Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
171

Tuolla alhaalla lukee.

"KORKOTARJOUS 1,49% + KULUT. HYÖDYNNÄ MYÖS VELOITUKSETON 6 KK LYHENNYSVAPAA
Peugeot e-208 Active Pack 50kWh 136 Kertaluoton rahoitusesimerkki: Hinta 31 990 €, (sis.toimituskulut 600 €, 2000 € valtion hankintatuki ja 2000 € Peugeot sähköautotuki), käsiraha/vaihtoauto 4600 €, sopimusaika 72 kk, kuukausierä 328,95 € sisältää koron 1,49 %, perustamismaksun 190 € ja käsittelykulun 9 €/kk. Rahoitettava osuus yht. 27 580 € viimeinen suurempi erä 6 398 €. Luottokustannukset yht. 2 171,08 €, todellinen luottohinta 34 351,08 € ja todellinen vuosikorko 2,32 %."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
194
Nihkeää matka-ajoa pieniakkuiselle tuo väli. Aika hitaita latureita tosiaan. Tai ainakin saisi olla enemmän latureita, jos joku on rikki. Jos sattuu olemaan liikaa jonoa ABC:lla latauksessa tai laturi ei toimi, niin ajelee sitten Juustoportille? Parkanossa tosiaan Hesburgerilla on 1x 50 CCS ja Ikaalisten kylpylässä 3 x 60 CCS.
Parkanon Heselle on päivittymässä 200kW versio laturista ja Ikaalisten Nesteelle on pystytetty 4 x 150kW CCS mutta eivät ole vielä käytössä. Ehkä ens viikolla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
402
Millä mobiiliapilla tai miltä verkkosivuilta sähköautojen latauspaikat selviää parhaiten? Eli mitä latureita tarjolla, onko ne olleet yleensä toiminnassa jne.
Yleisistä jotka siis näyttävät "kaikki", ainakin varmaan:
puhelimeen ChargeFinder ja/tai PlugShare.
tietokoneella selaimella latauskartta.fi
Sitten tietenkin on ABC:n, K-Latauksen, Virran, Plugitcloudin jne. omat applikaatiot jotka näyttävät vain heidän omat latauspisteensä...
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
402
...
Lisäksi uutisessa mainitaan seuraavaa "Uutuus tulee olemaan yli 30 prosenttia edullisempi valmistaa, kuin Renaultin tällä hetkellä myynnissä oleva täyssähköinen Zoe. Näin allianssi kehuu sähköauton kykenevän kilpailemaan ensimmäistä kertaa suoraan polttomoottoriautojen kanssa."
Hyvä että tuovat (toivottavasti) halvempia sähköautoja markkinoille joissa on kuitenkin edes kohtuullisen kokoinen akku ja toimintamatka. Tuo "hieman yli 50kWh akku ja 400km toimintamatka" kuulostavat ihan Zoelta (jossa akku on 52kWh netto ja joku 395km toimintamatka), ja jos 30% halvempi valmistuskustannut heijastuu myös loppuhintaan niin sehän on huippu-uutinen koska Zoekin on varsin "halpa" verrattuna sen tarjoamaan toimintamatkaan ja akun kokoon.

Ottaen huomioon että Zoen sai halvimmillaan alle 30000 eurolla ainakin silloin kun minä viime syksynä ostin, voisiko noita saada jopa 20000 eurolla?!?

En ihmettelisi jos noissa olisi LFP-akut, se saattaisi osaltaan auttaa alentamaan valmistuskustannuksia?

No, on noiden tuloon vielä kaksi vuotta aikaa ja paljon ehtii ja voi tapahtua...
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 553
Hyvä että tuovat (toivottavasti) halvempia sähköautoja markkinoille joissa on kuitenkin edes kohtuullisen kokoinen akku ja toimintamatka. Tuo "hieman yli 50kWh akku ja 400km toimintamatka" kuulostavat ihan Zoelta (jossa akku on 52kWh netto ja joku 395km toimintamatka), ja jos 30% halvempi valmistuskustannut heijastuu myös loppuhintaan niin sehän on huippu-uutinen koska Zoekin on varsin "halpa" verrattuna sen tarjoamaan toimintamatkaan ja akun kokoon.

