Kodissa on 3x25 sulakkeet ja tietysti nissani lataa vain yhdestä vaihteesta eli taitaa ladata max 3.7 kw. Osaako joku viisaampi sanoa miten laskea kuorman keston kun vain yhdestä vaiheesta lataa. Ei kehtaisi sulakkeita paukutella. Max tuntikulutus ollut talvella 10 kw/h. Tarkoitus siis hommata tuommoinen voimavirtaan liitettävä matkalaturi.
Maksimikuorma per vaihe on periaatteessa 25 A*230 V = 5,75 kW. Riippuu myös sulakkeista, missä vaiheessa alkaa paukkumaan. Sulake ei napsu välittömästi maksimikuorman ylittyessä, vaan pienellä ylityksellä minuuttien tai jopa tuntien kuluessa.

Talon muun kuorman jakautumisesta on mahdotonta sanoa. Jos 10 kW jakautuisi tasan kolmelle vaiheelle, 3,7 kW + 3,3 kW olisi vähän päälle 30 A, eli voi olla että sulake katkaisisi jossain vaiheessa. Olisin kuitenkin melko huoletta ja kokeilisin vain.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Onko ID4/ID3 tilanne kysynnän vai tarjonnan puutetta? Skodaa mennyt selvästi paremmin, selittääkö että Suomeen saatu paremmin Skodaa kun ollaan oltu perinteisesti "octavia" kansaa?
Tarjonnan. Volkkari ei ota enää edes uusia tehdastilauksia vastaan ja käytettyjen ID.4:sten hinnat on huimasti kovemmat kuin uusien listahinnat. Justiinsa uusimmassa Sähkömiehet podcastissa toinen juontaja jutteli myyneensä ID.4:sen voitolla käytettynä autoliikkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Polttiksista ilmoitettiin kaikissa mainoslauseissa vaan se yksi numero @5600 rpm ja se siitä. Eikä kukaan tullut huutelemaan perään, että 'mutku mää ajan kaupungissa max 2300 rpm, missä mun maksimitehot aina!'. Sähköautoista kun nyt sitten lopulta kerrotaan *enemmän* teknisiä tietoja, niin se onkin yhtäkkiä joidenkin mielestä todella huono asia.
Huoh... yritin jo trollaa aiheesta. Lopulta tulos tais olla että minun ongelma kun vag antaa luvatun tehon vain jos "akku 》85" ja "ulkolämpöt. 16-21c".
Mielestäni ero on siinä että polttomoottorissa voit vaikuttaa sen hetkiseen tehoon(vaihda vaihdetta)kun taas vaginan tehoihin et jos et ole jumala ja korjaa ulkolämpötilaa.

Edit: enkä edes tarttunut että miten paska bensakone on jos paras teho 5600rpm kohdalla. 100hp/litra vaatii noin 7200rpm...
 
Liittynyt
15.01.2020
Viestejä
220
Talo on uusi, joten sähkökuva löytyy huoltokirjasta ja ehkä keskuksesta. Ja olipa lataus tulossa mihin vaiheeseen tahansa, 3,7 kW eli 16 A on paljon kuormaa 3x25A liittymälle.

Minä ratkaisin asian rajaamalla virran oman 3-vaihe-type2 -muunninlaitteen pienimpään arvoon 11 A eli auton 1-vaihelaturi saa 2,5 kW (38 kW Ioniq, 32 A 1-vaihelaturi autossa). Jos ajot ovat enintään 150 km päivässä, yön aikana ehtii ladata tarpeeksi. Jos olet huolestunut vaiheista tulevaisuudessa eli jos seuraava auto on 11 kW latauksella, voit ostaa 1-vaihe type-2 kaapelin ja jatkaa Leafilla kerätyllä kokemuksella turvalliseksi todetulla virralla tai rajata virraksi 6-8 A kolmesta vaiheesta.

Omassa tapauksessa lataus on ajastettu autosta 23.30 - 7.00, joten pyykki- ja muut vastaavat koneet eivät ole päällä, ja sähkösauna myös useimmiten pois päältä. Joku 8 A keittiökone saattaa olla hetkellisesti päällä auton latauksen kanssa. Talossa on kaukolämpö ja sähkölämmitys. Sähkölämmitys menee päälle kaukolämmön katketessa, mutta tuota ei ole sähköauton aikana - 9 kk - tapahtunut.

