Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
172
Mä en ihan hahmota ongelmaa. I5 ainakin mun mielestä pisti p-jarrun itsekseen päälle, kun vetäs virrat pois. Tai ainakin niin kuvittelin sen tehneen. Toki ei ole kuin koeajoilla ollut auto.

e: Ilmeisesti siis I5 omaa autohold toiminnon, joka siis pistää käsijarrun päälle. Ketjun kommenteissa luki näin eli en kuvitellut omiani.
Tekee näin kun sammuttaa auton jarrupoljin pohjassa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 004
No jos kyse on jostain, viasta, niin sehän voi vaikka potkaista sen P:n omin nokkineen pois päältä jossain tilanteessa ja siksi tuo takaisinkutsu.

E: mä vähän taas koomailen täällä..?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
854
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
Korealaisissa on huomattavasti tasaisempi latauskäyrä kuin esim. Teslalla.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 008
Kysymys. Onko kuluttajan mahdollista saada mitään korvausta myyjän puolesta peruuntuneesta (tehdas ei saa toimitettua) tai kohtuuttomasti viivästyneestä uuden auton kaupasta?

Ostin erään suositun kampanja-auton (ei nimiä kun tämä ei ole virallinen tieto) ja ilmeisesti pahoja toimitusvaikeuksia jos oikein tulkitsin liikkeen toisen myyjän kommentteja rivien välistä.

Sinänsä toi ei harmita kun kyseessä oli vähän heräteostos mutta periaate olisi kiva tietää.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
156
Kysymys. Onko kuluttajan mahdollista saada mitään korvausta myyjän puolesta peruuntuneesta (tehdas ei saa toimitettua) tai kohtuuttomasti viivästyneestä uuden auton kaupasta?
Kyllä, kaikki aina on mahdollista.

Huonekalukaupoilla myyjä totesi, että jos ilmoitettu toimitusaika venyy pari? Kuukautta, alkaa joku prosenttiosuus tulla alennusta per myöhästynyt viikko sen jälkeen. Tästä kuulemma myös ennakkotapaus olemassa, mutta en osaa sitä etsiä.

Kuluttajansuoja-asioita hakemalla kyllä löytyy erilaisia yleispäteviä viitteitä. Ulkomuistista referoiden sopiva kohta tähän lienee jokseenkin: mikäli viivästyminen aiheuttaa taloudellista haittaa...

