Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 409
Ja aika huono verrata uutta takuullista peliä johonki parin tonnin autoon, jossa varmasti korjattavaa riittää eikä se siitä enää uutta saa tekemälläkään.
Yllattavan hyvin ne vaan kestaa ja tonnin pommiin ei voi tulla tonnia kalliimpaa vikaa. Sopii hyvin ihmisille jotka saavat perus remppoja tehtya kotona.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 527
Yllattavan hyvin ne vaan kestaa ja tonnin pommiin ei voi tulla tonnia kalliimpaa vikaa. Sopii hyvin ihmisille jotka saavat perus remppoja tehtya kotona.
Tavallaan totta mutta pitää myös pistää arvoa sille että se lähtee joka aamu käyntiin ja että pääset töihin tai mihin pitääkään. Itse tässä miettinyt että olisi hauska tehdä harrasteesta käyttis mutta vaikka vanha simppeli japsi onkin niin ei tuohon kyllä liikaa voisi luottaa koska ennakoiva huoltokaan ei aina riitä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 409
En ole sitten toihin paasemisesta ottanut sen enempaa ressia kuin sen etta jos ei lahde aamulla kayntiin niin ottaa taksin alle ja hakee illalla uuden tonnin pommin. Tahan juttuun silti vaikuttaa simona se etta onko lapsia. Sinkkuna ei tuosta tienpaalle jaamisesta vaan osaa stressata.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 527
En ole sitten toihin paasemisesta ottanut sen enempaa ressia kuin sen etta jos ei lahde aamulla kayntiin niin ottaa taksin alle ja hakee illalla uuden tonnin pommin. Tahan juttuun silti vaikuttaa simona se etta onko lapsia. Sinkkuna ei tuosta tienpaalle jaamisesta vaan osaa stressata.
Aikalailla oikeassa olet. Toki työtehtävä vaikuttaa mutta ei silti yhtä olennainen kuin esim muksut tai landella ei kauppojen lähellä asuminen ja kiroilu kun jääkaappi tyhjä.

Yhtenä huomiona toki myös rehellisesti mukavuus. Jouduin koskemaan jääskrapaan talven aikana pari kertaa, työmatka olisi mennyt vaikka puolet matkasta nukkuen auton hoitaessa suurimman osan ja musiikki raikaa huomattavasti tasapainoisemmin kuin 18v meikäläisen Escortissa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
kyllähän kysynnän ja tarjonnan laki noin toimii, ehkä hain sitä, että jos bensa nousisi vaikka koko kesäksi sinne 3€/l niin nousisiko sähköautojen hinta taas 3-7k tms. Jos bensan hinta la
"Milloin ajoneuvon luovuttaminen viivästyy myyjän syystä, ostaja saa purkaa kaupan, ellei ajoneuvoa luovuteta
osapuolten sopiman lisäajan kuluessa. Kuluttajakaupassa ostaja saa purkaa kaupan muun kuin 9. kohdassa tarkoitetun
erikoistilauksen osalta kuitenkin heti, jos myyjän viivästyksellä on ostajalle olennainen merkitys. Kuluttajakaupassa
ostaja saa vaatia myös vahingonkorvausta."

Noin se menee tilausehdoissa.
Itse laitoin e-208 tilaukseen vielä kaupan ehdoksi takarajan, jolloin auton pitää olla minulla (1.9.22). Jos tuo ei toteudu, niin kaupan purku ilman kuluja.

Kannattaa muuten olla tarkkana tuon 9. kohdan kanssa autoa tilattaessa. Minulla edellisessä tavallisessa uudessa autossa perusvarusteilla myyjä oli laittanut tuon 9. kohdan, jonka huomasin vasta jälkeenpäin. Autoa ei olisi voinut siis perua ilman kuluja vaikka olisi viivästynyt. No, itsepähän allekirjoitin tuollaisen sopimuksen. Auto tuli onneksi aikataulussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
508
kyllähän kysynnän ja tarjonnan laki noin toimii, ehkä hain sitä, että jos bensa nousisi vaikka koko kesäksi sinne 3€/l niin nousisiko sähköautojen hinta taas 3-7k tms. Jos bensan hinta laskisi jostain kumman syystä niin varmaan tuo buumi hieman sitten viilentyisi.

Itselle 30k autosta alkaa olemaan ihan maksimi mitä suostun maksamaan joten siinä kohtaa en oikein tiedä mitä tekisin. Ajelenko vain ihan välttämättömän tuolla pommillani ja maksan 3-4€/l bensasta vai joustanko budjetistani? Riskeeraanko nyt ja tilaan varmuuden vuoksi sähköauton?
aikalailla samat ajatukset kuin itsellänikin, tällä hetkellä hybridi alla (tai siis korjattavanahan se just nyt on) ja kun sen itselleni saan takaisin niin ei se pihassa kauaa ole. Autoon ei yli 30k viitsisi laittaa, joten melkosta pyörittelyä millasen auton perheellinen valitsisi. Tällä hetkellä oon taipumassa siihen, että otan vuodeksi yksityisleasingin tms. Ja katson asiaa uudestaan sitten.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
aikalailla samat ajatukset kuin itsellänikin, tällä hetkellä hybridi alla (tai siis korjattavanahan se just nyt on) ja kun sen itselleni saan takaisin niin ei se pihassa kauaa ole. Autoon ei yli 30k viitsisi laittaa, joten melkosta pyörittelyä millasen auton perheellinen valitsisi. Tällä hetkellä oon taipumassa siihen, että otan vuodeksi yksityisleasingin tms. Ja katson asiaa uudestaan sitten.
Pääseehän tuossa 12 kk sopimuksella ainakin kokeilemaan sähköautoilua helposti vaikka todennäköisesti vuosikustannus on tuossa suurempi kuin omaksi ostetussa.