Minä nyt pähkäilen mikä olisi paras tapa ladata kahta autoa. Ehkä toinen halpa 11 kW muuntopurkki, josta vaihejärjestys muutettu ja autot 1-vaihekaapeleilla???
Mitenkäs jos laittaisi kuormantunnistuksella olevan laturin, taitaa niitäkin olla?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 130
Naapurin ukko laittoi leafin, alun hätäilyjen jälkeen on ladannut sitä vain sillä suko laturilla, kun huomasi että se riittää käytännössä ihan hyvin.

Sillä on iso sähkölämmitteinen talo 25A pääsulakkeilla, joten äkkiö ajateltuna sulakkeen kesto oli ongelma, taitaa olla jo unohtanut koko sulakkeet.
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
104
Minä ratkaisin asian rajaamalla virran oman 3-vaihe-type2 -muunninlaitteen pienimpään arvoon 11 A eli auton 1-vaihelaturi saa 2,5 kW (38 kW Ioniq, 32 A 1-vaihelaturi autossa). Jos ajot ovat enintään 150 km päivässä, yön aikana ehtii ladata tarpeeksi. Jos olet huolestunut vaiheista tulevaisuudessa eli jos seuraava auto on 11 kW latauksella, voit ostaa 1-vaihe type-2 kaapelin ja jatkaa Leafilla kerätyllä kokemuksella turvalliseksi todetulla virralla tai rajata virraksi 6-8 A kolmesta vaiheesta.
Omakin suositus olisi 3-vaihe latauslaite ja säätää/rajoittaa virran omaan käyttöön sopivaksi. Esim 8Ax3 (5,5kW) riittää pitkälle ja rasittaa vaiheita tasaisesti. Jos piikkikulutus on ollut 10kW niin sulakkeiden pitäisi kestää hyvin.

itsellä vastaava tilanne, akut täyttyy yönaikana eikä ole sulakkeet paukkuneet

Minä nyt pähkäilen mikä olisi paras tapa ladata kahta autoa. Ehkä toinen halpa 11 kW muuntopurkki, josta vaihejärjestys muutettu ja autot 1-vaihekaapeleilla???
Kuormanohjaus?
Joissakin latauslaitteissa on tuo ominaisuus valmiina kahdelle tai neljälle laitteelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 130
Omakin suositus olisi 3-vaihe latauslaite ja säätää/rajoittaa virran omaan käyttöön sopivaksi. Esim 8Ax3 (5,5kW) riittää pitkälle ja rasittaa vaiheita tasaisesti. Jos piikkikulutus on ollut 10kW niin sulakkeiden pitäisi kestää hyvin.
Se muuntajapalikka on 2 vaiheinen. Tosin tietysti yhtälailla siinäkin tehoa rajoittamalla virta putoaa.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Omakin suositus olisi 3-vaihe latauslaite ja säätää/rajoittaa virran omaan käyttöön sopivaksi. Esim 8Ax3 (5,5kW) riittää pitkälle ja rasittaa vaiheita tasaisesti. Jos piikkikulutus on ollut 10kW niin sulakkeiden pitäisi kestää hyvin.
Saako autoista säädettyä lataustehoa, esim. Leafissa?

Jotkin latauslaitteet saa säädettyä ilmeisesti 6Ax3 maksimivirralle. Löytyyköhön malleja, jotka menisi vielä "pienemmälle"?

Riittäisi varmaan joku reilun 3 kW teho kovilla pakkasilla, kun tarve olisi saada se 30-35 kWh 12 tuntiin. Olisi vain hyvä saada kolmelle vaiheelle.

Auto vasta harkinnassa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 797
saa nähdä saako suomesta ostaa ja mihin hintaan tätä Uudessakaupungissa valmistettavaa sähköauto Sionia:



Vähän arveluttaisi ehkä olla ensimmäisten joukossa, autossa voi olla aika paljon prototyyppiasteen juttuja ja pajalla käyntiä, jos ajatellaan miten kirveellä veistetty Tesla on vielä tänäkin päivänä. Mutta tosi mielenkiintoinen auto kyllä. Järkevät tilat, vetokoukkumahdollisuus, virran antomahdollisuus, kesämökiltä sähkösopparit pois?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
saa nähdä saako suomesta ostaa ja mihin hintaan tätä Uudessakaupungissa valmistettavaa sähköauto Sionia:



Vähän arveluttaisi ehkä olla ensimmäisten joukossa, autossa voi olla aika paljon prototyyppiasteen juttuja ja pajalla käyntiä, jos ajatellaan miten kirveellä veistetty Tesla on vielä tänäkin päivänä. Mutta tosi mielenkiintoinen auto kyllä. Järkevät tilat, vetokoukkumahdollisuus, virran antomahdollisuus, kesämökiltä sähkösopparit pois?
Miettinyt aina silloin tällöin että mitä jos auto olisi vuorattu paneeleilla. En vaan keksi miten tuosta saisi mitään hyötyä kun suomessa aurinko taitaa olla noin 1-1,5kw/neliö ja paneelien hyötysuhde alle 20%. Eli koko auton vuoraamalla voisi optimihetkellä saada 500w? Jos auto vie 15kwh/100km niin ei tartte kuin 30h optimiolossa ladata. Eli ei vaikuta olevan mitään hyötyä/järkeä?
 