Itse sain sähköautosta lisäalennusta toteamalla, että viivästyksen aikana ajetut kilometrit olisi tulleet X euroa halvemmaksi sähköllä. Tästä mahantuoja nopeasti ja mukisematta antoi vastatarjouksen, jonka hyväksyin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 661
Tyypillisissä kotilatauslaitteissa on 5m piuha. Kuinka tuo piuha riittää esim. Model 3:ssa jos auton ajaa etuperin parkkipaikkaan ja laturi on keulan edessä seinällä. Eikös se jää hieman vajaaksi tai ainakin menee aika hilkulle kun latausportti on auton takana? Vaimon auton peruuttelu kun on vähän niin ja näin. Vai onko syytä suosiolla hankkia 7m piuhalla varustettu malli?
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
194
Joo ei onnistu 5m piuhalla jos meinaa etuperin ajaa teslan. Vaikka ajaisi 10cm päähän seinästä niin piuha soi. auton pituuskin jo on 4,7m
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 518
Joo ei onnistu 5m piuhalla jos meinaa etuperin ajaa teslan. Vaikka ajaisi 10cm päähän seinästä niin piuha soi. auton pituuskin jo on 4,7m
Eikä välttämättä riitä edes se 7 metrin piuha, jos haluaa edes vähän reitittää piuhaa siten ettei se kulje konepellin päällä / sotkeennu maassa. Myös se laturin johdon lähtösuunta ja auton latausportin kytkentä vie yllättävän paljon johdon pituudesta, koska johtoa ei voi kuitenkaan kovin tiukalle mutkalle vääntää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 370
Melkein ottaisin itselle nyt 10 m, jos on tarjolla. Nyt on 7.5 m piuha kahden miin kanssa, just saa molemmat vierekkäin autoja siirtämättä ladattua. Toki laturi on toisella laidalla eli autojen väliin pistettynä vähempikin riittäisi. Max. 4-5 kiepautusta tuon kerääminen laturiin ottaa eli hyvin helppo ja ei tunnu ”pitkältä”.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 518
Melkein ottaisin itselle nyt 10 m, jos on tarjolla. Nyt on 7.5 m piuha kahden miin kanssa, just saa molemmat vierekkäin autoja siirtämättä ladattua. Toki laturi on toisella laidalla eli autojen väliin pistettynä vähempikin riittäisi. Max. 4-5 kiepautusta tuon kerääminen laturiin ottaa eli hyvin helppo ja ei tunnu ”pitkältä”.
Itse ostin vain uuden ja pidemmän kaapelin kotilaturille, kun auto ja sen latauspistokkeen paikka vaihtui. Lataaminen helppoa kahden hyvin erikokoisen auton kanssa ja sopivan mittaisella kaapelilla ei joudu hirveästi edes miettiä kaapelin kieputtamista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
190
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
Tämä oli hyvin sanottu, kunnollinen latauskäyrä on kyllä oivallinen asia. Tuossa melko tuore video missä verrataan Volkkarin ID autojen latauskäyriä kahden eri ohjelmaversion välillä (2.3 vs 3.0). Huomattava parannus käytännön latausaikoihin luvassa.



Tällä tietoa oma ID.4 pitäisi saada elokuussa ja myyjän mukaan tulee valmiiksi 3.0 ohjelmistolla. Omalla kohdalla tosin ei suurta merkitystä, koska 90% latauksista tapahtuu työpaikalla (työnantaja tarjoaa parikymmentä 22kW tolppaa sähkövatkaimille ja lisäksi kuusi tolppaa hybrideille). Kotiin pitäisi odotellessa asennuttaa latausasema lämpimään talliin joten julkisille latauspaikoille tarvetta vain satunnaisilla (loma)reissuilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 370
Itse ostin vain uuden ja pidemmän kaapelin kotilaturille, kun auto ja sen latauspistokkeen paikka vaihtui. Lataaminen helppoa kahden hyvin erikokoisen auton kanssa ja sopivan mittaisella kaapelilla ei joudu hirveästi edes miettiä kaapelin kieputtamista.
Mieluummin sitä kiepauttaa kunnon paksua joustavaa johtoa integroituun telineeseen kuin pelaa noiden ylihintaisten, mutta yleensä silti rimpuloiden irtokaapelien kanssa. Toki ihan varmasti halvoista kiinteistä asemista löytyy samaa halpiskaapelia, jolla on ihan oma mielipide miten se menee nippuun. Hyvä säästökohde, kun käyttämättä ei oikein näe miten hyvä kaapeli laitteessa on vaikka vaaditut speksit täyttyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 624
Tämä oli hyvin sanottu, kunnollinen latauskäyrä on kyllä oivallinen asia. Tuossa melko tuore video missä verrataan Volkkarin ID autojen latauskäyriä kahden eri ohjelmaversion välillä (2.3 vs 3.0). Huomattava parannus käytännön latausaikoihin luvassa.



Tällä tietoa oma ID.4 pitäisi saada elokuussa ja myyjän mukaan tulee valmiiksi 3.0 ohjelmistolla. Omalla kohdalla tosin ei suurta merkitystä, koska 90% latauksista tapahtuu työpaikalla (työnantaja tarjoaa parikymmentä 22kW tolppaa sähkövatkaimille ja lisäksi kuusi tolppaa hybrideille). Kotiin pitäisi odotellessa asennuttaa latausasema lämpimään talliin joten julkisille latauspaikoille tarvetta vain satunnaisilla (loma)reissuilla.
Ilmeisesti 4WD GTX-malleissa latauskäyrä ei nouse ihan noin korkealle, mutta odottelen vielä ID5 GTX testejä uudella softalla tuon varmistumiseksi.