Latausasiat kannattaa selvittää taloyhtiössä ennen kuin auto on pihassa.
 

JL79

omistaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
348
VAG:n tapa on yleensä ollut ilmoittaa teho joka on käytössä joka paikassa, aina, joka olosuhteissa vs nyt jossa on yhtäkkiä akkuprosentti, lämpötila ja muut muuttujat rajoittamassa saapuen tilanteeseen jossa maksat vaikka 300hp autosta josta saat yli puolet ajasta irti vain 250hp. Sen sijaan että ilmoittaisivat tuon 250hp ja hetkellisenä "overboostina" tms tuon 300hp.
Häh?
Valmistajat ilmoittavat maksimitehon, joka ei todellakaan ole käytössä aina. Johtuen ihan polttomoottorin tekniikasta. Useammin ne "maksimitehot" on sähkömoottorissa käytössä kuin polttomoottoreissa, oli valmistaja kuka tahansa.
Omassa sähköautossani on vain 136hevosvoimaa, ja verrattuna edelliseen 200hv polttisautoon, tuo sähköauto tuntuu paljon tehokkaammalta ja ripeämmältä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Ja aika huono verrata uutta takuullista peliä johonki parin tonnin autoon, jossa varmasti korjattavaa riittää eikä se siitä enää uutta saa tekemälläkään.
Minusta myös hieman outoa verrata uutta sähköautoa tonnin autoon. Toisaalta sen ymmärtää nyt kun polttoaine raketoi. Tosin miksei verrata tonnin käytettyä polttomoottoriautoa kymppitonnin käytettyyn sähköautoon? Eli vertailu uusi vs. uusi ja käytetty vs. käytetty.

Kyllä minä voisin halvalla vanhalla autolla muuten ajaa, mutta kun ei ole osaamista auton remontointiin niin ei ole minulle vaihtoehto.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
68
Tässä ollut sähköautoon siirtyminen haaveissa. Löysin käyttöön ja budjettiin sopivankin mallin, ID 3 45kwh akulla. Valitettavasti näitä ei ilmeisesti saa edes tilattua tällä hetkellä. Onko kellään tietoa koska vastaavan Cupran hinnat julkaistaan? Otetaan vastaan myös ideoita vastaan muista alle 35 kwh sähkiksistä.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

"Päästöraja vuodelle 2035 tarkoittaisi sitä, että polttomoottorikäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen valmistus loppuisi käytännössä vuonna 2035, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön Ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja Päivi Antikainen.

Myös ladattavien hybridien ja kaasuajoneuvojen valmistus loppuisi vuonna 2035, Antikainen jatkaa."
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Autoliikkeissä ainakin näkyy se arvonalenema kun kyselee. Tesloja on nyt paljon saatavilla koska niitä on tuotu Euroopasta, niin vanhemmista ei oikein saa hyvää hintaa.
65k auto on nyt noin 57k auto vaihdokkina, ikää vuosi ja ajettu 30 000km.
Tuohan on aika pieni arvonalenema ja johtuu vähän ajettujen vaihtoautojen kovasta kysynnästä. Normitilanteessa tuon hintaisesta autosta lähtee ensimmäisenä vuotena helposti 10k€ tai enemmän, varsinkin kun ajokilometrejä on tullut verrattain paljon.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tässä ollut sähköautoon siirtyminen haaveissa. Löysin käyttöön ja budjettiin sopivankin mallin, ID 3 45kwh akulla. Valitettavasti näitä ei ilmeisesti saa edes tilattua tällä hetkellä. Onko kellään tietoa koska vastaavan Cupran hinnat julkaistaan? Otetaan vastaan myös ideoita vastaan muista alle 35 kwh sähkiksistä.
Kia/Hyundai akselilta löytyy 39 KWh versiot e-Soulista, Nirosta ja Konasta. Myös jostain voi saada vielä Ioniq Electriciä (ei tää uus Ioniq 5 vaan vanhempi malli). Näiden etuna on suhteellisen pieni sähkönkulutus, varsinkin kaupunkiajossa. Näitä löytyy heti kaupoistakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Riittääköhän 10 vuotta siihen että sähköautoja on tarpeeksi? Tuotanto/saatavuus ongelmat ovat todella pahoja alkaen materiaaleista, joten en jotenkin usko että vuonna 2035 voisi vaan kävellä kauppaan ja ostaa sähköautoa, vaan toimitusajat ovat silloinkin varmasti pitkiä ellei jopa pidempiä kuin nyt.