Liittynyt
08.02.2021
Viestejä
104
Saako autoista säädettyä lataustehoa, esim. Leafissa?

Jotkin latauslaitteet saa säädettyä ilmeisesti 6Ax3 maksimivirralle. Löytyyköhön malleja, jotka menisi vielä "pienemmälle"?

Riittäisi varmaan joku reilun 3 kW teho kovilla pakkasilla, kun tarve olisi saada se 30-35 kWh 12 tuntiin. Olisi vain hyvä saada kolmelle vaiheelle.

Auto vasta harkinnassa.
Leafista en tiedä, mutta e-Nirosta (pätenee siis ainakin Souliin ja Konaankin) voi alentaa latausvirtaa.
(Apinan suomentamat) Latausvirtatasot ”korotettu, pienennetty ja vähennetty” tarkoittavat 100%, ~90% ja ~60% lataustehoa laturin tehosta.

Meillä 22kW laturi, minkä latausteho rajoitettu 11kW:en. Kun asetan autosta ”vähennetty” latausvirtatason, niin auto lataa 6,2kW:lla. Oletan, että jos latauslaitteen tehorajattu esim 5,5kW niin vähennetty asetus tarkoittaisi 3,1kW lataustehoa.
Varmaksi en kuitenkaan uskalla sanoa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Tarjonnan. Volkkari ei ota enää edes uusia tehdastilauksia vastaan ja käytettyjen ID.4:sten hinnat on huimasti kovemmat kuin uusien listahinnat. Justiinsa uusimmassa Sähkömiehet podcastissa toinen juontaja jutteli myyneensä ID.4:sen voitolla käytettynä autoliikkeelle.
Kuuntelin itsekin juuri tuoreimman jakson. Siitä ei kuitenkaan käynyt ilmi, kuinka paljon hän oli tehnyt voittoa autolla, mutta arviolta kuitenkin tuhansia euroja, vaikka autolla oli ehditty jo ajaa 40 tkm. Itsellänikin on harkinnassa, että myyn oman autoni, pian sen jälkeen, kun se tulee, ja ostan tilalle jonkun edullisemman sähkiksen väliaikaiseksi autoksi.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
75
Leafin karvalakki malli Visiasta, miten siinä asetetaan akun (ja ehkä myös sisätilan) esilämmitys päälle? Onko avaimessa painike vai pitääkö naputtaa autossa edellisenä iltana? Nissanconnect ominaisuudella tuo löytyy sovelluksella kalliimmista malleista, mutta sen toiminta on ilmeisesti vähän niin ja näin. Menevätkö näidenkin toimitukset ensi vuoden puolelle?

Tuo kun vaikuttaisi varsin kustannustehokkaalta autolta rouvan edestakaiselle 30km työmatkalle. Kaikki yksittäiset matkat jäävät alle 200 kilometrin ja pikalatausta ei tarvita. Lataus onnistuu aina omakotitalossa. 25 kiloa uudesta Leafista lyhentäen 269€/kk kuulostaa kohtuulliselta, kun nykyisellä jo maksetulla, mutta loppuaan lähentelevällä 15-vuotiaalla Civicillä menee pelkkään bensaan 250€ kuukaudessa.

Vielä kun saisi naisen vihdoin ymmärtämään, että kaikkea hänelle uutta kuten sähköautoa ja rahoitusyhtiötä ei tarvitse pelätä.
 

jak

Liittynyt
11.04.2022
Viestejä
65

NIO will offer three battery options for the new NIO ET5:
Standard range: 75 kWh for 550 kilometer CLTC.
Long range: 100 kWh for 700 kilometer CLTC.
Ultra long range: 150 kWh for 1000 kilometer CLTC.
mulla oli vanhassa etanoli-saabissa alle 500km range 70l tankillakin :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 253
Viestejä
4 195 638
Jäsenet
70 884
Uusin jäsen
faired

Hinta.fi

Ylös Bottom