Yllä mainittu latauskartta.fi sekä plugshare sovellus.Millä mobiiliapilla tai miltä verkkosivuilta sähköautojen latauspaikat selviää parhaiten? Eli mitä latureita tarjolla, onko ne olleet yleensä toiminnassa jne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Yllä mainittu latauskartta.fi sekä plugshare sovellus.Millä mobiiliapilla tai miltä verkkosivuilta sähköautojen latauspaikat selviää parhaiten? Eli mitä latureita tarjolla, onko ne olleet yleensä toiminnassa jne.
"Voimassa uusiin asiakastilauksiin 31.5. asti."Peugeot Style
Nyt saatavilla rajoitettu erä Peugeot -malleja nopeaan toimitukseen jopa kesäksi.www.peugeot.fi
e-208 329€/kk
e-208:ssa "Voimassa uusiin asiakastilauksiin 31.5. asti." Lukee tuolla erikseen.Edut voimassa enintään 31.7.2022 asti rajattuun erään autoja.
Onko tuo tosiaan leasing-hinta? Vähän epämääräisesti ilmaistu tuolla.Peugeot Style
Nyt saatavilla rajoitettu erä Peugeot -malleja nopeaan toimitukseen jopa kesäksi.www.peugeot.fi
e-208 329€/kk
No sittenhän se hinta on se 32 000e.Kyl mä käsittäisin tuon osamaksun kuukausierän suuruudeksi, en leasing, koska siinä mainitaan tuo 4000€ etu mukaan hinnassa.
Parkanon Heselle on päivittymässä 200kW versio laturista ja Ikaalisten Nesteelle on pystytetty 4 x 150kW CCS mutta eivät ole vielä käytössä. Ehkä ens viikolla.Nihkeää matka-ajoa pieniakkuiselle tuo väli. Aika hitaita latureita tosiaan. Tai ainakin saisi olla enemmän latureita, jos joku on rikki. Jos sattuu olemaan liikaa jonoa ABC:lla latauksessa tai laturi ei toimi, niin ajelee sitten Juustoportille? Parkanossa tosiaan Hesburgerilla on 1x 50 CCS ja Ikaalisten kylpylässä 3 x 60 CCS.
Yleisistä jotka siis näyttävät "kaikki", ainakin varmaan:Millä mobiiliapilla tai miltä verkkosivuilta sähköautojen latauspaikat selviää parhaiten? Eli mitä latureita tarjolla, onko ne olleet yleensä toiminnassa jne.
Hyvä että tuovat (toivottavasti) halvempia sähköautoja markkinoille joissa on kuitenkin edes kohtuullisen kokoinen akku ja toimintamatka. Tuo "hieman yli 50kWh akku ja 400km toimintamatka" kuulostavat ihan Zoelta (jossa akku on 52kWh netto ja joku 395km toimintamatka), ja jos 30% halvempi valmistuskustannut heijastuu myös loppuhintaan niin sehän on huippu-uutinen koska Zoekin on varsin "halpa" verrattuna sen tarjoamaan toimintamatkaan ja akun kokoon....Nissan Micran seuraaja vain täyssähköinen – vaviskaa polttomoottorit
Nissan Micran seuraaja luopuu Euroopassa polttomoottoreista. Täyssähköinen kompakti Nissan lupaa pystyvänsä kilpailemaan polttomoottoriautojen kanssa.moottori.fi
Lisäksi uutisessa mainitaan seuraavaa "Uutuus tulee olemaan yli 30 prosenttia edullisempi valmistaa, kuin Renaultin tällä hetkellä myynnissä oleva täyssähköinen Zoe. Näin allianssi kehuu sähköauton kykenevän kilpailemaan ensimmäistä kertaa suoraan polttomoottoriautojen kanssa."
tietokoneella selaimella latauskartta.fi
Hyvä että tuovat (toivottavasti) halvempia sähköautoja markkinoille joissa on kuitenkin edes kohtuullisen kokoinen akku ja toimintamatka. Tuo "hieman yli 50kWh akku ja 400km toimintamatka" kuulostavat ihan Zoelta (jossa akku on 52kWh netto ja joku 395km toimintamatka), ja jos 30% halvempi valmistuskustannut heijastuu myös loppuhintaan niin sehän on huippu-uutinen koska Zoekin on varsin "halpa" verrattuna sen tarjoamaan toimintamatkaan ja akun kokoon.
Ottaen huomioon että Zoen sai halvimmillaan alle 30000 eurolla ainakin silloin kun minä viime syksynä ostin, voisiko noita saada jopa 20000 eurolla?!?