Eli euroopasta tulee kuin kuuba, vanhoja 2010 luvun polttomoottoriautoja pidetään väkisin liikenteessä vielä 2040 luvullakin kun uusia autoja ei ole saatavilla?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Kia/Hyundai akselilta löytyy 39 KWh versiot e-Soulista, Nirosta ja Konasta. Myös jostain voi saada vielä Ioniq Electriciä (ei tää uus Ioniq 5 vaan vanhempi malli). Näiden etuna on suhteellisen pieni sähkönkulutus, varsinkin kaupunkiajossa. Näitä löytyy heti kaupoistakin.
Alle 30 tonnin autoista Ioniq ja ehdottomasti 28 kWh versio suhteellisen nopean pikalatauksen vuoksi vs. 38 kWh versio. On kuitenkin enemmän tilaa kuin pikkuautoissa esim. e-208, puhumattakaan cityautoista (Mii/e-Up). Leaf 40 kWh olisi myös vaihtoehto, jos ei ole pitkiä matkoja eikä tarvetta pikalataukselle (rapidgate).
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Tässä ollut sähköautoon siirtyminen haaveissa. Löysin käyttöön ja budjettiin sopivankin mallin, ID 3 45kwh akulla. Valitettavasti näitä ei ilmeisesti saa edes tilattua tällä hetkellä. Onko kellään tietoa koska vastaavan Cupran hinnat julkaistaan? Otetaan vastaan myös ideoita vastaan muista alle 35 kwh sähkiksistä.
Tietenkin, jos uusi auto hakusessa niin voi olla haasteellista löytää kohtuullisella toimitusajalla autoa. Mutta käytettyjen puolella on jonkin verran tarjontaa ja tuonti ulkomailta voisi olla myös vaihtoehto.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Aikalailla oikeassa olet. Toki työtehtävä vaikuttaa
vihjataan pysäköimään auto nurkantaakse/takapihalle.

(Edit: On myös käänteistä, joissain töissä kannattaa käyttää vaatimatonta autoa)
Yhtenä huomiona toki myös rehellisesti mukavuus. Jouduin koskemaan jääskrapaan talven aikana pari kertaa, työmatka olisi mennyt vaikka puolet matkasta nukkuen auton hoitaessa suurimman osan ja musiikki raikaa huomattavasti tasapainoisemmin kuin 18v meikäläisen Escortissa.
Tämä (mukavuus) on asia millä voi perustella sähköauto/polttis pohdinnassa miksi ei ikinä, tai ehdottomasti.

Tonnin+ autoissa voi olla ne sisätilanlämmittimet (sähkö / polttoaina).

Mutta siinä samaa mieltä että jos puhutaan uudesta autosta, niin iso mukavuus tekiä että voi olettaa että auto toimii kun sitä tarvii, varsinkin jos joutuu ajalee pidempää matkaa "ruuhka" ajan ulkopuolella.

Mutta niiden 100€-muutaman tonnin autojen suurin etu on se pääoma riski, niihin voi toki takoa rahaa paljon, ja niin osa tekeekin, mutta jos tulee se iso kertakupru, niin suoraan paaliin, tappio pienempi kuin VAGkonsernin vastaantulossa.

Nyt ei hyviä tarjouksia, mutta mitä tarjouksia on mennyt, niin osa niin hyviä että ne oli kilpailukykyisä ihan noille tonnin raadoille. Uusi auto, takuut, ja huoltosopparit, ei riskiä, auton vuokra, jos edes jonkin verran ajoi, niin auton km kustannukset oli edullisia.

Jotkut tinkii vakuutuksissa, uudessa rahoitusmalli voi sen vaatia. Jos sitä rauhaa/mukavuutta arvostaa, niin näissä uusien autojen myynti/vakuutus paketeissa voi olla edut jotka turvaa kotiin/perille pääsyä, sijaisautoa, lisähyvitystä lunastustapauksia varten jne. (toki vanhoihinkin saa)
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
68
Tietenkin, jos uusi auto hakusessa niin voi olla haasteellista löytää kohtuullisella toimitusajalla autoa. Mutta käytettyjen puolella on jonkin verran tarjontaa ja tuonti ulkomailta voisi olla myös vaihtoehto.
Sinänsä toimitus aika ei ole kriittinen. Jopa 1v on ihan ok, nykyisessä autossa ei kutienkaan ole mitään vikaa ja sillä ajelee ihan hyvin.
Jos miettii ulkomailta uittamista niin onkohan tietyt mallit erityisen edullisia suomeen verrattuna esim saksaan ja ruotsiin. Joskus tuli katsottua saksan teslojen hintoja ja niitä ei ainakaan silloin olisi ollut järkevä uittaa suomeen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262
Häh?
Valmistajat ilmoittavat maksimitehon, joka ei todellakaan ole käytössä aina. Johtuen ihan polttomoottorin tekniikasta.
Jos kritiikki koski sitä että jonkin automallin kohdalla auton ilmoitettu maksimi teho on käytössä tietylla akunvaraustila välillä, tietyllä akun lämpötilalla, tietyn sekunttiajan.
Toki polttiksellakkin on säävaikutuksia, ja tekniikasta johtuen voi olla aikarajoituksia. Ymmärtääkseni ainakin joissain malleissa ajat on ihan toista luokkaa, ja riittää että ainetta on tankissa sen verran että riittää siksiaikaa.