Ottaen huomioon että Zoen sai halvimmillaan alle 30000 eurolla ainakin silloin kun minä viime syksynä ostin, voisiko noita saada jopa 20000 eurolla?!?

En ihmettelisi jos noissa olisi LFP-akut, se saattaisi osaltaan auttaa alentamaan valmistuskustannuksia?

No, on noiden tuloon vielä kaksi vuotta aikaa ja paljon ehtii ja voi tapahtua...
Itseäni myöskin kiinnostaa nämä pienet sähköautot Miin kokemusten perusteella. Tavalliseen kaupunkiympäristöön ja taajama-ajoon nuo ovat ihan verrattomia laitteita pienen koonsa ja alhaisen kulutuksensa vuoksi. Tuolloin ei myöskään naftit sisätilat haittaa ollenkaan, koska siirtymät ovat pääosin lyhyitä ja mitään erikoista hierovaa penkkiä tms. ei muutenkaan tavita. Tuo VW kun on lupaillut noita pikku ID.1 ja Cupra kanssa sitä samaa sille vuodelle 2025, joten pikkuautojen markkina-avausta odottaessa. Tuntuu jotenkin turhalta jollain Polestarilla vedellä nurkka-ajoa, johon riittäisi pienempikin vehje.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
155
Itseäni myöskin kiinnostaa nämä pienet sähköautot Miin kokemusten perusteella. Tavalliseen kaupunkiympäristöön ja taajama-ajoon nuo ovat ihan verrattomia laitteita pienen koonsa ja alhaisen kulutuksensa vuoksi. Tuolloin ei myöskään naftit sisätilat haittaa ollenkaan, koska siirtymät ovat pääosin lyhyitä ja mitään erikoista hierovaa penkkiä tms. ei muutenkaan tavita. Tuo VW kun on lupaillut noita pikku ID.1 ja Cupra kanssa sitä samaa sille vuodelle 2025, joten pikkuautojen markkina-avausta odottaessa. Tuntuu jotenkin turhalta jollain Polestarilla vedellä nurkka-ajoa, johon riittäisi pienempikin vehje.
Se on juurikin näin, käyttötarkoitukseen sopiva korostuu nyt autovalinnoissa. Ennen oli mukava tehdä autokauppaa ihan tunnepohjaltakin, isoa konetta ja koppaa vaikka suurin osa ajoista nurkka-ajoa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 443
Huomenna pitäisi ajella Vaasasta Tampereelle 28 kWh Ioniqilla. Ihan ei pääse perille asti lataamatta, jos haluaa kesänopeuksia ajella. Puolen välin jälkeen olisi kiva pysähtyä Parkanossa, mutta laturikartta kertoo, että tarjolla on kokonaista yksi (1) CCS-laturi. Muut vaihtoehdot ovat 90 km lähdöstä Jalasjärven ABC:llä tai 10 km kauempana Juustoportilla, joissa kummassakin niin ikään olisi kartan perusteella yksi laturi. Kaikki kolme ovat vieläpä vain 50 kW hitauslatureita. Ei ole infra ihan huoletonta ajelua tukevassa kunnossa vielä.
Matka suoriutui lopulta siten, että Jalasjärven kohdalla takapenkki muistutti lounasajasta ja syödessä auto latautui täyteen*. Niillä virroilla pääsikin helposti perille saakka ja jäi kohteessa pyörimiseenkin hyvin. Tuuria oli kyllä matkassa, sillä toinen Ioniq kävi pyörähtämässä laturin edestä kun olin vasta aloittelemassa latausta. Hotellilla on "ilmaisia" 22 kW latureita, mutta ne sijaitsevat maksullisella parkkialueella, ja pysäköintimaksu on kalliimpi kuin lataus ABC:llä. :rolleyes:

*) Ioniq lataa DC:llä korkeintaan 94 %:iin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
619
Ennen oli mukava tehdä autokauppaa ihan tunnepohjaltakin, isoa konetta ja koppaa vaikka suurin osa ajoista nurkka-ajoa.
Tämä on ainakin itsellä päinvastoin kääntynyt että ostetaan fiilispohjalta paljon tehoja, kun ensimmäistä kertaa siitä ei joudu maksamaan naurettavan törkeää kateusveroa.
Ennen en tosiaan voinut ainakaan uuden auton ostoon ryhtyä fiilispohjalta kun verottaja piti huolen että fiiliksellä ostettavat isot tehot tuplasivat hinnan muuhun maailmaan nähden.
Nyt tilauksessa oleva i4 maksaa maailmalla saman kuin M3 competition, tosin vanhana bensalenkkarina olisin valinnut M3 jos se suomestakin samaan rahaan lähtisi bensan hinnasta viis.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
219
No nyt on appeja sähköautoilua varten. Latasin ainakin seuraavat:
- ABRP
- Latauspisteet
- ChargeFinder
- PlugShare
- K-Lataus
- Fortum Charge&Drive
- Virta

Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Alkaisi olla aikalailla valmista meidän talouden siirtyä sähköautoiluun. Enään ei puutu kuin se sähköauto :geek:
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
172
No nyt on appeja sähköautoilua varten. Latasin ainakin seuraavat:
- ABRP
- Latauspisteet
- ChargeFinder
- PlugShare
- K-Lataus
- Fortum Charge&Drive
- Virta

Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Alkaisi olla aikalailla valmista meidän talouden siirtyä sähköautoiluun. Enään ei puutu kuin se sähköauto :geek:
Suosittelen tilaamaan RFID-tagit noista käyttämistäsi palveluntarjoajista. Toimivat luotettavammin kuin appien käyttö.
Esim jossain sijainneissa ei esim ole tietyillä operaattoreilla kenttää (enemmän kauppojen hallien ongelma/k-lataus) ja sitten esim. Autoissa/latureissa aikakatkaisuja kaapelin liittämisen jälkeen autentikointia odotellessa 2min tjsp joka aiheuttaa ongelmia appeja käyttäessä ja jos tästä ei ole tietoinen niin sitten tehdään taas youtubeen itkuvideoita kuinka lataus ei taaskaan toiminut…
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
219
Suosittelen tilaamaan RFID-tagit noista käyttämistäsi palveluntarjoajista. Toimivat luotettavammin kuin appien käyttö.
Esim jossain sijainneissa ei esim ole tietyillä operaattoreilla kenttää (enemmän kauppojen hallien ongelma/k-lataus) ja sitten esim. Autoissa/latureissa aikakatkaisuja kaapelin liittämisen jälkeen autentikointia odotellessa 2min tjsp joka aiheuttaa ongelmia appeja käyttäessä ja jos tästä ei ole tietoinen niin sitten tehdään taas youtubeen itkuvideoita kuinka lataus ei taaskaan toiminut…
K-latauksen tagi tulikin jo tilattua. Tiedä sitten rupeanko muita tageja tilailemaan, sillä meidän käytössä pääsääntöisesti lataukset tapahtuu kotona. Toki kyllähän ne tagit ilmeisesti helppokäyttöisempiä, mikä varmaan vaimoa ajatellen olisi vain hyvä asia...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 271
K-latauksen tagi tulikin jo tilattua. Tiedä sitten rupeanko muita tageja tilailemaan, sillä meidän käytössä pääsääntöisesti lataukset tapahtuu kotona. Toki kyllähän ne tagit ilmeisesti helppokäyttöisempiä, mikä varmaan vaimoa ajatellen olisi vain hyvä asia...
Helenillä ja K-latauksella on pärjännyt kohtuu hyvin. Heleniä en ole koskaan käyttänyt mutta niin pieni läpyskä avaimissa että eipä tuo mitään haittaa. K-latauksessa mukava kun sitä välillä käyttää. ABC:n asemista en ole varma onko tägiä edes saatavilla mutta jos kyllä niin se ehkä pitäisi tilata. Niin hv järjestelmä laittaa äpin sisältä lataus käyntiin.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
12
Helen tuli vissiin tuon Virta -mobiiliappin kautta. Vai tagia meinasit... pitää perehtyä oliko sinnekkin moinen.
Helenillä on oma tagi joka sitten käy myös Virta-latauspisteillä:

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 271
Ei ole saatavilla.
Näin muistelin ja pari kertaa jo jättänyt palautetta että prkl ohjelma edes kuntoon. Ovat sentään sitä saaneet HIUKAN eteenpäin mikä on jo bonus. Mutta vs esim K-lataus. Käytän s-ryhmän kauppoja 99% ajasta mutta jos pitää nopeasti ladata jossain niin ajan K-latauksen asemalle. Ne ovat niin paljon mukavampia käyttää. Tosin paljon enemmän vikoja vs ABC jostain syystä. Jo kolme neljä kertaa jäänyt lataus saamatta tai joutunut kytkemään monta kertaa ennen kuin on onnistunut. Viimeksi veti hiukan niukalle kun kävin kohtuu tyhjällä akulla Helsinki-Riihimäki välin ja en siellä päässä saanutkaan sitä vartin pikalatausta.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
256
Mitä olet tykännyt autosta?
Kaikkinensa nyt puolen vuoden ja ¨9000km ajojen jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen autoon.

Onhan tuo sisätiloiltaan hiukan pienempi/ahtaampi kuin edellinen S60, mutta hyvin mahdutaan kyytiin kuin pääasiallisesti ajan joko yksin tai sitten vaimon kanssa liikutaan. Ajot yksin 90% ja kaksin 9% ja tuolla 1% prosentilla ei väliä. Kuskin paikkaa monesti arvostellaan että korkean kojelaudan ja sivuikkunalinjan vuoksi näkyvyys heikko ja keskikonsolin korkeus tuo poterofiilistä. Itseä moiset ei haittaa eli vaikka semipitkänä (185cm) istun matalimmassa asennossa, niin hyvin kyllä näen ulos ja pystyn arvioimaan auton äärimitat. "Poterofiiliksestä" huolimatta onnistuu hyvin rentokin ajoasento.

Kulutus hieman suurempi kuin osassa sähkäreissä, muttei väliä, näyttääpä auto autolta eikä saippuapalalta. Ja kun lähes 50% sähköstä saa työpaikalta ilmaislatauksena, niin halpaa ajaminen on.

Laadukas peli kokonaisuudessaan eli ei nitinöitä ja natinoita.

Ainoa harmituksen aihe on tuo lasikatto, vaikka onkin tehdastummennettu, niin ikävästi välillä aurinko häiritsee ajamista. Ikkunakalvottaja ei halunnut alkaa lasikaton kalvottamiseen, kun täydellinen kiinnittyminen kuulemma riski noissa vaakapinnoissa. No odotellaan että mallikohtainen irtoverho tulee kaikille saataville, kokeillaan sitä sitten.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 628
No nyt on appeja sähköautoilua varten. Latasin ainakin seuraavat:
- ABRP
- Latauspisteet
- ChargeFinder
- PlugShare
- K-Lataus
- Fortum Charge&Drive
- Virta

Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Alkaisi olla aikalailla valmista meidän talouden siirtyä sähköautoiluun. Enään ei puutu kuin se sähköauto :geek:
Yksi firma mikä kannattaa myös tsekata on Plugit, niillä on lähinnä latureita Pirkanmaalla mutta myös siellä täällä muualla Suomessa. Niiden äppi on suht luotettava mutta tägi pelastaa jos Plugitin omat yhteydet tai oma kännykkänetti takkuaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Noista alin latureista on aiemminkin ollut pohdintaa onko niissä dc suojausta vei ei. Onko sulla mahdollista testata tuota?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Vaikka niistä löytyisi niin isoin ongelma ainakin itsellä olisi että jos talo sattuu tuollaisen laturin takia palamaan, maksajaa voi olla suht hankala löytää.
Se dc suojaus liittyy ennemminkin sähköiskusuojaukseen, eikä merkittävästi vaikuta tulipaloalttiuteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 647
Vaikka niistä löytyisi niin isoin ongelma ainakin itsellä olisi että jos talo sattuu tuollaisen laturin takia palamaan, maksajaa voi olla suht hankala löytää.
Vähän vaikea kyllä nähdä, että miksi se talo yhtäkkiä palaisi tuollaisen takia. Nuohan eivät tee mitään sille sähkölle joka virtaa niistä läpi - ainoastaan viheltävät merkkiäänisignaalia siihen päälle joka kertoo autolle, että millä teholla voi ottaa.

Jos se viheltää väärin, niin ei siinä muuta käy kuin että auto ottaa väärin tai ei ota ollenkaan.

Riskit liittyvät johonkin maadoitusongelmiin ja mahdollisiin sähköiskuvaaroihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Vähän vaikea kyllä nähdä, että miksi se talo yhtäkkiä palaisi tuollaisen takia. Nuohan eivät tee mitään sille sähkölle joka virtaa niistä läpi - ainoastaan viheltävät merkkiäänisignaalia siihen päälle joka kertoo autolle, että millä teholla voi ottaa.

Jos se viheltää väärin, niin ei siinä muuta käy kuin että auto ottaa väärin tai ei ota ollenkaan.

Riskit liittyvät johonkin maadoitusongelmiin ja mahdollisiin sähköiskuvaaroihin.
On siellä kontaktori sisällä, joka huonolaatuisena voi alkaa lyömään valokaarta ja syttyä, todennäköisesti kyllä polttaa sulakkeen.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
219
Noista alin latureista on aiemminkin ollut pohdintaa onko niissä dc suojausta vei ei. Onko sulla mahdollista testata tuota?
Kyllähän tuossa kärkkäisen kauppaamassa juuri samannäköisessä mallissa se dc suojaus mainitaan:
  • Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Kyllähän tuossa kärkkäisen kauppaamassa juuri samannäköisessä mallissa se dc suojaus mainitaan:
  • Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja
No nimenomaan saman näköinen.

Kiinalaiset valmistavat valtavasti laadukkaan näköisiä, mutta vaarallisia tuotteita.

Esim ne iPhonen laturin kloonit, joissa ei ole muuta vikaa kuin 230v jännite siellä johdon päässä.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
219
No nimenomaan saman näköinen.

Kiinalaiset valmistavat valtavasti laadukkaan näköisiä, mutta vaarallisia tuotteita.

Esim ne iPhonen laturin kloonit, joissa ei ole muuta vikaa kuin 230v jännite siellä johdon päässä.
Täytyy katsoa tarkalla silmällä kunhan laturi saapuu. Ehkä jopa vertailla ainakin ulkoisesti tuohon kärkkäisen myymään, jos niillä hyllyssä niitä paikallisessa kivijalassa.
Luulisin, että täysin sama alkuperä molemmilla. Hintaero vain tulee siinä, että Kärkkäinen, Tietoset yms tuovat kiinasta noita itse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 026
Täytyy katsoa tarkalla silmällä kunhan laturi saapuu. Ehkä jopa vertailla ainakin ulkoisesti tuohon kärkkäisen myymään, jos niillä hyllyssä niitä paikallisessa kivijalassa.
Luulisin, että täysin sama alkuperä molemmilla. Hintaero vain tulee siinä, että Kärkkäinen, Tietoset yms tuovat kiinasta noita itse.
Se ulkonäkö ei välttämättä kyllä kerro mitään. Euroopan markkinoille voidaan tehdä ihan eri kamaa kuin suoraan myytäväksi, vaikka kuori näyttäisikin ihan samalta.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
219
Se ulkonäkö ei välttämättä kyllä kerro mitään. Euroopan markkinoille voidaan tehdä ihan eri kamaa kuin suoraan myytäväksi, vaikka kuori näyttäisikin ihan samalta.
No jos nuo näyttää täysin identtisiltä päällisin puolin, niin saatan kurkistaa myös sisälle molempiin, niin suomessa myytävään kuin tuohon aliexpressistä tilattuun. Justiin alustavasti tästä jo puhelinkin tutun kanssa jolla Tietosetiltä tilattu vastaava laturi käytössä. Se toki noin 6kk sitten otettu käyttöön, joten voi olla jotain vanhempaa malliakin.