En ihmettelisi jos noissa olisi LFP-akut, se saattaisi osaltaan auttaa alentamaan valmistuskustannuksia?
No, on noiden tuloon vielä kaksi vuotta aikaa ja paljon ehtii ja voi tapahtua...
Se on juurikin näin, käyttötarkoitukseen sopiva korostuu nyt autovalinnoissa. Ennen oli mukava tehdä autokauppaa ihan tunnepohjaltakin, isoa konetta ja koppaa vaikka suurin osa ajoista nurkka-ajoa.Itseäni myöskin kiinnostaa nämä pienet sähköautot Miin kokemusten perusteella. Tavalliseen kaupunkiympäristöön ja taajama-ajoon nuo ovat ihan verrattomia laitteita pienen koonsa ja alhaisen kulutuksensa vuoksi. Tuolloin ei myöskään naftit sisätilat haittaa ollenkaan, koska siirtymät ovat pääosin lyhyitä ja mitään erikoista hierovaa penkkiä tms. ei muutenkaan tavita. Tuo VW kun on lupaillut noita pikku ID.1 ja Cupra kanssa sitä samaa sille vuodelle 2025, joten pikkuautojen markkina-avausta odottaessa. Tuntuu jotenkin turhalta jollain Polestarilla vedellä nurkka-ajoa, johon riittäisi pienempikin vehje.
Matka suoriutui lopulta siten, että Jalasjärven kohdalla takapenkki muistutti lounasajasta ja syödessä auto latautui täyteen*. Niillä virroilla pääsikin helposti perille saakka ja jäi kohteessa pyörimiseenkin hyvin. Tuuria oli kyllä matkassa, sillä toinen Ioniq kävi pyörähtämässä laturin edestä kun olin vasta aloittelemassa latausta. Hotellilla on "ilmaisia" 22 kW latureita, mutta ne sijaitsevat maksullisella parkkialueella, ja pysäköintimaksu on kalliimpi kuin lataus ABC:llä.Huomenna pitäisi ajella Vaasasta Tampereelle 28 kWh Ioniqilla. Ihan ei pääse perille asti lataamatta, jos haluaa kesänopeuksia ajella. Puolen välin jälkeen olisi kiva pysähtyä Parkanossa, mutta laturikartta kertoo, että tarjolla on kokonaista yksi (1) CCS-laturi. Muut vaihtoehdot ovat 90 km lähdöstä Jalasjärven ABC:llä tai 10 km kauempana Juustoportilla, joissa kummassakin niin ikään olisi kartan perusteella yksi laturi. Kaikki kolme ovat vieläpä vain 50 kW hitauslatureita. Ei ole infra ihan huoletonta ajelua tukevassa kunnossa vielä.
Tämä?IPhonelle löytyy myös tämän palvelun applikaatio.
Juurikin tuo!
Tämä on ainakin itsellä päinvastoin kääntynyt että ostetaan fiilispohjalta paljon tehoja, kun ensimmäistä kertaa siitä ei joudu maksamaan naurettavan törkeää kateusveroa.Ennen oli mukava tehdä autokauppaa ihan tunnepohjaltakin, isoa konetta ja koppaa vaikka suurin osa ajoista nurkka-ajoa.
PlugShare myös hyvä kun näkyy hintojakin.Juurikin tuo!
Suosittelen tilaamaan RFID-tagit noista käyttämistäsi palveluntarjoajista. Toimivat luotettavammin kuin appien käyttö.No nyt on appeja sähköautoilua varten. Latasin ainakin seuraavat:
- ABRP
- Latauspisteet
- ChargeFinder
- PlugShare
- K-Lataus
- Fortum Charge&Drive
- Virta
Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Alkaisi olla aikalailla valmista meidän talouden siirtyä sähköautoiluun. Enään ei puutu kuin se sähköauto
K-latauksen tagi tulikin jo tilattua. Tiedä sitten rupeanko muita tageja tilailemaan, sillä meidän käytössä pääsääntöisesti lataukset tapahtuu kotona. Toki kyllähän ne tagit ilmeisesti helppokäyttöisempiä, mikä varmaan vaimoa ajatellen olisi vain hyvä asia...Suosittelen tilaamaan RFID-tagit noista käyttämistäsi palveluntarjoajista. Toimivat luotettavammin kuin appien käyttö.