Jos siirrytään siihen että kuinka sen maximi tehon voi hyödyntää saati kuinka pitkäksiaikaa siitä tarvitsee. Mitä enemmän sitä on, niin sitä vähemmän. Maalikkona voisi kuvitella että jos polttis on sellainen että laatikko on optimi ja tehot loppuu motarivauhdeilla, niin voisi harmittaa jos niitä aletaan leikkaan lisää 30 sekunnin jälkeen tai kun 50l tankissa alle 40l

Omassa sähköautossani on vain 136hevosvoimaa, ja verrattuna edelliseen 200hv polttisautoon, tuo sähköauto tuntuu paljon tehokkaammalta ja ripeämmältä.
Käyttökokemuksen kannalta hepat tosiaan on huono vertailu luku, jos ei lähtökohtaisesti liianvähän.
Sitä se oli polttiaikanakin, korostuu näin erilaisten tekniikoiden välillä, ja kun sähkiksiä alkaa olemaan enemmän eri käyttöön, niin ostopäätöstä tekevä joutuu kaivaan aiempaa enemmän käppyröitä, testejä. (jännitän näitä isomman kuorman kantavia halppiksia, ja "tylkaluja")
 
Liittynyt
17.08.2018
Viestejä
360
Häh?
Valmistajat ilmoittavat maksimitehon, joka ei todellakaan ole käytössä aina. Johtuen ihan polttomoottorin tekniikasta. Useammin ne "maksimitehot" on sähkömoottorissa käytössä kuin polttomoottoreissa, oli valmistaja kuka tahansa.
Omassa sähköautossani on vain 136hevosvoimaa, ja verrattuna edelliseen 200hv polttisautoon, tuo sähköauto tuntuu paljon tehokkaammalta ja ripeämmältä.
Olin juuri samasta jutusta muotoilemassa. Että eihän sähkömoottorista saada missä vaan lämpötilassa ja millä vaan akun SOC:lla ilmoitettuja kilowatteja. Esim nopeasti googlellakin löytyy jopa varttimailitestejä Tesla M3:lla tehtynä kun testailtu eri akun varaustiloilla miten vaikuttaa.

Tuo VW-konsernin hinnastossa löytyy viittaus UN Global Technical Regulation 21 sitten kertoo spekseistä enemmän. Siellähän on ulkomuistista esim, että mittauksien lämpötila on 25'C jne. Ja meillähän nuo lämpötilat heiluvat ja sekin vaikuttaa _jokaisen_ sähköauton kW-outputtiin. Itse näen tosiaan ihan positiivisena asiana, että selkeästi kerrotaan miten huipputeho on käytettävissä ja omilla kokemuksilla vielä tuo huipputeho tai sitä erittäin lähellä oleva kW-tarjonta on vielä paljon laajempi mitä hinnaston ehdot antavat olettaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Sinänsä toimitus aika ei ole kriittinen. Jopa 1v on ihan ok, nykyisessä autossa ei kutienkaan ole mitään vikaa ja sillä ajelee ihan hyvin.
Jos miettii ulkomailta uittamista niin onkohan tietyt mallit erityisen edullisia suomeen verrattuna esim saksaan ja ruotsiin. Joskus tuli katsottua saksan teslojen hintoja ja niitä ei ainakaan silloin olisi ollut järkevä uittaa suomeen.
Kyselin eräästä uittopalvelusta hintoja uittamiselle, niin ei ainakaan muutama viikko sitten olisi ollut järkevää tuoda 6 kk vanhaa e-208:a. Ainakin mobile.de hinnat nousussa. Tosin muista merkeistä ei tietoa. Mutta tuossa on tietenkin se hyvä puoli, että ainakin tietää että koska auton saa vrt. tehdastilaus.

Uittamisessa kannattaa toki varmistaa, että autossa on lämpöpumppu ja 11 kW laturi. Ilmeisesti ainakin joissain automalleissa, joita Suomessa myydään 11 kW laturilla esim. Ranskassa myydään 7 kW laturilla.
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Olin juuri samasta jutusta muotoilemassa. Että eihän sähkömoottorista saada missä vaan lämpötilassa ja millä vaan akun SOC:lla ilmoitettuja kilowatteja. Esim nopeasti googlellakin löytyy jopa varttimailitestejä Tesla M3:lla tehtynä kun testailtu eri akun varaustiloilla miten vaikuttaa.

Tuo VW-konsernin hinnastossa löytyy viittaus UN Global Technical Regulation 21 sitten kertoo spekseistä enemmän. Siellähän on ulkomuistista esim, että mittauksien lämpötila on 25'C jne. Ja meillähän nuo lämpötilat heiluvat ja sekin vaikuttaa _jokaisen_ sähköauton kW-outputtiin. Itse näen tosiaan ihan positiivisena asiana, että selkeästi kerrotaan miten huipputeho on käytettävissä ja omilla kokemuksilla vielä tuo huipputeho tai sitä erittäin lähellä oleva kW-tarjonta on vielä paljon laajempi mitä hinnaston ehdot antavat olettaa.
Jos sähkömoottorin huipputeho on pieni suhteessa siihen mitä akusta olisi mahdollista ottaa niin silloin toki on mahdollista että SOC tai lämpötila eivät juuri vaikuta, mutta onko siinäkään sitten järkeä...