Muuten tuo yli 70%:iin yltävä 100kW+ teho on kyllä kätevää pitkää matkaa ajavalle. Autoa ei tarvitse ajaa aivan tyhjäksi, jotta akkuun saa tehoa siedettävällä vauhdilla. Puolella akullakin voi pysähtyä vessatauolle ja lyhyellä 5-7min latauksella saa SOC-boostin jolla pääsee ihan tuntuvasti pidemmälle.

Joo, oma autonkäyttö on vähän erikoista kun puolet kilsoista tulee 1000km päivävedoista…
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 518
Mieluummin sitä kiepauttaa kunnon paksua joustavaa johtoa integroituun telineeseen kuin pelaa noiden ylihintaisten, mutta yleensä silti rimpuloiden irtokaapelien kanssa. Toki ihan varmasti halvoista kiinteistä asemista löytyy samaa halpiskaapelia, jolla on ihan oma mielipide miten se menee nippuun. Hyvä säästökohde, kun käyttämättä ei oikein näe miten hyvä kaapeli laitteessa on vaikka vaaditut speksit täyttyy.
Varmaan on pakko olla tosi hyvää kaapelia jos kerta sitä mieluummin kieputtaa laturin ympärille 4-5 kertaa kuin että ei tarvitsisi kieputtaa ollenkaan. Harmittavasti johto oli kuitenkin vähän liian lyhyt optimaaliseen käyttöön. No tietääpähän sitten seuraavalla kerralla :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 370
Varmaan on pakko olla tosi hyvää kaapelia jos kerta sitä mieluummin kieputtaa laturin ympärille 4-5 kertaa kuin että ei tarvitsisi kieputtaa ollenkaan. Harmittavasti johto oli kuitenkin vähän liian lyhyt optimaaliseen käyttöön. No tietääpähän sitten seuraavalla kerralla :thumbsup:
Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa. En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
 

tva

Liittynyt
27.11.2021
Viestejä
26
Minä otin pistorasiamalliseen latauspisteeseen bilteman 8 m kaapelin, josta ylimääräinen roikkuu koukussa laturin vieressä. Jonakin päivänä auton valmistajalta tai vakuutusyhtiöltä tulee ukaasi, joka kieltää lataamisen rakennusten läheisyydessä akun paloriskin vuoksi.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
265
Tämmöinen on eksynyt myyntiin: https://www.nettiauto.com/dacia/spring/12892419

Jos olisi hintaluokka sitä mitä luvattiin, alle 20k€, niin tuossa saattaisi olla järkeäkin. Saattaahan tuossa olla nyt vähän lapinlisää, kun vasta tullut markkinoille. Jos hinta on tuo, niin miksi en hommaisi esimerkiksi Nissan Leafia tai jotain PSA:n ajokkia? Akkukoko pieni, tilat pienet ja turvallisuudessa paljon parannettavaa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
390
Tämmöinen on eksynyt myyntiin: https://www.nettiauto.com/dacia/spring/12892419

Jos olisi hintaluokka sitä mitä luvattiin, alle 20k€, niin tuossa saattaisi olla järkeäkin. Saattaahan tuossa olla nyt vähän lapinlisää, kun vasta tullut markkinoille. Jos hinta on tuo, niin miksi en hommaisi esimerkiksi Nissan Leafia tai jotain PSA:n ajokkia? Akkukoko pieni, tilat pienet ja turvallisuudessa paljon parannettavaa.
Pitikö tämän olla se alle 20000€ sähköauto, ulkomailla jopa alle 10000€? Onko lähinnä Seat Mii:n kanssa kilpaileva? Nelipaikkainen?