Esim jossain sijainneissa ei esim ole tietyillä operaattoreilla kenttää (enemmän kauppojen hallien ongelma/k-lataus) ja sitten esim. Autoissa/latureissa aikakatkaisuja kaapelin liittämisen jälkeen autentikointia odotellessa 2min tjsp joka aiheuttaa ongelmia appeja käyttäessä ja jos tästä ei ole tietoinen niin sitten tehdään taas youtubeen itkuvideoita kuinka lataus ei taaskaan toiminut…
Helenillä ja K-latauksella on pärjännyt kohtuu hyvin. Heleniä en ole koskaan käyttänyt mutta niin pieni läpyskä avaimissa että eipä tuo mitään haittaa. K-latauksessa mukava kun sitä välillä käyttää. ABC:n asemista en ole varma onko tägiä edes saatavilla mutta jos kyllä niin se ehkä pitäisi tilata. Niin hv järjestelmä laittaa äpin sisältä lataus käyntiin.K-latauksen tagi tulikin jo tilattua. Tiedä sitten rupeanko muita tageja tilailemaan, sillä meidän käytössä pääsääntöisesti lataukset tapahtuu kotona. Toki kyllähän ne tagit ilmeisesti helppokäyttöisempiä, mikä varmaan vaimoa ajatellen olisi vain hyvä asia...
Helen tuli vissiin tuon Virta -mobiiliappin kautta. Vai tagia meinasit... pitää perehtyä oliko sinnekkin moinen.Helen kannattaa ottaa.
Ei ole saatavilla.ABC:n asemista en ole varma onko tägiä edes saatavilla mutta jos kyllä niin se ehkä pitäisi tilata.
Helenin tagin voi tilata tuolta:Helen tuli vissiin tuon Virta -mobiiliappin kautta. Vai tagia meinasit... pitää perehtyä oliko sinnekkin moinen.
Helenillä on oma tagi joka sitten käy myös Virta-latauspisteillä:Helen tuli vissiin tuon Virta -mobiiliappin kautta. Vai tagia meinasit... pitää perehtyä oliko sinnekkin moinen.
Näin muistelin ja pari kertaa jo jättänyt palautetta että prkl ohjelma edes kuntoon. Ovat sentään sitä saaneet HIUKAN eteenpäin mikä on jo bonus. Mutta vs esim K-lataus. Käytän s-ryhmän kauppoja 99% ajasta mutta jos pitää nopeasti ladata jossain niin ajan K-latauksen asemalle. Ne ovat niin paljon mukavampia käyttää. Tosin paljon enemmän vikoja vs ABC jostain syystä. Jo kolme neljä kertaa jäänyt lataus saamatta tai joutunut kytkemään monta kertaa ennen kuin on onnistunut. Viimeksi veti hiukan niukalle kun kävin kohtuu tyhjällä akulla Helsinki-Riihimäki välin ja en siellä päässä saanutkaan sitä vartin pikalatausta.Ei ole saatavilla.
Kaikkinensa nyt puolen vuoden ja ¨9000km ajojen jälkeen olen enemmän kuin tyytyväinen autoon.Mitä olet tykännyt autosta?
No nyt on appeja sähköautoilua varten. Latasin ainakin seuraavat:
- ABRP
- Latauspisteet
- ChargeFinder
- PlugShare
- K-Lataus
- Fortum Charge&Drive
- Virta
Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Alkaisi olla aikalailla valmista meidän talouden siirtyä sähköautoiluun. Enään ei puutu kuin se sähköauto
Noista alin latureista on aiemminkin ollut pohdintaa onko niissä dc suojausta vei ei. Onko sulla mahdollista testata tuota?Lisäksi tilasin Aliexpressistä perusmallin 11kW 16A 3-vaihe koti/matkalaturin, hinta about 300€ posteineen. Suomessa näkyy samanmoinen maksavan alkaen noin 500€.
Vaikka niistä löytyisi niin isoin ongelma ainakin itsellä olisi että jos talo sattuu tuollaisen laturin takia palamaan, maksajaa voi olla suht hankala löytää.Noista alin latureista on aiemminkin ollut pohdintaa onko niissä dc suojausta vei ei. Onko sulla mahdollista testata tuota?
Se dc suojaus liittyy ennemminkin sähköiskusuojaukseen, eikä merkittävästi vaikuta tulipaloalttiuteen.Vaikka niistä löytyisi niin isoin ongelma ainakin itsellä olisi että jos talo sattuu tuollaisen laturin takia palamaan, maksajaa voi olla suht hankala löytää.