No mutta en kyllä kovin murehdi. Kyseessä kun kuitenkin, kuten aiemmin jo mainittu, aikalailla pelkkiä tyhmiä kaapeleitahan nuo on. Joten jos itse johdot on ok, niin samakai tuo.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
503
Mahtaakohan tuossa eLoadin Tietoset-laturin takana lukea kuvassa esitetyn Aliexpress-laturin tavoin (kielioppivirheineen) ”Use only with an RCD protected supply”? RCD on siis residual-current device eli vikavirtasuoja. :D
 

Liitteet

Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
219
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Tietosetin jakamassa linkissä Manuaaliin lukee, jotta " Käytä tuotetta ainoastaan vikavirtasuojakytkimen kanssa. "
Joo, noissa töpselilatureissa ei ole vikavirtasuojakytkintä sisäisenä kai missään, mutta siellä pitäisi olla tasavirtasuoja, tasavirtavuoto estää tavallisen vikavirtasuojan toimimisen, vain ne B-tyypin vikikset toimivat myös tasavirtavuodon kanssa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 553
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 171
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
Sama. Jos on yksi asia jossa ei kannata alkaa sniiduilemaan niin sähkölaitteet, kokonaiskustannuksissa ei mitään olennaista vaikutusta ja ei tarvitse miettiä vakuutusyhtiön yms reagointia jos jotain tapahtuisi. Puhumattakaan ihan oman ja perheen turvallisuudesta.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 628
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
Suomalaiset kauppiaat vetää jäätävät katteet noista laitteista, se siinä varmaan merkkaa.

Itse ostin Aliexpressistä yhteensä 250€ hintaan asiointi- ja matkalaturikaapelit auton oman laturin kaveriksi ja ilmeisesti tässä eletään nyt aivan veitsenterällä.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
309
Suomalaiset kauppiaat vetää jäätävät katteet noista laitteista, se siinä varmaan merkkaa.

Itse ostin Aliexpressistä yhteensä 250€ hintaan asiointi- ja matkalaturikaapelit auton oman laturin kaveriksi ja ilmeisesti tässä eletään nyt aivan veitsenterällä.
Alista kun ostat niin et voi olla varma että olisi sama kampe kuin euroopassa myytävä vaikka ulkoisesti olisikin samanlainen. Varsinkin jos China Export merkillä varustettuna niin sitä suuremmalla syyllä itse ainakin jättäisin hankkimatta. Jos aidon CE-merkillisen alista saa ostettua niin onneksi olkoon. Ne viikarit kyllä siellä kiinan päässä voi kyllä sitä ce-merkkiäkin kylvää kamppeihinsa jos ei ole tarkoitus kuin pukata joku erä pihalle ja jättää kaupanteko siihen.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
559
CE-merkintä ei edellenkään ole mikään oikea tae laadusta, jos merkinnän antaja ei tunne, eikä aio kantaa vastuitaan:


CE-merkintä on merkintä, jolla tuotteen valmistaja tai valtuutettu edustaja vakuuttaa, että tuote täyttää tuotetta koskevien EU:n direktiivien ja asetusten olennaiset vaatimukset.

CE-merkinnällä varustettu tuote saa liikkua vapaasti EU:n alueella.

Merkinnän kiinnittää valmistaja tai valmistajan valtuuttama edustaja.