Onhan tuo yleisesti vähän surullista että viime lokakuussa ostin uuden Renault Zoen vain pari tonnia kalliimmalla, ja se on sentään viisipaikkainen, kaksi kertaa isompi akku (eikö tuossa Springissä ole vain 27kWh akku?) ja moottorin teho yms... Toki sähköautojen hinnat ovat tässä olleet yleisessä nousupaineessa eli ehkä tuo Spring olisi sitten maksanut viime lokakuussa alle 20000€ Suomessa, jos vain olisi ollut täällä silloin tarjolla...

Pakko kai jatkaa Zoella ajelua vielä n vuotta, jos sähköautomarkkinat edes joskus asettuisivat ja voisi vaihtaa johonkin isompaan ja isompiakkuisempaan.

EDIT: Niin siis jos tuo ei ole virallisesti Suomessa vaan on jonkun tuliainen, ehkä joku vaan yrittää vetää useampia tonneja välistä, toivoen että joku ostaisi tuohon hintaan. Spekseissä kuitenkin sanotaan että on uusi eikä käytetty auto, joten ota tuosta selvää mikä on homman nimi ja miksi. Ehkä juuri sen takia ilmoituksessakaan ei oikein näy niitä tärkeimpiä tietoja kuten akun koko ja WLTP toimintamatka.
 
Viimeksi muokattu:

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 637
Tämmöinen on eksynyt myyntiin: https://www.nettiauto.com/dacia/spring/12892419

Jos olisi hintaluokka sitä mitä luvattiin, alle 20k€, niin tuossa saattaisi olla järkeäkin. Saattaahan tuossa olla nyt vähän lapinlisää, kun vasta tullut markkinoille. Jos hinta on tuo, niin miksi en hommaisi esimerkiksi Nissan Leafia tai jotain PSA:n ajokkia? Akkukoko pieni, tilat pienet ja turvallisuudessa paljon parannettavaa.
Springiä olen mielenkiinnolla seurannut, mutta ei taida tulla Suomeen missään vaiheessa. Kysyntä on vaan liian kovaa. Johonkin 15 k€:n hintaan olisi oiva kaupunkiauto.
Perinteinen käsijarru nauratti hieman :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
424
Jos saan valita, niin esilämmityksen sijaan ottaisin latauskäyrän joka on mahdollisimman tasainen sinne 80% asti. Ensinnäkin siksi, että jos tulee kylmällä akulla vaikka 10% varauksella laturille ja ei saa kuin puolet maksimista heti, niin sitten kun akku on lämpeää latauksen takia, niin se nopeus voi vielä nousta lähemmäs maksimikäyrää, eikä tule laskeva latauskäyrä vastaan. Toiseksi se että nopein lataus on kapealla 0-30% välillä "pakottaa" pysähdykset sinne lähemmäs 10% tienoilla, kun laakea käyrä mahdollistaa sen että otanpa tuosta järvenrannasta 15min 40% akkuun, kun näyttää olevan laturilla tilaa ja saat reilusti lisää ajomatkaa.
En nyt ihan ymmärtänyt, että miksi tasaisuus olisi jotenkin hyve. Eikai nopea lataus 10 % tienoilla mitenkään poissulje sitä, että akku latautuisi kohtuullisella nopeudella vielä 80 % tasolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 167
Toisaalta parempi tuokin, kuin se että on sähköinen käsijarru joka v**tuttaa hieman.. ?

Tossa vaihteenvalitsimessa on vain D - N - R, voisiko tuo olla että siellä ei ole minkäänlasita voimansiirron lukitusta?
Mitä tarkoitat voimansiirron lukituksella? Niitä perinteisiä tomaattien 1. ja 2. vaihteita jotka saa lukittua?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 518
Levälleenkö sä sen kaapelis jätät? Johonkin se sunkin täytyy jättää tai pakata, oli se sit millainen nysä tahansa.
En tietenkään jätä. Siinä se nätisti kulkee seinää pitkin ja johdon pää on juuri latausluukun kohdalla seinätelineessä kiinni. Kaapeli ei roiku ikinä maassa eikä tarvitse kieritellä mihinkään ympäri.