Björn on testaillut näitä tehokkaampia sähkiksiä eri varausasteilla: Acceleration test 90-10 %
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 500
Kyselin eräästä uittopalvelusta hintoja uittamiselle, niin ei ainakaan muutama viikko sitten olisi ollut järkevää tuoda 6 kk vanhaa e-208:a. Ainakin mobile.de hinnat nousussa. Tosin muista merkeistä ei tietoa. Mutta tuossa on tietenkin se hyvä puoli, että ainakin tietää että koska auton saa vrt. tehdastilaus.

Uittamisessa kannattaa toki varmistaa, että autossa on lämpöpumppu ja 11 kW laturi. Ilmeisesti ainakin joissain automalleissa, joita Suomessa myydään 11 kW laturilla esim. Ranskassa myydään 7 kW laturilla.
Tee kaupat suoraan yksityisen kanssa Saksassa. Myyvät mielellään ulkomaille ja ostavat uutta halvemmalla tilalle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 953
Tuohan on aika pieni arvonalenema ja johtuu vähän ajettujen vaihtoautojen kovasta kysynnästä. Normitilanteessa tuon hintaisesta autosta lähtee ensimmäisenä vuotena helposti 10k€ tai enemmän, varsinkin kun ajokilometrejä on tullut verrattain paljon.
Onhan se joo. Kuitenkin 9k että mielestäni menee ihan normaaliin arvonalenemiseen. Yksityiseltä varmaan saisi paremman hinnan. Ajattelin vain tuoda esiin että kyllä se arvo laskee vaikka onkin sähkö joita kaikki haluaa. Riippuen sitten firmasta niin kate on 2-5k luokkaa.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Kia/Hyundai akselilta löytyy 39 KWh versiot e-Soulista, Nirosta ja Konasta. Myös jostain voi saada vielä Ioniq Electriciä (ei tää uus Ioniq 5 vaan vanhempi malli). Näiden etuna on suhteellisen pieni sähkönkulutus, varsinkin kaupunkiajossa. Näitä löytyy heti kaupoistakin.
Uudessa 2023 Niro EV:ssä se 39 kWh versio jää pois myynnistä. Pari päivää sitten laitoin EV:n tilaukseen, tehtaan lupaama toimitusaika on tällä hetkellä kuusi kuukautta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 262

"Päästöraja vuodelle 2035 tarkoittaisi sitä, että polttomoottorikäyttöisten henkilö- ja pakettiautojen valmistus loppuisi käytännössä vuonna 2035, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön Ilmasto- ja ympäristöyksikön johtaja Päivi Antikainen.

Myös ladattavien hybridien ja kaasuajoneuvojen valmistus loppuisi vuonna 2035, Antikainen jatkaa."
Ketjussa pohdittu hintakehitystä, uusien kuin käytettyjen.

Jos sähköistyminen etenee hallitusti, niin polttis tappo paine ei poukkoile, jos sähköistyminen tökkii, niin sitten voi tulla jyrkkiä toimia, osa varmasti laskee sen varaan että viivaa siirretään, se tarkoittaisi että sähköistyminen on tökkinyt.

10v on lyhyt aika ja euroopassa on "valittu" henkilöautoissa sähköistyminen ja kaasu ongelmat hillitsee mm polttokenno (vety hankkeita). tämä siis ohjaa panoksia sähköistymiseen, mutta on myös päästöttömän polttoaineen projekteja, en pitäisi henkeä minkään läpimurron suhteen.

Eli, autotehtaat järjestäin tuohon sähköistymiseen valmistautuneet, kuluttajat siirtyy sähköön, joten suht nopeasti polttiksina liikkuu lähinnä sellaiset mallit/käytöt joita vaikea korvata sähköllä. Käytettyjen polttisten markkina voi pelastaa vienti, jos niiden vienti sallitaan.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
68
Uudessa 2023 Niro EV:ssä se 39 kWh versio jää pois myynnistä. Pari päivää sitten laitoin EV:n tilaukseen, tehtaan lupaama toimitusaika on tällä hetkellä kuusi kuukautta.
Laitoitko siis tuon uuden 2023 mallin vai saako sitä vanhaa vielä?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475

"TOUKOKUUSSA ensirekisteröidyistä henkilöautoista 12,5 prosenttia oli täyssähköautoja ja hieman päälle 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Osuudet eivät ole olennaisesti muuttuneet alkuvuoden aikana."

Olisi jännä nähdä tilastoja kuinka paljon sähköautoja on tilattu alkuvuoden aikana.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 469
Ei siinä kovin suuria heilahduksia voikaan tulla kun tilauskanavat ovat rajoittuneet (varustepuutokset) ja toimitusajat niillä mitä ylipäätään voi tilata koputtelee jo yli 500vrk:tta.