Vähän vaikea kyllä nähdä, että miksi se talo yhtäkkiä palaisi tuollaisen takia. Nuohan eivät tee mitään sille sähkölle joka virtaa niistä läpi - ainoastaan viheltävät merkkiäänisignaalia siihen päälle joka kertoo autolle, että millä teholla voi ottaa.Vaikka niistä löytyisi niin isoin ongelma ainakin itsellä olisi että jos talo sattuu tuollaisen laturin takia palamaan, maksajaa voi olla suht hankala löytää.
On siellä kontaktori sisällä, joka huonolaatuisena voi alkaa lyömään valokaarta ja syttyä, todennäköisesti kyllä polttaa sulakkeen.Vähän vaikea kyllä nähdä, että miksi se talo yhtäkkiä palaisi tuollaisen takia. Nuohan eivät tee mitään sille sähkölle joka virtaa niistä läpi - ainoastaan viheltävät merkkiäänisignaalia siihen päälle joka kertoo autolle, että millä teholla voi ottaa.
Jos se viheltää väärin, niin ei siinä muuta käy kuin että auto ottaa väärin tai ei ota ollenkaan.
Riskit liittyvät johonkin maadoitusongelmiin ja mahdollisiin sähköiskuvaaroihin.
Noista alin latureista on aiemminkin ollut pohdintaa onko niissä dc suojausta vei ei. Onko sulla mahdollista testata tuota?
No nimenomaan saman näköinen.Kyllähän tuossa kärkkäisen kauppaamassa juuri samannäköisessä mallissa se dc suojaus mainitaan:
- Type A AC vikavirtasuoja + DC vikavirtasuoja
Tietoset | Karkkainen.com verkkokauppa
Tutustu kattavaan Tietoset -valikoimaamme. Tilaa tuotteet Kärkkäisen verkkokaupasta helposti ja edullisesti!www.karkkainen.com
Täytyy katsoa tarkalla silmällä kunhan laturi saapuu. Ehkä jopa vertailla ainakin ulkoisesti tuohon kärkkäisen myymään, jos niillä hyllyssä niitä paikallisessa kivijalassa.No nimenomaan saman näköinen.
Kiinalaiset valmistavat valtavasti laadukkaan näköisiä, mutta vaarallisia tuotteita.
Esim ne iPhonen laturin kloonit, joissa ei ole muuta vikaa kuin 230v jännite siellä johdon päässä.
Se ulkonäkö ei välttämättä kyllä kerro mitään. Euroopan markkinoille voidaan tehdä ihan eri kamaa kuin suoraan myytäväksi, vaikka kuori näyttäisikin ihan samalta.Täytyy katsoa tarkalla silmällä kunhan laturi saapuu. Ehkä jopa vertailla ainakin ulkoisesti tuohon kärkkäisen myymään, jos niillä hyllyssä niitä paikallisessa kivijalassa.
Luulisin, että täysin sama alkuperä molemmilla. Hintaero vain tulee siinä, että Kärkkäinen, Tietoset yms tuovat kiinasta noita itse.
No jos nuo näyttää täysin identtisiltä päällisin puolin, niin saatan kurkistaa myös sisälle molempiin, niin suomessa myytävään kuin tuohon aliexpressistä tilattuun. Justiin alustavasti tästä jo puhelinkin tutun kanssa jolla Tietosetiltä tilattu vastaava laturi käytössä. Se toki noin 6kk sitten otettu käyttöön, joten voi olla jotain vanhempaa malliakin.Se ulkonäkö ei välttämättä kyllä kerro mitään. Euroopan markkinoille voidaan tehdä ihan eri kamaa kuin suoraan myytäväksi, vaikka kuori näyttäisikin ihan samalta.
Tietosetin jakamassa linkissä Manuaaliin lukee, jotta " Käytä tuotetta ainoastaan vikavirtasuojakytkimen kanssa. "Mahtaakohan tuossa eLoadin Tietoset-laturin takana lukea kuvassa esitetyn Aliexpress-laturin tavoin (kielioppivirheineen) ”Use only with an RCD protected supply”? RCD on siis residual-current device eli vikavirtasuoja.
Niin, tuliko jollekkin yllätyksenä jotta euroopassa myyty elektroniikka onkin valmistettu alunperin Kiinassa
Joo, noissa töpselilatureissa ei ole vikavirtasuojakytkintä sisäisenä kai missään, mutta siellä pitäisi olla tasavirtasuoja, tasavirtavuoto estää tavallisen vikavirtasuojan toimimisen, vain ne B-tyypin vikikset toimivat myös tasavirtavuodon kanssa.Tietosetin jakamassa linkissä Manuaaliin lukee, jotta " Käytä tuotetta ainoastaan vikavirtasuojakytkimen kanssa. "