CE-merkintää ei myönnä mikään viranomainen tai muu kolmas taho.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 628
Alista kun ostat niin et voi olla varma että olisi sama kampe kuin euroopassa myytävä vaikka ulkoisesti olisikin samanlainen. Varsinkin jos China Export merkillä varustettuna niin sitä suuremmalla syyllä itse ainakin jättäisin hankkimatta. Jos aidon CE-merkillisen alista saa ostettua niin onneksi olkoon. Ne viikarit kyllä siellä kiinan päässä voi kyllä sitä ce-merkkiäkin kylvää kamppeihinsa jos ei ole tarkoitus kuin pukata joku erä pihalle ja jättää kaupanteko siihen.
Se tuli jo selväksi moneen kertaan. Ihan tietoisen riskin tässä otan, kun moiset ahneet välistävetäjät vituttaa. Sen verran on ilmaa hinnoissa. Ilmoittelen heti jos talo tai edes sulake palaa, tai kumpikaan kampe lakkaa toimimasta.

CE-merkintä ei edellenkään ole mikään oikea tae laadusta, jos merkinnän antaja ei tunne vastuitaan:
Eli juuri samaa hommaa kuin perus merkkituote Statussymboli vailla mitään takeita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
908
Kuten eRRo yllä kirjoitti. Ihan samaa kuraa se laturi voi silti olla vaikka siinä olisi oikea CE merkintä. Ei se ole mikään tae tai standardi, sen voi "kuka vaan myöntää". Nimimerkillä ulkomailta tuonut automaatiolaitteita ja laittanut niihin CE merkinnät.

Onko foorumilla latureiden jälleenmyyjiä vai mitä tämä jatkuva vänkäys tuottaa? Jos aiheesta on jo mainittu ja tilaaja silti tilaa laturin niin ei se teiltä pois ole. Todella ärsyttävä lukea 50 viestiä vääntöä aiheesta, välissä 20 viestiä pösön kampanjasta ja tämän jälkeen taas 50 viestiä CE merkinnästä.

EDIT: Itse tilasin kanssa 150e 1-vaihe laturin ALista, koska tarvitsen vielä yhden laturin helpottamaan arkea. Muut laturit on CE merkittyjä, joten foorumipoliiseille ei huolta. Tämän Alin, täysin samanlaisen kuin suomalaiset kaupat näyttää myyvän, uskalsin ostaa siksi että käytän sitä oikeasti vain etäällä kaikesta. Eli tulee roikkumaan lämpötolppaan. Jos se siihen roihahtaa niin ei ole kallis rasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 028
Mä tuon asian esille ihan siksi että porukka tajuaisi että aliexpressin sama tuote ei yleensä ole sama tuote, vaan esimerkiksi tuollainen kallis ja toiminnallisuuden kannalta turha osa kuten tasavirtavalvonta on helppo jättää sieltä pois.

Se että paikallisesta lafkasta ostettuna tuote on kallis ja "vituttaa ahneet välistävetäjät" on ihan sama kuin se miksi jossain pizzeriassa se lätty maksaa 9e ja toisessa pizzeriassa 4e. Se 9e pizzeria on se mesta jossa se "välistävetäjä" ei ole ahne vaan maksaa asiallisesti duunarin palkan, sosiaalimaksut ja verot. Lähes kaikki me ollaan niitä duunareita, joiden asema on hyvä koska se meidät palkkaava "ahne välistävetäjä" maksaa meille oikein.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
129
En kyllä vieläkään tajua, miksi ottaa jotain riskiä laturissa joka maksaa muutaman hassun satasen, jos investoi kymmeniä tuhansia sähköautoon. 600€ hintaan saa vaikka VW:ltä oikeasti toimivan laturin kotiovelle ja siihen parinsadan asennuskustannukset. Valintoja jne.
Varmaan sama syy kun 80 000 € autolla ajetaan maailman ääriin, että säästetään 3 euroa parkkimaksua tai valitetaan kun sen sama 3 euroa joutuu käyttämään kerran kuukaudessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
170 769
Viestejä
3 155 950
Jäsenet
57 797
Uusin jäsen
SirEdwin

Hinta.fi

Ylös Bottom