On tämä absurdi ajanjakso. :zoom:
 

HikinenM

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Alle 30 tonnin autoista Ioniq ja ehdottomasti 28 kWh versio suhteellisen nopean pikalatauksen vuoksi vs. 38 kWh versio.
Käyttötarkoituksen mukaan. Sanoisin että 28 kWh versio on ok jos sen pieni akku riittää ja omassa ajossa pitää käydä säännöllisesti pikalaturilla. Joillain saattaa matkat olla sellaisia, että 28 kWh versiota voi joutua lataamaan, mutta 38 kWh versiota ei.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Käyttötarkoituksen mukaan. Sanoisin että 28 kWh versio on ok jos sen pieni akku riittää ja omassa ajossa pitää käydä säännöllisesti pikalaturilla. Joillain saattaa matkat olla sellaisia, että 28 kWh versiota voi joutua lataamaan, mutta 38 kWh versiota ei.
Toki. Monille voisi mennä vaikka Leaf 30 kWh, jos ei tarvi ladata matkalla ja latausmahdollisuus kotona. Olisi reilusti halvempi kuin Ioniq ja tilojen puolesta aika samoissa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 527
Häh?
Valmistajat ilmoittavat maksimitehon, joka ei todellakaan ole käytössä aina. Johtuen ihan polttomoottorin tekniikasta. Useammin ne "maksimitehot" on sähkömoottorissa käytössä kuin polttomoottoreissa, oli valmistaja kuka tahansa.
Omassa sähköautossani on vain 136hevosvoimaa, ja verrattuna edelliseen 200hv polttisautoon, tuo sähköauto tuntuu paljon tehokkaammalta ja ripeämmältä.
Ajan takaa sitä että perinteisesti jos lyöt etenkin turbollisen polttis VAG kipon dynoon oli kylmä, kuuma, merenpinta tai vuori, se tuottaa luvatut maksimitehot. Eli Saksalaisilla on tapana ilmoittaa luvut alle mitä kiposta oikeasti on otettu irti. Sama aikakauden Japseissa (lukuunottamatta rajumpia erikoismalleja) jos teet saman niin saat nimenomaan sen maksimitehon ja joissain olosuhteissa sen alle. Tätä tukee omat kokemukset mekaanikkona työskentelystä ja useiden eri dyno ja softaus kavereiden kanssa myös asiasta jutelleena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tuli tussa lueskeltua tuota pienellä präntättyä tekstiä Cupra Bornin hinnastosta:
Maksimisähköteho 170 kW: Maksimiteho, joka on käytettävissä enintään 30 sekunnin ajan, laskettuna UN GTR -säännön nro 21 mukaan. Yksittäisissä ajotilanteissa
käytettävissä olevaan tehoon vaikuttavat monet tekijät, kuten ympäristön lämpötila sekä korkeajänniteakun varaustila, lämpötila, kunto tai ikä. Erityisesti maksimitehon saaminen
käyttöön edellyttää, että korkeajänniteakun lämpötila on 23–50 °C ja varaustila vähintään 55 % (58 kWh akku)/ 85 % (77 kWh akku). Poikkeamat erityisesti edellä mainituista arvoista voivat johtaa tehon
laskemiseen niin, ettei maksimiteho ole käytettävissä. Seisontailmastoinnin käytöllä voi epäsuorasti vaikuttaa akun lämpötilaan tietyssä määrin, ja esimerkiksi akkuvarauksen ylärajaa voi säätää autosta.
Korkeajänniteakun optimaalisen ylläpidon kannalta suositeltava akkuvarauksen yläraja on 80 % (pitempien matkojen yhteydessä 100 %).
Eli nyt kun tilasin tuollaisen 77kWh akulla, niin minun kannattaa/täytyisi pitää akku 85-100% välillä, jotta saan maksamastani e-boost toiminnosta hyötyä. Eihän tässä ole oikein järkeä :confused:
Tuota samaa luin kun harkittiin Enyaqin ostoa. Toihan vaan tarkoittaa sitä että jo entuudestaan melko hidas auto ei normiajossa ikinä täytä luvattua. Noi suositellaan ladattavaksi max 80% tasoon ja sen jälkeen vielä ulkolämpötila (ja vesisade) vaikuttaa, joten suomessa ei toteudu kuin 3 kertaa vuodessa.
Eikä siinä mielestäni kaikki, vaan se että missään ei lue sitä mitä tehoja sulla on oikeasti käytössä! Eli paljonko sulla on tehoa jos ulkona on -5c ja akkua 30%? Olisi kiva nähdä jokin graafi miten lämpötilta tai akun varaustaso vaikuttaa.

Koska jo parhaimmillaan enyaq oli "pelottavan" hidas, eli aika paljon hitaampi kuin edellinen diesel krematorio -auto niin todettiin vaimon kanssa että sellaista ei tilata. Nyt alla on käytetty Audi 55 E-tron ja ei sekään mikään raketti ole, kun vakiona rajaa tehot 300hv tasolle. Mutta tuo sentään aika hyvin antaa aina saman tehon ja arkiajossa riittävä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Tuota samaa luin kun harkittiin Enyaqin ostoa. Toihan vaan tarkoittaa sitä että jo entuudestaan melko hidas auto ei normiajossa ikinä täytä luvattua. Noi suositellaan ladattavaksi max 80% tasoon ja sen jälkeen vielä ulkolämpötila (ja vesisade) vaikuttaa, joten suomessa ei toteudu kuin 3 kertaa vuodessa.
Eikä siinä mielestäni kaikki, vaan se että missään ei lue sitä mitä tehoja sulla on oikeasti käytössä! Eli paljonko sulla on tehoa jos ulkona on -5c ja akkua 30%? Olisi kiva nähdä jokin graafi miten lämpötilta tai akun varaustaso vaikuttaa.