En kyllä tiedä miksi luulet ettei tuo nykyinen ole optimi, molempiin yltää hyvin. Pidemmän ottamisella ajattelin vain sitä, ettei nykyinenkään liian pitkältä tunnu. Helposti olis vaihdettavissa myös nykyiseen, tosin 10 m johtoa ei varmaan kysynnän olemattomuuden takia ole.
No lähinnä siitä kun sanoit, että nyt valitsisit pidemmän kaapelin niin eihän se nykyinen silloin ole optimimittainen. Muutenhan ei olisi mitään syytä edes harkita vaihtamista. Toki seuraava auto jos onkin Miita metrin tai puolitoista pidempi niin nykyinen ei välttämättä enää riitäkään.

Kiinteän kaapelin vaihtamiseen tarvitsee vähintään sen sähkärin, mutta kysymykseksi silloinkin jää että onko se laturi uudella johdolla enää säännökset täyttävä. Valmistaja ainakin evää takuun laturille jos tekee omia modauksia laitteeseen.

Edit. 10 metrisiä kaapeleita on vaikka kuinka tarjolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 624
Joo, nimenomaan tuota tarkoitin, eli onko käppäri ainoa laite joka pitelee autoa paikallaan?
Miten sähköautossa edes teoriassa voisi olla joku P-vaihde joka pitelee autoa paikallaan?

Sähköautojen P tarkoittaa aina käytännössä väkisin sitä, että joku automaattinen käsijarru menee päälle. Ei siellä ole mitään vaihteistoa missä voisi kääntää rattaan jollekin lukitusvaihtelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 004
Miten sähköautossa edes teoriassa voisi olla joku P-vaihde joka pitelee autoa paikallaan?

Sähköautojen P tarkoittaa aina käytännössä väkisin sitä, että joku automaattinen käsijarru menee päälle. Ei siellä ole mitään vaihteistoa missä voisi kääntää rattaan jollekin lukitusvaihtelle.
Samalla lailla kuin missä tahansa automaattisessa vaihteistossa. Salpa joka pidättelee hammasratasta. Kyllä käsittääkseni suurimmassa osassa sähköautoista on käsijarrun lisäksi tuollainen mekaaninen salpasysteemi.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 624
Samalla lailla kuin missä tahansa automaattisessa vaihteistossa. Salpa joka pidättelee hammasratasta. Kyllä käsittääkseni suurimmassa osassa sähköautoista on käsijarrun lisäksi tuollainen mekaaninen salpasysteemi.
Salpasysteemi missä osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan? Toki joku hammasratas on moottorin ja tasauspyörästön välillä, mutta että siellä olisi kytkin + keino vetää tuo ratas irti?

Eikö Porsche taycan / etron gt ole ainoa vaihteistollinen / kytkimellinen sähköauto? Ja siinäkin kait vain taka-akseli irrotetaan vedosta motarivauhdeissa jos käytössä on eco-mode?

Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 004
Salpasysteemi missä osassa kun ei ole vaihdelaatikkoa ollenkaan? Toki joku hammasratas on moottorin ja tasauspyörästön välillä, mutta että siellä olisi kytkin + keino vetää tuo ratas irti?

Eikö Porsche taycan / etron gt ole ainoa vaihteistollinen / kytkimellinen sähköauto? Ja siinäkin kait vain taka-akseli irrotetaan vedosta motarivauhdeissa jos käytössä on eco-mode?

Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
Eihän se salpa mitään vaihdelaatikkoa edellytä... eikä sen tarvitse olla edes vipu joka johonkin hampaiden väliin menee, vaain esim akselin ympärillä oleva pooriholkki jota liikautetaan pituussuunnassa vastaamaan kuoressa olevaan hammastukseen... tai jos halutaan tehdä tuollainen hammasrattaan väliin ottava palanen, niin esim tasauspyörästöstä löytyy kyllä tilaa tuolle jos siltä tuntuu. Suoravetoista järjestelmää ei missään sarjatuotetussa sähköautossa ole, mutta siihenkin sen voisi kyllä toteuttaa laittamalla itse moottoriin jokin lukitusmekanismi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 370
En tietenkään jätä. Siinä se nätisti kulkee seinää pitkin ja johdon pää on juuri latausluukun kohdalla seinätelineessä kiinni. Kaapeli ei roiku ikinä maassa eikä tarvitse kieritellä mihinkään ympäri.
Niin no tuollainen seinään kiinnitys onnistuu vain, jos on yksi ja sama auto siinä.
No lähinnä siitä kun sanoit, että nyt valitsisit pidemmän kaapelin niin eihän se nykyinen silloin ole optimimittainen. Muutenhan ei olisi mitään syytä edes harkita vaihtamista. Toki seuraava auto jos onkin Miita metrin tai puolitoista pidempi niin nykyinen ei välttämättä enää riitäkään.
Käytännössä tuossa on seinä ja avoin piha. Varmasti riittää nyt ja jatkossa, jos on kaksi autoa. Missä kohtaa minä olen harkinnut vaihtamista, älä lisää omiasi. Seuraavaan ostan vielä pidemmän, jos on tarjolla, kun ei siitä haittaa ole ja antaa melkein option pistää kolmanteenkin autoon kiinni. Tai pysäköidä 2 ihan päin peetä.
Kiinteän kaapelin vaihtamiseen tarvitsee vähintään sen sähkärin, mutta kysymykseksi silloinkin jää että onko se laturi uudella johdolla enää säännökset täyttävä. Valmistaja ainakin evää takuun laturille jos tekee omia modauksia laitteeseen.
Mihin se takuu katoaa, jos valmistajan varaosan pistää? Sähkäristäkään en ole ihan varma, kun tuossa on hyvin siisti liitin sille kaapelille. Helpompi tuo olisi vaihtaa kuin jonkun rälläkän virtajohto, jonka käsittääkseni kuluttajakin saa tehdä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 518
Niin no tuollainen seinään kiinnitys onnistuu vain, jos on yksi ja sama auto siinä.
Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autolla :thumbsup:

Jos ylipäätään toteat että nyt ottaisit pidemmän kaapelin niin se kertoo että se olisi mieluisampi kuin se nykyinen. Laitatko mikä laturi sulla on ja sen pidemmän kiinteän kaapelin varaosan? Ihan mielenkiinnosta näkisin kuka tuollaista vaihtoehtoa tarjoaa ja miten kytkentä on toteutettu.

Se on kuitenkin niin paljon helpompaa kun on irrotettava kaapeli laturissa niin kaapelin vaihto onnistuu sekunneissa eikä tarvitse miettiä sähkäreitä, takuun jatkumista, vakuutuksen voimassa oloa jne. kun kaapelin pituutta haluaa vaihtaa :thumbsup: On aina kyseenalaista jos lähtee itse muokkaamaan olemassa olevaa tuotetta. Siinä kun on itse vaihtanut kiinteän kaapelin ja laturi sytyttää palon niin on satavarma ettei vakuutus korvaa mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 370
Hyvin onnistuu kahdellakin täysin eri autolla :thumbsup:
Siis auton ollessa kahdessa eri paikassa? Ei sen nyt mikään ihmeellinen suoritus ole, jos autoja siirtämällä saa latauspaikkaan toisen.
Jos ylipäätään toteat että nyt ottaisit pidemmän kaapelin niin se kertoo että se olisi mieluisampi kuin se nykyinen.
Enköhän mä ihan itse tiedä mitä haluan ja tarvitsen. Nykyinen on täysin mieluisa ja hyvä kuten jo kerroin. Mihinkään en ole vaihtamassa. Sä olet nyt inttänyt tätä offtopickia jo aika pitkään, eiköhän riitä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 050
Kyllä se P asento on eri asia, kuin käsijarru ainakin Hyundai Konassa. P asennossa auton voimansiirto on lukittu mutta se liikkuu työnnettäessä hiukan eteen tai taaksepäin kuten tavanomainen automaatti.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 486
Vai olenko täysin väärässä täyssähköjen voimansiirroista?
En tiedä, mutta jollain tavalla tuo toiminta nyt on hakusessa. Ei parkkilukko tarvitse kytkintä toimiakseen. Sähköautossa on alennusvaihteisto moottorin ja vetoakselien välissä eikä ole mikään ongelma laittaa sinne mekaanista parkkilukkoa. Toiminta on aivan vastaava kuin perinteisten automaattivaihteistojen parkkilukoissa.

Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
424
Sellainen siellä myös useimmiten (ellei jopa aina) on.
Teslassa ei ole, muitakin varmasti on. P-asennosta menee aina "käsijarru" päälle. Myös muut valmistajat ovat tiputtamassa noita mekanismeja pois, koska kyseessä on polttisautoista revitty muinaisjäänne. Käsijarru on joka tapauksessa oltava, joten on kustannustehokkaampaa käyttää sitä myös parkkilukkona. Tällöin käyttäjän ei tarvitse miettiä milloin kytketään käsijarru ja milloin vain parkkilukko.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
42
Kyllä se P asento on eri asia, kuin käsijarru ainakin Hyundai Konassa. P asennossa auton voimansiirto on lukittu mutta se liikkuu työnnettäessä hiukan eteen tai taaksepäin kuten tavanomainen automaatti.
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 272
Sama juttu Corsa-e, sinällään tyhmää että pitää olla erikseen P-asento ja käsijarru kun molemmat pitää kuitenkin kytkeä, tosin kun virrat sammuttaa niin silloin ne kytkeytyvät automaattisesti.
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
515
En nyt ihan ymmärtänyt, että miksi tasaisuus olisi jotenkin hyve. Eikai nopea lataus 10 % tienoilla mitenkään poissulje sitä, että akku latautuisi kohtuullisella nopeudella vielä 80 % tasolla.
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 004
En tiedä onko urbaania legendaa mutta muistelen lainsäädännön vaativan 2 toisistaan erillistä järjestelmää kun auto on parkissa - vaihde päällä ja mekaaninen käsijarru.
Periaatteessa kyllä sähköinen käsijarru joka toimii kahteen eri pyörään on kaksi erillistä järjestelmää, vaikka ne teknisesti samanlaiset ovatkin.

Käyttöjarrulla pitää olla erillinen varajärjestelmä, mutta en usko että vastaavaa vaatimusta pysäköintijarrulle on. Esim raskaassa kalustossa ei ole mitään tuplakässäriä, ja yleensä niillä on kovemmat vaatimukset tuollaisissa asioissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
854
Ei poissulje, mutta useimmiten käyrä on tasainen 0-30% ja laskee siitä niin että 80% kohdalla ollaan 50kw latauksessa ja sen jälkeen hidastuu lisää. Audi E Tron on mestari tässä kisassa. Tasaista 0-80, muut on sitten tuon kuvaamani linjan mukaisia enemmän tai vähemmän. Eli käytännössä, jos menet 10% latauksella laturille, niin saat 10 min yhtäpaljon sähköä, kuin jos menet 50% akulla ja odotat melkein 20min.

Unohdit korealaiset eli Ioniq 5 ja EV6 jotka myös lataavat vauhdilla 80% asti ilman suurempaa hidastumista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
170 501
Viestejä
3 154 737
Jäsenet
57 727
Uusin jäsen
HePeTzU

Hinta.fi

Ylös Bottom