Koska jo parhaimmillaan enyaq oli "pelottavan" hidas, eli aika paljon hitaampi kuin edellinen diesel krematorio -auto niin todettiin vaimon kanssa että sellaista ei tilata. Nyt alla on käytetty Audi 55 E-tron ja ei sekään mikään raketti ole, kun vakiona rajaa tehot 300hv tasolle. Mutta tuo sentään aika hyvin antaa aina saman tehon ja arkiajossa riittävä.
Kuskissa vikaa jos 200+ heppainen auto on pelottavan hidas. Miten vitussa te oikein ajatte jos ei Enyaqilla kerkiä liikenteen mukana?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Kuulostaa hienolta, miten VAG on tämän ratkaissut? Tavalliset autot menettää tehoistaan noin prosentin per 100m korkeutta.
Ahdetuissa koneissa sitä varmaan pystyy aika kivasti kompensoimaan kasvattamalla ahtopainetta sitä mukaa kun mennään ylemmäs? Vapaasti tukehtuvissa moottoreissa vaikeampaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Ahdetuissa koneissa sitä varmaan pystyy aika kivasti kompensoimaan kasvattamalla ahtopainetta sitä mukaa kun mennään ylemmäs? Vapaasti tukehtuvissa moottoreissa vaikeampaa.
Eli senkun vaan lisää kierroksia turboon, pyörivät huvikseen matalammilla kierroksilla lähempänä meren pintaa. Eivät vaan halua myydä ilmaista tehoa matalammalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kuskissa vikaa jos 200+ heppainen auto on pelottavan hidas. Miten vitussa te oikein ajatte jos ei Enyaqilla kerkiä liikenteen mukana?
Autokoulussa jo opetettu että reipas kiihdytys tavoitevauhtiin? Ei se teho tarkoita hurjastelua vaan turvallisuutta?
Kuten ketjuun jo varmasti aikaisemmin maininnut niin omana käyttöautona ollut RS6 yms. joten on totuttu että rampista pääsee tavoitenopeuteen. Oli mulla pari vuotta Toyotan 86:n ja siinä on se 200hp. En olisi ikinä suomessa sellaista ostanut mutta vuoristoteille se oli ihan hauska lelu.
"Pelottavan" hidas tarkoitinkin sitä, että ei se ole pelottava vaan sen takia "pelottava" että kun perhe tottunut siihen että auto liikahtaa tarvittaessa niin hitaamman jos ostaa niin saattaa mennä auto äkkiä vaihtoon kun onkin "huono".
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Autokoulussa jo opetettu että reipas kiihdytys tavoitevauhtiin? Ei se teho tarkoita hurjastelua vaan turvallisuutta?
Kuten ketjuun jo varmasti aikaisemmin maininnut niin omana käyttöautona ollut RS6 yms. joten on totuttu että rampista pääsee tavoitenopeuteen. Oli mulla pari vuotta Toyotan 86:n ja siinä on se 200hp. En olisi ikinä suomessa sellaista ostanut mutta vuoristoteille se oli ihan hauska lelu.
"Pelottavan" hidas tarkoitinkin sitä, että ei se ole pelottava vaan sen takia "pelottava" että kun perhe tottunut siihen että auto liikahtaa tarvittaessa niin hitaamman jos ostaa niin saattaa mennä auto äkkiä vaihtoon kun onkin "huono".
Totuttelukysymys siis. En montaa ramppia Suomessa keksi missä ei Enyaqilla kerkiäisi sakkonopeuteen ennen kuin liitytään muun liikenteen sekaan. Mites RS6:lla hoidetaan tilanne, jossa edellä menee mummo Micran kanssa ja saa justiinsa kelattua 60 km/h nopeutta kun pitäisi liittyä 100 km/h tielle? :)
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Autokoulussa jo opetettu että reipas kiihdytys tavoitevauhtiin? Ei se teho tarkoita hurjastelua vaan turvallisuutta?
Kuten ketjuun jo varmasti aikaisemmin maininnut niin omana käyttöautona ollut RS6 yms. joten on totuttu että rampista pääsee tavoitenopeuteen. Oli mulla pari vuotta Toyotan 86:n ja siinä on se 200hp. En olisi ikinä suomessa sellaista ostanut mutta vuoristoteille se oli ihan hauska lelu.
"Pelottavan" hidas tarkoitinkin sitä, että ei se ole pelottava vaan sen takia "pelottava" että kun perhe tottunut siihen että auto liikahtaa tarvittaessa niin hitaamman jos ostaa niin saattaa mennä auto äkkiä vaihtoon kun onkin "huono".
Nyt on todellinen 1st world problem.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Jollekkin se 250w sähköskootteri on riittävä.
Jos kaikille riittäisi se Micra 0,9 L bensamoottorilla niin ei maailmassa olisi muita autoja.
En mielestäni sanonut mitenkään että toi oli ongelma, mua vaan rupesi oikeasti ärsyttämään se että ei kerrota miten se auto kulkee normikäytössä. Ei osannut skodan myyjäkään kertoa numeroita, eli se on ilmeisen salaista tietoa. Haluatko ostaa sitten auton joka meneekin normiajossa 14 sekunttia 0-100kmh, vaikka myyjän paperissa luki 6,7sek?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Jollekkin se 250w sähköskootteri on riittävä.
Jos kaikille riittäisi se Micra 0,9 L bensamoottorilla niin ei maailmassa olisi muita autoja.
En mielestäni sanonut mitenkään että toi oli ongelma, mua vaan rupesi oikeasti ärsyttämään se että ei kerrota miten se auto kulkee normikäytössä. Ei osannut skodan myyjäkään kertoa numeroita, eli se on ilmeisen salaista tietoa. Haluatko ostaa sitten auton joka meneekin normiajossa 14 sekunttia 0-100kmh, vaikka myyjän paperissa luki 6,7sek?
Toki. Joskin voin melkein laittaa pääni pantiksi, että jos ei olla ihan viimeisiä prosentteja akusta ajamassa niin alta kymmeneen menee Enyaq heittämällä.

Siinä olet toki oikeassa, että kiihtyvyysarvot pitäisi ilmoittaa eri akun varausarvoille, mikäli niissä on merkittävää eroa (esim. yli 10% ero tmv.)
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Tuota samaa luin kun harkittiin Enyaqin ostoa. Toihan vaan tarkoittaa sitä että jo entuudestaan melko hidas auto ei normiajossa ikinä täytä luvattua. Noi suositellaan ladattavaksi max 80% tasoon ja sen jälkeen vielä ulkolämpötila (ja vesisade) vaikuttaa, joten suomessa ei toteudu kuin 3 kertaa vuodessa.
Eikä siinä mielestäni kaikki, vaan se että missään ei lue sitä mitä tehoja sulla on oikeasti käytössä! Eli paljonko sulla on tehoa jos ulkona on -5c ja akkua 30%? Olisi kiva nähdä jokin graafi miten lämpötilta tai akun varaustaso vaikuttaa.
ID.4 GTX:n kohdalla 0-100 taittuu 0,5s hitaammin 30% akulla kuin täydellä. Linkkasin aamulla tänne Björnin taulukon, josta voi katsoa näitä.
Lämpötilan vaikutusta en osaa sanoa, mutta luulen että pito on usein rajoittavana tekijänä talvella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
ID.4 GTX:n kohdalla 0-100 taittuu 0,5s hitaammin 30% akulla kuin täydellä. Linkkasin aamulla tänne Björnin taulukon, josta voi katsoa näitä.
Lämpötilan vaikutusta en osaa sanoa, mutta luulen että pito on usein rajoittavana tekijänä talvella.
Miksi valmistaja ei voi tätä kertoa speksissä? Oikeasti oltiin Enyqia ostamassa, mutta se kaatui tuohon että "piiloteltiin" miten auto suoriutuu arkiajosta. Annoin kyllä palautetta kun myyjä kyseli perään että tehdäänkö kaupat.
En enää muista numeroita tarkkaan, mutta Enyaqissa täyden tehon alue oli jotain tämän tapaista: Akku >85% ja ulkolämpötila 16-21c.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Toki. Joskin voin melkein laittaa pääni pantiksi, että jos ei olla ihan viimeisiä prosentteja akusta ajamassa niin alta kymmeneen menee Enyaq heittämällä.

Siinä olet toki oikeassa, että kiihtyvyysarvot pitäisi ilmoittaa eri akun varausarvoille, mikäli niissä on merkittävää eroa (esim. yli 10% ero tmv.)
Samaa mieltä olen, kyllä se varmasti menee alle 8sek. Mutta se että valmistaja ei tätä uskalla kertoa alkoi vaan ärsyttämään, koska jossain sopimuksessa on kuitenkin pienellä präntillä että aiheesta ei saa valittaa. Sitten kun se auto ei kuljekkaan (ihan hyvin se voi olla 10+sek 0-100kmh kun ei kerran kerrota) niin myyjä vain nauraa että itsepähän ostit auton missä on speksissä tähtiä ja pientä pränttiä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 184
Miksi valmistaja ei voi tätä kertoa speksissä? Oikeasti oltiin Enyqia ostamassa, mutta se kaatui tuohon että "piiloteltiin" miten auto suoriutuu arkiajosta. Annoin kyllä palautetta kun myyjä kyseli perään että tehdäänkö kaupat.
Veikkaan että laiskuuttaan ja toki mittaamisessakin on omat hankaluutensa kun (akun) lämpötilakin vaikuttaa asiaan.
Kun kaikki linjalta tulevat autot revitään käsistä niin helpompi pistää vaan esitteeseen tuollainen kaikesta vastuusta vapauttava klausuuli.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 527
Eli senkun vaan lisää kierroksia turboon, pyörivät huvikseen matalammilla kierroksilla lähempänä meren pintaa. Eivät vaan halua myydä ilmaista tehoa matalammalla?
Juu lisää rundia turboon joka toki lisää rasitusta ja kulumaa joten pitävät kierrokset toki niin matalina kuin mahdollista.

Vapareissa on jo sitten enemmän muuttujia ja etenkin korkeuseroja on vaikeampi kompensoida mutta voi niissäkin kiristää ajoituksia, säädellä sitä säädellä tätä ja kokeilla josko sen pari heppaa saisi lisää että lukemat olisivat vakiona. Helpoin tapa on noissa ilmoittaa tehot alle todellisen ja sillä selvä. Tuota esim Porsche on tehnyt käytännössä aina niin vapari kuin turbokoneissaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 179
Viestejä
4 193 989
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom